Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 301
Offentligt
1775032_0001.png
Kontor/afdeling
Center for Forsyning
Dato
6. juni 2017
J nr.
2016-8609
/jsl/anar
Høringsnotat vedr. udkast til bekendtgørelse om Affaldsregistret og om
godkendelse som indsamlingsvirksomhed
Udkast til bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som
indsamlingsvirksomhed har været udsendt i høring fra den 24. april til den 19. maj
2017.
Bekendtgørelsen er ændret som følge af indførelse af regler om automatisk
sagsbehandling, jf. Lov nr. 177 af 24. februar 2015 om obligatorisk digital
kommunikation mv. Med loven er der indført hjemmel til at fastsætte regler om
anvendelse af digital kommunikation for at reducere sagsbehandlingstiden på en
række områder. Der er endvidere indført hjemmel til betaling af gebyrer med
betalingskort.
Udkastet til bekendtgørelse har været sendt i høring hos ca. 280 organisationer og
selskaber mv. Ligeledes har udkastet været offentligt tilgængeligt i høringsperioden
på Høringsportalen.
Energistyrelsen har modtaget 9 høringssvar.
Følgende høringsparter har fremsendt skriftlige høringssvar med bemærkninger:
KL
Kommunernes Landsforening
DTL
Danske Vognmænd
DAF
Dansk Affaldsforening
ITD
Brancheorganisationen for den danske vejgodstransport
Følgende høringsparter har meddelt, at de ikke har bemærkninger til det
fremsendte udkast:
Dansk Bilbrancheråd
CO-industri
FSR
Danske Revisorer
Dansk Gas Distribution A/S
Forbrugerrådet Tænk
Svarene har især berørt følgende punkter:
1. Økonomiske konsekvenser
2. Automatisk sagsbehandling
3. Bekendtgørelsens § 16, stk. 1. nr. 8
indsamlerbevis (fuldtidsansat)
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/5
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 301: Orientering om høringsnotat om bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed samt indkomne høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1775032_0002.png
4. Bekendtgørelsens § 8 - kommunale behandlingsanlæg
5. Registrering i Affaldsregisteret
6. Fremtidig gennemgribende revision af Affaldsregistret.
I det følgende gennemgås de væsentligste høringssvar til ovennævnte punkter.
Udover de kommentarer som er sammenfattet i dette høringsnotat, indeholder
høringssvarene en række mere tekniske og redaktionelle kommentarer til udkast til
bekendtgørelse. Disse kommentarer vil blive indarbejdet i fornødent omfang.
Endelig er der foretaget en række mindre ændringer, herunder redaktionelle og
lovtekniske ændringer i bekendtgørelsen.
Det skal bemærkes, at høringssvarene kun er gengivet i hovedtræk. Ønskes
detaljerede oplysninger om svarenes indhold, henvises der til de fremsendte
høringssvar.
Sammenfatning
Der er bred opbakning til de ændringer, der er foreslået som følge af indførelse af
regler om automatisk sagsbehandling.
Der er kommet bemærkninger til en foreslået ændring om, at det skal være en
fuldtidsansat og ikke en ledende medarbejder ansat i virksomheden, der har
erhvervet indsamleruddannelsen. På baggrund af de indkomne høringssvar har
Energistyrelsen valgt at ændre udkastet til bekendtgørelsen, således at der
hverken er krav om, at den ansatte med indsamleruddannelsen skal være
fuldtidsansat eller en ledende medarbejder.
Energistyrelsen har valgt at lade en passage om indberetning af affaldsdata til
Affaldsdatasystemet undgå, da passagen er uden betydning for bekendtgørelsen
om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed. Som
konsekvens heraf er straffebestemmelserne tilpasset således, at bestemmelsen om
indberetning af affaldsdata uden at være godkendt som indsamlingsvirksomhed
udgår.
En stor del af de indkomne høringssvar relaterer sig til forslag til forbedringer af
Affaldsregistret og vedrører ikke automatisk sagsbehandling. Energistyrelsen
noterer forslagene i forbindelse med en fremtidig revision af bekendtgørelsen.
1. Økonomiske konsekvenser
KL
kan tilslutte sig, at ændringen af bekendtgørelsen ikke vil have økonomiske
konsekvenser for kommunerne i et omfang, der tilsiger DUT-kompensation.
