Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 36
Offentligt
1681752_0001.png
PUNKT 5 |
ENERGITILSYNETS MØDE DEN 25. OKTOBER 2016
ENERGISPAREBENCHMARK 2015
25. oktober 2016
Varme
15/07538
TOFR
RESUMÉ
1. Formålet med dette notat er at orientere Energitilsynet forud for sekretariatets
offentliggørelse af en benchmarking af omkostningerne til energispareindsatsen
indenfor el, naturgas og fjernvarme.
2. Energispareaftalen af 20. november 2009 blev den 13. november 2012 erstattet
af en ny energispareaftale. Den nye aftale indebærer, at energisparemålet for el-,
gas- og varmeområdet hæves med ca. 75 % fra 2012 til 2013 og stiger yderligere
fra 2014 til 2015, så energisparemålet samlet set fordobles fra 2012 til 2015.
3. Net- og distributionsvirksomhederne på el-, gas- og varmeområdet har i 2016
indberettet energibesparelser for 2015 på ca. 3,1 mio. MWh, og omkostninger
knyttet hertil er på ca. 1.554 mio. kr. Omfanget i MWh af realiserede energibespa-
relser i energisparebenchmarken er dermed steget med ca. 23 pct. fra 2014 til
2015. Omkostningerne pr. kWh energibesparelse for el-, gas- og varmeområdet,
samlet set, ligger på ca. 49,6 øre/kWh, hvilket er en stigning på ca. 18 pct. pr. kWh
i forhold til 2014. Omkostningerne til at realisere energibesparelser er steget på
både el-, gas- og varmeområdet.
4. Ligesom de foregående år har fjernvarmevirksomhederne ifølge benchmarken
realiseret energibesparelser til de laveste gennemsnitsomkostninger på ca. 45,6
øre/kWh, mens elnetvirksomhederne har haft de højeste omkostninger på ca. 53,9
øre/kWh. Fjernvarmevirksomhederne har samtidig haft den største spredning i
omkostningerne per sparet kWh.
5. Ifølge den nyeste bekendtgørelse nr. 830 af 27. juni 2016 om energispareydelser
i net- og distributionsvirksomheder, kan Energistyrelsen på baggrund af Ener-
gisparebenchmarken for 2015 udvælge op til 25 virksomheder med de højeste
omkostninger, og op til 25 virksomheder med de laveste omkostninger pr. sparet
kWh til at redegøre nærmere for deres energispareindsats. Herefter kan Energisty-
relsen på baggrund af de pågældende virksomheders redegørelser indgå aftaler
med virksomhederne om, hvordan omkostningseffektivitet sikres fremover.
SEKRETARIATET FOR
ENERGITILSYNET
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf. 4171 5400
[email protected]
www.energitilsynet.dk
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 36: Energisparebenchmark 2015, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Side 2/18
ENERGITILSYNET | ENERGISPAREBENCHMARK 2015
ORIENTERING
6. Energitilsynet har på baggrund af vedlagte sagsfremstilling og vurdering taget
Sekretariatets orientering til efterretning.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 36: Energisparebenchmark 2015, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1681752_0003.png
ENERGITILSYNET | ENERGISPAREBENCHMARK 2015
Side 3/18
SAGSFREMSTILLING
7. Benchmarkingen af omkostninger til energispareindsatsen i kalenderåret 2015
gennemføres i overensstemmelse med § 20, stk. 8, i Bekendtgørelse nr. 830 af 27.
juni 2016 om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder. Bekendtgø-
relsen pålægger Energitilsynet at offentliggøre en benchmarking af omkostninger-
ne til energispareindsatsen indenfor el, naturgas og fjernvarme.
8. Rammerne for virksomhedernes energispareindsats er fastlagt i forsyningslove-
ne ved en lovændring i 2006
1
. Med lovændringen blev bestemmelserne for de tre
forsyningsloves energispareindsats enslydende, hvilket bl.a. gav ministeren mulig-
hed for at fastsætte regler om opgaver og mål for besparelsesindsatsen. De konkre-
te vilkår for indsatsen i 2015 er udmøntet dels i ovennævnte energispareaftale af
13. november 2012 mellem den daværende klima- og energiminister og net- og
distributionsvirksomhederne inden for el, naturgas, fjernvarme og olie om virk-
somhedernes fremtidige energispareindsats, samt i ovennævnte bekendtgørelse om
energispareydelser.
9. Energispareaftalens besparelsesmål for el-, gas og varmeområdet er fordelt som
vist i tabel 1 nedenfor, hvoraf det ses, at for den seneste energispareaftale af 13.
november 2012 er energisparemålene for el-, gas og varmeområdet hævet fra 5,9
PJ i 2010-2012 til 10,2 PJ i 2013-14 og 11,6 PJ i 2015.
TABEL 1: ENERGISPAREMÅL PR. ÅR FOR EL-, GAS- OG VARMEOMRÅDET I MIO.
