Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 298
Offentligt
1774251_0001.png
Lovtidende A
2017
28. juni 2017.
Udgivet den 29. juni 2017
Nr. 840.
Bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
1)
I medfør af § 2 a, § 22, stk. 4, § 51, stk. 3, § 69, stk. 2, §
70, stk. 2, § 78, stk. 7-8 og 12, § 88 og § 90, nr. 1, i lov om
elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 418 af 25. april 2016,
som ændret ved lov nr. 1756 af 27. december 2016, § 3, §
14, stk. 2, § 30, stk. 3, § 37 a, stk. 2, § 44, § 47, stk. 5, § 50
og § 52, nr. 1 og 2, i lov om naturgasforsyning, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1157 af 6. september 2016, og § 2 a, § 22,
stk. 2, § 23 c, stk. 1 og 3, § 23 d, stk. 3, § 26 a, nr. 1 og 2, §
28 a, stk. 3, § 28 b, stk. 2, og § 34, stk. 2, i lov om varmefor-
syning, jf. lovbekendtgørelse nr. 523 af 22. maj 2017, fast-
sættes:
Kapitel 1
Formål, anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Denne bekendtgørelse har til formål at fremme net-
og distributionsvirksomheders realisering af omkostningsef-
fektive energibesparelser til gavn for energiforbrugerne og
samfundet.
Stk. 2.
Net- og distributionsvirksomhedernes indsats skal
medvirke til at øge den samlede besparelsesindsats og den
skal have særlig fokus på realisering af energibesparelser i
slutforbruget, som ikke ville være blevet realiseret på nuvæ-
rende tidspunkt uden virksomhedernes indsats.
Stk. 3.
Net- og distributionsvirksomhedernes energispare-
indsats skal gennemføres inden for de områder, der fremgår
af § 3, stk. 2.
§ 2.
Bekendtgørelsen finder anvendelse på net- og distri-
butionsvirksomheder.
§ 3.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1)
Aktør: En virksomhed, som indgår aftale med en net-
eller distributionsvirksomhed om aktiviteter efter ka-
pitel 2 eller om gennemførelse af energispareaktivite-
ter som nævnt i kapitel 3. En aktør kan være en kon-
cernforbunden virksomhed.
2)
Kvotebelagte brændsler: Brændsler til anvendelse i
anlæg og virksomheder, som er omfattet af CO2- kvo-
teordningen, jf. lov om CO2-kvoter.
8)
3)
Ikke-kvotebelagte brændsler: Brændsler, som anven-
des i øvrige anlæg og virksomheder, der ikke er om-
fattet af CO2-kvoteordningen, jf. lov om CO2-kvoter.
Deltagende part: En virksomhed eller et offentligt or-
gan, der har forpligtet sig til at nå visse mål i henhold
til en frivillig aftale eller er omfattet af et nationalt po-
litisk lovgivningsinstrument.
Distributionsvirksomhed: En naturgas- eller varmedi-
stributionsvirksomhed, jf. nr. 17 og 22.
Effektiv individuel opvarmning og køling: En forsy-
ningsmulighed inden for individuel opvarmning og
køling, som sammenlignet med effektiv fjernvarme og
fjernkøling målbart reducerer den tilførsel af ikkeved-
varende primærenergi, der er påkrævet for at forsyne
en enhed af leveret energi inden for en relevant sy-
stemgrænse, eller som kræver den samme tilførsel af
ikkevedvarende primærenergi men til en lavere pris,
under hensyntagen til påkrævet energi i forbindelse
med udvinding, omdannelse, transport og distribution.
Effektiv opvarmning og køling: En mulighed for op-
varmning og køling, som sammenlignet med et grund-
scenarie, der afspejler en business-as-usual-situation,
målbart reducerer den tilførsel af primærenergi, der er
påkrævet for på en omkostningseffektiv måde at for-
syne en enhed af leveret energi inden for en relevant
systemgrænse som vurderet i den cost-benefit-analy-
se, som er omhandlet i direktivet om energieffektivi-
tet, under hensyntagen til påkrævet energi i forbindel-
se med udvinding, omdannelse, transport og distribu-
tion.
Endeligt energiforbrug: Al energi leveret til industri,
transport, husholdninger, tjenesteydelser og landbrug.
Omfatter ikke leverancer til energiomdannelsessekto-
ren og energiindustrien selv.
Energi: Alle former for energiprodukter, brændsel,
varme, vedvarende energi, elektricitet og andre former
for energi som defineret i artikel 2, litra d, i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1099/2008 af 22. oktober 2008 om energistatistik.
4)
5)
6)
7)
9)
1)
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU af 25. oktober 2012 om
energieffektivitet, om ændring af direktiv 2009/125/EF og 2010/30/EU samt om ophævelse af direktiv 2004/8/EF og 2006/32/EF, EU-Tidende 2012, nr. L
315, side 1, som ændret ved Rådets direktiv 2013/12/EU af 13. maj 2013, EU-Tidende 2013, nr. L 141, side 28.
CI000292
Energi-, Forsynings- og Klimamin.,
Energistyrelsen, j.nr. 2016-7242
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 298: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder (energisparebekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
28. juni 2017.
2
Nr. 840.
10)
11)
12)
13)
14)
15)
16)
17)
18)
19)
20)
21)
22)
Energiforbrug i transportsektoren: Energiforbrug som
anvendes til al vejtransport med indregistrerede køre-
tøjer, togdrift, herunder elforbrug til tog, signaler m.v.
samt luft- og skibsfart. Intern transport indenfor virk-
somheden, herunder brug af landbrugstraktorer, fiske-
rifartøjer, vandingsmaskiner m.v. er en del af erhver-
venes procesenergiforbrug, og det er dermed ikke
transport.
Energispareaftalen: Aftale af 16. december 2016 om
energiselskabernes energispareindsats mellem energi-,
forsynings- og klimaministeren og net- og distributi-
onsvirksomhederne inden for el, naturgas, fjernvarme
og olie repræsenteret ved Dansk Energi, HMN Gas-
Net, Dansk Gas Distribution, NGF Nature Energy,
Dansk Fjernvarme, Foreningen Dansk Kraftvarme-
værker samt Energi- og Olieforum.
Energispareprojekt: Et projekt, der søger at gennem-
føre en eller flere konkrete energispareaktiviteter, jf.
stk. 2.
Energitjeneste: Fysisk gavn, nytteværdi eller gode
fremkommet ved at kombinere energi med energief-
fektiv teknik eller tiltag, der kan omfatte de drifts-,
vedligeholdelses- og kontrolaktiviteter, der er nødven-
dige for at tilvejebringe tjenesten, som leveres på ba-
sis af en kontrakt, og som under normale omstændig-
heder har vist sig at medføre kontrollerbare forbedrin-
ger af energieffektiviteten eller primærenergibesparel-
ser, der kan måles eller anslås.
Et energispareprojekts tilbagebetalingstid: Forholdet
mellem investeringen (fratrukket tilskud) og værdien
af første års energibesparelse.
Forpligtet part: En energidistributør, der er bundet af
den nationale ordning for energispareforpligtelser, jf.
nr. 5 og 19.
Kollektivt produktionsanlæg: El- og varmeprodukti-
onsanlæg, som leverer energi til et kollektivt forsy-
ningsnet.
Naturgasdistributionsvirksomhed: Enhver fysisk eller
juridisk person, der varetager transport af naturgas via
lokale eller regionale ledningsnet med henblik på le-
vering til forbrugere, jf. § 6, nr. 2 og 4, i lov om natur-
gasforsyning.
Nettab: Tabene i transmissions- og distributionsnette-
ne, inklusiv tab i transformatorer, pumper, målere, re-
gulatorer m.v. hele vejen fra el- og varmeproduktions-
anlæg og gasbehandlingsanlæg til levering til forbru-
gerne.
Netvirksomhed: En kollektiv elforsyningsvirksomhed,
der udøver netvirksomhed med bevilling i medfør af
bestemmelserne i kapitel 4 i lov om elforsyning.
Primærenergiforbrug: Indenlandsk bruttoforbrug,
bortset fra ikkeenergirelaterede anvendelser.
Sikring af realiseringen af energibesparelser: Net- og
distributionsvirksomhedernes gennemførelse eller
medvirken til gennemførelse af energibesparelser hos
slutbrugerne efter bestemmelserne i kapitel 3.
Varmedistributionsvirksomhed: En virksomhed, som
har til formål at levere energi i form af opvarmet
vand, damp eller andre brændbare gasarter end natur-
gas til forbrugere med henblik på bygningers opvarm-
ning eller forsyning med varmt brugsvand, jf. § 28 a,
stk. 2, i lov om varmeforsyning.
Stk. 2.
Med energispareaktiviteter forstås følgende:
1)
Energibesparelser i det endelige energiforbrug i alle
sektorer i Danmark, samt afgrænsede energibesparel-
ser i net og i forbindelse med energiproduktion jf. nr.
11 og 12. Energibesparelser som realiseres på Færøer-
ne og i Grønland kan ikke medregnes.
2)
Energibesparelser i forbindelse med energiforbruget
til international skibsfart kan ikke medregnes.
3)
Energibesparelser i forbindelse national og internatio-
nal luftfart kan ikke medregnes.
4)
Der kan ikke medregnes en energibesparelse som føl-
ge af et projekt, der ikke overholder gældende regler
og lovgivning, herunder bygningsreglementet.
5)
Etablering af lokale VE-anlæg, som begrænser beho-
vet for tilførsel af energi til den konkrete forbruger,
kan medregnes som en besparelse, jf. dog nr. 7. Hvis
en fremstillingsvirksomhed eller et rensningsanlæg
etablerer et energianlæg, som f.eks. forbrændings- el-
ler forgasningsanlæg, til udnyttelse af eget produceret
affald, kan der ikke medregnes en energibesparelse,
hvis der fra anlægget er mulighed for at eksportere el
eller gas ud af virksomheden.
6)
Udnyttelse af overskudsvarme kan medregnes som en
energibesparelse, hvis det reducerer virksomhedens
nettoenergiforbrug.
7)
Der kan ikke medregnes energibesparelser i forbindel-
se med:
a) Solvarmeanlæg på bygninger, som er tilsluttet
fjernvarme, med mindre anlæggene indgår som en
del af fjernvarmeværkets forsyningsstrategi.
b) Solceller.
c) Vindmøller, herunder også husstandsmøller.
d) Vandkraftanlæg.
e) Gårdbiogasanlæg og biogasfællesanlæg.
8)
Raffinaderiernes energiforbrug samt energiforbrug
ved indvinding af olie og naturgas er ikke en del af
det endelige energiforbrug, og besparelser i forbindel-
se med dette forbrug kan derfor ikke medregnes.
9)
Energiforbruget i kollektive produktionsanlæg, fjern-
varmeværker, elværker, kraftvarmeværker m.v., er ik-
ke en del af det endelige energiforbrug, og besparelser
heri kan således ikke medregnes. Der kan dog med-
regnes energibesparelser ved etablering af nye solfan-
gere og nye varmepumper til fjernvarmeproduktion,
jf. nr. 11 og 12.
