Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 367
Offentligt
1795095_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
(Indsættelse af frister for tilsagn om støtte, nettilslutning og ansøgning om udbetaling af støtte samt
puljer i visse støtteordninger, midlertidig drift af elproduktionsanlæg på havet uden
elproduktionstilladelse og nedjustering af balancegodtgørelse m.v.)
§1
I lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1288 af 27. oktober 2016, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 576 af 18. juni 2012, § 7 i lov nr. 427 af 18. maj 2016, § 1 i lov nr.
1705 af 23. december 2016, § 2 i lov nr. 1756 af 27. december 2016 og senest ved § 2 i lov nr. 662
af 8. juni 2017, foretages følgende ændringer:
[…]
3.
I
§ 18, stk. 1,1. pkt.,
ændres »den 21. februar 2008 eller senere« til: »i perioden fra og med den
21. februar 2008 til og med den 20. februar 2018«.
[…]
13.
I
§ 47, stk. 9, 1. pkt.,
ændres »omfattet af stk. 4-8« til: »solcelleanlæg«.
[…]
1
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (herefter VE-loven) - Fornyet høring
1795095_0002.png
1. Indledning
Lovforslaget indeholder en række ændringer af bl.a. støtteordninger i lov om fremme af vedvarende
energi (herefter benævnt VE-loven).
Formålet med lovforslaget er at tydeliggøre den tidsmæssige afgrænsning af en række af VE-lovens
støtteordninger
omfattet af EU’s statsstøtteregler. Hver af ordningerne har i medfør af de
bagvedliggende EU-retlige grundlag en udløbsdato, der indebærer, at der ikke kan gives tilsagn om
støtte efter dette tidspunkt, uden at det vil være i strid med EU-retten. Disse tidsmæssige
afgrænsninger af støtteordningerne fremgår ikke af VE-lovens bestemmelser. For at bringe
overensstemmelse mellem de EU-retlige grundlag og VE-loven foreslås det derfor, at fristerne for at
opnå tilsagn om støtte efter de pågældende støtteordninger indsættes i VE-loven i overensstemmelse
med tidspunktet for deres udløb i henhold til det EU-retlige grundlag.
For den grønne ordning medfører udløbet af ordningen i henhold til det EU-retlige grundlag, at der
udover krav om opnåelse af tilsagn om tilskud inden den 21. februar 2018, tillige skal ske
nettilslutning inden den 21. februar 2018. Denne frist fremgår ikke af VE-lovens bestemmelser. For
at bringe overensstemmelse mellem VE-lovens bestemmelser og det EU-retlige grundlag foreslås
det derfor, at denne frist ligeledes indsættes i loven. For den grønne ordning foreslås det endvidere,
at der indsættes en ansøgningsfrist for udbetaling af tilskud på to år efter udløbet af ordningen den
21. februar 2018. Denne sidste frist foreslås således fastsat til den 20. februar 2020.
[…]
Endelig foreslås dels en præcisering af bestemmelsen i § 47, stk. 9, således at det kommer til at
fremgå af ordlyden, at solcelleanlæg ikke er omfattet af bestemmelsen. Dels foreslås
konsekvensrettelser af lovens henvisninger til henholdsvis lov om værdipapirhandel m.v., der
ophæves og erstattes af lov om kapitalmarkeder, og til VVM-processen, der i forenklet form er
videreført i den nye lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter
(VVM).
[…]
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Indsættelse af frister for tilsagn, nettilslutning og ansøgning om udbetaling af tilskud efter den
grønne ordning
2.1.1. Gældende ret
Den grønne ordning trådte i kraft i 2009 og er en af i alt fire ordninger i VE-loven, som har til
hensigt at fremme lokalbefolkningens accept af og engagement i udbygningen med vindmøller på
land ved at give tilskud til de kommuner, hvor der opsættes vindmøller. Den grønne ordning er
reguleret i §§ 18-20 i VE-loven.
Med den grønne ordning ydes der tilskud til anlægsarbejder, der har til formål at styrke
landskabelige eller rekreative værdier i kommunen og kulturelle og informative aktiviteter i lokale
2
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (herefter VE-loven) - Fornyet høring
1795095_0003.png
foreninger m.v. med henblik på at fremme accepten af udnyttelsen af vedvarende energikilder i
kommunen. Ordningen gælder for vindmøller på land, som er nettilsluttet den 21. februar 2008 eller
senere bortset fra husstandsvindmøller. Der ydes tilskud med et beløb, som svarer til 0,4 øre pr.
kWh for op til 22.000 fuldlasttimer for hver vindmølle. Udbetaling af tilskud er betinget af, at
pågældende vindmølle er blevet nettilsluttet.
