Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 52
Offentligt
1686786_0001.png
Kontrakt nr.
[__]
Kontrakt om pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg
(i det følgende benævnt "pristillægskontrakten")
Kontrakt
mellem
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
og
…..
…..
…..
[Navn
på støttemodtager, virksomhedsidentifikationsnummer, såfremt støttemodtager er en
virksomhed, nationalt identifikationsnummer, såfremt støttemodtager er en fysisk person]
(i det følgende benævnt ”støttemodtageren”)
Side 1/19
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 52: Endeligt udbudsmateriale for solcelleudbuddet
1686786_0002.png
Kontrakt nr.
[__]
Indhold
1. Definitioner
2. Forpligtelse til at etablere og nettilslutte nærmere angivne solcelleanlæg
3. Ændring af placering af solcelleanlæg
4. Opdeling af pristillægskontrakten
5. Garanti for fastholdelsesbod
6. Tidsfristforlængelse
7. Afregningsvilkår
8. Erklæring
9. Betingelser
10. Energistyrelsens overdragelse af pristillægskontrakten
11. Støttemodtagerens overdragelse af pristillægskontrakten til tredjemand
12. Behandling af personoplysninger
13. Fastholdelsesbod
14. Misligholdelse
15. Opsigelse ved afgørelse om uden virkning
16. Opsigelse ved annullering af tildelingsbeslutningen
17. Lovvalg og værneting
18. Pristillægskontraktens påbegyndelse og varighed
19. Sprog
20. Selvstændig aftale
21. Underskrifter
Bilag
Bilag 1.1:
Bilag 1.2:
ten
Anfordringsgaranti
Oversigt over det eller de solcelleanlæg, der er omfattet af pristillægskontrak-
1.
Definitioner
Ved fortolkningen af pristillægskontrakten skal nedenstående udtryk forstås på den neden-
for anførte måde:
Aftale med Tyskland:
Aftale mellem Kongeriget Danmarks regering og
Forbundsrepublikken Tysklands regering om etab-
leringen af en ramme for den delvise åbning af na-
tionale støtteordninger for at støtte produktion af
energi fra solcelleprojekter og for den grænse-
overskridende administration af sådanne projekter
indenfor rammerne af et enkelt pilotforløb i 2016
Side 2/19
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 52: Endeligt udbudsmateriale for solcelleudbuddet
1686786_0003.png
Kontrakt nr.
[__]
EUF-traktaten:
Traktaten om den Europæiske Unions funktions-
måde (2012/C 326/01)
Meddelelse fra Kommissionen - Retningslinjer for
statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-
2020 (2014/C 200/01)
Erneuerbare-Energien-Gesetz vom 21. Juli 2014
(BGBl. I S. 1066), das zuletzt durch Artikel 2
Absatz 10 des Gesetzes vom 21. Dezember 2015
(BGBl. I S. 2498) geändert worden ist
Et fotovoltaisk anlæg
Den aktive effekt, som et solcelleanlæg kan levere
til elnettet på AC siden af inverteren
Den nominelle effekt af panelerne i et solcellean-
læg som opgjort i medfør af EEG
Stromnetzentgeltverordnung vom 25. Juli 2005
(BGBl. I S. 2225), die zuletzt durch Artikel 2 Ab-
satz 4 des Gesetzes vom 21. Dezember 2015
(BGBl. I S. 2498) geändert worden ist
Verordnung
zur
grenzüberschreitenden
Ausschreibung der Förderung für Strom aus
erneuerbaren Energien sowie zur Änderung
weiterer Verord-nungen zur Förderung der erneu-
erbaren Energien
Lovbekendtgørelse nr. 1564 af 15. december 2015
EEAG:
EEG:
Solcelleanlæg:
Installeret effekt:
Nominel effekt:
StromNEV:
GEEV:
Udbudsloven:
2.
2.1.
Forpligtelse til at etablere og nettilslutte nærmere angivne solcelleanlæg
Støttemodtageren er forpligtet til at etablere og nettilslutte det eller de solcel-
leanlæg, som fremgår af bilag 1.2, i overensstemmelse med vilkårene i pris-
tillægskontrakten.
Støttemodtageren skal senest tre måneder efter indgåelse af pristillægskon-
trakten indsende en tidsplan for etablering af solcelleanlægget eller solcelle-
anlæggene til Energistyrelsen. Tidsplanen skal som minimum indeholde op-
lysninger for hvert solcelleanlæg omfattet af pristillægskontrakten om, hvor-
når støttemodtageren forventer at have indhentet alle nødvendige tilladelser,
påbegynde anlægsarbejdet og nettilslutte solcelleanlægget.
Efter indsendelse af tidsplan efter punkt 2.2 og indtil alle solcelleanlæg om-
fattet af pristillægskontrakten er nettilsluttet, skal støttemodtageren halvårligt
2.2.
2.3.
Side 3/19
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 52: Endeligt udbudsmateriale for solcelleudbuddet
1686786_0004.png
Kontrakt nr.
[__]
indsende en opdateret tidsplan med samme oplysninger som nævnt i punkt
2.2 til Energistyrelsen.
2.4.
Støttemodtageren skal senest to år efter indgåelse af pristillægskontrakten
tilslutte det eller de solcelleanlæg, som fremgår af bilag 1.2, til transmissi-
onsnettet eller til et distributionsnet i Danmark eller, hvis det eller de pågæl-
dende solcelleanlæg er beliggende i Tyskland, til et elnet i Tyskland, der er
elektrisk forbundet til transmissionsnettet i Danmark (nettilslutning). Hvis 95
% (procent) af den samlede installerede effekt, som fremgår af bilag 1.2, er
nettilsluttet inden to år fra indgåelse af pristillægskontrakten, anses forpligti-
gelsen i punkt 2.1 for opfyldt og garantistillelsen i punkt 5.1 bortfalder som
anført i punkt 5.2.
Støttemodtageren er selv ansvarlig for indhentelse af samtlige nødvendige
tilladelser til etablering, nettilslutning og drift af det eller de solcelleanlæg,
som fremgår af bilag 1.2 eller af eventuelle senere ændringsbilag til bilag 1.2.
Manglende opnåelse af tilladelse m.v. er Energistyrelsen uvedkommende.
Det påhviler endvidere støttemodtageren at forestå registreringen af solcelle-
anlægget i overensstemmelse med de til enhver tid gældende regler.
