Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 73
Offentligt
1697180_0001.png
Lovtidende A
2016
30. november 2016.
Udgivet den 2. december 2016
Nr. 1425.
Bekendtgørelse om geologisk lagring af CO
2
m.v.
1)
I medfør af § 2 a, § 23 b, stk. 5, § 23 d, stk. 6, § 23 f, stk.
4, § 23 g, stk. 2, § 23 h, stk. 2, § 23 i, stk. 2, § 23 k, stk. 4, §
23 l, stk. 2, § 23 m, stk. 2, § 23 o, stk. 2, § 23 p, stk. 2, § 23
q, stk. 3, § 23 r, stk. 2, § 23 t, stk. 5 og 6, § 23 v, § 25, stk. 2,
og § 34 a, stk. 2, i lov om anvendelse af Danmarks under-
grund, jf. lovbekendtgørelse nr. 960 af 13. september 2011
fastsættes:
Kapitel 1
Definitioner
§ 1.
I denne bekendtgørelse forstås ved følgende:
1)
Affald: Stoffer der er defineret som affald i Miljø- og
Fødevareministeriets bekendtgørelse om affald.
2)
CO
2
-lagringslokalitet: Et bestemt område med tilhø-
rende volumen inden for en geologisk formation, der
anvendes til geologisk lagring af CO
2
, samt tilhørende
anlæg på jordoverfladen og injektionsanlæg.
3)
CO
2
-strøm: En strøm af stoffer hidrørende fra CO
2
-
opsamlingsprocesser, som skal injiceres i en CO
2
-lag-
ringslokalitet.
4)
CO
2
-udbredelsen: Det volumen af CO
2
, der udbredes
i den geologiske formation.
5)
Efterbehandlingsfase: Tidsrummet efter nedlukning af
en CO
2
-lagringslokalitet, herunder tidsrummet efter
overdragelsen af ansvaret til energi-, forsynings- og
klimaministeren.
6)
Efterforskning: Vurdering af potentielle lagringskom-
plekser med henblik på geologisk lagring af CO
2
ved
hjælp af aktiviteter i undergrunden som f.eks. borin-
ger med henblik på at tilvejebringe geologiske data
om lagene i det potentielle lagringskompleks og om
nødvendigt injektionstest for at karakterisere CO
2
-lag-
ringslokaliteter.
7)
Efterforskningstilladelse: En skriftlig, begrundet be-
slutning om tilladelse med eneret til efterforskning,
der præciserer betingelserne for at foretage denne ef-
terforskning, udstedt af energi-, forsynings- og klima-
ministeren (i medfør af lov om anvendelse af Dan-
marks undergrund).
Lagringskompleks: CO
2
-lagringslokaliteten og de
geologiske omgivelser, som kan have betydning for
den overordnede integritet og sikkerhed ved lagrin-
gen, dvs. sekundære indeslutningsformationer.
Lagringstilladelse: En skriftlig, begrundet beslutning
eller beslutninger om tilladelse med eneret til rettig-
hedshaverens geologiske lagring af CO
2
på en CO
2
-
lagringslokalitet, der præciserer betingelserne for at
foretage denne lagring, udstedt af energi-, forsynings-
og klimaministeren (i medfør af lov om anvendelse af
Danmarks undergrund).
Lukning af en CO
2
-lagringlokalitet: Endegyldig ind-
stilling af CO
2
-injektion i CO
2
-lagringslokaliteten.
Migration: CO
2
’s bevægelse i lagringskomplekset.
Operatør: En fysisk eller juridisk, privatretlig eller of-
fentligretlig person, der driver eller kontrollerer CO
2
-
lagringslokaliteten, eller som efter national lovgivning
har fået overdraget afgørende økonomiske beføjelser
med hensyn til den tekniske drift heraf.
Udsivning: Frigivelse af CO
2
fra lagringskomplekset.
Vandsøjle: Den kontinuerlige vertikale vandmængde
fra overfladen til bundsedimenterne i en vandmasse.
Væsentlig risiko: En kombination af sandsynlighed
for, at en skade indtræffer, og et omfang af skade,
som der ikke kan ses bort fra, uden at der sættes
spørgsmålstegn ved formålet med Europa-Parlamentet
og Rådets direktiv 2009/31/EF af 23. april 2009, for
så vidt angår den pågældende CO
2
-lagringslokalitet.
Væsentlig uregelmæssighed: Enhver uregelmæssig-
hed i CO
2
-injektions- eller lagringsoperationerne eller
i selve lagringskompleksets tilstand, som indebærer
risiko for udsivning eller risiko for miljøet eller men-
neskers sundhed.
Væsentlig ændring: Ændring, der ikke er omhandlet i
lagringstilladelsen, og som kan have betydelige virk-
ninger på miljøet eller menneskers sundhed.
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)
15)
16)
17)
1)
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 2009/31/EF af 23. april 2009 om geologisk
lagring af kuldioxid og om ændring af Rådets direktiv 85/337/EØF, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF, 2001/80/EF, 2004/35/EF,
2006/12/EF, 2008/1/EF og forordning (EF) nr. 1013/2006, EU-Tidende 2009, nr. L 140, side 114.
CI000225
Energi-, Forsynings- og Klimamin.,
Energistyrelsen, j.nr. 2016-8542
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 73: Orientering om ikrafttræden af bekendtgørelse om geologisk lagring af CO2
30. november 2016.
2
Nr. 1425.
Kapitel 2
Valg af CO
2
-lagringslokalitet
§ 2.
Karakterisering og vurdering af et potentielt lagrings-
kompleks og det omgivende område skal ske efter kriterier-
ne i bilag 1.
Stk. 2.
Lagring af CO
2
er ikke tilladt:
1) på en lagringslokalitet med et lagringskompleks, der
strækker sig ud over Danmarks område, dansk eksklu-
siv økonomisk zone og/eller dansk kontinentalsokkel-
område eller
2) ved lagring i vandsøjlen direkte fra land.