Ordningen er statsstøttegodkendt af Europa-Kommissionen den 11. marts 2009 (statsstøttesag N
354/2008) efter de tidligere gældende retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse (2008/C
82/01). Statsstøttegodkendelsen gælder indtil den 21. februar 2018. Det indebærer, at der fra og med
den 21. februar 2018 ikke lovligt kan gives tilsagn om tilskud efter den grønne ordning. Denne
tidsmæssige afgrænsning af den grønne ordning fremgår ikke af VE-lovens bestemmelser.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Den EU-retlige tidsbegrænsning af den grønne ordning fremgår ikke af reglerne i VE-loven for den
grønne ordning, hvilket betyder, at potentielle ansøgere ikke herudaf kan se, at der alene kan gives
tilsagn om tilskud efter den grønne ordning til og med den 20. februar 2018, og at nettilslutning skal
være sket senest den 20. februar 2018. Med lovforslaget foreslås det derfor, at såvel fristen for at
opnå tilsagn om tilskud og fristen for nettilslutning efter ordningen indsættes i VE-loven. Herved
sikres der overensstemmelse mellem statsstøttegodkendelsen og VE-loven, ligesom fristen for
opnåelse af tilsagn vil blive tydeliggjort over for potentielle ansøgere.
Udbetaling af tilskud efter den grønne ordning er efter gældende regler ikke betinget af, at der er
indgivet ansøgning herom inden en bestemt frist. Det betyder, at der kan ansøges om udbetaling af
tilskud flere år efter udløb af det statsstøtteretlige grundlag for ordningen. Det foreslås derfor, at der
som betingelse for udbetaling af tilskud, indsættes en frist for, hvornår energi-, forsynings- og
klimaministeren senest skal have modtaget fyldestgørende ansøgning om udbetaling af tilskud. Det
foreslås, at fristen fastsættes til den 20. februar 2020, hvilket vil være 2 år efter udløbet af
statsstøttegodkendelsen. Baggrunden for indsættelse af ansøgningsfristen er således at sikre klarhed
over hvilke udgifter, der på sigt kan komme i medfør af loven, som kan belaste såvel forbrugerne
over deres PSO-betaling som finansloven.
[…]
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
[…]
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
[…]
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
3
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (herefter VE-loven) - Fornyet høring
1795095_0004.png
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have væsentlige miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Den grønne ordning for vindmøller på land bortset fra husstandsvindmøller er godkendt af Europa-
Kommissionen den 11. marts 2009 (statsstøttesag N 354/2008). Støtteordningen er godkendt efter
de tidligere gældende retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse (2008/C 82/01). For den
grønne ordning medfører udløbet af ordningen i henhold til det EU-retlige grundlag, at der udover
krav om opnåelse af tilsagn om tilskud inden den 21. februar 2018, tillige skal ske nettilslutning
inden den 21. februar 2018. Da bestemmelserne i VE-loven om den grønne ordning ikke er
tidsmæssigt afgrænset, vurderes det nødvendigt at indsætte frister i loven i overensstemmelse med
udløb af statsstøttegodkendelsen for at bringe overensstemmelse mellem statsstøttegodkendelsen og
VE-loven. Indsættelse af frister indebærer, at det tydeliggøres i loven, at kommunerne, for at få
mulighed for udbetaling af tilskud efter den grønne ordning i medfør af VE-lovens §§ 18-20, både
skal have opnået tilsagn om tilskud inden den 21. februar 2018 og have nettilsluttet den pågældende
vindmølle i perioden fra og med den 21. februar 2008 til og med den 20. februar 2018 i medfør af
den grønne ordning efter VE-lovens §§ 18-20.
[…]
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har tidligere i perioden fra den 30. juni 2017 til den 14. august 2017 været
sendt i høring, og der foretages nu fornyet høring i perioden fra den 29. september 2017 til den 2.
