Hvem skaber udviklingen i den danske varmesektor?
I snart 30 år har jeg været involveret i den del af dansk energipolitik, der vedrører varmeproduktion.
Igennem alle disse år har jeg tit stillet mig selv det spørgsmål, hvem er det egentlig der generere udvikling
og synergi i den del af vor energiproduktion, der omfatter varmeproduktionen. Svaret er tydeligt og klart –
det gør varmeværker, rådgivere, producenter af produktions- og distributionsudstyr samt
videninstitutioner i en løbende proces, hvor praksis og erfaring kombineres med forskning og hvor hver
part spiller ind med den viden, der er oparbejdet gennem de erfaringer den enkelte har gjort.
Men hvad med rammerne? Ja det har skiftende regeringer og embedsmænd forsøgt sig med, men for det
meste uden særlig stor succes. Gang på gang har varmeværkerne oplevet ”en forvirret” energipolitik, hvis
overordnede mål syntes at være meget uklare.
Det startede med indføringen af naturgas til varmeproduktion med henblik på at få skabt et fleksibelt
energisystem, hvor de naturgasfyrede decentrale kraftvarmeværker udgjorde en vigtig brik, hvilket i sig selv
var en glimrende idé. Mange varmeværker blev dog ”tvunget” ind i aftaget af naurgas, og ulykkerne faldt
ned som brænde da naturgasprisen omkring årtusindskiftet steg meget markant grundet dets bundethed til
olieprisen. Mange varmeværker var bundet til naturgassen og kunne ikke skifte til anden energikilde.
Fjernvarmekunderne var hermed ”hængt” op på en varmepris de ingen indflydelse havde på. Politikernes
og embedsmændenes store projekt havde udviklet sig til en fiasko.
Frem til i dag har politikerne og embedsmændene ikke evnet at finde frem til nogle perspektivrige rammer,
hvor målet for varmeproduktionen primært baseres på landets egne energikilder, og en fleksibilitet der er
baseret på anvendelsen af lokale energikilder. Det har efterladt en lang række varmeværker i en
desillusioneret situation, hvor fremtidige investeringer i produktionsanlæg bliver meget usikre, og derfor
forventelige også meget afventende.
På trods af disse forhold har de mange må og mellemstore varmeværker, der som hovedregel er
brugerbaserede værker, været i stand til at indgå i en lang række udviklingsprojekter med henblik på at
optimere såvel produktion som distribution. Det er sket gennem projekter som eksempelvis Fleksenergi,
hvor man har fokuseret på samarbejdsmuligheder, samproduktion, lokalbaserede energikilder som
biomasse-geotermi-overskudsarme/procesvarme-lavtemperatur-m.v. I disse projekter har deltaget
rådgivende ingeniørfirmaer, producenter af produktions- og distributionsudstyr, vidensinstitutioner samt
ikke mindst utrolig mange varmeværker. Der er i Nordjylland en række glimrende eksempler på, hvorledes
parterne selv har skabt udvikling, synergi og innovation uden indblanding fra de centrale aktører som
ministre og embedsmænd.
På trods af at udviklingen således er skabt nedefra og ikke oppefra oplever vi så i disse dage en
energiminister, der mener at kunne finde effektiviseringer på knap 6 milliarder kr. i den samlede
energisektor. Det vidner om, at ministeren ikke besidder den nødvendige viden på området eller også bliver
vildledt af hans embedsmænd. Der er nemlig en række forhold han totalt overser, og som jeg synes er
utrolig vigtige at få synliggjort.
For det første er hovedparten af de danske varmeværker amba-selskaber – d.v.s. brugerejede. Der sidder
en bestyrelse, der hvert år skal stå til ansvar for den produktion og distribution af varme det enkelte