Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 322
Offentligt
1781219_0001.png
Samråd i Folketingets Energi-, Forsynings- og
Klimaudvalg den 17. august 2017 vedr. tilladelser til
efterforskning- og indvinding af kulbrinter
_____________________________________
Samrådsspørgsmål <S, T, U og V>
I Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg har Christian Poll
stillet ministeren følgende to samrådsspørgsmål S og T, og Pia
Olsen Dyhr stillet ministeren følgende to samrådsspørgsmål U og V:
Samrådsspørgsmål S:
”Hvordan
vurderer ministeren forholdet mellem at give tilladelse til
efterforskning og indvinding af olie og gas i op til 30 år og
regeringens mål om at omstille Danmark til et lavemissionssamfund
baseret på 100 pct. vedvarende energi i 2050?”
Samrådsspørgsmål T:
”Hvad
er regeringens planer for afvikling af efterforskning og
indvinding af olie og gas on-shore såvel som off-shore set i lyset af
behovet for hurtig udfasning af brugen af fossile brændsler for at
leve op til forpligtelserne i
Parisaftalen og FN’s verdensmål?”
Samrådsspørgsmål U:
”Hvilke
muligheder har de to kommuner på Lolland-Falster for at
sige nej til efterforskning og indvinding af olie og gas?”
Samrådsspørgsmål V:
”Hvad
kan ministeren oplyse om fordelingen af myndighedsansvaret
mellem stat og kommune vedrørende efterforskning og indvinding af
olie og gas på Lolland-Falster?”
Energi-,
Forsynings-
og
Klimaminist
eriet
Stormgade
2-6
1470
København K
Side 1/13
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: Talepapir fra åbent samråd d. 17/8-17 om tilladelser til efterforskning og indvinding af olie og gas (samrådsspm. S, T, U og V)
1781219_0002.png
Ministerens svartale:
Jeg vil gerne indlede med at takke for de fire spørgsmål, som jeg vil
besvare på bedste vis i det følgende.
Dette samråd rummer to elementer:
dels de mere overordnede linjer for efterforskning og
indvinding af olie og gas på den ene side og den grønne
omstilling og klimaforpligtelserne på den anden side og
dels den konkrete ansøgning fra virksomheden Nail
Ressources om tilladelse til efterforskning og indvinding af
kulbrinter og geotermi på Lolland-Falster.
Jeg vil gerne starte med det første element. Nemlig forholdet mellem
fortsat efterforskning efter og indvinding af olie og gas, arbejdet med
at indfri regeringens mål om at gøre Danmark uafhængigt af fossile
brændsler i 2050, og overholdelsen af vores internationale
forpligtelser
under Paris aftalen og FN’s verdensmål.
Olie og gas
Jeg ser ikke på nuværende tidspunkt en direkte modsætning mellem
fortsat olie- og gasindvinding og regeringens grønne ambitioner og
overholdelse af internationale klimaforpligtelser. Her i 2017 og de
kommende år er det ikke et spørgsmål om enten-eller. Det er
snarere et både-og.
Danmark vil ligesom resten af verden være afhængig af olie og gas i
årene fremover.
Side 2/13
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: Talepapir fra åbent samråd d. 17/8-17 om tilladelser til efterforskning og indvinding af olie og gas (samrådsspm. S, T, U og V)
1781219_0003.png
Det ændrer dog ikke på, at regeringen sideløbende forsat vil arbejde
målrettet på at nå vores ambitiøse energipolitiske mål om at mindst
halvdelen af Danmarks energibehov i 2030 skal dækkes med
vedvarende energi, og at vi i 2050 skal være et
lavemissionssamfund, der er uafhængigt af fossile brændsler.
Når vi kører ind på en tankstation med vores biler, scootere eller
motorcykler, løfter vi stadig hanen og tanker brændstof. I fremtiden
skal vi overvejende køre på el, brint, biobrændstoffer - eller noget
helt tredje. Det afgørende er udvikling og udbredelse af nye,
effektive teknologier, der kan erstatte fossile brændsler. Men den
grønne omstilling af transportsektoren er en stor udfordring, og
tingene skifter ikke fra den ene dag til den anden.