10) Der kan medregnes energibesparelser opnået ved re-
duktion af tabene i transmissions- og distributionsnet-
tene, jf. § 9, stk. 1, nr. 3, selvom det ikke er en del af
det endelige energiforbrug.
11) Der kan medregnes energibesparelser opnået ved eta-
blering af solfangere til fjernvarmeproduktion som er
godkendt senest den 30. juni 2018 og idriftsat senest
30. juni 2019.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 298: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder (energisparebekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
28. juni 2017.
3
Nr. 840.
12)
13)
Fra 2017 kan der medregnes energibesparelser i for-
bindelse med etablering af nye el- eller gasdrevne var-
mepumper til fjernvarmeproduktion.
Der kan ikke medregnes energibesparelser fra hul-
mursisolering.
Kapitel 2
Information om energibesparelser til forbrugerne,
kortlægning af energiforbrug
§ 4.
Distributionsvirksomhederne skal give oplysning til
alle forbrugerkategorier i forsyningsområdet om mulighe-
derne for at opnå energibesparelser, herunder ved individuel
rådgivning af forbrugerne, generel information, hjemmesi-
der, informationsmateriale, undervisning og anden oplys-
ningsvirksomhed.
Stk. 2.
Distributionsvirksomhedernes realisering af ener-
gibesparelser, som virksomhederne oplyser om som nævnt i
stk. 1, skal ske efter bestemmelserne i kapitel 3.
§ 5.
Net- og distributionsvirksomhederne skal kortlægge
deres energilevering i deres forsyningsområde fordelt på
forbrugerkategorier og kategorier af energianvendelse.
Stk. 2.
Net- og distributionsvirksomhederne skal offentlig-
gøre informationer om energiforbrug, som fremkommer ved
kortlægningen, på en offentligt tilgængelig hjemmeside eller
på anden tydelig måde eller meddele disse informationer ef-
ter anmodning. I anmodningen skal de informationer, som
ønskes meddelt, være identificeret.
Stk. 3.
Informationer, som muliggør identificering af ener-
giforbrug hos en enkelt forbruger, må kun offentliggøres el-
ler meddeles som nævnt i stk. 2 efter skriftligt samtykke fra
den pågældende. Et sådant samtykke kan til enhver tid tilba-
gekaldes.
§ 6.
Net- og distributionsvirksomhederne kan udføre op-
gaverne efter dette kapitel selv, i fællesskab med andre net-
og distributionsvirksomheder eller ved aftale med en eller
flere aktører.
Kapitel 3
Realisering af energibesparelser
§ 7.
Net- og distributionsvirksomhederne skal sikre, at der
realiseres dokumenterbare energibesparelser gennem ener-
gispareprojekter i et omfang, der opfylder de i bilag 1 nævn-
te energibesparelsesmål.
Stk. 2.
Til opfyldelsen af energisparemålene kan net- og
distributionsvirksomhederne medregne energibesparelser,
som tilskrives som realiserede af virksomhederne efter § 8,
og som opgøres efter § 9.
Stk. 3.
Net- og distributionsvirksomhederne skal inden for
denne bekendtgørelse og energispareaftalen opfylde deres
energibesparelsesforpligtelse så omkostningseffektivt som
muligt.
Stk. 4.
Net- og distributionsvirksomhederne skal indberet-
te energibesparelserne for det år, hvor realiseringen og do-
kumentationen af den konkrete energibesparelse er afsluttet,
jf. dog stk. 5. Indberetningen skal ske i overensstemmelse
med § 12, stk. 3, nr. 1.
Stk. 5.
En net- og distributionsvirksomhed kan dog aftale
med aktører, som net- eller distributionsvirksomheden har
indgået aftale om gennemførelse af energispareaktiviteter
med, at overdragelsen af dokumenterede energibesparelser
fra slutbrugeren til net- eller distributionsvirksomheden via
aktøren udskydes til det følgende år.
Stk. 6.
Net- eller distributionsvirksomhederne skal til
Energistyrelsen indberette ændringer til allerede foretagne
indberetninger af energibesparelser som korrektioner med
angivelse af, hvordan korrektionerne er fordelt på de forud-
gående års indberetninger. Det skal desuden angives, hvilket
energispareprojekt ændringen vedrører. Ændringerne kan
indberettes til Energistyrelsen én gang årligt samtidig med
indberetningen efter stk. 4.
Stk. 7.
Ved opfyldelse af energisparemålene, jf. stk. 1, og
opgørelse og indberetning af besparelserne anvendes de i bi-
lag 4 oplyste energiindhold for specifikke brændsler. Der
kan dog anvendes andre faktorer for energiindhold for speci-
fikke brændsler, i det omfang disse er aftalt i energisparea-
ftalen.
§ 8.
Realiserede energibesparelser kan tilskrives net- og
distributionsvirksomhederne, såfremt de opfylder betingel-
ser i stk. 2-7.
Stk. 2.
Net- og distributionsvirksomhederne kan tilskrives
realiseringen af en energibesparelse, når virksomhederne har
gennemført energispareaktiviteter eller har medvirket hertil,
f.eks. ved sagkyndig bistand eller ved organisering eller fi-
nansiering af aktiviteten, herunder ved at yde tilskud eller
lån, jf. i øvrigt § 10 om indgåelse af aftale om gennemførel-
sen, gennem konkrete energispareaktiviteter hos en eller fle-
re konkrete slutbrugere, jf. stk. 3, som enten kan opgøres
specifikt eller efter standardiserede metoder, jf. § 9, stk. 1.
Stk. 3.
Net- eller distributionsvirksomheden skal i alle
energispareprojekter have en skriftlig dokumentation for
net- eller distributionsvirksomhedens involvering forud for
påbegyndelsen af realiseringen af besparelsen. Net- og dis-
tributionsvirksomhederne kan således ikke indberette bespa-
relser, som kommer, uden at net- eller distributionsvirksom-
hederne er involverede, inden realiseringen påbegyndes. En
aftale mellem en net- eller distributionsvirksomhed og en
slutbruger kan eventuelt gå via en eller flere aktørled.
Stk. 4.
Slutbrugeren har ret til at lade en net- eller distri-
butionsvirksomhed tilskrive realiseringen af en energibespa-
relse. Slutbrugeren kan aftale at overdrage retten til en net-
eller distributionsvirksomhed, eventuelt via en aktør. Hvis
slutbrugeren lejer eller leaser den bygning, anlæg, udstyr el-
ler lignende, hvor energibesparelsen gennemføres, er det
ejeren af den pågældende bygning, anlæg, udstyr eller lig-
nende, som kan overdrage en ret til at tilskrive realiseringen
af energibesparelsen til en bestemt net- eller distributions-
virksomhed. Hvis en tredjepart eller aktør afholder investe-
ringen i forbindelse med realiseringen af en energibesparel-
se, kan det dog aftales, at vedkommende har ret til at over-
drage retten til at lade energibesparelsen tilskrives en net-
eller distributionsvirksomhedens opgørelse efter § 7, stk. 4.
Stk. 5.
Net- og distributionsvirksomheder kan, foruden de
aktiviteter, der fremgår af stk. 2-4, tilskrive sig den samlede
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 298: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder (energisparebekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
28. juni 2017.
4
Nr. 840.
energibesparelse, der følger af de gennemførte energispare-
aktiviteter, som opgøres efter § 9, i følgende tilfælde, jf. dog
stk. 6:
1) I forhold til nye bygninger, hvis aktiviteten konkret
medvirker til, at en ny bygning har et lavere energifor-
brug, end hvad der følger af de gældende krav for den
pågældende bygning.
2) For øvrige områder, hvor der i lovgivningen er fastsat
krav om energieffektivisering, eller hvor en myndighed
har indgået aftaler med berørte parter om energieffekti-
visering.
Stk. 6.
I forhold til projekter, der modtager eller har mod-
taget tilskud eller tilsagn om tilskud fra tilskudsordningen
for vedvarende energi til proces, jf. lov om tilskud til frem-
me af vedvarende energi i virksomheders produktionspro-
cesser, kan net- og distributionsvirksomhederne kun med-
regne opnåede energibesparelser, i det omfang de på anden
måde end ved tilskud udbetalt til slutforbrugeren medvirker
til, at de relevante energieffektiviseringer gennemføres, jf.
stk. 2-4.
Stk. 7.
En energibesparelse kan kun indgå i en opgørelse
over gennemførte energibesparelser efter § 7, stk. 4, for én
net- eller distributionsvirksomhed.
Stk. 8.
Retten til at lade en energibesparelse indgå i net-
eller distributionsvirksomhedens opgørelse efter § 7, stk. 4,
kan overdrages fra en net- eller distributionsvirksomhed til
en andet, eventuelt via mellemmand, som har en skriftlig
fuldmagt fra den overdragende net- eller distributionsvirk-
somhed. En sådan overdragelse kan ske, efter besparelserne
er realiseret, men overdragelse mellem virksomheder skal
ske, inden besparelserne indberettes til Energistyrelsen.
Stk. 9.
Dokumentationen for energibesparelser efter stk. 8
skal til enhver tid være tilgængelig for den virksomhed, som
indberetter energibesparelsen til Energistyrelsen. Overdra-
gelse fra én net- eller distributionsvirksomhed til den indbe-
rettende virksomhed skal være dokumenteret hos såvel den
købende som den sælgende virksomhed.
§ 9.
Energibesparelser, som ifølge § 8 anses for realiseret
af net- og distributionsvirksomhederne, opgøres efter en af
følgende metoder, som er i overensstemmelse med bilag 5:
1) Ved en standardiseret energispareaktivitet hos en kon-
kret slutbruger opgøres energibesparelsen på grundlag
af generelle standardværdier. Standardværdierne udar-
bejdes af parterne i energispareaftalen og fastsættes af
Energistyrelsen. Standardværdierne offentliggøres på
Energistyrelsens hjemmeside www.ens.dk.
2) Ved en konkret energispareaktivitet hos en konkret for-
bruger inden for områder, hvor der ikke findes en stan-
dardværdi, opgøres energibesparelsen specifikt.
3) I forbindelse med aktiviteter, der reducerer nettabene,
kan der alene medregnes den besparelse, som frem-
kommer ved valg af løsninger, som er bedre end den
gennemsnitlige energieffektivitet for nye anlæg, hvor
de pågældende besparelser realiseres, eller ved forbed-
ringer, som ellers ikke ville være gennemført. Bespa-
relserne opgøres specifikt og dokumenteres. Ved gen-
nemførsel af energispareaktiviteter i form af reduktion
af tab i egne net, kan der alene medregnes ekstra om-
kostninger, som er knyttet til valg af løsninger, som er
bedre end dagens standard for nye anlæg. I det omfang
disse ekstra omkostninger ikke kan opgøres, fastsættes
de som forrige års gennemsnitlige omkostning pr. kWh
for alle parter i energispareaftalen. Energistyrelsen kan
træffe afgørelse overfor en net- eller distributionsvirk-
somhed om, hvorvidt en løsning, omtalt i dette num-
mer, er bedre end dagens standard, herunder specifice-
ring af hvilke dele af løsningen, der ikke er i overens-
stemmelse med henholdsvis kravet om at være bedre
end dagens standard eller at være en forbedring, som
ellers ikke ville have været gennemført, samt hvor stor
en energibesparelse i kWh, der er i overensstemmelse
med kravet om at være bedre end dagens standard.
