Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 295
Offentligt
1773959_0001.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Orientering om Energinet.dk's "Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017"
1773959_0002.png
2
Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Orientering om Energinet.dk's "Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017"
1773959_0003.png
Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017
3
INDHOLDSFORTEGNELSE
Sammenfatning..........................................................................................................4
Status for elforsyningssikkerheden ........................................................................... 5
Igangværende og fremadrettede initiativer ............................................................. 8
1.
1.1
1.2
1.3
2.
2.1
2.2
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
3.8
Elforsyningssikkerhed ....................................................................................10
Forsyningssikkerhed bliver mere internationalt .................................................. 10
Lovgivningsmæssig ramme ........................................................................................ 11
Omkostninger til elforsyningssikkkerhed ............................................................... 14
Historisk elforsyningssikkerhed ...................................................................15
Afbrudsstatistik............................................................................................................... 15
Hændelser i elsystemet 2016 ..................................................................................... 16
Fremadrettet risikovurdering ........................................................................22
Vurdering af de fremadrettede forudsætninger...................................................23
Efekttilstrækkelighed ..................................................................................................24
Markedsudvikling ...........................................................................................................29
Nettilstrækkelighed .......................................................................................................30
Systemsikkerhed ............................................................................................................31
Revisionsplanlægning ...................................................................................................32
Driftssamarbejde på tværs af grænser ..................................................................32
Informationssikkerhed..................................................................................................36
Forsidebillede: Nedtagning af elmaster som en del af kabellægning ved Lillebælt.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Orientering om Energinet.dk's "Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017"
1773959_0004.png
SAMMENFATNING
Den danske elforsyningssik-
kerhed var også i 2016 høj.
Danskerne havde i gen-
nemsnit strøm i 99,996 pct.
af tiden. Dermed var 2016
endnu et år, hvor danske
elforbrugere har haft en af
Europas højeste sikkerhe-
der for levering af el.
Arbejdet med at sikre elforsyningssikkerhed er under stor
forandring pga. den grønne omstilling med meget mere
vind- og solenergi.
Energinets mål er at bevare det høje niveau af forsyningssik-
kerhed, og at forsyningssikkerheden i det danske elsystem
fortsat skal være i den europæiske top. Ambitionen er
fastlagt i Strategiplan 2014 og er et udtryk for, at et højt
forsyningssikkerhedsniveau er et væsentligt fundament
for samfundet og har stor værdi for både virksomheder og
borgere.
Energinet analyserer derfor løbende udviklingen og igang-
sætter tiltag for fortsat at kunne sikre en stabil og omkost-
ningsefektiv drift af elsystemet.
Fremover kommer samarbejde på tværs af landegrænser,
samarbejde i hele værdikæden, mere IT-understøttelse og
leksibilitet i elforbrug til at spille en langt større rolle end i
dag.
Derudover er der i de kommende år et stigende behov for
reinvesteringer i den eksisterende infrastruktur (transmis-
sionsnettet) for at sikre, at infrastrukturen understøtter
den høje forsyningssikkerhed. Dele af transmissionsnettet
nærmer sig dets tekniske levetider.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Orientering om Energinet.dk's "Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017"
1773959_0005.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Orientering om Energinet.dk's "Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017"
1773959_0006.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Orientering om Energinet.dk's "Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017"
1773959_0007.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Orientering om Energinet.dk's "Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017"
1773959_0008.png
8
Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017
IGANGVÆRENDE OG
FREMADRETTEDE INITIATIVER
Generelt er den danske forsyningssikkerhed meget høj og
den vil også være høj i de kommende år. Dog er det ikke
sikkert, at den vil være på samme høje niveau. Derfor skal
der tages hensyn til udfordringerne bl.a. i forbindelse med
den grønne omstilling i de kommende år.
Parallelt med omstillingen til øget anvendelse af vedvarende
energi skal der ske en kontinuerlig udvikling i arbejdet med
varetagelse af elforsyningssikkerhed. Energinet arbejder
blandt andet på at udvikle driftsmetoder, bidrage til nye
markeder, bygge ny elinfrastruktur og vedligeholde og
renovere det eksisterende transmissionsnet.
I det forgangne år har Energinet haft særligt fokus på
implementeringen af initiativerne, der blev præsenteret i
sidste års redegørelse for elforsyningssikkerhed, herunder i
forhold til efekttilstrækkelighed, markedsudvikling, nettil-
strækkelighed, Nordic RSC og IT-sikkerhed.
Efekttilstrækkelighed
De fremadrettede risikovurderinger viser, at risikoen for
afbrud af forbrugere er forskellig for de to landsdele. For
Vestdanmark vurderes risikoen for at mangle efekt meget
lav for perioden 2017-2025.
For Østdanmark vurderer Energinet, at risikoen for at
mangle efekt generelt over de næste 10 år vil stige i forhold
til i dag og overstige Energinets målsætning fra strategiplan
2014.
Ifølge simuleringsresultaterne vil en gennemsnitsforbruger
i Østdanmark mangle strøm i 7 minutter i 2018 og 33 minut-
ter i 2025 på grund af efektmangel. 7 minutter svarer til, at
en gennemsnitlig forbruger forventes at få leveret 99,9987
pct. af den ønskede energi og 33 minutter svarer til 99,9937
pct. Risikoen for brownout kan reduceres ved fx revisions-
planlægning, markedsløsninger (fx styrket indsats for
leksibelt forbrug), nye rammer for produktionskapacitet og
etablering af ny infrastruktur til nye områder. Beregnings-
resultaterne er forbundet med usikkerheder, men indikerer,
at enkelte situationer med brownouts må forventes over de
næste 10 år.
Et konkret tiltag som på længere sigt
kan forbedre efekttilstrækkeligheden
i Østdanmark er en yderligere elektrisk
forbindelse til Vestdanmark. Der er
igangsat et projekt, der har til formål
at vurdere, hvorvidt en ny forbindelse
er en samfundsøkonomisk attraktiv
løsning til at styrke efektbalancen i
Østdanmark.
Som led i arbejdet med at sikre efekt-
tilstrækkeligheden i Østdanmark har
Energinet ønsket at lave en 'strategisk
reserve' i perioden 2016-2018, som
skulle bidrage til forsyningen i særligt
kritiske situationer. I december 2015
valgte Energinet at annullere udbuddet.
Annulleringen kom som konsekvens af,
at Energinet ikke forventede at kunne
realisere udbuddet, da Europa-Kom-
missionen anså reserven som værende
i strid med EU-reglerne om statsstøtte.
Siden da har Europa-Kommissionen
udarbejdet en sektorundersøgelse
omkring kapacitetsmekanismer.
På den baggrund er det Energinets
vurdering, at det ikke er muligt at
gennemføre et udbud for en strategisk
reserve på nuværende tidspunkt.
Energinet reducerer risikoen for at
afkoble forbrugere i mangelsituationer
i Østdanmark gennem bedre koordi-
nering af revisioner på udlandsfor-
bindelser, kraftværker og egne anlæg
samt generelt optimeret udetid koblet
til anlægsprojekter. Hertil kommer, at
Energinet har sikret forkortet startvar-
sel på et enkelt kraftværk.
Markedet
I øjeblikket er der to centrale områder
inden for markedsudvikling, som
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Orientering om Energinet.dk's "Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017"
1773959_0009.png
Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017
9
132 kV-elmaster nær København.
Energinet har fokus på: Udviklingen af
den fremtidige markedsmodel tager
især udgangspunkt de europæiske
netregler og konklusionerne fra
Markedsmodel 2.0-projeket.
For markedstiltagene gælder, at de
i vidt omfang skal koordineres med
internationale samarbejdspartnere i
henhold til bl.a. de fælleseuropæiske
netregler. Hertil kommer at tilpasnin-
ger af den danske elforsyningslov kan
være nødvendig for at gennemføre
enkelte af initiativerne.
