Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 272
Offentligt
1770005_0001.png
Skema med beskrivelse af ændringer
i bekendtgørelse om indregning af driftsmæssige afskrivninger, henlæggelser til
nyinvesteringer og med Energitilsynets tiltræden, forrentning af indskudskapital
(BEK nr. 479 af 17. maj 2017)
Kontor/afdeling
Center for Forsyning
Dato
13. juni 2017
J nr.
/TBQ
Titel
Ny titel tilpasses den gældende ordlyd af
hjemmelsbestemmelsen i
varmeforsyningslovens § 20, stk. 2.
Indledning opdateres i forhold til seneste
lovbekendtgørelse.
Ingen ændringer.
Ingen ændringer.
Ingen ændringer.
Ingen ændringer.
Ingen ændringer.
Ingen ændringer.
Ingen ændringer.
Ingen ændringer.
Ingen ændringer.
Ingen ændringer.
Ingen ændringer.
Sproglig og materiel justering.
Ordet
”rimelig” udgår og erstattes af
”markedsmæssig, systematisk
risikojusteret”.
Der sker derved en sproglig
tilnærmelse til Energitilsynets (SET)
administrative praksis, idet tilsynet ved
vurderingen af om en forrentning er rimelig
tager udgangspunkt i en til formålet tilpasset
WACC-model.
Med den sproglige tilpasning skabes der
mere præcise rammer for, hvad en
virksomhed, der driver en reguleret
monopolvirksomhed, ved effektiv drift i
Indledning
Driftsmæssige afskrivninger
§1
§2
§ 3, stk. 1
§ 3, stk. 2
§ 4, stk. 1
§ 4, stk.2
Henlæggelser
§ 5, stk. 1
§ 5, stk. 2
§ 5, stk. 3
§ 5, stk. 4
§ 5, stk. 5
Forrentning af indskudskapital
§ 6, stk. 1
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/8
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 272: Orientering om høring over udkast til bekendtgørelse om indregning af driftsmæssige afskrivninger, henlæggelser til nyinvesteringer og med Energitilsynets tiltræden, forrentning af indskudskapital, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1770005_0002.png
Danmark kan forvente at opnå i forrentning.
Materielt set indebærer justeringen den
ændring, at der som udgangspunkt ikke skal
foretages en vurdering af, hvorvidt det i det
konkrete tilfælde er rimeligt, at
virksomheden opnår en markedsmæssig,
systematisk risikojusteret forrentning af sin
indskudskapital, da det som udgangspunkt
lægges til grund, at det er en rimelig
forrentning.
§ 6, stk. 2
”af indskudskapital” udgår, idet den
pågældende indskudskapital nævnes senere
i bestemmelsen og dermed er overflødig i
denne formulering.
Denne bestemmelse er ny.
Der foretages en præcisering af de regler,
der blev fastsat ved bekendtgørelse nr. 479
af 17. maj 2017 om indregning af
driftsmæssige afskrivninger, henlæggelser
og nyinvesteringer og med Energitilsynets
tiltræden, forrentning af indskudskapital.
Opgørelsesmetoderne blev kortfattet
beskrevet i forbindelse med tidligere høring
af bekendtgørelsen den 11.-15. maj 2017,
hvor det blev foreslået, at uddybe
opgørelsesmetoderne i en vejledning.
Energistyrelsen har dog på baggrund af de
indkomne høringssvar, herunder fra SET
besluttet, at reglerne i stedet bør fremgå af
en bekendtgørelse. SET anbefalede bl.a., at
opgørelsesmetoderne eksplicit fremgik af
teksten i bekendtgørelsen.
Den anvendte indskudskapital skal opgøres
af virksomheden. Der skal foretages 3
forskellige opgørelser af virksomheden.
Samtlige opgørelser skal foretages på
baggrund af virksomhedens
priseftervisningsskema, hvoraf de nævnte
regnskabsposter fremgår.
