Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 8
Offentligt
1673127_0001.png
Forslag
til lov om ændring af lov om elforsyning
Udkastet til ændring af § 70 i lov om elforsyning forventes indsat i det forslag til lov om ændring af
lov om elforsyning og lov om naturgasforsyning (It-sikkerheds-beredskab i el- og
naturgassektorerne), som har været sendt i høring i perioden den 22. august 2016 til den 19.
september 2016. Udkastet skal således læses i sammenhæng med høringsudgaven af dette
lovforslag, som findes på
http://www.hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/59735.
§1
I lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 418 af 25. april 2016, som ændret ved § 1 nr. 30, i
lov nr. 466 af 18. maj 2011, § 7 i lov nr. 261 af 16. april 2016 og § 8 i lov nr. 427 af 18. maj 2016,
foretages følgende ændring:
x.
I
§ 70
indsættes som
stk. 15:
»Stk. 15.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om, at Energitilsynet kan
forhøje en netvirksomheds indtægtsramme som følge af dokumenterede meromkostninger, der
udspringer af krav om
1) udskiftning og opgradering af elmålere til fjernaflæste elmålere, fremskyndelse af investeringer i
fjernaflæste elmålere og indsendelse af timemålte forbrugsdata til datahubben i henhold til regler
fastsat af energi-, forsynings- og klimaministeren i medfør af § 20, stk. 2, og § 22, stk. 4,
2) sikring af realisering af dokumenterbare energibesparelser i overensstemmelse med regler fastsat
i medfør af § 22, stk. 4, jf. § 22, stk. 1, nr. 5, og
3) tilmelding til en it-sikkerhedstjeneste i henhold til regler fastsat af energi-, forsynings- og
klimaministeren i medfør af § 85 d, stk. 5, nr. 4.«
§x
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
Stk. 2.
Regler vedrørende fjernaflæste elmålere og energibesparelser fastsat i medfør af 70, stk. 2, i
lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 418 af 25. april 2016 med senere ændringer, forbliver i
kraft, indtil de ophæves eller afløses af nye regler.
1
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 8: Tillæg til lovudkast om elforsyning (it-beredskab i el- og naturgassektorerne)
1673127_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
2. Baggrund
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.x. Gældende ret vedr. indtægtsrammeforhøjelser for netvirksomheder
Den økonomiske regulering af netvirksomheder fremgår af kapitel 10 i lov om elforsyning. Det
fremgår af § 70, at netvirksomhederne er underlagt en indtægtsrammeregulering, som dels er
reguleret i loven, dels er reguleret ved bekendtgørelser. Det fremgår således af § 70, stk. 2, 1. pkt., i
lov om elforsyning, at energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætter regler om
indtægtsrammerne. Det fremgår endvidere af § 70, stk. 2, 2. pkt., at det som led i denne regulering
sikres, at tarifferne i faste priser regnet som et gennemsnit ikke stiger i forhold til tarifferne pr. 1.
januar 2004, idet kapital, der finansierer nødvendige nyinvesteringer, dog fortsat skal kunne
forrentes og afskrives.
Elforsyningsloven indeholder en række bestemmelser, som kan føre til forhøjelse af
indtægtsrammerne. Det fremgår eksempelvis af § 70, stk. 8, 1. pkt., i lov om elforsyning, at
Energitilsynet kan forhøje virksomhedens indtægtsramme med et beløb, der kompenserer for
eventuelle afholdte omkostninger ved pålæg fra myndigheder eller Energinet.dk, der indebærer en
væsentlig fremskyndelse af vedligeholdelsesarbejder, udskiftninger eller tekniske tilpasninger af
eksisterende anlæg. Det fremgår endvidere af § 70, stk. 8, 2. pkt., i lov om elforsyning, at
Energitilsynet kan forhøje indtægtsrammen med et beløb, der kompenserer for væsentlige
meromkostninger som følge af pålæg fra myndigheder, som ligger ud over forpligtelsen til at drive
nettene, jf. § 20, stk. 1, i lov om elforsyning, og som ikke er omfattet af § 70, stk. 4, i lov om
elforsyning. § 70, stk. 4, vedrører forhøjelser af indtægtsrammen som følge af nødvendige
nyinvesteringer.