2.5.
3.
3.1.
Ændring af placering af solcelleanlæg
Frem til nettilslutning af et eller flere solcelleanlæg omfattet af bilag 1.2 eller
af eventuelle senere ændringsbilag til bilag 1.2 kan støttemodtageren ændre
placering af solcelleanlæg ved at anmode Energistyrelsen om skriftligt sam-
tykke til at tilføje et ændringsbilag til bilag 1.2 til pristillægskontrakten. Den
samlede kapacitet af det eller de solcelleanlæg omfattet af bilag 1.2 kan ikke
ændres, ligesom placeringen eller placeringerne skal holdes indenfor det land,
som bilag 1.2 vedrører.
Energistyrelsen kan nægte samtykke til ændring af placering, såfremt der
foreligger saglig grund.
Energistyrelsen er berettiget til at afvise en anmodning om samtykke til æn-
dring af placering, såfremt ændringen – efter Energistyrelsens vurdering – ik-
ke kan tillades i henhold til de til enhver tid gældende udbudsregler.
Samtykke til ændring af placering vil kun blive givet, hvis det kan gøres i
overensstemmelse med de generelle EU-retlige principper i EUF-traktaten
om blandt andet ligebehandling, gennemsigtighed, proportionalitet og forbud
mod diskrimination på grund af nationalitet.
3.2.
3.3.
3.4.
4.
4.1.
Opdeling af pristillægskontrakten
Støttemodtageren kan til enhver tid anmode Energistyrelsen om skriftligt
samtykke til opdeling af pristillægskontrakten på uændrede vilkår i indtil en
pristillægskontrakt per solcelleanlæg omfattet af bilag 1.2 eller af eventuelle
senere ændringsbilag til bilag 1.2.
Side 4/19
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 52: Endeligt udbudsmateriale for solcelleudbuddet
1686786_0005.png
Kontrakt nr.
[__]
4.2.
Energistyrelsen kan nægte samtykke til opdeling af pristillægskontrakten,
såfremt der foreligger saglig grund.
Energistyrelsen er berettiget til at afvise en anmodning om samtykke til opde-
ling af pristillægskontrakten, såfremt opdelingen - efter Energistyrelsens vur-
dering - ikke kan tillades i henhold til de til enhver tid gældende udbudsreg-
ler.
Samtykke til opdeling af pristillægskontrakten vil kun blive givet, hvis det
kan gøres i overensstemmelse med de generelle EU-retlige principper i EUF-
traktaten om blandt andet ligebehandling, gennemsigtighed, proportionalitet
og forbud mod diskrimination på grund af nationalitet.
Flere pristillægskontrakter kan ikke sammenlægges til en kontrakt.
4.3.
4.4.
4.5.
5.
5.1.
Garanti for fastholdelsesbod
Til sikkerhed for betaling af fastholdelsesboden i punkt 12.1 er der af en fi-
nansiel institution stillet en anfordringsgaranti på [beløb
svarende til 180
DKK per kW]
DKK, der udgør pristillægskontraktens bilag 1.1.
Energistyrelsen skal frigive garantien senest 1 måned efter at støttemodtage-
ren har dokumenteret at have opnået nettilslutning af 95 % (procent) af den
samlede installerede effekt omfattet af pristillægskontrakten.
Energistyrelsen er berettiget til at anmode støttemodtageren om enhver yder-
ligere dokumentation for, at 95 % (procent) af den samlede installerede effekt
omfattet af pristillægskontrakten er nettilsluttet.
Såfremt Energistyrelsen i overensstemmelse med punkt 5.3 har udbedt sig
yderligere dokumentation for, at 95 % (procent) af den installerede effekt
omfattet af pristillægskontrakten er nettilsluttet, er Energistyrelsen dog først
forpligtet til at frigive garantien senest 1 måned efter, at denne yderligere do-
kumentation er modtaget.
5.2.
5.3.
5.4.
6.
6.1.
Tidsfristforlængelse
Fristen i punkt 2.4 for nettilslutning af solcelleanlæg kan forlænges efter ind-
hentelse af skriftligt samtykke fra Energistyrelsen, hvis forsinkelsen er en
følge af en eller flere af de følgende omstændigheder:
a) Energistyrelsens forhold.
b) Forhold, der opstår uden støttemodtageren skyld, og over hvilke
støttemodtageren ikke er herre, f.eks. krig, usædvanlige naturbe-
givenheder, brand, strejker, lockout eller hærværk.
Side 5/19
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 52: Endeligt udbudsmateriale for solcelleudbuddet
1686786_0006.png
Kontrakt nr.
[__]
c) Offentlige påbud eller forbud, som ikke skyldes støttemodtagerens
forhold.
d) En klageinstans i anledning af klage vedrørende regler, der om-
handler planlægning af arealanvendelsen, har vurderet, at klager
er klageberettiget, og at klageinstansen således vil behandle kla-
gen.
e) Netselskabet ikke er klar til at tilslutte solcelleanlægget til elnettet
med sin fulde effekt indenfor fristen for nettilslutning i punkt 2.4
og støttemodtageren har indgået aftale om nettilslutning af solcel-
leanlægget med netselskabet senest seks måneder før fristen for
nettilslutning i punkt 2.4 udløber.
6.2.
Støttemodtageren skal dog søge forsinkelsen undgået eller begrænset ved
sådanne dispositioner, som med rimelighed kan kræves.
Anser støttemodtageren sig berettiget til forlængelse af fristen for nettilslut-
ning i medfør af punkt 6.1, skal støttemodtageren straks anmode Energisty-
relsen om skriftligt samtykke til fristforlængelse. Støttemodtageren skal i
anmodningen om samtykke godtgøre, at den indtrådte forsinkelse skyldes et
eller flere påberåbte forhold i punkt 6.1 og ikke med rimelighed kan undgås
eller begrænses.
6.3.
7.
7.1.
Afregningsvilkår
For elektricitet fremstillet på solcelleanlæg omfattet af bilag 1.2, eller af
eventuelle senere ændringsbilag til bilag 1.2, ydes et pristillæg på [den
tilbud-
te pris]
øre/kWh.
Udbetaling af pristillæg sker på grundlag af måling af elektricitet, der afreg-
nes som leveret til transmissionsnettet eller til et distributionsnet i Danmark
eller – hvis solcelleanlægget er beliggende i Tyskland - til et elnet i Tyskland,
der er elektrisk forbundet til transmissionsnettet i Danmark.
