Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 262
Offentligt
1766554_0001.png
HØRINGSNOTAT
Kontor/afdeling
Energikontor 2
Dato
29. maj 2017
J nr. 2017-1037
/Mvi, Krwjr, Jkg,
Mokes, Sikja
Udkast til bekendtgørelse om tilskud til initiativer, der fremmer integration
mellem forskellige forsyningssektorer (Smart energi bekendtgørelsen)
Et udkast til bekendtgørelse har været sendt i høring i perioden fra 18. april 2017 til
16. maj 2017. Der er afgivet 24 høringssvar inden for høringsfristen.
Arbejdstilsynet, Dansk Gas Distribution A/S, DMI, Erhvervsministeriet,
Kulturministeriet, Landbrugs- og Fiskeristyrelsen, Sekretariatet for Energitilsynet,
Sikkerhedsstyrelsen, Slots- og Kulturstyrelsen, Styrelsen for Forskning og
Uddannelse og Uddannelses- og Forskningsministeriet har meddelt, at de ikke har
bemærkninger til udkastet til bekendtgørelse.
Dansk Arbejdsgiverforening har meddelt, at sagen falder udenfor Dansk
Arbejdsgiverforenings virkefelt, og at man under henvisning hertil ikke ønsker at
afgive bemærkninger.
Branchefællesskabet for Intelligent Energi (også på vegne af Dansk Energi),
Danfoss, Dansk Byggeri, Dansk Fjernvarme, Dansk Industri, Datatilsynet, FSR
danske revisorer, HOFOR A/S, Kommunernes Landsforening, Københavns
Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning og Rigsrevisionen har fremsendt
bemærkninger til bekendtgørelsesudkastet. Nedenfor redegøres i hovedtræk for
disse høringssvar samt Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets bemærkninger (i
kursiv) hertil. Ud over de kommentarer, som er sammenfattet i dette høringsnotat,
indeholder høringssvarene nogle mere tekniske og redaktionelle kommentarer til
bekendtgørelsen. Disse kommentarer vil blive indarbejdet i bekendtgørelsen i
fornødent omfang.
Det bemærkes, at høringsnotatet er emneopdelt.
1
Generelle bemærkninger
Danfoss, Dansk Industri (DI) og Kommunernes Landsforenings (KL) høringssvar
ser generelt positivt på, at der med bekendtgøresen fokuseres på området.
Branchefællesskabet for Intelligent Energi/Dansk Energi (IEnergi/DE), Danfoss,
Dansk Fjernvarme, HOFOR og KL, har i deres høringssvar udtrykt ønske om en
udvidelse af puljens størrelse eller udtrykt bekymring i forhold til kriterier og kravene
i de minimis-reglerne.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/6
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 262: Orientering om høringsnotat og endelig bekendtgørelse om tilskud til initiativer, der fremmer integration mellem forskellige forsyningssektorer
1766554_0002.png
HOFOR bemærker, at en økonomisk ramme på 3 mio. kr. over tre år kun i meget
ringe grad vil kunne fremme udviklingen inden for Smart Energi, og ikke bliver
afgørende for realisering af de Fyrtårnsprojekter, som arbejdet i Platform for Smart
Energi har udvirket.
IEnergi/DE henviser til, at det kræver en større indsats at mobilisere midler og
opbakning til stor-skala smart energi fyrtårnsprojekter, og påpeger vigtigheden af,
at forundersøgelser kan fortolkes som en projektansøgning. IEnergi/DE opfordrer
derfor til, at det i bekendtgørelsen defineres, at del-projekter kan modtage midler,
også hvis andre dele af et samlet projekt modtager midler.
DI finder det vigtigt, at regeringen fremmer en ny regulering, der skaber et
markedsmæssigt fundament for udviklingen af teknologier til smart energi og
dermed mindsker usikkerheden ved at investere, og dels giver tilskyndelse til at
investere så samfundsøkonomisk som muligt.
Datatilsynet understreger generelt i sit høringssvar, at behandling af person-
oplysninger skal ske under behørig iagttagelse af persondatalovens og sikkerheds-
bekendtgørelsens regler. Yderligere henviser Datatilsynet til, at deres høringssvar
er standardmæssigt, og at Datatilsynet desværre ikke har mulighed for at forholde
sig konkret til bekendtgørelsens bestemmelser, da Datatilsynet har mange sager
under behandling.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet henleder opmærksomheden på, at de
minimis-forordningen indeholder regler om kumulation, dvs. i hvilket omfang der må
ydes de minimis støtte, hvis der samtidig ydes støtte efter reglerne om de minimis,
gruppefritagelsesforordningen eller en afgørelse vedtaget af Kommissionen.
Reglen er indsat på baggrund heraf. Delprojekter er således omfattet af
bekendtgørelsen, såfremt de minimis-reglerne overholdes.
I henhold til Datatilsynets generelle bemærkninger så noterer Energi-, Forsynings-
og Klimaministeriet sig dette og bemærker, at ministeriet er opmærksom på
persondatalovens og sikkerhedsbekendtgørelsens regler.
2
Definitioner
Dansk Byggeri finder, at det vil være beklageligt, hvis energieffektivisering ikke
længere anses som en del af et smart energisystem, jf. bekendtgørelsens
definition, og henviser til, at det virker som værende i modstrid med de seneste
anbefalinger fra Energikommissionen. Dansk Byggeri mener, at definitionen af et
smart energisystem i bekendtgørelsens § 2, stk. 1 bør indeholde ordet
energieffektivitet.
