Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 52
Offentligt
1686783_0001.png
Betingelser for pilotudbud af
pristillæg for elektricitet
fremstillet på solcelleanlæg
offentliggjort den [_] 2016
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/19
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 52: Endeligt udbudsmateriale for solcelleudbuddet
1686783_0002.png
Indholdsfortegnelse
1.
2.
3.
Den ordregivende myndighed
........................................................................ 3
Udbudsform og udbudsmaterialet
................................................................. 3
Pilotudbuddets indhold...................................................................................
3
3.1. Placering, tilladelser m.v.
............................................................................... 6
3.1.1. Særlige krav vedrørende anlæg beliggende i Tyskland……………......6
3.2. Beregning og udbetaling af pristillæg
............................................................. 7
3.3. Administration
................................................................................................. 8
3.4. Forpligtelse til at etablere og nettilslutte solcelleanlæg..................................
9
3.5. Fastholdelsesbod og garantistillelse
.............................................................. 9
3.6. Fristforlængelse............................................................................................
10
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
Tildelingskriterium.........................................................................................
11
Oversigt over udbudsproces
........................................................................ 12
Tilbud
.............................................................................................................. 12
6.1. Erklæring og yderligere betingelser
............................................................. 13
Tilbudsfrist og formkrav
............................................................................... 16
Sprog
.............................................................................................................. 17
Spørgsmål til udbudsmaterialet
................................................................... 17
Tildeling
...................................................................................................... 18
Omkostninger ved deltagelse og vedståelse
......................................... 18
Behandling af tilbud
.................................................................................. 19
Ændringer i tilbudsgivers konstellation under udbudsprocessen
...... 19
Yderligere oplysninger
.............................................................................. 19
Side 2/19
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 52: Endeligt udbudsmateriale for solcelleudbuddet
1686783_0003.png
1. Den ordregivende myndighed
Energistyrelsen
Att.: Specialkonsulent Rasmus Zink Sørensen
Amaliegade 44
1256 København K
Tlf.: 33 92 67 00
CVR nr.: 59 77 87 14
[email protected]
www.ens.dk/en/solarpv
www.ens.dk
Alle henvendelser, herunder spørgsmål mv., skal i løbet af udbudsprocessen afgi-
ves elektronisk på udbudssiden i udbudsportalen [__]
Direkte adgang til udbudsportalen opnås via følgende link: [__]
2. Udbudsform og udbudsmaterialet
Energistyrelsens indgåelse af kontrakter om pristillæg for elektricitet fremstillet på
1
solcelleanlæg er ikke omfattet af Udbudsloven , EU’s udbudsdirektiv eller EU’s
2
forsyningsvirksomhedsdirektiv . Da det vurderes, at kontrakterne har en klar græn-
seoverskridende interesse, konkurrenceudsættes de imidlertid under iagttagelse af
3
de generelle EU-retlige principper i EUF-traktaten om blandt andet ligebehandling,
gennemsigtighed, proportionalitet og forbud mod diskrimination på grund af natio-
nalitet. Endvidere vil udbuddet blive tilrettelagt i overensstemmelse med Europa-
Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-
4
2020 .
3. Pilotudbuddets indhold
Udbuddet vedrører adgang til driftsstøtte i form af pristillæg for elektricitet fremstillet
på solcelleanlæg i medfør af lov om pilotudbud af pristillæg for elektricitet fremstillet
5
på solcelleanlæg .
1
2
Lovbekendtgørelse nr. 1564 af 15. december 2015
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/24/EU af 26. februar 2014 om
offentlige udbud og om ophævelse af direktiv 2004/18/EF og direktiv 2014/25/EU af
26. februar 2014 om fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter inden for
vand- og energiforsyning, transport samt posttjenester og om ophævelse af direktiv
2004/17/EF
3
Traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
4
2014/C 200/01
5
Lov nr. 261 af 16. marts 2016
Side 3/19
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 52: Endeligt udbudsmateriale for solcelleudbuddet
1686783_0004.png
Udbudsmaterialet består af:
Nærværende udbudsbetingelser, som navnligt indeholder retningslinjer for
udarbejdelse af tilbud og krav til tilbudsgiver m.v.
o
Skabelon til tilbudsbrev og erklæringer med bilag 1 i form af en beskrivelse
af de anlæg som er omfattet af tilbuddet samt bilag 2 i form af en hensigts-
erklæring om at stille anfordringsgaranti (begge
bilag udfyldes ved tilbuds-
afgivelse. Bemærk, at bilag 2 accepteres på både dansk og engelsk, jf.
nærmere punkt 3.5 samt punkt 7 og 8.)
Kontrakt om pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg med bilag
1.1, Anfordringsgaranti på dansk eller engelsk. Endvidere vil bilag 1 til til-
budsbrevet efter kontraktindgåelse indgå som kontraktens bilag 1.2 (udfyl-
des ikke ved tilbudsafgivelse)
o
Det samlede udbudsmateriale kan findes på udbudsportalen via følgende link: [__]
I tilfælde af uoverensstemmelser mellem nærværende udbudsbetingelser og kon-
trakten (med bilag) med en vindende tilbudsgiver har kontrakten (med bilag) for-
rang.
En kontrakt om pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg giver adgang til
driftsstøtte i form af pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg omfattet af
kontrakten. Det samlede antal kontrakter, der vil blive tildelt, er ikke fastlagt. Det er
hensigten at indgå et antal kontrakter, som til sammen sikrer, at der kan etableres
solcelleanlæg med en samlet installeret effekt på 20 MW, jf. nærmere nedenfor.