3.y. Energi-, forsynings- og klimaministerens overvejelser og den foreslåede ordning
Energiklagenævnet har truffet tre afgørelser om forståelsen af myndighedspålæg i § 70, stk. 8. Der
kan henvises til Energiklagenævnets afgørelse af 12. maj 2014 om afslag på forhøjelse af
indtægtsramme (J.nr. 1011-13-93-17), afgørelse af 28. oktober 2015 om afslag på forhøjelse af
indtægtsramme (J.nr. 1011-14-166-36) og afgørelse af 29. juni 2016 om afslag på
indtægtsrammeforhøjelse – omkostninger vedr. etablering af Cityring (metro) (J.nr. 2011-15-44-
2
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 8: Tillæg til lovudkast om elforsyning (it-beredskab i el- og naturgassektorerne)
1673127_0003.png
16). Det fremgår af Energiklagenævnets seneste afgørelse af 29. juni 2016, hvor der henvises til de
to tidligere afgørelser, at der »ved myndighedspålæg – eller pålæg fra Energinet.dk – menes
individuelle pålæg i form af konkrete forvaltningsafgørelser og ikke generelle retsakter i form af
f.eks. lovregulering, som i den omhandlede sag.«
Det er hensigten med dette lovforslag om it-beredskab, at der skal være mulighed for forhøjelse af
indtægtsrammen som følge af kravet om, at netvirksomhederne skal være tilmeldt en it-
sikkerhedstjeneste, som energi-, forsynings- og klimaministeren får hjemmel til at fastsætte ved
bekendtgørelse.
Det er ikke tilsigtet, at der skal udarbejdes individuelle pålæg i form af konkrete afgørelser. Det
vurderes derfor hensigtsmæssigt, at der sikres et klarere retsgrundlag for at kunne forhøje
indtægtsrammen i forbindelse med de foreslåede regler om it-beredskab.
På den baggrund foreslås, at der indsættes en særskilt hjemmel i lov om elforsyning, hvorefter
energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om, at Energitilsynet kan forhøje en
virksomheds indtægtsramme som følge af dokumenterede meromkostninger, som udspringer af
krav om tilmelding til en it-sikkerhedstjeneste.
For at der ikke hermed skabes uklarhed om retstilstanden i forhold til allerede fastsatte regler med
hjemmel i § 70, stk. 2, i lov om elforsyning foreslås, at den nye hjemmel også kommer til at omfatte
regler om forhøjelse af indtægtsrammen i forhold til meromkostninger, som udspringer af krav om
udskiftning og opgradering af elmålere til fjernaflæste målere, ved fremskyndelse af investeringer i
fjernaflæste elmålere og indsendelse af timemålte forbrugsdata til datahubben, hvor disse krav er
fastsat i henhold til regler fastsat af energi-, forsynings- og klimaministeren i medfør af § 20, stk. 2,
og § 22, stk. 4, i lov om elforsyning, og som følge af krav om sikring af realisering af
dokumenterbare energibesparelser i overensstemmelse med regler fastsat i medfør af § 22, stk. 4, jf.
§ 22, stk. 1, nr. 5.
Der er ikke med indsættelsen af den nye hjemmel tilsigtet materielle ændringer i forhold til, hvad
der kan føre til indtægtsrammeforhøjelser i forhold til fjernaflæste målere og energibesparelser.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
[Ændringsforslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige]
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
[Der er tale om en hjemmelsbestemmelse, som ikke i sig selv vurderes at have økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv]
6. Administrative konsekvenser for borgere
[Ændringsforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgere]
7. Miljømæssige konsekvenser
[Ændringsforslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser]
3
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 8: Tillæg til lovudkast om elforsyning (it-beredskab i el- og naturgassektorerne)
1673127_0004.png
8. Forholdet til EU-retten
[Ændringsforslaget berører ikke EU-retten]
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 21. september 2016 til den 28. september 2016 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.: Advokatsamfundet, Affald Plus,
Aluminium Danmark, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdstilsynet, ARI, Brancheforeningen
for Biogas, Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Brancheforeningen for
Husstandsvindmøller, Business Danmark, Center for cybersikkerhed, CEPOS, Cevea, DAKOFA,
Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Vindmølleforening, Dansk Affaldsforening, Dansk
Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri, Dansk Gasteknisk
Center, Dansk Internet Forum (DIFO), DANSK IT, Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk Metal,
Dansk Solcelleforening, Dansk Told- og Skatteforbund, Danske Advokater, Danske Erhvervsskoler,
Danske
Halmleverandører,
Danske
Produktionsskolers
Lærerforening,
Danske
Underviserorganisationers Samråd, Danske Universiteter, DANVA, Datatilsynet, Dansk Industri,
DKCERT, Eksportrådet, EmballageIndustrien, Energi Danmark, Energi- og Olieforum,
Energiforum Danmark, Energiklagenævnet, Energinet.dk, Energitilsynet, Erhvervs- og
Vækstministeriet,
Erhvervsstyrelsen,
Finansforbundet,
Finansministeriet,
Finansrådet,
Forbrugerrådet Tænk, Foreningen af Danske Skatteankenævn, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, Foreningen Danske Kraftvarmeværker, Foreningen Danske Olieberedskabslagre,
Foreningen Danske Revisorer, Foreningen for Danske Biogasanlæg, Forstanderkredsen for
Produktionsskoler, Forsvarsministeriet, Frie Funktionærer, FSE, FSR - danske revisorer, FTF,
Fødevarestyrelsen, Greenpeace Danmark, HK, HOFOR, Håndværksrådet, IT-Branchen, IT-Politisk
Forening, Justitsministeriet, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kraka, Kulturministeriet,
Kystdirektoratet, Metalemballagegruppen, Miljø- og Fødevareministeriet, Miljøstyrelsen,
Mineralolie Brancheforeningen, Moderniseringsstyrelsen, Nasdaq OMX Copenhagen A/S,
Nationalbanken, Nationalt Center for Miljø og Energi, Natur- og Miljøklagenævnet,
NaturErhvervsstyrelsen, Naturstyrelsen, Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi, Partnerskabet
for brint og brændselsceller, Plastindustrien, Produktionsskoleforeningen, PROSA,
Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Rigspolitichefen, Rigspolitiets Cyber Crime Center, Rådet
for Digital Sikkerhed, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Sammensluttede
Danske Energiforbrugere, Samvirkende Energi- og Miljøkontorer, SEGES, Serviceforbundet,
Sikkerhedsstyrelsen, Skatteankestyrelsen, Skatteministeriet, SRF Skattefaglig Forening, Statens IT-
projektråd,
Søfartsstyrelsen,
Telekommunikationsindustrien
(TI),
Transport-
og
Bygningsministeriet, Udenrigsministeriet, Vedvarende Energi, VELTEK og Vindmølleindustrien.
10. Sammenfattende skema
….
4
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 8: Tillæg til lovudkast om elforsyning (it-beredskab i el- og naturgassektorerne)
1673127_0005.png
Specielle bemærkninger
Til § 1
Til nr. x
Det fremgår af § 70, stk. 2, 1. pkt., i lov om elforsyning, at energi-, forsynings- og klimaministeren
fastsætter regler om indtægtsrammer. Det fremgår endvidere af § 70, stk. 2, 2. pkt., at det som led i
denne regulering sikres, at tarifferne i faste priser regnet som et gennemsnit ikke stiger i forhold til
tarifferne pr. 1. januar 2004, idet kapital, der finansierer nødvendige nyinvesteringer, dog fortsat
skal kunne forrentes og afskrives.
Elforsyningsloven indeholder herefter en række bestemmelser, som kan føre til forhøjelse af
indtægtsrammerne. Det fremgår således af § 70, stk. 8, 1. pkt., i lov om elforsyning, at
Energitilsynet kan forhøje virksomhedens indtægtsramme med et beløb, der kompenserer for
eventuelle afholdte omkostninger ved pålæg fra myndigheder eller Energinet.dk, der indebærer en
væsentlig fremskyndelse af vedligeholdelsesarbejder, udskiftninger eller tekniske tilpasninger af
eksisterende anlæg. Det fremgår endvidere af § 70, stk. 8, 2. pkt., i lov om elforsyning, at
Energitilsynet kan forhøje indtægtsrammen med et beløb, der kompenserer for væsentlige
meromkostninger som følge af pålæg fra myndigheder, som ligger ud over forpligtelsen til at drive
nettene, jf. § 20, stk. 1, i lov om elforsyning, og som ikke er omfattet af § 70, stk. 4, i lov om
elforsyning. § 70, stk. 4, vedrører forhøjelser af indtægtsrammen som følge af nødvendige
nyinvesteringer.
Energiklagenævnet har truffet tre afgørelser om forståelsen af myndighedspålæg, jf.
Energiklagenævnets afgørelse af 12. maj 2014 om afslag på forhøjelse af indtægtsramme (J.nr.
1011-13-93-17), afgørelse af 28. oktober 2015 om afslag på forhøjelse af indtægtsramme (J.nr.
