Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 298
Offentligt
1774249_0001.png
Høringsnotat vedrørende høring om udkast til bekendtgørelse om
energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
Kontor/afdeling
Center for
Systemanalyse,
Energieffektivitet og
Global Rådgivning
Dato
24. juni 2017
J nr.
2016-7242
Energistyrelsen har afholdt to høringsrunder om udkast til bekendtgørelse om
energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
(energisparebekendtgørelsen) i forbindelse med indgåelse af aftale om
energiselskabernes energispareindsats af 16. december 2016 (energispareaftalen).
Første høringsrunde blev afholdt den 7. april 2017 til og med den 5. maj 2017.
Anden høringsrunde blev afholdt den 31. maj til og med den 9. juni 2017.
I forbindelse med den første høringsrunde blev udkast til bekendtgørelse om
indtægtsrammer for netvirksomheder og regionale transmissionsvirksomheder
omfattet af lov om elforsyning ligeledes sendt i høring. Energistyrelsen udarbejder
et selvstændigt høringsnotat i forbindelse med udstedelsen af denne
bekendtgørelse.
Ovenstående høringer har været offentliggjort på høringsportalen.
1. delhøring
energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
Udkast til bekendtgørelse om energispareydelser i net- og
distributionsvirksomheder har været sendt i høring de på høringslisten angivne
myndigheder og organisationer..
Energistyrelsen har modtaget høringssvar fra følgende:
Danske Revisorer (FSR), De Frie Energiselskaber (DFE), Foreningen af
Rådgivende Ingeniører (FRI), Vedvarende Energi (VE), Sekretariatet for
Energitilsynet (SET) og Dansk Byggeri (DB). Endvidere har Dansk Industri (DI),
Dansk Energi (DE), Dansk Erhverv (DKE), Dansk Fjernvarme (DFJ), Dansk Gas
Distribution (DGD), HMN GasNet (HMN) og NGF Nature Energy Distribution (NGF)
afgivet et samlet svar.
Energistyrelsen har modtaget høringssvar uden kommentarer fra følgende:
Dansk Arbejdsgiverforening (DA), CO-Industri og Forbrugerrådet Tænk.
I forbindelse med høringsperioden har der været afholdt møde med aftaleparterne
til energispareaftalen af 16. december 2016 samt et særskilt møde med De Frie
IRK/KGR/PLJ/HEA
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/13
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 298: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder (energisparebekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1774249_0002.png
Energiselskaber, hvor de pågældende har fået lejlighed til at redegøre for deres
høringssvar.
2. delhøring
energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
Energistyrelsen har modtaget høringssvar fra følgende:
Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), De Frie Energiselskaber (DFE), Dansk
Fjernvarme (DFJ), Sekretariatet for Energitilsynet (SET), Tekniq, Københavns
Kommune - Teknik- og Miljøforvaltningen (KK) og Håndværksrådet (HV). Endvidere
har Dansk Energi (DE), Dansk Industri (DI), HMN GasNet (HMN) og NGF Nature
Energy Distribution (NGF) samt Dansk Gas Distribution (DGD) afgivet et samlet
svar.
Energistyrelsen har modtaget høringssvar uden kommentarer fra følgende:
Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Danske Revisorer (FSR), CO-industri, og Ålborg
Universitet (AAU).
Dansk Byggeri (DB) henholder sig til høringssvar fra 1.delhøring.
Høringsnotatet
Nedenfor redegøres for de væsentligste punkter i høringssvarene fra høringerne.
Notatet er opdelt i afsnit knyttet til de to udkast til bekendtgørelsers hovedemner.
Der henvises i øvrigt til de fremsendte høringssvar.
Ud over de kommentarer, som er sammenfattet i dette høringsnotat, indeholder
høringssvarene en række mere tekniske og redaktionelle kommentarer til de to
bekendtgørelsesudkast. Disse kommentarer vil blive indarbejdet i bekendtgørelsen
i relevant omfang. Bekendtgørelsen vil herudover indeholde en række mindre
ændringer af særligt forståelsesmæssige og lovtekniske hensyn.