Kapitel 3
Ansøgning om efterforsknings- og lagringstilladelser
§ 3.
Ansøgninger om lagringstilladelser skal mindst inde-
holde følgende oplysninger:
1)
Den potentielle rettighedshavers navn og adresse.
2)
Dokumentation for den potentielle rettighedshavers
tekniske kompetence.
3)
Karakterisering af CO
2
-lagringslokaliteten og lag-
ringskomplekset og en vurdering af den forventede
sikkerhed ved lagringen, jf. § 2 og undergrundslovens
§ 23 f, stk. 1-2.
4)
Den samlede mængde CO
2
, der skal injiceres og lag-
res, de forventede kilder og transportmetoder, CO
2
-
strømmenes sammensætning, injektionsrater og -tryk
samt injektionsanlæggenes beliggenhed.
5)
Beskrivelse af foranstaltninger til hindring af væsent-
lige uregelmæssigheder.
6)
Forslag til overvågningsprogram, jf. § 13 og under-
grundslovens § 23 i.
7)
Forslag til plan for udbedrende foranstaltninger, jf.
undergrundslovens § 23 e, nr. 10.
8)
Forslag til foreløbig efterbehandlingsplan, jf. under-
grundslovens § 23 l.
9)
Oplysninger indgivet i medfør af bekendtgørelse om
VVM, konsekvensvurdering vedrørende internationa-
le naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse
arter ved projekter offshore om efterforskning og ind-
vinding af kulbrinter, lagring i undergrunden, rørled-
ninger, m.v. og bekendtgørelse om vurdering af visse
offentlige og private anlægs virkning på miljøet
(VVM) i medfør af lov om planlægning.
10) Dokumentation for, at den finansielle sikkerhed eller
tilsvarende, jf. undergrundslovens § 23 q, vil være
gyldig og effektiv, inden injektionen påbegyndes.
Kapitel 4
Udstedelse af tilladelse
§ 4.
En lagringstilladelse udstedes kun, hvis energi-, for-
synings- og klimaministeren har taget enhver ikke-bindende
udtalelse fra Kommissionen efter § 26, stk. 2, om udkastet
til tilladelsen i betragtning.
Stk. 2.
Såfremt energi-, forsynings- og klimaministeren
efter en konkret stillingtagen ikke ønsker at følge udtalelsen
efter § 26, stk. 2, skal dette begrundes konkret.
§ 5.
En lagringstilladelse skal som minimum indeholde
følgende:
1)
Operatørens navn og adresse.
2)
Lagringsokalitetens og lagringskompleksets nøjagtige
beliggenhed og afgrænsning samt informationer ved-
rørende den hydrauliske enhed.
3)
Krav til lagringsoperationen, der følger af dens karak-
teristika som beskrevet i bilag 2 den samlede mængde
CO
2
, der må lagres geologisk, grænser for reservoir-
trykket og de maksimale injektionsrater og –tryk.
4)
Krav til CO
2
-strømmens sammensætning og til proce-
duren for modtagelse af CO
2
-strømmen i henhold til §
6, og om nødvendigt yderligere krav til injektion og
lagring, navnlig med det formål at forebygge væsent-
lige uregelmæssigheder.
5)
Det godkendte overvågningsprogram efter § 11, stk.
1, forpligtelsen til at sikre overholdelsen af program-
met jf. undergrundslovens § 23 j, stk. 1, 3. pkt., og
krav om ajourføring af programmet efter § 11, stk. 3,
samt rapporteringskrav i medfør af § 12.
6)
Krav om at underrette energi-, forsynings- og klima-
ministeren i tilfælde af udsivning eller væsentlige ure-
gelmæssigheder, den godkendte plan for udbedrende
foranstaltninger og forpligtelsen til at gennemføre
denne i tilfælde af udsivning eller væsentlige uregel-
mæssigheder jf. undergrundsloven § 23 j, stk. 1.
7)
Betingelserne for lukning og den godkendte foreløbi-
ge efterbehandlingsplan, der er omhandlet i § 14.
8)
Bestemmelser om ændringer, revurdering, ajourføring
og tilbagetrækning af lagringstilladelsen, § 15.
9)
Krav om oprettelse og opretholdelse af finansiel sik-
kerhedsstillelse eller tilsvarende, jf. § 16.
10) Fastlæggelse af jurisdiktion ved grænseoverskridende
tvister jf. § 23.
Kapitel 5
Drift af CO
2
-lagringslokalitet
Kriterier og procedurer for modtagelse af CO
2
-strømme
§ 6.
En CO
2
-strøm skal langt overvejende bestå af kuldi-
oxid. Affald eller andre stoffer må ikke tilsættes med hen-
blik på bortskaffelse af dette affald eller disse stoffer.
Stk. 2.
En CO
2
-strøm kan imidlertid indeholde tilfældigt
medfølgende stoffer, der stammer fra kilden, opsamlingen
eller injektionsprocessen, og sporingsstoffer, der er tilsat
med henblik på overvågning og verifikation af CO
2
-migra-
tion. Koncentrationen af alle tilfældigt medfølgende og til-
satte stoffer skal være under et niveau, som kan:
1) skade CO
2
-lagringslokalitetens eller den tilhørende
transportinfrastrukturs integritet eller
2) indebære en væsentlig risiko for miljøet eller menne-
skers sundhed.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 73: Orientering om ikrafttræden af bekendtgørelse om geologisk lagring af CO2
30. november 2016.
3
Nr. 1425.
§ 7.
Rettighedshaveren eller dennes operatør må kun ac-
ceptere og injicere CO
2
-strømme, hvis der er:
1) foretaget en analyse af strømmenes sammensætning,
herunder indholdet af korrosive stoffer, og
2) udarbejdet en risikovurdering, og denne har vist, at
koncentrationen af alle tilfældigt medfølgende og tilsat-
te stoffer er under det niveau, der er omhandlet i § 6.