Det er en udvikling, som regeringen arbejder aktivt på at fremme, for
vi ser gerne, at der kommer flere grønne drivmidler i
transportsektoren.
Derfor har vi har som et af få lande i EU fastsat et nationalt
iblandingskrav for avancerede biobrændstoffer, som ligger over EU’s
krav.
Derudover har vi i foråret indgået en bred aftale i Folketinget om at
udskyde indfasningen af registreringsafgiften på elbiler i nogle år, så
der igen kan komme gang i salget. Der er også indført et fradrag
baseret på batterikapacitet, som særligt skal fremme salget af små
og mellemstore elbiler. For el til opladning af elbusser videreføres
særreglen om lav elafgift i yderligere 4 år indtil 1. januar 2024.
Side 3/13
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: Talepapir fra åbent samråd d. 17/8-17 om tilladelser til efterforskning og indvinding af olie og gas (samrådsspm. S, T, U og V)
1781219_0004.png
Endelig indgår også en pulje til brintbiler og infrastruktur.
De tilskud, der gives til biogas, kommer ligeledes transportsektoren
til gavn. Allerede nu kan vi se, at trafikselskaberne er begyndt at
omlægge flere busruter til gas
og faktisk benytter biogas.
Så vi handler aktivt for at gøre transportsektoren mere grøn og
mindske vores forbrug af benzin og diesel her i landet.
Men vi går ikke ind for at lukke ned for olie- og gasproduktionen i
Nordsøen. Det eneste vi ville opnå ved at lukke og slukke for olie-
og gasindvindingen på nuværende tidspunkt ville være dyr
symbolpolitik. En dyr symbolpolitik, som vil svække Danmarks
forsyningssikkerhed, koste tusindvis af danske arbejdspladser og
samtidig slå et hul i statskassen.
Ifølge regeringens netop lancerede Nordsøstrategi kan Danmark
være nettoeksportør af olie til 2026 og nettoeksportør af gas frem til
2032
på nær nogle enkelte år. Her må vi spørge os selv, om vi
skal producere olie og gas svarende til eget forbrug, eller om vi skal
være afhængige af leverancer udefra?
Både økonomisk og sikkerhedspolitisk bør der ikke være noget at
diskutere. Selvfølgelig er vi bedst tjent med at hente olie og gas op
af Nordsøen og sikre, at de tilbageværende ressourcer i den danske
del af Nordsøen kommer samfundet til gavn.
Derfor er jeg også glad for, at der kunne laves en bred politisk aftale
med Folketingets partier undtaget Enhedslisten og Alternativet om
Nordsøen og genopbygningen af Tyra-anlæggene i Nordsøen.
Side 4/13
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: Talepapir fra åbent samråd d. 17/8-17 om tilladelser til efterforskning og indvinding af olie og gas (samrådsspm. S, T, U og V)
1781219_0005.png
Uafhængighed fra fossile brændsler
Regeringen har
som Christian Poll henviser til i sit spørgsmål
et
ambitiøst mål om, at Danmark i 2050 skal være et
lavemissionssamfund, der er uafhængig af fossile brændsler.
Det danske langsigtede mål skal sikre, at vi bidrager til EU's
ambition om 80-95 pct. reduktion af drivhusgasser i 2050. Jeg
vender tilbage til reduktionsmålene om et øjeblik.
Det er vigtigt for mig at understrege, at når jeg siger, at vi skal være
uafhængige af fossile brændsler i 2050, mener jeg, at vi skal kunne
dække hele vores energibehov med vedvarende energi. Altså at
vores produktion af vedvarende energi mindst skal dække vores
forbrug af energi.
I 2030 er målet, at vores produktion af vedvarende energi skal
dække mindst 50 pct. af energiforbruget. Og vi er godt på vej.
Vedvarende energi udgjorde i 2015 ca. 30 pct. af energiforbruget
opgjort
efter EU’s beregningsmetode.