For solcelleanlæg beliggende i Danmark opgøres produktionen på basis af
netvirksomhedernes indberetning efter de til enhver tid gældende regler her-
for.
For solcelleanlæg beliggende i Tyskland opgøres produktionen på basis af
indberetning fra den relevante måleansvarlige netvirksomhed i Tyskland.
Pristillæg udbetales i danske kroner (DKK).
Såfremt støttebeløbet skal udbetales til en konto i udlandet, afholder støtte-
modtageren alle eventuelle omkostninger ved at pristillæg efter pristillægs-
kontrakten skal overføres til en udenlandsk bank. Disse eventuelle omkost-
ninger/gebyrer fratrækkes udbetalingen.
7.2.
7.3.
7.4.
7.5.
7.6.
Side 6/19
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 52: Endeligt udbudsmateriale for solcelleudbuddet
1686786_0007.png
Kontrakt nr.
[__]
Støttemodtageren accepterer i øvrigt, at betalinger til udlandet kan være for-
sinkede i forhold til indenlandske overførsler.
Det er støttemodtagerens ansvar, at der kan foretages betalinger til en uden-
landsk konto.
7.7.
7.8.
Pristillægget indekseres ikke.
Der ydes ikke pristillæg for produktion i timer, hvor spotprisen ikke er posi-
tiv. Med spotpris for elektricitet menes den af den relevante elbørs - af-
hængigt af om solcelleanlægget er beliggende i Danmark eller Tyskland -
Nordpool eller EPEX SPOT, angivne timepris pr. kWh på spotmarkedet for
det pågældende område (DK1, DK2 eller DE/AT).
Udbetaling af pristillæg efter pristillægskontrakten foregår månedligt på bag-
grund af den foregående måneds produktion jf. pkt. 7.3 eller pkt. 7.4, og ud-
betalingen foretages af Energinet.dk.
Såfremt der i en måned uanset årsagen hertil ydes et større pristillæg til støt-
temodtageren end hvad der følger af punkt 7.1 fradrages det overskydende
udbetalte beløb i den kommende måneds ydelse eller i de kommende måne-
ders ydelser.
Såfremt for meget udbetalt pristillæg ikke kan fradrages i en kommende må-
neds ydelse eller i de kommende måneders ydelser i henhold til punkt 7.10,
opkræver Energinet.dk beløb til dækning af for meget udbetalt pristillæg.
Støttemodtageren er forpligtet til at betale rente, hvis tilbagebetaling ikke er
sket inden tredive dage efter, at Energinet.dk har sendt en opkrævning herom
jf. rentelovens § 3, stk. 2.
Energinet.dk udbetaler ethvert manglende beløb til berigtigelse af for lidt
udbetalt pristillæg.
Energistyrelsen har til enhver tid ret til at udpege en anden aktør til at udbeta-
le pristillæg eller/og til i øvrigt at administrere pristillæg efter pristillægskon-
trakten, og meddeler i så fald støttemodtageren om aktørens identitet. Energi-
styrelsen har i øvrigt til enhver tid ret til at overtage udbetaling af pristillæg
eller/og i øvrigt at administrere pristillæg efter pristillægskontrakten og med-
deler i så fald støttemodtageren herom.
Støttemodtageren skal selv sørge for afsætningen af produktionen i elmarke-
det og afholde omkostningerne herved.
Der ydes ikke godtgørelse for balanceringsomkostninger til elektriciteten fra
solcelleanlæggene.
Der ydes pristillæg i tyve år fra nettilslutninen af det eller de i bilag 1.2, eller
i eventuelle senere ændringsbilag til bilag 1.2, omfattede solcelleanlæg. Et
solcelleanlæg anses for nettilsluttet fra det tidspunkt, hvor solcelleanlægget
første gang leverer elektricitet til transmissionsnettet eller til et distributions-
Side 7/19
7.9.
7.10.
7.11.
7.12.
7.13.
7.14.
7.15.
7.16.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 52: Endeligt udbudsmateriale for solcelleudbuddet
1686786_0008.png
Kontrakt nr.
[__]
net eller, hvis anlægget er beliggende i Tyskland, til et elnet i Tyskland, der
er elektrisk forbundet til transmissionsnettet i Danmark.
7.17.
Pristillæg udbetales dog ikke senere end 23 år fra indgåelse af pristillægskon-
trakten. Hvis det eller de i bilag 1.2, eller i eventuelle senere ændringsbilag til
bilag 1.2, omfattede solcelleanlæg uanset årsagen hertil nettilsluttes senere
end tre år fra indgåelse af pristillægskontrakten, reduceres perioden med pris-
tillæg således proportionalt med forsinkelsen ud over de tre år.
Støttemodtageren bærer den fulde kommercielle risiko for den tilbudte kWh-
pris, ligesom det eller de solcelleanlæg i bilag 1.2, eller solcelleanlæg i even-
tuelle senere ændringsbilag til bilag 1.2, i enhver henseende henligger for
støttemodtagerens egen regning og risiko. Støttemodtageren kan således ikke
rette noget krav mod Energistyrelsen i den anledning.
7.18.
8.
8.1.
Erklæring
Støttemodtageren erklærer ved sin underskrift af nærværende pristillægskon-
trakt, at støttemodtager samt eventuelle medlemmer af støttemodtagerens be-
styrelse, direktion eller tilsynsråd og personer som har beføjelse til at repræ-
sentere, kontrollere eller træffe beslutninger i støttemodtagerens bestyrelse,
direktion eller tilsynsråd, på tidspunktet for tildeling af pristillægskontrakten
ikke, ved endelig dom var dømt eller havde vedtaget bødeforlæg for:
1) handlinger begået som led i en kriminel organisation som define-
ret i artikel 2 i Rådets rammeafgørelse 2008/841/RIA af 24. okto-
ber 2008 (EU-Tidende 2008, nr. L 300, side 42)
1
;
2) bestikkelse som defineret i artikel 3 i konventionen om bekæm-
pelse af bestikkelse, som involverer tjenestemænd ved De Euro-
pæiske Fællesskaber eller i Den Europæiske Unions medlemssta-
ter, og artikel 2, stk. 1, i Rådets rammeafgørelse 2003/568/RIA af
22. juli 2003 om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor
(EU-Tidende 2003, nr. L 192, side 54) og bestikkelse som define-
ret i den nationale ret i støttemodtagerens medlemsstat eller hjem-
land eller i det land, hvor støttemodtager er etableret
2
;
3) svig som omhandlet i artikel 1 i konventionen om beskyttelse af
De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser
3
;
4) terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til ter-
roraktivitet som defineret i henholdsvis artikel 1, 3 og 4 i Rådets
rammeafgørelse 2002/475/RIA af 13. juni 2002 om bekæmpelse
af terrorisme (EU-Tidende 2002, nr. L 164, side 3) som ændret
1
2
Der henvises til principperne i udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 1
Der henvises til principperne i udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 2
3
Der henvises til principperne i udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 3
Side 8/19
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 52: Endeligt udbudsmateriale for solcelleudbuddet
1686786_0009.png
Kontrakt nr.
