Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 75
Offentligt
1698884_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Sendt via E-mail til:
Udvalgssekretær
[email protected]
og Udvalgsassistent
[email protected]
Frederiksberg, onsdag den 7. december 2016
Til Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Unfair konkurrence fra kommuner og affaldsselskaber på genbrugsmarkedet
ISOBRO, som er brancheforening for 175 indsamlingsorganisationer, takker for den gode dialog i forbindel-
se med foretrædet den 1. december 2016 i Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget.
Som nævnt bidrager overskuddet fra organisationernes 1.000 genbrugsbutikker i høj grad til finansieringen
af ca. 20 organisationers sociale og humanitære arbejde, altovervejende i Danmark. Derudover doneres en
del af det indsamlede tøj, møbler og ting til udsatte borgere, både i Danmark og i nærområder til krigszo-
ner. Desværre mærker indsamlingsorganisationerne, at en række kommuner og affaldsselskaber i stigende
grad engager sig i detailhandel med genbrugsvarer og nu også i husstandsindsamling af tøj og ting, der ikke
er affald. Det sker i direkte og til tider unfair konkurrence med indsamlingsorganisationerne. Der er flere
eksempler på prisdumpning og manglende værn mod subsidiering. Nogle af indsamlingsorganisationerne
har svært ved at følge med efterspørgslen på fx julehjælp og særlige tilbud til misbrugere og socialt udsatte
mv. pga. denne konkurrence.
Der blev fra udvalget henvist til, at kommuner og kommunale affaldsselskaber som noget positivt aktiverer
flygtninge og andre i deres genbrugsbutikker. I den forbindelse gjorde ISOBRO opmærksom på, at fx Frel-
sens Hær har måttet lukke en sorteringscentral og fyre fastansatte som følge af konkurrencen fra kommu-
ner og kommunale affaldsselskaber. Det er et eksempel på, at affaldsselskabernes aktivering også har ko-
stet ordinære jobs. Der udføres også en social aktiviteter i flere af organisationernes genbrugsbutikker.
Et medlem bemærkede under samrådet, at kommunernes og affaldsselskabernes overskud fra genbrugs-
forretningerne bruges til at nedsætte affaldsgebyret. Det understøttes imidlertid ikke af prisoversigter. Her
kan man se, at genbrugsbutikkerne er overrepræsenteret i kommuner med de højeste affaldsgebyrer.
Mens de er underrepræsenteret i kommuner med de laveste affaldsgebyrer.
Udvalget spurgte ind til, hvad ISOBRO gerne vil have som løsning. ISOBRO ser ikke noget behov for, at
kommuner og affaldsselskaber skal drive detailhandel eller indsamle tøj og ting til genbrug, der kan gen-
bruges, når der eksisterer et velfungerende marked, hvor både indsamlingsorganisationer og kommercielle
aktører er kompetente og aktive. Hvis der på nogen måde åbnes op for kommunale aktiviteter på gen-
brugsmarkedet, betragter ISOBRO det for vigtigt, at sådanne tilknyttede/sideordnede aktiviteter udskilles i
et særskilt selskab, sådan som det generelt anbefales af både Konkurrencerådet og OECD. Sådanne selska-
ber skal finansieres på samme vilkår som konkurrenternes og drives med et sædvanligt, kommercielt over-
skud og uden forekomst af prisdumpning og subsidier. Det er regler, som også kendes fra andre dele af
1
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 75: Henvendelse af 7/12-16 fra ISOBRO om genbrugsmarkedet i forlængelse af foretræde den 1/12-16
1698884_0002.png
forsyningen ( el- og gas). Derudover ser ISOBRO gerne, at affaldsselskaberne får pligt til at etablere en zone
lige før indkørslen til genbrugspladserne, hvor borgerne kan aflevere det genbrugelige eller genanvendelige
til indsamlingsorganisationerne for at undgå, at disse ting ender som affald.
Et medlem fra udvalget spurgte ind til, om ISOBRO gerne vil undgå konkurrence. Hertil svarede ISOBRO, at
man hilser konkurrencen velkommen, og at der er megen konkurrence på genbrugsområdet. Men man
ønsker ikke konkurrence fra kommuner og kommunale selskaber pga. deres finansielle styrke og fordele.
Dertil kommer muligheden for prisdumping og subsidier.
Der blev afslutningsvist spurgt til, om indsamlingsorganisationerne kan matche ønskerne på genbrugsom-
rådet. Her blev det nævnt, at indsamlingsorganisationerne har fået hævet genbrugsprocenten i de senere
år gennem et stigende antal genbrugsbutikker, hvor der både indleveres og sælges tøj og ting til genbrug,
ved flere containere på supermarkeders parkeringspladser samt en række nyskabelser, fx ”Smid-tøjet-
kampagnen”, og DoGood app’en hvor borgerne kan sælge deres tøj og ting og donere den opnåede pris til
et godt formål i en lang række organisationer. Danmark vil på fx tekstilområdet nå EU's målsætning om 65%
genbrug i år 2025 før tiden, og indsamlingsorganisationerne bidrager gerne yderligere dertil, også med
samarbejdsmodeller, der yderligere kan videreudvikle indsamlingsorganisationernes indsats over hele lan-
det.
Venlig hilsen
Robert Hinnerskov
2