Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 88
Offentligt
1706071_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
14. december 2016
Kommissionens meddelelse om en fælles strategi for at
fremme innovation i ren energiteknologi i Europa, KOM(2016)
763
Notatet oversendes tillige til Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg
1. Resumé
Kommissionen har den 30. november 2016 udsendt en meddelelse om en samlet
strategi for de tre væsentligste policy-håndtag, som EU kan tage i anvendelse for at
fremme private investeringer i innovation i rene energiteknologier. Meddelelsen er
en del af Kommissionens såkaldte Vinterpakke.
Meddelelsens overordnede budskab er, at innovation i rene energiteknologier skal
fremmes gennem en strategi, som ”trækker” nye teknologier ud på markedet gen-
nem forbedrede rammevilkår, og som samtidig ”skubber” nye teknologier ud på
markedet gennem lempeligere finansiering af forsknings- og udviklingsindsatsen.
Der lægges op til, at Innovation i rene energiteknologier skal fremmes gennem tre
policy-håndtag: 1) politiske signaler og rammebetingelser, 2) finansielle instrumen-
ter til at fremme private investeringer, 3) finansiering af energiforskning, teknologi-
udvikling og markedsoptag.
Meddelelsen lægger op til en række konkrete nye initiativer, bl.a. en facilitet til un-
derstøttelse af renere transport (Cleaner Transport Facility), en gennemgang af
statsstøttereglerne for forskning og udvikling ift. at fremme innovation samt et euro-
pæisk innovationsråd bestående af førende innovatører, som skal rådgive Kom-
missionen.
Meddelelsen har i sig selv ingen lovgivningsmæssige, økonomiske eller beskyttel-
sesmæssige konsekvenser.
Udvikling og eksport af rene energiteknologier er en dansk styrkeposition, og pas-
ser særdeles godt med den europæiske målsætning om, at EU skal være en global
leder inden for vedvarende energi. Regeringen hilser derfor meddelelsen velkom-
men og er positiv overfor udviklingen af rammevilkår til fremme af innovation i ren
energiteknologi.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/6
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 88: Grundnotat og nærhedsnotat om fremme af innovation i ren energiteknologi i Europa
1706071_0002.png
2. Baggrund
Kommissionen har den 30. november 2016 offentliggjort en meddelelse om en
samlet strategi for de tre væsentligste policy-håndtag, som EU kan tage i anven-
delse for at fremme private investeringer i innovation i rene energiteknologier,
KOM(2016) 763. Meddelelsen er en del af Kommissionens såkaldte vinterpakke,
hvis officielle navn er ”Clean Energy for all Europeans”, og som danner rammen om
de tre overordnede mål: energieffektivitet først, Europa som global leder inden for
vedvarende energi, samt en fair deal for forbrugere. Forslaget er endnu ikke over-
sendt til Rådet i dansk sprogversion.
3. Formål og indhold
Strategien til fremme af innovation i rene energiteknologier, som meddelelsen om-
taler, understøtter to væsentlige politiske prioriteter under den Europæiske Union:
Skabelsen af en robust Energiunion med en fremsynet klimapolitik
Fremme af jobs, vækst og investeringer.
Hovedbudskabet i meddelelsen er, at innovation i ren energiteknologi skal fremmes
gennem en strategi, som på den ene side forsøger at skabe ”market-pull” gennem
forbedrede rammevilkår, der kan trække nye teknologi ud på markedet, og på den
anden side ”technology-push” gennem lempeligere finansiering af forsknings- og
udviklingsindsatsen, som dermed kan skubbe teknologi ud på markedet.
EU vil med strategien fremme innovation i rene energiteknologier gennem tre poli-
cy-håndtag:
Politiske signaler og rammebetingelser,
Finansielle instrumenter til at fremme private investeringer,
Finansiering af energiforskning, teknologiudvikling og markedsoptag.
Det fremgår af meddelelsen, at EU’s SET-Plan (Strategic Energy Technology Plan)
spiller en nøglerolle i forbindelse med implementeringen af dele af strategien.
Politiske signaler og rammebetingelser
Kommissionen ønsker at signalere et højt ambitionsniveau og at tilvejebringe de
rette rammevilkår gennem målrettede politikker, standarder og regulering. Kommis-
sionen ønsker dermed at skabe de rette incitamenter for private investeringer i
udviklingen af rene energiteknologier. Initiativer og regulering skal prioritere energi-
effektivitet, sætte et højt ambitionsniveau for globalt lederskab inden for vedvaren-
de energi samt sætte forbrugeren i centrum i energisammenhænge.