Nettilstrækkelighed
Energinet står over for et stort omfang
af reinvesteringer i det danske trans-
missionsnet. Reinvesteringerne tager på
struktureret vis hensyn til komponen-
ternes tilstand, og hvor kritiske kompo-
nenterne er for det samlede elsystem.
Reinvesteringerne betyder lere
revisioner i transmissionsnettet end
tidligere, hvilket umiddelbart øger
risikoen i elsystemet både i forhold til
systemsikkerhed og systemtilstrække-
lighed. Energinet har derfor stor fokus
på revisionsplanlægning herunder
også i samarbejde med nabo-TSO’er.
Et særligt fokusområde er København,
hvor stigning i elforbruget og lukning af
termiske kraftværker medfører behov
for ny forsyningsstruktur til Køben-
havn. Energinet forventer etablering
af ny transmissionsforbindelse til
København for at sikre forsyningen fra
det øvrige Sjælland ind til København.
Allerede i dag vurderer Energinet
løbende behovet for lokal produktion i
København. Energinet iværksætter ved
behov tiltag som fx beordringer for at
sikre en fortsat høj forsyningssikker-
hed i København.
Internationalt samarbejde
I europæisk regi er der i 2015 nedsat
en arbejdsgruppe, der har til formål
at udvikle en ny markedsbaseret og
probabilistisk metode til at vurdere
efekttilstrækkeligheden ens på tværs
af grænser. Fremadrettet vil der fortsat
være stort fokus på tværnationalt
samarbejde om efekttilstrækkelig-
hedsvurderinger. Den næste rapport
forventes i efteråret 2017.
I regi af det nordiske samarbejde har
de ire nordiske TSO'er besluttet at ud-
arbejde fælles efekttilstrækkeligheds-
vurderinger for 2017-2018. Vurderinger
skal sætte fokus på udfordringer for
de nordiske lande, samt øge fokus på
mere efektive tværgående løsnings-
muligheder.
Etablering af RSC-kontoret i Køben-
havn er en væsentlig styrkelse af den
nordiske koordinering. Kontoret er
allerede bemandet med deltagere fra
de ire TSO'er og forventes at være
fuldt i drift i slutningen af 2017.
Informationssikkerhed
Hvis samme fokus og arbejdsindsats
opretholdes igennem 2017, vil Ener-
ginet kunne nå det fastsatte mål for
udgangen af 2017 på en CMMI-værdi af
4,0. For at hæve modenheden arbejder
Energinet med informationssikkerhed
på alle niveauer og på at skabe overblik
over de trusler, der kan påvirke driften
af el- og gassystemet.
Energinet arbejder på at sikre, at de
moderne informationsteknologier
bliver anvendt og indregnet som en
integreret del af el- og gassystemets
design. Det betyder, at datasikkerhed
tænkes ind i processer, systemer og
komponenter.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Orientering om Energinet.dk's "Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017"
1773959_0010.png
10
Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017
1. ELFORSYNINGSSIKKERHED
Den danske elforsynings-
sikkerhed er blandt de
bedste i Europa, og danske
forbrugere har i mange år
haft en meget høj sikker-
hed for levering af el. Det
er nødvendigt, da en sikker
elforsyning er af afgørende
værdi for grundlæggende
samfundsfunktioner som
fx hospitaler og virksomhe-
der, ligesom det er vitalt for
private forbrugere.
Forsyningssikkerhed for el måles på,
om der er strøm, når forbrugeren
tænder kontakten. Overvågning af
forsyningssikkerhed sker gennem
løbende risikovurderinger, som
efter anerkendte metoder estimerer
sandsynligheden for, at der er el til
rådighed, når den efterspørges af
forbrugeren.
Sikring af en god forsyningssikkerhed
er et komplekst samspil mellem det
fysiske elnet, elmarkedet, producenter
og forbrugere. Det handler derfor ikke
kun om størrelse af elledninger eller
antal af kraftværker og vindmøller.
1.1 Forsyningssikkerhed
bliver mere internationalt
Elforsyningssikkerhed har historisk
primært været et nationalt anlig-
gende, hvor initiativer til at sikre en
høj forsyningssikkerhed har været
funderet i national lovgivning. I takt
med at elmarkedet er blevet mere
og mere europæisk, og strømmen
lyder på tværs af grænserne, er det i
stigende omfang blevet et regionalt og
internationalt anliggende. I tråd med
ambitionerne om et fælles liberaliseret
europæisk marked er det også ambi-
tionen, at forbrugerne på sigt i højere
grad tager stilling til, hvor højt forsy-
ningssikkerhedsniveauet skal være.
Forbrugeren kan potentielt tage stilling
til niveauet af efekttilstrækkelighed.
Det er dog en langstrakt proces at få
elmarkedet til at spille en så central
rolle i opretholdelsen af forsynings-
sikkerheden. Erfaringen de senere år
har vist, at der fortsat er hindringer for
udviklingen af et velfungerende indre
marked for energi. Der er fortsat et
nationalt fokus i de enkelte medlems-
lande, som påvirker funktionaliteten af
det indre marked og dermed marke-
dets evne til alene at sikre tilstrækkelig
produktionskapacitet.
VINTERPAKKEN
Europa-Kommissionen lancerede
den 30. november 2016 en større
lovgivningspakke "Clean Energy
for all Europeans", også kaldet
"Vinterpakken".
Vinterpakken er en central del
af implementeringen af EU's
Energiunion, som blev lanceret
i februar 2015. Energiunionen
udstikker retningen for fremtidens
europæiske energi- og klimapo-
litik og skal bidrage til, at EU når
sine 2030-målsætninger inden
for klima og energi, samt sin
langsigtede målsætning om en
fossiluafhængig økonomi i 2050.
Pakken indeholder en lang række
lovgivningsforslag på energiområ-
det, som skal forhandles over de
kommende år:
• Elmarkedsdesign
• Forvaltningssystemet for
Energiunionen
• Energiefektivitetsdirektivet
• Energiefektivitet i bygninger
• Vedvarende energidirektiv
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Orientering om Energinet.dk's "Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017"
1773959_0011.png
Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017
11
132 kV-elmaster ved Albertslunds golfklub.
For at imødekomme dette udsendte
Europa-Kommissionen i efteråret 2016
en energipakke (også kaldet Vinterpak-
ken), der udbygger EU-samarbejdet,
herunder også med øget samarbejde
om forsyningssikkerhed. Energinet ser
Vinterpakken som et nødvendigt næste
trin for at løse elsystemets fremtidige
udfordringer i fællesskab, så den
værdi, der ligger i at løse problemerne
på tværs af grænserne, kommer i
anvendelse.
Et godt eksempel på denne udvikling
er netregler for driftssamarbejde og
etableringen af Nordic RSC (Regional
Security Coordinator) i København.
Det primære formål med at etablere
et fælles nordisk RSC er at sikre, at
det nordiske elsystem også fungerer
efektivt i en fremtid med stadigt
stigende mængder af grøn energi fra
vind og sol.
1.2 Lovgivningsmæssig ramme
Energinet er Danmarks systemansvar-
lige virksomhed og bygger på Lov om
Energinet.dk og Lov om elforsyning.
Energinet ejer og driver det overordne-
de el- og naturgasnet i Danmark og har
ansvaret for forsyningssikkerheden
for el og gas. Energinet arbejder for
balance i et bæredygtigt energisystem
med stigende mængder vedvarende
energi. Det gøres igennem internatio-
nale, markedsbaserede løsninger og
samarbejder på tværs af energisekto-
rens værdikæde.
I Lov om elforsyning er der forskel-
lige bestemmelser, der adresserer
rammerne for en høj elforsyningssik-
kerhed, og forskellige myndigheder
er tillagt opgaver og kompetencer i
relation hertil. Energinet tildeles i
§ 27a, stk. 1, det overordnede ansvar
for elforsyningssikkerhed i Danmark.