Hver kontrakt omfatter pristillæg til solcelleanlæg med en samlet installeret effekt
på op til 2,4 MW. Kontrakten kan omfatte pristillæg til et eller flere solcelleanlæg, så
længe anlæggenes samlede installerede effekt ikke overstiger 2,4 MW. Det er til-
ladt efter indgåelse af kontrakten at opsplitte et solcelleanlæg omfattet af en kon-
trakt i mindre anlæg eller samle flere anlæg omfattet af samme kontrakt til et an-
læg. Det er desuden tilladt at opdele en kontrakt omfattende flere anlæg i indtil én
kontrakt for hvert anlæg. Det er derimod ikke tilladt at samle to eller flere solcelle-
anlæg omfattet af to eller flere kontrakter til et anlæg.
Hvis der er indgået kontrakt om et solcelleanlæg på 2,4 MW, vil det for eksempel
være muligt at opsplitte dette anlæg i to anlæg på henholdsvis 1 MW og 1,4 MW.
De opsplittede anlæg kan herefter videreføres i én kontrakt, eller kontrakten kan
opdeles, så der bliver én kontrakt for hvert anlæg.
Side 4/19
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 52: Endeligt udbudsmateriale for solcelleudbuddet
1686783_0005.png
Hvis der derimod eksempelvist er indgået to kontrakter om anlæg på hver 1 MW,
kan disse anlæg ikke samles til et anlæg, da de er omfattede af hver sin kontrakt.
Hvis de to anlæg på hver 1 MW i stedet for var omfattet af samme kontrakt, kan
anlæggene samles til et anlæg på 2 MW eller ændres til eksempelvis to anlæg på
henholdsvis 1,5 MW og 0,5 MW.
En vindende tilbudsgiver kan ikke overdrage en kontrakt om pristillæg for elektrici-
tet fremstillet på solcelleanlæg til tredjemand, før anlægget er nettilsluttet og garan-
tiforpligtigelsen er bortfaldet som beskrevet i afsnit 3.5. Når anlægget er nettilsluttet
og garantiforpligtigelsen bortfaldet, kan modtageren af pristillæg, efter forudgående
skriftligt samtykke fra Energistyrelsen, overdrage kontrakten. De nærmere regler for
pristillægsmodtagerens overdragelse af kontrakten fremgår af kontraktens punkt
11. Ved overdragelse er modtageren af pristillæg forpligtet til at anmode Energisty-
relsen om at ændre kontrakten, så den nye modtager af pristillæg kommer til at
fremgå af kontrakten m.v. i henhold til de nærmere krav om dette i kontraktens
punkt 11.
Det eller de reelt etablerede anlæg må ikke overskride den installerede effekt, som
fremgår af kontrakten.
En tilbudsgiver kan afgive flere uafhængige tilbud og indgå flere uafhængige kon-
trakter om pristillæg. Uafhængige tilbud kan ikke betinges af, at andre tilbud opnår
kontrakt om pristillæg. De geografiske placeringer for anlæg, der fremgår af tilbud-
dene, må ikke overlappe hinanden. Alle anlæg omfattet af et tilbud skal være belig-
gende i samme land. Såfremt en tilbudsgiver tildeles flere kontrakter, skal der stilles
sikkerhed for fastholdelsesbod for hver kontrakt, jf. afsnit 3.5.
Energistyrelsen har til hensigt at indgå kontrakter, som totalt vedrører solcellean-
læg med en installeret effekt på 20 MW. Energistyrelsen kan herunder indgå kon-
trakter vedrørende solcelleanlæg beliggende i Tyskland med en samlet installeret
effekt på 2,4 MW. Kontrakter vedrørende den resterende installerede effekt op til
20 MW kan kun indgås vedrørende solcelleanlæg beliggende i Danmark, bortset
fra Færøerne og Grønland.
Hvis et sidste tilbud ikke med sin fulde installerede effekt kan holdes indenfor
grænserne på henholdsvis 2,4 MW (for kontrakter vedr. solcelleanlæg beliggende i
Tyskland) og 20 MW, vil Energistyrelsen indgå kontrakt om pristillæg vedrørende
hele dette sidste tilbud op til et maksimum på henholdsvis 4,799 MW og 22,399
MW, jf. § 1, stk. 2 i lov om pilotudbud af pristillæg for elektricitet fremstillet på sol-
5
celleanlæg . Se også afsnit 4.
Forhøjelsen af rammen på 2,4 MW har til formål at sikre, at hele rammen udnyttes i
det omfang der modtages flere konkurrencedygtige tilbud vedr. anlæg i Tyskland,
som samlet overstiger 2,4 MW. På tilsvarende vis sikres det, at hele rammen på 20
Side 5/19
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 52: Endeligt udbudsmateriale for solcelleudbuddet
1686783_0006.png
MW vil blive udnyttet. Forhøjelse af rammen på 20 MW vil også ske, såfremt der
alene modtages konkurrencedygtige tilbud vedrørende solcelleanlæg beliggende i
Danmark.
3.1. Placering, tilladelser m.v.
En tilbudsgiver skal selv finde en egnet placering til det eller de solcelleanlæg til-
buddet vedrører. Tilbudsgiver er desuden ansvarlig for at opnå alle relevante tilla-
delser til at etablere anlægget, ligesom tilbudsgiver er ansvarlig for at opnå nettil-
slutning af anlægget eller anlæggene. Den planlagte placering af hvert anlæg skal
oplyses i tilbuddet, men kan efterfølgende ændres til en anden placering indenfor
samme land. Ved ændring af placeringen er tilbudsgiver forpligtet til at anmode
Energistyrelsen om at ændre kontrakten, så denne stemmer overens med den
placering, hvor anlægget nettilsluttes jf. de nærmere betingelser i kontraktens punkt
3. Placering kan kun ændres indtil et anlæg er nettilsluttet.
I forbindelse med afholdelse af udbuddet stilles der ikke krav om, at der på tids-
punktet for afgivelse af tilbud er opnået tilladelse eller lignende til etablering af an-
lægget. Tilbudsgiver kan dog ikke betinge tilbuddet af, at der efterfølgende opnås
tilladelse til etablering af anlægget, jf. endvidere afsnit 7.
