Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 33
Offentligt
1680944_0001.png
Samråd i Folketingets Energi-, Forsynings- og Klima-
udvalg den 27. oktober vedr. PSO-udspil i 2025-plan
_____________________________________
Samrådsspørgsmål D
I Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg har Jens Joel og
Benny Engelbrecht stillet ministeren følgende samrådsspørgsmål D:
Samrådsspørgsmål D:
”Hvad er baggrunden for, at regeringen i sin 2025-plan har valgt at
ændre finansieringen af en afskaffelse af PSO-afgiften, således at
det nuværende forslag er langt mere socialt skævt, end det var til-
fældet med den model man arbejdede med oprindelig?”
Energi-,
Forsynings-
og
Klimamini-
steriet
Stormgade
2-6
1470 Køben-
havn K
T: +45 3392
2800
E:
Side 1/8
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Talepapir fra det åbne samråd den 27/10-16 om finansiering af PSO-udspillet i 2025-planen (samrådsspm. D)
1680944_0002.png
Ministerens svartale:
Jeg vil gerne starte med at takke for det stillede spørgsmål, som jeg
på bedste vis vil forsøge at besvare i det følgende.
[Regeringens forårsudspil]
Indledningsvist skal vi lige have sat bagtæppet rigtigt:
For det første: PSO-systemet er i strid med EU-retlige principper, så
vi har en bunden opgave med at få løst sag inden udgangen af i år.
For det andet: PSO-afgiften er steget markant. PSO-regningen for
aftaleperioden 2012-2020 forventes i dag at blive ca. 65 mia. kr.,
hvilket er 40 pct. mere end forventet, da energiaftalen blev indgået.
Og frem mod 2025 bliver den samlede PSO-regning omkring 66 mia.
kr.
For det tredje: Afgifts- og tilskudsanalysen om PSO-afgiften, som
blev offentliggjort i foråret 2016, viste meget tydeligt, at der ville væ-
re store samfundsøkonomiske gevinster forbundet med at afskaffe
den dyre og ineffektive PSO-afgift og omlægge finansieringen af
støtte til vedvarende energi til finansloven.
Det var baggrunden for, at regeringen i foråret lagde op til at afskaf-
fe PSO-afgiften og finansiere den grønne omstilling over finanslo-
ven. Vores finansieringsforslag gik på to ben:
Side 2/8
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Talepapir fra det åbne samråd den 27/10-16 om finansiering af PSO-udspillet i 2025-planen (samrådsspm. D)
1680944_0003.png
For det første foreslog vi at tage toppen af PSO-regningen gennem
en række justeringer på energiområdet og ved at afskaffe nogle støt-
tepuljer til erhvervslivet.
For det andet foreslog vi at finansiere resten af PSO-regningen ved
at lave en fordelingsneutral omlægning til finansloven ved at reduce-
re personfradraget og forhøje bundskattesatsen og det skrå skatte-
loft.
Det lykkedes som bekendt ikke at lande en aftale inden sommerferi-
en. Vi står dog stadig med en bunden opgave med at få løst PSO-
sagen inden udgangen af i år. Derfor er det helt naturligt for regerin-
gen at tage ansvar for denne udfordring som en del af vores ”Hel-
hedsplan for et stærkere Danmark”, der skal forhandles nu her i ef-
teråret.
[Regeringens 2025-plan]
Regeringens Helhedsplan lægger sporene for dansk økonomi frem
mod 2025. Med 2025-planen skabes bedre betingelser for vækst,
velstand og velfærd i fremtiden. Så Danmark også fremover vil have
en stærk økonomi.
Med Helhedsplanen tager vi hånd om de udfordringer, der er for
dansk økonomi. Det handler bl.a. om at håndtere de pligtopgaver,
som Danmark står med – herunder PSO-kritikken.
Side 3/8
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Talepapir fra det åbne samråd den 27/10-16 om finansiering af PSO-udspillet i 2025-planen (samrådsspm. D)
1680944_0004.png
Helhedsplanen har samlet disse opgaver i et større perspektiv, så
de samlede udfordringer kan løses på bedst mulig vis samtidig med,
at der skabes et større råderum. Det kan ikke klares med én løsning.
Det kræver flere.
Helhedsplanen øger råderummet betydeligt. Det ekstra råderum gi-
ver mulighed for at igangsætte tiltag, der øger produktivteten og
væksten i Danmark.
Afskaffelse af PSO-afgiften indgår som et af elementerne i Helheds-
planen.
Vores løsningsforslag er langt hen ad vejen det samme som i for-
året:
For det første foreslår vi fortsat at tage toppen af PSO-regningen
ved at justere udgifterne på energiområdet ved bl.a. at droppe de
350 MW kystnære vindmøller og støtteordningen til erhvervslivet
kendt som VE til procespuljen.
For det andet foreslår vi at afskaffe PSO-afgiften og fremover finan-
siere den grønne omstilling over finansloven via det økonomiske rå-
derum, som vi tilvejebringer i vores 2025-plan.
Regeringen vil altså finansiere afskaffelsen af PSO-afgiften via det
økonomiske råderum og ikke ved at reducere personfradraget og
forhøje bundskattesatsen og det skrå skatteloft som foreslået i for-
året.