Denne forpligtelse danner fundamentet
for Energinets kerneopgaver i forbin-
delse med understøttelse af en høj
elforsyningssikkerhed. Det forventes,
at Lov om elforsyning revideres i de
kommende år.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Orientering om Energinet.dk's "Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017"
1773959_0012.png
12
Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017
lov om
elforsyning
Lov om elforsyning § 27a, stk. 1, danner grundlag for Energinets
kerneopgaver, herunder at:
Overvåge forsyningssikkerheden i elsystemet for den samlede vær-
dikæde, herunder den historiske udvikling og forventning til den kom-
mende periode. Overvågningen omfatter blandt andet en vurdering af
systemtilstrækkeligheden, som omfatter, om der er tilstrækkelig efekt
til at dække behovet (efekttilstrækkelighed), og om der er tilstrækkelig
infrastruktur til at få transporteret strømmen fra produktionsenhed til
forbruger (nettilstrækkelighed).
Udover dette skal det vurderes, om elsystemet er robust nok til at leve-
re i tilfælde af pludseligt opståede fejl – systemsikkerhed. Dette handler
fx om at vurdere, om elsystemet kan håndtere et vilkårligt udfald af en
komponent, fx en linje, så systemkollaps undgås.
Sikre, at der fysisk opretholdes balance og en passende teknisk kvalitet
i det samlede elsystem. Den daglige drift af elsystemet skal blandt an-
det sikre, at elproduktion og elforbrug balancerer på ethvert tidspunkt.
Gennem aktiv og løbende opdatering af prognoser og driftsplaner frem
mod den enkelte driftstime kan ubalancer minimeres, før de opstår i
selve driftsøjeblikket.
Udover at en sådan proaktiv drift er en omkostningsefektiv måde at
balancere elsystemet på, giver det også Energinets kontrolcenter en
dybtgående og løbende indsigt i, hvilke ressourcer der til ethvert tids-
punkt er til stede i elsystemet.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Orientering om Energinet.dk's "Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017"
1773959_0013.png
Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017
13
Udvikle rammerne for et velfungerende og internationalt sammenkoblet
elmarked, der kan sikre balancen mellem forbrug og produktion. Et vel-
fungerende marked er i stand til at sikre de rette incitamenter for både
forbrugere og producenter til at opretholde balance mellem forbrug og
produktion på både kort og langt sigt.
Udføre en efektiv drift af og investeringer i transmissionsnettet under
hensyntagen til forsyningssikkerhed. Investeringer og vedligehold af
transmissionsnettet er en central del i opretholdelsen af elforsynings-
sikkerheden.
Både i normale driftssituationer og situationer, hvor der er rimeligt
forventelige fejl og afbrud i nettet, skal den nødvendige efekt kunne
leveres via transmissionsnettet. Dimensionering og design af infra-
strukturen har således afgørende betydning for den samlede elforsy-
ningssikkerhed.
Sikre tilstedeværelsen af tilstrækkelig produktionskapacitet, såfremt
markedet ikke gør. Produktions- og handelsselskaberne har som
markedsaktører, som udgangspunkt, mulighed for at beslutte niveauet
af produktionskapacitet, forbrugsleksibilitet og lagring. Men de kom-
mercielle aktører har ikke direkte ansvar for elforsyningssikkerheden,
og de er ikke forpligtede til at levere strøm til markedet under normal
drift.
Tilstrækkelig produktionskapacitet skal vurderes i forhold til at sikre
den samlede efekttilstrækkelighed, som viser, om der er nok energi til
at dække efterspørgslen på timeniveau.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Orientering om Energinet.dk's "Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017"
1773959_0014.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Orientering om Energinet.dk's "Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017"
1773959_0015.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Orientering om Energinet.dk's "Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017"
1773959_0016.png
16
Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017
efekt pga. revisioner og havarier i
elsystemet.
TABEL 2: GENNEMSNITLIGE AFBRUDSMINUTTER SET
OVER DE SENESTE 5, 10, 15 OG 20 ÅR.
(Min/år)
Distribution < 25 kV
Transmission og
distribution >= 25 kV
Total
5 år
16,1
4,5
20,6
10 år
19,1
4,4
23,5
15 år
25,8
12,5
38,3
20 år
31,2
10,1
41,3
2.2.2 Brug af brownout
Der har ikke været behov for kontrol-
leret afkobling af forbrugere (såkaldt
brownout) i 2016 eller nyere tid for at
håndtere pressede driftssituationer.
2.2.3 Den daglige drift
Den daglige drift af elsystemet skal
sikre, at elproduktion og elforbrug
balancerer på ethvert tidspunkt.
Gennem aktiv overvågning og løbende
opdatering af prognoser og driftspla-
ner frem mod den enkelte driftstime
kan ubalancer minimeres, før de
opstår i selve driftsøjeblikket. Energi-
langt de leste afbrud forekommer, er afbruddene også
opdelt efter årsagen. Efektmangel har historisk ikke været
årsag til afbrud af forbrugere i Danmark og indgår derfor
ikke i iguren.
Bortset fra enkeltstående hændelser, som en fejl i transmis-
sionsnettet i 2002 og en fejl i det svenske net i 2003, er det
generelle billede, at langt størstedelen af afbrudsminutterne
skyldes fejl i distributionsnettet.
Store fejl på transmissionsniveau er sjældne, men rammer
til gengæld mange forbrugere. Det var tilfældet i 2002 og
2003. Det gennemsnitlige afbrudsniveau bør derfor ses over
en længere årrække.
I Danmark ligger afbrud på distributionsniveau forholdsvis
konstant omkring 20-30 minutter pr. gennemsnitsforbruger
pr. år. Disse afbrud har dog haft en let nedadgående tendens
på grund af kabellægningen af distributionsnettet.
2.2 Hændelser i elsystemet 2016
Hændelser med betydning for elforsyningssikkerhed sker på
både markeds-, system-, IT- og komponentniveau.
2.2.1 Engrosmarkedet
I 2016 var der ingen hændelser relateret til manglende efekt-
tilstrækkelighed i det danske elsystem. Som det har været
tendensen historisk, var der således ingen markedsrelaterede
mangelsituationer i 2016, som førte til manglende priskryds.
Sidst spotpriserne ramte prisloftet var den 7. juni 2013 i
Vestdanmark – dog uden at føre til afbrud af forbrugere.
Der har dog været enkelte driftssituationer, hvor tab af den
største enhed i systemet kunne have medført mangel på
DRIFTSSTATUSTYPER
I
normaldrift
er driften af elsy-
stemet karakteriseret ved at følge
de almindelige driftsbetingelser,
herunder at elsystemet kan klare
et udfald af den største enhed
(N-1 princippet).
Hvis hændelser i elsystemet bety-
der, at normaldriften trues, og der
er risiko for usikker drift, overgår
driftssituationen til
skærpet drift.
I skærpet drift kan markedet
suspenderes, og Energinet kan
tage alle håndtag i brug for at
sikre elforsyningen.
Ved ustabil drift og samtidige
lokale/regionale afbrydelser æn-
dres driftssituationen til nøddrift. I
nøddrift
tilkalder Energinet ekstra
mandskab for bemanding af
krisestab, og der skal gøres klar
til at håndtere længerevarende
driftsforstyrrelser.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Orientering om Energinet.dk's "Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017"
1773959_0017.png
Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017
17
Nøddrift meldes yderst sjældent, og der
har ikke været meldt nøddrift i 2016.
FIGUR 8: ILLUSTRATION AF SAMMENHÆNGEN MELLEM
INCIDENTS CLASSIFICATION SCALE (ICS) OG PÅVIRKNIN-
GEN AF HÆNDELSEN.
ICS
Scale 0
Scale 1
Scale 2
Scale 3
2.2.4 Europæisk
hændelsesindberetning
Det europæiske elsystem er tæt for-
bundet, og driftsforstyrrelser i ét land
kan påvirke nabolande eller i værste
fald hele Europa. Derfor samarbejder
de europæiske TSO'er for at sikre
sikker drift i det fælles elsystem.
ENTSO-E benytter Incidents Classiica-
tion Scale (ICS) for at styrke det fælles
europæiske driftsarbejde. ICS sigter
mod at give overblik over hændelser i
det europæiske eltransmissionssystem.
