Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 316
Offentligt
1779920_0001.png
Til høringsparterne
Kontor/afdeling
Center for Energiressourcer
Dato
30. juni 2017
Høring over lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
(Indsættelse af frister for at opnåelse af tilsagn om og ansøgning om udbetaling af
støtte efter den grønne ordning og ordningen for elektricitet produceret på små
anlæg, der anvender biogas eller forgasningsgas fremstillet med biomasse som
energikilde m.v., mulighed for midlertidig drift af elproduktionsanlæg på havet uden
elproduktionstilladelse, nedjustering af balancegodtgørelse, indsættelse af loft i
støtteordningen for små anlæg, der anvender biogas eller forgasningsgas
fremstillet med biomasse som energikilde m.v., og indsættelse af seneste frister for
nettilslutning og ansøgning om udbetaling af pristillæg i støtteordningen for solcel-
leanlæg nettilsluttet den 11. juni 2013 eller senere m.v.)
Vedlagt sendes lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi i
høring.
I forhold til forslagets hovedelementer, jf. nedenfor, skal det særligt bemærkes, at
der i forhold til gældende ret som noget nyt indsættes nye frister i forhold til en
række støtteordninger, der indebærer, at potentielle støttemodtagere efter VE-
loven skal sikre opnåelse af tilsagn, nettilslutning henholdsvis indgivelse af ansøg-
ninger om støtte inden for et givet tidspunkt.
Forslagets hovedelementer
En række af VE-lovens ordninger berøres af flere forskellige af de følgende dele af
forslaget.
Indsættelse af udløbsdatoer i overensstemmelse med de statsstøtteretlige grundlag
for en række støtteordninger
Formålet med lovforslaget er bl.a. at tydeliggøre, at en række støtteordninger om-
fattet af EU’s statsstøtteregler er tidmæssigt afgrænsede i henhold til det bagved-
liggende EU-retlige grundlag. Det drejer sig om den grønne ordning med udløb 21.
februar 2018, støtteordningen for elektricitet fra små anlæg, der anvender biogas
eller forgasningsgas fremstillet ved biomasse som energikilde med udløb 31. de-
cember 2020, støtteordningen for elektricitet fra særlige anlæg, der anvender bio-
masse som energikilde med udløb 31. december 2020, og støtteordningen for elek-
tricitet fra andre VE-teknologier end solcelleanlæg, herunder bølgekraft, vandkraft
og solfangere med udløb 31. december 2020. Det indebærer, at der efter disse
datoer ikke lovligt kan gives tilsagn om støtte efter de pågældende ordninger, fordi
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/5
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 316: Udkast til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Frister for opnåelse af tilsagn om og ansøgning om udbetaling af støtte efter den grønne ordning og ordningen for elektricitet fra små anlæg m.v.)
1779920_0002.png
det vil være i strid med EU-retten. Udløb af de statsstøtteretlige grundlag fremgår
ikke af VE-lovens bestemmelser for de pågældende støtteordninger. For at bringe
overensstemmelse mellem VE-loven og de statsstøtteretlige grundlag foreslås det
derfor, at de relevante frister indsættes i VE-loven. Herved vil potentielle støttemod-
tagere blive opmærksomme på, at der alene kan gives tilsagn om støtte indtil udløb
af det statsstøtteretlige grundlag for den pågældende ordning.
Indsættelse af seneste frist for nettilslutning
Derudover foreslås det, at der indsættes en nettilslutningsfrist i støtteordningerne
for små biogasanlæg, særlige biomasseanlæg og andre VE-teknologier end solcel-
leanlæg, herunder bølgekraft, vandkraft og solfangere til senest 2 år efter det stats-
støtteretlige udløb af ordningerne samt en ansøgningsfrist for udbetaling af pristil-
læg til senest 3 måneder efter den seneste frist for nettilslutning. Det indebærer, at
anlæg, der ikke har nettilsluttet senest den 31. december 2022 og ansøgt om udbe-
taling af pristillæg senest den 31. marts 2023, ikke kan få udbetalt pristillæg efter
ordningerne.
Indsættelse af seneste frist for ansøgning om udbetaling af tilskud i den grønne
ordning
Det foreslås endvidere, at der indsættes en ansøgningsfrist for udbetaling af tilskud
efter den grønne ordning til senest 2 år efter det statsstøtteretlige udløb af ordnin-
gen. Det indebærer, at kommuner, der ikke har ansøgt om udbetaling af tilskud på
baggrund af et tilsagn senest den 20. februar 2020, ikke kan få udbetalt tilskud efter
den grønne ordning.