§ 6, stk. 3
Side 2/8
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 272: Orientering om høring over udkast til bekendtgørelse om indregning af driftsmæssige afskrivninger, henlæggelser til nyinvesteringer og med Energitilsynets tiltræden, forrentning af indskudskapital, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1770005_0003.png
Den anvendte indskudskapital udgør den
laveste værdi af de 3 opgørelser.
I opgørelsen nævnt i nr. 1 renses
indskudskapital for tilladt, men endnu ikke
indregnet forrentning af indskudskapital.
Det er uden betydning, om den manglende
indregning beror på virksomhedens forhold.
I den i nr. 2 nævnte opgørelse tages
udgangspunkt i virksomhedens
anlægssaldo. Fra anlægssaldoen fratrækkes
virksomhedens langfristede
gældsforpligtelser og virksomhedens
kortfristede gældsforpligtelser til tilknyttede
og associerede virksomheder og
virksomhedens bankgæld. Dette tal
tillægges 2 pct. af virksomhedens samlede
omkostninger excl. tilladt forrentning af
indskudskapital, der er indregnet i priserne i
det år, som det senest anmeldte
varmeregnskab vedrører.
I den i nr. 3 nævnte opgørelse tages
udgangspunkt i virksomhedens
indskudskapital, der renses fra
virksomhedens tilgodehavender hos
tilknyttede og associerede virksomheder,
virksomhedens likvide beholdninger og
virksomhedens tilladte forrentning, der ikke
er indregnet i priserne. Dette tal tillægges
virksomhedens henlæggelser. Endelig
tillægges 2 pct. af virksomhedens
omkostninger excl. tilladt forrentning af
indskudskapital, der er indregnet i priserne i
det år, som det senest anmeldte
varmeregnskab vedrører.
§ 6, stk. 4
Denne bestemmelse er ny.
Medfører virksomhedens opgørelse efter §
6, stk. 3, at der fremkommer en negativ
værdi, skal SET fastsætte den
indskudskapital, der anvendes til værdien 0.
Side 3/8
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 272: Orientering om høring over udkast til bekendtgørelse om indregning af driftsmæssige afskrivninger, henlæggelser til nyinvesteringer og med Energitilsynets tiltræden, forrentning af indskudskapital, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1770005_0004.png
§ 7, stk. 1
Denne bestemmelse er ny.
Der fastsættes i bestemmelsen en frist for
ansøgning om tilladelse til forrentning af
indskudskapital. En virksomhed har herefter
1 måned hvert år til at ansøge om
forrentning af indskudskapital.
Denne fristregel får dog først virkning for
ansøgninger, der vedrører regnskabsår, der
begynder den 1. oktober 2018 eller senere.
§ 7, stk. 2
Denne bestemmelse er ny.
Der fastsættes i bestemmelsen regler om, at
SET skal træffe afgørelse senest 3 måneder
efter begyndelsen af det regnskabsår, som
ansøgningen vedrører.
Denne bestemmelse er ny.
Der fastsættes regler om, at såfremt
virksomheden får tilladelse til at indregne
forrentning af indskudskapital skal
indregningen være afsluttet senest 12
måneder efter afgørelsen. I modsat fald
fortaber virksomheden retten til at indregne
den resterende forrentning i priserne i
overensstemmelse med afgørelsen. Det
gælder dog ikke, såfremt den manglende
indregning ikke beror på virksomhedens
forhold. I stedet kan bestemmelsen i § 8
finde anvendelse.
Denne bestemmelse er ny.
Bestemmelsen finder kun anvendelse, hvis
SET på grund af f.eks. ressourcemæssige
årsager, ansøgningssagens særlige
kompleksitet el.lign. ikke kan træffe
afgørelse om enten afslag på tilladelse eller
tilladelse til at indregne forrentning af
indskudskapital senest 3 måneder efter
begyndelsen af det regnskabsår, som
ansøgningen vedrører.