1011-14-166-36) og afgørelse af 29. juni 2016 om afslag på indtægtsrammeforhøjelse –
omkostninger vedr. etablering af Cityring (metro) (J.nr. 2011-15-44-16).
Det fremgår af Energiklagenævnets seneste afgørelse af 29. juni 2016, hvor der henvises til de to
tidligere afgørelser, at der »ved myndighedspålæg – eller pålæg fra Energinet.dk – menes
individuelle pålæg i form af konkrete forvaltningsafgørelser og ikke generelle retsakter i form af
f.eks. lovregulering, som i den omhandlede sag.«
Det er hensigten med dette lovforslag om it-beredskab, at der skal være mulighed for forhøjelse af
indtægtsrammen som følge af kravet om, at netvirksomhederne skal være tilmeldt en it-
sikkerhedstjeneste, som energi-, forsynings- og klimaministeren får hjemmel til at fastsætte ved
bekendtgørelse efter forslag til § 85 d, stk. 5, nr. 4, i lov om elforsyning og bemærkninger hertil.
Der henvises endvidere til de almindelige bemærkninger afsnit 3.2. Det er ikke tilsigtet, at der skal
udarbejdes individuelle pålæg i form af konkrete afgørelser.
På den baggrund foreslås, at der indsættes en hjemmel i
§ 70, stk. 15,
i lov om elforsyning,
hvorefter energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om, at Energitilsynet kan
forhøje en virksomheds indtægtsramme som følge af dokumenterede meromkostninger, som
5
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 8: Tillæg til lovudkast om elforsyning (it-beredskab i el- og naturgassektorerne)
1673127_0006.png
udspringer af krav om tilmelding til en it-sikkerhedstjeneste. Det fremgår, at omkostningerne skal
være dokumenterede. Der forventes fastsat regler om, indtægtsrammeforhøjelsen vil vedrøre de
omkostninger, som kan dokumenteres i henhold til en kontrakt med en it-sikkerhedstjeneste om
varslingsydelse og akut bistand til virksomheder i kategori 1 og 2. Det forventes også, at ministeren
vil fastsætte regler om, at kontrakterne skal godkendes af tilsynsmyndigheden i medfør af forslaget
til § 85 d, stk. 6. Indtægtsrammen vil ikke kunne forhøjes på baggrund af f.eks. intern
administration afledt af kravet om tilmelding til en it-sikkerhedstjeneste.
Reglerne om forhøjelsen af indtægtsrammen forventes at give mulighed for en midlertidig
forhøjelse, som vil følge kontraktens løbetid. Forhøjelsen vil nødvendigvis skulle ske efter
ansøgning, idet det er Energitilsynet, som træffer afgørelse om fastsættelse af indtægtsrammen.
Energi-, forsynings- og klimaministeren vil kunne fastsætte regler herom i medfør af § 70, stk. 2, i
lov om elforsyning.
Der er udstedt to bekendtgørelser med hjemmel i § 70, stk. 2, som giver mulighed for
indtægtsrammeforhøjelser på baggrund af udmøntede regler i bekendtgørelserne, uden at der er
givet individuelle pålæg i form af konkrete afgørelser. Det drejer sig om bekendtgørelse nr. 1358 af
3. december 2013 om fjernaflæste elmålere og måling af elektricitet i slutforbruget og
bekendtgørelse nr. 830 af 27. juni 2016 om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder.
Det fremgår af bemærkningerne til § 22, stk. 9, i lov om elforsyning, som indsat ved lov nr. 622 af
11. juni 2010, jf. Folketingstidende 2009-2010, Tillæg A, L 154, side 21 og 22, at en
netvirksomheds omkostninger til myndighedspålagte energibesparelser hos slutbrugerne dækkes af
en forhøjelse af virksomhedens tariffer på baggrund af en forhøjelse af indtægtsrammen, der dækker
omkostningerne til energispareindsatsen, jf. § 70, stk. 7, 2. pkt., i lov om elforsyning. Det fremgår
endvidere af forarbejderne til lov nr. 642 af 12. juni 2013, jf. nærmere de almindelige
bemærkninger afsnit 4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet,
Folketingstidende 2012-2013, Tillæg A, L 180, side 17, at hvis hjemlen til at udstede regler med
efterfølgende påbud om installation af fjernaflæste målere udnyttes, vil netvirksomhederne kunne få
forhøjet deres indtægtsrammer midlertidigt til dækning af meromkostningerne.