Antallet af hændelser i transmissions-
nettet endte i 2016 på 13 mod 8 året
forinden. Hændelserne i 2016 fordelte
sig med 5 på Konti-Skan, 5 på Skager-
rak, 2 på Storebælt og én på Kontek.
I 2016 blev der registreret tre hændel-
ser med tab af kritiske IT-værktøjer
mod én i 2015. Hændelserne i 2016 var
et irewall-problem på grund af soft-
warefejl, problemer ved en opdatering
af serverne til Scada-systemet og til
sidst en menneskelig fejl ved arbejde
på netværksudstyr.
2.2.5 Hændelser i
eltransmissionssystemet
Viden om fejl og afbrud anvendes til at
vurdere og planlægge den fremadret-
tede systemsikkerhed samt i arbejdet
med Asset Management. Fejl på enkelt-
komponenter eller alarmsystemer
fører sjældent til manglende levering af
energi hos forbrugere.
Der udarbejdes en årlig rapport om
de forstyrrelser og fejl, der har været
i nettet over 100 kV. Derudover udar-
bejdes der også en årlig rapport om
udnyttelsen af HVDC-forbindelser med
fejl, begrænsninger, tilgængelighed osv.
Analyserne og statistikkerne udgives
i regi af ENTSO-E og udarbejdes af de
På-
virkning
Lokalt
Nabo-TSO Synkron-
område
Blackout
nets kontrolcenter opererer med tre forskellige driftsstatus,
normal drift, skærpet drift og nøddrift.
I langt det meste af tiden opereres elsystemet i normaldrift.
Det hænder, at driftssituationen er skærpet, men det er
sjældent, at markedet suspenderes. I 2016 er der registreret
skærpet drift én gang i april. Årsagen hertil var en IT-hæn-
delse, der midlertidigt påvirkede kontrolcentrets overvåg-
ning af elsystemet og suspenderede markedet. Problemet
blev løst på kort tid, og blandt andet et tæt samarbejde med
nabo-TSO'er sikrede, at der ikke skete afbrud af forbrugere i
den mellemliggende periode.
TABEL 3: OVERSIGT OVER INDBERETTEDE DANSKE HÆN-
DELSER TIL ICS-STATISTIKKEN FOR I 2015 OG 2016. TAB
AF IT-VÆRKTØJER REGISTRERES UDELUKKENDE FOR
SKALA 1 OG SKALA 2 I ICS-STATISTIKKEN.
Skala
0
Skala
1
Skala
2
Skala
3
KRITERIER
Hændelser på
elementer i
transmissionsnettet
Overtrædelse af
spændings-
standarder
Tab af IT-værktøjer
2015: 11 2015: 8
2016: 1 2016: 13
2015: 0
2016: 0
2015: 0
2016: 0
2015: 1
2016: 3
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Orientering om Energinet.dk's "Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017"
1773959_0018.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Orientering om Energinet.dk's "Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017"
1773959_0019.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Orientering om Energinet.dk's "Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017"
1773959_0020.png
20
Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017
tilstrækkelige reserver, og priserne i auktionerne var
meget høje. I løbet af auktionens første uge steg udbuddet
af reserver, hvilket betød, at priserne faldt betragteligt, og
at det i resten af revisionsperioden ikke var nødvendigt at
beordre kraftværker i drift.
Omkostningerne til indkøb af systembærende egenskaber er
faldet med ca. 120 mio. kr. fra 2015 til 2016. Faldet skyldes
primært de opdaterede analyser af behovet for systembæ-
rende egenskaber, som har reduceret de planlagte beordrin-
ger betydeligt.
Stigningen i omkostninger til planlagte beordringer efter
elforsyningsloven skyldes, at der har været væsentligt lere
monopolsituationer pga. geograiske bindinger i sommerud-
buddet i 2016, sådan at markedskontrakter ikke har været
mulige. Omkostningen til indkøb af markedskontrakter er
derfor også faldet.
”Arbejdet med at sikre
elforsyningssikkerhed
er under stor forandring
pga. den grønne omstilling
med meget mere vind- og
solenergi. ”
TABEL 4: OPDELING AF OMKOSTNINGER TIL INDKØB AF
SYSTEMBÆRENDE EGENSKABER PÅ MARKEDSKON-
TRAKTER OG BEORDRINGER.
OMKOSTNINGER TIL SYSTEMBÆRENDE EGENSKABER
Mio. kr.
Planlagt
• Markedskontrakter
• Beordret efter
Elforsyningsloven
Ikke-planlagt
• Beordret efter
Elforsyningsloven
I alt
57
161
54
217
6
177
0
48
104
0
164
0
171
0
18
30
2013
2014
2015
2016
Ønsker om afvikling af værker
og alyste revisionsansøgninger
Der udarbejdes årligt en revisions-
plan, hvor revisioner på centrale
kraftværker fremgår. Revisionsplanen
koordineres af Energinet mellem
kraftværker, nabo-TSO'er og Energinet.
Når revisionsplanen er godkendt af
Energinet, kan Energinet ikke afvige
herfra uden at kompensere det berørte
kraftværket. I 2016 har Energinet ikke
alyst revisioner planlagt i revisions-
planen.
Der har i 2016 været lere ansøgninger
om forlænget startvarsel ("mølpose-
lægning") af termiske kraftværker. I
hver enkelt situation har Energinet
vurderet de forsyningssikkerheds-
mæssige konsekvenser.
I en række tilfælde har Energinet
vurderet, at det ansøgte startvarsel
ville betyde en uacceptabel forringelse
af forsyningssikkerheden, og har
derfor kun givet tilladelse til et kortere
startvarsel end det ansøgte.
2.2.7 Rådighed på centrale
kraftværker
Den gennemsnitlige rådighed på
den centrale kraftværksproduktion i
Danmark læner sig op ad tidligere års
niveauer. Den gennemsnitlige rådighed
på central kraftværksproduktion var
i 2015 79 pct. af teknisk kapacitet og i
2016 73 pct. af teknisk kapacitet. Når
rådigheden ikke er 100 pct., skyldes det
hovedsageligt revisioner og havarier.
Note: "Planlagt" refererer til, at beordringen er udmeldt
typisk lere uger forud. Herunder refererer "markedskon-
trakter" til indkøb i sommerperioden, hvor der har været
konkurrence. "Beordret efter Elforsyningsloven" refererer
derimod til situationer uden konkurrence, eller et meget
speciikt behov ikke har muliggjort konkurrence, men kun
bilaterale forhandlinger.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Orientering om Energinet.dk's "Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017"
1773959_0021.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Orientering om Energinet.dk's "Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017"
1773959_0022.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Orientering om Energinet.dk's "Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017"
1773959_0023.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Orientering om Energinet.dk's "Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017"
1773959_0024.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Orientering om Energinet.dk's "Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017"
1773959_0025.png
Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017
25
TABEL 5: EFFEKTTILSTRÆKKELIGHEDSVURDERING FOR
ØSTDANMARK. BASISRESULTATER.
FSI-MODELLEN
Modellen Forsyningssikkerhedsindeks (FSI)
er Energinets værktøj til at belyse forventede
fremtidige efekttilstrækkelighedssituationer.
Modellen er stokastisk, og på timebasis simulerer
modellen hændelser i elsystemet, som kan føre til
mangel på efekt.
Hvert år, der analyseres, laves et antal gen-
nemregninger (typisk 300) for at repræsentere
mulige kombinationer af hændelser. Modellens
resultater beskriver dermed et gennemsnit på
tværs af alle gennemregningerne for et enkelt år.
FSI-modellen bygger på historiske tidsserier på
timebasis for forbrug og luktuerende produktion
(vind og sol). Produktion fra termiske anlæg og
import via udlandsforbindelser er stokastiske.
Det stokastiske element repræsenteres med
sandsynligheder for havari eller revision. Derfor
vil termiske produktionsanlæg og udlandsfor-
bindelser ikke kunne levere energi til at dække
forbruget et antal timer i hver gennemregning.
