Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 64
Offentligt
1692836_0001.png
Fra:
Robert Hinnerskov - ISOBRO
Sendt:
17. november 2016 10:46
Emne:
ISOBRO anmoder om foretræde for Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
ISOBRO anmoder venligst om foretræde for Energi-,. Forsynings- og Klimaudvalget.
ISOBRO, der er brancheorganisation for indsamlingsorganisationerne i Danmark, oplever et stort
behov for handling i forlængelse af Konkurrencerådets rapport. ISOBROs medlemskreds
http://www.isobro.dk/medlemmer/
er stærkt berørt af, at en række kommuner og kommunale
affaldsselskaber etablerer egne detailhandelsbutikker og andre genbrugsaktiviteter i direkte
konkurrence med indsamlingsorganisationernes knapt 1000 genbrugsbutikker.
ISOBRO vurderer, at kommunerne og de kommunale affaldsselskaber går meget langt – for langt –
i forhold til de undtagelsesbestemmelser, der er knyttet til kommunalfuldmagten, når de etablerer
sig med egen detailhandelsvirksomhed og i nogle tilfælde også nyansætter medarbejdere til denne
aktivitet, der ligger uden for affaldshåndteringen. Det er på ingen måde dokumenteret, at
kommunerne og selskaberne lider et værditab ved at afholde sig fra sådanne aktiviteter for i stedet
at indgå i et konstruktivt samarbejde med de mange aktører, der allerede findes på
genbrugsmarkedet om fremme af genbrug.
Det er paradoksalt, at stat og kommuner forventer, at indsamlingsorganisationer i stigende grad
løfter opgaver blandt ældre, flygtninge, hjemløse, misbrugere og socialt udsatte borgere
(besøgsvenner, træning, aktiviteter, tøj-donationer og julehjælp mv.), samtidigt med at kommunalt
ejede affaldsselskaber presser de samme organisationer økonomisk ved at opsige samarbejdsaftaler
på en række genbrugspladser og påføre organisationernes genbrugsbutikker direkte konkurrence.
Samtidig er det en konkurrence uden et effektivt værn mod krydssubsidiering fra
kernevirksomheden, idet der mangler klare regler om regnskabsmæssig adskillelse og et effektivt
tilsyn.
Der er i Danmark tradition for regulering af forsyningsselskabers sideordnede aktiviteter, jf. fx den
tidligere bekendtgørelse om elselskabernes sideordnede virksomhed, og det nuværende krav om en
organisatorisk udskillelse af aktiviteter uden for bevillingsområdet, jf. elforsyningslovens § 47, stk.
4. Målet med denne regulering har i begge tilfælde været at minimere risikoen for
krydssubsidiering.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 64: Henvendelse af 17/11-16 fra ISOBRO ifm. foretræde for udvalget den 1/12-16
1692836_0002.png
I affaldsselskabernes offentliggjorte regnskaber er der få nøgletal om genbrugsbutikkerne. De noter,
der måtte være om genbrugsbutikkerne er ofte så sporadiske, at man hverken kan se, om
genbrugsbutikken betaler ”husleje”, bidrager til fællesomkostninger eller har lønnede medarbejdere.
Det undrer også ISOBRO, at flere af kommunernes og affaldsselskabernes genbrugsbutikker kan
holde samme prisniveau som indsamlingsorganisationernes genbrugsbutikker, når kommunerne og
affaldsselskaberne både skal afregne moms, betale lønnet arbejdskraft og give overskud.
Vi mener ikke, det er acceptabelt, at en række affaldsselskaber skærer toppen af
indsamlingsorganisationernes potentielle indtægter i en meningsløs og ugennemsigtig konkurrence.
Ganske vist er genbrugsmarkedet i vækst, men det er efterspørgslen efter
indsamlingsorganisationernes ydelser også.
Med venlig hilsen
Robert Hinnerskov
Generalsekretær
ISOBRO
Peter Bangs Vej 1, indgang 5
DK 2000 Frederiksberg
[email protected] http://www.isobro.dk
+ 45 38 38 46 82