I 2050 er ressourcerne i Nordsøen angiveligt sluppet op, og vores
samfund kører formentlig på grøn el, biobrændstoffer, brint og
teknologier, som måske slet ikke er opfundet i dag
Nedsatte udledninger
EU har med Parisaftalen fra sidste år forpligtet sig til at reducere
udledningen af klimagasser med minimum 40 pct. i 2030 i forhold til
1990. Her er det vigtigt at gentage, at der er forskel på indvinding af
olie og gas og udledning af CO2 og andre drivhusgasser.
Side 5/13
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: Talepapir fra åbent samråd d. 17/8-17 om tilladelser til efterforskning og indvinding af olie og gas (samrådsspm. S, T, U og V)
1781219_0006.png
Der står ikke noget specifikt om indvinding af fossile brændsler i
Parisaftalen, og aftalen siger ikke noget om, hvordan landene skal
nå i mål med at reducere deres udledninger. Det er således op til
Parisaftalens parter at fastsætte, hvorledes reduktionsmålene bliver
opfyldt.
I EU skal vi indfri bidraget til Parisaftalen gennem en
fælleseuropæisk indsats inden
for EU’s kvotehandelssystem
samt
nationale drivhusgasreduktionsmål for sektorerne uden for
kvotesystemet.
Jeg har noteret mig, at Alternativet er af den opfattelse, at Danmark
ikke overholder Parisaftalen, fordi der ligger en ansøgning om at
efterforske efter olie på Lolland. Det er jeg ikke enig i,.
Jeg mener, vi overholder Parisaftalen til punkt og prikke.
Parisaftalen forpligter ikke Danmark eller andre lande til at lade
fossile brændsler ligge i jorden. Vi har eksempelvis lige lavet en stor
og meget bred politisk aftale med alle Folketingets partier undtagen
Alternativet og Enhedslisten om at forlænge olie- og gasaktiviteterne
i Nordsøen, og den aftale er heller ikke et brud på Parisaftalen.
Det væsentlige for mig som minister er, at vi lever op til vores
klimaforpligtelser på en måde, hvor hensynet til danske
arbejdspladser og konkurrenceevne går hånd i hånd med hensynet
til miljø og klima.
Side 6/13
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: Talepapir fra åbent samråd d. 17/8-17 om tilladelser til efterforskning og indvinding af olie og gas (samrådsspm. S, T, U og V)
1781219_0007.png
Jeg kan supplere med, at regeringen i efteråret 2017 vil komme med
et oplæg til en ny bred energiaftale efter 2020, der har til formål at
sikre en fortsat omstilling af energisektoren. Dertil vil regeringen
fremlægge en klimaplan med regeringens initiativer på
klimaområdet. Desuden vil regeringen udarbejde en strategi for,
hvordan vi når i mål med at reducere udledningerne fra de ikke-
kvote-belagte sektorer som transport og landbrug frem mod 2030.
Fortsat olie- og gasindvinding i Nordsøen vil de kommende mange
år gå hånd i hånd med den grønne omstilling, som en vigtig garant
for, at vi kan opretholde en høj forsyningssikkerhed, fastholdelse af
arbejdspladser og sikring af indtægter til statskassen.
Den grønne omstilling er ikke gratis. Hvis vi frasiger os indtægterne
fra Nordsøen, så skal pengene findes andre steder i statskassen.
Ingen planer for afvikling af efterforskning og indvinding af olie
og gas
Det centrale i mit svar på det aktuelle spørgsmål fra Alternativet er,
at Danmark kan overholde sine forpligtelser under Parisaftalen og
indfri vores langsigtede ambition om uafhængighed fra fossile
brændsler, selvom vi i årene fremover indvinder olie og gas i
Danmark.
Hvis vi stopper al olie- og gasindvinding i morgen, ville vi være
nødsaget til at importere tilsvarende mængder for at dække vores
energibehov.
Side 7/13
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: Talepapir fra åbent samråd d. 17/8-17 om tilladelser til efterforskning og indvinding af olie og gas (samrådsspm. S, T, U og V)
1781219_0008.png
Udledningen af drivhusgasser i Danmark ville således stadig være
den samme, men vi ville bare være afhængige af importeret energi
fra andre lande. Det har jeg svært ved at se fidusen i.
