Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 362
Offentligt
1793444_0001.png
Revision af det centrale EU-
regelsæt på teleområdet
Teknisk gennemgang for
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
27. september 2017
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 362: Præsentation fra teknisk gennemgang den 27/9-17 af to EU-forslag på teleområdet: Kodeks-forslaget og BEREC-forslaget
1793444_0002.png
Dagsorden
1) Baggrund og formål med revisionen samt forventninger
til det videre forløb
2) Indhold af revisionen:
- Forslag om en europæisk kodeks for elektronisk
kommunikation
- Forslag vedrørende Sammenslutningen af Europæiske
Tilsynsmyndigheder inden for Elektronisk Kommunikation
(BEREC)
3) Q&A
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 362: Præsentation fra teknisk gennemgang den 27/9-17 af to EU-forslag på teleområdet: Kodeks-forslaget og BEREC-forslaget
1793444_0003.png
Del 1: Baggrund og formål med revisionen
samt forventninger til det videre forløb
Ved Søren Jacobsen, kontorchef,
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 362: Præsentation fra teknisk gennemgang den 27/9-17 af to EU-forslag på teleområdet: Kodeks-forslaget og BEREC-forslaget
1793444_0004.png
Historik - EU-regulering af teleområdet
Liberalisering af
telesektoren i EU i
slut-1990’erne:
• Fra (stats)monopoler til konkurrence med stort antal operatører
- men mange steder ikke reel infrastrukturbaseret konkurrence
• Særligt behov for regulering af de gamle monopoler
Hurtig teknologisk
udvikling:
Regelsæt med lang
levetid men hurtig
udvikling i
markedet:
• Fra fastnettelefoni til mobil og bredbånd
• Nye muligheder og behov for justering af reguleringen
• Oprindelige regler fra 2002. Revideret i 2009.
• Nye regler fremlagt i september 2016 (samskriver og reviderer
4 eksisterede direktiver og reviderer 1 forordning)
• Sikre de nødvendige værktøjer/regler for fremtiden
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 362: Præsentation fra teknisk gennemgang den 27/9-17 af to EU-forslag på teleområdet: Kodeks-forslaget og BEREC-forslaget
1793444_0005.png
Hvad kendetegner overordnet telemarkedet i
EU?
På den ene side:
• Fortsat præg af 28 nationale
markeder snarere end et ægte
indre marked
• Store forskelle på tværs af
medlemslandene (priser,
udbredelse af teknologier,
forbrugervilkår,
forbrugsmønstre etc.)
På den anden side:
• Der er fysiske og tekniske
grænseoverskridende forhold,
som det er nødvendigt at
regulere (fx frekvenser)
• Fælles standarder fremmer
produktudvekling og
konkurrence
• Nogle teleselskaber forfølger
aktivt ”grænseoverskridende”
strategier
• Forbrugerne agerer
grænseoverskridende (rejser)
Behov for EU-regulering,
der afspejler de faktiske
forhold:
• Forslag/regulering skal være
anvendelig i samtlige
medlemslande
• Skal være tilstrækkelig
fleksibel til at rumme
forskellighed
• Skal give tilstrækkeligt rum til
nationale telepolitiske
målsætninger
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 362: Præsentation fra teknisk gennemgang den 27/9-17 af to EU-forslag på teleområdet: Kodeks-forslaget og BEREC-forslaget
1793444_0006.png
Formål med revisionen: Mere ”serviceeftersyn"
end revolution
Sikre regelsæt, der
understøtter
politiske
telemålsætninger
Sikre
tilstrækkelige
organisatoriske
rammer for
samarbejdet på
teleområdet
Tilpasse sig
den
teknologiske
udvikling siden
2009
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 362: Præsentation fra teknisk gennemgang den 27/9-17 af to EU-forslag på teleområdet: Kodeks-forslaget og BEREC-forslaget
1793444_0007.png
Understøtte politiske målsætninger
Effektiv
konkurrence
Sundt
investeringsklima
Forbruger-
beskyttelse
Udrulning af mere
højhastigheds-
bredbånd
Effektiv
anvendelse af
frekvens-
ressourcerne
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 362: Præsentation fra teknisk gennemgang den 27/9-17 af to EU-forslag på teleområdet: Kodeks-forslaget og BEREC-forslaget
1793444_0008.png
Forventninger til det videre
forløb
BEREC-
forslaget:
• Forventes til generel
indstilling på
telerådsmødet den
4. december.
• Forventes at indgå
som en del af
trilogforhandlingerne
om Kodeks-forslaget
Rådet og EP:
• Arbejder på at
fastlægge foreløbige
positioner mhp.
trilog-forhandlinger
Kodeks-forslaget:
• Trilogforhandlinger
forventes indledt i
efteråret
• Forventes ikke
afsluttet i 2017
Samlet aftale:
• Realistisk set i løbet
af 2018
• Nøjagtige timing
vanskelig at
forudsige nu
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 362: Præsentation fra teknisk gennemgang den 27/9-17 af to EU-forslag på teleområdet: Kodeks-forslaget og BEREC-forslaget
1793444_0009.png
Del 2: Indhold af Kodeks-forslaget
Ved Jakob Henrik Juul
Kontorchef, Energistyrelsen
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 362: Præsentation fra teknisk gennemgang den 27/9-17 af to EU-forslag på teleområdet: Kodeks-forslaget og BEREC-forslaget
1793444_0010.png
2.1 Konkurrence-/adgangsregulering
Baggrund
Udgangspunkt: Liberalisering i hele EU pr. 1. januar 1998 af de
nationale telemonopoler.