Stk. 2.
For energibesparelser, hvor aftalen med slutbruge-
ren er indgået efter 1. januar 2017, vægtes første-års-bespa-
relsen med de prioriterings- og konverteringsfaktorer, som
fremgår af bilag 2.
Stk. 3.
Net- og distributionsvirksomhederne kan ikke i
forbindelse med opfyldelse af energispareforpligtelsen yde
finansiel støtte til energispareaktiviteter, hvis den simple til-
bagebetalingstid for projektet derved bliver mindre end 1 år.
Dog kan net- og distributionsvirksomhederne yde rådgiv-
ning m.v. til energispareaktiviteten i de tilfælde, hvor tilba-
gebetalingstiden for projektet er mindre end ét år.
§ 10.
En net- eller distributionsvirksomhed, som vil sikre
realiseringen af energibesparelser ved aktiviteter som nævnt
i stk. 2 og 4, skal indgå aftale med en aktør om, at denne
gennemfører aktiviteterne for net- eller distributionsvirk-
somheden.
Stk. 2.
I forbindelse med energispareaktiviteter omfattet af
§ 3, stk. 2, nr. 1 og 2, i eget forsyningsområde og inden for
egen energiart, skal net- eller distributionsvirksomheden
indgå aftale som nævnt i stk. 1, hvis virksomheden vil:
1) gennemføre konkrete energibesparelsesaktiviteter hos
slutbrugere, herunder installationsarbejder, energieffek-
tivisering af udstyr og processer m.v. eller
2) deltage i salg af energieffektivt udstyr eller tilvejebrin-
gelse af lån til realisering af energibesparelser.
Stk. 3.
Net- og distributionsvirksomhederne kan selv:
1) gennemføre aktiviteter omfattet af § 3, stk. 2, nr. 5, i
det omfang de realiserer energibesparelser i egne net
eller via målere inkl. aflæsnings- og overvågningsud-
styr,
2) etablere kollektive solvarmeanlæg, jf. § 3, stk. 2, nr. 6,
og etablere varmepumper til fjernvarmeproduktion, jf.
§ 3, stk. 2, nr. 7, i det omfang det er en del af virksom-
hedens egen varmeproduktion, og
3) gennemføre besparelser, jf. § 3, stk. 2, nr. 8.
Stk. 4.
I forbindelse med gennemførelse af energispareak-
tiviteter efter kapitel 3 af enhver art uden for eget forsy-
ningsområde eller uden for egen energiart, skal net- eller
distributionsvirksomheden indgå aftale som nævnt i stk. 1.
Stk. 5.
Net- og distributionsvirksomhedernes energispare-
mål, mængden af realiserede energibesparelser og disses
procentuelle fordeling på sektorer samt liste med aktører de
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 298: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder (energisparebekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
28. juni 2017.
5
Nr. 840.
samarbejder med skal synliggøres over for aktører og slut-
brugere på virksomhedernes hjemmesider.
§ 11.
Net- og distributionsvirksomhederne skal dokumen-
tere, at energibesparelserne overholder §§ 7-9 og at energis-
paremålene, jf. bilag 1, er opfyldt.
Stk. 2.
Net- og distributionsvirksomhederne skal sikre, at
dokumentationen i skriftlig form, herunder elektronisk, er
tilgængelig i 5 år efter indberetningen af energibesparelsen.
Såfremt net- og distributionsvirksomhederne har indgået af-
tale med en aktør om varetagelse af energispareforpligtel-
sen, skal der foreligge en konkret aftale om, hvordan aktø-
ren håndterer og opbevarer dokumentationen. Såfremt doku-
mentationen for energibesparelser, som allerede er indberet-
tet, ikke længere er tilgængelig, f.eks. fordi dokumentatio-
nen lå hos en aktør, som er gået konkurs, skal energibespa-
relsen korrigeres i førstkommende indberetning.
Stk. 3.
Net- og distributionsvirksomhederne skal etablere
et kvalitetssikringssystem og gennemføre kvalitetssikring i
overensstemmelse med bestemmelserne i bilag 3. Kvalitets-
sikringssystemet skal sikre, at virksomhedens dokumenta-
tion og indberetning, herunder også dokumentationen for
besparelser, som er udført af underleverandører eller tredje-
part, der agerer på virksomhedens vegne, er retvisende og
opfylder de fastsatte krav. Virksomhederne skal én gang om
året gennemføre en kvalitetskontrol samt audit af dokumen-
tation, retningslinjer m.v. Mindst hvert andet år skal denne
kvalitetskontrol og audit gennemføres af en uafhængig tred-
jepart.
Kapitel 4
Samarbejde om energisparaktiviteter mellem net- og
distributionsvirksomheder
§ 12.
Net- og distributionsvirksomhederne skal samarbej-
de i fornødent omfang om realiseringen af energibesparelser
i medfør af denne bekendtgørelse og energispareaftalen, jf.
dog kapitel 5.
Stk. 2.
Net- og distributionsvirksomhederne skal udpege
samarbejdsorganer for virksomheder inden for hver af ener-
giarterne elektricitet, naturgas og fjernvarme. Virksomhe-
derne kan oprette et fælles samarbejdsorgan for to eller alle
energiarter.
Stk. 3.
Samarbejdsorganerne skal udføre følgende opga-
ver:
1) Hvert samarbejdsorgan skal hvert år udarbejde en rap-
port med en samlet opgørelse over de virksomheder,
der deltager i samarbejdsorganets realiserede energibe-
sparelser det forudgående år på grundlag af den doku-
mentation, som er nævnt i § 11. Rapporten indsendes
til Energistyrelsen. Energistyrelsen udarbejder stan-
dardskemaer for rapporten og offentliggør skemaerne
på Energistyrelsens hjemmeside www.ens.dk.
2) Samarbejdsorganerne skal årligt indberette resultater
fra deltagende net- og distributionsvirksomhedernes
kvalitetskontrol og audit til Energistyrelsen.
Stk. 4.
De net- og distributionsvirksomheder, som deltager
i samarbejdsorganet, dækker i fællesskab samarbejdsorga-
nets omkostninger, der vedrører energispareaktiviteter eller
administrationen heraf.
§ 13.
Net- og distributionsvirksomhederne skal deltage i
samarbejdsorganets aktiviteter efter bestemmelserne i denne
bekendtgørelse, som angivet herunder:
1) Indberette realiserede energibesparelser som nævnt i
kapitel 3 til samarbejdsorganet.
2) Indberette resultater fra kvalitetskontrol og audit til
samarbejdsorganet.
3) Betale bidrag til samarbejdsorganet som nævnt i § 12,
stk. 4.
4) Deltage i net- eller distributionsvirksomhedernes opfyl-
delse af energisparemålet, jf. bilag 1.
Stk. 2.
Net- og varmedistributionsvirksomheder, der mis-
ligholder energispareaftalen eller overtræder reglerne i den-
ne bekendtgørelse, lov om elforsyning, lov om varmeforsy-
ning eller regler udstedt i medfør heraf om energispareord-
ningen, kan blive opsagt af det samarbejdsorgan, de indgår i.
Samarbejdsorganets opsigelse skal ske senest 1. maj for at
have virkning for det følgende år.
Kapitel 5
Forpligtelser for net- og distributionsvirksomheder, som
ikke deltager i samarbejde omfattet af kapitel 4, m.v.
§ 14.
En net- eller distributionsvirksomhed kan ved med-
delelse til samarbejdsorganet afslå at deltage i samarbejdet
som nævnt i kapitel 4. Meddelelsen kan gives ved oprettel-
sen af samarbejdsorganet. En net- eller distributionsvirk-
somhed kan desuden udtræde af samarbejdet nævnt i kapitel
4 ved udgangen af et kalenderår ved opsigelse til samar-
bejdsorganet senest ved udgangen af forrige kalenderår.
§ 15.
Energistyrelsen kan træffe afgørelse om, at en net-
eller distributionsvirksomhed tildeles et individuelt, årligt
energisparemål, såfremt net- eller distributionsvirksomhe-
den væsentligt eller gentagne gange har tilsidesat sine for-
pligtelser inden for energispareområdet efter henholdsvis
lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning eller lov om
varmeforsyning, eller efter regler udstedt i medfør heraf.
Energistyrelsen kan herunder lægge vægt på, om net- eller
distributionsvirksomheden overholder aftaler efter § 31, stk.
2. For naturgasdistributionsvirksomhederne anvendes det
mål, som fremgår af bilag 1. Energistyrelsen kan ved afgø-
relsen desuden lægge vægt på, om net- eller distributions-
virksomheden væsentligt eller gentagne gange har tilsidesat
sine forpligtelser efter energispareaftalen eller tidligere afta-
ler om energiselskabernes energispareindsats.
Stk. 2.
Ved afgørelse efter stk. 1 finder § 16, stk. 2, tilsva-
rende anvendelse.
Stk. 3.
Såfremt en net- eller distributionsvirksomhed tilde-
les et energisparemål efter stk. 1, tæller virksomhedens rea-
liserede energibesparelser ikke med i samarbejdsorganets
opgørelse over den pågældende branches energibesparelser,
jf. § 12, stk. 3, nr. 1.
§ 16.
Energistyrelsen træffer afgørelse om, hvorledes net-
og distributionsvirksomheder, som ikke deltager i et samar-
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 298: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder (energisparebekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
28. juni 2017.
6
Nr. 840.
bejde som nævnt i kapitel 4, skal overholde bestemmelserne
i kapitel 3 om realisering af energibesparelser.
Stk. 2.
Energistyrelsen fastsætter i afgørelser efter stk. 1,
vilkår om, at virksomheden skal:
1) sikre realiseringen af en forholdsmæssig del af de i bi-
lag 1 nævnte mål for energibesparelser,
2) overholde krav til virksomhedens realisering af energi-
besparelser, for opgørelsesmetoder og prioriteringsfak-
torer og gennemsigtighed samt for dokumentation og
kvalitetssikring af energispareaktiviteterne,
3) udarbejde en rapport hvert år om virksomhedens reali-
serede energibesparelser og indsende rapporten til
Energistyrelsen, der indeholder de oplysninger, der
fremgår af § 12, stk. 3, nr. 1, og
4) efter anmodning meddele fornødne oplysninger til sam-
arbejdsorganet til brug for dettes indsamling af data om
energibesparelser.
Stk. 3.
For netvirksomheder fastsættes energisparemålet
på baggrund af netvirksomhedens forholdsmæssige andel af
afregnede energimængder til slutbrugerne. Netvirksomhe-
dens mål fastsættes årligt på baggrund af en gennemsnitlig
historisk andel af afregnet energi. For varmedistributions-
virksomheder fastsættes energisparemålet på baggrund af
varmedistributionsvirksomhedens forholdsmæssige andel af
varmeleverancer til nettet.
Kapitel 6
Økonomi, regnskabsførelse og rapportering m.v.
§ 17.
Net- og distributionsvirksomheder skal holde ind-
tægter og omkostninger forbundet med realisering af energi-
besparelser regnskabsmæssigt adskilt fra virksomhedens øv-
rige driftsmæssige indtægter og omkostninger, jf. dog § 26,
stk. 1 og 2, for så vidt angår varmedistributionsvirksomhe-
der.