[__]
ved Rådets rammeafgørelse 2008/919/RIA af 28. november 2008
om ændring af rammeafgørelse 2002/475/RIA om bekæmpelse af
terrorisme (EU-Tidende 2008, nr. L 330, side 21)
4
;
5) hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme som define-
ret i artikel 1 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2005/60/EF af 26. oktober 2005 om forebyggende foranstaltninger
mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af pen-
ge og finansiering af terrorisme (EU-Tidende 2005, nr. L 309, side
15)
5
;
6) overtrædelse af den danske straffelovs § 262 a eller, for så vidt
angår en dom fra et andet land angående børnearbejde og andre
former for menneskehandel som defineret i artikel 2 i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU af 5. april 2011 om
forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af
ofrene herfor, og om erstatning af Rådets rammeafgørelse
2002/629/RIA (EU-Tidende 2011, nr. L 101, side 1)
6
.
8.2.
Støttemodtageren erklærer yderligere ved sin underskrift af pristillægskon-
trakten, at støttemodtageren ikke på tidspunktet for tildeling af pristillægs-
kontrakten havde ubetalt forfalden gæld på 100.000 DKK eller derover til of-
fentlige myndigheder vedrørende skatter, afgifter eller bidrag til sociale sik-
ringsordninger i henhold til dansk lovgivning eller lovgivningen i det land,
hvor støttemodtageren er etableret
7
.
Støttemodtageren erklærer endvidere ved sin underskrift af pristillægskon-
trakten:
1) at støttemodtager ikke er bekendt med, at der på tidspunktet for tildelin-
gen af pristillægskontrakten bestod en interessekonflikt
8
, som følge af
støttemodtagerens deltagelse i udbudsprocessen
9
,
2) at der ikke på tidspunktet for tildelingen af pristillægskontrakten forekom
konkurrencefordrejning, som følge af forudgående inddragelse af støtte-
modtageren i forberedelsen af udbudsproceduren,
10
og
3) at støttemodtageren ikke har givet groft urigtige oplysninger eller har til-
bageholdt oplysninger under udbudsprocessen, som Energistyrelsen har
krævet for at verificere, at støttemodtageren ikke er omfattet af en ude-
lukkelsesgrund efter nærværende punkt 8
11
.
4
5
8.3.
Der henvises til principperne i udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 4
Der henvises til principperne i udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 5
6
Der henvises til principperne i udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 6
7
Der henvises til principperne i udbudslovens § 135, stk. 3
8
Som defineret i udbudslovens § 24, nr. 18
9
Der henvises til principperne i udbudslovens § 136, nr. 1
10
Der henvises til principperne i udbudslovens § 136, nr. 2
11
Der henvises til principperne i udbudslovens § 136, nr. 3
Side 9/19
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 52: Endeligt udbudsmateriale for solcelleudbuddet
1686786_0010.png
Kontrakt nr.
[__]
8.4.
Hvis støttemodtageren på tidspunktet for tildeling af kontrakten var omfattet af et
eller flere af forholdene i punkt 8.1, 8.2 og/eller 8.3, men efter principperne i ud-
budslovens § 138, stk. 1, fremlægger tilstrækkelig dokumentation for, at denne var
pålidelig på tidspunktet for tildelingen af kontrakten (”self-cleaning”), og Energi-
styrelsen er enig heri, anses punkt 8.1, 8.2 og 8.3 for opfyldt.
9.
9.1.
Betingelser
Det er en betingelse for at modtage pristillægget efter pristillægskontrakten,
at:
1) de reelt etablerede solcelleanlæg ikke overskrider den installerede
effekt, som fremgår af bilag 1.2;
2) al elektricitet fra solcelleanlægget leveres til transmissionsnettet
eller til et distributionsnet i Danmark eller – hvis solcelleanlægget
er beliggende i Tyskland - til et elnet i Tyskland, der er elektrisk
forbundet til transmissionsnettet i Danmark.
3) at de afgivne erklæringer i punkt 8 er korrekte.
9.2.
Det er endvidere en betingelse for at modtage pristillæg efter pristillægskon-
trakten, at:
1) støttemodtageren ikke ansøger om eller modtager anden støtte,
herunder men ikke begrænset til statsstøtte
12
eller støtte efter en
tysk støtteordning til vedvarende energi i henhold til tysk lovgiv-
ning, herunder heller ikke efter EEG, i forbindelse med etablering,
nettilslutning og drift af det eller de i bilag 1.2, eller i eventuelle
senere ændringsbilag til bilag 1.2, omfattede solcelleanlæg;
2) støttemodtageren i den tidsperiode, hvor der modtages pristillæg i
medfør af pristillægskontrakten, har efterkommet ethvert eventuelt
krav om tilbagebetaling af støtte, som Europa-Kommissionen ved
en tidligere afgørelse har erklæret ulovlig og uforenelig med det
indre marked;
3) støttemodtageren ikke ansøger om eller modtager kompensation
efter StromNEV eller efter anden efterfølgende tysk lovgivning,
herunder heller ikke kompensation for decentral leverance af elek-
tricitet efter § 18 i StromNEV, i forbindelse med etablering, nettil-
slutning og drift af det eller de i bilag 1.2, eller i eventuelle senere
ændringsbilag til bilag 1.2, omfattede solcelleanlæg samt at den
tyske aktør, som er udpeget hertil i medfør af aftalen med Tysk-
land, har meddelt Energistyrelsen, at støttemodtageren ikke har
12
Som defineret i artikel 107 (1) i EUF-traktaten
Side 10/19
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 52: Endeligt udbudsmateriale for solcelleudbuddet
1686786_0011.png
Kontrakt nr.
