Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 86
Offentligt
1703353_0001.png
Høringsnotat
Kontor/afdeling
Center for Forsyning
Dato
15. december 2016
J nr.
2016-9180
Et udkast til bekendtgørelse om vandselskabers udnyttelse af energires-
sourcer blev sendt i høring den 12. oktober 2016 med frist for bemærknin-
ger den 7. november 2016. Udkastet blev sendt i høring hos en bred kreds
af myndigheder og organisationer.
Energistyrelsen har modtaget 11 høringssvar.
Følgende høringsparter har fremsendt bemærkninger til bekendtgørelses-
udkastet: DANVA, HOFOR, Energitilsynet, DI og Københavns Kommune.
DI er enig i indholdet i bekendtgørelsesudkastet, og Københavns Kommune
henviser i sin helhed til HOFOR’s høringssvar.
Følgende høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til be-
kendtgørelsesudkastet: Erhvervsministeriet, Danske Vandværker, Rigsrevi-
sionen, FSR danske revisorer, Datatilsynet og Danmarks Naturfrednings-
forening.
I det følgende gennemgås de væsentligste høringssvar. Kommentarer hertil
er anført i kursiv.
Høringssvarene er alene gengivet i hovedtræk. Ønskes detaljerede oplys-
ninger om svarenes indhold, henvises til høringssvarene.
DANVA
opfordrer til, at der ikke anlægges en for restriktiv fortolkning af,
hvad der er omfattet af ”vandselskabets egne energiressourcer fra hoved-
virksomheden”. Eksempelvis mener DANVA, at hjælpestoffer til optimering
af elproduktionen bør være omfattet af § 1. Ligeledes bør organisk affald
efter DANVA’s opfattelse under visse betingelser ligeledes kunne omfattes
af formuleringen, jf. pkt. 3.1.3.3 under de generelle bemærkninger til ænd-
ringslov til vandsektorloven m.fl. (lov 132/2016), hvor der bl.a. står, at det
ikke er hensigten, at et vandselskab skal kunne varetage konventionel af-
faldsforbrænding, men at tilsætning af små mængder organisk affald med
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/5
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Orientering om afsluttet høring af bekendtgørelse om vandselskabers udnyttelse af egne energiressourcer
1703353_0002.png
henblik på at optimere behandlingen af spildevandsslam dog ikke sidestilles
med konventionel affaldsforbrænding eller -behandling.
HOFOR
opfordrer ligeledes til, at der gives mulighed for anvendelse af
hjælpestoffer, hvis dette måtte vise sig nødvendigt for at kunne anvende en
energiressource.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets bemærkninger
Som det fremgår af de generelle bemærkninger til ændringslov til vandsek-
torloven m.fl. (lov 132/2016) er det ikke hensigten, at bekendtgørelsen skal
åbne mulighed for, at et vandselskab skal kunne varetage konventionel
affaldsforbrænding. Tilsætning af små mængder organisk affald med hen-
blik på at optimere behandlingen af spildevandsslam sidestilles dog ikke
med konventionel affaldsforbrænding eller -behandling.
Det er på den baggrund Energistyrelsens opfattelse, at der med bekendtgø-
relsen ikke skal åbnes mulighed for at fravige udgangspunktet om, at vand-
selskabet ikke skal varetage konventionel affaldsforbrænding. Der skal på
baggrund af lovbemærkningerne være tale om energimæssigt ubetydelige
mængder organisk affald, og de skal tilsættes for at optimere behandlingen
af spildevandsslam. Hvis det organiske affald således kan erstatte andre
hjælpestoffer med henblik på at optimere behandlingen af spildevands-
slammet, og mængden er energimæssigt ubetydelig, vil det kunne betrag-
tes som ”egne ressourcer”. Tilsætningen af organisk affald må ikke have til
formål at bortskaffe affald eller at omgå reglerne.
Det præciseres i bekendtgørelsen, hvad der forstås ved ”egne energires-
sourcer”, og at hjælpestoffer kan anvendes i begrænset omfang, når det
sker med henblik på at optimere behandlingen af egne energiressourcer.
DANVA
mener, at kravet i varmeforsyningsloven om selskabsmæssig ad-
skillelse af varmeforsyningsaktiviteter og vandselskabers hovedaktiviteter
(varmeforsyningslovens § 23 m, stk. 4) og kravet om, at der ikke må anven-
des midler fra varmeforsyningsområdet på vandområdet (§ 23 m, stk. 3),
bør ophæves. DANVA henviser til, at vandsektoren har et stort potentiale
for varmeproduktion.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets bemærkninger
Ved lov nr. 577 af 18. juni 2012 blev der indsat en bestemmelse i varmefor-
syningslovens § 23 m, stk. 8, som giver klima-, energi- og bygningsministe-
ren (nu energi-, forsynings- og klimaministeren) hjemmel til at dispensere
fra kravet om selskabsmæssig adskillelse, såfremt særlige hensyn tilsiger
Side 2/5
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Orientering om afsluttet høring af bekendtgørelse om vandselskabers udnyttelse af egne energiressourcer
1703353_0003.png
det. En dispensation vil muliggøre, at der udnyttes overskudsvarme fra
vand- og spildevandsselskaber uden opfyldelse af udskillelseskravet.
I modsætning til lov om elforsyning indeholder lov om varmeforsyning ikke
hjemmel til ved bekendtgørelse at undtage mindre anlæg eller mindre om-
fattende aktiviteter fra bestemmelser i lov om varmeforsyning. Undtagelse
kan alene ske ved dispensation efter § 23 m, stk. 8.
Der er på denne baggrund ikke foretaget ændringer i den foreslåede be-
kendtgørelse.