§ 18.
I beregningen af nettoomkostninger indgår omkost-
ninger omfattet af stk. 2-4.
Stk. 2.
Omkostninger til følgende aktiviteter indgår i be-
regningen efter stk. 1, som omkostninger til energibesparel-
ser:
1) Indgåelse af aftaler med aktører vedrørende udførelse
af energispareaktiviteter.
2) Kampagner, information og rådgivning i forbindelse
med en specifik indsats.
3) Tilskud til slutkunder.
4) Køb af ret til at lade en energibesparelse indgå i en net-
eller distributionsvirksomheds opgørelse i forbindelse
med en indberetning efter § 7, stk. 4, til Energistyrel-
sen.
5) Interne projekter hos en net- eller distributionsvirksom-
hed.
6) Energibesparelser i eget net.
7) Kollektive solvarmeanlæg i forbindelse med fjernvar-
meforsyning, som er godkendte og projekterede senest
30. juni 2018 til idriftsættelse senest 30. juni 2019.
8) Etablering af nye el- og gasdrevne varmepumper til
fjernvarmeproduktion fra 1. januar 2017, jf. dog stk. 5.
Omkostninger til vederlag til midlertidigt og fastansatte
lønmodtagere, til vikarbureauer og anden betaling for
arbejdskraft vedrørende aktiviteter, der er omtalt i nr.
1-8.
Stk. 3.
Følgende administrationsomkostninger indgår i be-
regningen efter stk. 1:
1)
Omkostninger til varetagelse af ledelsesmæssige op-
gaver til udmøntning af energispareindsatsen.
2)
Omkostninger til opgørelse og indberetning af energi-
besparelser og omkostninger.
3)
Omkostninger til intern kvalitetssikring af energibe-
sparelser.
4)
Omkostninger til intern og ekstern audit og kvalitets-
kontrol.
5)
Omkostninger til deltagelse i myndighedernes stikprø-
vekontroller og tilsynsaktiviteter.
6)
Omkostninger til generelle kampagner og generel in-
formationsindsats knyttet til virksomhedens energis-
pareindsats.
7)
Omkostninger til medarbejderes deltagelse i kurser,
forudsat, at den pågældende medarbejder direkte vare-
tager mindst en af de aktiviteter, der er omtalt i nr. 1-6
eller stk. 2.
8)
Omkostninger til ekstern sagkyndig bistand ved opgø-
relse af energibesparelser.
9)
Omkostninger i medfør af § 12, stk. 4, til samarbejds-
organet, der vedrører energispareaktiviteter eller ad-
ministrationen heraf.
10) Omkostninger til gebyrer efter kapitel 7.
11) Omkostninger til vederlag til midlertidigt og fastan-
satte lønmodtagere, til vikarbureauer og anden beta-
ling for arbejdskraft vedrørende aktiviteter, der er om-
talt i nr. 1-10.
12) Omkostninger til overhead ud over vederlaget og an-
den betaling for arbejdskraft omfattet af nr. 11 eller af
stk. 2, nr. 9, herunder omkostninger til lokaler, kon-
torudstyr, IT, stabsfunktioner m.v.
Stk. 4.
Følgende øvrige omkostninger indgår i beregnin-
gen efter stk. 1-2, medmindre de omfattes af en afgørelse ef-
ter § 35, stk. 2:
1) Omkostninger efter stk. 2 i forbindelse med realisering
af energibesparelser omfattet af kapitel 3, som ikke
gennemføres.
2) Omkostninger til realisering af energibesparelser, som i
henhold til en afgørelse i medfør af § 32, stk. 2, ikke
tæller med i opgørelsen af realiserede energibesparel-
ser.
Stk. 5.
Regnskabsføringen i net- og distributionsvirksom-
heder skal muliggøre dokumentation af fordelingen af om-
kostninger efter henholdsvis stk. 2 og 3.
Stk. 6.
Nettoomkostningerne svarer til summen af de af
net- eller distributionsvirksomhedens omkostninger, der er
angivet i stk. 2-4 og opgjort efter § 19, fratrukket summen af
de af net- eller distributionsvirksomhedens indtægter, der er
angivet i § 20. Dokumentation af omkostninger og indtægter
sker efter reglerne i § 22 eller § 26.
9)
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 298: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder (energisparebekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
28. juni 2017.
7
Nr. 840.
§ 19.
Omkostninger til realisering af energibesparelser
omfattet af kapitel 3 opgøres som de faktisk afholdte om-
kostninger, jf. dog stk. 2 og § 9, stk. 1, nr. 3, 4. pkt.
Stk. 2.
Kan de faktiske omkostninger ved gennemførsel af
energispareaktiviteter i form af etablering af kollektive solv-
armeanlæg, jf. § 3, stk. 2, nr. 6, eller ved etablering af el- og
gasdrevne varmepumper til fjernvarmeproduktion, jf. § 3,
stk. 2, nr. 7, ikke opgøres, fastsættes omkostningerne per
sparet kWh som forrige års gennemsnitlige omkostning pr.
kWh for alle aftaleparter, som opgjort af Energistyrelsen.
§ 20.
I opgørelsen af nettoomkostninger i medfør af § 18,
stk. 1, indgår indtægter forbundet med realiseringen af ener-
gibesparelser fra:
1) overdragelse fra en net- eller distributionsvirksomhe-
den til en anden, af ret til at lade en energibesparelse
indgå i en net- eller distributionsvirksomheds opgørelse
i forbindelse med en indberetning efter § 7, stk. 4, til
Energistyrelsen eller
2) andre typer aktiviteter omfattet af § 18.
Særlige regler på el- og naturgasområderne
§ 21.
Energitilsynet kan midlertidig forhøje en netvirk-
somheds reguleringspris eller en naturgasdistributionsvirk-
somheds indtægtsramme med et beløb, der svarer til de net-
toomkostninger efter § 18, stk. 6, som virksomheden har af-
holdt i regnskabsåret, jf. dog stk. 3. Energitilsynet træffer af-
gørelse om midlertidig forhøjelse af en netværksomheds re-
guleringspris eller en naturgasdistributionsselskabs ind-
tægtsramme efter § 21 på baggrund af virksomhedens regn-
skabsoplysninger i medfør af § 22 for regnskabsåret, samt
eventuelle korrektioner til oplysningerne i overensstemmel-
se med § 25.
Stk. 2.
En net- eller naturgasdistributionsvirksomhed kan
vælge at fordele omkostninger, som virksomheden i et regn-
skabsår har afholdt til realisering af energibesparelser om-
fattet af kapitel 3, over flere på hinanden følgende år, dog
ikke længere end 2021. Virksomheden giver Energitilsynet
meddelelse herom og om den ønskede fordeling samtidig
med fremsendelse af sin årsrapport i medfør af § 30, stk. 2, i
bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder og
regionale transmissionsvirksomheder omfattet af lov om el-
forsyning, eller sit reguleringsregnskab i medfør af § 31, stk.
2, i bekendtgørelse om indtægtsrammer og åbningsbalancer
for naturgasdistributionsselskaber.
Stk. 3.
I tilfælde omfattet af stk. 2 beregner Energitilsynet
beløbet til dækning af virksomhedens nettoomkostninger i
regnskabsåret, jf. stk. 1, ved at lægge den opdeling til grund,
som virksomheden i regnskabsåret eller tidligere regnskabs-
år har valgt at foretage og har givet Energitilsynet meddelel-
se om efter stk. 2, 2. pkt.
§ 22.
En netvirksomhed skal i sin årsrapport efter § 30 i
bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder og
regionale transmissionsvirksomheder omfattet af lov om el-
forsyning, og en naturgasdistributionsvirksomhed skal i sit
reguleringsmæssige regnskab efter § 31 i bekendtgørelse om
indtægtsrammer og åbningsbalancer for naturgasdistributi-
onsselskaber redegøre for følgende:
Det samlede beløb for regnskabsårets afholdte omkost-
ninger, jf. § 19, og indtægter forbundet med realisering
af energibesparelser omfattet af kapitel 3, fordelt på
a) omkostninger til realisering af energibesparelser
omfattet af § 18, stk. 2,
b) omkostninger til administration, jf. § 18, stk. 3, og
c) indtægter i året, jf. § 20.
2) Hvorvidt de indberettede energibesparelser for året, jf.
§ 7, stk. 4, alene og fuldt ud er realiseret ved omkost-
ningerne og indtægterne omfattet af nr. 1. Hvis dette
ikke er tilfældet, oplyses det samlede beløb for omkost-
ninger, jf. § 18, til årets indberettede energibesparelser,
og indtægter, fordelt på
a) omkostninger afholdt i året til realisering af energi-
besparelser, jf. § 18, stk. 2, som er forbundet med
de indberettede energibesparelser i året,
b) omkostninger afholdt i tidligere år til realisering af
energibesparelser, jf. § 18, stk. 2, som er forbundet
med de indberettede energibesparelser i året,
c) omkostninger afholdt i året til administration, jf. §
18, stk. 3, og
d) indtægter i året, jf. § 20.
3) Beløbet for den del af de samlede omkostninger afholdt
i året, som virksomheden ifølge meddelelsen efter § 21,
stk. 2, har valgt at få dækning for i regnskabsåret.
4) Beløbet for omkostninger afholdt i forudgående år, hvis
dækning virksomheden ifølge meddelelsen efter § 21,
stk. 2, har valg at få dækning for i regnskabsåret.
5) Tarifindtægter opkrævet hos kunderne til dækning af
a) virksomhedens samlede nettoomkostninger i regn-
skabsåret, jf. nr. 1, eller
b) det beregnede beløb for regnskabsåret, jf. § 21, stk.
3, hvis der er givet meddelelse efter § 21, stk. 3.
6) Afvikling af for meget henholdsvis for lidt opkrævede
beløb fra det forudgående regnskabsår, jf. § 22, stk. 8,
3. pkt., i lov om elforsyning.
Stk. 2.
Hvis et beløb efter stk. 1, nr. 2, litra b, indeholder
omkostninger, som er afholdt i forskellige år, skal fordelin-
gen pr. år oplyses. For beløb efter stk. 1, nr. 3, skal tilsva-
rende oplyses om årstal for afholdelsen.
§ 23.
Energitilsynet udmelder en vejledende midlertidig
forhøjelse af en net- eller naturgasdistributionsvirksomheds
indtægtsramme for det kommende regnskabsår. Energitilsy-
nets vejledende udmelding baseres på
1) de gennemsnitlige omkostninger for den pågældende
branche i der foregående år, som Energitilsynet bereg-
ner i medfør af § 30,
2) branchens energisparemål for det kommende år, jf. bi-
lag 1, og
3) den enkelte net- eller gasvirksomheds andel af bran-
chens energisparemål for det kommende år, som oplyst
til Energitilsynet af samarbejdsorganet eller den enkelte
virksomhed, som ikke deltager i et samarbejde omfattet
af kapitel 4.
Stk. 2.
Energitilsynet udmelder den vejledende midlertidi-
ge forhøjelse af indtægtsrammen samtidig med, at Energitil-
synet udmelder en indtægtsramme for det eller de kommen-
1)
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 298: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder (energisparebekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
28. juni 2017.
