Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 291
Offentligt
Forslag
til
lov om ændring af lov om naturgasforsyning og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner
(
Øget incitament til konsolidering af naturgasdistributionssektoren og udvidet mulighed for at undtage
transmissionsselskabers anlæg fra lov om naturgasforsyning)
§1
I lov om naturgasforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1157 af 6. september 2016, som ændret ved
§ 2 i lov nr. 466 af 18. maj 2011
,
§ 2 i lov nr. 1755 af 27. december 2016 og § 3 i lov nr. 663 af 8.
juni 2017, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 2, stk. 6,
indsættes efter 1. pkt.:
»1. pkt. gælder også for anlæg med tilslutning til det danske transmissionsnet, som har kapacitet til
at sende gas i to retninger, når anlægget primært er etableret med henblik på transport af gas til
andre lande.«
2.
I
§ 35, stk. 3, 2. pkt.,
indsættes efter »(rådighedsdatoen)«: »og være vedlagt dokumentation for
størrelsen af kommunens indskudskapital i selskaberne og nettoprovenuet ved uddelingen eller
afståelsen samt for rådighedsdatoen«
3.
I
§ 35, stk. 6,
ændres »1. juni« til: »1. maj«
.
4.
I
§ 35, stk. 7,
indsættes efter »statstilskud«: »med et beløb fastsat«, og »med det i stk. 6 nævnte
beløb« udgår.
5.
§ 35, stk. 11,
affattes således:
»Stk.
11.
Såfremt selskabet eller selskaberne også er omfattet af § 37 i lov om elforsyning, § 23 i
lov om varmeforsyning eller § 2 i lov om kommuners afståelse af vandselskaber, finder stk. 1-10
alene anvendelse, såfremt kommunen kan godtgøre, at aktiviteterne i selskabet eller selskaberne er
finansieret af midler, som stammer fra aktiviteter omfattet af denne lov.«
6.
I
§ 35
indsættes som
stk. 12:
»Stk.
12.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om dokumentation, jf. stk.
3, 2. pkt. og stk. 11, herunder om der skal indhentes erklæringer fra kommunens revisor eller en
statsautoriseret revisor.«
7.
I
§ 37, stk. 3, nr. 3,
udgår »og«.
8.
I
§ 37, stk. 3, nr. 4,
ændres ».« til: » og,«.
1
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 291: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om naturgasforsyning og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Øget incitament til konsolidering af naturgasdistributionssektoren og udvidet mulighed for at undtage transmissionsselskabers anlæg fra lov om naturgasforsyning), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
9.
I §
37, stk. 3,
indsættes som
nr. 5:
»5) forhold, der muliggør differentierede priser efter en geografisk afgrænsning for et begrænset
tidsrum ved overdragelse af distributionsnet til et statsligt selskab, herunder om differentieret
afvikling af gældsforpligtelser.«
§2
I lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 329 af
24. marts 2017, som senest ændret ved § 4 i lov nr. 663 af 8. juni 2017, § 3 i lov nr. 705 af 8. juni
2017 og lov nr. 711 af 8. juni 2017, foretages følgende ændringer:
1.
§ 15, stk. 6,
affattes således:
»Stk.
6.
De efter § 14 opgjorte tilskud for den enkelte kommune reduceres med et beløb svarende
til 20 pct. af det af Energitilsynet meddelte nettoprovenu inklusive beregnet forrentning, jf. § 35,
stk. 6-8, i lov om naturgasforsyning, hvis kommunen deponerer et beløb svarende til nettoprovenuet
inklusive beregnet forrentning fratrukket tilskudsreduktionen. Deponeringen sker ved anbringelse af
beløbet i overensstemmelse med reglerne i § 44 i lov om kommunernes styrelse. Denne
bestemmelses stk. 2, 4 og 5, finder tilsvarende anvendelse.«
§3
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
§4
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 291: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om naturgasforsyning og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Øget incitament til konsolidering af naturgasdistributionssektoren og udvidet mulighed for at undtage transmissionsselskabers anlæg fra lov om naturgasforsyning), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Baggrund og hovedlinjerne i lovforberedelsen
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Øget incitament til konsolidering af naturgasdistributionssektoren
3.1.1. Differentierede priser
3.1.1.1 Gældende ret
3.1.1.2 Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.1.2. Modregning
3.1.2.1 Gældende ret
3.1.2.2 Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.2. Udvidet mulighed for at undtage transmissionsselskabers anlæg fra lov om
naturgasforsyning
3.2.1. Gældende ret
3.2.2. Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Dette lovforslag indeholder forslag til ændringer af lov om naturgasforsyning og lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner.
Den 30. maj 2017 indgik regeringen, Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti
stemmeaftalen »Fremtidig organisering af gasdistribution«. Stemmeaftalen sætter rammerne for
regeringens forhandlinger med de kommunale naturgasdistributionsselskaber om en fremtidig
organisering af naturgasdistributionssektoren.
Efter stemmeaftalen skal gasdistributionsnettet forblive i offentligt eje som aftalt ved politisk aftale
af 22. marts 2000 om reformopfølgning på energiområdet mellem den daværende regering
(Socialdemokratiet og Radikale Venstre), Venstre, Det Konservative Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Centrum-Demokraterne og Kristeligt Folkeparti og som er genbekræftet ved senere
aftaler. Det fremgår samtidig af stemmeaftalen, at der skal arbejdes for dannelsen af et statsligt
selskab.
Lovforslaget udmønter de dele af stemmeaftalen, der kræver lovgivning.
3
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 291: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om naturgasforsyning og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Øget incitament til konsolidering af naturgasdistributionssektoren og udvidet mulighed for at undtage transmissionsselskabers anlæg fra lov om naturgasforsyning), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Lovforslaget følger også op på regeringens Forsyningsstrategi »Forsyning for fremtiden - en
forsyningssektor for borgere og virksomheder« fra september 2016, som indeholder forslag til en
effektiv og konsolideret gassektor.
Formålet med lovforslaget er at øge incitamentet for en konsolidering af gassektoren i
overensstemmelse med stemmeaftalen og Forsyningsstrategiens afsnit om en effektiv og
konsolideret gassektor.
Det foreslås på den baggrund at ændre reglerne om statens modregning i den enkelte kommunes
statstilskud ved afhændelse af gasaktiviteter i de kommunale gasselskaber. Det foreslås endvidere,
at der efter en konsolidering af distributionsselskaberne i et statsligt selskab gives mulighed for at
fastsætte regler, der muliggør differentierede priser for distributionsydelser. Det vurderes, at det er
hensigtsmæssigt at fastsætte dele af reguleringen ved bekendtgørelse. Det er i lovforslaget lagt til
grund, at konsolideringen skal ske inden for rammerne af gældende regler, hvorefter
distributionsnettet udelukkende kan afstås til staten.
Lovforslaget indeholder endvidere et forslag om, at udvide hjemlen i § 2, stk. 6, i lov om
naturgasforsyning, hvorefter energi-, forsynings- og klimaministeren kan bestemme, at visse
transmissionsselskabers anlæg kan undtages helt eller delvist fra loven. Det skyldes, at der er
aktuelle drøftelser mellem Polen og Danmark om at etablere et transmissionsnet mellem landene.
Udvidelsen skal sikre, at dette net også kan omfattes af bestemmelsen.
2. Baggrund og hovedlinjerne i lovforberedelsen
Det danske gasdistributionsnet ejes og drives af tre offentligt ejede distributionsselskaber: HMN
Gasnet P/S og NGF Nature Energy Distribution A/S, som er kommunalt ejede selskaber, og Dansk
Gas Distribution A/S, som er et statsligt selskab ejet af Energinet.dk. Herudover findes det mindre
Aalborg Naturgas Net, som er en del af den kommunale forvaltning i Aalborg Kommune. De
kommunale distributionsselskaber indgår i kommunalt ejede gaskoncernstrukturer, der også kan
omfatte andre gasaktiviteter, som biogasproduktion og handel med naturgas.