MWH
2010-2012
Netvirksomheder i elforsyningen
Naturgasdistributionsvirksomheder
Varmedistributionsvirksomheder
I alt
0,806
0,306
0,528
1,639
2013-2014
1,250
0,556
1,028
2,833
2015
1,389
0,639
1,194
3,222
Kilde: Energispareaftalen af 20. november 2009 og energispareaftalen af 13. november
2012. Omregnet fra PJ til MWh.
Anmærkning: Figuren inkluderer ikke olie-virksomheder, der er omfattet af energispareaf-
talen
.
10. Af bilag 2 til aftalen af 13. november 2012 vedrørende markedsorientering og
gennemsigtighed fremgår, at der med henblik på at sikre anvendelse af eksterne
aktører og gennemsigtighed i forbindelse med virksomhedernes besparelsesindsats
bl.a. vil blive taget initiativ til synliggørelse af omkostningerne til opnåelse af
1
Lov nr. 520 af 7. juni 2006.
Lov om ændring af lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning, lov om varme-
forsyning, lov om Energinet Danmark, lov om planlægning, lov om kommunal udligning og generelle tilskud
til kommuner og amtskommuner og lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 36: Energisparebenchmark 2015, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1681752_0004.png
Side 4/18
ENERGITILSYNET | ENERGISPAREBENCHMARK 2015
besparelserne. Fra 2013 og fremefter skal virksomhedernes omkostninger pr. kWh
energibesparelse opdeles på administrationsomkostninger og øvrige omkostninger.
11. Fra 2013 og fremefter kan Energistyrelsen på baggrund af Energisparebench-
marken for 2013 udvælge op til 25 virksomheder med de højeste omkostninger, og
op til 25 virksomheder med de laveste omkostninger pr. sparet kWh til at redegøre
nærmere for deres energispareindsats. Energistyrelsen kan på baggrund af de på-
gældende virksomheders redegørelser indgå aftaler med virksomhederne om,
hvordan omkostningseffektivitet og markedsmæssighed sikres fremover. Dette
fremgår af § 20, stk. 9 og 10 i Bekendtgørelse 1452 af 16. december 2013.
12. Det er Energistyrelsen, som fører tilsyn med overholdelsen af bekendtgørel-
sens bestemmelser og offentliggør status for energivirksomhedernes energispare-
indsats mv. Derfor indeholder dette notat alene en præsentation af de indrapporte-
rede tal. Notatet indeholder således ikke en nærmere analyse af virksomhedernes
energibesparelser, eller årsagen til udviklingen i omkostningerne til energibespa-
relser.
13. Net- og distributionsvirksomhederne kan sikre realiseringen af energibesparel-
ser inden for alle energiarter i hele landet. Energispareindsatsen er jf. energispare-
aftalen rettet mod slutforbruget af energi i Danmark samt reduktion af tabene i
transmissions- og distributionsnettene. Ved energispareaktiviteter forstås bl.a.
aktiviteter, som reducerer behovet for tilførsel af energi til slutforbrugeren, herun-
der effektivisering af energianvendelsen i anlæg og bygninger m.v. hos forbruger-
ne, initiativer hos forbrugerne, der medfører energibesparelse i forsyningssyste-
met, såsom øget afkøling af fjernvarmevand på forbrugsstedet, reduktion af netta-
bene samt opførelse af kollektive solvarmeanlæg i forbindelse med fjernvarmefor-
syning
2
. Energibesparelser kan også realiseres i transportsektoren
3
, fx ved udskift-
ning af vognpark til energieffektive varevogne eller ved montering af brændstof-
besparende dæk.
14. Net- og distributionsvirksomhederne
4
skal efter reglerne i bekendtgørelsen
sikre realisering af omkostningseffektive energibesparelser til gavn for energifor-
brugerne, virksomheder og samfundet. Virksomhedernes indsats skal medvirke til
at øge den samlede besparelsesindsats, og den skal have særlig fokus på realisering
af energibesparelser i slutforbruget, som ikke ville være blevet realiseret på nuvæ-
rende tidspunkt uden virksomhedernes indsats. Virksomhedernes indsats i forbin-
delse med de øgede forpligtelser i den nye energispareaftale af 13. november 2012
målrettes eksisterende bygninger og erhverv.
2
Jf. bilag 1 i energiaftalen kan besparelser ved kollektive solvarmeanlæg i forbindelse med fjernvarmeforsyning
under visse forudsætninger indregnes frem til 2015.
Afgrænset som al vejtransport med indregistrerede køretøjer samt togdrift.
Der henvises til definitionen heraf i Bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder §
2
3
4
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 36: Energisparebenchmark 2015, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
ENERGITILSYNET | ENERGISPAREBENCHMARK 2015
Side 5/18
15. Ifølge § 20 i Bekendtgørelse nr. 830 af 27. juni 2016 om energispareydelser i
net- og distributionsvirksomheder får elnet- og gasdistributionsvirksomhederne
dækket de faktiske omkostninger til en omkostningseffektiv opfyldelse af virk-
somhedernes energispareforpligtelser gennem en midlertidig forhøjelse af deres
indtægtsrammer. Fjernvarmevirksomhederne kan indregne de faktiske omkostnin-
ger til opfyldelse af deres energispareforpligtelser i varmeprisen som en nødvendig
omkostning.