§ 8.
Rettighedshaveren eller dennes operatør skal føre et
register over de leverede og injicerede CO
2
-strømme med
angivelse af mængde, egenskaber og sammensætning af
CO
2
-strømmen.
§ 9.
Der kan i en tilladelse til lagring af CO
2
fastsættes
yderligere krav til injektion og lagring, navnlig med det for-
mål at forebygge væsentlige uregelmæssigheder.
Overvågning
§ 10.
Rettighedshaveren skal overvåge injektionsanlægge-
ne, lagringskomplekset (herunder om muligt CO
2
-udbredel-
sen) og om nødvendigt det omgivende miljø med henblik på
at:
1) Sammenligne CO
2
’s og formationsvandets faktiske og
modellerede opførsel på CO
2
-lagringslokaliteten.
2) Registrere væsentlige uregelmæssigheder.
3) Registrere CO
2
’s migration.
4) Registrere udsivning af CO
2
.
5) Registrere væsentlige negative virkninger for det omgi-
vende miljø, herunder navnlig for drikkevandet, for be-
folkningen eller for brugerne af den omgivende biosfæ-
re.
6) Vurdere effektiviteten af udbedrende foranstaltninger
truffet i medfør af undergrundslovens § 23 j, stk. 2.
7) Ajourføre vurderingen af lagringskompleksets sikker-
hed og integritet på kort og lang sigt, herunder vurdere,
om den lagrede CO
2
vil forblive fuldstændigt og
permanent indesluttet.
§ 11.
Overvågningen skal finde sted på grundlag af et
overvågningsprogram, der er udarbejdet af rettighedshave-
ren og er godkendt af energi-, forsynings- og klimaministe-
ren.
Stk. 2.
Overvågningsprogrammet skal udarbejdes efter
kravene i bilag 2 samt Europa-Kommissionens beslutning
om retningslinjer for overvågning og rapportering af driv-
husgasudledninger i medfør af Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv 2003/87/EF (2007/589/EF). Europa-Kommis-
sionens retningslinjer forefindes på Energistyrelsens hjem-
meside.
Stk. 3.
Programmet ajourføres efter kravene i bilag 2 og
under alle omstændigheder hvert femte år for at tage hensyn
til ændringer af den vurderede udsivningsrisiko, til ændrin-
ger i de vurderede risici for miljøet og menneskers sundhed,
ny videnskabelig viden og forbedringer inden for den bedste
tilgængelige teknologi. Ajourførte planer forelægges ener-
gi-, forsynings- og klimaministeren til godkendelse.
Rapportering fra operatøren
§ 12.
Det fastsættes i en tilladelse efter undergrundslo-
vens § 23, med hvilken hyppighed, dog mindst en gang om
året, rettighedshaveren skal forelægge følgende for energi-,
forsynings- og klimaministeren:
1) Alle de i rapporteringsperioden indhentede resultater af
overvågningen efter § 11, herunder oplysninger om den
anvendte overvågningsteknologi.
2) Oplysning om de CO
2
-strømme, der er leveret og inji-
ceret i rapporteringsperioden og er registreret i medfør
af § 8 med angivelse af mængde, egenskaber og sam-
mensætning.
3) Dokumentation for etablering og opretholdelse af fi-
nansiel sikkerhed, jf. § 16 og § 3, nr. 10.
4) Oplysninger, som den kompetente myndighed anser for
nyttige til at vurdere overholdelsen af betingelserne i
lagringstilladelsen og forbedre kendskabet til CO
2
’s
opførsel i CO
2
-lagringslokaliteten.
Kapitel 6
Tilsyn
§ 13.
Energi-, forsynings- og klimaministeren gennemfø-
rer rutineinspektioner mindst en gang om året indtil tre år ef-
ter lukningen og hvert femte år, indtil ansvaret er overdraget
til energi-, forsynings- og klimaministeren. Ved disse in-
spektioner undersøges alle relevante injektions- og overvåg-
ningsanlæg såvel som hele spektret af relevante virkninger
fra lagringskomplekset på miljøet og på menneskers sund-
hed.
Stk. 2.
Inspektionerne efter stk. 1 bør omfatte aktiviteter
såsom besøg i anlæg på jordoverfladen, herunder injektions-
anlæg, vurdering af operatørens overvågnings-operationer
og kontrol af alle relevante optegnelser, som operatøren har
ført.
Stk. 3.
Energi-, forsynings og klimaministeren gennemfø-
rer ikke-rutinemæssige inspektioner hvis energi-, forsy-
nings- og klimaministeren får kendskab til, eller skønner at
der er nærliggende risiko for, at undergrundsloven eller reg-
ler og vilkår udstedt i medfør heraf, ikke overholdes.
Stk. 4.
Efter hver inspektion udarbejder energi-, forsy-
nings- og klimaministeren en rapport om inspektionsresulta-
terne. I rapporten vurderes det, hvorvidt undergrundslovens
og de i medfør af denne udstedte bekendtgørelsers bestem-
melser er overholdt, herunder vilkår i lagringstilladelsen, og
det anføres, om yderligere foranstaltninger er påkrævet.
Rapporten meddeles rettighedshaveren og gøres tilgængelig
for offentligheden senest 2 måneder efter inspektionen.
Stk. 5.
Ikke-rutinemæssige inspektioner gennemføres:
1) hvis den kompetente myndighed har fået meddelelse
om eller kendskab til udsivning eller væsentlige uregel-
mæssigheder, jf. undergrundsloven § 23 j,
2) hvis rapporterne i henhold til tilladelsen viser, at tilla-
delsesbetingelserne ikke er overholdt til fulde,
3) i anledning af alvorlige klager, der vedrører miljøet el-
ler menneskers sundhed eller
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 73: Orientering om ikrafttræden af bekendtgørelse om geologisk lagring af CO2
30. november 2016.
4
Nr. 1425.