Hvor mange og hvilke timer bestemmes tilfældigt,
og i de timer, hvor store produktionsanlæg og/
eller udlandsforbindelser falder ud, skal forbruget
dækkes af den luktuerende produktion fra vind og
sol eller resterende termiske anlæg og udlands-
forbindelser.
Modellen estimerer risikoen for afbrydelser i
det danske system grundet efektmangel. Da
modellen er på timebasis, indgår variationer
inden for den enkelte driftstime ikke. FSI-model-
len er bedst til at regne på forudsætninger, der
minder om i dag, fordi FSI-modellen er baseret
på historiske tidsserier og uden aledte efekter
af mangelsituationer som fx leksibelt forbrug.
FSI-modellen vil have tendens til at overvurdere
risikoen for efektmangel i et fremtidigt elsystem,
der er væsentligt anderledes fra i dag i forhold til
både fysik, marked og internationalt driftssamar-
bejde (fx år 2025).
ØSTDANMARK 2018-2025
EUE
(MWh/år)
2018
2019
2020
2025
186
97
316
1002
Efekt-
minutter
(min/år)
7
3
11
33
LOLE
(timer/år)
0,5
0,2
0,7
1,8
LOLP (%)
0,01
0,00
0,01
0,02
De fremtidige risikovurderinger foretages med Energinets
FSI-model. Modellen estimerer risikoen for efektmangel
i det danske elsystem. Resultaterne opgøres separat for
Øst- og Vestdanmark.
3.2.1 Efekttilstrækkelighedsanalyser
Analyser af efekttilstrækkeligheden i Danmark frem mod
2025 viser, at det er Østdanmark, som har størst risiko
for efektmangel. Det hænger blandt andet sammen med
større indenlandsk produktionskapacitet samt lere og
større udlandsforbindelser i det vestdanske system end i
det østdanske system.
Med Energinets analyseforudsætninger viser alle analy-
seresultaterne for Vestdanmark en risiko på mindre end
et efektminut pr. år, og overholder således Energinets
målsætning for efekttilstrækkelighed. Derfor præsenteres
i det følgende udelukkende resultater for Østdanmark.
Basisresultaterne, hvor revisions- og havarisandsynlig-
heder er baseret på historiske data, viser, at risikoen for
efektmangel i Østdanmark generelt er stigende på langt
sigt. I 2019 forbedres efektsituationen ved idriftsættelse
af udlandsforbindelsen Kriegers Flak. De beregnede 7
minutter svarer til, at en gennemsnitlig forbruger forventes
at få leveret 99,9987 pct. af den ønskede energi og 33
minutter svarer til 99,9937 pct.
Den generelt mere anstrengte efektbalance skyldes
ændrede forventninger i analyseforudsætningerne. For
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Orientering om Energinet.dk's "Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017"
1773959_0026.png
26
Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017
det første forventes mindre vindkapacitet i Østdanmark
end tidligere forventet, samt faldende termisk kapacitet.
For det andet er elforbruget højere i dette års analyse-
forudsætninger. Fra og med 2020 overstiger risikoen
for efektmangel derfor Energinets
5-minutters-målsætning.
Bemærk, at det forventede antal timer
med efektunderskud i modelsimule-
ringerne er lavt. Efektmangelsitua-
tioner er således sjældne hændelser,
også i DK2, og selvom resultaterne er
forbundet med usikkerheder, indikerer
de, at enkelte situationer med brow-
nouts må forventes over de næste
10 år.
Risikoen for brownout kan reduceres
ved fx revisionsplanlægning, mar-
kedsløsninger (fx styrket indsats for
leksibelt forbrug), nye rammer for
produktionskapacitet og etablering af
ny infrastruktur til nye områder.
Mere konkret er der igangsat et
projekt, der har til formål at vurdere,
hvorvidt en yderligere elektrisk
forbindelse til Vestdanmark er en sam-
fundsøkonomisk attraktiv løsning til at
styrke efektbalancen i Østdanmark
3.2.2 Følsomheder på
efekttilstrækkelighed
Risikovurderingerne af den fremtidige
efektsituation påvirkes i høj grad af in-
putdata, hvilket illustreres i de følgende
følsomhedsanalyser. De forskellige
parametervariationer er eksempler og
er ikke udtryk for Energinets vurdering
af inputparametrenes.
Rådighed på udlandsforbindelser
Da Danmark er velforbundet elektrisk
til vores nabolande er rådigheden af
forbindelserne væsentlig ved vurdering
af efekttilstrækkeligheden. Rådighe-
den på udlandsforbindelser påvirker
direkte importmulighederne – intet
kabel, ingen energi.
Resultaterne viser, at risikoen for
efektmangel ved lavere rådighed på
udlandsforbindelser stiger betydeligt.
Ved fordobling af udetiden på alle
udlandsforbindelserne stiger risikoen
TABEL 6: FØLSOMHEDSRESULTATER FOR RÅDIGHED PÅ
UDLANDSFORBINDELSER I ØSTDANMARK.
RÅDIGHED UDLANDSFORBINDELSER
EUE
(MWh/år)
2020
Udetid fordoblet
2020
Udetid halveret
1.442
119
Efekt-
minutter
(min/år)
51
4
LOLE
(timer/
år)
3,3
0,2
LOLP
(%)
0,04
0,00
TABEL 7: FØLSOMHEDSRESULTATER FOR DATACEN-
TERKAPACITET I ØSTDANMARK.
DATACENTERKAPACITET
EUE
Efekt-
LOLE
LOLP
(MWh/ minutter (timer/
(%)
år)
(min/år)
år)
2020 – 100 MW ekstra
datacenterkapacitet i
både DK1 og DK2
2025 – 100 MW ekstra
datacenterkapacitet i
både DK1 og DK2
2025 – Datacenterka-
pacitet fordoblet i DK1
i forhold til Analysefor-
udsætningerne, ingen
datacentre i DK2
542
18
1,1
0,01
1.725
53
3,1
0,04
1.051
34
1,9
0,02
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Orientering om Energinet.dk's "Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017"
1773959_0027.png
Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017
27
TABEL 8: FØLSOMHEDSRESULTATER FOR KRAFTVÆRKS-
KAPACITET/-RÅDIGHED I ØSTDANMARK.
KRAFTVÆRKSKAPACITET/-RÅDIGHED
EUE
(MWh/
år)
2018 – 200 MW ekstra
kraftværkskapacitet
2019 – 200 MW ekstra
kraftværkskapacitet
2020 – 200 MW ekstra
kraftværkskapacitet
2025 – 200 MW ekstra
kraftværkskapacitet
2020 – Centrale vær-
kers havarisandsynlig-
hed fordoblet
46
47
116
452
Efekt-
LOLE
LOLP
minutter (timer/
(%)
(min/år)
år)
2
2
4
15
0,1
0,1
0,2
0,8
0,00
0,00
0,00
0,01
gere med et forventet højt kontinuert
efekttræk. Derfor vil etablering af
ekstra datacentre udover de allerede
kendte eller lignende energiforbrugere
i høj grad kunne påvirke den generelle
efekttilstrækkelighed i det danske
elsystem.
Resultaterne viser, at datacentre pla-
ceret i Østdanmark vil øge risikoen for
efektmangel i det østdanske system.
Placering af lere datacentre i Vestdan-
mark alene vil kun have en marginal
indvirkning på efektsituationen i Øst-
danmark via Storebæltsforbindelsen.
Fx vil en fordobling af datacenterkapa-
citeten i Vestdanmark i 2025 ikke øge
risikoen for efektmangel i Østdanmark
betydeligt. Da FSI-modellen ikke tager
hensyn til lokale forhold, kan der stadig
være lokale udfordringer ved idriftsæt-
telse af store energiforbrugere.
Rådighed på centrale kraftværker
Tilgængeligheden af termisk produkti-
onskapacitet er væsentlig for risikovur-
deringerne af efektsituationen.
