Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 66
Offentligt
1693420_0001.png
Pressemeddelelse
Trekløverets grønne regeringsgrundlag: flere gode principper, men få
konkrete handlinger
27. november 2016
Regeringsgrundlaget indeholder nogle gode intentioner, som antyder en grønnere politik
i Trekløver-regeringen end den, som V-regeringen har ført. Men intentionerne følges ikke
op med virkemidler, som kan realisere intentionerne. Tværtimod er der virkemidler som
går i den gale retning.
Det er glædeligt, at der står at Danmark skal bevare sin position som grønt foregangsland, og
at regeringen vil arbejde for, at vedvarende energi i 2030 skal levere 50% af det totale
energiforbrug. Men miljøorganisationen Det Økologiske Råd savner virkemidler, som kan
realisere intentionerne.
Regeringen anerkender, at PSO-aftalen på kort sigt vil
øge
CO
2
-udslippet pga. billigere elpris –
og siger samtidig at den vil arbejde for sænkning af CO
2
-udslippet.
”Regeringen lover at lave en strategi for at opfylde Danmarks klimaforpligtelse i ikke-
kvotesektoren og her inddrage anbefalinger fra bl.a. Klimarådet. Men der siges intet konkret om,
hvordan det skal lade sig gøre. Man vil samtidig bygge flere motorveje og hæve
hastighedsgrænser - begge dele vil alt andet lige øge transportens CO
2
-udslip”,
udtaler Christian
Ege, sekretariatsleder, Det Økologiske Råd.
Der angives heller ingen tiltag til at sænke landbrugets klimagasbidrag eller blot modvirke
Landbrugspakkens negative effekt.
Trekløverregeringen vil fortsætte V-regeringens linie på transport, nemlig med nye motorveje
– selv om Danmark er et af de lande i Europa, som er tættest besat med motorveje. Derimod
har regeringen ingen nye ambitioner hvad angår kollektiv transport. Vi så samme linie i
aftalen om finanslov 2017, hvor der afsættes penge til udvidelse af den østjyske motorvej
samt til yderligere forberedelser af en havnetunnel i København.
”Udvidelse
af den østjyske motorvej og en havnetunnel i København vil skabe mere biltrafik og
større CO
2
-udslip”,
udtaler Christian Ege, sekretariatsleder, Det Økologiske Råd.
Regeringen vil desuden arbejde for højere hastighedsgrænser og undersøge, om der kan
indføres 120 eller 130 km/time på flere motorveje og 90 km/time på nogle
landevejstrækninger – til trods for at dette vil føre til både flere ulykker og højere CO
2
-udslip.
Regeringen lover at satse på natur og biodiversitet, herunder mere urørt skov, men der er
ingen konkrete løfter ift. de tiltag i Landbrugspakken, som trækker i modsat regning, med bl.a.
flere husdyr pr. hektar og større spredning af kvælstof. Der er nogle løfter om at fremme
enkeltstående naturgenopretningsprojekter – Søborg sø på Sjælland og en mose i Ekkodalen
på Bornholm. Det nævnes, at kommunerne skal udarbejde grønne Danmarks-kort som led i
kommuneplanerne, og at ministeriet vil bistå kommunerne hermed.
Regeringen vil udlicitere en større del af skovdriften til private skovejere – men uden en
garanti for at der vil blive stillet ligeså høje krav til naturværdier i skovbruget.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 66: Henvendelse af 28/11-16 fra Det Økologiske Råd om det grønne område i det nye regeringsgrundlag
1693420_0002.png
Yderligere oplysninger: Christian Ege, sekretariatsleder, Det Økologiske Råd, telefon
28580698 / 33181933.
Uddybning:
Der er et løfte om mere grønne indkøb: regeringen vil i højere grad lade offentlige
investeringer og anskaffelser styre af det ”samlede udgiftsniveau” frem for anskaffelsespris
alene. Dvs. at den offentlige indkøbspolitik skal tage udgangspunkt i Total Cost of Ownership,
som bl.a. inkluderer energiomkostninger under brug samt bortskaffelsespris. Men der
mangler konkrete virkemidler til at gennemføre dette, især over for kommunerne.
-
2
-