Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 306
Offentligt
1776983_0001.png
Høringsnotat vedrørende høring af bekendtgørelse om tilskud til nye
forretningskoncepter for varmepumper til bygningsopvarmning og
procesformål i erhverv
Energistyrelsen har den 19. juni 2017 sendt udkast til bekendtgørelse om tilskud til
nye forretningskoncepter for varmepumper til bygningsopvarmning og procesformål
i erhverv i høring med frist for afgivelse af bemærkninger den 3. juli 2017.
Energistyrelsen har i alt modtaget 10 høringssvar.
Dansk Gasteknisk Center, Dansk Industri, Det Økologiske Råd, HOFOR og
Landsforeningen af Landsbyerne i Danmark har ikke haft bemærkninger.
Der er indkommet høringssvar med bemærkninger fra
Dansk Energi, Dansk Fjernvarme, Foreningen af Rådgivende Ingeniører,
Tekniq, VedvarendeEnergi,
Svarene har især berørt følgende punkter:
1. Afgrænsning af støtteberettigede aktiviteter
2. Støtteordningens udformning
3. Øvrige kommentarer og spørgsmål
1. Afgrænsning af støtteberettigede aktiviteter
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, udtrykker opbakning til tiltaget, men
fremfører, at det ikke virker samfundsøkonomisk optimalt, hvis tilskuddet gives til
ejendomme, der kan tilsluttes fjernvarme og til dels naturgas. Dansk Fjernvarme
påpeger, at det bør præciseres, at der ikke kan ydes tilskud til individuelle
varmepumper i kollektive fjernvarme- og naturgasområder.
Energistyrelsens bemærkninger
Det vurderes, at en varmepumpe typisk ikke vil være relevant i bygninger
beliggende i områder, der allerede er eller inden for en kortere årrække vil blive
udlagt til forsyning med fjernvarme, mens en varmepumpe godt kan være relevant i
forbindelse med et eksisterende naturgasfyr. Det bør være en konkret vurdering i
de enkelte tilfælde, der skal afgøre, om varmepumper er en hensigtsmæssig
løsning. Det vil derfor fremgå af ansøgningsmaterialet, at støtte ikke kan gives til
varmepumper, der installeres i områder udlagt til fjernvarme.
VedvarendeEnergi fremfører, at det bør sikres, at økonomien ved anlægget kræver
tilskud, for at anlægget er økonomisk attraktivt for brugeren for at være i
overensstemmelse med EU-regler for tilskud. VedvarendeEnergi fremfører derfor,
at tilskudsmulighederne også bør omfatte forundersøgelse, hvor dette undersøges.
Kontor/afdeling
Center for Systemanalyse,
Energieffektivitet og Global
Rådgivning
Dato
4. juli 20177
J nr.
2017-2300
trh/
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/5
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 306: Bekendtgørelse om tilskud til nye forretningskoncepter for varmepumper til bygningsopvarmning og procesformål i erhverv
1776983_0002.png
Energistyrelsens bemærkninger
Formålet med støtteordningen er at bidrage til etableringen af et marked for
varmepumper på abonnement målrettet erhverv. Støtteordningen skal dermed
bidrage til at gøre varmepumper attraktive for en gruppe virksomheder, som i dag
fravælger varmepumper som opvarmningsform. Støtteordningen vil blive defineret,
anmeldt og administreret indenfor rammerne af artikel 41 i den generelle
gruppefritagelsesforordning, som giver mulighed for at give investeringsstøtte til
fremme af energi fra vedvarende energikilder. Artikel 41 stiller ikke krav om
forundersøgelser.
2. Støtteordningens udformning
Dansk Fjernvarme fremfører, at støtten til varmepumper på abonnement er
væsentligt højere end den tilsvarende relative støtte, der kan gives til kollektive
varmepumper. Derfor foreslås det, at tilskudsniveauerne skal være mere
ligeværdige for at undgå en skævvridning mellem individuel og kollektiv
opvarmning. Endelig fremfører Dansk Fjernvarme, at der kan være risiko for, at den
enkelte bygningsejer ikke får fuld nytte af tilskudsbeløbet ved ordningens
konstruktion sammenholdt med de store beløb, der er i spil.