Nettilslutning sker efter de til enhver tid gældende regler for det område, hvor an-
lægget etableres.
3.1.1. Særlige krav vedrørende anlæg beliggende i Tyskland
Der kan kun ske udbetaling af pristillæg for elektricitet fremstillet på et solcellean-
læg i Tyskland, såfremt det pågældende solcelleanlæg udgør et jordmonteret an-
læg, således at det ikke er installeret på eller integreret i en bygning eller i et andet
bygningsværk, som oprindeligt er etableret til andre formål end til produktion af
elektricitet fra solenergi, og såfremt det pågældende solcelleanlæg opfylder krave-
6
ne til beliggenhed i henhold til § 22, stk. 1, nr. 2, litra a, i GEEV .
Det er desuden en betingelse for at modtage pristillæg for elektricitet fremstillet på
solcelleanlæg beliggende i Tyskland, i overensstemmelse med §§ 3, nr. 3 og 22,
6
stk. 5 i GEEV , at den maksimale nominelle effekt af solcelleanlægget ikke oversti-
ger 10 MW, flere moduler behandles som en installation uanset deres ejerforhold,
alene med det formål at beregne støtten for den sidste generator, som er blevet
taget i brug, hvis de er opsat på det samme sted, den samme ejendom eller på
anden måde i umiddelbar nærhed, og som er blevet taget i brug inden for tolv på
6
Verordnung zur grenzüberschreitenden Ausschreibung der Förderung für Strom
aus erneuerbaren Energien sowie zur Änderung weiterer Verordnungen zur
Förderung der erneuerbaren Energien - GEEV
Side 6/19
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 52: Endeligt udbudsmateriale for solcelleudbuddet
1686783_0007.png
hinanden følgende måneder eller er blevet opsat i samme kommune, og er blevet
taget i brug inden for 24 på hinanden følgende måneder i en lineær afstand på op
til 2 km, der måles fra den yderste kant af det pågældende solcelleanlæg, jf. de
nærmere betingelser i kontraktens punkt 9.3, nr. 2.
Yderligere er det en betingelse for at modtage pristillæg for elektricitet fremstillet på
solcelleanlæg beliggende i Tyskland, at solcelleanlægget er udstyret med fjernkon-
trol, der muliggør fjernkontrol af leverancen af den elektricitet, der produceres, samt
7
oplysninger om leverancen i real tid, som det kræves i henhold til § 36 i EEG .
Endvidere er det en betingelse for at modtage pristillæg for elektricitet fremstillet på
solcelleanlæg beliggende i Tyskland, at der ikke er ansøgt om eller modtages an-
8
den støtte, herunder men ikke begrænset til statsstøtte eller støtte efter en tysk
støtteordning til vedvarende energi i henhold til tysk lovgivning, herunder heller ikke
7
efter EEG . Der kan endvidere heller ikke ansøges om eller modtages kompensati-
9
on for decentral leverance af elektricitet efter § 18 i StromNEV eller i henhold til
anden efterfølgende tysk lovgivning.
3.2. Beregning og udbetaling af pristillæg
Pristillæg til elproduktion fra et solcelleanlæg omfattet af en kontrakt om pristillæg
for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg udgør et fast øre-tillæg for hver produce-
ret kWh.
Energistyrelsen vil indgå kontrakter om pristillæg baseret på det tilbudte pristillæg i
hvert af de accepterede tilbud. Hver kontrakt vil dermed indeholde det pristillæg
udtrykt i øre/kWh, som den vindende tilbudsgiver har afgivet tilbud om at etablere
solcelleanlægget eller -anlæggene til (pay as bid). Den vindende tilbudsgiver kan
ikke overdrage adgangen til at indgå kontrakt med Energistyrelsen til tredjemand.
Der ydes pristillæg i 20 år fra det enkelte solcelleanlægs nettilslutning. Et solcelle-
anlæg anses for nettilsluttet fra det tidspunkt, hvor anlægget første gang leverer
elektricitet til transmissionsnettet eller til et distributionsnet eller, hvis anlægget er
beliggende i Tyskland, til et elnet i Tyskland, der er elektrisk forbundet til transmis-
sionsnettet i Danmark.
7
8
Gesetz für den Ausbau erneuerbarer Energien – EEG 2014
Som defineret i artikel 107, stk. 1 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde
9
Verordnung über die Entgelte für den Zugang zu Elektrizitätsversorgungsnetzen
(Stromnetzentgeltverordnung – StromNEV)
Side 7/19
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 52: Endeligt udbudsmateriale for solcelleudbuddet
1686783_0008.png
Pristillæg udbetales dog ikke senere end 23 år fra indgåelse af en kontrakt om pris-
tillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg. Hvis et anlæg omfattet af en kon-
trakt uanset årsagen hertil nettilsluttes senere end 3 år fra indgåelse af kontrakten,
reduceres perioden med pristillæg således proportionalt med forsinkelsen ud over
de 3 år.
Der ydes ikke pristillæg for produktion i timer, hvor spotprisen for elektricitet ikke er
positiv.
Med spotpris for elektricitet menes den af den relevante elbørs, Nordpool eller
EPEX SPOT, angivne timepris pr. kWh på spotmarkedet for det pågældende om-
råde (DK1, DK2 eller DE/AT).
Betaling foregår månedligt på baggrund af den foregående måneds produktion.
Den vindende tilbudsgiver skal selv sørge for afsætningen af produktionen i elmar-
kedet og afholde omkostningerne herved.