Kommentarer af generel politisk karakter samt forslag og kommentarer, der ikke
vedrører den aktuelle høring, indgår ikke i høringsnotatet.
Energistyrelsens bemærkninger til høringssvarene er anført i kursiv i
nedenstående.
Side 2/13
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 298: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder (energisparebekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1774249_0003.png
Indholdsfortegnelse
Overordnede kommentarer ....................................................................................... 3
Angående tilsyn med markedsmæssighed
............................................................ 4
Formålsbestemmelse og forholdet til energispareaftalen
...................................... 6
Definitioner
............................................................................................................. 8
Information og kortlægning af forbrug ....................................................................... 8
Overordnede rammer ................................................................................................ 8
Realisering, dokumentation og indberetning
......................................................... 8
Samarbejde om energispareaktiviteter, samarbejdsorganer og dokumentation
... 9
Økonomi, regnskabsførelse og rapportering ........................................................... 10
Særlige regler for el- og naturgasområdet
........................................................... 10
Gebyrer .................................................................................................................... 10
Tilsyn og påbud ....................................................................................................... 11
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser .......................................................... 13
Bilag ......................................................................................................................... 13
Overordnede kommentarer
Tekniq, DFE, HV, KK og DB opfordrer til, at de forpligtede selskaber udbyder alle
opgaverne under energispareindsatsen i offentlige udbud, således at
koncernforbundne selskaber ikke har en unfair konkurrencefordel. Derudover
påpeges det, at selskaberne ikke skal have lov til at benytte koncernforbundne
aktører til at opnå deres målforpligtelse.
KK, VE og DB mener, at dele af energispareforpligtelsen bør rettes direkte mod
eksisterende bygninger. Derudover mener KK, at der bør oprettes en særlig pulje til
kommunale energibesparelser.
VE og DB påpeger, at det er uhensigtsmæssigt, at solvarmeanlæg og
varmepumper kan tælles med som energibesparelser.
Energistyrelsens bemærkninger
Nedenstående er Energistyrelsens generelle svar på de modtagne bemærkninger
fra de relevante høringsparter. Energistyrelsen har holdt særskilt møde med DFE
og gennemgået DFE’s generelle bemærkninger til energispareindsatsen med DFE.
Energistyrelsen opfordrer desuden høringsparterne til at benytte tilgængelige fora
til at diskutere den fremtidige udformning af en mulig energispareindsats, fx i regi af
Energisparerådet.
Side 3/13
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 298: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder (energisparebekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1774249_0004.png
Der er ikke krav om udbud i energispareaftalen, hvorfor forslaget herom ikke
medtages, da det ved indskrivelse i bekendtgørelsen vil gå ud over det, som
ministeren og aftaleparterne har opnået enighed om. Der er dog krav om, at alle
aftaler skal være indgået på markedsmæssige vilkår, herunder aftaler indgået i
mellem koncernforbundne selskaber. Derudover fører Energitilsynet tilsyn med, at
aftaler er indgået på markedsmæssige vilkår. Dermed tager Energistyrelsen ikke
opfordringen om udbud samt opfordringen om afskæring af brugen af
koncernforbundne aktører til efterretning. Der er som følge heraf ens vilkår for alle
aktører til markedet, idet energiselskaberne er forpligtede til at indgå aftaler med
aktører på markedsmæssige vilkår.
Det er ikke muligt inden for de nuværende rammer at fokusere
energispareindsatsen yderligere mod eksisterende bygninger eller oprette en
særlig pulje til kommunale energibesparelser, da dette ikke indgår i den aftale, som
ministeren har indgået med aftaleparterne.
Det er en del af aftalen mellem ministeren og aftaleparterne, at solvarmeanlæg og
varmepumper kan tælle med i et begrænset omfang, hvorfor dette ikke kan
udelades. Energistyrelsen er dog opmærksom på de bekymringer, der påpeges i
høringssvarene.
Angående tilsyn med markedsmæssighed
SET har i deres supplerende høringssvar af 15. maj 2017 anført følgende:
”Retsfølgen efter udkast til ny energisparebekendtgørelse af, at
markedsmæssigheden ikke findes godtgjort, er, at Energitilsynet træffer afgørelse
om, at omkostningsdækningen nedsættes til gennemsnitsprisen for branchens
omkostninger pr. sparet kWh i det forudgående år, eller helt bortfalder.