Som en del af den samlede aftale om en opfølgning på »Vækstplan 2014
Danmark helt ud af
krisen« indgik den daværende regering (Socialdemokratiet og Radikale Venstre), Venstre, Det
Konservative Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Dansk Folkeparti den 17. juni
2014 en aftale om, at der skulle iværksættes en analyse af gassektoren. Analysen, som blev
præsenteret i rapporten »En effektiv gassektor« i februar 2016, blev udarbejdet af en tværministeriel
arbejdsgruppe bestående af det daværende Klima-, Energi- og Bygningsministerie,
Finansministeriet, Skatteministeriet samt det daværende Erhvervs- og Vækstministerie. I analysen
påpeges det, at en konsolidering af gasdistributionssektoren kan indebære et effektivitetspotentiale
og styrke konkurrencen på detailmarkedet for naturgas.
Regeringen fremlagde i september 2016 Forsyningsstrategien »Forsyning for fremtiden - en
forsyningssektor for borgere og virksomheder«, som indeholder en række principper og
anbefalinger for effektivisering af forsyningssektorerne. Forsyningsstrategien bygger for
gassektoren videre på anbefalingerne i analysen »En effektiv gassektor«.
I Forsyningsstrategien foreslår regeringen, at der i første omfang arbejdes for at konsolidere
gassektoren bl.a. ved en lempelse af de reguleringsmæssige barrierer for en konsolidering.
Forsyningsstrategien lægger op til, at der herefter skal tages stilling til en styrkelse af konkurrencen
og regulering af sektoren gennem en række andre initiativer.
4
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 291: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om naturgasforsyning og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Øget incitament til konsolidering af naturgasdistributionssektoren og udvidet mulighed for at undtage transmissionsselskabers anlæg fra lov om naturgasforsyning), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
For at sikre en smidig konsolidering af naturgasdistributionen foreslår regeringen i
Forsyningsstrategien, at der i en periode kan anvendes differentierede priser for distributionsydelser
mellem de geografiske distributionsområder, hvori de tre nuværende selskaber driver
naturgasdistribution.
Det anbefales endvidere, at give kommunerne incitament til at konsolidere naturgasdistributionen.
Det foreslås således, at modregningsprocenten ændres fra de eksisterende 100 pct. af nettoprovenuet
ved en afståelse eller en uddeling til 20 pct., hvis nettoprovenuet deponeres over en 10-årig periode
med løbende udbetaling med en tiendedel og til 60 pct., hvis nettoprovenuet udbetales til
kommunen med det samme.
Stemmeaftalen »Fremtidig organisering af gasdistribution« af 30. maj 2017 mellem regeringen,
Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti, udgør den politiske opfølgning på
anbefalingerne i Forsyningsstrategien om en effektiv og konsolideret sektor. Det fremgår af aftalen,
at regeringen kan gå i dialog med de to kommunale gasdistributionsselskaber med henblik på at
opnå tilslutning til en konsolidering af den danske naturgasdistribution. Det er en del af aftalen, at
modregningsreglerne skal ændres således, at kommunerne modregnes med 20 pct. i statens tilskud
til kommunerne, såfremt beløbet deponeres og frigives med en tiendedel årligt. Vælger
kommunerne derimod at få midlerne stillet til rådighed med det samme, modregnes de med 60 pct. i
deres tilskud fra staten. Det er aftalt i stemmeaftalen, at det skal være muligt at opkræve
differentierede priser i en overgangsperiode.
I stemmeaftalen forudsættes det desuden, at konsolideringen af gasdistributionen skal ske i
overensstemmelse med den politiske aftale af 22. marts 2000 om reformopfølgning på
energiområdet mellem den daværende regering (Socialdemokratiet og Radikale Venstre), Venstre,
Det Konservative Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Centrum-Demokraterne og Kristeligt
Folkeparti, hvorefter naturgasnettet og -lagrene skal forblive i offentligt eje. Dette er blevet
genbekræftet flere gange, senest ved aftale af 18. september 2015 mellem den daværende regering
(Venstre), Det Konservative Folkeparti, Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Radikale
Venstre om børsnoteringen af DONG Energy.
Det fremgår endvidere af stemmeaftalen, at der skal arbejdes for at danne et statsligt selskab, og at
det udelukkende er gasdistributionsnettet, der skal købes. Det fremgår endvidere af aftalen, at et køb
skal ske på kommercielle vilkår. Det lægges således til grund i lovforslaget, at konsolideringen af
distributionsselskaberne skal gennemføres efter § 34 i gældende lov om naturgasforsyning,
hvorefter distributionsnettet udelukkende kan afstås til den danske stat. Efter § 3 i lov om
Energinet.dk varetager Energinet.dk den statslige købepligt. Pligten til statsligt køb omfatter ikke
andre gasaktiviteter end distributionsnettet.
Det er således regeringens hensigt, at lovforslaget skal øge incitamentet til en konsolidering af
gasdistribution, og at konsolideringen skal gennemføres ved statsligt køb af de kommunalt ejede
distributionsnet.
Det foreslås endvidere at udvide den gældende bestemmelse i § 2, stk. 6, i lov om
naturgasforsyning, der giver energi-, forsynings- og klimaministeren mulighed for at undtage
transmissionsselskaber, hvis anlæg ikke har direkte indflydelse på det danske naturgasmarked, til at
omfatte transmissionsnet med tilslutning til det danske transmissionssystem, som har kapacitet til at
sende gas i to retninger, når anlægget primært er etableret med henblik på transport af gas til andre
5
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 291: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om naturgasforsyning og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Øget incitament til konsolidering af naturgasdistributionssektoren og udvidet mulighed for at undtage transmissionsselskabers anlæg fra lov om naturgasforsyning), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
lande. Der er aktuelle drøftelser mellem Polen og Danmark om etablering af et transmissionsnet
med en sådan funktion, hvor dele af nettet på dansk territorium vil være ejet af det polske
transmissionsselskab. Den gældende hjemmel giver ikke mulighed for, at energi-, forsynings- og
klimaministeren kan give helt eller delvis undtagelse i disse tilfælde.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1 Øget incitament til en konsolidering af naturgasdistributionssektoren
3.1.1. Differentierede priser
3.1.1.1 Gældende ret
Der er forskel på de priser, som gasforbrugere betaler for distribution af gas. Prisforskellen skyldes
navnlig, at de tre eksisterende distributionsselskaber afvikler deres historiske gæld forskelligt,
ligesom bl.a. kundeforhold og driften af selskaberne har betydning for priserne.
Drift af naturgasdistributionsnet er et naturligt monopol, som er underlagt prisregulering efter lov
om naturgasforsyning. Priserne for distributionsselskabernes ydelser skal fastsættes af selskaberne
under hensyn til selskabernes omkostninger og inden for rammerne af de respektive selskabers
fastsatte indtægtsrammer. Indtægtsrammerne retter sig mod distributionsselskaberne og sætter
således en beløbsmæssig ramme for de priser, selskaberne kan opkræve fra forbrugerne for
distributionen af naturgas. Der gives ikke inden for den gældende regulering mulighed for en
differentiering af priser i et distributionsselskab efter en geografisk afgrænsning.
Efter § 36 a i lov om naturgasforsyning fastsættes priser og betingelser for anvendelse af bl.a.
distributionsnet af distributionsselskaber efter offentliggjorte metoder, som er godkendt af
Energitilsynet. Det er et krav, at priserne fastsættes efter rimelige, objektive og ikkediskriminerende
kriterier i forhold til, hvilke omkostninger de enkelte brugere af nettet og forbrugere giver anledning
til, jf.§ 37, stk. 2, i lov om naturgasforsyning. Dette har medført, at selskaberne har anmeldt og fået
godkendt priser, der fastsættes ud fra kundegrupper som eksempelvis erhvervskunder og
privatkunder i det enkelte distributionsselskab.
Det er fastsat i § 37, stk. 1, i lov om naturgasforsyning, hvilke omkostninger der kan indgå i
prisfastsættelsen. Priser for distributionsselskabernes ydelser skal være i overensstemmelse med
selskabets indtægtsrammer, som Energitilsynet fastsætter efter regler fastsat af energi-, forsynings-
og klimaministeren, jf. § 37 a i lov om naturgasforsyning. Indtægtsrammerne fastsætter således
selskabernes årlige, maksimalt tilladte indtjening.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om beregning af driftsmæssige
afskrivninger, opgørelsen af selskabernes kapital, herunder indskudskapital, anvendelse og
regnskabsmæssig håndtering af beløb, der modtages som økonomisk kompensation, og om de
satser, der kan anvendes ved indregning af forrentning, herunder at indskudskapitalen forrentes, jf.
§ 37, stk. 3, hvilket er elementer, der kan indgå i fastsættelsen af indtægtsrammer og få indflydelse
på prisfastsættelsen.
