Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 49
Offentligt
1685506_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
8. november 2016
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om op-
rettelsen af Sammenslutningen af Europæiske Tilsynsmyn-
digheder inden for Elektronisk Kommunikation (BEREC)
KOM-nr. (2016) 591
Notatet oversendes endvidere til Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg.
1. Resumé
Det centrale EU-regelsæt på telekommunikationsområdet håndhæves af uaf-
hængige, nationale tilsynsmyndigheder. Siden revisionen af teledirektiverne i 2009
har disse samarbejdet i Sammenslutningen af Europæiske Tilsynsmyndigheder
inden for Elektronisk Kommunikation (Body of European Regulators for Electronic
Communications - BEREC).
Som led i den igangværende revision af reglerne på telekommunikationsområdet
foreslår Kommissionen at tilføre BEREC en række nye opgaver. Kommissionen
ønsker med forordningsforslaget at styrke BEREC og at gøre det til et egentligt
agentur i overensstemmelse med den fælles tilgang til decentraliserede agenturer.
BEREC’s væsentligste opgave vil fortsat være at sikre en ensartet anvendelse af
EU-reglerne om elektronisk kommunikation og derved bidrage til udviklingen af det
indre marked.
Regeringen finder det afgørende at sikre og bevare de nationale tilsynsmyndighe-
ders og BEREC’s uafhængighed. Regeringen lægger vægt på en særdeles restrik-
tiv tilgang til udviklingen i administrationsudgifter i EU's institutioner og agenturer og
kan derfor i udgangspunktet ikke støtte en stigning i antallet af ansatte i BEREC.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2016) 591 af den 14. september 2016 fremsat forslag
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelsen af Sammenslutningen
af Europæiske Tilsynsmyndigheder inden for Elektronisk Kommunikation (BEREC).
Forslaget er fremsendt til Rådet i dansk sprogversion den 12. oktober 2016. For-
slaget er fremsat med hjemmel i artikel 114 i Traktaten om den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF) og skal således behandles efter den almindelige lovgiv-
ningsprocedure.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/6
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 49: Grundnotat og nærhedsnotat om BEREC - Sammenslutningen af Europæiske Tilsynsmyndigheder inden for Elektronisk Kommunikation
1685506_0002.png
Teledirektiverne, som senest er revideret i 2009, indeholder et sæt af fælles EU-
regler, som implementeres af uafhængige, nationale tilsynsmyndigheder, der har
ansvaret for at regulere telemarkederne i medlemsstaterne. I Danmark er det Er-
hvervsstyrelsen, der er national uafhængig tilsynsmyndighed for så vidt angår den
sektorspecifikke konkurrenceregulering på teleområdet. Ved direktivrevisionen i
2009 blev samarbejdet mellem de nationale tilsynsmyndigheder formaliseret med
en forordning om oprettelsen af Sammenslutningen af Europæiske Tilsynsmyndig-
heder inden for Elektronisk Kommunikation (BEREC), som har til formål at sikre
udvikling af en konsekvent reguleringspraksis og ensartet anvendelse af EU-
regelsættet på tværs af medlemsstaterne. BEREC består af et repræsentantskab,
hvor lederne af de nationale tilsynsmyndigheder mødes. BEREC’s arbejde under-
støttes allerede i dag af et agentur-lignende støttekontor med hjemsted i Riga, Let-
land.
Som led i sin strategi for et digitalt indre marked annoncerede Kommissionen, at
Kommissionen ville fremsætte forslag til revision af det centrale EU-regelsæt på
teleområdet. På denne baggrund har Kommissionen fremsat forslag om at revidere
teledirektiverne og samle dem i ét direktiv ((KOM 2016)590). Samtidig har Kom-
missionen fremsat to forslag om henholdsvis en ny forordning om Sammenslutnin-
gen af Europæiske Tilsynsmyndigheder inden for Elektronisk Kommunikation og
om en ændring af forordningen om Connecting Europe-faciliteten med henblik på at
fremme internetforbindelser i lokalsamfundene ((KOM 2016)287). Kommissionen
har endvidere offentliggjort to meddelelser om henholdsvis konnektivitet med hen-
blik på et konkurrencedygtigt digitalt indre marked ((KOM 2016)597) og om en
handlingsplan for 5G ((KOM 2016)588).
3. Formål og indhold
Kommissionen anfører, at BEREC siden sin oprettelse har medvirket positivt til en
ensartet anvendelse af EU-reglerne på telekommunikationsområdet i medlemssta-
terne. Med forslaget om et nyt direktiv, som samler det centrale EU-regelsæt på
telekommunikationsområdet, tilføres BEREC en række nye opgaver såsom en
styrket rolle i forhold til de nationale tilsynsmyndigheders regulering af telemarkedet
og i forhold til de markedsmæssige aspekter af tildelingen af radiofrekvenser.