4)
i andre situationer, hvor den kompetente myndighed
anser det for hensigtsmæssigt.
Kapitel 7
Lukning af CO
2
-lagringslokalitet
Kapitel 9
Finansiel sikkerhedsstillelse og finansielt bidrag
§ 16.
Rettighedshaveren kan stille en finansiel sikkerhed i
form af moderselskabsgaranti, forsikring, bankgaranti, eller
tilsvarende, til dækning af forpligtelsen i medfør af § 23 q i
undergrundsloven.
Stk. 2.
I en tilladelse til lagring af CO
2
fastsættes nærmere
bestemmelser for, hvordan beregning af den finansielle sik-
kerhed for forpligtelser forbundet med CO
2
-lagringslokalite-
ten foretages.
Stk. 3.
Den finansielle sikkerhed tilpasses med jævne mel-
lemrum for at tage hensyn til ændringer i den vurderede ud-
sivningsrisiko og de anslåede omkostninger af alle forplig-
telser, som følger af den tilladelse, der er udstedt i henhold
til § 23 i undergrundsloven såvel som forpligtelser, der måt-
te følge af inddragelsen af CO
2
-lagringslokaliteten under
lovgivning, som gennemfører direktiv 2003/87/EF.
§ 17.
Rettighedshaverens finansielle bidrag i medfør af §
23 r i undergrundsloven skal tage hensyn til de kriterier, der
er nævnt i bilag 1, eller elementer, som vedrører den histori-
ske lagring af CO
2
af relevans for fastsættelsen af forpligtel-
serne efter overdragelsen, og skal mindst dække de forven-
tede overvågningsomkostninger i en periode på 30 år.
Kapitel 10
Overdragelse af ansvar for lager
§ 18.
Før overdragelse af ansvar for et lager finder sted,
udarbejder rettighedshaveren en rapport til dokumentation
af, at den i undergrundslovens § 23 o, stk. 1, nr. 1, nævnte
betingelse er opfyldt, og forelægger den for energi-, forsy-
nings- og klimaministeren med henblik på dennes godken-
delse af overdragelsen.
Stk. 2.
Denne rapport skal som minimum godtgøre:
1) at den injicerede CO
2
’s faktiske opførsel stemmer
overens med den modellerede opførsel,
2) at der ikke er nogen registrerbar udsivning, og
3) at CO
2
-lagringslokaliteten udvikler sig hen imod en til-
stand af varig stabilitet.
§ 19.
Når energi-, forsynings- og klimaministeren finder
det godtgjort, at de i undergrundslovens § 23 o, stk. 1, nr. 1
og 2, nævnte betingelser er opfyldt, udarbejder energi-, for-
synings- og klimaministeren et udkast til en beslutning om
godkendelse af ansvarsoverdragelsen. I udkastet til godken-
delsen præciseres metoden til konstatering af, at de i under-
grundslovens § 23 o, stk. 1, nr. 4, nævnte betingelser er op-
fyldt, samt eventuelle ajourførte krav om forsegling af CO
2
-
lagringslokaliteten og fjernelse af injektionsanlæggene.
Stk. 2.
Hvis energi-, forsynings- og klimaministeren fin-
der, at de i undergrundslovens § 23 o, stk. 1, nr. 1 og 2,
nævnte betingelser ikke er opfyldt, underretter energi-, for-
synings- og klimaministeren rettighedshaveren om sin be-
grundelse.
Stk. 3.
Finder energi-, forsynings- og klimaministeren det
godtgjort, at de i undergrundslovens § 23 o, stk. 1, nr. 1-4,
nævnte betingelser er opfyldt, vedtager energi-, forsynings-
§ 14.
Efter lukning af en CO
2
-lagringslokalitet i medfør
af undergrundslovens § 23 k, stk. 2, nr. 1-2, overdrages alle
juridiske forpligtelser vedrørende CO
2
-lagringslokaliteten til
energi-, forsynings- og klimaministeren på dennes initiativ
eller efter anmodning fra rettighedshaveren.
Stk. 2.
Betingelserne i undergrundslovens § 23 o, stk. 1,
opfyldes på grundlag af en efterbehandlingsplan, der er ud-
arbejdet af rettighedshaveren ud fra den bedste praksis på
området og i overensstemmelse med kravene i bilag 2. En
foreløbig efterbehandlingsplan forelægges energi-, forsy-
nings- og klimaministeren til godkendelse.
Stk. 3.
Forud for lukningen af en CO
2
-lagringslokalitet i
medfør af undergrundslovens § 23 k, stk. 1, nr. 1 eller 2,
skal den foreløbige efterbehandlingsplan:
1) om nødvendigt ajourføres, idet der tages hensyn til risi-
koanalyse, bedste praksis og teknologiske forbedringer,
2) forelægges energi-, forsynings- og klimaministeren til
godkendelse og
3) godkendes af energi-, forsynings- og klimaministeren
som den endelige efterbehandlingsplan.
Stk. 4.
Efter ansvarsoverdragelsen indstilles rutineinspek-
tionerne i medfør af § 13, stk. 1, og overvågningen i medfør
af § 10 begrænses til et niveau, der giver mulighed for at de-
tektere udsivning eller væsentlige uregelmæssigheder. De-
tekteres der udsivning eller væsentlige uregelmæssigheder,
intensiveres overvågningen, så vidt det er påkrævet for at
kunne vurdere problemets omfang og de udbedrende foran-
staltningers effektivitet.
Kapitel 8
Revurdering, ajourføring og tilbagekaldelse af tilladelser til
lagring
§ 15.