Der er med andre ord ikke en modsætning mellem at tillade den
fortsatte efterforskning og indvinding af olie og gas i Danmark og at
bidrage til den globale indsats for at sænke udledningen af CO
2
og
andre drivhusgasser.
Dette besvarer såledesindirekte også det andet spørgsmål fra
Alternativet, nemlig hvad regeringens planer er i forhold til
afviklingen af efterforskning og indvinding af olie og gas set i lyset af
de målsætninger og forpligtelser, jeg lige har været inde på.
Der er ingen planer om at afvikle efterforskningen og indvindingen af
olie og gas i Nordsøen. Men det er selvfølgelig et faktum, at olie og
gas er begrænsede ressourcer
det gælder også i den danske del
af Nordsøen.
Der er dog endnu et stort potentiale i Nordsøen, hvilket fremgår af
den Olie- og Gasstrategi for Nordsøen, som regeringen sammen
med olie- og gasbranchen fremlagde lige før sommerferien.
Den danske produktion af olie og gas er at foretrække frem for
produktion fra andre lande
Vi arbejder løbende på, at produktionen af olie og gas sker under
hensyntagen til miljøet, og at selve produktionen sker så
energieffektivt som muligt.
Side 8/13
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: Talepapir fra åbent samråd d. 17/8-17 om tilladelser til efterforskning og indvinding af olie og gas (samrådsspm. S, T, U og V)
1781219_0009.png
Senest blev der med aftalen om udvikling af Nordsøen afsat en pulje
på 100 mio. kr. til fremme af teknologier, der kan gøre indvindingen
mere energieffektiv på initiativ af SF. Det vil jeg gerne kvittere for, at
SF fik bragt ind i aftalen. Det er et godt initiativ.
Spørgsmål fra SF
Nu vil jeg tale om de to konkrete ansøgninger til efterforskning og
indvinding af kulbrinter og geotermi på Lolland-Falster. Det er
temaet for spørgsmålene fra SF, som Pia Olsen-Dyhr har stillet.
Jeg vil gerne begynde med at bemærke, at den her sag har været
præget af en del misforståelser, som jeg håber, at jeg kan medvirke
til at fjerne i dag.
Den største misforståelse synes at være, at vi med tilladelserne
skulle give grønt lys forat anvende frakturering. Det passer ikke.
Jeg vil gerne understrege, at de tilladelser vi taler om, hverken giver
tilladelse til at bore eller til at anvende den metode, der kaldes
frakturering. Det er rammetilladelser, som giver ret til at efterforske
og udnytte eventuelle kulbrinte og geotermiske ressourcer.
Eventuelle boringer vil kræve en særskilt godkendelse. Den
godkendelse gives kun, hvis boringen kan udføres miljø- og
sikkerhedsmæssigt forsvarligt efter de strenge miljø- og
sikkerhedsmæssige krav, som vi har sat. Uanset om der planlægges
frakturering eller ej, så vil en efterforskningsboring være omfattet af
VVM-reglerne.
Side 9/13
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: Talepapir fra åbent samråd d. 17/8-17 om tilladelser til efterforskning og indvinding af olie og gas (samrådsspm. S, T, U og V)
1781219_0010.png
Jeg kan i øvrigt oplyse, at de aktuelle ansøgninger på Lolland-
Falster falder ind under to forskellige ordninger.
Kulbrinteansøgningen falder ind under en Åben-Dør-procedure, der
har været gældende siden 1997, mens geotermiansøgningen falder
ind under en udbudsordning rettet specifikt mod efterforskning og
indvinding af geotermisk energi til fjernvarmeforsyning, der blev
etableret i 2010.
Inddragelse af Lolland og Guldborgsund Kommune
Lolland og Guldborgsund Kommune har fået ansøgningerne i høring
i 2016. De to berørte kommuner er desuden blevet inviteret til
yderligere dialog hos Energistyrelsen den 22. august.
Derfor er jeg tryg ved, at der i den fremadrettede proces fortsat vil
være god kontakt mellem det lokale og det nationale niveau.