Der ydes ikke godtgørelse for balanceringsomkostninger til elektriciteten fra solcel-
leanlæggene.
Det er en betingelse for at modtage pristillægget, at elektriciteten fra solcellean-
lægget leveres til transmissionsnettet eller til et distributionsnet i Danmark eller til et
elnet i Tyskland, der er elektrisk forbundet til transmissionsnettet i Danmark.
Den vindende tilbudsgiver bærer den fulde kommercielle risiko for den tilbudte
kWh-pris, ligesom solcelleanlægget henligger for den vindende tilbudsgivers egen
regning og risiko. Anlæggets eller anlæggenes drift, vedligehold, bortskaffelse,
forsikring m.v. sker således for den vindende tilbudsgivers regning og risiko. Den
vindende tilbudsgiver kan således ikke rette krav mod Energistyrelsen i denne an-
ledning.
Pristillæg udbetales i danske kroner (DKK).
3.3. Administration
Energinet.dk udbetaler pristillæg på baggrund af kontrakter om pristillæg for elektri-
citet fremstillet på solcelleanlæg indgået mellem de vindende tilbudsgivere og
Energistyrelsen.
Pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg i Danmark udbetales af Energi-
net.dk på baggrund af de oplysninger om den producerede mængde elektricitet,
som netvirksomhederne indberetter til Energinet.dks DataHub. Opgørelse og ind-
Side 8/19
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 52: Endeligt udbudsmateriale for solcelleudbuddet
1686783_0009.png
beretning af produktionen skal følge Energinet.dk's til enhver tid gældende forskrif-
ter.
Pristillæg for elektricitet fremstillet på anlæg i Tyskland udbetales af Energinet.dk
på baggrund af oplysninger om den producerede mængde elektricitet fra den rele-
vante måleansvarlige netvirksomhed i Tyskland.
3.4. Forpligtelse til at etablere og nettilslutte solcelleanlæg
En vindende tilbudsgiver er forpligtet til at etablere og opnå nettilslutning af det eller
de solcelleanlæg, der er indgået kontrakt om.
En vindende tilbudsgiver skal inden 2 år fra indgåelse af kontrakten have nettilslut-
tet det eller de solcelleanlæg, som er omfattet af kontrakten, jf. dog afsnit 3.6 om
tidsfristforlængelse. Forpligtigelsen anses for at være opfyldt, når 95 % af den aftal-
te installerede effekt er nettilsluttet.
3.5. Fastholdelsesbod og garantistillelse
Såfremt en vindende tilbudsgiver efter indgåelse af en kontrakt om pristillæg for
elektricitet fremstillet på solcelleanlæg meddeler, at denne uanset grund alligevel
ikke vil eller kan etablere og/eller nettilslutte et anlæg omfattet af kontrakten, eller
såfremt omstændighederne viser, at dette er tilfældet, forfalder en fastholdelsesbod
(konventionalbod) til øjeblikkelig betaling til Energistyrelsen efter påkrav.
Endvidere gælder, at adgangen til pristillæg vil bortfalde og fastholdelsesboden
forfalde til øjeblikkelig betaling til Energistyrelsen efter påkrav, hvis ikke anlægget
er nettilsluttet senest 2 år efter indgåelse af kontrakten, jf. dog afsnit 3.6 om tids-
fristforlængelse.
Hvis et af ovenstående forhold udelukkende vedrører en del af den aftalte installe-
rede effekt, beregnes fastholdelsesboden proportionalt.
Fastholdelsesboden beregnes som 180 DKK per kW installeret effekt omfattet af
kontrakten. Eksempelvist for en kontrakt omfattende solcelleanlæg med en installe-
ret effekt på 2 MW (2000 kW) udgør fastholdelsesboden således 360.000 DKK.
Side 9/19
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 52: Endeligt udbudsmateriale for solcelleudbuddet
1686783_0010.png
Tilbudsgiver skal sammen med tilbuddet indsende en hensigtserklæring på dansk
eller engelsk fra en finansiel institution om, at denne vil stille en anfordringsgaranti
overfor Energistyrelsen svarende til fastholdelsesbodens størrelse, hvis der indgås
kontrakt om pristillæg på baggrund af tilbuddet. Tilbudsgiver skal anvende den til
tilbudsbrevet som bilag 2 vedlagte skabelon på dansk eller engelsk. Den danske
version af bilag 2 og den engelske version af bilag 2 er ligestillet og har samme
gyldighed.
Tilbudsgiver skal, senest umiddelbart inden kontrakten om pristillæg for elektricitet
fremstillet på solcelleanlæg indgås, stille en anfordringsgaranti fra en finansiel insti-
tution på dansk eller engelsk på et beløb svarende til 180 DKK per kW installeret
effekt omfattet af kontrakten. Tilbudsgiver skal anvende den til kontrakten som bilag
1.1 vedlagte skabelon på dansk eller engelsk. Den danske version af bilag 1.1 og
den engelske version af bilag 1.1 er ligestillet og har samme gyldighed.
Garantiforpligtelsen bortfalder, når 95 % af den installerede effekt omfattet af kon-
trakten er nettilsluttet.
3.6. Tidsfristforlængelse
En vindende tilbudsgiver har ret til forlængelse af fristen for nettilslutning af solcel-
leanlægget, hvis forsinkelsen skyldes en eller flere af de følgende omstændighe-
der:
a)
b)
Energistyrelsens forhold.
Forhold, der opstår uden den vindende tilbudsgivers skyld, og
over hvilke den vindende tilbudsgiver ikke er herre, f.eks. krig,
usædvanlige naturbegivenheder, brand, strejker, lockout eller
hærværk.
Offentlige påbud eller forbud, som ikke skyldes den vindende til-
budsgivers forhold.