Juridisk gør det en forskel, om ministeren ved udstedelse af
energisparebekendtgørelsen fastsætter et selvstændigt og særligt krav til
markedsmæssighed på energispareområdet, og en særlig retsfølge/konsekvens af
ikke at overholde dette krav om markedsmæssighed, eller om ministeren
fastsætter, hvordan Energitilsynet skal fortolke bestemmelser i sektorlovene, som
Folketinget har fastsat, samt ændrer den retsfølge af bestemmelserne i
sektorlovene, som Folketinget har fastsat.
Det skyldes dels, at ministeren ikke har hjemmel til at ændre selve reglerne direkte
i sektorlovene, men alene til at fastsætte selvstændige regler for
energispareområdet, og dels at Folketinget har fastsat et forbud mod instruktion af
Energitilsynet, jf. elforsyningslovens § 78, stk. 3. Ministeren har integreret forbuddet
i Energitilsynets opgavebekendtgørelse (BEK nr 163 af 26/02/2000) § 1, stk. 3,
hvor det er fastsat, at Energitilsynet er uafhængigt i varetagelsen af sine opgaver.”
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets bemærkninger
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, som har udarbejdet denne del af
høringsnotatet i relation til Energitilsynets høringssvar, kan tilslutte sig Sekretariatet
Side 4/13
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 298: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder (energisparebekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1774249_0005.png
for Energitilsynets bemærkning om Energitilsynets uafhængighed, og at der ikke af
energisparebekendtgørelsen, skal fremgå en anden retsfølge for overtrædelse af
markedsmæssighedskravet end den retsfølge, som fremgår af forsyningslovene,
idet der ikke er hjemmel til at fastsætte regler om markedsmæssighed i
forsyningslovene, jf. nedenfor.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet har således meddelt Energistyrelsen
forud for den fornyede høring
at styrelsen bedes rette bekendtgørelsen de
relevante steder, så der ikke måtte være tvivl om, at ministeren holder sig inden for
det område, som der bemyndiget ham i henhold til forsyningslovene.
I høringssvaret anfører SET følgende:
”Sekretariatet for Energitilsynet finder det hensigtsmæssigt, at der i
energisparebekendtgørelsen i stedet for henvisninger til sektorlovenes
bestemmelser om markedsmæssighed fastsættes bestemmelser, hvorefter det
gøres til en betingelse for virksomhedernes omkostningsdækning, at
virksomhederne har udarbejdet skriftlig dokumentation for, at priser og vilkår er
markedsmæssigt fastsat, i hvert fald for koncerninterne ydelser, og at
konsekvensen af manglende eller utilstrækkelig dokumentation er, at Energitilsynet
træffer afgørelse om, at omkostningerne fastsættes til gennemsnitsprisen for
branchens omkostninger pr. sparet kWh i det forudgående år.”
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets bemærkninger
Kravet om markedsmæssighed af aftaler, der er omfattet af de tre forsyningslovens
for el, naturgas og varme, følger af henholdsvis § 46 i elforsyningsloven, § 28 c i
naturgasforsyningsloven og varmeforsyningslovens § 28 b, stk. 4 og 5. Der er ikke i
disse bestemmelser i de tre love mulighed for at fravige bestemmelserne i
henholdsvis § 46 i elforsyningsloven, § 28 c i naturgasforsyningsloven og
varmeforsyningslovens § 28 b, stk. 4 og 5.
Det er derfor Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets vurdering, at man ikke kan
fortolke de relevante bemyndigelsesbestemmelser, dvs. i elforsyningslovens § 22,
stk. 4, naturgasforsyningslovens § 14, stk. 2 og varmeforsyningslovens § 28 b, stk.
2, som delegationsbestemmelser med derogatorisk kraft i forhold til ovennævnte
bestemmelser om markedsmæssighed.
Det er dermed Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets vurdering, at der i
bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder ikke kan
fastsættes andet krav til markedsmæssighed end det, som fremgår af de tre
forsyningslove.