Energistyrelsens bemærkninger
Støtteordningen er udformet med henblik på at yde delvis dækning af op til 3
energitjenesteleverandørers omkostninger til indkøb af varmepumper og
overvågningsudstyr, som de installerer hos andre virksomheder. Formålet med
støtteordningen er derigennem at bidrage til etableringen af et marked for
varmepumper på abonnement målrettet erhverv, og støtteordningen er derfor
grundlæggende anderledes end ordningen målrettet omlægningen til varmepumper
på eksisterende fjernvarmeværker.
Støtten defineres inden for rammerne af artikel 41, stk. 6, litra a i den generelle
gruppefritagelsesforordning (Kommissionens forordning nr. 651/2014), som giver
mulighed for at støtte op til 45 pct. af virksomhedernes udgifter til indkøb af
varmepumper og overvågningsudstyr. Det er disse 45 pct. som bekendtgørelsen
referer til. I praksis vil støtten blive udfaset i takt med, at virksomhederne får
opbygget kompetencer på området, ved at støtteprocenten falder fra ca. 40 til 20 i
takt med, at energitjenestevirksomhederne får opbygget deres kompetencer på
området. Støtteprofilen vil fremgå af ansøgningsmaterialet.
Endelig bemærkes, at støtteordningen ikke direkte kommer de enkelte
bygningsejere eller virksomheder til gode, men primært skal bidrage til at sikre, at
en række energitjenesteleverandører etablerer sig på markedet.
Tekniq fremfører, at støtteordningen skaber ulige konkurrence ved at give få
leverandører mulighed for at sænke deres priser. Når der anvendes
Side 2/5
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 306: Bekendtgørelse om tilskud til nye forretningskoncepter for varmepumper til bygningsopvarmning og procesformål i erhverv
1776983_0003.png
statsstøttemidler til at fremme en særlig forretningsmodel forringer staten
rammebetingelserne for langt flere virksomheder, hvilket er kontraproduktivt for den
grønne omstilling. Endvidere påpeger Tekniq, at Energistyrelsen tidligere har
konkluderet, at tilsvarende støtteordninger økonomisk set ikke er en mere attraktiv
løsning for slutbrugeren end en løsning, hvor bygningsejeren selv ejer
varmepumpen, og at det derfor er svært at se rimeligheden i at udvikle og udbyde
en støtteordning, der allerede findes på markedet.
Energistyrelsen bemærkninger
Ansøgningsrunden for støtteordningen forventes gennemført frem til november
2017, og tilsagn om støtte vil blive givet til de 3 bedst kvalificerede virksomheder
eller konsortier af virksomheder. De overordnede kriterier for udvælgelse fremgår af
bekendtgørelsens § 5, mens de mere detaljerede kriterier vil fremgå af
ansøgningsmaterialet. Det er dermed åbent for alle virksomheder at søge at
kvalificere til at modtage støtte til at etablere sig som leverandør af varmepumper
på abonnement.
Varmepumper på abonnement til erhverv udspringer af en række
demonstrationsprojekter, som er iværksat for at afprøve nye forretningsmodeller for
fremme af varmepumper, ligesom støtteordningen i vidt omfang baserer sig på de
positive erfaringer, der er gjort med den eksisterende ordning for varmepumper på
abonnement, der primært er målrettet boliger. Erfaringerne har vist, at det er muligt
at få energitjenesteleverandører til at stå for ejerskab, drift og ansvar for
varmepumper, uden at det medfører en væsentligt økonomisk byrde for den
enkelte kunde.
Varmepumper på abonnement adskiller sig fra traditionelt salg af varmepumper ved
at håndtere barrierer som økonomi, teknologi og viden, som traditionelt bremser en
større udbredelse af varmepumper. Der findes kun i meget begrænset omfang
tilsvarende løsninger målrettet virksomheder, og formålet med støtteordningen er
derfor at bidrage til etableringen et marked, som gør det muligt at tilbyde
varmepumper til en gruppe virksomheder, som i dag ellers ser bort fra
varmepumper. Varmepumper på abonnement skal dermed bidrage til at gøre det
samlede marked for varmepumper større.