RETSGRUNDLAG
16. Retsgrundlaget for nærværende benchmarkingrapport fremgår af bilag 1.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 36: Energisparebenchmark 2015, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Side 6/18
ENERGITILSYNET | ENERGISPAREBENCHMARK 2015
Benchmarking af omkostninger til energibesparelse-
sindsatsen
17. I det følgende gennemgås benchmarking af omkostninger til energibesparelser
for først elnetvirksomhederne, dernæst gasdistributionsvirksomhederne og endelig
fjernvarmevirksomhederne.
18. Det skal understreges, at de betragtninger og vurderinger, der fremgår af dette
notat udelukkende vedrører benchmarkingen af energispareindsatsen, og derfor
ikke har betydning for fastsættelsen af den midlertidige forhøjelse af el- og gasdi-
stributionsvirksomhedernes indtægtsrammer.
19. Datagrundlaget for benchmarkingen er virksomhedernes indberettede energi-
besparelser eksklusive korrektioner fra året/årene før (en korrektion i 2015 kan fx
opstå, hvis efterfølgende audit viser, at det faktiske antal energibesparelser i 2014
var højere eller lavere end anmeldt i 2014). Korrektioner ekskluderes af bench-
marken for at omkostningerne til energibesparelser i året sammenholdes med de
i
året
realiserede energibesparelser.
20. Data for benchmarkingen af energispareindsatsen i 2015 er vedlagt (som bilag
5, 6 og 7, bilagsside 94-100) på virksomhedsniveau i det til benchmarkingen hø-
rende Excel-ark.
Elnetvirksomhederne
21. De sidste fire år, har elnetvirksomhedernes indberetninger af besparelser i
MWh og omkostninger i kr. været foretaget til skiftende instanser (data for 2011
til Energistyrelsen, data for 2012 til Energitilsynet, data for 2013 til hhv. Dansk
Energi og Energitilsynet, data for 2014 til Sekretariatet for Energitilsynet). For
2015 bygger benchmarken på data fra Energistyrelsen.
22. Af de 58 elnetvirksomheder, som har indberettet energisparedata til Energisty-
relsen, har 4 virksomheder indberettet 0 kWh besparelser. Disse 4 virksomheder
indgår derfor ikke i benchmarken.
23. Yderligere 4 virksomheder har opgivet omkostninger for opnåelse af 1 kWh
besparelse til over 100 øre/kWh, svarende til ca. 0,32 pct. af elnetvirksomhedernes
samlede energibersparelser. Gennemsnitsomkostningen for den dyreste elnetvirk-
somhed er på ca. 881 øre/kWh (ca. 8,8 kr./kWh), og det vægtede gennemsnit for
denne kategori, er på 160 øre/kWh. Disse virksomheder er ligeledes holdt ude af
hertil viste grafer, da tallene for disse virksomheder ikke umiddelbart vurderes
som troværdige, og må betragtes som et udtryk for opgørelsesproblemer.
24. Dette betyder, at benchmarkingen består af 50 elnetvirksomheder. Disse 50
virksomheder har indberettet besparelser svarende til ca. 99,68 pct. af de samlede
indrapporterede energibesparelser i kWh på elnetområdet.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 36: Energisparebenchmark 2015, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1681752_0007.png
ENERGITILSYNET | ENERGISPAREBENCHMARK 2015
Side 7/18
25. Samlet set har elnetvirksomhederne haft omkostninger på ca. 772 mio. kr. i
forbindelse med opnåelsen af energibesparelser på ca. 1,432 mio. MWh i 2015.
Elnetvirksomhederne har således foretaget energibesparelser i 2015 til en gennem-
snitspris på 53,9 øre/kWh. I 2014 var gennemsnitsprisen 46,5 øre/kWh.
FIGUR 1: GENNEMSNITSOMKOSTNINGER TIL ENERGISPAREINDSATSEN I ØRE/KWH
PER ELNETVIRKSOMHED, 2015.
90
øre/kWh besparelse
80
70
60
50
40
30
1
7
13
19
25
31
37
43
49
Virksomheder rangordnet efter gennemsnitsomkostninger
Faktiske omkostninger
Vægtet gennemsnit
Vægtet gns. 53,9 øre/kWh
Kilde: Sekretariatet for Energitilsynet på baggrund af tal fra Energistyrelsen, om elnetvirk-
somhedernes indberetning af realiserede energibesparelser og energispareomkostninger
.
26. Størstedelen (42 af 50) af elnetvirksomhederne har omkostninger til energibe-
sparelserne på 40-60 øre/kWh eller lavere jf. figur 1.
27. Da elnetvirksomhedernes besparelsesforpligtelse varierer med virksomheder-
nes størrelse, giver figur 1 dog ikke et tydeligt billede af de samlede omkostninger
i forhold til de opnåede besparelser.