En klageinstans har i anledning af klage vedrørende regler, der
omhandler planlægning af arealanvendelsen vurderet, at klager
er klageberettiget, og at klageinstansen således vil behandle kla-
gen.
Netselskabet ikke er klar til at tilslutte anlægget til elnettet med sin
fulde effekt indenfor fristen for nettilslutning og den vindende til-
budsgiver har indgået aftale om nettilslutning af anlægget senest
6 måneder før fristen for nettilslutning udløber.
c)
d)
e)
Side 10/19
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 52: Endeligt udbudsmateriale for solcelleudbuddet
1686783_0011.png
Hvis en vindende tilbudsgiver anser sig berettiget til forlængelse af fristen, skal
Energistyrelsen straks anmodes skriftligt om skriftligt samtykke til forlængelsen.
Den vindende tilbudsgiver skal i forbindelse med anmodningen godtgøre, at den
indtrådte forsinkelse skyldes det påberåbte forhold og ikke med rimelighed kan
undgås eller begrænses.
4. Tildelingskriterium
Energistyrelsen vil indgå kontrakter om pristillæg for elektricitet fremstillet på solcel-
leanlæg på baggrund af tildelingskriteriet ”laveste pris” bedømt på følgende grund-
lag:
Størrelsen af det tilbudte pristillæg i øre/kWh,
for elproduktionen i 20 år fra nettilslutning.
Tilbudsgiveren skal afgive tilbud på et fast pristillæg for elproduktionen i 20 år fra
nettilslutning.
Den tilbudte pris er et fast beløb (konstant i løbende priser) og vil ikke blive indek-
seret. Størrelsen af pristillægget angives i øre/kWh med to decimaler.
Ved behandlingen af de indkomne tilbud vil tilbuddene blive rangordnet efter det
tilbudte pristillæg. Energistyrelsen vil indgå kontrakter på baggrund af de tilbud,
som indeholder de laveste pristillæg, op til en samlet installeret effekt på 20 MW.
Når de billigste tilbud udvælges, kan der være et tilbud, som får summen af de
billigste tilbud til at overstige 20 MW samlet set. Hvis et tilbud delvist, men ikke med
sin fulde installerede effekt, kan holdes indenfor grænsen på 20 MW, vil Energisty-
relsen indgå kontrakt om pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg vedrø-
rende hele dette tilbud. Hermed kan der potentielt indgås kontrakter vedrørende
anlæg op til et maksimum på 22,399 MW afhængigt af størrelsen på det sidste
tilbud.
Indenfor rammen af de 20 MW vil Energistyrelsen indgå kontrakter vedrørende
minimum 2,4 MW installeret effekt i Tyskland, i det omfang tilbud vedrørende an-
læg i Tyskland er konkurrencedygtige. Hvis der blandt de laveste tilbudte pristillæg
op til i alt 20 MW installeret effekt ikke er tilbud vedrørende minimum 2,4 MW instal-
leret effekt i Tyskland, vil den resterende mængde af de 2,4 MW gå til tilbud vedrø-
rende anlæg i Danmark med lavere bud. Hvis der blandt de laveste tilbudte pristil-
læg op til i alt 20 MW installeret effekt er tilbud vedrørende mere end 2,4 MW i
Tyskland, indgår Energistyrelsen kun kontrakter på baggrund af de tilbud vedrø-
rende anlæg i Tyskland, som indeholder de laveste pristillæg, op til 2,4 MW instal-
leret effekt i Tyskland. Hvis et sidste tilbud vedrørende anlæg i Tyskland ikke med
sin fulde installerede effekt kan holdes indenfor grænsen på 2,4 MW, vil Energisty-
Side 11/19
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 52: Endeligt udbudsmateriale for solcelleudbuddet
1686783_0012.png
relsen dog indgå kontrakt om pristillæg vedrørende hele dette sidste tilbud. Hermed
kan der potentielt indgås kontrakter vedrørende anlæg i Tyskland op til et maksi-
mum på 4,799 MW afhængigt af størrelsen på det sidste tilbud.
Idet tilbud vedrørende projekter i Tyskland, som nævnt, kun vil blive accepteret, i
det omfang de er billigere end tilbud vedrørende projekter i Danmark, vil mulighe-
den for overskridelse af de 2,4 MW kun blive anvendt, i det omfang tilbud vedrø-
rende mere end 2,4 MW i Tyskland ligger blandt de samlet set laveste tilbud inden
for rammen på 20 MW.
Hvis en tilbudsgiver afgiver flere tilbud med samme pris, skal tilbudsgiveren angive
en rangordning af disse tilbud. Energistyrelsen vil anvende denne rangordning, hvis
det bliver aktuelt at indgå kontrakt på baggrund af et eller flere men ikke alle tilbud
fra samme tilbudsgiver.
Hvis flere tilbud fra forskellige tilbudsgivere indeholder samme pristillæg, og det
bliver aktuelt for Energistyrelsen at indgå kontrakter på baggrund af et eller flere
men ikke alle disse tilbud, vil Energistyrelsen rangordne de pågældende tilbud ved
lodtrækning.
5. Oversigt over udbudsproces
Tilbud skal afgives ved anvendelse af skabelon for tilbudsbrev senest på det i af-
snit 7 anførte tidspunkt.
Når tilbuddene er modtaget i Energistyrelsen, vil styrelsen vurdere om tilbuddene
er konditionsmæssige, og hvilke tilbud, der har de laveste priser.
Energistyrelsen udpeger herefter vinderne på baggrund af tildelingskriteriet og
orienterer alle tilbudsgivere skriftligt om resultatet af udbuddet.
Energistyrelsen vil herefter tidligst 11 kalenderdage efter meddelelse om udbud-
dets resultat indgå kontrakter med de vindende tilbudsgivere.