Ministeren har udmøntet hjemlerne til at fastsætte regler, jf. §§ 37 og 37a, i bekendtgørelse om
indtægtsrammer og åbningsbalancer for naturgasdistributionsselskaber. Det er fastsat i
bekendtgørelsen, at indtægtsrammen består af i alt fem elementer. Indtægtsrammen er således
sammensat af et beløb, der dækker driftsomkostninger og afskrivninger, et beløb til afdrag af
6
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 291: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om naturgasforsyning og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Øget incitament til konsolidering af naturgasdistributionssektoren og udvidet mulighed for at undtage transmissionsselskabers anlæg fra lov om naturgasforsyning), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
historiske gældsforpligtelser, et beløb til forrentning af nye aktiver, et beløb til dækning af visse
pålagte omkostninger og omkostninger til nettab, samt et beløb, som dækker udgifter til opfyldelse
af pålagte energispareforpligtelser.
Det er endvidere fastsat i bekendtgørelsen, at hvis et eller to selskaber fusioneres, lægges
indtægtsrammerne sammen i det nye eller fortsættende selskab for den reguleringsperiode, hvor
fusionen finder sted. En fusion mellem to eller flere selskaber vil derfor umiddelbart betyde, at
priserne i det nye eller fortsættende selskab vil blive fastsat ud fra en sammenlægning af
selskabernes indtægtsrammer for alle elementer i indtægtsrammen i reguleringsperioden.
Priser for ydelser fra en kollektiv gasforsyningsvirksomhed må ikke stige som følge af vederlag, der
erlægges ved overdragelse af virksomheden, jf. § 37, stk. 1, sidste pkt. Dette krav vil også være
gældende for vederlag, som erlægges ved en konsolidering af naturgasdistributionsselskaberne.
3.1.1.2. Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
På baggrund af stemmeaftalen og regeringens Forsyningsstrategi foreslås det, at det i en
overgangsperiode efter en konsolidering skal være muligt at operere med differentierede priser ud
fra de geografiske distributionsområder, hvori de nuværende tre selskaber driver gasdistribution.
Det foreslås på den baggrund, at energi-, forsynings- og klimaministeren får mulighed for at
fastsætte regler herom ved bekendtgørelse. Det er hensigten, at denne mulighed for
prisdifferentiering skal ske gennem fastsættelse af regler om indtægtsrammer i et konsolideret
selskab. Baggrunden for bemyndigelsen skyldes, at selskaberne blandt andet har forskellig afvikling
af den historiske nettogæld, som det ikke er hensigten, at andre gaskunder skal medvirke til at betale
for gennem ensretning af priserne for distributionsydelserne i et konsolideret selskab.
Bemyndigelsen giver mulighed for, at indtægtsrammen i et konsolideret selskab kan operere med
forskellige beløbsrammer for de områder, som de nuværende tre selskaber driver gasdistribution i.
Periodeafgrænsningen fastsættes ved bekendtgørelse. Det er fortsat Energitilsynet, der skal
godkende metoden for prisfastsættelsen af de differentierede priser.
Det foreslås i den forbindelse, at ministeren også bemyndiges til at fastsætte regler om differentieret
afvikling af gældsforpligtelser m.v. i forhold til indtægtsrammen i et konsolideret selskab.
Det forventes, at bemyndigelseshjemlen til den foreslåede ordning skal udmøntes ved ændringer i
gældende bekendtgørelse om indtægtsrammer og åbningsbalancer for
naturgasdistributionsselskaber.
Det er en forudsætning, at bemyndigelserne udmøntes i overensstemmelse med relevante EU-regler,
herunder Europa- Parlamentets og Rådets direktiv om fælles regler for det indre marked for
naturgas.
3.1.2. Modregning
3.1.2.1 Gældende ret
Efter § 35, stk. 1, i lov om naturgasforsyning, skal en kommune, der modtager uddelinger fra og
vederlag ved afståelse af ejerandele i naturgasselskaber, der er eller i perioden efter den 11. april
2007 har været omfattet af lovens § 2, eller selskaber, der direkte eller indirekte ejer eller i perioden
7
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 291: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om naturgasforsyning og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Øget incitament til konsolidering af naturgasdistributionssektoren og udvidet mulighed for at undtage transmissionsselskabers anlæg fra lov om naturgasforsyning), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
efter den 11. april 2007 har ejet andele i sådanne selskaber, opgøre størrelsen af kommunens
indskudskapital i selskaberne og nettoprovenuet ved uddelingen eller afståelsen.
Lovens § 2 omfatter bl.a. transmission, distribution, forsyning og oplagring af naturgas, herunder
flydende naturgas (LNG).
Opgørelsen sker med henblik på, at Økonomi- og Indenrigsministeriet kan reducere kommunens
statstilskud efter reglerne i § 15 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
med nettoprovenuet inkl. en beregnet forrentning. Kommunerne kan således ikke trække
fortjenesten ved f.eks. salg af selskaberne op i kommunen uden modregning.
Modregningsreglerne på naturgasområdet er historisk begrundet i, at staten har finansieret en meget
stor del af de værdier, som naturgasinfrastrukturen i dag udgør, samt et væsentligt kommunalt
engagement i naturgasforsyningen.
Det er endvidere begrænset, hvilke aktiviteter der kan påbegyndes i selskaber omfattet af § 35,
uanset om kommunen i øvrigt måtte have hjemmel hertil. Det følger således bl.a. af § 35, stk. 9, i
lov om naturgasforsyning, at en kommune ikke uden tilladelse fra energi-, forsynings- og
klimaministeren må bevare ejerskabet til aktiviteter, som ikke er omfattet af § 2 eller § 5, stk. 3, i
lov om naturgasforsyning, når aktiviteterne påbegyndes i selskaber omfattet af § 35, stk. 1, eller
selskaber, som disse direkte eller indirekte ejer andele i. Formålet er at undgå, at der i helt eller
delvis kommunalt ejede selskaber samles kapital, som stammer fra naturgasforsyningsvirksomhed,
som derefter anvendes til andre kommunale aktiviteter, uden at der sker reduktion af tilskud efter
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner.
Der findes lignende regler i lov om elforsyning, lov om varmeforsyning og lov om kommuners
afståelse af vandselskaber. Lov om naturgasforsyning indeholder derfor også regler, som
foreskriver, hvad der sker i tilfælde af overlap mellem bestemmelser i naturgasforsyningsloven og
de andre love. Et overlap kan opstå, hvis der f.eks. både udøves el- og naturgashandel i samme
koncernstruktur.
§ 35, stk. 11, i lov om naturgasforsyning indeholder således en undtagelsesbestemmelse, hvorefter
der i visse tilfælde gås frem efter reglerne i de andre love. Det gælder, når kommunen kan godtgøre,
at selskabet eller selskaberne også er omfattet af § 37 i lov om elforsyning, § 23 i lov om
varmeforsyning eller § 2 i lov om kommuners afståelse af vandselskaber, og at aktiviteterne i
selskabet eller selskaberne er finansieret af midler, som ikke stammer fra aktiviteter omfattet af lov
om naturgasforsyning.
Undtagelsen er ikke møntet på uddelinger fra og vederlag ved afståelse af ejerandele i de
kommunalt ejede regionale naturgasselskaber, hvor alle aktiviteter er finansieret gennem de
oprindelige naturgasforsyningsaktiviteter.
Procesmæssigt foregår modregningen på den måde, at kommunens opgørelse af indskudskapital og
nettoprovenu indsendes til Energitilsynet. Opgørelsen skal omfatte den dato, hvor uddelingen eller
vederlaget er til rådighed for kommunen, jf. § 35, stk. 3, i lov om naturgasforsyning. Energitilsynet
træffer herefter afgørelse om, hvorvidt opgørelsen og rådighedsdatoen kan godkendes. Kan
Energitilsynet ikke godkende disse, fastsætter tilsynet størrelsen af kommunens direkte eller
indirekte andel af indskudskapitalen i selskabet eller selskaberne, nettoprovenuet ved uddelingen
eller afståelsen og rådighedsdatoen, jf. § 35, stk. 5, i lov om naturgasforsyning.