Kommissionen ønsker derfor at styrke BEREC og at gøre det til et egentligt agentur
i overensstemmelse med den fælles tilgang til decentraliserede agenturer, som
blev aftalt mellem Rådet, Europa-Parlamentet og Kommissionen i 2012. Kommissi-
onen har derfor fremsat forslag om en ny forordning, som erstatter den hidtidige
BEREC-forordning.
BEREC skal forfølge de samme mål som de nationale tilsynsmyndigheder. Navnlig
skal BEREC sikre en ensartet anvendelse af EU-reglerne om elektronisk kommuni-
kation og derved bidrage til udviklingen af det indre marked. BEREC skal også
Side 2/6
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 49: Grundnotat og nærhedsnotat om BEREC - Sammenslutningen af Europæiske Tilsynsmyndigheder inden for Elektronisk Kommunikation
1685506_0003.png
fremme udbredelsen af højhastighedsforbindelser, konkurrencen inden for udbud af
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester og borgernes interesser.
BEREC’s hovedopgaver vil bl.a. være
at rådgive Kommissionen, Europa-Parlamentet og Rådet samt de nationale
tilsynsmyndigheder om tekniske spørgsmål inden for sit område,
at træffe beslutninger om udpegning af transnationale markeder,
at udvikle en økonomisk model for at bistå Kommissionen ved fastsættelsen af
de maksimale termineringstakster,
at afgive udtalelser på en række områder nævnt i EU-reglerne, herunder om
løsningen af grænseoverskridende tvister, om udkast til nationale foranstaltnin-
ger i forbindelse med reguleringen af telemarkederne og om udkast til nationale
foranstaltninger i forbindelse med tildelingen af radiofrekvenser,
at overvåge og rapportere om udviklingen i detail- og engrospriser for roaming-
tjenester,
at udstede henstillinger og bedste praksis rettet til de nationale tilsynsmyndig-
heder for at fremme en konsekvent anvendelse af reglerne.
De nationale tilsynsmyndigheder skal overholde BEREC’s beslutninger og tage
størst muligt hensyn til udtalelser, retningslinjer, anbefalinger og bedste praksis
udarbejdet af BEREC for at sikre en ensartet gennemførelse af regelsættet for
elektronisk kommunikation.
BEREC skal ledes af en bestyrelse bestående af lederne af de nationale tilsyns-
myndigheder samt to repræsentanter fra Kommissionen. Alle medlemmer af besty-
relsen er stemmeberettigede, og de udnævnes for fire år af gangen med mulighed
for forlængelse. Bestyrelsen vælger en formand og en næstformand for en fireårig
periode med mulighed for én forlængelse.
En stor del af BEREC’s arbejde udføres af ekspertarbejdsgrupper, hvor relevante
medarbejdere fra de nationale tilsynsmyndigheder mødes og udarbejder forslag til
BEREC’s udtalelser, henstillinger, bedste praksis m.v. I henhold til Kommissionens
forslag skal arbejdet i disse grupper fremover koordineres og ledes af en repræsen-
tant fra BEREC’s sekretariat.
Bestyrelsen udpeger en direktør for BEREC, som har til opgave at lede det daglige
arbejde og er øverste leder af sekretariatet. Direktøren vælges ud fra en liste over
kandidater, som Kommissionen opstiller på baggrund af en åben rekrutteringspro-
ces. Direktøren forbereder og har ansvaret for gennemførelsen af det arbejdspro-
gram for BEREC, som bestyrelsen skal vedtage årligt. Direktøren udpeges for fem
år med mulighed for én forlængelse i yderligere fem år.
BEREC skal nedsætte et klage-organ, hvortil dets afgørelser kan påklages.
Side 3/6
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 49: Grundnotat og nærhedsnotat om BEREC - Sammenslutningen af Europæiske Tilsynsmyndigheder inden for Elektronisk Kommunikation
1685506_0004.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF
art. 294 medlovgiver.
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at der er behov for at handle på fællesskabsplan for at sikre
en ensartet anvendelse af EU-reglerne på teleområdet på tværs af medlemsstater-
ne og for at sikre ensartede institutionelle rammer og en klar ansvarsfordeling mel-
lem medlemsstaterne, de nationale tilsynsmyndigheder og Kommissionen. Opsplit-
ningen af telemarkederne i nationale markeder kan ikke alene tilskrives den nuvæ-
rende institutionelle struktur, men den manglende konsistens i reguleringen skyl-
des, i hvert fald delvis, den nuværende struktur og den måde, især de nationale
tilsynsmyndigheder, BEREC og Kommissionen interagerer på. En styrkelse af BE-
REC’s beføjelser vil derfor styrke retssikkerheden og bidrage til regulatorisk konsi-
stens.
Kommissionen anfører endvidere, at den markedsmæssige og teknologiske udvik-
ling betyder, at der er en række grænseoverskridende aspekter, som kræver ensar-
tet regulering på tværs af medlemsstaterne. Et EU-organ kan bedre håndtere disse
aspekter end de enkelte medlemsstater.