6. Tilbud
Tilbuddet må kun indeholde én tilbudspris (tilbudt pristillæg), som skal være binden-
de for tilbudsgiver. Hvert tilbud kan omfatte et eller flere anlæg med en samlet instal-
leret effekt på maksimum 2,4 MW.
Tilbuddet skal indeholde en beskrivelse af tilbudsgiver. Denne beskrivelse bedes
indeholde følgende elementer:
Tilbudsgiverens navn og adresse
Navn på en kontaktperson, såfremt tilbudsgiveren er en virksomhed
Side 12/19
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 52: Endeligt udbudsmateriale for solcelleudbuddet
1686783_0013.png
Virksomhedens registreringsnummer, såfremt tilbudsgiver er en virksomhed
(fx CVR-nr.)
Personens nationale identifikationsnummer, såfremt tilbudsgiver er en fysisk
person (fx CPR-nr.)
Telefonnummer til tilbudsgiver eller til en kontaktperson
E-mail til tilbudsgiver eller til en kontaktperson
Endvidere skal tilbuddet rangordnes, såfremt tilbudsgiveren afgiver flere tilbud med
samme pristillæg, og det skal oplyses, hvorvidt anlægget eller anlæggene vil være
beliggende i Danmark eller i Tyskland.
Tilbuddet skal desuden vedlægges – som bilag 1 til tilbuddet - en beskrivelse af det
eller de solcelleanlæg, som tilbuddet vedrører. Denne beskrivelse skal indeholde
følgende elementer:
Den installerede effekt af hvert anlæg og anlæggene samlet. Den installerede
effekt angives i hele kW og er den største aktive effekt, som solcelleanlægget
er konstrueret til at kunne levere kontinuert.
Oplysning om hvorvidt anlægget eller anlæggene vil være beliggende i Dan-
mark eller i Tyskland.
Den planlagte geografiske placering af hvert anlæg. Den geografiske placering kan
eksempelvis angives i en gis-fil, som koordinater på hjørnerne af området eller ved at
tegne anlægget ind på et kortudsnit med en entydig geografisk reference.
Skabelon på dansk til tilbudsbrev, som tilbudsgiver skal udfylde ved afgivelse af sit tilbud
kan findes på udbudsportalen via følgende link: [__]
Tilbudsgiver bærer den fulde kommercielle risiko for det tilbudte kWh-pristillæg.
6.1. Erklæring og yderligere betingelser
Tilbudsgiver skal i tilbudsbrevet afgive en erklæring om, at:
1) tilbudsgiver har efterkommet ethvert eventuelt krav om tilbagebetaling af
støtte, som tilbudsgiver måtte have modtaget, og som Europa-
Kommissionen ved en tidligere afgørelse har erklæret ulovlig og uforenelig
med det indre marked, og
Side 13/19
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 52: Endeligt udbudsmateriale for solcelleudbuddet
1686783_0014.png
2) at projektet vedrørende etablering af solcelleanlæg omfattet af tilbuddet ik-
10
ke er påbegyndt .
Tilbudsgiveren vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis Energistyrelsen
kan påvise, at der er:
a) en interessekonflikt, som ikke kan afhjælpes effektivt med mindre indgribende
11
foranstaltninger ,
b) en konkurrencefordrejning, som følge af forudgående inddragelse af økonomiske
aktører i forberedelsen af udbudsproceduren, som ikke kan afhjælpes med min-
12
dre indgribende foranstaltninger , eller
c) at tilbudsgiveren har givet groft urigtige oplysninger eller har tilbageholdt oplys-
13
ninger .
Energistyrelsen vil dog alene udelukke tilbudsgiveren fra deltagelse i udbudsproce-
duren, såfremt tilbudsgiveren ikke efter anmodning fra Energistyrelsen, efter prin-
cipperne i udbudslovens § 138, stk. 1 er i stand til at fremlægge tilstrækkelig doku-
mentation for, at denne er pålidelig. Energistyrelsen forbeholder sig mulighed for at
iværksætte en sådan procedure om ”self-cleaning”, såfremt dette måtte være rele-
vant.
Det bemærkes, for så vidt angår de ovenstående pkt. a) - c), at tilbudsgivere som
tildeles kontrakt, efter kontraktens punkt 8.3, ved underskrift af kontrakten skal er-
klære, at forholdene i pkt. a) – c) ikke forelå på tidspunktet for tildeling af kontrak-
ten.
I henhold til kontraktens punkt 8.1 må den vindende tilbudsgiver samt eventelle medlem-
mer af tilbudsgivers bestyrelse, direktion eller tilsynsråd og personer, som har beføjelse til
at repræsentere, kontrollere eller træffe beslutninger i tilbudsgivers bestyrelse, direktion
eller tilsynsråd, endvidere ikke på tidspunktet for tildeling af kontrakten være endelig dømt
eller have vedtaget bødeforlæg for:
10
For så vidt angår forståelsen af, hvornår et projektet anses for at være
påbegyndt, henvises til § 5, stk. 1, nr. 6 i lov om fremme af vedvarende energi og
bemærkningerne hertil, lovbekendtgørelse nr. 1141 af 29. august 2016
11
Der henvises til principperne i § 136, nr. 1 i udbudsloven, lovbekendtgørelse nr.
1564 af 15. december 2015
12
Der henvises til principperne i udbudslovens § 136, nr. 2
13
Der henvises til principperne i udbudslovens § 136, nr. 3
Side 14/19
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 52: Endeligt udbudsmateriale for solcelleudbuddet
1686783_0015.png
d) handlinger begået som led i en kriminel organisation som defineret i artikel 2 i
Rådets rammeafgørelse 2008/841/RIA af 24. oktober 2008 (EU-Tidende 2008, nr.