Energi-, forsynings- og klimaministeren skal revur-
dere og om nødvendigt ajourføre eller i yderste konsekvens
tilbagetrække lagringstilladelsen:
1) hvis energi-, forsynings- og klimaministeren har fået
meddelelse om eller får kendskab til udsivning eller
væsentlige uregelmæssigheder,
2) hvis de i medfør af § 12 forelagte resultater, oplysnin-
ger og dokumentation eller de i medfør af § 13 gen-
nemførte inspektioner viser, at tilladelsesbetingelserne
ikke overholdes, eller at der er risiko for udsivning eller
væsentlige uregelmæssigheder,
3) hvis energi-, forsynings- og klimaministeren har kend-
skab til, at rettighedshaveren eller dennes operatør på
anden måde ikke opfylder tilladelsesbetingelserne,
4) hvis det forekommer nødvendigt på grundlag af de se-
neste videnskabelige resultater og teknologiske frem-
skridt, eller
5) 5 år efter udstedelsen af tilladelsen og derefter hvert ti-
ende år, jf. dog nr. 1-4 og undergrundslovens § 30.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 73: Orientering om ikrafttræden af bekendtgørelse om geologisk lagring af CO2
30. november 2016.
5
Nr. 1425.
og klimaministeren den endelige godkendelse og underretter
rettighedshaveren herom.
Kapitel 11
Adgang til CO
2
-transportnet og CO
2
-lagringslokaliteter
§ 20.
Anmodning om adgang til at benytte CO
2
-transport-
net eller CO
2
-lagringslokaliteter, herunder om muligheder
for kapacitetsudvidelse ved manglende kapacitet, indgives
til det selskab, hvis CO
2
-transportnet eller CO
2
-lagringslo-
kalitet ønskes benyttet.
Stk. 2.
Inden for 15 arbejdsdage efter modtagelsen af an-
modningen meddeler selskabet ansøgeren, om anmodningen
kan imødekommes. Afslag skal behørigt begrundes, jf. § 23
t, stk. 3, i undergrundsloven.
§ 21.
Imødekommes en anmodning efter § 20, stk. 2, ind-
leder ansøgeren og selskabet umiddelbart herefter forhand-
linger om betingelser for benyttelse af CO
2
-transportnettet
eller CO
2
-lagringslokaliteten.
Stk. 2.
Forhandlinger skal være afsluttet inden 4 måneder
efter, at ansøger har meddelt selskabet, at man ønsker at for-
handle om adgang til CO
2
-transportnet eller CO
2
-lagringslo-
kaliteten, medmindre anden frist er aftalt mellem parterne.
Hvis forhandlingerne ikke fører til indgåelse af en aftale in-
den 4 måneder eller en anden frist aftalt af parterne, kan en
part indbringe sagen for energi-, forsynings- og klimamini-
steren til afgørelse.
Stk. 3.
Parterne skal meddele energi-, forsynings- og kli-
maministeren alle oplysninger, som er nødvendige for be-
handling af sagen efter stk. 2.
§ 22.
Energistyrelsen påser, at der er fair og åben adgang
til CO
2
-transportnet eller CO
2
-lagringslokaliteter, under
hensyntagen til:
1) hvor stor en lagringskapacitet der er eller efter et rime-
ligt skøn kan stilles til rådighed i de i medfør af § 2
fastlagte områder, og hvor stor en transportkapacitet
der er eller efter et rimeligt skøn kan stilles til rådighed,
2) hvor stor en andel af Danmarks CO
2
-reduktionsforplig-
telser ifølge internationale retsakter og fællesskabslov-
givningen Danmark agter at opfylde gennem CO
2
-op-
samling og geologisk lagring,
3) nødvendigheden af at nægte adgang, hvis de tekniske
specifikationer er indbyrdes uforenelige, og dette pro-
blem ikke kan løses rimelig let, og
4) nødvendigheden af at imødekomme behørigt dokumen-
terede rimelige behov for ejeren eller operatøren af lag-
ringslokaliteten eller transportnettet og de interesser,
som gør sig gældende for alle andre potentielt berørte
brugere af lageret eller nettet eller relevante forarbejd-
nings- eller håndteringsfaciliteter.
§ 23.
Reglerne i § 21 finder anvendelse i grænseoverskri-
dende tvister, hvor der nægtes adgang til et transportnet eller
en lagringslokalitet, der befinder sig i Danmark.
Stk. 2.
Når transportnettet eller lagringslokaliteten henhø-
rer under både Danmarks og en eller flere andre EU-med-
lemsstaters område i grænseoverskridende tvister, skal ener-
gi-, forsynings- og klimaministeren rådføre sig med de øvri-
ge involverede medlemsstater for at sikre, at direktiv
2009/31/EF af 23. april 2009 anvendes overensstemmende.
Kapitel 12
Register over udstedte lagringstilladelser og lukkede CO
2
-
lagringslokaliteter
§ 24.
Energi-, forsynings- og klimaministeren opretter og
fører:
1) Et register over udstedte lagringstilladelser.
2) Et permanent register over alle lukkede CO
2
-lagrings-
lokaliteter og omgivende lagringskomplekser, herunder
kort og tværsnit, der viser anlæggenes rumlige udstræk-
ning, samt de tilgængelige oplysninger, der er relevante
for at vurdere, om den lagrede CO
2
vil forblive fuld-
stændigt og permanent indesluttet.
Kapitel 13
Høring og underretning af Europa-Kommissionen
§ 25.
Energi-, forsynings- og klimaministeren gør ansøg-
ningerne om lagringstilladelser tilgængelige for Europa-
Kommissionen senest en måned efter modtagelsen. Energi-,
forsynings- og klimaministeren gør ligeledes andet tilhøren-
de materiale tilgængeligt, som tages i betragtning, når ener-
gi-, forsynings- og klimaministeren søger at træffe beslut-
ning om tildeling af en lagringstilladelse. Energi-, forsy-
nings- og klimaministeren underretter Europa-Kommissio-
nen om alle udkast til lagringstilladelser og alt andet materi-
ale, der tages i betragtning med henblik på vedtagelse af ud-
kastet til lagringstilladelse.
Stk. 2.