[__]
ansøgt om eller modtaget sådan kompensation. Energistyrelsen
modtager månedligt meddelelse herom fra den tyske aktør;
4) projektet vedrørende etablering af solcelleanlæg omfattet af pris-
tillægskontrakten på tidspunktet for støttemodtagerens underskrift
af pristillægskontrakten, ikke er påbegyndt.
13
9.3.
For så vidt angår elektricitet fremstillet på solcelleanlæg beliggende i Tysk-
land er det desuden en betingelse for at modtage pristillæg efter pristillægs-
kontrakten, at:
1) solcelleanlægget udgør et jordmonteret solcelleanlæg, således at
solcelleanlægget ikke er installeret på eller integreret i en bygning
eller i et andet bygningsværk, som oprindeligt er etableret til andre
formål end til produktion af elektricitet fra solenergi, og at solcel-
leanlægget opfylder kravene til beliggenhed i henhold til § 22, stk.
1, nr. 2, litra a, i GEEV, samt at den tyske aktør, som er udpeget
hertil i henhold til aftalen med Tyskland, har godkendt, at betin-
gelsen er opfyldt;
2) §§ 3, nr. 3 og 22, stk. 5 i GEEV er opfyldt og således at i overens-
stemmelse hermed, den maksimale nominelle effekt af solcellean-
lægget ikke overstiger 10 MW, flere moduler behandles som en
installation uanset deres ejerforhold, alene med det formål at be-
regne støtten for den sidste generator, som er blevet taget i brug,
hvis de er opsat på det samme sted, den samme ejendom eller på
anden måde i umiddelbar nærhed, og som er blevet taget i brug
inden for tolv på hinanden følgende måneder eller er blevet opsat i
samme kommune, og er blevet taget i brug inden for 24 på hinan-
den følgende måneder i en lineær afstand på op til 2 km, der måles
fra den yderste kant af det pågældende solcelleanlæg, samt at den
tyske aktør, som er udpeget hertil i henhold til aftalen med Tysk-
land, har godkendt, at betingelsen er opfyldt;
3) solcelleanlægget er udstyret med fjernkontrol, der muliggør fjern-
kontrol af leverancen af den elektricitet, der produceres, samt op-
lysninger om leverancen i real tid, som det kræves i henhold til §
36 i EEG, samt at den tyske aktør, som er udpeget hertil i medfør
af aftalen med Tyskland, har godkendt, at betingelsen er opfyldt.
9.4.
Det er en betingelse for, at Energistyrelsen kan påbegynde ydelse af pristil-
læg efter pristillægskontrakten for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg be-
liggende i Tyskland, at Energistyrelsen fra støttemodtageren har modtaget
identifikationsnummeret for solcelleanlægget, som det fremgår i det tyske an-
13
For så vidt angår forståelsen af, hvornår et projektet anses for at være påbegyndt, henvises til § 5, stk. 1, nr.
6 i lov om fremme af vedvarende energi og bemærkningerne hertil, lovbekendtgørelse nr. 1141 af 29. august
2016
Side 11/19
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 52: Endeligt udbudsmateriale for solcelleudbuddet
1686786_0012.png
Kontrakt nr.
[__]
lægsregister for solcelleanlæg. Herefter vil Energistyrelsen anmode den rele-
vante tyske aktør udpeget hertil i henhold til aftalen med Tyskland, om at fo-
retage en vurdering til brug for en godkendelse af, om solcelleanlægget op-
fylder betingelserne vedrørende ikke at have ansøgt om kompensation efter
StromNEV, og til beliggenhed m.v. i punkterne 9.2 og 9.3, og styrelsen vil
underrette støttemodtageren om vurderingen. Energistyrelsen skal således
have modtaget godkendelse af, at betingelserne i punkt 9.2, nr. 3 og i punkt
9.3, nr. 1, 2 og 3 er opfyldt fra den relevante tyske aktør, før der kan ydes
pristillæg til støttemodtageren. Ethvert spørgsmål i relation til den relevante
tyske aktørs vurdering af anmodningen er Energistyrelsen uvedkommende.
9.5.
Energistyrelsen kan som betingelse for, at der kan ydes pristillæg efter pristil-
lægskontrakten på ethvert tidspunkt anmode støttemodtageren om, at støtte-
modtageren direkte skal sende til Energistyrelsen alle nødvendige oplysnin-
ger til brug for styrelsens ydelse af pristillæg, herunder tekniske oplysninger
såsom produktionsdata om et solcelleanlæg omfattet af bilag 1.2, eller af se-
nere ændringsbilag til bilag 1.2.
Pristillæg er betinget af, at støttemodtageren underretter Energistyrelsen om
alle forhold af betydning for berettigelsen til at modtage pristillæg efter pris-
tillægskontrakten, herunder men ikke begrænset til forhold for så vidt angår
betingelserne i punkt 9.1 og 9.2 - og hvis solcelleanlæg er beliggende i Tysk-
land punkt 9.3 - om bl.a. hvis det reelt etablerede solcelleanlæg måtte over-
skride den installerede effekt, som fremgår af bilag 1.2, eller hvis der ansøges
om anden støtte. Underretning skal ske straks, så snart det pågældende for-
hold er indtruffet, eller på det tidspunkt, hvor støttemodtageren er blevet be-
kendt med at forholdet er indtruffet eller, at forholdet vil indtræffe. Pristillæg
er også betinget af, at støttemodtageren afgiver korrekte oplysninger til Ener-
gistyrelsen.
9.6.
10.
Energistyrelsens overdragelse af pristillægskontrakten
Energistyrelsen er berettiget til at overdrage sine rettigheder og forpligtelser i
henhold til pristillægskontrakten til en anden offentlig institution, eller enhver
institution eller privat enhed, der i sidste instans kontrolleres ("kontrol" defi-
neres som definitionen i den internationale regnskabsstandard (IAS 27) fra
International Accounting Standards Board (IASB)) af den danske stat eller af
en anden dansk offentlig myndighed eller primært finansieres af offentlige
midler, hvis de offentlige opgaver hidtil udført af Energistyrelsen, eller hvis
de offentlige opgaver, som er omfattet af pristillægskontrakten, helt eller del-
vist overdrages til nogen af de nævnte parter (ressortomlægninger).