En række væsentlige signaler og direktiver nævnes, herunder at Kommissionen vil
have fokus på visse medlemsstaters brug af subsidier til fossile brændsler, som
forvrider incitamenter til innovation i rene energiteknologier, men også hvorledes el-
Side 2/6
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 88: Grundnotat og nærhedsnotat om fremme af innovation i ren energiteknologi i Europa
1706071_0003.png
markedsdesigndirektivet og bygningsdirektivet kan være med til at fremme innova-
tion i rene energiteknologier. Kommissionen vil også foretage en gennemgang af
statsstøttereglerne for at se, om disse kan understøtte innovation på en bedre må-
de, ligesom man vil se på den rolle, som offentlige indkøb og europæiske standar-
der kan spille.
Finansielle instrumenter til at fremme private investeringer
Kommissionen vil ifølge meddelelsen tage en række målrettede finansielle instru-
menter i brug, som har til formål at dække en del af risikoen ved private investerin-
ger i nye energiteknologier, som endnu ikke er velafprøvede. I tråd med Investment
1
Plan for Europe kan dette være i form af offentlige lån, investeringer i egenkapital
eller finansielle garantier til projekter, som ellers ikke ville kunne opnå finansiering
på markedsvilkår.
De konkrete finansielle instrumenter og tiltag, som Kommissionen foreslår til frem-
me af private investeringer, er dels en fordobling af budgettet for programmet Inno-
vFin Energy Demonstration Projects samt en udvidelse af dette programs sigte.
Derudover ønskes der oprettet en facilitet, der skal understøtte projekter i rene
transporttiltag (Cleaner Transport Facility) i samarbejde med den Europæiske Inve-
steringsbank, samt endelig oprettelsen af en europæisk investeringsprojektportal,
som skal skabe opmærksomhed og tiltrække relevante investorer til offentlig-
private partnerskaber.
Finansiering af energiforskning, teknologiudvikling og markedsoptag
I forhold til finansieringen af energiforskning og innovation lægger Kommissionen i
meddelelsen op til en 35 pct. budgetforøgelse af Horizon 2020-budgettet i 2018-
2020 ift. 2014-2015 inden for fire prioriterede områder: 1) energirigtige bygninger
med en målsætning om nul-energibyggeri og energi-plus distrikter, hvor der ses på
alle tekniske aspekter, 2) styrket lederskab inden for vedvarende energi, hvor der
er fokus på videre systemintegration og samspil mellem sektorer, herunder trans-
port, 3) udvikling af integrerede energilagringsløsninger for at fremme omstillingen
og tillade større mængder af vedvarende energi i energisystemet, samt 4) e-
mobility og integreret urban transport i form af udvikling af næste generation elbiler
med avancerede batterier, nye drivsystemer og ny og innovativ opladningsinfra-
struktur. Det fremgår ikke af meddelelsen, hvorfra budgetforøgelsen af Horizon
2020 skal finansieres.
Kommissionen nævner, at strategien skal bygge videre på den eksisterende SET-
Plan, men med et fokus på ovennævnte fire indsatsområder og med digitalisering
som en fælles underliggende driver.
1
http://www.consilium.europa.eu/en/policies/investment-plan/
Side 3/6
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 88: Grundnotat og nærhedsnotat om fremme af innovation i ren energiteknologi i Europa
1706071_0004.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, idet der alene er tale om en
meddelelse fra Kommissionen.
6. Gældende dansk ret
Der redegøres ikke for dansk ret, idet der alene er tale om en meddelelse fra
Kommissionen.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen i sig selv har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. I det omfang
Kommissionens meddelelse udmøntes i konkrete initiativer, som ikke udelukkende
vedrører finansieringsinstrumenter, vil det skulle vurderes, om det vil medføre lov-
givningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen i sig selv har ingen statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller er-
hvervsmæssige konsekvenser, idet der alene er tale om en meddelelse fra Kom-
missionen. I det omfang Kommissionens meddelelse udmøntes i konkrete initiati-
ver, vil det skulle vurderes, om det vil medføre økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Kommissionens meddelelse om fremme af innovation i rene energiteknologier har
været sendt i høring i Specialudvalgte for Energi-, Forsynings- og Klimapolitik. Der
er indkommet høringssvar fra Dansk Industri, Danske Maritime, Vindmølleindustri-
en, NOAH Friends of the Earth Denmark og Dansk Byggeri.