Kommunernes mulighed for at sige nej til efterforskning og
indvinding af olie og gas
Men nu går spørgsmålet fra SF konkret på hvilke muligheder,
kommunerne har for at sige nej til efterforskning og indvinding af olie
og gas, og ikke om kommunerne er blevet inddraget, som de skal.
En kommune kan ikke sige nej til, at der udstedes en tilladelse til
efterforskning og indvinding af olie og gas i undergrunden inden for
de pågældende kommuners kommunegrænse.
Ifølge undergrundsloven er det staten, der råder over undergrunden
og kan udstede tilladelser til udnyttelse af ressourcerne fra den.
Side 10/13
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: Talepapir fra åbent samråd d. 17/8-17 om tilladelser til efterforskning og indvinding af olie og gas (samrådsspm. S, T, U og V)
1781219_0011.png
De anlæg og aktiviteter, der følger med en tilladelse til efterforskning
og indvinding af olie og gas, kan kommunerne derimod træffe
afgørelser om på samme måde som, hvis der var tale om en vej, en
bro eller en bygning.
Desuden skal rettighedsindehaveren
der i det aktuelle tilfælde ville
være Nail Resources
sikre, at undersøgelserne foregår på en
sådan måde, at de er til mindst mulig gene for grundejere eller
andre.
Det vil sige, at kommunen har stor indflydelse på de fysiske
aktiviteter, der følger af en tilladelse, men den kan ikke beslutte, at
Åben Dør-proceduren ikke gælder i netop den kommune.
Fordeling af myndighedsansvaret
I forhold til spørgsmålet om fordelingen af myndighedsansvaret vil
jeg henvise til den oversigt, jeg tidligere har sendt udvalget, som
Miljø- og Fødevareministeriet har udarbejdet.
Her kan man se, at kommunen er VVM-myndighed i forhold til en
eventuel efterforskningsboring.
Hvis efterforskningsboringen viser, at der er fund, og ansøger
bevæger sig videre til produktionsfasen, er det Miljøstyrelsen, der er
VVM-myndighed og miljøgodkendelsesmyndighed.
Side 11/13
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: Talepapir fra åbent samråd d. 17/8-17 om tilladelser til efterforskning og indvinding af olie og gas (samrådsspm. S, T, U og V)
1781219_0012.png
Afrunding
Afslutningsvis vil jeg gerne påpege, at Energi-, Forsynings- og
Klimaudvalget har behandlet 11 tilladelser til kulbrinteefterforskning
og -indvinding under Åben Dør-proceduren de sidste ti år. Og hver
gang har det været alle partier undtaget Enhedslisten, der har
tilsluttet sig tilladelsen.
I mine øjne skiller den aktuelle tilladelse sig kun ud fra de tidligere
på den måde, at det som noget nyt er to ansøgninger for hhv.
kulbrinter og geotermi for det samme område og fra samme
ansøger.
Jeg har dog også lyttet til den kritik og de bekymringer, der er
fremkommet
både i forhold til frakturering og fra de lokale
kommuner, som ikke har følt sig tilstrækkelig orienteret om sagen.
Jeg har på den baggrund bedt Energistyrelsen invitere de
pågældende kommuner til et møde, så de kan få en grundig
indføring i det forventede arbejdsprogram og den videre
myndighedsbehandling.
Herudover har jeg bedt Energistyrelsen beskrive sagen nærmere
særligt i forhold til selve praksissen for Åben Dør, så vi er sikre på,
at alle sten er vendt i denne sag, inden jeg tager endelig stilling til,
om der skal gives en tilladelse.
I forhold til Åben Dør-proceduren vil jeg gerne undersøge, hvilke
konsekvenser det vil skabe for fremtidig efterforskning og indvinding
på land, hvis vi betinger denne nye type tilladelser af, at der ikke må
anvendes frakturering på land.
Side 12/13
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: Talepapir fra åbent samråd d. 17/8-17 om tilladelser til efterforskning og indvinding af olie og gas (samrådsspm. S, T, U og V)
1781219_0013.png
Det er meget vigtigt, at vi får en grundig undersøgelse af, hvilke
konsekvenser det kan medføre at ændre praksis på dette område,
inden vi træffer en beslutning.
Tak for ordet.
Side 13/13