8
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 291: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om naturgasforsyning og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Øget incitament til konsolidering af naturgasdistributionssektoren og udvidet mulighed for at undtage transmissionsselskabers anlæg fra lov om naturgasforsyning), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Ved afståelse af ejerandele til en fond eller anden selvejende institution anses afståelsestidspunktet
for rådighedstidspunktet og nettoprovenuet beregnes på grundlag af et vederlag, som mindst svarer
til markedsværdien af de pågældende ejerandele, jf. § 35, stk. 4, i lov om naturgasforsyning.
Energitilsynet skal senest den 1. juni hvert år give Økonomi- og Indenrigsministeriet meddelelse om
det af tilsynet godkendte beløb, som en kommune har opnået i nettoprovenu ved uddelingen eller
afståelsen, jf. § 35, stk. 6, i lov om naturgasforsyning. Efter § 15, stk. 6, i lov om kommunal
udligning og generelle tilskud, reducerer Økonomi- og Indenrigsministeriet herefter kommunens
statstilskud svarende til hele nettoprovenuet inklusiv forrentning fastsat efter § 35, stk. 8, i lov om
naturgasforsyning.
3.1.2.2. Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
På baggrund af stemmeaftalen og Forsyningsstrategien foreslås det at lempe reglerne om
modregning i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner for uddelinger og
vederlag ved afståelse af ejerandele i naturgasselskaber eller selskaber, der direkte eller indirekte
ejer eller har ejet andele i sådanne selskaber.
Modregningen foreslås nedsat fra de eksisterende 100 pct. af nettoprovenuet inkl. beregnet
forrentning til 20 pct. af nettoprovenuet inkl. beregnet forrentning, hvis kommunen vælger at
deponere et beløb svarende til nettoprovenuet inkl. beregnet forrentning fratrukket den årlige
tilskudsreduktion Deponeringen foreslås at ske over 10 år med en tiendedel årligt.
Modregningsprocenten foreslås fastsat til 60 pct., hvis kommunen ikke ønsker at deponere.
Da det er hensigten med lovforslaget at give et øget incitament til at konsolidere
naturgasdistributionen, foreslås en ændring af reglerne om overlap mellem reglerne i lov om
naturgasforsyning og lignende regler i lov om elforsyning, lov om varmeforsyning og lov om
kommuners afståelse af vandselskaber. Reglen skal sikre, at f.eks. en kommunal forsyningskoncern
med udelukkende elaktiviteter, der også vælger at udøve aktiviteter inden for handel med naturgas,
hvortil der anvendes midler fra koncernen, ikke berøres af lovforslaget. Sådanne aktiviteter vil
således ikke kunne komme ind under den lempeligere modregning efter regler i lov om
naturgasforsyning, men vil fortsat skulle modregnes efter reglerne i lov om elforsyning.
Det findes samtidigt hensigtsmæssigt at fastsætte, at kommuner, når de indsender opgørelser om
indskudskapital og nettoprovenu til Energitilsynet, skal lade opgørelserne være ledsaget af
dokumentation, og at energi-, forsynings- og klimaministeren bemyndiges til at fastsætte regler
herom, herunder om der skal indhentes revisorerklæring fra kommunens revisor eller en
statsautoriseret revisor.
Herudover foreslås af administrative hensyn, at fristen for Energitilsynets oversendelse af
oplysninger til Økonomi- og Indenrigsministeriet ændres, så den svarer til de gældende frister i
anden lovgivning.
3.2
Udvidet mulighed for at undtage transmissionsselskabers anlæg fra lov om naturgasforsyning
3.2.1
Gældende ret
Efter § 2, stk. 6, i lov om naturgasforsyning, kan ministeren bestemme, at transmissionsselskaber,
hvis anlæg ikke har direkte indflydelse på det danske naturgasmarked, helt eller delvist kan
undtages fra lovens bestemmelser.
9
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 291: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om naturgasforsyning og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Øget incitament til konsolidering af naturgasdistributionssektoren og udvidet mulighed for at undtage transmissionsselskabers anlæg fra lov om naturgasforsyning), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Bestemmelsen blev vedtaget ved lov nr. 622 af 11. juni 2010 og ifølge bemærkningerne til
lovforslaget, hvori bestemmelsen blev fremsat, jf. Folketingstidende 2009-10, A, L 154 som
fremsat, side 16-17, er det hensigten, at undtagelsesmuligheden skal finde anvendelse for
gastransmissionsledninger, der har fysisk tilknytning til dansk landterritorium, men ikke anvendes
til forsyning af det danske naturgasmarked. Der kan være tale om ledninger, som har til formål at
transportere naturgas til andre lande. Det fremgår endvidere af bemærkningerne til lovforslaget, jf.
Folketingstidende 2009-10, A, L 154, side 6, at baggrunden for bestemmelsen er, at det ikke er
usandsynligt, at der i årene fremover vil blive etableret større gastransmissionsledninger med en
fysisk tilknytning til dansk landterritorium men uden betydning for det danske naturgasmarked.
Det er siden vedtagelsen af § 2, stk. 6, i lov om naturgasforsyning, vedtaget i artikel 6, stk. 5, i
Europa- Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 994/2010 af 20. oktober 2010 om
foranstaltninger til opretholdelse af naturgasforsyningssikkerhed
(gasforsyningssikkerhedsforordningen), at transmissionssystemoperatører (transmissionsselskaber)
skal sikre tovejskapacitet ved grænseoverskridende sammenkoblingspunkter mellem
medlemsstaterne, så der senest den 3. december 2013 helt eller delvist kan transporteres fysiske
gasstrømme i begge retninger på disse punkter.
Dette krav medfører, at der, for transmissionsnet mellem Danmark og et andet EU-land, skal være
mulighed for at sende naturgas begge veje og dermed også ind i det danske gastransmissionssystem
og ind på det danske naturgasmarked. Denne mulighed kan være gennem fysisk transport af gas
eller ved et såkaldt virtuelt flow. Den gældende hjemmel i § 2, stk. 6, giver ikke muligt for at
ministeren kan bestemme, at transmissionsselskaber, der ejer sådanne anlæg, kan undtages helt eller
delvist fra loven.
3.2.2. Energi-, forsynings- og klimaministerens overvejelser og den forslåede ordning
Bestemmelsen i § 2, stk. 6, har endnu ikke fundet anvendelse, men det er fortsat sandsynligt, at der
vil blive etableret større gastransmissionsledninger med fysisk tilknytning til dansk landterritorium.
Der er aktuelle drøftelser mellem Polen og Danmark om etablering af et transmissionsnet fra
Danmark til Polen gennem Østersøen, der skal sikre transport af gas til det polske naturgasmarked.
Dele af nettet vil være ejet og drevet af det polske transmissionsselskab, og det vil delvist være
beliggende på dansk territorium, herunder søterritoriet, i den eksklusive zone og på dansk
kontinentalsokkelområde, mens den del, der er beliggende på det danske landterritorium, vil være i
dansk offentlig eje bort set fra en kort ledningsstrækning på landjorden til vand. Et sådant net vil
efter artikel 6, stk. 5, i gasforsyningssikkerhedsforordningen skulle anlægges med mulighed for at
transportere gas i begge retninger ved sammenkoblingspunkter mellem Polen og Danmark, selvom
nettet primært er anlagt for at transportere naturgas til det polske marked.
Det foreslås, at bestemmelsen i § 2, stk. 6, ændres således, at energi-, forsynings- og
klimaministeren kan bestemme, at anlæg med tilslutning til det danske transmissionsnet, med
kapacitet til at transportere gas begge veje, kan undtages helt eller delvist fra lov om
naturgasforsyning, når anlægget primært er etableret med henblik på transport af gas til andre lande.
Der er tale om en udvidelse af gældende bestemmelse, der skal give mulighed for at undtage anlæg,
der skal opfylde bestemmelsen i artikel 6, stk.5 i gasforsyningssikkerhedsforordningen i den nævnte
situation.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
10
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 291: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om naturgasforsyning og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Øget incitament til konsolidering af naturgasdistributionssektoren og udvidet mulighed for at undtage transmissionsselskabers anlæg fra lov om naturgasforsyning), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige beskrives nedenfor.
4.1. Konsekvenser for kommunerne
Det forventes, at de foreslåede ændringer primært har betydning for de 65 kommuner, der ejer de
kommunale naturgasselskaber i en gaskoncernstruktur. Det er ikke muligt at foretage et estimat af
de økonomiske konsekvenser for kommunerne, da det vil bero på, i hvilket omfang kommunerne
vælger at modtage uddelinger fra eller vederlag ved afståelse af deres naturgasselskaber.