Finder bestemmelsen anvendelse kan SET
fastsætte vilkår om, at virksomheden skal
indregne forrentning af indskudskapital over
en periode, der svarer til det antal år, der
§ 7, stk. 3
§ 8, stk. 1
Side 4/8
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 272: Orientering om høring over udkast til bekendtgørelse om indregning af driftsmæssige afskrivninger, henlæggelser til nyinvesteringer og med Energitilsynets tiltræden, forrentning af indskudskapital, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1770005_0005.png
meddeles tilladelse for. Det indebærer
i
sagens natur - samtidig, at virksomheden
ikke fortaber retten til at indregne
forrentningen i priserne i overensstemmelse
med afgørelsen, hvis denne ikke er foretaget
inden 12 måneder efter afgørelsen er truffet.
Bestemmelsen er fakultativ, og SET bør kun
bringe bestemmelsen i anvendelse, hvis
varmeforbrugerne i modsat fald kan
imødese pludselige og væsentlige
prisstigninger.
§ 8, stk. 2
Denne bestemmelse er ny.
Det fastslås, at SET ikke efter § 8 kan
fastsætte vilkår om, at indregning af
forrentning af indskudskapital sker over en
længere periode end 4 år.
Denne bestemmelse er ny.
Det fastslås i bestemmelsen, at en tilladelse
til at indregne forrentning af indskudskapital
bortfalder for den del, der ikke på de
fastsatte vilkår er indregnet i afsluttede
regnskabsår.
Tilladelsen bortfalder således ikke for
regnskabsår, som endnu ikke er afsluttet.
Har SET meddelt en virksomhed tilladelse til
at indregne 1 mio. kr. i år 1, 1 mio. kr. i år 2
og 1 mio. kr. i år 3, kan virksomheden
således
uanset om den ikke i løbet af år 1
eller år 2 har indregnet forrentning af
indskudskapital
indregne 1 mio. kr. inden
udgangen af år 3.
Tilsvarende bortfalder tilladelsen ikke for den
del, der i et afsluttet regnskabsår er
indregnet, selvom hele den tilladte
forrentning ikke er indregnet.
§ 9, stk. 1
Denne bestemmelse er ny.
Bestemmelsen finder anvendelse på
ansøgninger om indskudskapital, som
behandles efter reglerne i bekendtgørelse
nr. 175 af 18. marts 1991 om driftsmæssige
afskrivninger, henlæggelser til
§ 8, stk. 3
Side 5/8
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 272: Orientering om høring over udkast til bekendtgørelse om indregning af driftsmæssige afskrivninger, henlæggelser til nyinvesteringer og med Energitilsynets tiltræden, forrentning af indskudskapital, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1770005_0006.png
nyinvesteringer og forrentning af
indskudskapital i følge lov om
varmeforsyning, da reglerne i denne
bekendtgørelse har vist sig særlig
vanskelige at administrere.
Baggrunden for denne særlige regel er, at
SET har ubehandlede ansøgninger om
forrentning af indskudskapital for en længere
årrække, som skal behandles efter reglerne i
bekendtgørelse nr. 175 af 18. marts 1991
om driftsmæssige afskrivninger,
henlæggelser til nyinvesteringer og
forrentning af indskudskapital i følge lov om
varmeforsyning.
Det vurderes, at såfremt en virksomhed
meddeles tilladelse til at indregne forrentning
for adskillige regnskabsår i et enkelt
regnskabsår, kan det betyde væsentlige
prisstigninger for fjernvarmeforbrugerne.
Bestemmelsen skal på den baggrund
afbalancere hensynet til at virksomhederne
kan indregne forrentning af deres
indskudskapital inden for en overskuelig
årrække samtidig med at
fjernvarmeforbrugerne ikke skal opleve
markante prisstigninger.
For at sikre en smidig og afbalanceret
overgang til de nye regler, der sikrer, at de
ubehandlede ansøgninger kan håndteres på
en rimelig måde for såvel virksomheder som
forbrugere, fastsættes det i bestemmelsen,
at en virksomhed skal foretage indregning af
forrentning af indskudskapital hurtigst muligt.
Der fastsættes imidlertid som udgangspunkt
et loft for, hvor hurtigt indregning kan ske.
Dette loft er 10 pct. af virksomhedens
omkostninger excl. tilladt forrentning af
indskudskapital i virksomhedens
priseftervisning for 2015.