2. Automatisk sagsbehandling
Der er indført automatisk sagsbehandling for transportører, mæglere, forhandlere
og indsamlingsvirksomheder uden forbehandlingsanlæg. Det betyder, at disse
bliver registret i Affaldsregistret med det samme, når der er indsendt en ansøgning.
Side 2/5
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 301: Orientering om høringsnotat om bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed samt indkomne høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1775032_0003.png
For indsamlingsvirksomheder med forbehandlingsanlæg, indsamlingsvirksomheder
med dokumentation for kvalifikationer, der kan sidestilles med indsamlerbevis,
genanvendelsesanlæg og eksisterende kommunale behandlingsanlæg er der
fortsat manuel sagsbehandling.
ITD
er tilfreds med automatisering af sagsbehandling for registreringspligtige
affaldsaktører som for eksempel affaldstransportører. ITD finder det positivt, at digi-
tal registrering nu suppleres med gebyrbetaling med betalingskort.
ITD hilser også den samtidige gebyrnedsættelse velkommen og henstiller samtidig
til, at Energistyrelsen fortsat vil effektivisere og automatisere arbejdsgange og
dermed arbejde for at mindske de administrative og økonomiske byrder, der er
forbundet med at være affaldstransportør eller indsamler i Danmark.
3. Bekendtgørelsens § 16, stk. 1. nr. 8
indsamlerbevis (fuldtidsansat)
Det foreslås, at personer med indsamlerbevis ikke længere skal have en ledende
stilling i indsamlingsvirksomheden.
DAF
mener, at dette kun yderligere kan reducere forståelsen for registret og
betydningen af indsamlerrollen.
DTL
finder det problematisk at ændre
kravet om, at en ”ledende medarbejder”
i
indsamlingsvirksomheden skal have erhvervet indsamlerprøven til en
”fuldtidsansat”.
Det er DTL’s opfattelse, at det centrale ved placeringen af uddannelseskravet på
en given person i virksomheden er, at denne person er forankret i virksomheden,
og at denne reelt arbejder med de opgaver, som uddannelsen skal understøtte.
Denne person er i praksis ikke altid fuldtidsansat.
DTL har indsendt en række eksempler, der illustrerer udfordringen ved
afgræsningen af
”fuldtidsansat”,
og som begrunder,
hvorfor ”ledende medarbejder”
ikke er operativt
– omend mindre problematisk end ”fuldtidsansat”.
DTL foreslår, at afgrænsningen bliver ”en person, der er forankret i virksomheden
og som har ansvaret for overholdelsen af bekendtgørelse om affald og relaterede
bekendtgørelser”.
Energistyrelsens bemærkninger
På baggrund af de indkomne høringsvar har Energistyrelsen valgt at ændre
formuleringen i § 16, stk. 1, nr. 8, således at det ikke er et krav, at det er en
ledende eller en fuldtidsansat medarbejder, der har erhvervet
indsamleruddannelsen. Det gælder herefter, at der i virksomheden skal være ansat
en person, der har erhvervet indsamleruddannelsen.
Side 3/5
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 301: Orientering om høringsnotat om bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed samt indkomne høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1775032_0004.png
Fjernelse af kravet om at personen i virksomheden skal være en ledende
medarbejde er sket for at bringe bekendtgørelsen på linje med praksis. Efter
indførelsen af indsamleruddannelsen modtog Miljøstyrelsen, som dengang
administrerede Affaldsregistret, mange henvendelser fra virksomheder, der
påpegede, at det i forhold til deres personalesammensætning, struktur etc. var
meningsløst, at den formelle leder skulle have indsamlerbeviset. På den baggrund
besluttede Miljøstyrelsen (siden Energistyrelsen) ikke at håndhæve kravet om
ledende stilling.
4. Bekendtgørelsens § 8 - kommunale behandlingsanlæg
Kommunale behandlingsanlæg, der er godkendt til fortsat at behandle det
genanvendelige erhvervsaffald, skal registreres i Affaldsregistret efter bekendtgør-
elsens § 8.
DAF
bifalder, at de kommunale behandlingsanlæg fortsat er opført i registret. DAF
mener, at registret derudover skal udvides med de kommunale anlæg, som mod-
tager farligt affald. Farligt affald er som udgangspunkt ikke genanvendeligt
erhvervsaffald, men DAF kan konstatere, at virksomhederne er usikre mht. at
benytte de kommunale anlæg, hvis de ikke er opført i registret.