På baggrund af ovenstående er det vurderet, at der er tilstrækkelig hjemmel til fastsættelse af de
gældende regler i de to bekendtgørelser om indtægtsrammeforhøjelser, men for at undgå uklarhed
om hjemmelsgrundlaget foreslås, at forslaget til bemyndigelsen i
§ 70, stk. 15,
også indeholder en
hjemmel til at fastsætte regler om forhøjelse af indtægtsrammen i forhold til meromkostninger, som
udspringer af krav om udskiftning og opgradering af elmålere til fjernaflæste målere, ved
fremskyndelse af investeringer i fjernaflæste elmålere og indsendelse af timemålte forbrugsdata til
datahubben i henhold til regler fastsat af energi-, forsynings- og klimaministeren i medfør af § 20,
stk. 2, og § 22, stk. 4, i lov om elforsyning og som følge af krav om sikring af realisering af
dokumenterbare energibesparelser i overensstemmelse med regler fastsat i medfør af § 22, stk. 4, jf.
§ 22, stk. 1, nr. 5.
6
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 8: Tillæg til lovudkast om elforsyning (it-beredskab i el- og naturgassektorerne)
1673127_0007.png
Der er ikke med indsættelsen af hjemmelsbestemmelsen i § 70, stk. 15, tilsigtet materielle
ændringer i forhold til, hvad der kan føre til indtægtsrammeforhøjelser i forhold til fjernaflæste
målere og energibesparelser. Der vil således fortsat kunne fastsættes regler om eksempelvis
standardiserede forudsætninger til beregningerne. Der henvises til § 9 i bekendtgørelse nr. 1358 af
3. december 2013 om fjernaflæste elmålere og måling af elektricitet i slutforbruget og § 19 i
bekendtgørelse nr. 830 af 27. juni 2016 om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder.
De fastsatte regler vedrørende fjernaflæste elmålere og energibesparelser fastsat i medfør af 70, stk.
2, i lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 418 af 25. april 2016 med senere ændringer,
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af nye regler.
--- 0 ---
[Det forslag til udkast til lov om ændring af lov om elforsyning og lov om naturgasforsyning (It-
sikkerheds-beredskab i el- og naturgassektorerne), som har været sendt i høring indeholder et
forslag til § 85 d, stk. 5, nr. 4, som lyder som følger:
”Stk. 5.
Energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætter regler for det it-beredskab, som
virksomheder omfattet af stk. 1, skal opretholde, herunder regler om følgende:
1) …
4) …
tilmelding til en tjeneste, der yder varsler og informationer om it-sikkerhedstrusler.
5) …”
Der foreslås indsat en henvisning i de specielle bemærkninger til § 85 d, stk. 5, nr. 4, til den
foreslåede ændring af § 70. Se forslag nedenfor:
Det er hensigten, at disse omkostninger afholdes af virksomhederne, dog vil der kunne fastsættes
regler om, at netvirksomheder kan få forhøjet deres indtægtsramme som følge af dokumenterede
meromkostninger, der udspringer af kravet om tilmelding til it-sikkerhedstjenesten. Der henvises til
forslag til § 70, stk. 15, i lov om elforsyning.
Til § x
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den 1. januar 2017. Det bemærkes dog i den forbindelse,
at det er hensigten, at det ved udmøntningen af de foreslåede hjemler i § 85 d, stk. 5, nr. 4, i lov om
elforsyning, jf. dette lovforslags § 1, nr. 2, og § 15 b, stk. 5, nr. 4, i lov om naturgasforsyning, jf.
dette lovforslags § 2, nr. 2, vil blive fastsat, at virksomhederne først skal have udarbejdet kontrakt
med en varslingstjeneste den 1. juli 2017. Dette skal tilsikre, at virksomhederne har rimelig tid og
mulighed for at gennemføre den foreslåede ordning på behørig vis.
Det foreslås endvidere af ordensmæssige hensyn i
stk. 2,
at regler vedrørende fjernaflæste elmålere
og energibesparelser fastsat i medfør af 70, stk. 2, i lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr.
418 af 25. april 2016 med senere ændringer, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af nye
regler.
7
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 8: Tillæg til lovudkast om elforsyning (it-beredskab i el- og naturgassektorerne)
1673127_0008.png
Det drejer sig om bekendtgørelse nr. 1358 af 3. december 2013 om fjernaflæste elmålere og måling
af elektricitet i slutforbruget og bekendtgørelse nr. 830 af 27. juni 2016 om energispareydelser i net-
og distributionsvirksomheder, som begge er udstedt delvis med hjemmel i § 70, stk. 2.
8