Regulering sikrer, at nye selskaber kan få adgang til
infrastrukturen.
Regulering af selskaber med stærk markedsposition (Significant
Market Power - SMP).
Uafhængig telemyndighed gennemfører markedsundersøgelser
og regulerer kun, hvis der er konkurrenceproblemer.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 362: Præsentation fra teknisk gennemgang den 27/9-17 af to EU-forslag på teleområdet: Kodeks-forslaget og BEREC-forslaget
1793444_0011.png
2.1 Konkurrence-/adgangsregulering
Kommissionens forslag
Opdatering af regelsættet for at tage højde for udviklingen.
Flere nettyper med højere hastigheder (specielt kabel-net og fiber)
Nye aktører
Fremme investeringer i de nye net
Risiko for lokal monopoldannelse
Udgangspunkt fortsat regulering af udbydere med stærk markedsposition og konkurrence.
Udvidelse af telemyndighedernes værktøjskasse.
Forslag om nye beføjelser til Kommissionen.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 362: Præsentation fra teknisk gennemgang den 27/9-17 af to EU-forslag på teleområdet: Kodeks-forslaget og BEREC-forslaget
1793444_0012.png
2.1 Konkurrence-/adgangsregulering
Kommissionens forslag fortsat
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 362: Præsentation fra teknisk gennemgang den 27/9-17 af to EU-forslag på teleområdet: Kodeks-forslaget og BEREC-forslaget
1793444_0013.png
2.1 Konkurrence-/adgangsregulering
Kommissionens forslag fortsat
Ny situation: Forskellige aktører bygger højhastighedsnet i forskellige
områder.
Kommissionen ønsker, at den regulering, der kan pålægges alle
udbydere – symmetrisk regulering – anvendes mere ensartet.
Adgangsregulering tilpasses konkurrencesituationen i de forskellige
områder.
Den alleryderste del af nettet skal kunne åbnes, hvis det vil være
økonomisk urentabelt at etablere parallelle net, uanset om udbyderen
har stærk markedsposition.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 362: Præsentation fra teknisk gennemgang den 27/9-17 af to EU-forslag på teleområdet: Kodeks-forslaget og BEREC-forslaget
1793444_0014.png
2.2 Frekvenser
Baggrund
Hvad er frekvenser?
Hvad bruges
frekvenser til?
Hvordan får man
mulighed for at bruge
frekvenser?
Mange produkter
laves til et globalt
marked – også i DK.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 362: Præsentation fra teknisk gennemgang den 27/9-17 af to EU-forslag på teleområdet: Kodeks-forslaget og BEREC-forslaget
1793444_0015.png
2.2 Frekvenser
Baggrund fortsat
I DK er det Energistyrelsen, der administrerer frekvensområdet,
herunder tildeling af frekvenstilladelser, tilrettelæggelse og
gennemførelse af frekvensauktioner og vurdering af
konkurrencehensyn.
Der er væsentlige samfundsmæssige interesser knyttet til
anvendelse af frekvenser.
I DK inddrages Teleforligskredsen i forbindelse med auktioner,
herunder fastsættelsen af dækningskrav.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 362: Præsentation fra teknisk gennemgang den 27/9-17 af to EU-forslag på teleområdet: Kodeks-forslaget og BEREC-forslaget
1793444_0016.png
2.2 Frekvenser
Kommissionens forslag
Kommissionen har foreslået en mere ensartet
forvaltning af frekvenser ved bl.a. at:
Overføre kompetencer på frekvensområdet til de uafhængige nationale
tilsynsmyndigheder, hvor det har betydning for markedsvilkår og
konkurrencesituationen.
Harmonisere administrationen af området yderligere ved at udstede en
række gennemførelsesretsakter.
Fastsætte minimumsvarighed for frekvenstilladelser i harmoniserede
frekvensbånd til minimum 25 år.
I DK udstedes frekvenstilladelser i dag som udgangspunkt med en varighed
på 15 år – frekvenstilladelser udstedt efter auktion normalt 15-20 år.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 362: Præsentation fra teknisk gennemgang den 27/9-17 af to EU-forslag på teleområdet: Kodeks-forslaget og BEREC-forslaget
1793444_0017.png
2.2 Frekvenser
Kommissionens forslag fortsat
Balancering af
forskellige hensyn
• Ensartet administration til fremme af
investeringer
• Hensyn til nationale markedsforhold
og omstændigheder
Flertallet af
medlemslande
lægger vægt på at
fastholde den
nationale fleksibilitet.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 362: Præsentation fra teknisk gennemgang den 27/9-17 af to EU-forslag på teleområdet: Kodeks-forslaget og BEREC-forslaget
1793444_0018.png
2.3 Forbrugerbeskyttelse
Baggrund
Særregler om
forbrugerbeskyttelse på
teleområdet, som skal
yde større beskyttelse
end de alm. regler.