Konsekvenserne er desuden afhængige af det nettoprovenu, der opnås i den forbindelse.
Efter de nuværende regler om modregning vil en kommune, der vælger at modtage uddelinger fra
eller vederlag ved afståelse af naturgasselskaber, blive modregnet med det fulde nettoprovenu i den
pågældende kommunes statstilskud. Dette omfatter både afståelse af distributionsnet og øvrige
gasaktiviteter i selskabet.
Med de foreslåede ændringer vil en kommune, der vælger at modtage uddelinger fra eller vederlag
ved afståelse af naturgasselskaber, blive modregnet med 20 pct. af nettoprovenuet i den pågældende
kommunes statstilskud, hvis kommunen vælger at deponere beløbet over en 10-årig periode, hvor
beløbet frigives løbende med en tiendedel om året. Hvis en kommune derimod vælger ikke at
deponere beløbet, men modtager beløbet med det samme, modregnes kommunen med 60 procent af
beløbet.
Lovforslaget vil, med de lempede modregningsregler, give mulighed for ekstraordinær indtjening
hos de pågældende kommuner, og forventes derfor at påvirke deres økonomi i positiv retning. Det
ændrede modregningsgrundlag vil dog først få betydning for de pågældende kommunernes
økonomi, i det øjeblik kommunerne vælger at modtage midler.
Beløb, som en kommune modtager efter reduktion i deres statstilskud, indgår i opgørelsen af
kommunernes samlede indtægter fra overskud, salg mv. i forsyningssektoren. Beløbet modregnes
som udgangspunkt i det samlede statstilskud til kommunerne i forbindelse med de årlige
økonomiforhandlinger med staten. Det betyder, at kommunerne under ét vil blive modregnet
kollektivt i det samlede statstilskud, hvis en eller flere kommuner modtager et provenu fra salg af et
naturgasselskab, herunder gasdistribution.
Det må forventes, at de foreslåede ændringer af modregningsreglerne vil skabe et øget incitament til
afståelse m.v. af naturgasselskaber, hvilket vil påvirke kommunernes samlede statstilskud.
Lovforslaget indebærer endvidere, at kommunerne skal dokumentere opgørelse af nettoprovenu,
indskudskapital og rådighedsdato ved afhændelse af ejerandele eller uddelingen fra
naturgasselskaber og indsendelse af oplysninger herom til Energitilsynet. Ministeren kan fastsætte
nærmere regler om dette. Det vurderes ikke, at det vil medføre særskilte meromkostninger for
kommunerne, da de efter gældende lov skal indsende oplysningerne. I den forbindelse er de
omfattet af den almindelige forpligtelse til at medvirke til sagens oplysning, ligesom det er valgfrit
for kommunerne at afstå deres naturgasaktiviteter.
4.1. Konsekvenser for staten
Med den foreslåede ændring forventes det, at naturgasselskaber og disses ejerkommuner vil afstå
deres ejerandele samt evt. foretage uddelinger fra selskaberne. For staten vil ændringen af
modregningsprocenten derfor indebære, at statens tilskud til kommunerne i fremtiden bliver lavere,
idet kommunernes egne indtægter forventes at stige.
11
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 291: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om naturgasforsyning og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Øget incitament til konsolidering af naturgasdistributionssektoren og udvidet mulighed for at undtage transmissionsselskabers anlæg fra lov om naturgasforsyning), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Lovforslaget forventes endvidere at medføre begrænsede øgede administrative konsekvenser for
staten i forbindelse med Energitilsynets godkendelse m.v. af differentierede priser for
distributionsydelser. Det forventes, at Energitilsynets omkostninger hertil gebyrfinansieres.
Lovforslaget forventes ikke at medføre øvrige konsekvenser for staten, ligesom det ikke vurderes at
medføre selvstyremæssige konsekvenser for kommuner eller regioner.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har til formål at etablere de overordnede rammer for at samle
naturgasdistributionsnettet i Danmark i et statsligt selskab. Med lovforslaget gives der hjemmel til
at opkræve differentierede priser i en overgangsperiode ved fusion af to eller flere
gasdistributionsselskaber. Det er hensigten, at de nærmere regler og vilkår for prisdifferentiering vil
blive fastsat ved bekendtgørelse, hvorfor der ikke tages eksplicit stilling til dette i lovforslaget. Det
kan derfor ikke på nuværende tidspunkt udelukkes, at en samling af distributionsaktiviteterne i et
konsolideret selskab vil kunne påvirke tarifferne i op- eller nedgående retning, herunder som følge
af nye koncernstrukturer, overdragelse af opgaver, mv.
Lovforslaget vurderes ikke at medføre administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget medfører ikke i sig selv konsekvenser for landdistrikterne. En konsolidering af
naturgasdistributionen, herunder placeringer af hovedkontor m.v. vil afhænge af resultatet af de
konkrete forhandlinger.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget medfører ikke i sig selv EU-retlige konsekvenser. Energi-, forsynings- og
klimaministeren skal ved afgørelse truffet efter den foreslåede ændring af § 2, stk. 6, i lov om
naturgasforsyning, jf. dette lovforslags § 1, nr. 1, og ved udmøntningen af bestemmelsen i den
foreslåede § 37, stk. 3, nr. 5, i lov om naturgasforsyning, jf. dette lovforslags § 1, nr. 9 sikre, at dette
er i overensstemmelse med relevante EU-regler.
Det vil være en forudsætning for at undtage transmissionsselskabers anlæg fra lov om
naturgasforsyning, efter den foreslåede ændring af § 2, stk. 6, i lov om naturgasforsyning, jf. dette
lovforslags § 1, nr. 1, at de pågældende selskaber driver relevante net i overensstemmelse med EU-
reguleringen, herunder EU´s gasdirektiv, gasforordningen og forordningen om
gasforsyningssikkerhed, for den del af ledningen, der er beliggende på dansk område.
9. Hørte myndigheder og organisationer
10. Sammenfattende skema
12
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 291: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om naturgasforsyning og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Øget incitament til konsolidering af naturgasdistributionssektoren og udvidet mulighed for at undtage transmissionsselskabers anlæg fra lov om naturgasforsyning), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1773044_0013.png
Positive konsekvenser/mindre
udgifter (hvis ja, angiv omfang)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Negative
konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang)
Kommuner: Det ændrede
Kommuner: Beløb, som en
modregningsgrundlag vil give den kommune modtager efter
enkelte kommune en større
reduktion i deres statstilskud,
indtjeningsmulighed ved
indgår i opgørelsen af
modtagelse af midler. Det er
kommunernes samlede indtægter
frivilligt for kommunerne, om de fra overskud, salg mv. i
vælger at afstå
forsyningssektoren. Beløbet
modregnes som udgangspunkt i
naturgasaktiviteter.
det samlede statstilskud til
Den nærmere regulering af
kommunerne i forbindelse med
kommunernes samlede økonomi de årlige økonomiforhandlinger
foretages i medfør af lov om
med staten. Det betyder, at
kommunal udligning og generelle kommunerne under ét vil blive
tilskud til kommunerne m.v.
modregnet kollektivt i det
samlede statstilskud, hvis en eller
Stat: Under gældende regler
flere kommuner modtager et
forventes der ikke at ske
provenu fra salg af et
udlodning til kommunen på grund
naturgasselskab, herunder
af 100 pct. modregning. Med de
gasdistribution.
lempede regler forventes
kommunerne at afstå deres
naturgasaktiviteter, hvilket vil
reducere statstilskuddet.
Den nærmere regulering af
kommunernes samlede økonomi
foretages i medfør af lov om
kommunal udligning og
generelle tilskud til kommunerne
m.v.
Stat: Lovforslaget kan ved
udmøntning af regler om
differentierede priser for
distributionsydelser medføre
begrænsede øgede konsekvenser
for staten, som følge af at
Energitilsynet skal behandle
anmodningen om en ændring af
priser for distributionsydelser.
Omkostninger hertil forventes
gebyrfinansieret.
