Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 308
Offentligt
1777341_0001.png
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
10. juli 2017
J nr. 2017 - 2165
Europaudvalget har i brev af 14. juni 2017 stillet mig følgende spørgsmål nr. 1 ad
KOM (2016) 590, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kenneth Kristensen Berth (DF).
Spørgsmål 1
Som opfølgning på ministerens forelæggelse i Folketingets Europaudvalg
den 2. juni 2017 vedr. forslag til direktiv om en kodeks for elektronisk kom-
munikation bedes ministeren kommentere på Bundesrats holdning til sagen
om symmetrisk regulering af telestruktur i yderområderne, jf. KOM (2016)
0590
bilag 2.
Svar
Det tyske Forbundsråd (Bundesrat) vedtog i sin 952. samling den 16. de-
cember 2016 en holdning, der primært indeholder 2 punkter af væsentlig be-
tydning for symmetrisk regulering af teleinfrastruktur. Der er tale om det ge-
nerelle punkt 2 og det mere specifikke punkt 17.
I forhold til punkt 2 finder Forbundsrådet det afgørende, at de vellykkede
principper, der er fastlagt i gældende lovgivning, opretholdes i revisionen af
de retlige rammer for telekommunikation. I den forbindelse finder Forbunds-
rådet, at disse eksisterende bestemmelser kun bør begrænses, ændres eller
suppleres, hvis dette er berettiget i lyset af markedsudviklingen. Det grund-
læggende princip i denne proces skal være at sikre en effektiv konkurrence,
der har ydet et afgørende bidrag til udviklingen af telekommunikations- og
bredbåndsmarkeder.
Punkt 17 i Forbundsrådets holdning omhandler symmetriske forpligtelser (ar-
tikel 59 i Kommissionens forslag om et europæisk kodeks for elektronisk
kommunikation, KOM (2016) 590). Denne artikel i forslaget præciserer den
nationale tilsynsmyndigheds mulighed for at pålægge udbydere, der ikke af
tilsynsmyndigheden er udpeget til at have en stærk markedsposition, at åbne
deres net for konkurrerende tjenesteudbydere, hvis konkurrencesituationen
tilsiger det.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/3
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 308: Kopi af svar til Europaudvalget om symmetrisk regulering af telestruktur i yderområderne
1777341_0002.png
Forbundsrådet finder fsva. symmetrisk regulering, at indførelsen af yderligere
symmetriske forpligtelser vil udgøre et uacceptabelt paradigmeskifte i forhold
til de hidtil gældende bestemmelser, som fungerer på forudsætningen om, at
regulering i det væsentlige kun kræves for udbydere med stærk markedspo-
sition. Efter Forbundsrådets opfattelse vil den foreslåede tilgang føre til mere
regulering, reducere konkurrencen på markedet og hæmme investeringer fra
konkurrenter. Desuden har EU-direktivet om at reducere omkostningerne
ved etablering af bredbånd (2014/61/EU) allerede indført yderligere symme-
triske forpligtelser. Forbundsrådet er imod indførelsen af yderligere symme-
triske forpligtelser.
Indledningsvist skal det bemærkes, at jeg er helt enig med Forbundsrådets
generelle holdning om, at forslaget om et europæisk kodeks for elektronisk
kommunikation skal fastholde de generelle principper om adgangsregulering
og kun modificere tilgangen de steder, hvor markedsudviklingen berettiger
dette.
I forhold til Forbundsrådets holdning til artikel 59 i Kommissionens forslag om
en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation er vi ikke enige i For-
bundsrådets vurdering af, at der er tale om et paradigmeskifte. Den foreslåe-
de artikel 59 er i betydelig grad en præcisering af artikel 12, stk. 3, i det gæl-
dende rammedirektiv (2009/140/EF). Den gældende bestemmelse giver mu-
lighed for en tilsvarende regulering som den, der lægges op til i Kommissio-
nens forslag om et europæisk kodeks for elektronisk kommunikation. Præci-
seringen af reglerne skal være med til at gøre reglerne mere anvendelige i
praksis.
Hvis forslaget vedtages i dets nuværende form, vil det betyde, at de eksiste-
rende danske regler i teleloven skal udvides, så det giver den nationale til-
synsyndighed bedre muligheder for at anvende symmetrisk regulering, hvis
der opstår lokale eller regionale monopoler.
Bestemmelsen er i det gældende rammedirektiv og i forslaget om en euro-
pæisk kodeks for elektronisk kommunikation en relativt begrænset undtagel-
se til reguleringen af udbydere med stærk markedsposition. Bestemmelsen
skal kun kunne anvendes i særlige tilfælde, hvor markedssituationen tilsiger
det. I disse tilfælde vil det som udgangspunkt være muligt at gribe ind, hvis
der skulle opstå monopoltilstande
lokalt eller regionalt. Der er dermed lagt
op til, at det fortsat skal være sådan, at hvis der er tilstrækkelig konkurrence
på et givent marked, må der ikke indføres regulering. Om, hvordan og hvor
dette værktøj skal anvendes, vil med Kommissionens forslag forsat afhænge
af en konkret vurdering, som det er op til den uafhængige nationale telemyn-
dighed at foretage.
Jeg deler heller ikke Forbundsrådets vurdering af, at bestemmelsen nødven-
digvis vil føre til mere regulering, reducere konkurrencen og hæmme investe-
ringer. Eksempler fra Frankrig, Spanien og Portugal indikerer det modsatte,
Side 2/3
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 308: Kopi af svar til Europaudvalget om symmetrisk regulering af telestruktur i yderområderne
1777341_0003.png
men det vil være afgørende, hvordan bestemmelsen implementeres i dansk
lovgivning.
Regeringen lægger i forhandlingerne om forslaget om et europæisk kodeks
for elektronisk kommunikation vægt på, at den konkrete regulering ikke for-
ringer konkurrencen på telemarkedet. Derfor arbejder regeringen i forhold til
symmetrisk regulering for at skabe klare og anvendelige regler, der gør det
muligt at adressere de konkurrencemæssige udfordringer, som kan opstå i
takt med udbygningen af regionale eller lokale fibernet.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 3/3