Sekretariatet for Energitilsynet har derfor i figur 2 opgjort gennemsnitsomkostnin-
gerne i forhold til mængden af opnåede besparelser. Figuren viser, hvor stor en
andel af besparelserne, der er opnået i et givet prisinterval. Det fremgår, at ca. 92
pct. af de samlede besparelser - svarende til ca. 1,4 mio. MWh - er blevet foretaget
til en omkostning på 60 øre/kWh eller lavere. I 2014 blev ca. 86 pct. af energibe-
sparelserne realiseret til 50 øre/kWh eller lavere.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 36: Energisparebenchmark 2015, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1681752_0008.png
Side 8/18
ENERGITILSYNET | ENERGISPAREBENCHMARK 2015
FIGUR 2: ELNETVIRKSOMHEDERNES ENERGIBESPARELSER OPDELT EFTER GEN-
NEMSNITSOMKOSTNINGER, 2015.
Andel af samlede energibesparelser
90,0%
80,0%
70,0%
60,0%
50,0%
40,0%
30,0%
20,0%
10,0%
0,0%
81,9%
15,1%
0,8%
2,1%
0,1%
Intervaller af omkostninger/besprelser (øre/kWh
Kilde: Sekretariatet for Energitilsynet på baggrund af tal fra Energistyrelsen, om elnetvirk-
somhedernes indberetning af realiserede energibesparelser og energispareomkostninger
.
FIGUR 3: ELNETVIRKSOMHEDERNES ENERGIBESPARELSER OPDELT EFTER GEN-
NEMSNITSOMKOSTNINGER, 2014.
Andel af samelde energibesparelser
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
85,5%
13,2%
0,0%
0,0%
0,1%
0,8%
0,4%
0,0%
Intervaller af omkostninger/besparelser (øre/kWh)
Kilde: Sekretariatet for Energitilsynet på baggrund af energibesparelser indsamlet af Dansk
Energi og elnetvirksomhedernes anmeldelse af energispareomkostninger til Energitilsynet.
28. Af figurerne 2 og 3 ses, at størstedelen af elnetvirksomhedernes energibespa-
relser har flyttet sig fra intervallet 40-50 øre/kWh i 2014 til intervallet 50-60
øre/kWh i 2015.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 36: Energisparebenchmark 2015, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1681752_0009.png
ENERGITILSYNET | ENERGISPAREBENCHMARK 2015
Side 9/18
29. 37 af benchmarkingens 50 elnetvirksomheder har oplyst deres omkostninger til
administration i forbindelse med energispareindsatsen. De 37 virksomheder har
samlet set haft omkostninger på ca. 707,5 mio. kr., hvoraf administration udgør ca.
33,7 mio. kr. (4,8 pct.).
30. Ifølge Energistyrelsens vejledning, ”Vejledning til net- og distributionsvirk-
somhederne i forbindelse med opgørelse og indberetning af omkostninger forbun-
det med energibesparende aktiviteter”
5
skal energivirksomheder, hvor en ekstern
aktør varetager både administration og realisering af energibesparelser kun opdele
omkostningerne på administration og øvrige omkostninger, hvis det er muligt. Det
kan være en del af forklaringen på, at kun 37 af 50 (ca. 74 pct.) elnetvirksomheder
har oplyst administrationsomkostninger. Det skal dog bemærkes, at der ses en
fremgang fra sidste år hvor 36 ud af 58 (ca. 62 pct.) elnetvirksomheder indberette-
de administrationsomkostninger.
FIGUR 4: ELNETVIRKSOMHEDERNES ADMINISTRATIONSOMKOSTNINGER I PCT. AF
SAMLEDE OMKOSTNINGER TIL ENERGIBESPARELSER, 2015.
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
1
% andel omk. af samlede omk.
Vægtet gns. 4,8 pct.
8
15
22
29
36
Virksomheder rangordnet efter %-andel adm. omk. af de samlede
omk.
Kilde: Sekretariatet for Energitilsynet på baggrund af tal fra Energistyrelsen, om elnetvirk-
somhedernes indberetning af realiserede energibesparelser og energispareomkostninger
.
31. Af figur 4 ses, at der til stadighed er stor spredning i virksomhedernes andel af
administrationsomkostninger til deres energibesparelser. Dette kunne tyde på, at
virksomhederne har store opgørelsesvanskeligheder, og/eller der eksisterer store
forskelle i virksomhedernes administrative omkostningseffektivitet med hensyn til
energibesparelser. Det kan dog bemærkes, at spredningen af administrationsom-
kostninger i år er lidt mindre end sidste år. Ligesom sidste år er der igen i år 1
virksomhed der har angivet at bruge 100 pct. af sine omkostninger til administrati-
5
Vejledningen er udsendt til brancheforeningerne på energiområdet. Vejledningen er vedlagt som bilag 4, bilags-
side 71-89.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 36: Energisparebenchmark 2015, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1681752_0010.png
Side 10/18
ENERGITILSYNET | ENERGISPAREBENCHMARK 2015
on. Resten af virksomhederne (36 ud af 37) har angivet at bruge under 30 pct. af
deres samlede omkostninger til administration. Sidste år angav 34 ud af 36 af virk-
somhederne at bruge ca. 30 pct. eller derunder af deres energispareomkostninger
til administration.
Naturgasdistributionsvirksomhederne
32. De tre gasdistributionsvirksomheder har anmeldt omkostninger til opfyldelse
af besparelsesforpligtelsen og faktiske energibesparelser i kWh til Energitilsynet i
forbindelse med reguleringsregnskaberne for 2015.