Ekstra kraftværkskapacitet på 200 MW
i Østdanmark vil formentlig nedbringe
risikoen i 2018 og 2020 til et niveau
inden for Energinets målsætning
samt mere end at halvere risikoen i
2025. Modsat vil mindre rådighed på
kraftværker, fx via en fordobling af
havarisandsynligheden på centrale
kraftværker, omtrent fordoble risikoen
for efektmangel i 2020.
613
22
1,4
0,02
for efektmangel markant i Østdanmark. Dette betyder, at
risikoen for afbrud i år med ekstra lange udetider på grund
af revisioner eller havari er væsentligt forhøjet. Omvendt
er risikoen også mindre i år uden lange revisioner eller
havarier.
Øget datacenterudbygning
Interessen for placering af store datacentre i Danmark har
været høj de seneste år. Datacentre er store energiforbru-
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Orientering om Energinet.dk's "Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017"
1773959_0028.png
28
Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017
TABEL 9 : RESULTATERNE AF EFFEKTTILSTRÆKKELIG-
HEDSVURDERINGEN I MAF'EN FOR ØSTDANMARK 2020.
er reserver og havarisandsynlighed for
udlandsforbindelser ikke medregnet. I
følsomheden er reserver samt hava-
risandsynlighed på HVDC-forbindelser
tilføjet. Følsomheden ser kun på 2020.
Resultaterne fra MAF 2016 viser ikke
helt det samme billede af en presset
efektsituation i det danske system som
FSI. Dette kan dels bunde i forskelle i
metode og inputparametre (fx udetid
på udlandsforbindelser), men kan dels
også indikere, at FSI-antagelserne
omkring udlandsdata og udlands-
tilgængeligheder er for pessimistiske.
Energinet forventer på sigt at erstatte
FSI-modellen med den europæiske
model.
3.2.4 Længere perioder hvor
import dækker forbruget
I takt med den grønne omstilling og
udfasningen af termisk kapacitet stiger
import fra udlandsforbindelser. Øget
handel over grænser betyder, at der
er lere timer, hvor vi importerer, men
omvendt også timer, hvor vi eksporte-
rer mere.
Perioder, hvor import er nødvendigt
for at dække forbruget, forventes at
EUE
(MWh/år)
LOLE
(timer/år)
LOLP
(%)
Østdanmark 2020 & 2025 (Base case)
2020
2025
0
8
0
0,37
0,00
0,00
Østdanmark 2020 (Følsomhed)
2020
0
0
0,00
3.2.3 Fælles nordiske og europæiske
efekttilstrækkelighedsvurderinger
Energinet samarbejder med andre europæiske og nordiske
TSO'er omkring fælles efekttilstrækkelighedsvurderinger.
Metoden hertil er baseret på probabilistiske principper.
Metoden er velegnet til at evaluere, hvorledes udlandsfor-
bindelser bidrager til efekttilstrækkeligheden, og hvordan
udlandsforbindelser tilføjer andre typer af risici.
I 2016 udgav ENTSO-E deres Mid-term Adequacy Forecast
(MAF) for første gang. Formålet med MAF'en er at vurdere
risikoen for efektmangel i de europæiske prisområder på
mellemlangt sigt (op til 10 år frem). Vurderingen foretages
på baggrund af en fælles europæisk analyse, hvor ire for-
skellige markedsmodeller simuleres på det samme dataset.
I den første udgave af MAF omfattede metoden endnu ikke
havarisandsynligheder for AC-forbindelser (eksempelvis
Øresundskablerne fra Sjælland til Sverige), og resultaterne i
tabel 10 undervurderer derfor efekttilstrækkelighedsrisiko-
en for Danmark.
Havarisandsynlighed for AC-forbindelser vil blive inkluderet
i 2017-versionen. Arbejdet med MAF 2017 pågår, og første
udkast forventes udgivet sommeren 2017.
Resultaterne fra Energinets markedssimuleringer til MAF
2016 inkluderede en basis case og en følsomhed. I basis case
TABEL 10: ANDEL AF TIMER MED
STØRRE FORBRUG END PRODUK-
TIONSKAPACITET I DANMARK.
ANDEL AF TIMER PÅ ET ÅR (%)
2018
2019
2020
2025
7,7
9,7
18,3
30,2
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Orientering om Energinet.dk's "Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017"
1773959_0029.png
Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017
29
FIGUR 18: ILLUSTRATION AF NETREGLER OG DERES IND-
BYRDES SAMMENHÆNG.
Note: Følg arbejdet med netregler på http://networkcodes.entsoe.eu/.
3.3 Markedsudvikling
Den nuværende markedsmodel
medvirker til at optimere anvendelsen
af eksisterende produktionsanlæg og
til at sikre balance mellem forbrug og
produktion.
I øjeblikket er der to centrale udviklings-
tendenser inden for markedsudvikling:
• Udvikling af europæiske netregler
for elmarkedet. Netreglerne bidrager
til forsyningssikkerheden ved at
harmonisere markedsreglerne og
dermed mulighederne for bedre at
udnytte både produktionskapacitet
og transmissionskapacitet på tværs
af grænser.
• Udvikling af den fremtidige mar-
kedsmodel med udgangspunkt i
energy-only-markedet, hvor klare
prissignaler skal sikre tilstrækkelig
leksibilitet og kapacitet, som konklu-
deret i Markedsmodel 2.0-projeket.
Markedsmodel 2.0
Som initiativer til de tre problemstil-
linger identiiceret i Markedsmodel
2.0-projeket fra 2015 blev der identii-
ceret tre udviklingsbehov:
• Kapacitet:
Der er brug for nye
mekanismer for at kunne opretholde
Energinets målsætning for forsy-
ningssikkerhed. Det bør primært
være ud fra klare prissignaler i en
energy-only-markedstilgang, fx
højere prisloft.
• Fleksibilitet:
Der er brug for mere
leksibilitet hos forbrugerne og
incitamenter til yderligere leksibili-
tet hos producenter og forbrugere.
Derfor skal markedsregler tilpasses,
ligesom der er brug for nye forret-
ningsmodeller på markedet.
• Kritiske egenskaber:
Der er behov
for at undersøge, hvad fremtidige
behov er, om der kan designes nye
måder for at fremskafe og afregne
for de kritiske egenskaber.
Udfordringen med sikring af korrekte
incitamenter til leksibilitet i markedet
NC HVDC
MARKED
NC DCC
TILSLUTNING
GL EB
GL CACM
NET-
REGLER
NC RfG
GL FCA
NC ER
DRIFT
GL SO
stige til ca. 30 pct. frem mod 2025. Omvendt betyder dette,
at Danmark i 2025 forventes at kunne dække eget forbrug
ca. 70 pct. af tiden. I de samme 70 pct. af tiden vil Danmark
derfor forventes at have kapacitet til eksport til rådighed.
3.2.5 Strategisk reserve i Østdanmark
Som led i arbejdet med at sikre efekttilstrækkeligheden
i Østdanmark har Energinet ønsket at lave en 'strategisk
reserve' i Østdanmark i perioden 2016-2018, som skulle
bidrage til forsyningen i særligt kritiske situationer. I
december 2015 valgte Energinet dog at annullere udbuddet.
Annulleringen kom som konsekvens af, at Energinet ikke
forventede at kunne realisere udbuddet, da Europa-Kom-
missionen umiddelbart anså reserven som værende i strid
med EU-reglerne om statsstøtte.
Siden da har Europa-Kommissionen udarbejdet en sek-
torundersøgelse omkring kapacitetsmekanismer. På den
baggrund er det stadig Energinets vurdering, at det ikke
er muligt at kunne gennemføre et udbud for en strategisk
reserve i perioden 2016-2018. Energinet reducerer risikoen
for at afkoble forbrugere i mangelsituationer i Østdanmark
gennem bedre koordinering af revisioner på udlandsforbin-
delser, kraftværker og egne anlæg samt belønne kortere
udetid i anlægsprojekter og anvende forkortet startvarsel på
kraftværker. Hertil kommer, at Energinet har sikret forkortet
startvarsel på et enkelt kraftværk.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Orientering om Energinet.dk's "Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017"
1773959_0030.png
30
Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017
er adresseret via en række initiativer, som Energinet
arbejder på at få gennemført.