DANVA
finder, at det vil være ønskeligt med klarere retningslinjer for vand-
selskabers anvendelse af solpaneler/solceller. Opsætning af solpaneler på
vandselskabets anlæg nævnes som eksempel i lovbemærkninger til ænd-
ringslov nr. 578 fra 2012, hvoraf også fremgår, at energi fra solpaneler en-
ten kan indgå i selskabets hovedvirksomhed eller sælges.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets bemærkninger
Af lovbemærkningerne til ændringslov nr. 578 fra 2012 fremgår, at lov-
forslaget giver vandselskaber mulighed for uden selskabsmæssig adskillel-
se at producere vedvarende energi i begrænset omfang, hvor produktionen
typisk ikke er meget større end den energi, som vandselskabet selv bruger i
udøvelse af sin hovedvirksomhed. Det gælder f.eks. udnyttelse af biogas og
restvarme, der dannes som led i behandlingen af spildevandsslam og ener-
giproduktion ved opsætning af solpaneler på vandselskabets anlæg. Det
var således hensigten med ændringsloven at give et vandselskab bedre
mulighed for at udnytte og i beskedent omfang videresælge den vedvaren-
de energi, de selv producerer.
Det er ikke hensigten med bekendtgørelse om vandselskabers udnyttelse af
egne energiressourcer at muliggøre eksempelvis etablering af større vind-
mølle- eller solcelleanlæg på vandselskabets arealer med henblik på salg af
energi til andre.
Der er på denne baggrund ikke foretaget ændringer eller præciseringer i
den foreslåede bekendtgørelse.
HOFOR
finder, at der i § 5 bør tilføjes biogasproduktion til brug for bygas,
idet en væsentlig og stadig større del af bygasforsyningen i København
baseres på biogas produceret gennem udnyttelse af ressourcerne i spilde-
vandssystemet.
Side 3/5
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Orientering om afsluttet høring af bekendtgørelse om vandselskabers udnyttelse af egne energiressourcer
1703353_0004.png
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets bemærkninger
Af bemærkningerne til vandsektorlovens § 18 (L 150/2008), fremgår følgen-
de:
”Udnyttelse af overskuds- eller biprodukter, som udspringer af et vandsel-
skab, kan være tilknyttet virksomhed. Hvis der skal ske en væsentlig forar-
bejdning af overskuds- eller biprodukter, for at produkterne bliver anvende-
lige eller salgbare, vil udnyttelsen miste sin karakter af at være en tilknyttet
aktivitet.”
Biogassen undgår en forarbejdning, førend den kan injiceres i bygas- eller
naturgasnettet. Dermed falder opgradering af biogas til brug for bygas- eller
naturgasnettet uden for rammer af ”tilknyttet virksomhed”.
Endvidere har det ikke været hensigten med vandsektorloven, at biogas-
produktion fra spildevand skulle indgå som en del af bygas- eller naturgas-
nettet, men skulle anvendes til varme- eller elproduktion.
Salg af biogas er med ændringen af vandsektorloven i 2016 tilladt i fuldt
omfang som led i hovedvirksomheden, og kan alene betragtes som hoved-
virksomhed og er dermed ikke omfattet af bekendtgørelsen.
Der kan dog være vandselskaber, som har haft en biogasproduktion, som
ved produktionens påbegyndelse var en lovlig tilknyttet aktivitet, og hvor
biogassen vil kunne blive injiceret bygas- og naturgasnettet. Denne produk-
tion omfattes ikke af begrænsningen i den nuværende lovgivning. Om bio-
gasproduktionen til bygas- eller naturgasnettet i disse tilfælde fortløbende
kan udvides, er endog meget tvivlsomt.
Der er på denne baggrund ikke foretaget ændringer eller præciseringer i
den foreslåede bekendtgørelse.
Sekretariatet for Energitilsynet
(SET) bemærker, at der med bekendtgø-
relsen er lagt op til mere klare regler på området. SET bemærker således,
at vandselskabers anvendelse af midler, som hidrører fra anlæg omfattet af
bekendtgørelsens § 1, undtages fra reglerne om kommunal modregning
efter elforsyningslovens § 37. Bekendtgørelsens § 5, stk. 2 (krav om regn-
skabsmæssig adskillelse, hvis der er tale om tilknyttet virksomhed) kan dog
efter SET’s umiddelbare opfattelse give anledning til tvivl i relation til regler-
ne om kommunal modregning. SET lægger dog til grund, at bestemmelsen
ikke medfører, at modregningsreglerne skal bringes i anvendelse, men at
bestemmelsen alene medfører en regnskabsmæssig adskillelse.
Side 4/5
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Orientering om afsluttet høring af bekendtgørelse om vandselskabers udnyttelse af egne energiressourcer
1703353_0005.png
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets bemærkninger
Kravet om regnskabsmæssig adskillelse i § 5, stk. 2 (§ 6, stk. 3, i den ende-
lige bekendtgørelse) indebærer, at de almindelige regler i bekendtgørelse
om tilknyttet virksomhed skal følges, hvis udnyttelse af egne energiressour-
cer ikke sker inden for hovedvirksomheden, men som tilknyttet virksomhed.
I det omfang, hvor brugen af egne energiressourcer indgår som en del af
hovedvirksomheden, medfører dette, at der ikke skal foretages modregning.
Det betyder, at det økonomiske overskud, som opnås ved brugen af egne
ressourcer, indgår som en del af vandselskabets drift.
Der er på denne baggrund ikke foretaget ændringer eller præciseringer i
den foreslåede bekendtgørelse.
Side 5/5