Det kan ikke vurderes om en
senere udmøntning af hjemmel
til at fastsætte regler, der
muliggør differentierede priser
Administrative konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Det kan ikke vurderes om en
senere udmøntning af hjemmel til
at fastsætte regler, der muliggør
differentierede priser for
13
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 291: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om naturgasforsyning og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Øget incitament til konsolidering af naturgasdistributionssektoren og udvidet mulighed for at undtage transmissionsselskabers anlæg fra lov om naturgasforsyning), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1773044_0014.png
distributionsydelser, vil medføre, for distributionsydelser, vil
at priser for distributionsydelser medføre, at priser for
påvirkes i nedadgående retning. distributionsydelser påvirkes i
opadgående retning.
Administrative konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for Ingen
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget medfører ikke i sig selv EU-retlige konsekvenser.
Energi-, forsynings- og klimaministeren skal ved afgørelse truffet
efter den foreslåede ændring af § 2, stk. 6, i lov om
naturgasforsyning, jf. dette lovforslags § 1, nr. 1, og ved
udmøntningen af bestemmelsen i den foreslåede § 37, stk. 3, nr. 5, i
lov om naturgasforsyning, jf. dette lovforslags § 1, nr. 9 sikre, at
dette er i overensstemmelse med relevante EU-regler.
Det vil være en forudsætning for at undtage transmissionsselskabers
anlæg fra lov om naturgasforsyning, efter den foreslåede ændring af
§ 2, stk. 6, i lov om naturgasforsyning, jf. dette lovforslags § 1, nr.
1, at de pågældende selskaber driver relevante anlæg i
overensstemmelse i EU-reguleringen, herunder EU´s gasdirektiv,
gasforordningen og forordningen om gasforsyningssikkerhed, for
den del af ledningen, der er beliggende på dansk område.
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
(sæt X)
Ja
Nej
X
14
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 291: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om naturgasforsyning og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Øget incitament til konsolidering af naturgasdistributionssektoren og udvidet mulighed for at undtage transmissionsselskabers anlæg fra lov om naturgasforsyning), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter gældende bestemmelse i § 2, stk. 6, i lov om naturgasforsyning, kan ministeren undtage
gastransmissionsselskaber, hvis anlæg ikke har direkte indflydelse på det danske naturgasmarked,
helt eller delvist fra regler i lov om naturgasforsyning.
Det foreslås, at energi-, forsynings- og klimaministeren også kan bestemme, at anlæg med
tilslutning til det danske transmissionsnet, som har kapacitet til at sende gas i to retninger, skal
kunne undtages helt eller delvist fra loven, når anlægget primært er etableret med henblik på
transport af gas til andre lande.
Det er hensigten, at dispensationsmuligheden skal omfatte ledninger etableret på det danske
søterritorie, i den eksklusive økonomiske zone og på den danske kontinentalsokkel samt eventuelle
korte strækninger på landjorden, der har som funktion at forbinde søledningen til nettet på land.
En undtagelse kan meddeles efter ansøgning fra det pågældende transmissionsselskab. Det vil
således bero på en konkret afgørelse afhængig af det enkelte anlægsprojekt, hvilke bestemmelser
der bliver omfattet af undtagelsen. Det er samtidig en forudsætning, at energi-, forsyning- og
klimaministeren tager EU-retlige forpligtelser, herunder statsstøttereglerne, i betragtning ved den
konkrete afgørelse.
Som efter gældende bestemmelse vil en eventuel dispensation være betinget af, at
gastransmissionsselskabets anlæg drives i overensstemmelse med bestemmelserne i gasdirektivet,
gasforordningen og gasforsyningssikkerhedsforordningen for den del af ledningen, der er omfattet
af det geografiske anvendelsesområde for lov om naturgasforsyning.
Til nr. 2
§ 35 i lov om naturgasforsyning indeholder regler om modregning i det kommunale tilskud fra
staten, når en kommune modtager uddelinger og vederlag ved afståelse af ejerandele i visse
nærmere angivne selskaber. Kommuner skal, i henhold til § 35, stk. 3, 1. pkt., i lov om
naturgasforsyning, indsende opgørelser af størrelsen af kommunens indskudskapital i selskaberne
og nettoprovenuet ved uddelingen eller afståelsen til Energitilsynet efter regler fastsat af tilsynet.
Opgørelsen skal efter § 35, stk. 3, 2. pkt. omfatte den dato, hvor uddelingen eller vederlaget er til
rådighed for kommunen.
Det foreslås, at det indsættes, at opgørelsen også skal være ledsaget af dokumentation for størrelsen
af kommunens indskudskapital i selskaberne og nettoprovenuet ved uddelingen eller afståelsen samt
for rådighedsdatoen.
15
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 291: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om naturgasforsyning og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Øget incitament til konsolidering af naturgasdistributionssektoren og udvidet mulighed for at undtage transmissionsselskabers anlæg fra lov om naturgasforsyning), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Forslaget har til hensigt at sikre, at der er et dokumenteret grundlag for Energitilsynet at træffe
afgørelse ud fra i forbindelse med, at tilsynet skal træffe afgørelse om, hvorvidt opgørelsen og
rådighedsdatoen kan godkendes.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med den foreslåede bestemmelse i § 35, stk. 12, i lov om
naturgasforsyning, jf. dette lovforslags § 1, nr. 6, hvorefter ministeren bemyndiges til at fastsætte
regler om dokumentationskrav.
Til nr. 3
Efter § 35, stk. 6, i lov om naturgasforsyning skal Energitilsynet senest den 1. juni hvert år give
Økonomi- og Indenrigsministeriet meddelelse om størrelsen af det beløb, som en kommune har
opnået i nettoprovenu ved uddeling eller afståelse samt rådighedsdatoen.
Det foreslås af administrative hensyn, at tidspunktet for Energitilsynets indberetning af det beløb,
som en kommune har opnået i nettoprovenu ved uddeling eller afståelse til Økonomi- og
Indenrigsministeriet, ændres fra 1. juni til 1. maj.
En fremrykning af indberetningsdatoen til den 1. maj betyder, at datoen svarer til de gældende
indberetningsdatoer efter lov om elforsyning, lov om varmeforsyning og lov om kommuners
afståelse af vandselskaber.
Til nr. 4
Efter § 35, stk. 7, i lov om naturgasforsyning, skal Økonomi- og Indenrigsministeriet reducere
kommunens statstilskud efter bestemmelsen i § 15, stk. 6, i lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner med det i § 35, stk. 6, nævnte beløb inklusiv forrentning som nævnt
i § 35, stk. 8. Henvisningen til stk. 6 og reglen i lov om kommunal udligning medfører, at der skal
ske en reduktion svarende til det fulde nettoprovenu inklusiv forrentning eller en såkaldt 100 pct.
modregning.
Den foreslåede ændring af § 35, stk. 7, i lov om naturgasforsyning er en konsekvens af forslag til
ændring af reglerne om reduktion i statens tilskud til kommunerne for naturgassektoren i § 15, stk.
6, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommunerne, jf. dette lovforslags § 2,
hvortil der henvises.
Til nr. 5
Efter gældende bestemmelse i § 35, stk. 11, i lov om naturgasforsyning finder stk. 1-10 ikke
anvendelse, når kommunen kan godtgøre, at selskabet eller selskaberne også er omfattet af § 37 i
lov om elforsyning, § 23 l i lov om varmeforsyning eller § 2 i lov om kommuners afståelse af
vandselskaber. Det er desuden et krav, at kommunen kan godtgøre, at aktiviteterne i selskabet eller
selskaberne er finansieret af midler, som ikke stammer fra aktiviteter omfattet af lov om
naturgasforsyning. Bestemmelsen medfører, at der i de tilfælde, hvor der er overlap mellem
bestemmelserne i § 35, i lov om naturgasforsyning og tilsvarende bestemmelser i andre love,
16
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 291: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om naturgasforsyning og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Øget incitament til konsolidering af naturgasdistributionssektoren og udvidet mulighed for at undtage transmissionsselskabers anlæg fra lov om naturgasforsyning), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
anvendes reglerne i de andre love, når det kan godtgøres, at midlerne ikke stammer fra aktiviteter
omfattet af lov om naturgasforsyning.
Det foreslås, at bestemmelsen nyaffattes på grund af de foreslåede lempeligere modregningsregler
for naturgas, hvorefter reglerne om modregning af beløb omfattet af § 35 i lov om
naturgasforsyning bliver mere lempelige end reglerne for beløb omfattet af de andre love.