Følgelig kan der ikke fastsættes en anden særskilt materiel regel i en
bekendtgørelse om, at aftaler, som net- og distributionsvirksomheder indgår, skal
indgås på markedsmæssige eller markedsbestemte vilkår, end den der fremgår
direkte af forsyningslovene i § 46, § 28 c og § 28 b, stk. 4 og 5, i henholdsvis el-,
naturgas og varmeforsyningsloven med dertilhørende retsfølge.
Side 5/13
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 298: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder (energisparebekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1774249_0006.png
Dette udelukker
SET’s
forslag om, at der kan indføres en særskilt materiel regel om
tilsyn med aftalers markedsmæssighed i energisparebekendtgørelsen. Disse aftaler
skal følge de enkelte forsyningsloves bestemmelser om aftalers
markedsmæssighed og de retsfølger, der hører hertil.
I høringssvaret anfører SET endvidere følgende:
”Sekretariatet for Energitilsynet
bemærker afslutningsvist, at såfremt
Energistyrelsen eller Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets departement måtte
vurdere, at den gældende lovgivning ikke indeholder den fornødne hjemmel for
ministeren til at fastsætte en sådan ordning i energisparebekendtgørelsen for tilsyn
med markedsmæssighed, som foreslået ovenfor, der inden for de givne
ressourcemæssige rammer kan give klart og administrerbart grundlag for et
effektivt tilsyn med markedsmæssighed på energispareområdet, finder
Sekretariatet for Energitilsynet det hensigtsmæssigt, at departementet ved en
lovændring sikrer den fornødne hjemmel hertil.”
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets bemærkninger
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet bemærker, at der allerede fremgår et
dokumentationskrav af forsyningslovenes bestemmelser. Efter el- og
naturgasforsyningslovene skal net- og distributionsvirksomhederne ved indgåelse
af alle aftaler på indgåelsestidspunktet udarbejde materiale, der kan danne
grundlag for at bedømme markedsmæssigheden af priser og vilkår, og efter
varmeforsyningsloven skal virksomhederne udarbejde selv samme, men blot for
alle væsentlige aftaler.
Det er ikke blevet Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet oplyst, at der tidligere
har været problemer med det hjemmelsmæssige grundlag for at kunne bedømme
aftalers markedsmæssighed i henhold til forsyningslovenes bestemmelser, dvs.
henholdsvis § 46 i elforsyningsloven, § 28 c i naturgasforsyningsloven og
varmeforsyningslovens § 28 b, stk. 4 og 5, og bestemmelserne har haft deres
nuværende udformning siden henholdsvis 2006 (varmeforsyningsloven) og 2012
(el- og naturgasforsyningslovene).
Skulle dette være tilfældet i henhold til bestemmelsernes anvendelse ved tilsynet
på energispareområdet, så er Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet naturligvis
lydhøre over for dette, og skulle det vise sig i praksis, at der ikke i henhold til lovens
bestemmelser om markedsmæssighed, kan føres et tilstrækkeligt tilsyn hermed, så
vil dette også indgå som en del af det fremtidige lovarbejde.
Formålsbestemmelse og forholdet til energispareaftalen
DFJ, DE, HMN, NGF og DGD mener, at der er visse uoverensstemmelser mellem
udkast til energisparebekendtgørelsen og aftale om energiselskabernes
energispareindsats af 16. december 2016. Det bemærkes yderligere, at parterne er
af den opfattelse, at energispareaftalen har forrang i tilfælde af
Side 6/13
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 298: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder (energisparebekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1774249_0007.png
uoverensstemmelser mellem energispareaftalen og energisparebekendtgørelsen.
Slutteligt bemærkes det, at formålsbestemmelsen bør ændres, således at
energisparebekendtgørelsen alene skal fastsætte energisparemål og retningslinjer
for gennemførelse og dokumentation af indsatsen for selskaber, der ikke ønsker at
tiltræde eller udtræder af energispareaftalen.
HMN, NGF og DGD ønsker, at der foretages en yderligere kvantificering af de
administrative omkostninger, herunder ift. den påtænkte gebyropkrævning.