Europa-Kommissionen kan afgive en ikke-binden-
de udtalelse om udkastet til lagringstilladelse senest fire må-
neder efter modtagelsen heraf. Hvis Europa-Kommissionen
beslutter ikke at afgive udtalelse, underretter den energi-,
forsynings- og klimaministeren senest en måned efter ind-
sendelsen af udkastet til tilladelse og angiver sin begrundel-
se.
Stk. 3.
Energi-, forsynings- og klimaministeren meddeler
Europa-Kommissionen den endelige beslutning om lag-
ringstilladelse og begrunder eventuelle afvigelser fra Euro-
pa-Kommissionens udtalelse.
§ 26.
Energi-, forsynings- og klimaministeren gør den i §
18 nævnte rapport tilgængelig for Europa-Kommissionen
senest en måned efter modtagelsen. Energi-, forsynings- og
klimaministeren gør ligeledes andet tilhørende materiale til-
gængeligt, som energi-, forsynings- og klimaministeren skal
tage i betragtning, når der udarbejdes et udkast til godken-
delse af ansvarsoverdragelsen. Energi-, forsynings- og kli-
maministeren underretter Europa-Kommissionen om alle
udkast til godkendelse af ansvarsoverdragelse, som er udar-
bejdet i medfør af § 19, stk. 1, herunder om alt andet materi-
ale, som er indgået i overvejelserne.
Stk. 2.
Europa-Kommissionen kan afgive en ikke-binden-
de udtalelse om udkastet til godkendelse senest fire måneder
efter modtagelsen heraf. Hvis Europa-Kommissionen beslut-
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 73: Orientering om ikrafttræden af bekendtgørelse om geologisk lagring af CO2
30. november 2016.
6
Nr. 1425.
ter ikke at afgive udtalelse, underretter den energi-, forsy-
nings- og klimaministeren senest en måned efter indsendel-
sen af udkastet til godkendelsesbeslutningen og angiver sin
begrundelse.
§ 27.
Energi-, forsynings- og klimaministeren underretter
Europa-Kommissionen om den endelige godkendelse i med-
før af § 19, stk. 3, og begrunder eventuelle afvigelser fra Eu-
ropa-Kommissionens udtalelse.
Kapitel 14
Ikrafttræden
§ 28.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2017.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 859 af 14. juli 2011 ophæves.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, den 30. november 2016
L
ARS
C
HRISTIAN
L
ILLEHOLT
/ Martin Hansen
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 73: Orientering om ikrafttræden af bekendtgørelse om geologisk lagring af CO2
30. november 2016.
7
Nr. 1425.
Bilag 1
Kriterier for karakterisering og vurdering af det potientielle lagringskompleks og det omgivende
område som omhandlet i § 2
Karakterisering og vurdering af det potentielle lagringskompleks og det omgivende område som omhandlet i
§ 2 finder sted i tre trin efter bedste praksis på tidspunktet for vurderingen og følgende kriterier. Et eller flere
af disse kriterier kan fraviges af energi-, forsynings- og klimaministeren, forudsat at rettighedshaveren har
godtgjort, at det ikke gør karakteriseringen og vurderingen mindre egnet som grundlag for afgørelserne i med-
før af undergrundslovens § 23 f.
Trin 1: Dataindsamling
Der indsamles tilstrækkelige data til at opstille en volumetrisk og statisk tredimensional (3D)-jordmodel af
lagringslokaliteten og lagringskomplekset, herunder dækbjergarten, og det omgivende område, herunder de
hydraulisk forbundne områder. Disse data skal mindst omfatte følgende iboende karakteristika ved lagrings-
komplekset:
a) Geologi og geofysik.
b) Hydrogeologi (navnlig forekomsten af grundvand inden for områder med særlige drikkevandsinteresser og
indvindingsoplande til almene vandforsyninger).
c) Reservoirberegninger (herunder volumetriske beregninger af porevolumen, der er til rådighed for CO
2
-in-
jektion, og den maksimale lagringskapacitet).
d) Geokemi (opløsningshastighed og mineraliseringshastighed).
e) Geomekanik (permeabilitet, brudtryk).
f) Seismicitet.
g) Forekomst af naturlige og menneskeskabte migrationsveje, herunder brønde og boringer, for udsivning og
disses tilstand.
Følgende karakteristika ved kompleksets omgivelser skal dokumenteres:
h) Områder omkring lagringskomplekset, som kan påvirkes af lagring af CO
2
i lagringslokaliteten.
i) Befolkningsfordelingen i området over lagringslokaliteten.
j) Afstand til værdifulde naturressourcer (herunder navnlig Natura 2000-områder i medfør af Rådets direktiv
79/409/EØF af 2. april 1979 om beskyttelse af vilde fugle og Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om
bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter, grundvand af drikkevandskvalitet og kulbrinter).
k) Aktiviteter omkring lagringskomplekset og mulige interaktioner med disse aktiviteter (f.eks. efterforskning
efter og produktion og lagring af kulbrinter samt geotermisk udnyttelse af akviferer og anvendelse af under-
jordiske vandreserver).
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 73: Orientering om ikrafttræden af bekendtgørelse om geologisk lagring af CO2
30. november 2016.
8
Nr. 1425.
l) Afstand til den eller de potentielle CO
2
-kilder (herunder skøn over den samlede potentielle mængde CO2,
det vil være økonomisk fordelagtigt at lagre) og passende transportnet.
Trin 2: Bygning af den tredimensionelle statiske geologiske model
Ved hjælp af computerbaseret reservoirsimulering og ud fra de data, der er indsamlet på trin 1, bygges en
tredimensionel statisk geologisk model, eller et sæt af sådanne modeller, af det påtænkte lagringskompleks,
herunder dækbjergarten og de hydraulisk forbundne områder og væsker. Den eller de statiske geologiske mo-
deller skal karakterisere komplekset med hensyn til følgende:
a) Den fysiske fældes geologiske struktur.
b) Reservoirets geomekaniske, geokemiske og strømningsmæssige egenskaber, de overliggende bjergarter
(dækbjergart, segl, porøse og permeable lag) og de omgivende formationer.
c) Sprækkesystemets karakter og eventuel forekomst af menneskeskabte migrationsveje.
d) Lagringskompleksets areal og vertikale udstrækning.
e) Porevolumen (herunder porøsitetsvariationer).
f) Gas/væskefordeling i udgangspunktet.
g) Andre relevante karakteristika.