Side 4/8
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Talepapir fra det åbne samråd den 27/10-16 om finansiering af PSO-udspillet i 2025-planen (samrådsspm. D)
1680944_0005.png
[Finansiering af PSO-udspil i 2025-plan]
På finansieringssiden er der dermed foretaget ændringer siden for-
årets udspil, da Helhedsplanen har givet mulighed for et større
tværgående blik på mulige finansieringskilder og prioriteter.
Finansieringen i 2025-planen og herunder finansieringen af afviklin-
gen af PSO-afgiften tilvejebringes fra en række forskellige finansie-
ringskilder, herunder fx justeringer på energiområdet, støttepuljer til
erhvervslivet, samt øvrig finansiering i 2025-planen.
Jeg har godt bemærket, at nogle forsøger at fremstille det som, at
regeringen vil finansiere afskaffelsen af PSO-afgiften ved at fjerne
den grønne check. Sådan forholder det sig ikke. Man kan ikke lave
en direkte kobling mellem afskaffelsen af den grønne check og om-
lægningen af PSO-afgiften til finansloven.
For som jeg lige har redegjort for, så finansieres afskaffelsen af
PSO-afgiften fra en række finansieringskilder herunder justeringer
på energiområdet, støttepuljer til erhvervslivet, øvrig råderumsfinan-
siering i 2025-planen, lavere rentefradrag og altså også – men ikke
alene – afskaffelsen af den grønne check.
Jeg mener desuden, at det giver god mening at afskaffe den grønne
check som led i at øge det samlede økonomiske råderum. Den
grønne check blev indført for at kompensere for høje energiafgifter,
der primært påvirkede det økonomiske råderum for familier med lave
indkomster.
Side 5/8
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Talepapir fra det åbne samråd den 27/10-16 om finansiering af PSO-udspillet i 2025-planen (samrådsspm. D)
1680944_0006.png
Ved at afskaffe PSO-afgiften reduceres husholdningernes elpris med
omkring 10 pct. Dermed forsvinder en væsentlig del af grundlaget
for overhovedet at have den grønne check.
[Fordelingsmæssige effekter]
Samlet set øger regeringens helhedsplan danskernes økonomiske
råderum. Det betyder, at borgerne vil få flere penge mellem hæn-
derne i 2025. Med helhedsplanen vil virksomhederne også få nem-
mere ved at rekruttere kvalificeret arbejdskraft og klare sig godt i
den internationale konkurrence.
Når PSO-afgiften fjernes, reduceres udgifterne for el for husholdnin-
ger med ca. 10 pct. og virksomheder med ca. 25 pct.
Virksomhedernes PSO-lempelser vil også smitte af på husholdnin-
gerne. Varer og tjenester bliver billigere. Alle får en besparelse gen-
nem billigere el, og de øvrige tiltag på forsyningsområdet, som er
med til at give et generelt løft, der øger vækst og indkomstniveauet i
Danmark.
Jeg ved, at finansministeren har været i samråd i Social- og Inden-
rigsudvalget om hvordan Helhedsplanen påvirker Gini-koefficienten.
Jeg vil først og fremmest fremhæve, at jeg henholder mig til, hvad
finansministeren sagde på dette samråd omkring fordelingseffekter-
ne af Helhedsplanen.
Side 6/8
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Talepapir fra det åbne samråd den 27/10-16 om finansiering af PSO-udspillet i 2025-planen (samrådsspm. D)
1680944_0007.png
Som energi-, forsynings- og klimaminister vil jeg derudover fremhæ-
ve, at afskaffelsen af PSO-afgiften i sig selv bidrager til en mindre
ulighed i samfundet.
Og så er det jo ingen hemmelighed, at fordelingsvirkningen af Hel-
hedsplanen skønnes at blive forøget en smule. Det redegjorde fi-
nansministeren også for på samrådet i social- og indenrigsudvalget.
Jeg synes dog, at stigningen i fordelingsvirkningen er relativt beske-
den taget i betragtning af, at regeringens udspil skaber beskæftigel-
se og dermed vækst og velstandsstigninger til gavn for hele befolk-
ningen.
Jeg vil desuden gerne minde om, at også tidligere skattereformer
har øget den økonomiske ulighed, bl.a. den skattereform som den
tidligere regering gennemførte i 2012.
Afslutningsvist vil jeg understrege, at de økonomiske gevinster ved
Helhedsplanen er langt større end forårsudspillet. Lad mig komme
med nogle eksempler på de økonomiske gevinster fra Helhedspla-
nen:
En typisk LO-familie i en ejerbolig vil få et øget rådighedsbeløb
på omkring 15.000 kr. i 2025.
En enlig LO’er i en lejebolig vil få et øget rådighedsbeløb på
ca. 9.000 kr. i 2025.
Et pensionistpar i lejebolig vil få et øget rådighedsløb på godt
3.000 kr. i 2025.
Side 7/8
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Talepapir fra det åbne samråd den 27/10-16 om finansiering af PSO-udspillet i 2025-planen (samrådsspm. D)
1680944_0008.png
Netop fordi der er tale om en Helhedsplan giver det os mulighed for
at øge råderummet med nogle justeringer og reformer. Det gør os i
stand til at investere eller give skattelettelser, så alle danskere sam-
let set får et øget økonomisk råderum og flere penge mellem hæn-
derne end de har i dag.
Tak for ordet.
Side 8/8