3.4 Nettilstrækkelighed
Nettets evne til at transportere elektriciteten derfra, hvor
den produceres, og dertil hvor den efterspørges, betegnes
som nettilstrækkelighed, og det er et
afgørende element i opgørelsen af den
samlede elforsyningssikkerhed.
Størstedelen af 132 kV- og 150 kV-net-
tet blev etableret fra 1960'erne og frem
til 1990'erne, og store dele af denne
anlægsmasse står derfor over for at
skulle reinvesteres inden for de næste
10-15 år.
Den grønne omstilling og befolk-
ningstilvæksten i byerne bevirker
også, at der i de næste mange år må
forventes et stort antal reinvesteringer,
udbygninger og saneringer i transmis-
sionsnettet.
For at gennemføre det samlede plan-
lægningsarbejde efektivt udarbejder
Energinet en RUS-plan.
3.4.1 Udbygninger
For at sikre et passende niveau af
nettilstrækkelighed er der i årene
fremover behov for at udbygge
transmissionsnettet i størstedelen
af Jylland samt på Sydsjælland og
Lolland-Falster på grund af indpasning
af elproduktion fra VE-anlæg.
Derudover kan behovet for netfor-
stærkninger stige på sigt som følge af
de store datacentre, som er på vej ved
Viborg og Odense.
Endelig har København behov for
reinvesteringer og udbygninger, jf.
afsnit 3.4.3.
3.4.2 Reinvesteringer
Energinet prioriterer vedligehold og
reinvesteringer i højere grad ud fra et
anlægs konkrete tilstand og kritikalitet
end ud fra fastlagte tidsintervaller, som
det tidligere har været tilfældet.
Anlæg, som både har en dårlig
tilstand, og som samtidig er kritiske
for driften af elsystemet, får højeste
prioritet. Dette bidrager i større grad
RUS-planen
(REINVESTERING, UDBYGNING, SANERING)
I nogle tilfælde kan det tage adskillige år, fra et
problem er erkendt, og indtil nødvendige anlæg
er etableret til at løse problemet. Koordineringen
bidrager til at optimere den planlagte udetid i
nettet samt til at identiicere synergi i projekter-
ne.
RUS-planen er en væsentlig del af grundlaget for
Energinets arbejde med at sikre forsyningssik-
kerheden på en økonomisk optimal måde.
RUS-planen udarbejdes hvert andet år og Energi-
nets første RUS-plan udkom den 28. februar
2017.
RUS-planen viser behovet for udbygninger
og reinvesteringer for de kommende 10 år.
RUS-planen er baseret på den udvikling, der
er givet i Energinets analyseforudsætninger,
reinvesteringsanalyser på det eksisterende
transmissionsnet og øvrige forhold.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Orientering om Energinet.dk's "Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017"
1773959_0031.png
Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017
31
end tidligere til fortsat høj forsyningssikkerhed, men på en
mere omkostningsefektiv måde.
For tiden udgør reinvesteringsprojekter omtrent 20 pct. af de
samlede planlagte investeringer i nettilstrækkelighed. Det
forventes fremadrettet, at reinvesteringsprojekter vil udgøre
en stadig stigende andel af de samlede reinvesteringer,
udbygninger og saneringer.
3.5 Systemsikkerhed
Systemsikkerhed er elsystemets evne til at håndtere pludse-
lige driftsforstyrrelser. Systemet skal være robust og kunne
klare udfald af vigtige interne forbindelser, kraftværker og
udlandsforbindelser, uden at det samlede system kommer
ud af balance eller bryder sammen. Systemsikkerhed
handler om dynamikken i systemet, lige når fejlen sker og i
sekunderne derefter.
Gennem de seneste år har Energinet i samarbejde med
den tyske TSO TenneT aktiveret en betydelig mængde
specialregulering fra det nordiske regulerkraftmarked hos
leverandører i Vestdanmark, som afhjælper netproblemer
i det nordtyske transmissionsnet. Netproblemerne opstår
typisk i forbindelse med håndteringen af høj vindproduktion
i Nordtyskland.
Behov for systembærende
egenskaber fremadrettet
Flere vindmøller, mindre kapacitet på
kraftværker, forandringer i kraftvar-
mesektoren, lere og stærkere ud-
landsforbindelser. Elsystemet er under
stor forandring, og lere, færre eller
nye komponenter ændrer behovene.
Energinet har siden 2015 analyseret
det nuværende og fremtidige behov for
systembærende egenskaber i Vest- og
Østdanmark. I 2015 lå fokus på analyse
af Vestdanmark. Siden da har Ener-
ginets analyser primært fokuseret på
behovet i Østdanmark.
Analysen for Østdanmark viste,
ligesom det var tilfældet i Vestdan-
mark, at behovet for systembærende
egenskaber udover systemets eget
bidrag, primært drejer sig om til-
strækkelige muligheder for dynamisk
spændingsregulering. Analysen viste
videre, at behovet i Østdanmark i
normale driftssituationer kan dækkes,
KØBENHAVNS FORSYNING
OG REINVESTERING
Den forventede stigning i elforbruget
i København, kombineret med at
termiske kraftværker nedlægges eller
har færre driftstimer, har medført at
ny forsyningsstruktur til København
og omegn overvejes. Derudover er
en del af kablerne ind til byen ved at
være udtjente og må tages ud af drift i
længere perioder grundet fejl.
En stor del af Københavns elforbrug
forventes at skulle forsynes via
eltransmissionsnettet af produktions-
kapacitet uden for København. Samti-
dig skal der være spillerum til planlagt
udetid såvel som force majeure på
vigtige forsyningslinjer.
Energinet har derfor lere projekter
under forberedelse til både at sikre
reinvesteringer internt i København og
forsyningen fra det øvrige Sjælland ind
til København. Reinvesteringsprojektet
består af en løbende erstatning af 132
kV-kablerne ind til København priorite-
ret ud fra kritikalitet og tilstand. For at
sikre den langsigtede forsyningssikker-
hed for København forventes etablering
af ny infrastruktur i København.
Allerede i dag vurderer Energinet
løbende behovet for lokal produktion i
København. Energinet iværksætter ved
behov tiltag som fx beordringer for at
sikre en fortsat høj forsyningssikker-
hed i København.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Orientering om Energinet.dk's "Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017"
1773959_0032.png
32
Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017
når én systembærende enhed er i drift, fx et centralt
kraftværk eller én af Energinets to synkronkompensatorer i
Østdanmark.
En forudsætning for det nye behov er en smartere anven-
delse af eksisterende komponenter i elsystemet via auto-
matisering. Det var tidligere vurderet nødvendigt at have tre
systembærende enheder i drift, fx begge synkronkompensa-
torer og minimum ét kraftværk i drift, og med yderligere en
systembærende enhed klar til opstart.
3.5.1 Risikovurdering af hændelser som kan
påvirke systemsikkerheden
I Danmark har vi tidligere oplevet blackout, og det er umuligt
at undgå, at det vil ske igen. Under uheldige omstændighe-
der er der altid risiko for systemsammenbrud. Kunsten er at
forebygge og begrænse omfanget, når det sker.
Risikovurderingen af systemsikkerhed er baseret på tvær-
gående analyser og tager udgangspunkt i udvalgte kritiske
situationer. Der indes uendelig mange kritiske situationer,
som kan lede til strømafbrud. De leste af situationerne er
dog meget usandsynlige og/eller giver kun anledning til
mindre afbrud.
At sandsynliggøre alle risici for afbrud er i praksis ikke
muligt. Det er derfor nødvendigt at deinere minimumskrav
for elsystemet for at gøre en sandsynlighedsbaseret
risikotilgang brugbar i praksis.
