Affald som en ressource i en cirkulær økonomi
–
nytænk den danske affaldssektor
Historikken
Tilbage i 1980'erne havde stort set alt affald en negativ værdi, og ønsket om omstilling fra deponering til
forbrænding krævede store investeringer. Den danske affaldshåndtering blev derfor i stort omfang placeret
i kommunalt regi og finansieret via gebyrer, som bliver betalt af borgere og virksomheder i Danmark. Der
er skabt et retligt monopol, som betyder, at kommunerne er givet adgang til at indsamle eller anvise
affaldet, og brugerne modsvarende er pålagt en benyttelsespligt. Affaldshåndtering er ikke et naturligt
monopol, som vandforsyning for eksempel er det.
Affaldshåndteringen og dens regulering i dag tager udgangspunkt i, at affald er et problem, som
kommunerne skal bringe fra brugerne og til behandlingsanlæg med mindst mulige negative miljømæssige
konsekvenser. Kommunerne har derfor indsamlet og anvist affald og bragt det til egne anlæg
–
deponeringsanlæg, forbrændingsanlæg og til en vis grad også genanvendelsesanlæg.
Affald opdeles reguleringsmæssigt i tre kategorier: deponeringsegnet, forbrændingsegnet og
genanvendeligt affald. Det er ikke fysiske love, der ligger til grund for opdelingen. Hovedparten af affaldet
vil være genanvendeligt, hvis det sorteres i tilstrækkelig grad.
Affaldssektoren i dag
Overkapacitet på de danske forbrændingsanlæg fører i dag til, at for meget genanvendeligt affald går til
forbrænding, og at store mængder forbrændingsegnet affald fra udlandet hvert år importeres til Danmark.
Genanvendelsesprocenten svinger markant fra kommune til kommune.
Kommunernes monopol gælder for alt affald på nær genanvendeligt affald fra erhvervsvirksomheder.
Folketinget besluttede at konkurrenceudsætte håndteringen af dette affald i 2010. Private aktører i
affaldsbranchen må dermed gerne håndtere denne type affald. Det går den rigtige vej, men selv efter seks
år er det ikke fuldt implementeret i praksis ude i kommunerne. Kommunerne må fortsat håndtere særligt
godkendte mængder af dette affald på anlæg fra før 2010 til markedspriser, men ingen kontrollerer det,
hvilket giver konkurrenceforvridende effekter i markedet. Konkurrenceudsættelsen har derfor ikke haft fuld
effekt.
Kommunerne har både en rolle som driftsherrer (medejere af forbrændingsanlæg og
genanvendelsesanlæg) og som tilsynsmyndigheder. Det er uhensigtsmæssigt, da det dels skævvrider
konkurrenceforholdene i affaldssektoren og skaber en uhensigtsmæssig incitamentsstruktur for at tilføre
affald til egne anlæg (kommuner med ejerskab i forbrændingsanlæg genanvender således mindre affald
end de øvrige). I dag er der et meget uens kommunalt tilsyn og nærmest ikke eksisterende i mange
kommuner, og der er stor forskel på de kommunale affaldsordninger og sorteringskrav på tværs af landet,
hvilket gør det svært at være virksomhed med beliggenhed i mange kommuner.
Et reelt, effektivt og uafhængigt affaldstilsyn er det vigtigste middel til at sikre, at alle affaldsfraktioner
bliver håndteret på den bedst mulige måde, og at genanvendeligt affald reelt bliver udsorteret.
Kommunerne bliver målt på den mængde, de indsamler til genanvendelse. Det planlægger de efter. Et kilo
aviser tæller lige så meget som et kilo sjældne metaller. Uden fokus på værdien i materialerne vil
omstillingen til cirkulær økonomi blive enten unødvendigt dyr eller halvhjertet.
Affaldssektorens udfordringer
I dag er den politiske målsætning, at Danmark går fra en lineær økonomi til en cirkulær økonomi. Vi skal
bevare produkter og materialer i det økonomiske kredsløb og udnytte deres værdi så længe som muligt.