Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 320
Offentligt
1780656_0001.png
Kære
XXXXXXXXXXXXXXX
Mange tak for jeres henvendelse.
I løbet af de seneste par uger har ministeriet og jeg personligt modtaget mange
e-mails om støtten til solceller, og det har været opmuntrende at opleve den
store interesse for både solceller og den grønne omstilling i al almindelighed.
Jeg har taget alle inputs til mig både fra disse henvendelser, fra den offentlige
debat og fra solcelleejere og solcellebranchen, men har først fundet det rigtigt
at besvare de konkrete henvendelser, efter at der er fundet en endelig politisk
løsning mellem de mange politiske partier bag energiforliget. Det er heldigvis til-
fældet nu.
Torsdag d. 15. november 2012 indgik jeg på vegne af regeringen en aftale om
en strategi for solcelleanlæg og øvrige små vedvarende energi (VE)-anlæg. Alle
partier i Folketinget bortset fra Liberal Alliance står bag aftalen. I det følgende
vil jeg derfor forklare bevæggrunden for ændringen af støtten til solceller, hvad
den nye ordning indebærer samt hvilke kriterier, der skal opfyldes for at være
på den gamle ordning.
Hvorfor skal reglerne ændres?
Der er to grunde til, at et bredt flertal i Folketinget har ønsket at ændre den
gamle nettomålerordning.
For det første har nettomålerordningen på årsbasis gjort investeringer i solcel-
leanlæg meget attraktive for ejere af parcelhuse, men meget lidt attraktive for
alle de danskere, der bor i ejerforeninger, andelsforeninger eller boligforeninger
- samt for store dele af erhvervslivet. Det har vi ønsket at ændre på.
For det andet er antallet af små solcelleanlæg i Danmark steget markant i de
seneste måneder. Det er gået så stærkt, at de forventninger, vi havde til udbyg-
ningen med solceller i 2020, allerede er overgået i dag.
Stigningen skyldes gunstige støtte- og skattevilkår, og ikke mindst at prisen på
solceller er blevet næsten halveret på få år. Da partierne bag energiforliget øn-
sker at få mest mulig vedvarende energi for pengene, har det derfor været nød-
vendigt at tilpasse støtten til solcellerne. Det har vi også gjort med vind og an-
dre former for vedvarende energi, og det skylder vi selvfølgelig de medborgere,
der i sidste ende skal betale regningen. Når Danmark er berømt for sin grønne
omstilling i hele verden, skyldes det ikke mindst, at det er lykkedes os at gen-
nemføre den effektivt, og uden at den har ført til dyrere elpriser i Danmark i for-
hold til resten af EU, hvis man ser bort fra afgifter. Den tradition er der et stærkt
politisk ønske om at fortsætte.
Ministeren
21. november 2012
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 320: Henvendelse af 16/7-17 fra Danske Solcelleejere om opfølgning på foretræde for udvalget den 18/5-17
1780656_0002.png
Den nuværende støtte til solceller skyldes, at man er fritaget for at betale netta-
riffer, PSO og afgifter til staten, hvilket har en værdi af ca. 1,60 kroner pr. kWh.
Solceller er dermed langt den dyreste form for vedvarende energi. Populært
sagt kunne vi få fem gange mere vedvarende energi for de samme penge, hvis
vi brugte dem på vind i stedet for sol. Samtidig har den store vækst i antallet af
solceller efterladt et hul i statskassen, som regeringen og folketingets partier
har været nødt til at forholde sig til.
Ny ordning til støtte af solcelleanlæg
Ikke desto mindre er der fortsat politisk vilje til at sikre en markant, men kontrol-
leret, udbygning af sol i Danmark i de kommende år. Den indgåede aftale rum-
mer derfor flere væsentlige ændringer i støtten til solceller. Vi bevarer nettomå-
lerordningen, men den bliver ændret, så den bliver timebaseret i stedet for års-
baseret. Det betyder, at ejere af solcelleanlæg vil få fuld værdi af den strøm, de
bruger inden for den time, hvor den er produceret, hvilket i gennemsnit er tilfæl-
det ca. 40 % af tiden. Overskydende strøm kan for private sælges for 1,30 kr.
pr. kWh i de næste ti år, hvis anlægget bliver installeret i 2013. Den forhøjede
sats for nye anlæg aftrappes, indtil den efter 5 år er faldet til den gældende af-
regningspris på 60 øre/kWh. For anlæg etableret i 2014 er afregningsprisen så-
ledes 116 øre/kWh i ti år.
Aftalen betyder også, at det bliver både nemmere og mere fordelagtigt at lave
store fællesanlæg i for eksempel landsbyer og boligforeninger. Disse anlæg, der
ikke kan nettoafregne for andet end fællesforbrug, vil få en forhøjet afregnings-
pris på 1,45 kr. pr. kWh i 10 år, hvis de bliver etableret i 2013. Den forhøjede
sats for nye anlæg aftrappes, indtil den efter 5 år er faldet til den gældende af-
regningspris på 60 øre/kWh. For fællesanlæg etableret i 2014 er afregningspri-
sen således 128 øre i ti år. Dermed bliver muligheden for at anvende sol mere
lige for alle boligformer.
Alle, der har købt et solcelleanlæg inden den 20. november, hvor lovforslaget
som udmønter den politiske aftale blev fremsat, vil fortsætte på den årsbasere-
de nettomålerordning i 20 år, hvis de opfylder de krav, der fremgår nedenfor.
Hvornår er man på den gamle ordning?
Overgangsordningen gælder for de anlæg, som er nettilsluttet frem til dagen før
lovforslagets fremsættelse samt for de anlæg, som overholder følgende kriteri-
er:
At der er indgået bindende aftale om køb inden lovforslagets fremsættelse
den 20. november 2012
At netselskabet har modtaget anmeldelse af anlægget inden 30 dage efter
lovforslagets fremsættelse den 20. november 2012 (indebærer at installatø-
ren udfylder og fremsender
Energinet.dk’s
stamdatablanket med henblik på
registrering i Stamdataregistreret)
At anlægget er nettilsluttet senest 6 måneder efter den 20. november 2012
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
Side 2
Her kan du læse mere
Du kan finde aftalen mellem regeringen og de øvrige partier på vores hjemme-
side. Her finder du også et faktaark, der forklarer aftalen og giver eksempler på
økonomien for et solcelleanlæg under den nye ordning.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 320: Henvendelse af 16/7-17 fra Danske Solcelleejere om opfølgning på foretræde for udvalget den 18/5-17
1780656_0003.png
Du finder aftale og faktaark her:
http://www.kemin.dk/da-
dk/nyhederogpresse/pressemeddelelser/2012/sider/syvpartierbagaftaleomsolcel
ler.aspx
Lovforslaget, som udmønter aftalen, kan findes på Folketingets hjemmeside
(Forslag til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om el-
forsyning, lov om afgift af elektricitet og ligningsloven (Støtte til solcelleanlæg
og øvrige små vedvarende energi-anlæg m.v.)):
http://www.ft.dk/samling/20121/lovforslag/L86/som_fremsat.htm#dok
Det er altid en vanskelig politisk proces at ændre i gældende støtteordninger,
og det er næsten umuligt at undgå en vis usikkerhed i den periode, hvor de poli-
tiske forhandlinger pågår. Det beklager jeg, men håber samtidig, at du hermed
har fået svar på de vigtigste spørgsmål.
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
Side 3
Med venlig hilsen
Klima-, energi- og bygningsminister
Martin Lidegaard