oktober 2017, kl. 12, hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet
Advokatsamfundet, Akademisk Arkitektforening, Ankenævnet på Energiområdet,
Antenneforeningen Vejen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Biofos A/S, Bech-Bruun, BL Almene
Boliger, Brancheforeningen for Biogas, Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme,
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller, Branchen Forbrugerelektronik, Bryggeriforeningen,
Bygge-, Anlægs- og Trækartellet (BATT-kartellet), Byggecentrum, Byggeskadefonden, CO-
industri, Copenhagen Merchants, DANAK (Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond),
DANICA RESOURCES APS, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening,
Danmarks Rederiforening, Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Danmarks Vindmølleforening,
Danoil Exploration A/S, Dansk Affaldsforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Biotek,
Dansk Byggeri, Dansk Center for Lys, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk
Erhverv, Dansk Facilities Management (DFM), Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri, Dansk Gas
Distribution, Dansk Gas Forening, Dansk Gasteknisk Center (DGC), Dansk Geotermi ApS, Dansk
Miljøteknologi, Dansk Shell A/S, Dansk Standard, Dansk Transport og Logistik (DLTL), Dansk
Varefakta Nævn, Dansk Ventilation, Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, DANSKE
ARK, Danske Maritime, Danske Udlejere, DANVA (Dansk Vand- og Spildevandsforening),
DANVAK, Datatilsynet, De frie Energiselskaber, DEA Deutsche Erdoel AG, Debra
Energibranchen, DELTA Dansk Elektronik, Det Økologiske Råd, DI
Organisation for
erhvervslivet, Dommerfuldmægtigforeningen, DONG Energy A/S, DTU
Institut for Vindenergi,
4
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (herefter VE-loven) - Fornyet høring
1795095_0005.png
DTU
Myndighedsbetjening, E.ON Danmark A/S, Energi- og olieforum.dk, Energie Baden-
Württemberg AG, Energiforbrugeren, Energiforum Danmark, Energiklagenævnet,
Energisammenslutningen, Energitilsynet, Eniig, Eurowind Energy A/S, EWE Energie AG, Fagligt
Fælles Forbund (3F), Finansrådet, Fjernvarme Fyn, Fonden Kraka, Forbrugerrådet Tænk, Forenede
Danske El-bilister (FDEL), Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske
belysningsarmaturer (FABA), Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske
husholdningsapparater (FEHA), Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen Danske
Kraftvarmeværker, Foreningen for Slutbrugere af Energi, Frederiksberg Kommune, FSR Danske
revisorer, Green Network, Greenpeace, GreenTech Advisor, GreenWays, GTS (Godkendt
Teknologisk service), Havarikommissionen, Hess ApS, HOFOR A/S, HOFOR Fjernkøling A/S,
HOFOR Vind A/S, Håndværksrådet, Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), Institut for
produktudvikling (IPU), Intelligent Energi, IT-Branchen, Kalk- og Teglværksforeningen
(bygitegl.dk), Kamstrup A/S, Kjærgaard A/S, KL
Center for Intern Økonomi og Administration,
Kooperationen (Den Kooperative arbejdsgiver- og interesseorganisation i Danmark), Københavns
Kommune - Teknik- og Miljøforvaltningen, Københavns Kommune
Økonomiforvaltningen,
Københavns Kulturcenter, Københavns Universitet, Landbrug & Fødevarer, Landsbyggefonden,
Landsforeningen af Solcelleejere, Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller, LCA Center,
Miljøpartiet De Grønne, Mærsk Drilling, Mærsk Olie og Gas A/S, Maabjerg Energy Center
MEC,
NEAS Energy A/S, NGF Nature Energy, NOAH Energi og Klima, Nordisk Folkecenter for
Vedvarende Energi, Noreco, Offshoreenergy.dk, Olie Gas Danmark, Partnerskab for Termisk
Forgasning, Partnerskabet for Brint og Brændselsceller, Plastindustrien, Realkreditforeningen, Reel
Energi Oplysning (REO), SE, Solar Elements A/S, Solar Lightning Consultants ApS, Solenergi
Danmark A/S, Spyker Energy ApS, Statens ByggeforskningsInstitut, Statoil A/S, Statoil Refining
Denmark A/S, Syd Energi, Tekniq, Teknologisk Institut, TREFOR,
Varmepumpefabrikantforeningen, Vattenfall A/S, Vedvarende Energi, VELTEK
VVS- og El-
Tekniske Leverandørers Brancheforening, Verdens Skove, Vestas Wind systems A/S, Vindenergi
Danmark, Vindmølleindustrien, Wintershall Nordszee B.V., WWF Verdensnaturfonden, Økologisk
Landsforening, Østkraft, Aalborg Portland A/S, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet og Solar
Lightning Consultants ApS.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
[…]
Negative
konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
5
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (herefter VE-loven) - Fornyet høring
1795095_0006.png
Administrative
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Administrative
konsekvenser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
[…]
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
[…]
Ingen
Ingen
Overimplementering af EU-
retlige
minimumsforpligtelser
(sæt X)
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
[…]
Til nr. 3
Det fremgår af § 18, stk. 1, 1. pkt., i VE-loven, at energi-, forsynings- og klimaministeren opretter
en grøn ordning, som kan yde tilskud til initiativer, som iværksættes for at fremme lokal accept af
opstillingen af nye vindmøller på land, som er nettilsluttet den 21. februar 2008 eller senere, bortset
fra vindmøller, som er tilsluttet i egen forbrugsinstallation, omfattet af § 41.