8
Nr. 840.
de år efter henholdsvis bekendtgørelse om indtægtsrammer
for netvirksomheder og regionale transmissionsvirksomhe-
der omfattet af lov om elforsyning og bekendtgørelse om
indtægtsrammer og åbningsbalancer for naturgasdistributi-
onsselskaber.
§ 24.
En net- eller naturgasdistributionsvirksomheds om-
kostninger, der er opført i virksomhedens regnskabsoplys-
ninger i medfør af § 22, som revisorpåtegningen helt eller
delvist tager forbehold for, anses som ikke dokumenteret og
kan ikke medregnes ved beregningen af den midlertidige
forhøjelse af en netvirksomheds reguleringspris eller en na-
turgasdistributionsselskabs indtægtsramme efter § 21 eller
indgå i omkostningsstatistikken efter § 30.
Stk. 2.
Kan virksomheden senere fremsende et regnskab
med revisorpåtegning uden forbehold, eller hvor forbeholdet
kun gælder et mindre beløb end tidligere, skal afgørelsen om
forhøjelse af indtægtsrammen tilbagekaldes, og den seneste
revisorpåtegning lægges til grund for en ny afgørelse om
forhøjelse af indtægtsrammen. Tilsvarende skal oplysninger-
ne i den den seneste revisorpåtegning indgå i udarbejdelsen
af omkostningsstatistikken efter § 30.
§ 25.
Energitilsynet skal i afgørelser efter § 21, stk. 1, ale-
ne inddrage korrektioner fra en net- eller naturgasdistributi-
onsvirksomhed til indholdet af virksomhedens regnskabsop-
lysninger i medfør af § 22 for et givent regnskabsår, såfremt
korrektionen
1) er indsendt senest 3 år efter den oprindelige indberet-
ning for året,
2) har betydning for den midlertidige forhøjelse af net-
virksomhedens reguleringspris eller naturgasdistributi-
onsselskabets indtægtsramme efter § 21,
3) er revisorpåtegnet uden forbehold, og
4) angår enten fejlagtige oplysninger eller berigtiger ulov-
lige forhold.
Stk. 2.
Fremsender virksomheden en korrektion, efter
Energitilsynet har truffet afgørelse i medfør af § 21, stk. 1,
skal afgørelsen alene tilbagekaldes, og de korrigerede oplys-
ninger lægges til grund for en ny afgørelse om forhøjelse af
indtægtsrammen, såfremt korrektionen er i overensstemmel-
se med stk. 1.
Stk. 3.
Korrektioner i overensstemmelse med stk. 1 og stk.
2 skal indgå i udarbejdelsen af omskostningsstatistikken ef-
ter § 30.
Særlige regler på fjernvarmeområdet
§ 26.
Varmedistributionsvirksomhedernes omkostninger
til realisering af energibesparelser omfattet af §§ 18-19 og
indtægter omfattet af § 20 indregnes i tarifferne i overens-
stemmelse med bestemmelserne i varmeforsyningsloven.
Stk. 2.
I anmeldelse af pris, budgetter og priseftervisning
kan varmeforsyningsvirksomhedernes omkostninger og ind-
tægter efter stk. 1 således anføres efter de almindelige regler
i lov om varmeforsyning kapitel 4, dvs. fordelt på nødvendi-
ge udgifter til bl.a. energi, lønninger og andre driftsomkost-
ninger, efterforskning, administration og salg, finansierings-
udgifter ved fremmedkapital og underskud fra tidligere pe-
rioder opstået i forbindelse med etablering og væsentlig ud-
bygning af forsyningssystemerne og driftsmæssige afskriv-
ninger, hvorved alle de tilknyttede regler finder anvendelse,
herunder også afskrivningsbekendtgørelsens regler om ud-
skydelse af dækning for anlægsomkostninger.
Stk. 3.
Varmedistributionsvirksomheder skal tilrettelægge
regnskabsførelsen, så den muliggør dokumentation af forde-
lingen af omkostninger og indtægter omfattet af §§ 18-20 på
kalenderår, uanset om virksomheden har kalenderåret som
regnskabsår.
Stk. 4.
Samarbejdsorganets rapport efter § 12, stk. 3, nr. 1,
skal for hver af de omfattede virksomheder indeholde oplys-
ninger om:
1) Det samlede beløb for årets afholdte omkostninger, jf.
§ 19, og indtægter forbundet med realisering af energi-
besparelser omfattet af kapitel 3, fordelt på
a) omkostninger til realisering af energibesparelser
omfattet af § 18, stk. 2,
b) omkostninger til administration, jf. § 18, stk. 3,
c) omkostninger omfattet af § 18, stk. 4, og
d) indtægter, jf. § 20.
2) Hvorvidt de indberettede besparelser for året, jf. § 7,
stk. 6, alene og fuldt ud er realiseret ved omkostninger-
ne og indtægterne omfattet af nr. 1. Hvis dette ikke er
tilfældet, oplyses om det samlede beløb for omkostnin-
ger, jf. § 19, til årets indberettede energibesparelser, og
indtægter fordelt på
a) omkostninger afholdt i året til realisering af energi-
besparelser, § 18, jf. stk. 2, som er forbundet med
de indberettede besparelser i året,
b) omkostninger afholdt i tidligere år til realisering af
energibesparelser, § 18, jf. stk. 2, som er forbundet
med de indberettede besparelser i året,
c) omkostninger afholdt i året til administration, jf. §
18, stk. 3,
d) omkostninger afholdt i året, som er omfattet af §
18, stk. 4, og
e) indtægter i året, jf. § 20.
3) Eventuelle omkostninger, der i tidligere år har været
indberettet som omfattet af nr. 1, litra a eller b, men
som i årets løb er blevet omfattet af § 18, stk. 4.
Stk. 5.
Hvis et beløb efter stk. 4, nr. 2, litra b, indeholder
omkostninger, som er afholdt i forskellige år, skal fordelin-
gen pr. år oplyses. For beløb efter stk. 4, nr. 3, skal tilsva-
rende oplyses om årstal for afholdelsen.
Stk. 6.
En varmedistributionsvirksomhed kan vælge at op-
fylde kravene i stk. 5 om oplysninger fra samarbejdsorganet
ved i stedet at udarbejde et regnskab for kalenderårets ener-
gispareaktiviteter og andre aktiviteter omfattet af denne be-
kendtgørelse med de oplysninger, som ellers skulle fremgå
af samarbejdsorganets rapport. Regnskabet skal være revi-
sorpåtegnet og indsendes til Energitilsynet senest 1. august
året efter kalenderårets afslutning. Hvis revisorpåtegningen
helt eller delvist tager forbehold for, om omkostningsbeløbet
i regnskabet opfylder kravene i denne bekendtgørelse, skal
Energitilsynet inddrage denne oplysning i sit tilsyn med
priser og vilkår efter varmeforsyningslovens § 21, stk. 4.
Stk. 7.
Hvis der er korrektioner til indberetninger efter stk.
4 eller 6 fra tidligere år, indberettes de samtidig med indbe-
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 298: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder (energisparebekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
28. juni 2017.
9
Nr. 840.
retning efter stk. 4 eller 6. Vedrører en korrektion oplysnin-
ger i et regnskab efter stk. 6, skal korrektionen være revisor-
påtegnet. Hvis revisorpåtegningen helt eller delvist tager
forbehold for, om omkostningsbeløbet i regnskabet opfylder
kravene i denne bekendtgørelse, skal Energitilsynet inddra-
ge denne oplysning i sit tilsyn med priser og vilkår efter var-
meforsyningslovens § 21, stk. 4. Omkostninger, som revi-
sorpåtegningen helt eller delvist tager forbehold for, kan ik-
ke indgå i udarbejdelsen af omkostningsstatistikken efter §
30.
§ 27.
Varmedistributionsvirksomhederne skal opbevare
dokumentationen for opfyldelse af kravene i §§ 18-19 i 5 år
efter det år, som dokumentationen vedrører.
Kapitel 7
Betaling af gebyrer
§ 28.
Net- og distributionsvirksomhederne betaler hvert år
fra 2017-2021 et gebyr til Energistyrelsen og til Energitilsy-
net til dækning af Energistyrelsens og Energitilsynets om-
kostninger ved varetagelse af opgaver efter denne bekendt-
gørelse.
Stk. 2.
Netvirksomhederne betaler for 2017 samlet set
2.691.038 kr. til Energistyrelsen og 3.022.810 kr. til Energi-
tilsynet. Netvirksomhederne betaler hvert år for 2018-2021
samlet set 4.792.260 kr. til Energistyrelsen. Netvirksomhe-
derne betaler i 2018 5.824.439 kr. og hvert år i 2019-2021
5.787.576 kr. til Energitilsynet. Den enkelte netvirksomheds
andel af betalingen opgøres som en forholdsmæssig andel af
netvirksomhedens energispareforpligtelse i forhold til den
samlede energispareforpligtelse for elnetvirksomhederne i
året, jf. bilag 1.
Stk. 3.
HMN Gasnet P/S, cvr. nr. 37270024, betaler for
2017 958.961 kr. til Energistyrelsen og 1.077.189 kr. til
Energitilsynet. HMN Gasnet betaler hvert år for 2018-2021
1.707.739 kr. til Energistyrelsen, i 2018 2.075.560 kr. til
Energitilsynet og hvert år for 2019-2021 2.062.423 kr. til
Energitilsynet.
Stk. 4.
Dansk Gas Distribution A/S, cvr. nr. 27210406,
betaler for 2017 438.197 kr. til Energistyrelsen og 542.769
kr. til Energitilsynet. Dansk Gas Distribution betaler for
2018-2021 860.488 kr. til Energistyrelsen, i 2018 1.045.824
kr. til Energitilsynet og hvert år for 2019-2021 1.039.205 kr.
til Energitilsynet
Stk. 5.
NGF Nature Energy Distribution A/S, cvr. nr.
29214824, betaler for 2017 118.940 kr. til Energistyrelsen
og 133.604 kr. til Energitilsynet. NGF Nature Energy beta-
ler hvert år for 2018-2021 211.812 kr. til Energistyrelsen, i
2018 257.433 kr. til Energitilsynet og hvert år for
2019-2021 255.804 kr. til Energitilsynet.
Stk. 6.
Varmedistributionsvirksomhederne betaler for
2017 samlet set 3.047.861 kr. til Energistyrelsen og
3.423.625 kr. til Energitilsynet. Varmedistributionsvirksom-
hederne betaler hvert år for 2018-2021 samlet set 5.427.698
kr. til Energistyrelsen, i 2018 6.596.741 kr. til Energitilsynet
og hvert år for 2019-2021 6.554.989 kr. til Energitilsynet.
Den enkelte varmedistributionsvirksomheds andel af beta-
lingen opgøres som en forholdsmæssig andel af varmedistri-
butionsvirksomhedens energispareforpligtelse i forhold til
den samlede energispareforpligtelse for varmedistributions-
virksomhederne i året, jf. bilag 1.
Stk. 7.