DFJ og DE påpeger, at der ikke må være en fordel for de selskaber, som træder ud
af energispareaftalen, samt at der skal gælde de samme regler for disse, selvom
de træder ud af aftalen.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen er af den opfattelse, at energisparebekendtgørelsen skal være i
overensstemmelse med energispareaftalen. Dette forstås således, at der ikke i
bekendtgørelsen skal fremgå regler, der er i strid med det, der er aftalt i
energispareaftalen. Energistyrelsen er enige i de fleste af de tekstnære
kommentarer til bekendtgørelsesudkastet, der angår overensstemmelse med
energispareaftalen, hvorfor bekendtgørelsesudkastet er blevet ændret i
overensstemmelse hermed.
Det skal dog understreges, at der er områder af energisparebekendtgørelsen, som
ikke kan reguleres af energispareaftalen, og som derfor kun reguleres af
energisparebekendtgørelsen. Dette gælder hovedsageligt ift. reglerne om
selskabernes økonomi og reglerne om tilsyn med ordningen. Energistyrelsen vil på
denne baggrund fastholde visse formuleringer i energisparebekendtgørelsen,
herunder formålsbestemmelsen, således at Energistyrelsen og Energitilsynet kan
regulere på baggrund heraf. Dette vil blive uddybet i nedenstående
bemærkningerne ift. de konkrete paragraffer.
Energistyrelsen er ikke enig i, at energispareaftalen har forrang ift. lovgivningen på
området, og mener heller ikke, at dette tidligere har været praksis. Energistyrelsen
er dog enig i, at bekendtgørelsens funktion navnlig er at skulle kunne regulere
selskaber, der ikke er en del af aftalen, ud over at bekendtgørelsen som nævnt
indeholder regler om selskabernes økonomi og tilsyn med selskaberne, der gælder
for alle selskaber. Dette ændres ikke med den nye bekendtgørelse.
Energistyrelsen er enig med DFJ i, at der skal gælde de samme regler for
selskaber, som træder ud af energispareaftalen, som for selskaber, der er en del af
energispareaftalen. Dette fremgår af § 16, stk. 2, nr. 2, at der kan fastsættes
nærmere angivne bestemmelser for, hvorledes selskabet skal udføre
energispareaktiviteter eller opfylde nærmere angivne betalingsforpligtelser i
overensstemmelse med bestemmelserne i denne bekendtgørelse.
Side 7/13
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 298: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder (energisparebekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1774249_0008.png
Definitioner
DFJ, DE, HMN, NGF og DGD mener, at der er uoverensstemmelser mellem visse
definitioner af teknisk karakter i energisparebekendtgørelsen og
energispareaftalen.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen har i forbindelse med 2. delhøring taget højde for nogle af disse
uoverensstemmelser. Derudover vil der blive foretaget rettelser af § 3, stk. 1, nr. 2,
samt § 3, stk. 2, som fremhævet af HMN, NGF og DGD. Energistyrelsen vil ikke
foretage rettelser af følgende definitioner; § 3, nr. 9, og § 3, nr. 21., da disse
bestemmelser gennemfører definitioner i Energieffektivitetsdirektivet (EED).
Energistyrelsen vil derudover ikke foretage rettelser af § 3, nr. 23, stk. 1, da dette er
en definition fra Varmeforsyningsloven (LBK nr. 523 af 22/05/2017).
Information og kortlægning af forbrug
Tekniq mener, at § 4 skal ændres, så det pålægges, at en tredjepart skal
gennemføre opgaverne vedr. oplysning og information.
Energistyrelsens bemærkninger
Tekniqs forslag er ikke et krav i energispareaftalen, hvorfor det ikke medtages, da
det ellers vil gå ud over det, som ministeren og aftaleparterne har opnået enighed
om.
Bekendtgørelsens kapitel 2 gennemfører desuden krav i
Energieffektivitetsdirektivet.
Overordnede rammer
Realisering, dokumentation og indberetning
DFJ, DE, HMN, NGF og DGD påpeger, at der er visse uoverensstemmelser ift.
formuleringer og krav i energispareaftalen til realiseringen og indberetningen af
energibesparelser, hvorfor formuleringerne fra energispareaftalen bør gengives i
energisparebekendtgørelsen.