11.
11.1.
Støttemodtagerens overdragelse af pristillægskontrakten til tredjemand
Støttemodtageren kan ikke overdrage sine rettigheder og forpligtelser ifølge
pristillægskontrakten til tredjemand i perioden fra pristillægskontraktens ind-
gåelse til garantiforpligtigelsen i punkt 5 bortfalder.
Side 12/19
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 52: Endeligt udbudsmateriale for solcelleudbuddet
1686786_0013.png
Kontrakt nr.
[__]
11.2.
Efter bortfald af garantiforpligtigelsen i punkt 5 kan støttemodtageren - efter
at have modtaget Energistyrelsens skriftlige samtykke - overdrage sine ret-
tigheder og pligter ifølge pristillægskontrakten til tredjemand.
Støttemodtagerens skriftlige anmodning til Energistyrelsen om samtykke til
overdragelse af pristillægskontrakten skal indeholde de samme oplysninger
om den nye kontraktpart, som blev udfyldt for tilbudsgiver i tilbudsbrevet.
Energistyrelsen kan nægte samtykke til overdragelse, såfremt der foreligger
saglig grund.
Det er en betingelse for samtykke til overdragelse af pristillægskontrakten til
tredjemand, at den nye kontraktpart ved tillæg til pristillægskontrakten afgi-
ver erklæring om, at den nye kontraktpart på tidspunktet for overdragelsen af
kontrakten ikke har gæld til det offentlige som anført i punkt 8.2, ikke er om-
fattet af forholdene i punkt 8.3 samt at den nye kontraktpart samt eventuelle
medlemmer af den nye kontraktparts bestyrelse, direktion eller tilsynsråd og
personer som har beføjelse til at repræsentere, kontrollere eller træffe beslut-
ninger i den nye kontraktparts bestyrelse, direktion eller tilsynsråd - på tids-
punktet for overdragelsen - ikke ved endelig dom er dømt eller har vedtaget
bødeforlæg for bestikkelse m.v. som anført i punkt 8.1. Hvis den nye kon-
traktpart er omfattet af et eller flere af de nævnte forhold, men efter princip-
perne i udbudslovens § 138, stk. 1, kan fremlægge tilstrækkelig dokumentati-
on for, at denne er pålidelig (”self-cleaning”), og Energistyrelsen er enig heri,
anses punkt 11.5 dog for opfyldt.
Energistyrelsen er berettiget til at afvise en anmodning om samtykke til over-
dragelse af pristillægskontrakten, såfremt overdragelsen - efter Energistyrel-
sens vurdering - ikke kan tillades i henhold til de til enhver tid gældende ud-
budsregler.
Samtykke til overdragelse vil kun blive givet, hvis det kan gøres i overens-
stemmelse med de generelle EU-retlige principper i EUF-traktaten om blandt
andet ligebehandling, gennemsigtighed, proportionalitet og forbud mod dis-
krimination på grund af nationalitet.
Energistyrelsen er berettiget til at anmode støttemodtageren om enhver yder-
ligere information eller dokumentation, som Energistyrelsen måtte finde rele-
vant for vurderingen af, om der kan gives samtykke til overdragelsen.
11.3.
11.4.
11.5.
11.6.
11.7.
11.8.
12.
12.1.
Behandling af personoplysninger
Støttemodtageren giver samtykke til, at Energistyrelsen kan offentliggøre
delvist eller i sin helhed støttemodtagerens tilbud og/eller pristillægskontrak-
ten. Nationale identifikationsnumre på fysiske personer vil dog ikke blive of-
fentliggjort, medmindre Energistyrelsen har en retlig forpligtelse hertil.
Støttemodtageren giver samtykke til, at Energistyrelsen kan offentliggøre, og
om nødvendigt indhente fra støttemodtageren og offentliggøre, alle de oplys-
Side 13/19
12.2.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 52: Endeligt udbudsmateriale for solcelleudbuddet
1686786_0014.png
Kontrakt nr.
[__]
ninger, der er nødvendige for, at styrelsen kan iagttage gennemsigtighedsfor-
pligtigelsen efter EU–statsstøtteretten i overensstemmelse med de til enhver
tid gældende regler og principper i EU – statsstøtteretten, dvs. for nuværende
– i det omfang det er relevant – oplysninger om støttebeløb og form, virk-
somhedstype (SMV/stor virksomhed), støttemodtagerens region (på NUTS
II-niveau) og primære aktivitetssektor (NACE, på koncernplan) i henhold til
del 3.2.7 om gennemsigtighed i EEAG.
12.3.
For så vidt angår solcelleanlæg beliggende i Tyskland, som er omfattet af
bilag 1.2 eller af eventuelle senere ændringsbilag til bilag 1.2, giver støtte-
modtageren samtykke til, at Energistyrelsen, eller en anden privat eller of-
fentlig aktør efter Energistyrelsens instruks, kan:
1) videreformidle oplysninger fra støttemodtagerens tilbud til den i
henhold til aftalen med Tyskland udpegede relevante aktør i Tysk-
land;
2) videreformidle oplysninger fra pristillægskontrakten til den i hen-
hold til aftalen med Tyskland udpegede relevante aktør i Tysk-
land;
3) videreformidle relevante tekniske oplysninger om solcelleanlæg-
get, herunder produktionsdata, til den i henhold til aftalen med
Tyskland relevante aktør i Tyskland.
Den tyske relevante aktør for nuværende er Bundesnetzagentur, men såfremt
en anden aktør udpeges i henhold til aftalen med Tyskland, vil Energistyrel-
sen underrette støttemodtageren om identiteten af den nye aktør.
13.
13.1.
Fastholdelsesbod
Såfremt støttemodtageren meddeler, uanset grunden hertil, at støttemodtage
ren alligevel ikke vil eller kan etablere og/eller nettilslutte et solcelleanlæg,
som fremgår af bilag 1.2 eller af eventuelle senere ændringsbilag til bilag 1.2,
i overensstemmelse med vilkårene i pristillægskontrakten, forfalder en fast-
holdelsesbod til øjeblikkelig betaling efter påkrav.
Det samme gælder, såfremt omstændighederne viser, at støttemodtageren ik-
ke vil eller kan etablere og/eller nettilslutte et solcelleanlæg, som fremgår af
bilag 1.2, eller af eventuelle senere ændringsbilag til bilag 1.2, i overens-
stemmelse med vilkårene i pristillægskontrakten.