Betaling efter stk. 2-6 opkræves årligt af henholds-
vis Energistyrelsen og Energitilsynet efter 1. august. Energi-
styrelsen træffer afgørelse om størrelsen af den betaling,
som den enkelte virksomhed skal betale til henholdsvis
Energistyrelsen og Energitilsynet efter stk. 2 og 6. Energitil-
synet lægger Energistyrelsens afgørelse til grund ved op-
krævning af gebyrer til Energitilsynet efter stk. 2 og 6.
Kapitel 8
Tilsyn og påbud m.v.
§ 29.
Net- og distributionsvirksomheder skal efter anmod-
ning meddele Energistyrelsen, Energitilsynet og Energikla-
genævnet fornødne oplysninger, til brug for myndigheder-
nes tilsyn eller behandling af klager, som omfattes af denne
bekendtgørelse, jf. § 84, stk. 1, i lov om elforsyning, og §
45, stk. 1, i lov om naturgasforsyning. Det samme gælder
virksomheder, der er omfattet af lov om varmeforsyning.
§ 30.
Når regnskabstallene efter § 22 og § 26, stk. 4-7, fra
det forudgående kalenderår foreligger, oversender Energitil-
synet oplysningerne om omkostninger til Energistyrelsen.
Ud fra regnskabstallene samt oplysninger om energibespa-
relser indhentet fra Energistyrelsen udarbejder Energitilsy-
net en omkostningsstatistik, der offentliggøres af Energitil-
synet på Energitilsynets hjemmeside senest 1. november.
Stk. 2.
Omkostningsstatistikken skal indeholde:
1) De enkelte virksomheders samlede omkostninger af-
holdt i året i forbindelse med besparelsesindsatsen, jf. §
22, stk. 1, nr. 1, § 24, stk. 1, og § 26, stk. 4, nr. 1, og
stk. 6.
2) De enkelte virksomheders samlede omkostninger i for-
bindelse med de energibesparelser, som er indberettet i
året, uanset året for omkostningernes afholdelse, jf. §
22, stk. 1, nr. 2, § 24 og § 26, stk. 4, nr. 2, og stk. 6.
3) Omkostninger pr. sparet kWh indberettet i året bereg-
net med udgangspunkt i omkostningerne efter nr. 2.
Stk. 3.
Ved hver offentliggørelse af årets omkostningssta-
tistik efter stk. 1 oplyser Energitilsynet samtidig, om der
foreligger oplysninger om korrektioner til omkostningsstati-
stikker fra tidligere år i form af nye oplysninger om omkost-
ninger fra net- eller naturgasdistributionsvirksomheder efter
§ 25, fra samarbejdsorganet på fjernvarmeområdet for så
vidt angår § 26, stk. 4, nr. 3, jf. stk. 5 og 7, fra varmedistri-
butionsvirksomheder efter § 26, stk. 6, jf. stk. 7, afgørelser
fra Energitilsynet efter § 35, stk. 2, eller i form nye oplys-
ninger om energibesparelsernes omfang modtaget fra Ener-
gistyrelsen, herunder korrektioner efter § 7, stk. 6, og afgø-
relser efter § 32, stk. 2, 1. eller 2. punktum. Er der korrektio-
ner, offentliggør Energitilsynet samtidigt en opdateret udga-
ve af berørte delelementer af de tidligere statistikker.
§ 31.
På baggrund af den årlige omkostningsstatistik efter
§ 30 af virksomhedernes omkostninger kan Energistyrelsen
anmode net- og distributionsvirksomheder med omkostnin-
ger, der ligger blandt de 5 pct. højeste omkostninger per ind-
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 298: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder (energisparebekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
28. juni 2017.
10
Nr. 840.
berettet kWh, dog altid op til 35 virksomheder, om at rede-
gøre for, hvorledes de har sikret omkostningseffektiviteten,
herunder deres indsatsområder, metoder og omkostningerne.
Energistyrelsen kan også anmode virksomheder med de la-
veste omkostninger om at redegøre for deres indsatsområ-
der, metoder og opgørelse af omkostningerne.
Stk. 2.
På baggrund af redegørelserne udarbejdet i hen-
hold til stk. 1 kan Energistyrelsen indgå aftaler med de på-
gældende virksomheder om, hvorledes omkostningseffekti-
ve energibesparelser sikres til opfyldelse af virksomhedens
eller branchens energisparemål.
§ 32.
Energistyrelsen udvælger hvert år et statistisk signi-
fikant antal energispareprojekter til stikprøvekontrol af,
hvorvidt net- og distributionsvirksomhedernes opgørelser af
energibesparelser er korrekte og opfylder kravene i §§ 4-16,
og hvorvidt aftaler efter § 31 og påbud udstedt i medfør af §
36 overholdes, som over perioden 2016-2020 udgør et stati-
stisk signifikant grundlag. Energistyrelsen kan desuden uden
for stikprøvekontrollen udtage sager til kontrol af hvorvidt
net- og distributionsvirksomhedernes opgørelser af energi-
besparelser er korrekte.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan efter en vurdering af, om en
energibesparelse
er
i
overensstemmelse
med
energispareaftalen og reglerne i denne bekendtgørelse, træf-
fe afgørelse om, at energibesparelser i et energispareprojekt
ikke kan indgå i net- og distributionsvirksomheders opgørel-
se over realiserede energibesparelser.
Stk. 3.
Energistyrelsen giver meddelelse om afgørelser ef-
ter stk. 2 til Energitilsynet og fremsender eventuelle oplys-
ninger til identifikation af energispareprojektet.
Stk. 4.
Energistyrelsen kan træffe afgørelse om, hvorvidt
en net- eller distributionsvirksomhed overholder krav til
kvalitetssikring og audit i medfør af § 11, stk. 3. Er et krav
til kvalitetssikring og audit i medfør af § 11, stk. 3, ikke
overholdt, giver Energistyrelsen meddelelse til Energitilsy-
net, såfremt der er risiko for, at manglen også har betydning
for overholdelse af kravene i §§ 18-21, § 22, stk. 1-2, § 27,
stk. 3-4, § 28 samt påbud udstedt i medfør af § 35.
§ 33.
Energistyrelsen sender senest den 1. maj hvert år
Energitilsynet oplysninger om det repræsentativt udvalgte
antal energispareprojekter Energitilsynet anmoder om, dog
mindst en for hver net- og distributionsvirksomhed, som har
haft energispareprojekter i året, vedrørende opfyldelsen af
net- og distributionsvirksomhedernes forpligtelse i forbin-
delse med energispareindsatsen i det foregående år. Denne
bestemmelse evalueres af Energistyrelsen og Energitilsynet i
2018.
§ 34.
Energitilsynet foretager kontrol af, hvorvidt net- og
distributionsvirksomhedernes opgørelser af omkostninger er
i overensstemmelse med §§ 18-20, § 21, stk. 2, § 26, stk.
3-7, § 27.
Stk. 2.
Energitilsynet kan tilrettelægge sin kontrolindsats
af de modtagne oplysninger om omkostninger, ud fra et hen-
syn til effektivitet og risikovurdering, sådan at indsatsen så
vidt muligt er målrettet efter væsentlighed, samtidig med at
det sikres, at alle net- og distributionsvirksomheder berøres
af mindst en gang årligt for en eller flere udvalgte omkost-
ninger afholdt i periode 2016-2020.
Stk. 3.
Energitilsynet kan gennemføre kontrol af regn-
skabsbilag til energispareprojekter eller bilag for øvrige om-
kostninger omfattet af stk. 1.
Stk. 4.
Konstaterer Energitilsynet markante overtrædelser
af generel karakter blandt virksomhederne, underretter Ener-
gitilsynet energi-, forsynings- og klimaministeren herom.
§ 35.
Energitilsynet kan give påbud til en net- eller distri-
butionsvirksomhed om, at virksomheden skal gennemføre
nærmere angivne ændringer i sin regnskabsførelse, hvis
virksomheden overtræder bestemmelserne i § 17, § 18, stk.
5, § 21, stk. 2, sidste pkt., § 25, § 26, stk. 3-4, og § 27. Ener-
gitilsynet fører tilsyn med efterlevelsen af påbud efter 1. pkt.
Stk. 2.
Energitilsynet træffer afgørelse om, at mulighed
for dækning af en omkostning, som nævnt i § 17, jf. dog stk.
3, bortfalder, hvis Energitilsynet finder, at en opgørelse af
en virksomheds omkostninger til energispareaktiviteter og
andre aktiviteter i et regnskab, eller i en rapport fra samar-
bejdsorganet for fjernvarmedistributionsvirksomheder efter
§ 12, stk. 3, nr. 1, ikke er i overensstemmelse med reglerne i
§§ 18-19, § 21, § 22, stk. 2, og § 26, stk. 5, fordi der er med-
taget omkostninger
1) til aktiviteter, som Energistyrelsen har truffet afgørelse
om at afvise efter enten § 9, stk. 1, nr. 3, eller stk. 4,
2) som, efter indhentning af en udtalelse fra Energistyrel-
sen, vurderes ikke at have forbindelse til energispareak-
tiviteter eller andre aktiviteter omfattet af denne be-
kendtgørelse, jf. § 18, stk. 1, eller
3) ud over nettoomkostningerne efter § 18, stk. 6.
Stk. 3.
Træffes afgørelse i medfør af stk. 2 over for en net-
eller naturgasdistributionsvirksomhed, skal Energitilsynet
meddele annullation af de endelige afgørelser om midlerti-
dig forhøjelse af indtægtsrammen efter § 23, stk. 2, for de
berørte år med henblik på at træffe nye afgørelser ud fra de
nye oplysninger, hvis Energitilsynet vurderer, at der er
grundlag for dette. Over for varmedistributionsvirksomheder
skal Energitilsynet inddrage afgørelser i medfør af stk. 2 i sit
tilsyn med priser og vilkår efter varmeforsyningslovens §
20, stk. 4.
Stk. 4.
Energitilsynet giver Energistyrelsen meddelelse
om alle afgørelser omfattet af stk. 2-4, samt afgørelser efter
varmeforsyningslovens § 20, stk. 4, der er truffet i forlæn-
gelse af en inddragelse af en afgørelse som nævnt i stk. 4, 2.
punktum.
§ 36.
Energistyrelsen kan give påbud til en net- eller dis-
tributionsvirksomhed om, at virksomheden skal udføre nær-
mere angivne energispareaktiviteter eller opfylde nærmere
angivne betalingsforpligtelser i overensstemmelse med be-
stemmelserne i denne bekendtgørelse, hvis virksomheden
1) overtræder bestemmelserne i kapitel 2 om oplysning og
kortlægning, eller
2) tilsidesætter Energistyrelsens afgørelse efter § 15 eller
§ 16, om, hvilke forpligtelser der påhviler en virksom-
hed, som ikke deltager i et samarbejde.
Stk. 2.
Såfremt der ikke ved aftale kan opnås enighed om
sikring af omkostningseffektivitet, jf. § 31, stk. 2, eller en
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 298: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder (energisparebekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
28. juni 2017.
11
Nr. 840.
indgået aftale herom ikke kan overholdes, kan Energistyrel-
sen ved påbud fastlægge vilkår for den pågældende net-eller
distributionsvirksomheds udførelse af energispareindsatsen.
Stk. 3.