Dansk Industri (DI) bifalder EU’s indsats for at fremme private investeringer i nye
energiteknologier, men finder samtidig, at offentlig-privat samarbejde om udviklin-
gen af nye energiteknologier er afgørende for at accelerere udviklingen af nye
energiteknologier. Det gælder ikke kun offentlig-privat samarbejde om forskning,
udvikling og demonstration af nye teknologier, men i lige så høj grad at EU’s mar-
keder er velfungerende, og at regulatoriske rammer er stabile, transparente og
langsigtede.
DI bifalder en styrket indsats fra EU’s side med udviklingen af nye energiteknologi-
er med henblik på at styrke konkurrencen mellem offentlige og private forskningsin-
Side 4/6
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 88: Grundnotat og nærhedsnotat om fremme af innovation i ren energiteknologi i Europa
1706071_0005.png
stitutioner og samtidig undgå unødig duplikation af forskningsindsatser på tværs af
EU-lande.
Kommissionen har ligesom Danmark tilsluttet sig Mission Innovation og dermed en
fordobling af investeringer i ren energi fra 2015 til 2020. DI finder, at EU kan bidra-
ge med at fremme Missionen Innovation initiativet, men EU’s indsats skal ikke be-
tyde reduktion i forskningsindsatsen på andre områder.
DI opfordrer regeringen til at gå aktivt ind i drøftelserne af denne sag, da det styrker
dansk eksport af energiteknologi og målet om at styrke den danske forsknings- og
innovationsindsats.
Danske Maritime kan tilslutte sig Kommissionens meddelelse om innovation inden-
for ren energi, da den opstiller mål, som også den maritime industri bør stile imod
at opfylde, og som Danmark har særlig god anledning til at fremme.
Den praktiske udformning af en maritim regulering af energieffektivitet bør ske i
IMO, da det efter Danske Maritimes opfattelse er væsentligt, at det globale sam-
fund sætter sig høje, men realistiske mål. Den danske maritime industri har et sær-
ligt godt indblik i, hvad der er muligt, idet de fleste af virksomhederne befinder sig
på den teknologiske forkant.
Danske Maritime ligger gennem høringen vægt på en henvisning til arbejdet i IMO,
og at IMO opstiller konkrete mål for den maritime sektor, herunder mål for innovati-
onen i form af højere energieffektivitet og lavere udledning.
Vindmølleindustrien mener, at det er afgørende for EU’s førerposition inden for
vedvarende energi at fokusere målrettet på innovation, som Kommissionen lægger
op til. Vindmølleindustrien er dog bekymret for Kommissionens generelle fokus på
bl.a. ”utestede, men lovende teknologier”, samt fokus på ”nye løsninger” og ”brede-
re portfolio af grønne teknologier”. Vindmølleindustrien mener, at innovation i EU
skal målrettes de grønne teknologier, som allerede har vist sig effektive – med tan-
ke på en hurtig og omkostningseffektiv omstilling.
Vindmølleindustrien mener i den forbindelse, at onshore og offshore vind har et
særligt potentiale for at konkurrere på markedsvilkår, men at det kræver, at der et
vedholdende fokus på innovation inden for disse områder.
NOAH Friends of the Earth Denmark har nævnt, at de ikke har mulighed for at for-
holde sig til høringer, som gennemføres med en kort frist (her menes ift. hele
Kommissionens samlede energilovgivningspakke).
Dansk Byggeri takker for høringen, og tager Europa-Kommissionens meddelelse
om innovation indenfor ren energi til efterretning.
Side 5/6
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 88: Grundnotat og nærhedsnotat om fremme af innovation i ren energiteknologi i Europa
1706071_0006.png
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter et velfungerende EU-samarbejde omkring forskning og innova-
tion med det sigte at fremme omkostningseffektive energiteknologier, konkurrence-
evne, jobskabelse og lavemissionsudvikling.
Regeringen er positiv overfor de principielle linjer i strategien for at fremme innova-
tion i rene energiteknologier ved at skabe øget efterspørgsel efter teknologierne på
markedssiden og samtidig øge udbuddet af teknologi gennem en øget indsats om-
kring forskning og innovation.
I forhold til strategiens indsatsområder og konkrete initiativer har regeringen særligt
noteret sig initiativerne omkring en undersøgelse af anvendelsen af subsidier til
fossile brændsler i visse medlemslande, oprettelsen af en Cleaner Transport Facili-
ty, og gennemgang af statsstøttereglerne for forskning og udvikling ift. at fremme
innovation, samt den foreslåede forøgelse af Horizon 2020’s budget for perioden
2018-2020.
Regeringen vil tage stilling til de forslag, som måtte komme som udløber af medde-
lelsen, når disse forelægger.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 6/6