L 300, side 42) ,
14
e) bestikkelse som defineret i artikel 3 i konventionen om bekæmpelse af bestikkel-
se, som involverer tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber eller i Den
Europæiske Unions medlemsstater, og artikel 2, stk. 1, i Rådets rammeafgørelse
2003/568/RIA af 22. juli 2003 om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor
(EU-Tidende 2003, nr. L 192, side 54) og bestikkelse som defineret i den nationa-
le ret i tilbudsgiverens medlemsstat eller hjemland eller i det land, hvor tilbudsgi-
veren er etableret ,
15
f)
svig som omhandlet i artikel 1 i konventionen om beskyttelse af De Europæiske
Fællesskabers finansielle interesser ,
16
g) terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet som
defineret i henholdsvis artikel 1, 3 og 4 i Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA af
13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme (EU-Tidende 2002, nr. L 164, side 3)
som ændret ved Rådets rammeafgørelse 2008/919/RIA af 28. november 2008
om ændring af rammeafgørelse 2002/475/RIA om bekæmpelse af terrorisme
(EU-Tidende 2008, nr. L 330, side 21) ,
17
h) hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme som defineret i artikel 1 i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26. oktober 2005 om fo-
rebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvid-
vaskning af penge og finansiering af terrorisme (EU-Tidende 2005, nr. L 309, side
15) ,
18
i)
overtrædelse af den danske straffelovs § 262 a eller, for så vidt angår en dom fra
et andet land angående børnearbejde og andre former for menneskehandel som
14
Der henvises til principperne i § 135, stk. 1, nr. 1 i udbudsloven,
lovbekendtgørelse nr. 1564 af 15. december 2015
15
Der henvises til principperne i udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 2
16
Der henvises til principperne i udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 3
17
Der henvises til principperne i udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 4
18
Der henvises til principperne i udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 5
Side 15/19
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 52: Endeligt udbudsmateriale for solcelleudbuddet
1686783_0016.png
defineret i artikel 2 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU af 5.
april 2011 om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse
af ofrene herfor, og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/629/RIA (EU-
Tidende 2011, nr. L 101, side 1) .
19
Endvidere må den vindende tilbudsgiver (i henhold til kontraktens punkt 8.2 og punkt 9.2,
nr. 2):
j)
ikke på tidspunktet for tildelingen af kontrakten have ubetalt forfalden gæld på
100.000 DKK eller derover til offentlige myndigheder vedrørende skatter, afgifter
eller bidrag til sociale sikringsordninger i henhold til dansk lovgivning eller lovgiv-
ningen i det land, hvor tilbudsgiver er etableret ;
20
k) i den tidsperiode hvor der modtages pristillæg i medfør af kontrakten, have efter-
kommet ethvert eventuelt krav om tilbagebetaling af støtte, som den vindende til-
budsgiver måtte have modtaget, og som Europa-Kommissionen ved en tidligere
afgørelse har erklæret ulovlig og uforenelig med det indre marked.
Energistyrelsen kan i henhold til kontraktens punkt 9.1, nr. 3 og punkt 14.1 ophæve
kontrakten, hvis den vindende tilbudsgiver på tidspunktet for tildeling af kontrakten
var omfattet af ovenstående pkt. a) - j), medmindre den vindende tilbudsgiver – i
henhold til kontraktens punkt 8.4, og således efter principperne i udbudslovens §
138, stk. 1, fremlægger tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig (”self-
cleaning”).
7. Tilbudsfrist og formkrav
Fristen for modtagelse af tilbud er
[__]
2016 kl. 16.00
Tilbud, der modtages efter dette tidspunkt, vil ikke blive taget i betragtning.
Et tilbud skal indeholde:
udfyldt og underskrevet skabelon på dansk til tilbudsbrev og erklæringer, jf.
afsnit 6.
19
20
Der henvises til principperne i udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 6
Der henvises til principperne i udbudslovens § 135, stk. 3
Side 16/19
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 52: Endeligt udbudsmateriale for solcelleudbuddet
1686783_0017.png
beskrivelse af solcelleanlæg omfattet af tilbuddet, jf. afsnit 6.
hensigtserklæring på dansk eller engelsk fra en finansiel institution om at
stille anfordringsgaranti, jf. afsnit 3.5.
Al kommunikation skal foregå elektronisk. Tilbud skal afgives elektronisk via ud-
budssiden, som der er direkte adgang til via følgende link: [__]
Tilbud kan ikke afgives på anden vis, herunder heller ikke pr. e-mail.
Tilbudsgiver er ikke berettiget til at tage forbehold i sit tilbud, herunder overfor udbudsma-
terialet.
Hvis tilbudsgiver opfatter elementer i udbudsmaterialet som uacceptable, uklare
eller uhensigtsmæssige, opfordres tilbudsgiver til at stille begrundede spørgsmål
herom jf. afsnit 9.
8. Sprog
Tilbud skal affattes på dansk, dog accepteres det, at den krævede hensigtserklæring om
anfordringsgaranti afgives på enten dansk eller engelsk.
Energistyrelsen har udarbejdet udbudsmaterialet på dansk. Udbudsmaterialet udsendes
også i en engelsk oversættelse, hvor den danske version dog er den styrende. I tilfælde
af uoverensstemmelse mellem den danske version og den engelske oversættelse har den
danske version således forrang.
Imidlertid, for så vidt angår skabelon til hhv. hensigtserklæring (tilbudsbrevets bilag 2) og
anfordringsgaranti (kontraktens bilag 1.1), har hhv. de danske og de engelske versioner
af skabelonerne samme gyldighed.
9. Spørgsmål til udbudsmaterialet
Tilbudsgivere kan stille skriftlige spørgsmål på engelsk eller dansk til udbudsmaterialet.
Alle spørgsmål vil blive besvaret på engelsk.