Alternativt burde det meget tydeligt fremgå, at den kommunale anvisning fortsat
gælder for ikke-genanvendeligt affald, samt at kommunale anlæg til håndtering af
ikke-genanvendeligt affald ikke skal fremgå af registret.
Energistyrelsens bemærkninger
Bekendtgørelsen om Affaldsregistret og om godkendelse som
indsamlingsvirksomhed er udelukkende ændret som følge af indførelse af regler
om automatisk sagsbehandling. Øvrige forslag til ændringer og/eller forbedringer vil
blive vurderet under en kommende opdatering af Affaldsregistret og
bekendtgørelsen. Se også punkt 6.
5. Registrering i Affaldsregisteret
Affaldsregistret har til formål dels at sikre, at Danmark overholder EU-forpligtelser i
Affaldsdirektivet om at oprette et register over affaldsaktører, dels at understøtte
affaldsproducerende virksomheder i at finde aktører, der kan foretage
affaldshåndtering.
ITD
stiller spørgsmål ved, om Affaldsregistret er en hjælp for affaldsproducenter,
når de mangler en affaldstransportør eller indsamler til at transportere eller
håndtere deres affald.
ITD oplyser, at det i øjeblikket er muligt for både danske og udenlandske virksom-
heder at anføre i registret, at de opererer i hele Danmark. Det betyder, at der i
Affaldsregistret pt. er 1.264 affaldsaktører, som tilbyder deres services på
eksempelvis Ærø. Heraf har 610 virksomheder et dansk CVR- eller moms-nummer.
Side 4/5
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 301: Orientering om høringsnotat om bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed samt indkomne høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1775032_0005.png
De udenlandske virksomheder er typisk underleverandør til en dansk
affaldstransportør/indsamlingsvirksomhed og har sandsynligvis sjældent interesse i
at markedsføre sig i et bestemt geografisk område. ITD foreslår derfor, at
Energistyrelsen burde overveje muligheden for automatisk at registrere disse uden
konkret geografi.
Danske virksomheder kunne som udgangspunkt være registret i dennes
hjemkommune. Virksomheden kunne herefter supplere med flere kommuner efter
egne ønsker.
Energistyrelsens bemærkninger
Bekendtgørelsen om Affaldsregistret og om godkendelse som
indsamlingsvirksomhed er udelukkende ændret som følge af indførelse af regler
om automatisk sagsbehandling. Øvrige forslag til ændringer og/eller forbedringer vil
blive vurderet under en kommende opdatering af Affaldsregistret og
bekendtgørelsen. Se også punkt 6.
6. Fremtidig gennemgribende revision af Affaldsregisteret
Det fremgår af høringsbrevet, at udkastet til bekendtgørelse primært indeholder
ændringer, der understøtter automatisk sagsbehandling og betalingskortløsning.
Større og mere gennemgribende ændringer udskydes til en senere udstedelse.
Efter
DTL’s
opfattelse skal mange af de enkeltstående udfordringer med
Affaldsregisteret løses ved at se på den grundstruktur, der i affaldsbekendtgørelsen
er lagt for både affaldsregisteret og miljøstyrelsens affaldsdatasystem, idet der
også bør ses på, hvordan der skabes sammenhæng mellem registeret og
datasystemet. Særligt de grundlæggende begreber ”transportør” og
”indsamlingsvirksomhed” har vist sig vanskelige at operere med i praksis,
og dette
har indflydelse på begge systemer.
Således støtter DTL Energistyrelsens planer om at tage fat på en mere
gennemgribende revision. DTL opfordrer samtidig Energistyrelsen til at lade dette
ske i et samarbejde med Miljøstyrelsen for så vidt udfordringer relateret til
affaldsdatasystemet.
Ændring af udkast til bekendtgørelse
Ovenstående høringssvar har medført, at udkast til bekendtgørelse er ændret
således:
§ 15, stk. 1, nr. 2, er slettet.
§ 15, stk. 1. nr. 1, er skrevet sammen med den øvrige tekst i stk. 1.
§ 16, stk. 1, nr. 8,
”fuldtidsansat” er slettet.
§ 16, stk. 1, nr. 9,
”og foretage indberetning til affaldsdatasystemet” er
slettet.
§ 29, stk. 1, nr. 4, er slettet som konsekvens af, at § 15, stk. 1, nr. 2, er
slettet.
Side 5/5