På det foreliggende grundlag er regeringen enig i Kommissionens vurdering og
finder således, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Den gældende lovgivning omfatter:
Lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, jf. lovbek. nr. 128 af 7.
februar 2014, med senere ændringer.
Lov om radiofrekvenser, jf. lovbek. nr 1100 af 10/08/2016.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der er tale om et forslag til forordning, der finder direkte anvendelse i national ret
og ikke kræver implementering. Forslaget kan dog medføre ændringer på lovgiv-
nings- eller bekendtgørelsesniveau, særligt hvad angår procedurebestemmelser,
når den samlede revision af EU-regelsættet for telekommunikation skal indarbejdes
i dansk ret.
Side 4/6
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 49: Grundnotat og nærhedsnotat om BEREC - Sammenslutningen af Europæiske Tilsynsmyndigheder inden for Elektronisk Kommunikation
1685506_0005.png
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vil have statsfinansielle konsekvenser i kraft af indvirkningen på EU’s
budget. Kommissionen vurderer, at BEREC’s sekretariat på sigt skal vokse til 60
fuldtidsansatte fra de nuværende 26 i det eksisterende støttekontor. Sekretariatet
forventes at være fuldt udbygget i 2022. Den nye BEREC-forordning forventes at
træde i kraft i 2019, og frem til 2020 forventes merudgifter på ca. 9,5 mio. euro på
EU’s budget. Danmark betaler ca. 2 pct. af EU’s udgifter, svarende til en statslig
udgift på 1,4 mio. kr. Udgifterne forventes at stige yderligere efter 2020, indtil sekre-
tariatet når sin fulde bemanding.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at få samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at få erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget vurderes ikke at have konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Kommissionens forslag har været i høring i Specialudvalget for Energi-, Forsy-
nings- og Klimapolitik. De indkomne svar resumeres nedenfor. Der er indkommet
følgende høringssvar fra TDC:
TDC peger på det overordnede problem, der utilsigtet kan komme til at opstå i form
af to-tre lag af regulatoriske myndigheder, især i lyset af det omfang det nye BE-
REC skal have i henhold til forslaget.
TDC anfører videre, at BEREC’s arbejdsopgaver som beskrevet i forslaget griber
ind i de nationale telemyndigheders muligheder for inden for de givne regulatoriske
rammer at tilpasse anvendelsen af regulering til nationale forhold. TDC har vanske-
ligt ved at se et behov for yderligere harmonisering m.h.t. udformning af standardaf-
taler, måling af tjenestekvalitet eller lokalisering af nettermineringspunkter. Specielt
m.h.t. referencetilbud, netneutralitet og parametre for tjenestekvalitet synes der at
være tale om harmonisering for harmoniseringens skyld, som kan lede til overregu-
lering i forhold til konstaterede behov. TDC opfordrer derfor til, at der fra dansk side
fokuseres på at få disse punkter fjernet fra listen over BEREC’s arbejdsopgaver.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemslandes holdning kendes ikke.
Side 5/6
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 49: Grundnotat og nærhedsnotat om BEREC - Sammenslutningen af Europæiske Tilsynsmyndigheder inden for Elektronisk Kommunikation
1685506_0006.png
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er enig med Kommissionen i det ønskelige i en styrkelse af det digitale
indre marked gennem en større ensartethed i de enkelte landes anvendelse af EU-
reglerne. Regeringen anerkender, at der kan blive behov for at tilpasse den institu-
tionelle struktur, når der er enighed om de nye regler på teleområdet.
Regeringen vurderer, at det hidtidige samarbejde mellem de nationale tilsynsmyn-
digheder i BEREC har været frugtbart. Regeringen er derfor ikke afvisende over for
at styrke samarbejdet. Regeringen finder det afgørende at sikre og bevare de nati-
onale tilsynsmyndigheders og BEREC’s uafhængighed.
Regeringen finder det ikke hensigtsmæssigt at give BEREC opgaver på frekvens-
området. Ekspertisen på dette område er at finde i Frekvenspolitikgruppen (RSPG),
hvorfor sådanne opgaver fortsat bør placeres i denne gruppe.
Regeringen lægger vægt på overholdelsen af EU’s målsætning om, at antallet af
EU-årsværk reduceres med 5 pct. i alle EU-institutioner i perioden 2013-2017.
Agenturerne indgår også i denne målsætning. Regeringen kan derfor i udgangs-
punktet ikke støtte en stigning i antallet af ansatte i BEREC – medmindre en sådan
kan finde sted inden for rammerne af den overordnede målsætning om en nettore-
duktion i antallet af EU-årsværk. Såfremt det besluttes at tilføre flere ansatte til
BEREC, lægges der vægt på, at dette modsvares af en tilsvarende reduktion an-
detsteds i EU-institutionerne. Regeringen lægger vægt på en særdeles restriktiv
tilgang til udviklingen i administrationsudgifter i EU's institutioner og agenturer.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaud valg.
Side 6/6