33. Samlet set har gasdistributionsvirksomhederne haft omkostninger på ca. 239
mio. kr. i forbindelse med opnåelsen af energibesparelser på 0,509 mio. MWh –
svarende til en gennemsnitsomkostning på ca. 46,94 øre/kWh.
34. To af gasdistributionsvirksomheder har i 2015 gennemsnitlige omkostninger
til opnåelse af energibesparelser lavere end 50 øre/kWh. for årene 2011, 2012,
2013 og 2014 havde alle tre gasdistributionsvirksomheder gennemsnitlige om-
kostninger til opnåelse af energibesparelser lavere end 50 øre/kWh.
TABEL 2: GASDISTRIBUTIONSVIRKSOMHEDERNES BESPARELSER OG TILSVAREN-
DE OMKOSTNINGER, 2015.
Heraf
Realiserede
Omkostninger ifm. administrations
energibesparelse Energibesparelser omkostninger
Selskab
(kWh)
(kr.)
(kr.)
Naturgas Fyn Distribution A/S
49.146.390
21.507.000
0
HMN Naturgas I/S
270.065.050
115.814.000
3.331.000
Dong Gas Distribution A/S
189.470.760
101.463.000
845.000
TOTAL
508.682.200
238.784.000
4.176.000
Øvrige
Omkostninger per
omkostninger
opnået besparelse
(kr.)
(øre/kWh)
21.507.000
43,76
112.483.000
42,88
100.618.000
53,55
234.608.000
46,94
Kilde: Sekretariatet for Energitilsynet på baggrund af naturgasdistributionsvirksomheder-
nes indberetning af realiserede energibesparelser og energispareomkostninger til Energitil-
synet
.
35. Tabel 2 viser, at 2 af de 3 naturgasvirksomheder har indberettet særskilte ad-
ministrationsomkostninger til energispareindsatsen. For HMN og DONG udgør
administrationsomkostninger henholdsvis 2,9 og 0,8 pct. af virksomhedernes om-
kostninger til at realisere energibesparelser.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 36: Energisparebenchmark 2015, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
ENERGITILSYNET | ENERGISPAREBENCHMARK 2015
Side 11/18
Fjernvarmevirksomhederne
36. Dansk Fjernvarme har indsamlet data om fjernvarmevirksomhedernes energi-
besparelser og omkostningerne knyttet hertil, fordelt på administrationsomkost-
ninger og øvrige omkostninger, for 2015. Dansk Fjernvarme har valideret deres
data ved at kontakte virksomheder, der har indberettet enten meget lave eller me-
get høje omkostninger pr. kWh. På dette grundlag fra Dansk Fjernvarme, har se-
kretariatet udarbejdet nærværende energisparebenchmark.
37. Dataene fra Dansk Fjernvarme indeholdt energibesparelser og omkostninger
for 407 virksomheder. Energispareforpligtelsen omfatter kun distributionsvirk-
somheder, hvorfor fjernvarmevirksomheder, der udelukkende er produktions- eller
transmissionsvirksomheder, ikke indgår i benchmarkingen.
38. Benchmarkingen medtager ikke virksomheder som har oplyst omkostningerne
til opnåelse af besparelser med 0 øre/kWh eller lavere – hvilket drejer sig om 13
virksomheder, svarende til ca. 3 pct. af de samlede energibesparelser. Det er sekre-
tariatets vurdering, at disse indberetninger både dækker over energibesparelser,
hvor besparelserne faktisk er opnået uden nogen form for omkostning, men også
over energibesparelser, der har medført omkostninger, som ikke umiddelbart har
været mulige at opgøre, eller besparelser med ukorrekt periodisering. Af de 13
virksomheder har 10 virksomheder opgivet negative omkostninger (jf. bilag 7)
Dette skyldes angiveligt, at disse virksomheder med fortjeneste har solgt nogle af
de energibesparelser, de selv har realiseret, eller videresolgt nogle af de energibe-
sparelser de har købt, hvorfor disse virksomheder har haft netto indtægter på deres
energibesparelser, fremfor netto udgifter.
39. Derudover har 53 virksomheder angivet 0 kWh energibesparelser. Disse virk-
somheder er også udeholdt af benchmarkingen.
40. Endeligt har 15 virksomheder opgivet omkostninger for opnåelse af 1 kWh
besparelse til over 100 øre/kWh, svarende til ca. 1 pct. af fjernvarmevirksomhe-
dernes samlede energibersparelser. Gennemsnitsomkostningen for den dyreste
fjernvarmevirksomhed er på 1.711 øre/kWh (ca. 17 kr./kWh), og det vægtede gen-
nemsnit for denne kategori, er på 444,7 øre/kWh. Disse virksomheder er ligeledes
holdt ude af sammenligningen, da tallene for disse virksomheder ikke umiddelbart
vurderes som troværdige, og må betragtes som et udtryk for opgørelsesproblemer.
41. Dette betyder, at benchmarkingen består af 326 fjernvarmevirksomheder. Dis-
se virksomheder har indberettet besparelser svarende til ca. 96,2 pct. af de samlede
indrapporterede energibesparelser i kWh på fjernvarmeområdet.