DFJ påpeger derudover, at energisparebidrag ikke skal kunne opkræves for de
energiarter, der bruges i produktion, som ikke er omfattet af energispareaftalen.
Derudover påpeges det, at kravene til indberetning af korrektioner og
omkostningerne hertil går videre end kravene i energispareaftalen.
DFE og Tekniq opfordrer til, at de forpligtede selskaber ikke skal have metodefrihed
til at vælge, hvordan og via hvilke aktører de kan opnå deres forpligtelse.
Side 8/13
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 298: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder (energisparebekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1774249_0009.png
Derudover mener Tekniq, at § 8 skal ændres, så net- og distributionsselskaberne
ikke selv kan gennemføre energibesparelser.
FRI og DI bemærker, at krav om, at aftaler skal være indgået på markedsmæssige
vilkår, er udgået af bekendtgørelsen, og finder dette uhensigtsmæssigt.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen er enig i de påpegede uoverensstemmelser mellem
høringsudkastet og energispareaftalen, og der er på denne baggrund foretaget
rettelser af følgende paragraffer: § 8, stk. 2-3, § 9, stk. 1, nr. 1, § 9, stk. 2, og § 9,
stk. 3, således at ordlyden bliver enslydende med energispareaftalen.
§ 11, stk. 2., er tilrettet således, at det kun gælder for aftaler indgået med en
slutbruger fra og med den 1. januar 2017.
Energistyrelsen vil tage DFJ’s bemærkninger om energiarter og opkrævning med
videre til drøftelse i Teknisk Arbejdsgruppe og vil derfor for nuværende ikke gøre
yderligere ift. bekendtgørelsen.
Energistyrelsen har fastholdt kravene til indberetning af korrektioner og
omkostningerne hertil, da den eneste ændring ift. energispareaftalen og det
udarbejdede indberetningsskema er, at året for korrektionen skal angives.
Energistyrelsen vil derfor opfordre DFJ til at henvende sig til Energitilsynet for en
dialog om vejledning om indberetning af omkostninger og korrektioner.
Det er Energistyrelsens opfattelse, at selskaberne bør have den metodefrihed, der
er aftalt i energispareaftalen mhp. at opnå omkostningseffektive energibesparelser.
DFE’s og Tekniqs
bemærkninger herom er derfor ikke taget til følge.
Det gælder stadig, at alle aftaler skal være indgået på markedsmæssige vilkår. Når
kravet herom er udgået af bekendtgørelsen, skyldes det, at det fremgår af de tre
forsyningslove, hvorfor det rent lovteknisk ikke bør fremgå af nærværende
bekendtgørelse, jf. også ovenfor om markedsmæssighed. Det er dermed fjernet
som led i præciseringen af Energitilsynets myndighedsopgaver ifm. tilsyn.
Samarbejde om energispareaktiviteter, samarbejdsorganer og dokumentation
DFJ, DE, HMN, NGF og DGD har bemærket, at samarbejdsorganernes funktion og
opgaver bør præciseres, samt at der ikke henvises til de korrekte
indberetningsskemaer.
FRI påpeger, at det er uhensigtsmæssigt, at afsnit vedr. sikring mod
dobbeltindberetning er slettet.
Side 9/13
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 298: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder (energisparebekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1774249_0010.png
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen er enig heri, og der vil på denne baggrund blive foretaget rettelser
af § 12, stk. 3-5.
Det er stadig et krav, at der ikke må forekomme dobbeltindberetning af en
energibesparelse. Energistyrelsen har dog slettet krav om samkøring for
dobbeltindberetninger fra 2018 som en opgave for samarbejdsorganerne efter
bekendtgørelsen. Dette for at kunne tilvejebringe en sikker lovhjemmel til, at
opgaven kan påbegyndes i 2018.
Økonomi, regnskabsførelse og rapportering
SET har foreslået tydeliggørelse af forskellige regler om dækning af omkostninger.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen har tilrettet bekendtgørelsen i overensstemmelse hermed.
Særlige regler for el- og naturgasområdet
SET har foreslået forskellige præciseringer af reglerne om forhøjelse af
indtægtsrammer.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen har tilrettet bekendtgørelsen i overensstemmelse hermed.