Det foreslås herefter, at reglerne i § 35 i lov om naturgasforsyning alene anvendes, hvis kommunen
kan godtgøre, at aktiviteterne i selskabet eller selskaberne er finansieret af midler, som stammer fra
aktiviteter omfattet af lov om naturgasforsyning i de situationer, hvor aktiviteten i selskabet eller
selskaberne også er undergivet andre modregningsregler på baggrund af lov om elforsyning, i lov
om varmeforsyning eller i lov om kommuners afståelse af vandselskaber.
Forslaget har fortsat til hensigt at sikre, at der ikke sker modregning efter bestemmelserne i § 35 i
lov om naturgasforsyning i disse tilfælde, og skal ses i sammenhæng med den lempede modregning,
som følger af den foreslåede bestemmelse i § 35, stk. 7, i lov om naturgasforsyning, jf. dette
lovforslags § 1, nr. 2, og den foreslåede bestemmelse i § 15, stk. 6, i lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner, jf. dette lovforslags § 2, stk. 1.
Ved at stille krav om, at aktiviteterne i selskabet skal være finansieret af midler omfattet af lov om
naturgasforsyning, finder de lempede modregningsregler ikke anvendelse i de situationer, hvor
eksempelvis en kommunal forsyningskoncern med udelukkende elaktiviteter også vælger at udøve
aktiviteter inden for handel med naturgas.
Derimod vil bestemmelsen i § 35 finde anvendelse på uddelinger og vederlag ved afståelse af
ejerandele i de kommunalt ejede regionale naturgasselskaber, hvor aktiviteterne netop er finansieret
gennem naturgasforsyningsaktiviteter. Dette omfatter også de tilfælde, hvor enkelte af selskabernes
aktiviteter også måtte være omfattet af de andre love.
Efter § 35, stk. 9, kan en kommune dog ikke uden tilladelse fra energi-, forsynings- og
klimaministeren have ejerskab til aktiviteter, som er omfattet af de andre love, hvis aktiviteterne
påbegyndes i selskaber omfattet af § 35, stk. 1, eller selskaber, som disse direkte eller indirekte ejer
andele i. En kommune kan derfor eksempelvis ikke påbegynde aktiviteter omfattet af lov om
varmeforsyning i et kommunalt ejede regionalt naturgasselskab uden særskilt tilladelse.
Til nr. 6
Det foreslås i § 35, stk. 12, at energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om
dokumentation for forhold omfattet af stk. 3, 2. pkt. og stk. 12, herunder, om der skal indhentes
erklæringer fra kommunens revisor eller en statsautoriseret revisor.
Bestemmelsen er ny og skal ses i sammenhæng med den foreslåede bestemmelse i § 35, stk. 3, 2.
pkt., i lov om naturgasforsyning, jf. dette lovforslags § 1, nr. 2, hvorefter der indføres et
dokumentationskrav ved indsendelsen af kommunens oplysninger om indskudskapital og
nettoprovenu samt den foreslåede bestemmelse i § 35, stk. 11, i lov om naturgasforsyning, jf. dette
lovforslags § 1, nr. 5, hvoraf det fremgår, at kommunen skal godtgøre, at der er tale om, at
aktiviteterne i selskabet eller selskaberne er finansieret af midler, som stammer fra aktiviteter
omfattet af denne lov.
17
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 291: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om naturgasforsyning og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Øget incitament til konsolidering af naturgasdistributionssektoren og udvidet mulighed for at undtage transmissionsselskabers anlæg fra lov om naturgasforsyning), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Det er hensigten, at bemyndigelsen kan anvendes til at fastsætte nærmere regler om den
dokumentation, der skal fremlægges, herunder at der skal indsendes en erklæring fra kommunens
revisor eller en statsautoriseret revisor som dokumentation for oplysningernes rigtighed.
Til nr. 7
§ 37, stk. 3, i lov om naturgasforsyning indeholder en bemyndigelse til energi-, forsynings- og
klimaministeren til at fastsætte en række regler. Reglerne fremgår af fire numre. På den baggrund
slutter nr. 3 med et »og«.
Med forslaget ophæves »og« i nr. 3 som følge af, at der foreslås indsat et nyt nr. 5, i § 37, stk. 3.
Der er ikke tilsigtet materielle ændringer af § 37, stk. 3, nr. 3.
Til nr. 8
§ 37, stk. 3, i lov om naturgasforsyning indeholder en bemyndigelse til energi-, forsynings- og
klimaministeren til at fastsætte en række regler. Reglerne fremgår af fire numre. På den baggrund
slutter nr. 4 med et punktum.
Med forslaget ændres punktum til »og« i nr. 4 som følge af, at der foreslås indsat et nyt nr. 5, i § 37,
stk. 3.
Der er ikke tilsigtet materielle ændringer af § 37, stk. 3, nr. 4.
Til nr. 9
§ 37, stk. 3, i lov om naturgasforsyning indeholder en bemyndigelse til energi-, forsynings- og
klimaministeren til at fastsætte en række regler.
Med den foreslåede bestemmelse i § 35, stk. 3, nr. 5, som er ny, bemyndiges energi-, forsynings- og
klimaministeren til at fastsætte regler om forhold, der muliggør differentierede priser ved
overdragelse af et distributionsnet til et statsligt selskab, efter en geografisk afgrænsning og for et
begrænset tidsrum. Bemyndigelsen omfatter herunder en mulighed for at fastsætte regler om en
differentieret afvikling af gældsforpligtelser.
Det er hensigten, at bemyndigelsen skal anvendes til at fastsætte regler om indtægtsrammer i et
konsolideret statsligt selskab. Det skal i indtægtsrammereguleringen være muligt at fastsætte
forskellige beløbsrammer for de områder, hvori de nuværende tre selskaber driver gasdistribution.
Beløbsrammerne kan fastsættes inden for en indtægtsramme ud fra selskabernes afvikling af den
historiske nettogæld samt andre forhold, som er af betydning for distributionsydelserne fra de
nuværende tre selskaber. De andre forhold, der kan begrunde fastsættelsen af beløbsrammer, vil
være elementer, som i øvrigt er omfattet af selskabernes indtægtsrammer. Reglerne fastsættes så
beløbsrammerne gælder for et i bekendtgørelsen nærmere fastsat begrænset tidsrum.
18
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 291: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om naturgasforsyning og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Øget incitament til konsolidering af naturgasdistributionssektoren og udvidet mulighed for at undtage transmissionsselskabers anlæg fra lov om naturgasforsyning), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Det er endvidere hensigten, at bemyndigelsen kan anvendes til at fastsætte regler om en
differentieret afvikling af gældsforpligtigelser i et konsolideret selskab, der tager udgangspunkt i de
nuværende selskabers nettogæld og tidspunktet for afvikling af denne. De nuværende selskaber har
forskellige tidspunkter for afvikling af deres nettogæld, og en differentieret afvikling af gælden i et
konsolideret selskab vurderes at være en forudsætning for at opretholde differentierede priser i en
overgangsperiode.
Bestemmelsen gælder ved overdragelse af distributionsnet til et statsligt selskab, hvilket også
omfatter overdragelse af ejerandele i distributionsselskaber, der ejer sådanne net.
Det er en forudsætning, at bemyndigelserne udmøntes i overensstemmelse med relevante EU-regler,
herunder Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fælles regler for det indre marked for
naturgas.
Det er hensigten, at selskaberne på baggrund af denne indtægtsrammeregulering kan anmelde
metoder til Energitilsynet, som tilsynet kan godkende efter gældende regler, der muliggør
fastsættelsen af en differentieret pris for distributionsydelserne.
Til § 2
Til nr. 1
Efter den gældende § 15, stk. 6, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
reduceres den enkelte kommunes statstilskud i overensstemmelse med den afgørelse om
nettoprovenuet, som Energitilsynet har truffet i medfør af § 36, stk. 6, i lov om naturgasforsyning,
samt rentetilskrivning efter § 35, stk. 7 og 8, i lov om naturgasforsyning. Dette medfører, at der
foretages en reduktion af kommunens statstilskud svarende til det fulde nettoprovenu tilskrevet
renter.
Med den foreslåede bestemmelse i § 15, stk. 6, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud
til kommuner foreslås det at lempe reglerne om modregning, så den enkelte kommunes statstilskud
reduceres med et beløb svarende til 20 procent af nettoprovenuet inklusiv beregnet forrentning,
såfremt kommunen vælger at deponere nettoprovenuet, inkl. forrentning, fratrukket
tilskudsreduktionen ved salg af naturgasaktiviteter omfattet af bestemmelserne i § 35 i lov om
naturgasforsyning. Frigivelse af deponerede midler sker med en tiendedel om året over en 10-årig
periode.