13.2.
Fastholdelsesboden, der er en konventionalbod, udgør [beløb
svarende til 180
DKK per kW]
DKK.
Hvis et af ovenstående forhold i punkt 13.1 udelukkende vedrører en del af
den aftalte installerede effekt, beregnes fastholdelsesboden proportionalt.
13.3.
Side 14/19
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 52: Endeligt udbudsmateriale for solcelleudbuddet
1686786_0015.png
Kontrakt nr.
[__]
13.4.
Fastholdelsesboden forfalder efter punkt 13.1, og hvis relevant punkt 13.3, og
betales ved Energistyrelsens skriftlige påkrav til garantistilleren. Fastholdel-
sesboden betales til Energistyrelsen.
Fastholdelsesbodens udbetaling forudsætter ikke, at Energistyrelsen kan do-
kumentere et tab.
Såfremt betalingskravet ikke efterkommes uanset grund senest 5 arbejdsdage
efter, at Energistyrelsen har afgivet skriftligt påkrav til garantistilleren, er
støttemodtageren forpligtet til at betale morarenter tyve dage efter tidspunktet
for betalingspåkravets fremsættelse til betaling sker.
Energistyrelsen fastsætter morarentens størrelse i overensstemmelse med ren-
telovens § 5.
Fastholdelsesboden bortfalder, når 95 % (procent) af den samlede installerede
effekt omfattet af pristillægskontrakten er nettilsluttet.
14.
14.1.
Misligholdelse
I tilfælde af støttemodtagerens misligholdelse af sine forpligtelser efter pris-
tillægskontrakten, herunder men ikke begrænset til forhold, der udløser beta-
ling af fastholdelsesbod, samt forpligtelser efter punkt 2.4, punkt 9.1-9.3,
punkt 9.5 og punkt 9.6, og såfremt der er afgivet urigtige erklæring for så vidt
angår punkt 8, er Energistyrelsen – efter iagttagelse af punkt 14.3 - berettiget
til straks at ophæve kontrakten, hvorved støttemodtagerens ret til pristillæg-
get bortfalder.
I tilfælde af, at støttemodtageren tilbagekalder sit samtykke givet i henhold til
punkt 12.1, punkt 12.2 eller punkt 12.3, er Energistyrelsen – efter iagttagelse
af punkt 14.3 - berettiget til straks at ophæve kontrakten, hvorved støttemod-
tagerens ret til pristillægget bortfalder.
Uanset punkt 14.1 og punkt 14.2, kan Energistyrelsen dog kun ophæve pris-
tillægskontrakten, efter at styrelsen forudgående har afgivet skriftligt påkrav
til støttemodtageren med angivelse af, hvori misligholdelsen består og med
angivelse af en rimelig frist for afhjælpning af den påberåbte misligholdelse.
Afhjælpning i forhold til de i punkt 8 omfattede erklæringer kan efter prin-
cipperne i udbudslovens 138, stk. 1 bestå i fremlæggelse af tilstrækkelig do-
kumentation for, at støttemodtageren var pålidelig (”self-cleaning”). Energi-
styrelsen skal være enig heri.
14.2.
14.3.
15.
15.1.
Opsigelse ved afgørelse om uden virkning
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud mv. kan Klagenævnet for Ud-
bud, forudsat at nævnet har fornøden kompetence, i særlige tilfælde af over-
trædelse af udbudsreglerne erklære en indgået kontrakt for uden virkning og
Side 15/19
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 52: Endeligt udbudsmateriale for solcelleudbuddet
1686786_0016.png
Kontrakt nr.
[__]
påbyde den kontraherende myndighed at bringe kontrakten til ophør inden for
en af klagenævnet fastsat frist.
På den baggrund fastsættes nedenstående bestemmelser om Energistyrelsens
adgang til i sådanne tilfælde at opsige pristillægskontrakten.
15.2.
Energistyrelsen er berettiget til at opsige pristillægskontrakten helt eller del
vist med et varsel i overensstemmelse med Klagenævnet for Udbuds eller
domstolenes påbud. Pristillægskontrakten ophører ved opsigelse således
helt/delvist som fastsat i påbuddet med virkning fra påbuddets virkningstids-
punkt.
Såfremt der i det påbud, som udstedes, er indeholdt yderligere betingelser
eller krav, er Energistyrelsen berettiget til at videreføre disse betingelser eller
krav i opsigelsen over for støttemodtageren under forudsætning af, at dette er
sagligt begrundet, og støttemodtageren skal i så fald efterleve disse.
Støttemodtagerens eventuelle krav om erstatning eller anden form for godtgø-
relse som følge af, at pristillægskontrakten erklæres for uden virkning, eller
for påbud om ophør, herunder f.eks. for omkostninger ved at efterkomme
yderligere betingelser eller krav, som Energistyrelsen har videreført i opsigel-
sen, skal som udgangspunkt afgøres efter dansk rets almindelige regler.
Dog har parterne aftalt, at indirekte tab ikke erstattes.
Endvidere er Energistyrelsens ansvar i forbindelse med opsigelse af pristil-
lægskontrakten under alle omstændigheder maksimeret til de af støttemodta-
geren dokumenterede omkostninger til opfyldelse af pristillægskontrakten
frem til tidspunktet for kontraktens ophør, med fradrag af:
1) den værdi som solcelleanlægget eller solcelleanlægget som kom-
ponenter (det højeste beløb af de to værdier anvendes) af en sag-
kyndig tredjemand, vurderes at kunne afhændes til på ophørstids-
punktet, såfremt anlægget er etableret. Den sagkyndige tredje-
mand udpeges af støttemodtageren og godkendes af Energistyrel-
sen. Omkostningerne til den sagkyndige tredjemand afholdes af
Energistyrelsen;
2) den værdi som komponenter til opførsel af solcelleanlægget, det
delvist opførte solcelleanlæg eller det delvist opførte solcellean-
læg som komponenter (det højeste beløb af de to værdier anven-
des) af en sagkyndig tredjemand, vurderes at kunne afhændes til
på ophørstidspunktet. Den sagkyndige tredjemand udpeges af støt-
temodtageren og godkendes af Energistyrelsen. Omkostningerne
til den sagkyndige tredjemand afholdes af Energistyrelsen;
3) enhver indtægt hidrørende fra solcelleanlægget, herunder men ik-
ke begrænset til allerede modtaget pristillæg efter pristillægskon-
trakten og for salg af el-produktion.