Det bemærkes, at udløb af det statsstøtteretlige grundlag for den grønne ordning
medfører, at der ikke kan gives tilsagn om tilskud i medfør af ordningen efter den
20. februar 2018, idet ordningen udløber den 21. februar 2018. Ansøgninger om
tilsagn om tilskud, som Energinet.dk modtager inden den 21. februar 2018, men
hvor der ikke er ydet tilsagn om tilskud forinden, vil skulle meddeles afslag under
henvisning til, at ordningens statsstøttegodkendelse er udløbet.
Den normale sagsbehandlingstid er 6-8 uger, men hvis det viser sig, at der kommer
mange ansøgninger som følge af, at ordningen udløber, vil sagsbehandlingstiden
kunne stige væsentligt. Derfor vil det være en god idé, at indsende ansøgninger om
tilsagn om tilskud hurtigst muligt, og gerne inden den 30. september 2017, da det
ikke kan forventes, at ansøgninger modtaget efter den dato vil kunne nå at blive
sagsbehandlet inden 20. februar 2018.
Det bemærkes, at Energinet.dk behandler alle ansøgninger uanset, hvornår de
måtte være modtaget inden for de typiske sagsbehandlingstider – indtil statsstøtte-
godkendelsen udløber – og behandler ansøgninger om tilsagn om tilskud på sam-
me vis, som Energinet.dk hidtil har behandlet sådanne ansøgninger. Det vil sige, at
ansøgninger behandles i den rækkefølge de indkommer, hvis de er fyldestgørende.
Side 2/5
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 316: Udkast til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Frister for opnåelse af tilsagn om og ansøgning om udbetaling af støtte efter den grønne ordning og ordningen for elektricitet fra små anlæg m.v.)
1779920_0003.png
Ansøgninger om tilsagn om tilskud som ikke er fyldestgørende, behandles ikke,
førend ansøgningerne er modtaget med de oplysninger, der måtte udestå.
For tilsagn givet inden den 21. februar 2018 vil det gælde, at der senest den 20.
februar 2020 er ansøgt om udbetaling af midler efter ordningen.
Nedjustering af balancegodtgørelsen
Med lovforslaget foreslås balancegodtgørelsen nedjusteret. Vindmølleejere kan
afsætte den strøm, de producerer på elmarkedet. Balanceomkostninger relaterer
sig til omkostninger i elmarkedet, hvor man pga. fluktuerende produktion ikke kan
producere el på de forventede eller planlagte tidspunkter. Ubalancer skal balance-
res ved køb og salg i elmarkedet. Det er disse omkostninger, som balancegodtgø-
relsen i gennemsnit skal dække.
Danmark er ifølge Europa-Kommissionens statsstøttegodkendelser (N 354/2008 af
10. marts 2009, N 602/2004 af 9. november 2005 og N 342/2003 af 16. marts
2004) om balancegodtgørelsen til vindmøller forpligtet til at nedsætte balancegodt-
gørelsen, hvis ydelsen kan leveres billigere på det kommercielle balanceringsmar-
ked. Balancegodtgørelsen er senest nedjusteret den 1. januar 2017. I forbindelse
med den løbende kontrol af balancegodtgørelsen er der fundet grundlag for nedju-
stering af godtgørelsen i overensstemmelse med Europa-Kommissionens godken-
delser af ordningen.
Indsættelse af pulje på 1 MW i en række støtteordninger
Derudover foreslås det, at der indsættes en pulje på 1 MW i henholdsvis støtteord-
ningen for små anlæg, der anvender biogas eller forgasningsgas fremstillet ved
biomasse som energikilde, støtteordningen for særlige anlæg, der anvender bio-
masse som energikilde, og i hver af støtteordningerne for andre VE-teknologier,
end solcelleanlæg, herunder bølgekraft, vandkraft og solfangere (VE-lovens § 47,
stk. 9).