Traditionelt ejerskab af varmepumper, hvor virksomhederne selv er ansvarlig for
indkøb, ejerskab, drift og vedligeholdelse medfører andre fordele for den enkelte
virksomhed, herunder fuld kontrol med deres varmeinstallation og potentielt lavere
omkostninger, når de ikke skal betale en energitjenesteleverandør for at stå for
ejerskab og drift af deres varmeanlæg.
Endelig bemærkes det, at støtten kan udbetales til delvis dækning af
energitjenesteleverandørernes omkostninger til indkøb af varmepumper, der
installeres hos 3. part. Støtten udbetales derfor ikke til slutkunder. Det er derfor
Side 3/5
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 306: Bekendtgørelse om tilskud til nye forretningskoncepter for varmepumper til bygningsopvarmning og procesformål i erhverv
1776983_0004.png
forventningen, at støtteordningen kun vil have en begrænset afsmittende effekt på
det øvrige marked for varmepumper.
3. Øvrige kommentarer og spørgsmål
Vedvarende Energi fremfører, at det er uklart, om støtten må kombineres med
betaling for energibesparelserne fra energiselskaber, for at disse kan opfylde deres
energispareforpligtelser.
Energistyrelsen bemærkninger
Støtten kan udbetales til delvis dækning af energitjenesteleverandørernes
omkostninger til indkøb af varmepumper, der installeres hos 3. part. Støtten
udbetales derfor ikke til slutkunder. Det er muligt for slutkunden at opnå støtte fra
andre støtteordninger, fx håndværkerfradrag og tilskud som led i
energiselskabernes energispareindsats, i det omfang disse ordninger tillader
kombinationer af støtte. Muligheden for at kombinere støtteordningen for
varmepumper på abonnement til erhverv med andre støtteordninger vil fremgå af
ansøgningsmaterialet for støtteordningen.
Vedvarende Energi fremfører, at en ansøgningsfrist d. 15. september giver en alt
for kort ansøgningsperiode.
Energistyrelsen bemærkninger
Den forventede ansøgningsfrist for støtteordningen fremgik af det medsendte
høringsbrev. Det er væsentligt at sikre, at ansøgere får tid til at udarbejde
velunderbyggede ansøgninger. Derfor imødekommes forslaget fra
VedvarendeEnergi, og ansøgningsfristen for støttepuljen rykkes til 1. november
2017.
Vedvarende Energi fremfører, at det er uklart hvor lang periode tilskudsmodtagere
har til at realisere projekter.
Energistyrelsens bemærkninger
De enkelte projekter skal afsluttes inden 1. december 2020, hvor der vil være frist
for ansøgning af udbetaling af støtte. Projekternes løbetid vil fremgå af
ansøgningsmaterialet for støtteordningen.
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, spørger, om det er rigtigt forstået, at
varmepumpen i de tilskudstildelte projekter ikke må anvendes til
brugsvandsopvarmning.
Energistyrelsens bemærkninger
Det er ikke intentionen at afskære varmepumper, der bruges til
brugsvandsopvarmning, fra at kunne modtage støtte. Derfor præciseres
Side 4/5
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 306: Bekendtgørelse om tilskud til nye forretningskoncepter for varmepumper til bygningsopvarmning og procesformål i erhverv
1776983_0005.png
bekendtgørelsen, så det tydeligt fremgår, at levering af varme også omfatter
brugsvand.
Dansk Energi fremfører, at Energistyrelsen bør sikre, at der på systematisk vis
opsamles erfaring og data på anvendelse af de tildelte midler i forhold til installeret
mængde og effektivitet af varmepumperne, samt at der opsamles viden om
udfordringer og barrierer samt hvilke sektorer, varmepumperne installeres i.
Endelig anbefaler Dansk Energi, at der stilles krav til de støttede virksomheder om
på systematisk vis at indberette de foreslåede oplysninger og erfaringer.
Energistyrelsens bemærkninger
De nærmere krav for de støttede virksomheders afrapportering til Energistyrelsen
vil fremgå af ansøgningsmaterialet. Dansk Energis anbefalinger til
opmærksomhedspunkter vil indgå i den præcise udformning af kravene.
Side 5/5