15.3.
15.4.
Side 16/19
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 52: Endeligt udbudsmateriale for solcelleudbuddet
1686786_0017.png
Kontrakt nr.
[__]
15.5.
Såfremt støttemodtageren på tidspunktet for kontraktindgåelse havde eller
burde have haft kendskab til de faktiske og/eller retlige omstændigheder, som
bevirker, at pristillægskontrakten erklæres for uden virkning, kan støttemod-
tageren ikke rejse krav om erstatning eller krav om anden form for godtgørel-
se som følge af, at pristillægskontrakten erklæres for uden virkning, eller for
påbud om ophør, herunder f.eks. for omkostninger ved at efterkomme yderli-
gere betingelser eller krav, som Energistyrelsen har videreført i opsigelsen.
16.
16.1.
Opsigelse ved annullering af tildelingsbeslutningen
I henhold til Udbudsloven kan Klagenævnet for Udbud, hvor dette er kompe-
tent, eller de almindelige domstole ved endelig afgørelse eller dom annullere
en tildelingsbeslutning, hvorefter Energistyrelsen skal bringe en kontrakt,
som er indgået på grundlag af beslutningen, til ophør med et passende varsel,
medmindre særlige forhold, der tilsiger pristillægskontraktens videreførelse,
gør sig gældende.
På den baggrund fastsættes nedenstående bestemmelser om Energistyrelsens
adgang til i sådanne tilfælde at opsige pristillægskontrakten.
Energistyrelsen er berettiget til at opsige pristillægskontrakten helt eller del-
vist med et passende varsel. Pristillægskontrakten ophører ved opsigelse så-
ledes helt.
Støttemodtagerens eventuelle krav om erstatning eller anden form for godtgø-
relse som følge af, at pristillægskontrakten bringes til ophør som følge af an-
nullation af tildelingsbeslutningen skal som udgangspunkt afgøres efter dansk
rets almindelige regler.
Dog har parterne aftalt, at indirekte tab ikke erstattes.
Endvidere er Energistyrelsens ansvar i forbindelse med opsigelse af pristil-
lægskontrakten under alle omstændigheder maksimeret til de af støttemodta-
geren dokumenterede omkostninger til opfyldelse af pristillægskontrakten
frem til tidspunktet for kontraktens ophør, med fradrag af:
1) den værdi som solcelleanlægget eller solcelleanlægget som kom-
ponenter (det højeste beløb af de to værdier anvendes) af en sag-
kyndig tredjemand, vurderes at kunne afhændes til på ophørstids-
punktet, såfremt anlægget er etableret. Den sagkyndige tredje-
mand udpeges af støttemodtageren og godkendes af Energistyrel-
sen. Omkostningerne til den sagkyndige tredjemand afholdes af
Energistyrelsen;
2) den værdi som komponenter til opførsel af solcelleanlægget, det
delvist opførte solcelleanlæg eller det delvist opførte solcellean-
læg som komponenter (det højeste beløb af de to værdier anven-
des) af en sagkyndig tredjemand, vurderes at kunne afhændes til
på ophørstidspunktet. Den sagkyndige tredjemand udpeges af støt-
Side 17/19
16.2.
16.3.
16.4.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 52: Endeligt udbudsmateriale for solcelleudbuddet
1686786_0018.png
Kontrakt nr.
[__]
temodtageren og godkendes af Energistyrelsen. Omkostningerne
til den sagkyndige tredjemand afholdes af Energistyrelsen;
3) enhver indtægt hidrørende fra solcelleanlægget, herunder men ik-
ke begrænset til allerede modtaget pristillæg efter pristillægskon-
trakten og for salg af el-produktion.
16.5.
Såfremt støttemodtageren på tidspunktet for kontraktindgåelse havde eller
burde have haft kendskab til de faktiske og/eller retlige omstændigheder, som
bevirker, at tildelingsbeslutningen annulleres, kan støttemodtageren ikke rejse
krav om erstatning eller krav om anden form for godtgørelse som følge af, at
tildelingsbeslutningen annulleres.
17.
Lovvalg og værneting
Pristillægskontrakten er undergivet dansk ret med de ordinære domstole i
København som værneting. Dette gælder uanset om det eller de solcelleanlæg
i bilag 1.2, eller i eventuelle ændringsbilag til bilag 1.2, er beliggende i Dan-
mark eller i Tyskland.
18.
Pristillægskontraktens påbegyndelse og varighed
Pristillægskontrakten træder i kraft efter underskrivelsen, dog kan udbetaling
af pristillæg først ske fra den 1. januar 2017, og kun for el-produktion efter
den 1. januar 2017 fra anlæg omfattet af bilag 1.2, eller af eventuelle senere
ændringsbilag til bilag 1.2.
Medmindre pristillægskontrakten opsiges efter punkt 14, punkt 15 eller punkt
16 ophører pristillægskontrakten, når ydelse af pristillæg i medfør af pristil-
lægskontraktens punkt 7.16 og punkt 7.17 ophører eller hvis der ifaldes fast-
holdelsesbod i punkt 13.
19.
Sprog
Pristillægskontrakten er udarbejdet på dansk, og foreligger også i en oversat,
engelsk version. I tilfælde af uoverensstemmelse mellem den danske og den
engelske version har den danske version forrang.
Uanset ovenstående er bilag 1.1 (anfordringsgaranti) på hhv. engelsk og
dansk ligestillet, og skal have samme gyldighed.
20.
Selvstændig aftale
Parterne er enige om, at pristillægskontraktens pkt. 15 udgør en selvstændig
aftale mellem parterne, som er gældende, uanset om pristillægskontrakten i
øvrigt måtte blive erklæret for uden virkning.
Side 18/19
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 52: Endeligt udbudsmateriale for solcelleudbuddet
1686786_0019.png
Kontrakt nr.
[__]
21.
Underskrifter
Pristillægskontrakten underskrives af Energistyrelsen og af støttemodtageren
i to originale eksemplarer af den danske version, og hver part modtager ét ek-
semplar. Hver part modtager endvidere et eksemplar af pristillægskontrakten
i en oversat, engelsk version.
Dato:
For Energistyrelsen
___________________________
Dato:
For støttemodtageren
_______________________
Side 19/19