F.eks. regler om:
Indholdet af
kontrakter
Opsigelse af
kontrakter
Skift af udbyder
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 362: Præsentation fra teknisk gennemgang den 27/9-17 af to EU-forslag på teleområdet: Kodeks-forslaget og BEREC-forslaget
1793444_0019.png
2.3 Forbrugerbeskyttelse
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår
totalharmonisering, men med
undtagelser.
Dansk regel om maksimal 6
måneders bindingsperiode fortsat
mulig.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 362: Præsentation fra teknisk gennemgang den 27/9-17 af to EU-forslag på teleområdet: Kodeks-forslaget og BEREC-forslaget
1793444_0020.png
2.4 Forsyningspligt
Baggrund
Forsyningspligt skal sikre, at alle har
adgang til de mest nødvendige
teletjenester.
I dag er der forsyningspligt på taletelefoni,
nummeroplysningstjenester, mønttelefoner
og på visse handicaptjenester.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 362: Præsentation fra teknisk gennemgang den 27/9-17 af to EU-forslag på teleområdet: Kodeks-forslaget og BEREC-forslaget
1793444_0021.png
2.4 Forsyningspligt
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår
forsyningspligt på basale
bredbåndstjenester.
Fortsat forsyningspligt på
taletelefoni.
Forsyningspligten på
nummeroplysningstjenester
og mønttelefoner ophæves.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 362: Præsentation fra teknisk gennemgang den 27/9-17 af to EU-forslag på teleområdet: Kodeks-forslaget og BEREC-forslaget
1793444_0022.png
2.5. Mere ensartede regler for
sammenlignelige tjenester
Baggrund
Teledirektiverne har hidtil reguleret traditionel telefoni og bredbånd.
Mange tjenester leveres i dag over internettet.
Teletjenester konkurrerer med tjenester leveret over internettet.
Ikke omfattet af de samme regler.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 362: Præsentation fra teknisk gennemgang den 27/9-17 af to EU-forslag på teleområdet: Kodeks-forslaget og BEREC-forslaget
1793444_0023.png
2.5. Mere ensartede regler for
sammenlignelige tjenester
Kommissionens forslag
Kommissionen ønsker at
sikre lige
konkurrencevilkår.
Telereguleringen udvides
til også at omfatte
internettjenester, som
benytter telefonnumre.
Internettjenester, som
ikke bruger numre,
fortsat undtaget fra
regulering.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 362: Præsentation fra teknisk gennemgang den 27/9-17 af to EU-forslag på teleområdet: Kodeks-forslaget og BEREC-forslaget
1793444_0024.png
2.6 Institutionel organisering
Baggrund
Konkurrenceregulering skal ligge hos politisk og økonomisk
uafhængig telemyndighed.
I DK Erhvervsstyrelsen.
Andre opgaver på teleområdet kan ligge andre steder.
De uafhængige telemyndigheder samarbejder i
sammenslutningen af uafhængige telemyndigheder (BEREC).
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 362: Præsentation fra teknisk gennemgang den 27/9-17 af to EU-forslag på teleområdet: Kodeks-forslaget og BEREC-forslaget
1793444_0025.png
2.6 Institutionel organisering
Kommissionens forslag
Kommissionens forslag:
Øget harmonisering - mere ensartet anvendelse af
reglerne.
Der fastsættes en liste med minimumskompetencer, som
skal ligge hos den nationale telemyndighed.
Sammenslutningen af telemyndigheder (BEREC) får nye
kompetencer på bl.a. frekvens- og nummerområdet.
Forhandlingssituationen
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 362: Præsentation fra teknisk gennemgang den 27/9-17 af to EU-forslag på teleområdet: Kodeks-forslaget og BEREC-forslaget
1793444_0026.png
2.7 BEREC-forslaget
Baggrund
De nationale telemyndigheder samarbejder i BEREC
BEREC udarbejder anbefalinger til telemyndighederne.
BEREC rådgiver Kommissionen og Europa-Parlamentet.
BEREC ledes af teledirektørerne i fællesskab og betjenes
af et lille sekretariat i Riga.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 362: Præsentation fra teknisk gennemgang den 27/9-17 af to EU-forslag på teleområdet: Kodeks-forslaget og BEREC-forslaget
1793444_0027.png
2.7 BEREC-forslaget
Kommissionens forslag
Med kodeks-forslaget får BEREC en række
nye opgaver.
Kommissionen ønsker at styrke BEREC og
at tilføre flere ressourcer.
Kommissionen foreslår at gøre BEREC til
et decentraliseret agentur.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 362: Præsentation fra teknisk gennemgang den 27/9-17 af to EU-forslag på teleområdet: Kodeks-forslaget og BEREC-forslaget
1793444_0028.png
Spørgsmål