Til vurdering af usikkerheden ved hver af de parametre, der anvendes til at bygge modellen, opstilles en ræk-
ke scenarier for hvert parameter, og passende konfidensgrænser beregnes. Usikkerheden ved selve modellen
vurderes også.
Trin 3: Karakterisering af dynamisk opførsel i forbindelse med lagringen, karakterisering af følsomhed, risi-
kovurdering
Karakteriseringen og vurderingen skal baseres på dynamisk modellering, der omfatter forskellige tidsskridts-
simuleringer af CO2-injektion på lagringslokaliteten med anvendelse af den eller de tredimensionelle statiske
geologiske model/modeller i den computerbaserede simulator for lagringskomplekset, der er bygget på trin 2.
Trin 3.1: Karakterisering af dynamisk opførsel i forbindelse med lagringen
Mindst følgende faktorer tages i betragtning:
a) Mulige injektionsrater og egenskaber ved CO
2
-strømme.
b) Effekten af modellering af koblede processer (dvs. den måde, hvorpå flere enkelteffekter vekselvirker i si-
mulatoren(erne)).
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 73: Orientering om ikrafttræden af bekendtgørelse om geologisk lagring af CO2
30. november 2016.
9
Nr. 1425.
c) Reaktive processer (dvs. den måde, hvorpå reaktioner mellem den injicerede CO2 og de tilstedeværende
mineraler integreres i modellen).
d) Den anvendte reservoirsimulator (der kan være behov for flere simuleringer til validering af visse resulta-
ter).
e) Kort- eller langtidssimuleringer (til beregning af CO
2
’s naturlige udvikling og opførsel over årtier og årtus-
inder, herunder CO
2
’s opløsningshastighed i vand).
Den dynamiske modellering skal give indsigt i:
f) Lagringsformationens tryk og temperatur som en funktion over tid af injektionsraten og den kumulative
injicerede mængde.
g) CO
2
’s horisontale og vertikale udbredelse over tid.
h) Arten af CO
2
-strømningen i reservoiret, herunder faseopførsel.
i) Lagringsmekanismer og -hastigheder for CO
2
(herunder overløbspunkter og laterale og vertikale segl).
j) Sekundære indeslutningssystemer i det samlede lagringskompleks.
k) Lagringskapacitet og trykgradienter i lagringslokaliteten.
l) Risikoen for brud i lagringsformation(-er) og dæklag.
m) Risikoen for indtrængen af CO
2
i dækbjergarten.
n) Risikoen for udsivning fra oplagringslokaliteten (f.eks. gennem forladte eller utilstrækkeligt forseglede bo-
ringer).
o) Migrationshastigheden (i åbne reservoirer).
p) Hastighed hvormed sprækker lukkes.
q) Ændringer i formationens eller formationernes væskekemi og deraf følgende reaktioner (f.eks. ændringer i
pH-værdien eller mineraludfældning, og anvendelse af reaktiv modellering til vurdering af virkningerne).
r) Fortrængning af formationsvæsker.
s) Øget seismicitet og højde på overfladeniveau (øget overfladehøjde).
Trin 3.2: Karakterisering af følsomhed
Der gennemføres flere simuleringer til bestemmelse af vurderingens følsomhed over for antagelserne vedrø-
rende bestemte parametre. Simuleringerne baseres på variationer i parametrene i den eller de statiske geologi-
ske modeller og på ændringer i rateafhængige funktioner og antagelser i den dynamiske modellering. Væsent-
lige følsomheder tages i betragtning i risikovurderingen.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 73: Orientering om ikrafttræden af bekendtgørelse om geologisk lagring af CO2
30. november 2016.
10
Nr. 1425.
Trin 3.3: Risikovurdering
Risikovurderingen omfatter bl.a. følgende:
3.3.1. Karakterisering af fare
Farekarakterisering består i karakterisering af potentialet for udsivning fra lagringskomplekset, beregnet ved
dynamisk modellering og karakterisering af sikkerheden som beskrevet ovenfor. Herved tages bl.a. følgende i
betragtning:
a) Potentielle udsivningsveje.
b) Det potentielle omfang af udsivninger fra påviste udsivningsveje (flux).
c) Kritiske parametre, der påvirker potentiel udsivning (f.eks. maksimalt reservoirtryk, maksimal injektionsra-
te, temperatur, følsomhed over for forskellige antagelser i den eller de statiske geologiske jordmodeller, osv.).
d) Sekundære virkninger af CO
2
-lagring, herunder fortrængning af formationsvæsker og dannelse af nye stof-
fer som følge af CO
2
-lagringen.
e) Andre faktorer, som vil kunne indebære fare for menneskers sundhed eller miljøet (f.eks. fysiske strukturer,
der er knyttet til projektet).
Farekarakteriseringen skal dække hele spektret af potentielle driftsvilkår med henblik på at afprøve lagrings-
kompleksets sikkerhed.
3.3.2. Eksponeringsvurdering - baseret på det omgivende miljøs karakteristika og befolkningens fordeling og
aktiviteter over lagringskomplekset og på den potentielle opførsel og skæbne for CO
2
, som siver ud via de
potentielle migrationsveje, der er påvist på trin 3.3.1.