Forebyggelsen sker først og fremmest gennem løbende
forbedring af de eksisterende rammer for driften af elsyste-
met. Fx efektive driftskriterier, god håndtering af reserver
og systembærende egenskaber, sikring af hurtig genetable-
ring ved afbrud, velfungerende internationalt samarbejde og
beslutningsstøtte gennem dynamiske analyser og risikovur-
deringer.
3.6 Revisionsplanlægning
Et vigtigt element for at opretholde forsyningssikkerheden
ligger i en omhyggelig revisionsplanlægning. Revisionsplan-
lægningen bliver kun vigtigere i fremtiden på grund af færre
større enheder, som i dag ikke behøver at melde revisioner
ind.
Der vil i fremtiden være et behov for en øget detaljerings-
grad i revisionsplanlægningen for blandt andet at kunne
sikre et optimalt samspil mellem central og decentral
produktion i en fremtid, hvor der vil være en øget ikke-cen-
tral produktion.
”Fremover kommer
samarbejde på tværs af
landegrænser, samarbejde
i hele værdikæden, mere
IT-understøttelse og flek-
sibilitet i elforbrug til at
spille en langt større rolle
end i dag”
På grund af en forventning om en lave-
re efekttilstrækkelighed i Østdanmark
skal der i fremtiden også anvendes
samfundsøkonomiske principper for
hvad der skal ske, når revisionsplanen
ikke kan opretholde efekttilstrække-
ligheden og den dermed skal sikres på
anden vis, fx ved lytning af revisions-
perioder for kraftværker.
Energinet arbejder på at sikre en mere
transparent revisionsplanlægning,
hvilken både skal sikre overholdelse
af de kommende netværkskoder og
samtidig sikre klarere samfundsøko-
nomiske principper i revisionsplan-
lægningen.
3.7 Driftssamarbejde
på tværs af grænser
Danmark er afhængig af velfungerende
samarbejdsrelationer og driftsaftaler
med vores nordiske og europæiske
naboer for at opnå en sikker og efektiv
drift af Danmarks elsystem.
I dag har Energinet driftsaftaler i
nordisk regi, med det centraleuropæi-
ske driftssamarbejde TSC, og bilateralt
med alle lande, med hvilke Danmark
har udlandsforbindelser. Derudover er
Energinet også en del af et tæt nordisk
driftssamarbejde Nordic RSC (Regional
Security Coordinator), som forventes i
fuld drift ved udgangen af 2017.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Orientering om Energinet.dk's "Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017"
1773959_0033.png
Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017
33
Forskønnelsesprojekt Lillebælt.
Fremadrettet vurderer Energinet, at
der bør være et ekstra fokus på drifts-
samarbejdet på tværs af grænser,
herunder Danmark ses i en regional i
stedet for en national kontekst.
Regionalisering står højt på den
europæiske dagsorden og har derfor
prioritet for Danmark. Det skyldes, at
regionale løsninger ses som nødvendi-
ge for at sikre og tilgodese forsynings-
sikkerheden i et elsystem med mere
og mere vedvarende energi.
I 2016 begyndte arbejdet med op-
rettelse af Nordic RSC. Kontoret er
placeret i København, og det har været
bemandet siden november 2016. Det
forventes, at Nordic RSC vil være fuldt
implementeret ved udgangen af 2017.
Kontoret har som hovedformål at løse
fem speciikke opgaver i forhold til de
nordiske nationale TSO'er, hvilket skal
være med til at øge koordineringen og
samtidig optimere hele det nordiske
elsystem.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Orientering om Energinet.dk's "Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017"
1773959_0034.png
nordic rsc
har
fem opgaver
1. FÆLLES NETMODEL
Nordic RSC skal etablere en fælles netmodel, der hver
time giver et overblik over alle væsentlige aktiver på
nettet i hele det nordiske område (i forhold til produk-
tion, transmission og forbrug).
2. KOORDINERET SIKKERHEDSBEREGNING
Nordic RSC skal identiicere risici for den operationelle
sikkerhed og anbefale forebyggende handlinger over
for den enkelte TSO.
3. KOORDINERET KAPACITETSBEREGNING
Nordic RSC skal beregne overførselskapaciteter over
grænser og maksimere den overførselskapacitet, der
tilbydes markedet.
4. KOORDINERET UDETIDSPLANLÆGNING
Nordic RSC skal føre et fælles register over alle plan-
lagte udetider for aktiver på nettet (højspændingsled-
ninger, generatorer etc.) og efektivisere styringen af
vedligehold.
5. KOORDINERET BEREGNING AF TILGÆNGELIG
PRODUKTIONSKAPACITET
Nordic RSC skal forsyne markedsaktører med progno-
ser for produktion, forbrug og nettets driftstilstand op
til lere uger i forvejen.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Orientering om Energinet.dk's "Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017"
1773959_0035.png
XXXX
35
HVAD ER EN
RSC?
Nordic RSC er et samarbejde mellem TSO’er i Norge,
Sverige, Finland og Danmark (Statnett, Svenska
Kraftnät, Fingrid og Energinet).
En RSC (Regional Security Coordinator) styres og drives
af de TSO’er som er med i det regionale samarbejde.
En RSC laver avancerede beregninger og en regional
model af nettet, som skal danne baggrund for en mere
efektiv drift af nettet på tværs af grænser.
En RSC har ikke operationel kontrol over den enkelte
TSO’s net.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Orientering om Energinet.dk's "Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017"
1773959_0036.png
36
Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017
KontrolCenter El i Erritsø.
HVILKEN VÆRDI SKABER
NORDIC RSC?
Nordic RSC skal lave den samme
type beregninger af kapaciteten
i elnettet, prognoser for produk-
tionsbehov, sikkerhed i elnettets
drift, forsyningssikkerhed mm.,
som hver enkelt TSO i dag laver
for sit eget område.
Forskellen er, at Nordic RSC skal
lave beregningerne og prognoser-
ne for hele det nordiske område
og på den måde inde grænse-
overskridende løsninger. Dette
nordiske regionale samarbejde vil
på sigt styrke forsyningssikker-
heden i et elsystem med mere og
mere vedvarende energi.
3.8 Informationssikkerhed
Øget anvendelse af IT har skabt store
udviklingsmuligheder i elsektoren både
forretningsmæssigt og teknologisk.
Anvendelsen af IT er en af de væsent-
lige forudsætninger for at integrere
store mængder af vedvarende energi i
elsystemet og for at gøre det muligt at
optimere driften af elnettet i driftsøje-
blikket ved hjælp af realtidsmålinger.
Den større afhængighed af IT betyder,
at elsystemet derved bliver mere
sårbart, hvis IT ikke skulle være
tilgængeligt, eller der er fejl i disse sy-
stemer. Det er derfor relevant at udvide
begrebet systemsikkerhed til eksplicit
at omfatte informationssikkerhed og
oppetid på IT-systemer.
Historisk set har brist i informations-
sikkerheden eller IT-oppetid ikke haft
alvorlige konsekvenser for den danske
elforsyning.
Energinet har igennem lere år haft
særlig fokus på at sikre forsynings-
kritiske IT-systemer og træne bered-
skabssituationer, hvor systemerne er
utilgængelige. Der er løbende foretaget
forskellige former for test af syste-
merne, kontrollerede hackerangreb
og informationskampagner internt i
Energinet.
Energinet vurderer, at der er behov for
fokus på informationssikkerhed for
hele værdikæden. Dels fordi informati-
onsteknologien i dag er vital for driften
af energisystemerne, og dels fordi
trusselsbilledet har ændret sig over de
seneste år. Den større fokus dækker
lige fra system- og serverdrift til kultur
og opmærksomhed hos virksomheder-
nes medarbejdere.
ISO 27001
Energinet måler IT-sikkerheden med
afsæt i IT-sikkerhedsstandarden ISO
27001. Energinet havde et mål om,
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Orientering om Energinet.dk's "Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017"
1773959_0037.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Orientering om Energinet.dk's "Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2017"
1773959_0038.png
Tonne Kjærsvej 65
7000 Fredericia
Tlf. 70 10 22 44
[email protected]
www.energinet.dk