42. Samlet set har fjernvarmevirksomhederne haft omkostninger på ca. 544 mio.
kr. i forbindelse med opnåelsen af energibesparelser på ca. 1,192 mio. MWh.
Fjernvarmevirksomhederne har således i 2015 foretaget energibesparelser til en
gennemsnitlig omkostning på 45,6 øre/kWh, jf. figur 5. I 2014 var gennemsnits-
prisen 38,5 øre/kWh.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 36: Energisparebenchmark 2015, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1681752_0012.png
Side 12/18
ENERGITILSYNET | ENERGISPAREBENCHMARK 2015
FIGUR 5: FJERNVARMEVÆRKERNES GENNEMSNITSOMKOSTNINGER TIL ENERGI-
SPAREINDSATSEN I ØRE/KWH, 2015.
100
80
øre/kWh besparelse
60
40
20
0
1
28
55
82
109 136 163 190 217 244 271 298 325
Virksomheder rangordnet efter gennemsnitsomkostninger
Faktiske omkostninger
Vægtet gennemsnit
45,6 øre/kWh
Kilde: Sekretariatet for Energitilsynet på baggrund af tal indsamlet af Dansk Fjernvarme
.
43. Af figur 5 ses, at ca. 64 pct. (209 af 326) af virksomhederne ligger i prisinter-
vallet 40-50 øre/kWh for deres energibesparelser. En væsentlig forklaring herpå er
sandsynligvis, at ca. 47 pct. (106 af 326) af virksomhederne har købt energibespa-
relse hos Dansk Fjernvarmes Handelsselskab A.M.B.A. til en gennemsnitlig pris
på ca. 44,9 øre/kWh.
44. Da fjernvarmevirksomhedernes besparelsesforpligtelse varierer med virksom-
hedernes størrelse, giver ovenstående figur dog ikke et tydeligt billede af de sam-
lede omkostninger i forhold til de opnåede besparelser.
45. Figur 6 nedenfor viser, hvor stor en andel af energibesparelserne, der er opnået
i et givet prisinterval.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 36: Energisparebenchmark 2015, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1681752_0013.png
ENERGITILSYNET | ENERGISPAREBENCHMARK 2015
Side 13/18
FIGUR 6: FJERNVARMEVÆRKERNES ENERGIBESPARELSER OPDELT EFTER GEN-
NEMSNITSOMKOSTNINGER, 2015.
Andel af samlede energibesparelser
70,0%
60,0%
50,0%
40,0%
30,0%
20,0%
10,0%
0,0%
1,7%
2,0%
2,9%
6,7%
63,8%
20,6%
1,6%
0,6%
Intervaller af omkostninger/besprelser (øre/kWh)
Kilde: Sekretariatet for Energitilsynet på baggrund af data indsamlet af Dansk Fjernvar-
me
.
46. Det fremgår af figur 6, at ca. 64 pct. af fjernvarmedistributions-
virksomhedernes energibesparelser er realiseret til en pris mellem 41 - 50 øre pr.
kWh, og at ca. 77 pct. af fjernvarmedistributionsvirksomhedernes energibesparel-
ser er realiseret til en pris på under 50 øre/kWh.
FIGUR 7: FJERNVARMEVÆRKERNES ENERGIBESPARELSER OPDELT EFTER GEN-
NEMSNITSOMKOSTNINGER, 2014.
Andel af samledeenergibesparelser
45%
40%
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
40,4%
30,2%
13,2%
2,9%
4,1%
7,1%
1,9%
0,2%
Intervaller af omkostninger/besparelse (øre/kWh)
Kilde: Sekretariatet for Energitilsynet på baggrund af data indsamlet af Dansk Fjernvarme
.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 36: Energisparebenchmark 2015, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1681752_0014.png
Side 14/18
ENERGITILSYNET | ENERGISPAREBENCHMARK 2015
47. Sammenlignes figurerne 6 og 7 ses, at spredningen af prisintervaller for fjern-
varmedistributionsvirksomhedernes energibesparelser er reduceret en del i forhold
til sidste år. For 2015 ses, at energibesparelsernes omkostninger i langt højere grad
koncentrerer sig om prisintervallet 40-50 øre/kWh, til forskel for 2014, hvor ener-
gibesparelsernes omkostninger i langt højere grad var spredt ud over prisinterval-
lerne 20-30, 30-40 og 40-50 øre/kWh. Dette kan igen skyldes, at fjernvarmedistri-
butionsvirksomhedernes i højere grad end sidste år, har købt deres energibesparel-
ser hos Dansk Fjernvarmes Handelsselskab A.M.B.A.
FIGUR 8: FJERNVARMEVIRKSOMHEDERNES ADMINISTRATIONSOMKOSTNINGER I
PCT. AF SAMLEDE OMKOSTNINGER TIL ENERGIBESPARELSER, 2015.
100%
% andel omk. af samlede omk.
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
1
29
57
85
113
141
169
Virksomheder rangordnet efter %-andel adm. omk. af de saml. omk.