Det følger af den foreslåede ændring af bestemmelsen i
§ 18, stk. 1, 1. pkt.,
at det kommer til at
fremgå af loven, at der alene kan ydes tilskud efter den grønne ordning, såfremt de pågældende
vindmøller er nettilsluttet i perioden fra og med den 21. februar 2008 til og med den 20. februar
2018.
Baggrunden for den foreslåede ændring af § 18, stk. 1, 1. pkt., er, at støtteordningen er
statsstøttegodkendt af Europa-Kommissionen til og med 20. februar 2018. Det indebærer, at energi-,
forsynings- og klimaministeren ikke lovligt vil kunne yde tilskud til vindmøller, der nettilsluttes
efter den 20. februar 2018, da det vil være i strid med EU-retten, jf. afsnit 2.1. i de almindelige
bemærkninger.
6
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (herefter VE-loven) - Fornyet høring
1795095_0007.png
Konsekvensen af ændringen er, at der ikke kan ydes tilskud til initiativer, som iværksættes for at
fremme lokal accept af opstillingen af nye vindmøller på land, hvis nettilslutning sker den 21.
februar 2018 eller senere.
[…]
Til nr. 13
Det følger af VE-lovens § 47, stk. 9, 1. pkt., at der ydes pristillæg efter stk. 9, nr. 1-3, for elektricitet
fra anlæg, som ikke er omfattet af § 47, stk. 4-8, og som er nettilsluttet den 20. november 2012 eller
senere.
Anlæg, der er omfattet af støtteordningerne efter § 47, stk. 4-8, og dermed ikke af stk. 9, jf. § 47,
stk. 9, 1. pkt., er solcelleanlæg. De enkelte ordninger er tidsmæssigt afgrænsede i forhold til
hinanden og omfatter hver især forskellige typer af solcelleanlæg. Omfattet af de enkelte ordninger
efter § 47, stk. 4-6, er således henholdsvis solcelleanlæg med en installeret effekt på 400 MW eller
derunder, fælles solcelleanlæg, solcelleanlæg etableret på taget af bygninger eller integreret i
bygninger, som ikke er opført med henblik på opsætning af solceller, solcelleanlæg tilsluttet i egen
forbrugsinstallation, hvor den samlede installerede effekt udgør 6 kW eller derunder pr. husstand,
fælles solcelleanlæg etableret på taget af bygninger eller integreret i bygninger, som ikke er opført
med henblik på opsætning af solceller, fælles solcelleanlæg som ikke er tilsluttet i egen
forbrugsinstallation, samt solcelleanlæg ikke omfattet af ovenstående afgrænsninger. § 47, stk. 7-8,
omfatter puljeordninger for perioden 2013-2017 for solcelleanlæg tilsluttet i egen
forbrugsinstallation, hvor den samlede installerede effekt fra solcelleanlæg tilsluttet i
forbrugsinstallationen udgør 6 kW eller derunder pr. husstand, fælles solcelleanlæg etableret på
taget af bygninger eller integreret i bygninger, som ikke er opført med henblik på opsætning af
solcelleanlæg, samt fælles solcelleanlæg, som ikke er tilsluttet i egen forbrugsinstallation.
Solcelleanlæg er således ikke omfattet af støtteordningerne i § 47, stk. 9. De anlæg, som er omfattet
af § 47, stk. 9, er anlæg, der er nettilsluttet den 20. november 2012 eller senere, og som alene
anvender solenergi (f.eks. elproducerende solfangere, men ikke solcelleanlæg), bølgekraft,
vandkraft eller andre vedvarende energikilder bortset fra biomasse, biogas og vindkraft. Andre
vedvarende energikilder udover solenergi, bølgekraft og vandkraft er eksempelvis bioolie.
Om pristillæg efter § 47, stk. 9, nr. 1-3, henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 12, nedenfor.
Af den foreslåede ændring af
§ 47, stk. 9, 1. pkt.,
følger, at det kommer til at fremgå tydeligt af
lovteksten, at der ikke kan ydes pristillæg efter § 47, stk. 9, for elektricitet fremstillet på
solcelleanlæg, men alene for elektricitet fremstillet på andre anlæg, som er nettilsluttet den 20.
november 2012 eller senere.
Den foreslåede ændring indebærer en præcisering af gældende ret, hvorefter der ikke skal kunne
ydes pristillæg til solcelleanlæg efter § 47, stk. 9, da det ikke har været hensigten.