Energistyrelsen fører tilsyn med efterlevelsen af
påbud efter stk. 1-2.
§ 37.
Energistyrelsen fører tilsyn med den overordnede
overholdelse af formålsbestemmelsen i § 1 blandt net- og
distributionsvirksomhederne, herunder omkostningseffekti-
viteten i udførelsen af energispareindsatsen.
Kapitel 9
Klageadgang
§ 38.
Afgørelser, som Energistyrelsen eller Energitilsynet
træffer efter denne bekendtgørelse, kan påklages til Energik-
lagenævnet. Afgørelserne kan ikke påklages til energi-, for-
syning- og klimaministeren. Klagen fremsendes til den myn-
dighed, hvis afgørelse der klages over. Myndigheden skal,
hvis den vil fastholde afgørelsen, snarest efter modtagelsen
af klagen videresende sagen og dens dokumenter til Ener-
giklagenævnet.
Stk. 2.
Klage som nævnt i stk. 1 skal være indgivet skrift-
ligt inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt.
Kapitel 10
Straf
§ 39.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lov-
givning, straffes med bøde den net- eller distributionsvirk-
somhed, som:
1) Tilsidesætter Energitilsynets påbud efter § 35.
2) Tilsidesætter Energistyrelsens påbud efter § 36.
3) Afgiver urigtige oplysninger eller undlader at afgive
oplysninger om forhold, hvorom virksomheden er for-
pligtet til at give oplysninger til Energistyrelsen, Ener-
gitilsynet eller Energiklagenævnet efter bestemmelser i
denne bekendtgørelse. Dette gælder uanset om oplys-
ningerne er afgivet direkte over for til Energistyrelsen,
Energitilsynet eller Energiklagenævnet eller til et sam-
arbejdsorgan med henblik på videregivelse til Energi-
styrelsen, Energitilsynet eller Energiklagenævnet.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske perso-
ner) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 11
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
§ 40.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 30. juni 2017.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 830 af 27. juni 2016 om ener-
gispareydelser i net- og distributionsvirksomheder ophæves.
§ 41.
Realiserede energibesparelser og afholdte omkost-
ninger og indtægter behandles efter de hidtil gældende reg-
ler. Størrelsen af energibesparelser opgøres efter de krav,
der var gældende på tidspunktet for indgåelse af en binden-
de aftale med slutbrugeren om net- eller distributionsvirk-
somhedens medvirken til realisering af energispareprojektet.
Stk. 2.
Energistyrelsen træffer afgørelse i verserende sager
i Energistyrelsen. Verserende sager i Energistyrelsen fær-
digbehandles efter de hidtil gældende regler i bekendtgørel-
se nr. 830 af 27. juni 2016 om energispareydelser i net- og
distributionsvirksomheder.
Stk. 3.
Energitilsynets kompetence efter §§ 21, 26, 33 og
34 gælder alene i forbindelse med en net- eller distributions-
virksomheds omkostninger afholdt og indtægter modtaget
efter 30. juni 2017.
Stk. 4.
Bestemmelsen i § 30 finder første gang anvendelse
i 2019 og omfatter ikke omkostningsstatistik udført for år
forud for 2018. I 2017 og 2018 udarbejdes energispare-
benchmark for henholdsvis 2016 og 2017 efter de hidtil gæl-
dende regler.
Stk. 5.
Bekendtgørelsens krav til net- og naturgasdistribu-
tionsvirksomheders årsrapport og reguleringsmæssige regn-
skab gælder fra 30. juni 2017 og finder første gang anven-
delse for regnskabet for 2017, der aflægges til Energitilsynet
i 2018.
Stk. 6.
§ 23, stk. 1, finder første gang anvendelse i 2019
for 2020. I 2017 og 2018 udmelder Energitilsynet vejleden-
de midlertidig forhøjelse af indtægtsrammen for det kom-
mende regnskabsår efter de hidtil gældende regler.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, den 28. juni 2017
L
ARS
C
HRISTIAN
L
ILLEHOLT
/ Stig Uffe Pedersen
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 298: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder (energisparebekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1774251_0012.png
28. juni 2017.
12
Nr. 840.
Bilag 1
Mål for net- og distributionsvirksomhedernes realisering af energibesparelser
Ved udgangen af 2017 skal net- og distributionsvirksomhederne, jf. § 7, i gennemsnit mindst sikre reali-
seringen af følgende energibesparelser:
Tabel 1: Fordeling af energisparemål for 2017
PJ
Netvirksomheder
Varmedistributionsvirksomheder
HMN GasNet
Dansk Gas Distribution
NGF Nature Energy Distribution
I alt
7,24
8,2
2,58
1,3
0,32
19,64
Ved opgørelsen af realiserede energibesparelser for 2017, kan net- og distributionsvirksomhederne med-
regne energibesparelser gennemført i 2016.
For årene 2018-2020 udgør energisparemålene årligt halvdelen af den værdi, der fremgår af tabel 1 oven-
for.
Energisparemålene revideres årligt i overensstemmelse med energispareaftalen.
Netvirksomhedernes og varmedistributionsvirksomhedernes årlige energisparemål fratrækkes den mæng-
de energibesparelser, som virksomheder inden for sektoren individuelt har fået pålagt af Energistyrelsen
at spare efter §§ 15-16.
Over- og underdækning kan overføres mellem de enkelte år perioden 2017-2020. Virksomhederne kan
desuden overføre over- og underdækning fra før bekendtgørelsens ikrafttræden.
Net- og distributionsvirksomhederne skal overholde nedenstående maksimale underdækning. Kravene til
underdækning gælder samlet for alle netvirksomheder og varmedistributionsvirksomheder, og for HMN
GasNet, Dansk Gas Distribution og NGF Nature Energy Distribution.
Underdækningen kan i forhold til det seneste års energisparemål maksimalt udgøre:
Ved udgangen af 2017:
Ved udgangen af 2018:
Ved udgangen af 2019:
Ved udgangen af 2020:
Max. 30%
Max. 15%
Max. 10%
Max. 5%
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 298: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder (energisparebekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1774251_0013.png
28. juni 2017.
13
Nr. 840.
Bilag 2
Prioriterings- og konverteringsfaktorer
Overskrift til formateret tekst
I forbindelse med opgørelsen af besparelserne skal der, jf. § 9, stk. 2, anvendes følgende prioriterings- og
konverteringsfaktorer i forbindelse med opgørelse af besparelserne:
a) I forbindelse med opgørelse af besparelserne inden for en given energiart anvendes følgende priorite-
ringsfaktorer, i forhold til særligt fastlagte indsatsområder. Energistyrelsen offentliggør disse indsatsom-
råder på hjemmesiden (tabel 1):
Prioriteringsfaktor
Levetid af energibesparelse
Under 4 år
4 til 15 år
1,0
1,0
1,0
1,0
Over 15 år
1,5
1,0
1,0
1,0
Fjernvarme
El og individuel biomasse
Kvotebelagte brændsler (olie, naturgas, kul)
Ikke kvotebelagte brændsler (olie, naturgas, kul)
0,5
0,5
0,5
0,5
b) Konverteringsfaktorer ved konvertering mellem energiarter i slutforbrug (tabel 2)
Konvertering
Faktor der ganges på:
Fra
- El
Til
- Fjernvarme
- Kvotebelagte brændsler (olie, naturgas,
kul)
- Ikke-kvotebelagte brændsler (olie, natur-
gas, kul)
- Biomasse
- El
Den energimængde, der Den energimængde, der
konverteres fra
konverteres til
1,8
1,0
-El
1,0
1,0
- Fjernvarme
- Kvotebelagte brændsler (olie, naturgas,
kul)
- Biomasse
- El
- Fjernvarme
- Kvotebelagte brændsler
- Fjernvarme
- Ikke-kvotebelagte brændsler
- Biomasse
- Ikke-kvotebelagte brændsler (olie, na- - El
turgas, kul)
- Ikke-kvotebelagte brændsler
- Fjernvarme
- Biomasse
- Kvote-belagte brændsler
- Fjernvarme
- Kvote belagte brændsler
- Kvote belagte brændsler
- Ikke kvotebelagte brændsler
- Ikke kvotebelagte brændsler
- Biomasse
- Biomasse
1,0
1,8
1,0
1,0
0,8
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
0,8
1,0
1,0
Note: Biomasse omfatter biomasseanvendelse hos den enkelte slutbruger, og ikke forbrug af biomasse i
fjernvarme- og elproduktionen.
I forbindelse med konvertering fra ikke-kvotebelagte brændsler (olie, naturgas og kul) til andre forsy-
ningsformer, herunder også et andet ikke-kvotebelagt brændsel, som har en levetid på mere end 15 år,
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 298: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder (energisparebekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
28. juni 2017.
14
Nr. 840.
skal både faktorerne i tabel 2 og tabel 1 anvendes i forbindelse med konverteringsprojekter. Ved sådanne
konverteringer skal den direkte effekt således i henhold til tabel 1 ganges med faktor 1,5. Ved alle øvrige
konverteringer skal der i henhold til tabel 1 ganges med faktor 1,0. Konverteringsfaktorerne er indregnet i
standardværdierne.
Ved installering af eldrevne varmepumper til fjernvarmeproduktion ganges elforbruget med en faktor på
1,0.
Ved installering af gasdrevne varmepumper til fjernvarmeproduktion ganges gasforbruget med en faktor
på 0,8.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 298: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder (energisparebekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
28. juni 2017.
15
Nr. 840.
Bilag 3
Kvalitetssikring
Indhold af kvalitetssikring
1.
Alle net- og distributionsvirksomheder er ansvarlige for, at de energibesparelser, som indberettes, er
retvisende og lever op til alle fastsatte krav. Med henblik på at sikre dette, skal de enkelte net- og
distributionsvirksomheder:
a)
B)
c)
d)
Etablere et kvalitetsstyringssystem og kvalitetsstyringsprocedurer for håndtering af energispa-
resager.
Gennemføre kvalitetssikring, som består i en anvendelse af procedurerne i kvalitetsikringssy-
stemet i forbindelse med de enkelte energisparesager.
Gennemføre kvalitetskontrol på udvalgte energisparesager forud for indberetning.
Gennemføre audits af kvalitetssikringssystemet.
Net- og distributionsvirksomheder, som har indgået aftale med en aktør om at varetage hele energis-
pareforpligtelsen, skal sikre, at aktøren lever op til kravene i dette bilag.
2.
Kvalitetsstyringssystem
Net- og distributionsvirksomhederne skal etablere procedurer for håndtering af energispareindsat-
sen, herunder indgåelse af aktøraftaler, administration og arkivering af de enkelte energisparesager,
indberetning af besparelser til Energistyrelsen, opgørelse og indberetning af omkostninger, gennem-
førelse af kvalitetskontrol, gennemførelse af audit, opfølgning på stikprøvekontrol mv.
Så længe kvalitetsstyringssystemet lever op til de stillede krav i dette bilag, kan net- og distributi-
onsvirksomhederne frit vælge udformningen af systemet.
Kvalitetsstyringssystemet skal være dokumenteret skriftligt. Net- og distributionsvirksomhedernes
kvalitetsstyringssystem skal opdateres, i det omfang den løbende kvalitetssikring, kvalitetskontrol-
len (intern som ekstern) eller audits giver anledning til opdateringer/justeringer.