3.3.3. Effektvurdering - baseret på bestemte arters, samfunds eller levesteders følsomhed over for de potenti-
elle udsivninger, der er påvist på trin 3.3.1. Vurderingen omfatter, når det er relevant, virkningerne af ekspo-
nering for høje CO
2
-koncentrationer i biosfæren (herunder jord, havsedimenter og bundvand (kvælning, hy-
perkapni) og lavere pH-værdier i dette miljø som følge af udsivning af CO
2
). Den omfatter også vurdering af
virkningerne af andre stoffer, som kan være til stede i de udsivende CO
2
-strømme (eller urenheder i injekti-
onsstrømmen eller nye stoffer dannet ved lagring af CO
2
). Disse virkninger vurderes ud fra forskellige tids-
mæssige og rumlige skalaer og sammenholdt med udsivninger af en række forskellige størrelsesordener.
3.3.4. Risikokarakterisering - denne skal indeholde en vurdering af lagringslokalitetens sikkerhed og integritet
på kort og lang sigt, herunder en vurdering af risikoen for udsivning under de foreslåede anvendelsesbetingel-
ser, og af de værst tænkelige miljø- og sundhedsvirkninger. Risikokarakteriseringen bygger på fare-, ekspo-
nerings- og effektvurderingen. Den skal omfatte en vurdering af de usikkerhedskilder, der er påvist i forbin-
delse med karakteriseringen og vurderingen af lagringslokaliteten, og så vidt muligt en beskrivelse af mulig-
hederne for at mindske usikkerheden.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 73: Orientering om ikrafttræden af bekendtgørelse om geologisk lagring af CO2
30. november 2016.
11
Nr. 1425.
Bilag 2
Kriterier for udarbejdelse og ajourføring af overvågningsprogrammet omhandlet i § 13 og for
overvågning efter nedlukning
1. Udarbejdelse og ajourføring af overvågningsplanen
Oervågningsplanen, jf. § 13, udarbejdes i overensstemmelse med en analyse af den risikovurdering, der er fore-
taget på trin 3 i bilag 1, og ajourføres med henblik på opfyldelse af overvågningskravene i § 13 efter følgende
kriterier:
1.1. Udarbejdelse af programmet
Overvågningsplanen regulerer overvågningen af de vigtigste stadier i projektet, herunder startfasen, driftsfasen
og efterbehandlingsfasen. For hver fase præciseres følgende:
a) de parametre, der overvåges
b) den anvendte overvågningsteknologi og begrundelse for valget heraf
c) overvågningslokaliteter og begrundelse for stikprøvernes rumlige fordeling
d) overvågningshyppighed og begrundelse for stikprøvernes tidsmæssige fordeling.
De parametre, der skal overvåges, udvælges med henblik på opfyldelse af formålet med overvågningen. Pro-
grammet skal dog under alle omstændigheder omfatte kontinuerlig eller periodisk overvågning af følgende:
e) flygtige emissioner af CO
2
ved injektionsanlægget
f) volumetrisk CO
2
-strømning ved injektionsbrøndene
g) CO
2
’ s tryk og temperatur ved injektionsbrøndene (til bestemmelse af massestrøm)
h) kemisk analyse af det injicerede materiale
i) reservoirtemperatur og -tryk (til bestemmelse af CO
2
-fasernes opførsel og tilstand).
Valget af overvågningsteknologi baseres på den på planlægningstidspunktet bedste tilgængelige praksis. Føl-
gende muligheder tages i betragtning og anvendes alt efter omstændighederne:
j) teknologier, som kan detektere forekomst, lokalisering og migrationsveje for CO
2
i undergrunden og ved
overfladen
k) teknologier, der kan tilvejebringe oplysninger om CO
2
-udbredelsens tryk/volumen-opførsel og horisontale/
vertikale fordeling med henblik på forbedring af den numeriske 3D-simulering af de 3D-geologiske modeller af
lagringsformationen, der er udarbejdet i medfør af en efterforskningstilladelse og bilag 1
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 73: Orientering om ikrafttræden af bekendtgørelse om geologisk lagring af CO2
30. november 2016.
12
Nr. 1425.
l) teknologier, der i tilfælde af væsentlige uregelmæssigheder eller CO
2
-migration fra lagringskomplekset kan
dække et stort areal med henblik på indsamling af oplysninger om eventuelt tidligere udetekterede udsivnings-
veje i hele lagringskomplekset og i dettes omgivelser.
1.2. Ajourføring af programmet
Data, der indsamles i forbindelse med overvågning, sammenlignes og fortolkes. De observerede resultater sam-
menlignes med den opførsel, der er beregnet ved den dynamiske simulering af 3D-tryk/volumen- og mætnings-
opførsel, som er gennemført i forbindelse med sikkerhedskarakteriseringen, jf. undergrundslovens § 23 f og bi-
lag 1, trin 3.
Er der tale om væsentlig afvigelse mellem den observerede og beregnede opførsel, rekalibreres 3D-modellen
under hensyntagen til den observerede opførsel. Rekalibreringen baseres på dataobservationer indhentet i for-
bindelse med gennemførelsen af overvågningsplanen, og der tilvejebringes om nødvendigt yderligere data for at
sikre pålideligheden af de antagelser, der ligger til grund for rekalibreringen.
Trin 2 og 3 i bilag 1 gentages med anvendelse af rekalibrerede 3D-modeller med henblik på at opstille nye fare-
scenarier og fluxrater og at revidere og ajourføre risikovurderingen.
Hvis der påvises nye CO
2
-kilder, migrationsveje og fluxrater eller konstateres væsentlige afvigelser fra tidligere
vurderinger som følge af sammenligning med historiske data og rekalibrering af modeller, ajourføres overvåg-
ningsplanen i overensstemmelse hermed.
2. Overvågning efter nedlukning
Overvågning efter nedlukning finder sted på grundlag af oplysninger, der er indsamlet og modelleret som led i
gennemførelsen af overvågningsplanen, jf. § 13 og punkt 1.2. i dette bilag. Den tjener navnlig til at indhente
oplysninger, der kræves til at træffe den i undergrundslovens § 23 o, stk. 1, omhandlede beslutning.