Indsættelse af seneste frist for nettilslutning og/eller seneste frist for ansøgning om
udbetaling af pristillæg i en række støtteordninger for solcelleanlæg i lov 900 af 4.
juli 2013 (overgangsordninger)
Desuden foreslås det at tidsbegrænse muligheden for at opnå pristillæg for elektri-
citet produceret på solcelleanlæg, der er nettilsluttet den 11. juni 2013 eller senere,
ved at indsætte en seneste frist for nettilslutning til den 31. december 2017 som
betingelse for udbetaling af pristillæg. Den foreslåede ændring medfører, at der
alene kan ydes pristillæg til solcelleanlæg, der er nettilslutning senest den 31. de-
cember 2017. Det foreslås endvidere, at Energinet.dk skal have modtaget ansøg-
ning om udbetaling af pristillæg efter overgangsreglen senest den 31. marts 2018.
Potentielle støttemodtagere, der er omfattet af støtteordningen for solcelleanlæg,
der nettilsluttes den 11. juni 2013 eller senere i medfør af lov nr. 900 af 4. juli 2013
Side 3/5
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 316: Udkast til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Frister for opnåelse af tilsagn om og ansøgning om udbetaling af støtte efter den grønne ordning og ordningen for elektricitet fra små anlæg m.v.)
1779920_0004.png
bør derfor sikre sig, at nettilslutning sker inden udgangen af 2017. Hvis der ikke
sker nettilslutning inden 31. december 2017, og Energinet.dk ikke modtager an-
søgning om udbetaling af pristillæg senest den 31. marts 2018, kan der ikke udbe-
tales pristillæg efter støtteordningen.
Derudover foreslås det, at der indsættes en seneste frist for ansøgning om udbeta-
ling af pristillæg i støtteordningen for solcelleanlæg med en installeret effekt på 400
kW eller derunder, som er nettilsluttet senest den 10. juni 2013 og i støtteordningen
for fælles solcelleanlæg, som er nettilsluttet senest den 10. juni 2013, jf. overgangs-
reglerne i § 4, stk. 7-8, i lov nr. 900 af 4. juli 2013.
Mulighed for midlertidig drift af elproduktionsanlæg på havet uden elproduktionstil-
ladelse
Med lovforslaget foreslås derudover indsat en mulighed for midlertidig drift af elpro-
duktionsanlæg på havet uden elproduktionstilladelse. Der kan opstå tilfælde, hvor
der er behov for, at et elproduktionsanlæg på havet, såsom en havvindmøllepark, i
en midlertidig periode drives uden elproduktionstilladelse. Det kan eksempelvis
være nødvendigt i forbindelse med misligholdelse af et realkreditlån i en havvind-
møllepark, hvor realkreditinstituttet som ufyldestgjort panthaver overtager og driver
anlægget i en midlertidig periode, indtil overdragelse af anlægget til en anden virk-
somhed, der har den fornødne finansielle kapacitet m.v., kan finde sted. Dispensa-
tionshjemlen er et nødvendigt supplement til dispensationshjemlen i elforsyningslo-
ven, hvorefter energi-, forsynings- og klimaministeren kan dispensere fra kravet om
bevilling for elproduktionsanlæg over 25 MW.
Ikrafttrædelse
Det forventes, at lovforslaget træder i kraft den 1. januar 2018.
Høringsfrist
Høringssvar til lovforslaget bedes sendt til Energistyrelsens hovedpostkasse
[email protected]
med kopi til
[email protected]
Ditte Parmer Simonsen,
[email protected]
Maria
Gry Stigø og
[email protected]
Gülsum Koc.
senest mandag den 14. august 2017, kl. 12.
Eventuelle spørgsmål vedrørende udkast til lovforslag kan rettes til:
Vedr. ændringer - indsættelse af frister, puljer mv. i støtteordninger i medfør
af VE-loven:
Ditte Parmer Simonsen:
[email protected],
tel.: 3392 7900.
Sobia Waheed:
[email protected],
tel: 3392 6636.
Vedr. ændring - mulighed for midlertidig drift af elpropduktionsanlæg på ha-
vet uden elproduktionstilladelse:
Side 4/5
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 316: Udkast til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Frister for opnåelse af tilsagn om og ansøgning om udbetaling af støtte efter den grønne ordning og ordningen for elektricitet fra små anlæg m.v.)
1779920_0005.png
Maria Gry Stigø:
[email protected],
tel.: 3392 4944.
Gülsüm Koc:
[email protected],
tel.: 3392 4947.
Det bemærkes, at eventuelle høringssvar vil blive oversendt til Folketingets Energi-,
Forsynings- og Klimaudvalg.
Med venlig hilsen
Ditte Parmer Simonsen
Side 5/5