Kilde: Sekretariatet for Energitilsynet på baggrund af tal indsamlet af Dansk Fjernvarme.
Anmærkning: Figuren skal fortolkes under hensyn til at energibesparelser realiseret af
energivirksomheder og energibesparelser realiseret af ekstern aktør ikke behandles ens, jf.
afsnit 31 ovenfor
.
Vægtet gns. 6,6 pct.
48. Af de 326 fjernvarmevirksomheder, som benchmarkingen baserer sig på, har
174 oplyst deres omkostninger til administration i forbindelse med energispareind-
satsen. De 174 virksomheder har samlet set haft omkostninger på 423 mio. kr.,
hvoraf administration udgør 27,8 mio. kr. (6,6 pct.).
49. Generelt er fordelingen af administrationsomkostninger stort set den samme
som sidste år. Der ses også stadig en stor forskel på, hvor stor en andel af energi-
spareomkostningerne, der går til administration, jf. figur 8. For nogle virksomhe-
der udgør administration under 1 pct. af omkostningerne, mens det for andre udgør
100 pct. af deres omkostninger.
50. Det store antal virksomheder (24 af 174) hvor administrationsomkostninger
udgør over 30 pct. af omkostningerne, og hvoraf 7 virksomheders administration
udgør 100 pct. af omkostningerne, tyder på betydelige dataproblemer i opdelingen
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 36: Energisparebenchmark 2015, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
ENERGITILSYNET | ENERGISPAREBENCHMARK 2015
Side 15/18
af omkostninger. Det er samtidig relativt få virksomheder, der opdeler omkostnin-
gerne på administration og øvrige omkostninger, hvilket til dels kan skyldes den
uens behandling af virksomheder, der betaler en ekstern aktør for at realisere og
indberette energibesparelser i forhold til virksomheder der varetager administrati-
on internt, som beskrevet ovenfor i afsnit 31. Sekretariatet for Energitilsynet vur-
derer på baggrund af ovenstående observationer, at opdelingen af omkostninger på
administrationsomkostninger og øvrige omkostninger ikke er troværdig
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 36: Energisparebenchmark 2015, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1681752_0016.png
Side 16/18
ENERGITILSYNET | ENERGISPAREBENCHMARK 2015
VURDERING
Sammenfatning af omkostningerne til energispareindsatsen indenfor el, gas og
fjernvarme, 2015.
51. I tabel 3 er energibesparelserne indenfor el, gas og fjernvarme sammenfattet.
Det ses, at der i 2015 er indberettet energibesparelser på ca. 3,1 mio. MWh og
omkostninger knyttet hertil på ca. 1.554 mio. kr. Det giver en gennemsnitlig om-
kostning til energispareindsatsen på ca. 49,6 øre/kWh.
TABEL 3: SAMMENFATNING AF OMKOSTNINGERNE TIL ENERGISPAREINDSATSEN
INDENFOR EL, GAS OG FJERNVARME, 2015.
Forsyningssektorer
Netvirksomheder i elforsyningen
Naturgasdistributionsvirksomheder
Varmedistributionsvirksomheder
I alt
Omkostning
(mio kr.)
772,0
238,8
543,5
1.554,3
Indberettet
besparelse
(MWh)
1.431.658
508.682
1.191.543
3.131.883
Gennemsnits
omkostning
(øre/kWh)
53,9
46,9
45,6
49,6
Kilde: Sekretariatet for Energitilsynet på baggrund af tal fra Dansk Fjernvarme og Energi-
styrelsen.
Anmærkning: Tallene i tabel 3 skal fortolkes i lyset af den opgørelsesmetode, der er fast-
lagt i energispareaftalen af 13. november 2012. De realiserede energibesparelser på ca. 3,1
mio. MWh i 2015 kan ikke direkte tages som mål for, hvor mange MWh energiforbruget
er reduceret det pågældende år. De 3,1 mio. MWh er derimod et vægtet
6
mål for den spa-
rede energimængde
.
52. Netvirksomheder i elforsyningen har haft gennemsnitsomkostninger på ca.
53,9 øre/kWh, mens naturgasdistributionsvirksomheder har haft gennemsnitsom-
kostninger på ca. 46,9 øre/kWh. Disse to kategorier står for ca. 62 pct. af den sam-
lede energibesparelse for energivirksomhederne på varme, el- og gasområdet.
53. Fjernvarmevirksomhederne havde de laveste gennemsnitlige omkostninger på
ca. 45,6 øre/kWh. Spredningen i gennemsnitsomkostninger for varmevirksomhe-
derne er dog større end for el- og gasvirksomhederne. Fjernvarmeområdet udgør
ca. 38 pct. af de samlede energibesparelser, på varme, el- og gasområdet, og ca. 35
pct. af omkostningerne.
