Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 345
Offentligt
1787053_0001.png
Fra:
Jette og Finn [mailto:[email protected]]
Sendt:
7. september 2017 17:40
Til:
Jan Rasmussen <[email protected]>
Cc:
[email protected]
Emne:
Hjælpeløse forbrugere, uden beskyttelse ved fjernaflæsning.
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Kære udvalg
Forleden lå der i min e-boks
vedlagte “information” fra DONG.
Det gør mig ret utryg.
For det første er den skrevet med STORE BOGSTAVER, det svarer til at råbe i en samtale.
For det andet er den stillet fuldkommen uoverskuelig op, en stor kompakt blok.
Men det værste er den information, man kan få ud af den ved at nærstudere den.
Af de ubehjælpsomme formuleringer fremgår, at man ændrer min aftale med virkning fra 1. december 2017.
Det er snart.
Når en “aftale” kan ændres af den ene part, uden overhovedet at spørge, er der jo ikke tale om en aftale,
men om et dekret.
For det andet fremgår, at jeg får en fjernaflæst elmåler, og så vil min pris variere fra time til time.
Det vil i praksis gøre det svært, for ikke at sige umuligt at kontrollere, om jeg betaler for det, jeg forbruger.
Selv en pensionist som mig, kan ikke aflæse min måler hver time, end mindre kan folk der stadig arbejder.
Der kan være fejl både i målerne og i de edb-programmer der styrer aflæsningen og tæller forbruget
sammen i de forskellige takstperioder.
Erfaringen siger også, at der VIL opstå fejl.
Erfaringen siger også, at ved diskussioner mellem forbrugeren og elselskabet, går elselskabet ud fra, at
forbrugeren er en svindler.
Der var for et stykke tid siden en sag, hvor et forbrug, der havde ligget jævnt på det sammen i flere år,
pludselig steg voldsomt, uden der var sket ændringer hos forbrugeren.
Elselskabet afviste helt firkantet, at der kunne være fejl på måleren.
Her er der ikke kun tale om eventuelle fejl på måleren, men desuden store programmer som også vil have
fejl.
Så hvis RADIUS påstår, at mit totale forbrug pludselig er fordoblet og 90% ligger i den dyre periode, så
kommer jeg ingen vegne med at sige, der må være fejl i program eller måler.
I deres verden findes fejl kun hos forbrugeren.
Det gør det ikke bedre, at det er RADIUS der står bag.
Det er samme firma, der i begyndelsen af juli sendte meddelelse ud om fjernaflæsning med tre ugers
svarfrist.
Tre uger
midt i ferietiden.
Hvis man ikke svarede inden de tre uger, var der en dummebøde på 100 kr.
Hvilke dummebøder vil de idømme folk, når der fejl i deres programmer?
Så kære udvalg, få styr på de arrogante private firmaer, der farer frem værre end politi og SKAT nogensinde
har gjort.
De skal dog bevise at folk er skyldige, hos elselskaberne er forbrugrne på forhånd skyldige.
Beskyt de almindelige forbrugere!
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 345: Henvendelse af 7/9-17 fra Finn Gamél Christensen, Lyngby, vedrørende fjernaflæsning af elmålere
Med venlig hilsen
Finn Gamél Christensen
Akademiingeniør, HD
Hartmannsvej 3
2800 Lyngby