§ 9, stk. 2
Denne bestemmelse er ny.
Side 6/8
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 272: Orientering om høring over udkast til bekendtgørelse om indregning af driftsmæssige afskrivninger, henlæggelser til nyinvesteringer og med Energitilsynets tiltræden, forrentning af indskudskapital, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1770005_0007.png
Det fastsættes i bestemmelsen, at SET ikke
efter § 9 kan fastsætte vilkår om, at
indregning af forrentning af indskudskapital
sker over en længere periode end 8 år.
Kan en tilladt forrentning ikke indregnes
inden for en periode over 8 år, hvis lofterne
skal iagttages, skal SET fastsætte vilkår om,
at indregning af det overstigende beløb
fordeles med lige store andele over den 8-
årige periode.
§ 9, stk. 3
Denne bestemmelse er ny.
Det fastsættes i bestemmelsen, at en
tilladelse til at indregne forrentning af
indskudskapital bortfalder for den del, der
ikke på de fastsatte vilkår er indregnet i
afsluttede regnskabsår.
Ændres fra den gældende § 7. Ingen øvrige
ændringer.
Ændres fra den gældende § 8. Ingen øvrige
ændringer.
Denne bestemmelse er ny.
Det fastsættes, at SET i helt ekstraordinære
tilfælde, hvor bestemmelserne i §§ 7-9
medfører væsentlige ulemper for
virksomheder eller forbrugere eller urimelig
ulighed mellem virksomhederne, herunder
f.eks. hvis vilkårene for tilladelsen til
indregning af forrentning af indskudskapital
forhindrer virksomhederne i at opretholde en
soliditet, der er nødvendig for
virksomhedernes drift, kan undtage fra
bestemmelserne.
Der er således tale om en meget snæver
dispensationsregel, der som altovervejende
hovedregel forudsættes anvendt af SET
med en meget høj grad af tilbageholdenhed.
Dispensationsmuligheden bør således kun
anvendes, når de fastsatte vilkår i konkrete
Kapitaldannelse
§ 10
Undtagelse og ikrafttræden
§ 11
§ 12
Side 7/8
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 272: Orientering om høring over udkast til bekendtgørelse om indregning af driftsmæssige afskrivninger, henlæggelser til nyinvesteringer og med Energitilsynets tiltræden, forrentning af indskudskapital, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1770005_0008.png
tilfælde kan indebære
ekspropriationslignende omstændigheder,
herunder såfremt reglerne indebærer, at
virksomheden risikerer ikke at kunne sikre
tilstrækkelig kapital til at opretholde driften af
virksomheden.
Foreligger sådanne omstændigheder ikke,
kan SET som hovedregel give afslag på
dispensation uden yderligere begrundelse.
§ 13, stk. 1
Ændres fra den gældende § 9, stk. 1, idet
det fastsættes, hvornår den nye
bekendtgørelse træder i kraft.
Ændres fra den gældende § 9, stk. 2, idet
det fastsættes, at den gældende
bekendtgørelse ophæves.
Ændres fra den gældende § 9, stk. 3, idet
det fastsættes, at ansøgninger om tilladelse
til at indregne forrentning af indskudskapital,
som er modtaget i SET frem til den 1. juli
2017, skal behandles efter reglerne i den
gældende bekendtgørelse.
Denne bestemmelse er ny.
Det fastsættes, at bestemmelsen i § 7, stk. 1
ikke gælder for ansøgninger om tilladelse til
at indregne forrentning af indskudskapital i
regnskabsår, der begynder inden den 1.
oktober 2018.
Der gives herved virksomhederne en
overgangsperiode, således at
virksomhederne uanset fastlagt regnskabsår
kan indrette sig på, at en ansøgning om
indskudskapital fremover skal indgives inden
for et fast tidsinterval i stedet for efter de
gældende regler, hvor ansøgningen
i
medfør af tilsynets administrative praksis -
kan indgives inden for en længere
tidsperiode.
Underskrift
§ 13, stk. 2
§ 13, stk. 3
§ 13, stk. 4
Side 8/8