Deponeringen sker ved anbringelse af beløbet i overensstemmelse med reglerne i den kommunale
styrelseslovs § 44, der indeholder bestemmelse om, hvorledes en kommunes midler skal anbringes.
Efter denne bestemmelse skal midler, som ikke af hensyn til de daglige forretninger skal foreligge
kontant, indsættes i et pengeinstitut eller på postgirokonto eller anbringes i sådanne obligationer
eller investeringsmidler, som fondes midler kan anbringes i.
Bestemmelserne i § 15, stk. 2, 4 og 5, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner finder tilsvarende anvendelse ved en henvisning til disse i den foreslåede § 15, stk. 6, i
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner.
Hvis kommunen vælger ikke at deponere et beløb svarende til nettoprovenuet, vil der ske en
reduktion af statens tilskud svarende til 60 pct. inkl. beregnet forrentning, jf.§ 15 stk. 2. Tilskrevne
19
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 291: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om naturgasforsyning og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Øget incitament til konsolidering af naturgasdistributionssektoren og udvidet mulighed for at undtage transmissionsselskabers anlæg fra lov om naturgasforsyning), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1773044_0020.png
renter til de deponerede beløb vil endvidere kunne frigøres løbende over deponeringsperioden, jf. §
15, stk. 4, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner. Der er i § 15, stk. 5, i
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner blandt andet fastsat regler om
modregningstidspunktet.
Til § 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
Til § 4
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om naturgasforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1157 af 6.
september 2016, som ændret ved § 2 i
lov nr. 466 af 18. maj 2011, § 2 i lov nr.
1755 af 27. december 2016 og § 3 i lov
nr. 663 af 8. juni 2017, foretages
følgende ændringer:
§ 2.--
Stk. 6.
Energi-, forsynings- og
klimaministeren kan bestemme, at
transmissionsselskaber, hvis anlæg
ikke har direkte indflydelse på det
danske naturgasmarkedet, helt eller
delvis skal undtages fra lovens
bestemmelser.
1.
I
§ 2, stk. 6,
indsættes efter 1. pkt.:
1. pkt. gælder også for anlæg med
tilslutning til det danske
transmissionsnet, som har kapacitet
til at sende gas i to retninger, når
anlægget primært er etableret med
henblik på transport af gas til andre
20
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 291: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om naturgasforsyning og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Øget incitament til konsolidering af naturgasdistributionssektoren og udvidet mulighed for at undtage transmissionsselskabers anlæg fra lov om naturgasforsyning), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1773044_0021.png
lande.
§ 35.--
stk. 1-2--
Stk. 3.
Opgørelsen efter stk. 1 skal
indsendes til Energitilsynet efter
regler fastsat af tilsynet. Opgørelsen
skal omfatte den dato, hvor
uddelingen eller vederlaget er til
rådighed for kommunen
(rådighedsdatoen).
2.
I
§ 35, stk. 3, 2. pkt.,
indsættes
efter »(rådighedsdatoen)«: »og være
vedlagt dokumentation for størrelsen
af kommunens indskudskapital i
selskaberne og nettoprovenuet ved
uddelingen eller afståelsen samt for
rådighedsdatoen«
Stk. 4-5--
Stk. 6.
Energitilsynet giver senest
den 1. juni hvert år Økonomi- og
Indenrigsministeriet meddelelse om
størrelsen af det beløb, som en
kommune, jf. stk. 5, har opnået i
nettoprovenu ved uddelingen eller
afståelsen samt rådighedsdatoen.
Stk. 7.
Økonomi- og
Indenrigsministeriet reducerer
herefter kommunens statstilskud
efter bestemmelsen i § 15, stk. 6, i
lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner med
det i stk. 6 nævnte beløb inklusive
forrentning som nævnt i stk. 8.
Stk. 8-10--
3.
I
§ 35, stk. 6,
ændres »1. juni« til:
»1. maj«
.
4.
I
§ 35, stk. 7,
indsættes efter
»statstilskud«: »med et beløb
fastsat«, og »med det i stk. 6 nævnte
beløb« udgår.
21
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 291: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om naturgasforsyning og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Øget incitament til konsolidering af naturgasdistributionssektoren og udvidet mulighed for at undtage transmissionsselskabers anlæg fra lov om naturgasforsyning), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1773044_0022.png
Stk. 11.
Stk. 1-10 finder ikke
anvendelse, når kommunen kan
godtgøre, at
1) selskabet eller selskaberne også er
omfattet af § 37 i lov om
elforsyning, § 23 l i lov om
varmeforsyning eller § 2 i lov om
kommuners afståelse af
vandselskaber og
2) aktiviteterne i selskabet eller
selskaberne er finansieret af midler,
som ikke stammer fra aktiviteter
omfattet af denne lov.
5.
§ 35, stk. 11,
affattes således:
Stk. 11.
Såfremt selskabet eller
selskaberne også er omfattet af § 37 i
lov om elforsyning, § 23 i lov om
varmeforsyning eller § 2 i lov om
kommuners afståelse af
vandselskaber finder stk. 1-10, alene
anvendelse, såfremt kommunen kan
godtgøre, at aktiviteterne i selskabet
eller selskaberne er finansieret af
midler, som stammer fra aktiviteter
omfattet af denne lov.
6.
I
§ 35
indsættes som
stk. 12:
Stk.12.
Energi-, forsynings-, og
klimaministeren kan fastsætte regler
om dokumentation, jf. stk. 3, 2. pkt.
og stk. 11, herunder om der skal
indhentes erklæringer fra
kommunens revisor eller en
statsautoriseret revisor.
§ 37, stk. 3. Energi-, forsynings-
og klimaministeren kan fastsætte
regler om
1-2)--
3) anvendelse og
7.
I
§ 37, stk. 3, nr. 3,
udgår »og«.
regnskabsmæssig håndtering af
beløb, der modtages som
økonomisk kompensation, og
4) de satser, der kan anvendes ved
8.
I
§ 37, stk. 4, nr. 4,
ændres ».« til:
indregning af forrentning efter
» og,«.
stk. 1, herunder at
indskudskapitalen ikke forrentes.
9.
I §
37, stk. 3,
indsættes som
nr. 5:
5) forhold, der muliggør
differentierede priser efter en
geografisk afgrænsning for et
begrænset tidsrum ved overdragelse
af distributionsnet til et statsligt
selskab, herunder om differentieret
afvikling af gældsforpligtelser.
§2
I lov om kommunal udligning og
22
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 291: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om naturgasforsyning og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Øget incitament til konsolidering af naturgasdistributionssektoren og udvidet mulighed for at undtage transmissionsselskabers anlæg fra lov om naturgasforsyning), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1773044_0023.png
generelle tilskud til kommuner, jf.
lovbekendtgørelse nr. 329 af 24.
marts 2017, som senest ændret ved §
4 i lov nr. 663 af 8. juni 2017,
foretages følgende ændringer:
§ 15
stk. 1-5.--
Stk. 6.
De efter § 14 opgjorte tilskud
for den enkelte kommune reduceres i
overensstemmelse med den afgørelse
om nettoprovenuet, som
Energitilsynet i medfør af § 35, stk.
6, i lov om naturgasforsyning har
givet meddelelse om, samt
rentetilskrivning efter § 35, stk. 7 og
8, i lov om naturgasforsyning. Hvis
disse beløb overstiger statstilskuddet
i et år, reduceres statstilskuddet i de
følgende år.
1.
§ 15, stk. 6,
affattes således:
Stk. 6.
De efter § 14 opgjorte
tilskud for den enkelte kommune
reduceres med et beløb svarende til
20 pct. af det af Energitilsynet
meddelte nettoprovenu inklusive
beregnet forrentning, jf. § 35, stk.6-
8, i lov om naturgasforsyning, hvis
kommunen deponerer et beløb
svarende til nettoprovenuet inklusive
beregnet forrentning fratrukket
tilskudsreduktionen. Deponeringen
sker ved anbringelse af beløbet i
overensstemmelse med reglerne i §
44 i lov om kommunernes styrelse.
Denne bestemmelses stk. 2, 4 og 5,
finder tilsvarende anvendelse.
§3
Loven træder i kraft den 1. januar
2018.
§4
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
23