Gebyrer
HMN, NGF og DGD har understreget, at de mener, at gasselskabernes andel af
gebyrerne er uforholdsmæssigt store. Derudover foreslår de en anden
gebyropkrævningsmodel.
DE påpeger, at der for nuværende ikke er hjemler, der tillader at opkræve et gebyr
for olieselskabernes andel af myndighedskontrollen.
SET har foreslået en præcisering af reglerne om selskabernes gebyrbetaling.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen har udregnet og fordelt gebyrerne for de enkelte forpligtede
selskaber ud fra deres andel af det samlede energibesparelsesmål. Disse
energisparemål udregnes hvert år baseret på Energistyrelsens energistatistik og vil
hvert år blive indskrevet i energisparebekendtgørelsen ved en ændring heraf.
Dermed sikres det, at der sker en direkte kobling mellem myndighedskontrollen
med de forpligtede selskaber og den modydelse, som opkræves i form af gebyrer.
Energistyrelsen tidsregistrerer specifikt for de timer, der benyttes til
myndighedskontrol for at dokumentere ressourceforbruget ift.
Side 10/13
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 298: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder (energisparebekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1774249_0011.png
myndighedskontrollen. Der foretages løbende en kontrol af det forbrugte antal
gebyrfinansierede timer, hvorfor der for en årrække foretages en balancering af de
forbrugte og opkrævede gebyrfinansierede timer. Dette følger Energistyrelsens
praksis for gebyropkrævning på andre områder.
I forbindelse med indgåelse af aftale om afskaffelse af PSO-afgiften den 17.
november 2016 er aftaleparterne blevet enige om, at der indledes drøftelser med
oliebranchen med henblik på at øge oliebranchens forpligtelser fra 2018 med afsæt
i branchens andel af energiforbruget. Som led i disse drøftelser vil behov for
udarbejdelse af lovgrundlag herfor, herunder ift. opkrævning af gebyrer, ligeledes
blive drøftet.
Endelig har Energistyrelsen tilpasset bekendtgørelsen i overensstemmelse med
SET’s forslag til præcisering af reglerne om gebyrbetaling.
Tilsyn og påbud
DE beder om, at omkostninger til betaling af gebyrer ikke indgår i
omkostningsstatistikken, hvis ikke alle brancher bidrager til betaling af gebyrer.
Ellers vil omkostningerne ikke være sammenlignelige på tværs af brancherne.
Derudover henvises der til rettelser af henvisninger i § 30, samt at der i § 32 bør
tages hensyn til retningslinjerne vedr. indberetning ifm. audit.
HMN, NGF og DGD ser gerne, at Energitilsynet sender omkostningsstatistikken i
høring inden offentliggørelse.
DE og HMN, NGF og DGD opfordrer derudover til, at udvælgelsen af og processen
for oversendelse af oplysninger fra de forpligtede selskaber til brug for
Energitilsynets stikprøvekontrol af omkostninger udføres på en så effektiv måde
som muligt, således at selskaberne får en så lille administrativ byrde som muligt.
FRI, DFE og DFJ, DE, DKE opfordrer til, at opgaver ifm. myndighedskontrollen
udspecificeres yderligere i bekendtgørelsen, især set i lyset af de øgede gebyrer,
samt at kontrollen bør være omkostningseffektiv.
DE påpeger, at en tidligere bestemmelse vedr. samkøring af indberettede
energisparesager er udgået grundet manglende lovgrundlag herfor. DE opfordrer
til, at lovgrundlaget herfor tilvejebringes hurtigst muligt.
DFE og Tekniq påpeger, at de forpligtede selskaber bør føre en strammere
egenkontrol med de opnåede energibesparelser samt med omkostningerne hertil.
FRI og DI mener, at tredelingen af omkostninger skal genindføres, samt at der skal
være krav om effektvisering af omkostningerne.
Side 11/13
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 298: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder (energisparebekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1774249_0012.png
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen har foretaget de foreslåede rettelser af henvisninger i § 30 samt §
32, dog er der ikke ændret i § 32, stk. 4, da dette er et relevant værktøj for
Energistyrelsens og Energitilsynets samarbejde om myndighedskontrol med
energispareindsatsen.