7
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (herefter VE-loven) - Fornyet høring
1795095_0008.png
Støtteordningerne i VE-lovens § 47, stk. 9, blev oprindeligt overført fra § 57 e, stk. 1, i lov om
elforsyning til § 47, stk. 1-4, i lov nr. 1393 af 27. december 2008 om fremme af vedvarende energi.
Ved denne første VE-lov blev der således overført støtteordninger til elektricitet produceret på
anlæg, der alene anvender solenergi, bølgekrav, vandkraft eller andre vedvarende energikilder
bortset fra biogas og biomasse fra elforsyningsloven til VE-lovens § 47, stk. 3.
I forbindelse med lov nr. 399 af 3. maj 2016 om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
(Ophævelse af 60-40-støtteordningen for solcelleanlæg), blev der foretaget en konsekvensændring,
hvor § 47, stk. 10, blev til den nugældende § 47, stk. 9. Af de specielle bemærkninger til denne
ændring fremgår, at ordningen efter den nugældende § 47, stk. 9, vedrører andre anlæg end
solcelleanlæg, jf. LSF 185 af 3. maj 2016 (folketingsåret 2015/16).
Der er med ændringen således ikke tilsigtet en materiel ændring af bestemmelsen.
Til § 3
Det følger af den foreslåede bestemmelse i
§ 3, stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar 2018, jf.
dog stk. 2.
[…]
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om fremme af vedvarende energi,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1288 af 27.
oktober 2016, som ændret bl.a. ved § 1 i
lov nr. 576 af 18. juni 2012, § 7 i lov nr.
427 af 18. maj 2016, § 1 i lov nr. 1705 af
23. december 2016, § 2 i lov nr. 1756 af
27. december 2016 og senest ved § 2 i lov
nr. 662 af 8. juni 2017, foretages følgende
ændringer:
[…]
§ 18.
Energi-, forsynings- og klimaministeren
opretter en grøn ordning, som kan yde tilskud
til initiativer, som iværksættes for at fremme
lokal accept af opstillingen af nye vindmøller
8
3.
I
§ 18, stk. 1,1. pkt.,
ændres »den 21.
februar 2008 eller senere« til: »i perioden
fra og med den 21. februar 2008 til og med
den 20. februar 2018«.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (herefter VE-loven) - Fornyet høring
1795095_0009.png
på land, som er nettilsluttet den 21. februar
2008 eller senere, bortset fra vindmøller, som
er tilsluttet i egen forbrugsinstallation
omfattet af § 41. Der ydes tilskud med et
beløb, som svarer til 0,4 øre pr. kWh for
22.000 fuldlasttimer for hver vindmølle som
nævnt i 1. pkt. Udbetaling af tilskud er
betinget af, at pågældende vindmølle er
blevet nettilsluttet.
[…]
§ 47. ---
Stk. 2-8. ---
Stk. 9.
For elektricitet fra anlæg, som ikke er
omfattet af stk. 4-8, og som er nettilsluttet
den 20. november 2012 eller senere, ydes der
pristillæg på følgende måde, jf. dog stk. 10:
1) For elektricitet fremstillet ved anvendelse
af energikilder eller teknologier af væsentlig
betydning for den fremtidige udbredelse af
VE-elektricitet ydes efter energi-, forsynings-
og klimaministerens bestemmelse samme
pristillæg som efter § 43 a, stk. 7, hvis
anlægget har en installeret effekt på 6 kW
eller derunder.
2) For elektricitet fremstillet ved anvendelse
af energikilder eller teknologier af væsentlig
betydning for den fremtidige udbredelse af
VE-elektricitet, som ikke er omfattet af nr. 1,
ydes efter energi-, forsynings-
og klimaministerens bestemmelse et
pristillæg, som fastsættes således, at dette og
den efter § 51, stk. 2, nr. 1, fastsatte
markedspris tilsammen udgør 60 øre pr. kWh
i 10 år efter nettilslutningen og 40 øre pr.
kWh i de følgende 10 år.
3) For elektricitet fremstillet ved andre
energikilder end de i nr. 1 og 2 nævnte ydes
et pristillæg på 10 øre pr. kWh i 20 år fra
nettilslutningstidspunktet.
Stk. 10. ---.
11.
I
§ 47, stk. 9, 1. pkt.,
ændres »omfattet
af stk. 4-8« til: »solcelleanlæg«.
9
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (herefter VE-loven) - Fornyet høring
1795095_0010.png
[…]
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar
2018, jf. dog stk. 2.
[…]
10