Det ligger Energistyrelsen på sinde, at alle tilbudsgivere skal kunne afgive relevante tilbud
inden for udbudsmaterialets rammer. Alle potentielle tilbudsgivere opfordres derfor til at
udnytte muligheden for at stille skriftlige spørgsmål til udbudsmaterialet, hvori der kan
peges på vilkår, som tilbudsgiverne måtte finde uklare.
Spørgsmål skal afgives på udbudssiden i udbudsportalen [__] via følgende link: [__]
Side 17/19
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 52: Endeligt udbudsmateriale for solcelleudbuddet
1686783_0018.png
Alle skriftlige spørgsmål (i anonymiseret form) og svar herpå, på engelsk, vil blive lagt på
udbudssiden i udbudsportalen [__] i anonymiseret form. Direkte adgang til udbudssiden
opnås via følgende link: [__]
Spørgsmål, der modtages
senest den
[__] vil blive besvaret senest 6 dage inden
udløbet af fristen for afgivelse af tilbud. Tilbudsgivere opfordres dog til at stille
spørgsmål i god tid før dette tidspunkt.
Spørgsmål modtaget efter den angivne dato, men inden 6 dage inden udløbet af
fristen for afgivelse af tilbud, vil så vidt muligt også blive besvaret, medmindre
spørgsmålets karakter gør det uforholdsmæssigt byrdefuldt at meddele svaret se-
nest 6 dage inden udløbet af fristen for afgivelse af tilbud.
Spørgsmål, der modtages senere end 6 dage inden udløbet af fristen for afgivelse
af tilbud, kan ikke forventes besvaret.
10. Tildeling
Når Energistyrelsen har vurderet, om tilbuddene er konditionsmæssige, og hvilke
tilbud, der op til den samlede maksimale installerede kapacitet, har de laveste pri-
ser, vil Energistyrelsen underrette samtlige tilbudsgivere om hvorvidt deres tilbud er
accepteret. For så vidt angår de tilbudsgivere, der ikke tildeles en kontrakt om pris-
tillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg, vil underretningen tillige indeholde
en nærmere begrundelse for beslutningen.
Underretning af tilbudsgiverne om tildelingsbeslutningen medfører ikke, at kontrakterne
anses for indgået. Dette vil først være tilfældet, når kontrakt er underskrevet både af den
vindende tilbudsgiver og af Energistyrelsen.
Energistyrelsen vil tidligst indgå kontrakt om pristillæg for elektricitet fremstillet på solcel-
leanlæg efter udløbet af en tidsperiode på 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den
dag, hvor Energistyrelsen har afsendt underretning til samtlige tilbudsgivere om tildelings-
beslutningen.
Det er en forudsætning for Energistyrelsens underskrift af kontrakt om pristillæg for elek-
tricitet fremstillet på solcelleanlæg, at anfordringsgarantien på 180 DKK/kW for fastholdel-
sesboden er stillet, jf. afsnit 3.5.
Energistyrelsen forbeholder sig i øvrigt ret til at aflyse udbudsforretningen.
11. Omkostninger ved deltagelse og vedståelse
Alle tilbudsgivere er bundet af deres tilbud indtil kontrakter om pristillæg for elektricitet
Side 18/19
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 52: Endeligt udbudsmateriale for solcelleudbuddet
1686783_0019.png
fremstillet på solcelleanlæg for en installeret kapacitet på 20 MW er blevet indgået, men
dog ikke længere end 3 måneder fra tilbudsfristen udløb (vedståelsesperioden).
Tilbudsgivers omkostninger i forbindelse med udbudsforretningen er Energistyrelsen
uvedkommende, herunder også hvis Energistyrelsen måtte beslutte at aflyse udbudsfor-
retningen.
12. Behandling af tilbud
Tilbudsgiver har ikke adgang til at overvære åbningen af tilbud.
Energistyrelsen vil behandle tilbuddene fortroligt, dog er styrelsen forpligtet til at offentlig-
gøre prisen i forbindelse med meddelelse af beslutning om tildeling.
Energistyrelsen kan endvidere være forpligtet til at give aktindsigt efter reglerne om akt-
indsigt i offentlighedsloven, forvaltningsloven og lov om miljøoplysninger.
Energistyrelsen er ikke forpligtet til at tilbagelevere tilbud til tilbudsgiver.
Tilbudsgiver skal iagttage ubetinget tavshed over for uvedkommende vedrørende forhold,
som måtte komme til tilbudsgivers kendskab i forbindelse med udbudsforretningen.
Energistyrelsen forbeholder sig ret til i bedømmelsen af tilbuddene og den øvrige doku-
mentation at benytte sig af ekstern bistand, såfremt der måtte blive behov for det.
Energistyrelsen anser det for væsentligt, at udbuddet skaber en effektiv konkurrence mel-
lem tilbudsgiverne, og at tilbudsgiverne behandles lige.
13. Ændringer i tilbudsgivers konstellation under
udbudsprocessen
En tilbudsgiver kan som hovedregel ikke i løbet af udbudsproceduren blive udskiftet eller
suppleret med en eller flere økonomiske aktører(er), så der f.eks. dannes et konsortium.
Skulle en tilbudsgiver alligevel ønske dette, kan det kun ske med Energistyrelsens forud-
gående skriftlige samtykke. Ved afgørelsen af, hvorvidt en ændringsanmodning kan imø-
dekommes, vil Energistyrelsen vurdere gældende ret på tidspunktet for ændringsanmod-
ningen samt arten og omfanget af ændringen.
14. Yderligere oplysninger
Energistyrelsen henviser til,
-
at alle oplysninger om udbuddet, herunder svar på spørgsmål og ændringer af
udbudsmateriale, offentliggøres på udbudsportalen
[__]
på følgende link:
[__]
Side 19/19