3.
Kvalitetssikring
Net- og distributionsvirksomhederne skal ved anvendelse af de procedurer, der er fastlagt i kvalitets-
sikringssystemet, sikre, at dokumentation og indberetning, herunder også dokumentationen for be-
sparelser, som er udført af aktører, der agerer på net- eller distributionsvirksomhedens vegne, er ret-
visende og opfylder kravene i denne aftale.
Procedurerne i kvalitetssikringssystemet skal anvendes løbende i forhold til alle sager.
4.
Kvalitetskontrol
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 298: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder (energisparebekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
28. juni 2017.
16
Nr. 840.
Alle net- eller distributionsvirksomheder skal som led i kvalitetssikringen en gang om året gennem-
føre kvalitetskontrol af udvalgte energisparesager forud for indberetning, med henblik på at sikre, at
energisparesagerne lever op til bestemmelserne i aftalen og denne bekendtgørelse om opgørelse af
besparelser og dokumentation.
Kvalitetskontrollen skal sikre, at bestemmelserne om opgørelse af besparelser, og alle dokumentati-
onskrav er anvendt korrekt og skal derfor have særlig fokus på tekniske og beregningsmæssige ele-
menter.
Kvalitetskontrollen skal omfatte et repræsentativt udsnit af net- eller distributionsvirksomhedens
sager, herunder sager fra forskellige aktører, sager som net- eller distributionsvirksomheden selv
gennemfører, sager af forskellig størrelse m.v. Dette krav gælder for alle net- eller distributionsvirk-
somheder, som indberetter besparelser for et givet år. Såfremt en net- eller distributionsvirksomhed
ikke indberetter energibesparelser, skal der således ikke foretages kvalitetskontrol for det pågælden-
de år. Mindst hver anden gang skal kvalitetskontrollen udføres af en uafhængig tredjepart. Når kvali-
tetskontrollen ikke udføres af en uafhængig tredjepart, skal alle net- og distributionsvirksomheder,
bortset fra virksomheder med et årligt energisparemål på under 2 TJ, gennemføre kvalitetskontrollen
af en eller flere personer, som er uafhængige af de konkrete sager, der kontrolleres og have tilstræk-
kelig kendskab til aftalens bestemmelser og tekniske kompetencer til at vurdere de konkrete projek-
ter samt anvendt opgørelsesmetode og forudsætninger for beregninger. Det er net- eller distributi-
onsvirksomhedens ansvar, at den interne kvalitetskontrol udføres af en eller flere personer, der efter-
lever disse krav.
Hvis kvalitetskontrollen finder, at en konkret energisparesag ikke lever op til bestemmelserne i den-
ne bekendtgørelse eller aftalen, skal net- eller distributionsselskabet forholde sig til kvalitetskontrol-
lens vurdering, og tage stilling til om besparelsen kan indberettes, før dokumentationen er ændret, så
den overholder kravene i aftalen, herunder at evt. manglende dokumentation er tilvejebragt eller be-
regning af besparelsen er justeret.
Net- eller distributionsvirksomheden eller kontrollanten udarbejder en rapport over den gennemførte
kvalitetskontrol, herunder hvor mange sager og hvilke sager, der er udtaget til kontrol, resultaterne
af kontrollen og anbefalinger til net- eller distributionsvirksomheden om evt. korrigerende handlin-
ger. Rapporten skal opbevares i mindst 5 år og kunne stilles til rådighed for intern og ekstern audit
samt i forbindelse med Energistyrelsens stikprøvekontrol.
Kvalitetskontrollen kan gennemføres samtidig med audit, jf. pkt. 5.
Kvalitetskontrollens fundne fejl, net- eller distributionsvirksomhedens vurdering heraf samt opfølg-
ning skal årligt rapporteres til Energistyrelsen, jf. pkt. 6.
5.
Audit
Som led i kvalitetssikringen skal alle net- og distributionsvirksomhederne én gang årligt have gen-
nemført en audit med henblik på at sikre, at
a)
virksomheden har implementeret et kvalitetssikringssystem der lever op til kravene i dette bi-
lag
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 298: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder (energisparebekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
28. juni 2017.
17
Nr. 840.
b)
kvalitetssikringssystemet efterleves ved at gennemføre stikprøvekontrol af indberettede bespa-
relser.
Audit omfatter kontrol af ovenstående via gennemførelse af stikprøvekontrol af udvalgte energispa-
resager.
Minimum hver anden gang skal denne audit gennemføres af en uafhængig tredjepart. Det kan f.eks.
ske som led i et certificeret kvalitetsstyringssystem. De år, hvor der ikke foretages ekstern audit,
skal der gennemføres intern audit af net- eller distributionsvirksomheden selv.
Dette krav gælder for alle net- og distributionsvirksomheder, som indberetter besparelser for et gi-
vet år. Såfremt en net- eller distributionsvirksomhed ikke indberetter energibesparelser, skal der så-
ledes ikke udføres audit for det pågældende år.
For såvel intern som ekstern audit udarbejdes der af auditoren en skriftlig auditrapport. Net- og dis-
tributionsvirksomhederne skal opbevare auditrapporterne for gennemførte audits i mindst 5 år og
skal kunne stilles til rådighed ved Energistyrelsens årlige stikprøvekontrol og ved eventuel evalue-
ring af energispareaftalen.
Audit kan gennemføres samtidig med kvalitetskontrollen, jf. pkt. 4.
Der skal årligt ske afrapportering af audit til Energistyrelsen, jf. punkt 6.
6.
Afrapportering af resultater fra kvalitetskontrol og audit
Net- og distributionsvirksomhederne skal hvert år senest den 1. juli indsende en sammenfatning af
resultaterne fra kvalitetskontrollen og audit til Energistyrelsen i forbindelse med indberetning af be-
sparelser.
Afrapporteringen indsendes til Energistyrelsen via samarbejdsorganet, hvis virksomheden er med-
lem af et samarbejdsorgan. Er virksomheden ikke medlem af et samarbejdsorgan, indsender virk-
somheden selv afrapporteringen til Energistyrelsen.
7.
I tilfælde af tvivl kan sagerne forelægges for en opmand, som afgør ejerskabet eller fordelingen
mellem flere net- eller distributionsvirksomheder, hvis net- eller distributionsvirksomhederne er
enige om at forelægge sagen for en opmand. Opmanden kan i sin afgørelse lægge vægt på, hvordan
realiseringen af besparelserne er iværksat, hvem der har foranlediget en gennemførelse, en vægt-
ning i forhold til anvendte ressourcer, tidspunkt for dokumentation af realiseringen mv.
Opmandsfunktionen drives af samarbejdsorganerne/virksomhederne i fællesskab. Omkostninger til
afgørelse af de konkrete sager/tvister afholdes af de implicerede virksomheder.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 298: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder (energisparebekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1774251_0018.png
28. juni 2017.
18
Nr. 840.
Bilag 4
Energiindholdet i udvalget brændsler til slutanvendelser - konverteringstabel
Energiprodukt
1 kg koks
1 kg stenkul
1 kg brunkulsbriketter
KJ (NCV)
28 500
17 200 — 30 700
20 000
kg olieækv. (NCV)
0,676
0,411 — 0,733
0,478
0,251 — 0,502
0,134 — 0,251
0,191 — 0,215
0,186 — 0,330
0,382 — 0,401
0,955
1,010
1,051
0,955
1,099
1,126
1,079
0,330
0,401
0,177 — 0,256
0,024
0,086
kWh (NCV)
7,917
4,778 — 8,528
5,556
2,917 — 5,833
1,556 — 2,917
2,222 — 2,500
2,167 — 3,833
4,444 — 4,667
11,111
11,750
12,222
11,111
12,778
13,10
12,553
3,833
4,667
2,056 — 2,972
0,278
1(3)
1 kg brunkul med høj brændværdi 10 500 — 21 000
1 kg brunkul
1 kg olieskifer
1 kg tørv
1 kg tørvebriketter
5 600 — 10 500
8 000 — 9 000
7 800 — 13 800
16 000 — 16 800
1 kg restbrændselsolie (svær olie) 40 000
1 kg let brændselsolie
1 kg motorbrændstof (benzin)
1 kg paraffinolie
1 kg LPG
1 kg naturgas ( 1 )
1 kg LNG
1 kg træ (25 % fugtighed) ( 2)
1 kg pellets/træbriketter
1 kg affald
1 MJ udvundet varme
1 kWh elektrisk energi
42 300
44 000
40 000
46 000
47 200
45 190
13 800
16 800
7 400 — 10 700
1 000
3 600
Kilde: Eurostat.
(1) 93 % metan.
(2) Medlemsstaterne kan anvende andre værdier, alt efter hvilken træsort der er mest anvendt i den pågældende medlemsstat.
(3) Finder anvendelse, når energibesparelser er opgjort i primærenergi ved hjælp af en bottom-up-tilgang baseret på det endelige energiforbrug. For besparel-
ser i kWh elektricitet kan medlemsstaterne anvende en standardkoefficient på 2,5. Medlemsstaterne kan anvende en anden koefficient, hvis de kan begrunde
den.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 298: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder (energisparebekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
28. juni 2017.
19
Nr. 840.
Bilag 5
Metoder til beregning af energibesparelser
Direktiv 2012/27/EU om energieffektivitet fastlægger, jf. artikel 7, pkt. 6 og bilag 5, at de forpligtede,
deltagende eller bemyndigede parter eller offentlige gennemførelsesmyndigheder kan benytte en eller fle-
re af følgende metoder til beregning af energibesparelser:
a) Antagne besparelser, med henvisning til resultaterne af tidligere uafhængigt overvågede energiforbed-
ringer i lignende anlæg. Den generiske tilgang kaldes »ex-ante«.
b) Målte besparelser, hvor besparelserne ved installationen af en foranstaltning eller pakke af foranstalt-
ninger fastslås ved at registrere den faktiske reduktion i energiforbruget, hvor der skal tages behørigt hen-
syn til faktorer som additionalitet, beboelse, produktionsniveauer og vejret, der kan påvirke forbruget.
Den generiske tilgang kaldes »ex-post«.
c) Skalerede besparelser, hvor der anvendes tekniske vurderinger af besparelser. Denne tilgang kan kun
anvendes, hvis det er vanskeligt eller uforholdsmæssigt dyrt at opnå solide målte data for et specifikt an-
læg, f.eks. udskiftning af en kompressor eller elektrisk motor med en anden kWh-ydelse end den, som
uafhængige oplysninger om besparelse er blevet målt på, eller hvis de foretages på grundlag af nationalt
fastsatte metoder og benchmarks af kvalificerede eller akkrediterede eksperter, der er uafhængige af de
forpligtede, deltagende eller bemyndigede parter, der er involveret.
d) Undersøgte besparelser, hvor forbrugernes reaktion på rådgivning, oplysningskampagner, mærknings-
eller certificeringsordninger eller intelligent måling fastslås. Denne tilgang må kun anvendes for besparel-
ser, der skyldes ændringer i forbrugernes adfærd. Den må ikke anvendes for besparelser, der skyldes in-
stallation af fysiske foranstaltninger.