Energistyrelsen har været i dialog med Energitilsynet vedr. mulig høring af
omkostningsstatistikken, og det er for nuværende besluttet, at denne ikke sendes i
høring forud for offentliggørelse. Energistyrelsen opfordrer i forlængelse heraf de
forpligtede selskaber til at drøfte håndtering af spørgsmålet med Energitilsynet.
I forhold til udvælgelse og processen for Energitilsynets myndighedskontrol med
omkostninger, er både Energistyrelsen og Energitilsynet opmærksomme på, at der
så vidt muligt skal tages hensyn til de forpligtede selskabers administrative byrder,
hvorfor de forpligtede selskaber vil blive involveret i processen ang. udarbejdelse af
vejledninger og procedure herfor.
Energistyrelsen har ikke præciseret myndighedsopgaverne yderligere i
bekendtgørelsen, da formålet med reglerne herom er at sikre, at der foreligger de
korrekte hjemler for at kunne udføre tilsynet. En yderligere konkretisering vil følge
af vejledninger og lignende, som vil blive udarbejdet i dialog med de forpligtede
selskaber. Som aftalt på møde mellem aftaleparterne og ministeren den 12. juni
2017, vil der blive fremsendt oversigt over de overordnede myndighedsopgaver.
Energistyrelsen forventer at udarbejde lovforslag, der er i overensstemmelse med
den nye persondataforordning, for dermed at skabe en klar hjemmel til, at
samarbejdsorganerne kan udføre samkøring af energisparesager. Lovændringen
forventes at træde i kraft d. 1. juli 2018. Dermed vil det ikke være lovligt at
gennemføre den planlagte samkøring i 2017, som ministeren og aftaleparterne
havde indgået aftale om ifm. energispareaftalen. Det forventes dog, at sager fra
2017 lovligt vil kunne samkøres efter en lovændring i 2018.
Som led i forhandlingerne om en energispareaftale er kravene til selskabernes
egenkontrol blevet præciseret og opstrammet.
Det indgår ikke i den nye energispareaftale, at der skal ske en tredeling af
indberetning af omkostninger, hvorfor dette heller ikke fremgår af bekendtgørelsen.
Myndighederne kan kun underkende omkostninger, som ikke kan dokumenteres at
omhandle aktiviteter under energispareindsatsen samt ikke overholde kravene om
markedsmæssighed, jf. kapitel 6 i nærværende udkast til bekendtgørelse samt de
tre forsyningslove. Slutteligt fremgår der ikke af energispareaftalen et krav om
effektivisering af omkostninger, hvorfor dette ikke inkluderes i bekendtgørelsen.
Side 12/13
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 298: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder (energisparebekendtgørelsen), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1774249_0013.png
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
HMN, NGF og DGD opfordrer til, at Energistyrelsen præciserer, hvad der menes
med omkostningskrævende dispositioner.
SET har desuden foreslået forskellige præciseringer af overgangsreglerne.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen tager gasselskabernes bemærkninger til efterretning og har
præciseret § 41, stk. 2. Energistyrelsen har desuden rettet
overgangsbestemmelserne til, for at tage højde for SET’s bemærkninger.
Bilag
HMN, NGF og DGD mener, at målene for 2018-2020 er i modstrid med
energispareaftalen i bilag 1, tabel 1. Derudover fremhæves det, at de forpligtede
selskabers deltagelse i en evaluering ikke længere fremgår af energispareaftalen,
hvorfor dette bør udgå i bilag 3.
DI fremhæver, at krav til auditor bør fremgå af bilag 3.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen vil løbende præcisere de årlige mål ifm. den årlige revidering af
energisparebekendtgørelsen, således at de endelige mål bliver i
overensstemmelse med energispareaftalen.
Energistyrelsen har fjernet omtale af selskabernes deltagelse i evalueringer fra
bilag 3.
Krav til auditor vil blive drøftet i regi af Teknisk Arbejdsgruppe, hvorfor det ikke
indgår i udkast til bekendtgørelsen.
Side 13/13