Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 87
Offentligt
1705414_0001.png
Høringsnotat
Kontor/afdeling
Center for systemanalyse,
energieffektivitet og global
rådgivning
Dato
7. december 2016
J nr.
2015-6125
SER/ERE
Høringsnotat vedrørende udkast til ændring af bekendtgørelse om
statstilskud til el-intensive virksomheders samt bekendtgørelse om
ikrafttræden af lov om ændring af lov om statstilskud til el-intensive
virksomheder.
Energistyrelsen har den 11. november 2016 sendt et udkast til ændring af
bekendtgørelse om statstilskud til el-intensive virksomheders samt bekendtgørelse
om ikrafttræden af lov om ændring af lov om statstilskud til el-intensive
virksomheder i høring med frist for afgivelse af høringssvar den 25. november
2016.
Der er indkommet høringssvar fra Dansk Industri, Danske Revisorer,
VedvarendeEnergi, Dansk Gartneri samt SE energi og klima.
Svarene har især berørt følgende punkter:
Opgørelse af elektricitetsforbrug og revision
Opdeling mellem produktionsenheder
Den årlige genberegning af elektricitetsintensitet
Øremærkning til den udvidede kreds af virksomheder
I det følgende gennemgås de væsentligste høringssvar til ovennævnte punkter.
Energistyrelsens kommentarer hertil er anført i kursiv.
Udover de kommentarer, som er sammenfattet i dette høringsnotat, indeholder
høringssvarene positive tilkendegivelser fra en række organisationer til
bekendtgørelsesudkastet og lovændringens ikrafttræden. Der er foretaget få
mindre redaktionelle og lovtekniske ændringer i bekendtgørelsesudkastet.
Det skal bemærkes, at høringsnotatet kun har gengivet høringssvarene i
hovedtræk. Ønskes detaljerede oplysninger om svarenes indhold, henvises der til
de vedlagte høringssvar.
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/3
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 87: Orientering om høring af bekendtgørelser om udvidelse af målrettet PSO-lempelse for el-intensive virksomheder
1705414_0002.png
Opgørelse af elektricitetsforbrug og revision
Danske Revisorer efterspørger en definition af en produktionsenhed, samt
hvem der afgør, hvorvidt der foreligger et retvisende effektivitetsbenchmark for
branchen. Danske Revisorer bemærker desuden, at den antagne elpris ikke
nødvendigvis er retvisende i forhold til den faktiske elpris, samt at revisors
arbejde ikke fremgår direkte af bekendtgørelsen.
For så vidt angår definition af en produktionsenhed, henholder Energistyrelsen
sig til Erhvervsstyrelsens gældende definition af en denne.
Energistyrelsen forventer at udspecificere, hvad der forstås ved
effektivitetsbenchmarks for branchens elektricitetsforbrug, samt hvilke
revisorhandlinger der skal foretages i den forbindelse i en vejledning. Anvendes
effektivitetsbenchmarks for branchens elforbrug ved opgørelsen af
elektricitetsintensiteten, vil det være Energistyrelsen, der afgør, hvorvidt det
anvendte effektivitetsbenchmark er retvisende.
Med hensyn til den antagne elpris er det et krav fra EU-Kommissionen, at der
anvendes en gennemsnitlig detailpris på elektricitet i Danmark for
produktionsenheder med et lignende elektricitetsforbrug, det seneste hele år for
hvilket der foreligger data. Energistyrelsen er i gang med at udarbejde en
revisionsinstruks samt et format for en revisorerklæring, der er dækkende for
hvilke revisionshandlinger mv. en revisor skal foretage, når en
produktionsenheds elektricitetsintensitet skal dokumenteres. Energistyrelsen
kan fremsende et udkast til denne, når den foreligger.
Opdeling mellem produktionsenheder
VedvarendeEnergi mener, at der i bekendtgørelsens bilag 1 i afsnit om
opgørelse af elektricitetsintensitet kriterie a skal tilføjes, at transferpriser
mellem produktionsenhederne skal opgøres efter de transfererede varers
almindelige handelsværdi på transfer-tidspunktet af hensyn til mulig fixing af
transferpriserne.
Opgørelse af elektricitetsintensiteten tager udgangspunkt i virksomhedens
reviderede årsregnskab, herunder den valgte regnskabspraksis. Hvis
virksomheden har mere end en p-enhed, skal bruttoværditilvæksten, som er
opgjort på baggrund af årsregnskabet, fordeles mellem p-enhederne ud fra
principper som er konsistente, forretningsmæssige begrundede og baseret på
faktiske forhold. Idet virksomheden ikke bliver pålagt at udarbejde årsregnskab
for de enkelte p-enheder, skal der ikke opgøres intern samhandel mellem p-
enheder. Energistyrelsen er opmærksom på, at den opgjorte elintensitet
dermed i princippet kan øges kunstigt, og anfører i den forbindelse, at
virksomheder, der dokumenterer at være tilskudsberettigede, skal
Side 2/3
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 87: Orientering om høring af bekendtgørelser om udvidelse af målrettet PSO-lempelse for el-intensive virksomheder
1705414_0003.png
implementere energiledelse, gennemføre energieffektiviseringer mv. for at
modtage tilskuddet.
Den årlige genberegning af elektricitetsintensitet
Dansk Gartneri opfordrer Energistyrelsen til at genoverveje kravet om årlig
beregning af elektricitetsintensiteten.
Kravet om årlig dokumentation af elektricitetsintensiteten er fastsat af Europa-
Kommissionen. Skal kravet genovervejes af Europa-Kommissionen, vil det
kræve, at udvidelsen af PSO-tilskudsordningen genanmeldes, hvilket vil
medføre at udvidelsen bliver forsinket.
Øremærkning til den udvidede kreds af virksomheder
Dansk Gartneri ønsker at puljen på 10 mio. kr. i 2016 fortsat øremærkes den
udvidede kreds af virksomheder
Energistyrelsens fastholder, at puljen på 10 mio. kr. i 2016 øremærkes til den
udvidede kreds af virksomheder i 2016. Øremærkningen fremgår af
lovbemærkningerne til lov om ændring af lov om statstilskud til elintensive
virksomheder, lov nr. 510 af 31. maj. 2016. For at muliggøre en opdeling i to
puljer, og dermed øremærke puljen på 10 mio. kr., har Energistyrelsen indført i
bekendtgørelsesudkastet, at man i en pulje vil modtage det samme ørebeløb
pr. kWh, da det er muligt, at ørebeløbet vil variere de to puljer imellem.
Side 3/3