54. I relation til en sammenligning af de gennemsnitlige omkostninger pr. kWh-
besparelse skal man være opmærksom på, at der kan være opgørelsesmæssige
forskelle mellem realiseringen af besparelser ved investeringer i eget net (hvor
meget af en given investering bør henføres til energibesparelser og hvor meget til
6
Vægtet med såkaldte prioriteringsfaktorer, der er angivet i
bekendtgørelse om energispareydelser i net- og
distributionsvirksomheder,
og som korrigerer for energibesparelsens levetid. Prioriteringsfaktorer anvendes
også for energibesparelser realiseret ved konvertering mellem forskellige energiarter.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 36: Energisparebenchmark 2015, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1681752_0017.png
ENERGITILSYNET | ENERGISPAREBENCHMARK 2015
Side 17/18
for eksempel vedligeholdelse) og så køb af energibesparelser eksternt. Købes
energibesparelser eksternt er det nemmere at opgøre omkostningerne herved. Der-
til kan der være opgørelsesmæssige forskelle mellem selskabernes oplyste om-
kostninger og besparelser i kWh – fx forskelle i periodisering af hvornår omkost-
ninger til energibesparelser afholdes og perioder som energibesparelse i kWh hen-
regnes til.
55. For at forbedre datagrundlaget for energispareindsatsen og energisparebench-
marken har Energistyrelsen i 2013 udsendt en vejledning, der beskriver, hvordan
energispareomkostninger skal opgøres og indberettes.
TABEL 4: SAMMENFATNING AF OMKOSTNINGER PR. SPARET KWH TIL ENERGI-
SPAREINDSATSEN INDENFOR EL, GAS OG FJERNVARME, 2010-2015.
Gennemsnitsomkostning øre/kWh
Netvirksomheder i elforsyningen
Naturgasdistributionsvirksomheder
Varmedistributionsvirksomheder
I alt
2010**
41,8
42,0
28,6
37,3
2011*
42,1
42,3
24,4
35,6
2012**
44,3
38,4
28,3
38,1
2013***
45,3
40,5
35,1
40,8
2014***
46,5
41,0
38,5
42,1
2015***
53,9
46,9
45,6
49,6
Kilde: Sekretariatet for Energitilsynet på baggrund af tal fra Dansk Energi, Dansk Fjern-
varme og el- og gasvirksomhedernes anmeldelser til Energitilsynet
.
*
Energibesparelser realiseret i henhold til reglerne i den tidligere energispareaftale af 20.
november 2009, og med de i aftalen angivne energisparemål, med undtagelse af reduktion
af nettab
7
.
** Energibesparelser realiseret i henhold til reglerne i den tidligere energispareaftale af 20.
november 2009, og med de i aftalen angivne energisparemål.
*** Energibesparelser realiseret i henhold til reglerne i den tidligere energispareaftale af
16. december 2013, og med de i aftalen angivne energisparemål
.
56. Af tabel 4 ses, at 2015 er fjerde år i træk med stigninger i omkostningerne til
energibesparelser, hvormed omkostningerne er steget med ca. 12,3 øre pr. kWh fra
2010 til 2015. Omkostningerne er steget mest fra 2014 til 2015.
57. Af tabel 4 ses også, at stigningen fra de 37,3 øre/kWh i 2010 til 49,6 øre/kWh
i 2015 i høj grad skyldes, at fjernvarmevirksomhedernes omkostninger pr. sparet
kWh er steget forholdsvis meget i forhold til de to andre sektorer. Fjernvarme-
virksomhedernes omkostninger pr. sparet kWh er således steget med ca. 17,0
øre/kWh fra 2010 til 2015. Elnetvirksomhedernes omkostninger er steget med ca.
12,1 øre/kWh fra 2010 til 2015. Gasnetvirksomhedernes omkostninger er steget
med kun ca. 4,9 øre/kWh i perioden 2010 – 2015.
7
Reduktion af nettab realiseret i 2010 blev i modsætning til energibesparelser realiseret i 2011-12 ikke vægtet
med prioriteringsfaktorerne anført i bilag 2 i energispareaftalen af 20. november 2009, jf. § 9, stk. 1, nr. 4, i
bekendtgørelse nr. 677 om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 36: Energisparebenchmark 2015, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Side 18/18
ENERGITILSYNET | ENERGISPAREBENCHMARK 2015
58. De opgjorte omkostninger pr. sparet kWh i benchmarkingen skal fortolkes
under hensyn til et stort antal udeladte værker på grund af manglende indberetnin-
ger, og frasortering af værker med fejlindberetninger, samt datafejl i form af store
variationer i de indberettede omkostninger, samt de i punkt 56 nævnte forhold.
59. Resultaterne i figur 4 og 8, hvor virksomhedernes administrationsomkostnin-
ger vises skal ligeledes fortolkes under hensyn til de store datamæssige usikkerhe-
der, som er beskrevet ovenfor.
60. Sekretariatet for Energitilsynet vurderer samlet set, at benchmarkingen er for-
bundet med betydelig usikkerhed, og at opdelingen af energispareomkostninger på
administration og øvrige omkostninger i 2015 ikke er retvisende. Sekretariatet for
Energitilsynet, Energistyrelsen og brancheorganisationerne arbejder løbende på at
reducere datausikkerheder i grundlaget for benchmarkingen af energispareindsat-
sen.
ORIENTERING
61. Energitilsynet har på baggrund af vedlagte sagsfremstilling og vurdering taget
Sekretariatets orientering til efterretning.