Side 2/6
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 262: Orientering om høringsnotat og endelig bekendtgørelse om tilskud til initiativer, der fremmer integration mellem forskellige forsyningssektorer
1766554_0003.png
IEnergi/DE er enig i formuleringen af bekendtgørelsens formål (§1, stk. 2) og
definitioner (§ 2).
Energieffektivisering kan være en del af et smart energi system under den valgte
definition. Men er jf. bekendtgørelsens fokus på fremme af integrationen mellem
forskellige forsyningssektorer ikke definerende for et smart energi system.
3
Puljens udmøntning
Københavns Kommune (KK) finder det uhensigtsmæssigt, at den foreslåede
støtteordning forventes håndteret statsstøtteretligt gennem EU’s de minimis-
forordning og henviser herunder til deminimis-reglerne for, hvor meget støtte en
enkelt virksomhed kan modtage. KK anfører, at denne økonomiske begrænsning
kan blive en hindring for kommunen i forhold til samarbejde på tværs af
forsyningssektorerne i København.
Danfoss bemærker, at reglerne omkring de minimis-forordningen forekommer
begrænsende for virksomheder, som er allerede er engagerede i ordninger som
Innovationsfonden, EUDP og EH-H2020.
Dansk Fjernvarme finder det uhensigtsmæssigt, at den bevillingsmæssige hjemmel
til denne nye ordning bliver etableret gennem en anmærkning på Finanslov 2017,
og henviser til at Rigsrevisionen og Statsrevisorerne ved flere lejligheder har
påpeget det uhensigtsmæssige ved at benytte finanslovens anmærkninger til
sådanne bevillinger. Dansk Fjernvarme bemærker, at det er mere hensigtsmæssigt
om Regeringen enten tager udgangspunkt i en konkret lovhjemmel eller benytter
muligheden for gennem et aktstykke i Folketingets Finansudvalg at opnå den
bevillingsmæssige hjemmel.
Dansk Fjernvarme og HOFOR henviser til, at regeringen bør benytte sig af
muligheden for at lade en eksisterende støtteordning og sekretariat stå for uddeling
fra SE-puljen og anfører, at det i den forbindelse vil være helt uproblematisk at lade
EUDP-sekretariatet forestå uddelingen. Dansk Fjernvarme påpeger endvidere, at
fordelen ved at forvalte SE-puljen under EUDP programmet vil være, at EUDP
programmet allerede er godkendt efter statsstøttereglerne, hvorved udfordringer
ved at skulle være omfattet af de minimis-forordningen kan undgås. Dansk
Fjernvarme og HOFOR anbefaler derfor, at EUDP sekretariatet anmodes om at
uddele de 3 mio. kr. over tre år i henhold til gældende regler for EUDP-
programmet.
KL peger på, at der lokalt bliver eller er udarbejdet forskellige lokale planer for
udbredelsen af vedvarende energi fx i frivillige kommunale strategiske
energiplaner, klimaplaner, forsyningsplaner mv, og at projekter, der redegør for
koblingen til sådanne lokale planer, bør have en fordel. Yderligere ser KL gerne, at
der i bekendtgørelsen lægges særligt vægt på projekter, der sikrer integration
Side 3/6
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 262: Orientering om høringsnotat og endelig bekendtgørelse om tilskud til initiativer, der fremmer integration mellem forskellige forsyningssektorer
1766554_0004.png
mellem flest mulige energisystemer (el, varme og mobilitet), samt at det overvejes
om projekter, der ser på energilagring, skal have mulighed for projektstøtte.
IEnergi/DE gør opmærksom på, at der i lignende støtteordninger vælges en anden
formulering om regler for selve udbetalingen af tilskud jf. bekendtgørelsens § 3, stk.
4 og § 9, stk. 2. IEnergi/DE anbefaler derfor, at § 3, stk. 4 udgår eller ændres for at
være i overensstemmelse med de krav, der stilles i lignende støtteordninger.
IEnergi/DE mener generelt, at de i §§ 4 og 7 opstillede kriterier for, hvad der kan
ydes tilskud til, er formuleret, så de dækker integration af forsyningsarter og
fremme af fleksibiliteten fra forsyningssektor-niveauet til slutbrugerniveau.
IEnergi/DE fortolker § 4, stk. 2, nr. 3 således, at der også ydes tilskud til aktiviteter,
der fremmer fleksibilitet i energiforbruget på slutbrugerniveau og ønsker denne
fortolkning bekræftet. Yderligere foreslås det, at formuleringen udbygges med ordet
”viden”.
Yderligere bedes om
en præcisering af bestemmelsen om ”ikke-
økonomiske aktiviteter ”i
§ 4, stk. 3.
Vedrørende den bevillingsmæssige hjemmel forstår Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet ikke, hvorfor Dansk Fjernvarmes finder det uhensigtsmæssigt, at
den bevillingsmæssige hjemmel til denne nye ordning bliver etableret gennem en
anmærkning på Finanslov 2017. Den bevillingsmæssige hjemmel i modsætning til
den materielle hjemmel optræder pr. definition på finansloven, herunder i
anmærkningerne til finansloven.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet lægger stor vægt på, at Smart Energi
Puljen (SE-Puljen) kan komme til udmøntning i 2017. SE-puljen håndteres
statsstøtteretligt gennem EU’s de minimis-forordning,
da det er Energi-,
Forsynings- og Klimaministeriets vurdering, at SE-puljens formål ikke er forenelig
med EU’s gruppefritagelsesforordning.
EUDP-programmet er statsstøttegodkendt
under gruppefritagelsesforordningens kapitel om forskning og udvikling og
underlagt national regulering. Det vurderes ligeledes, at puljens nuværende
markedsmodningsformål ikke er forenelig med EUDP-programmets formål. Energi-,
Forsynings- og Klimaministeriet er opmærksom på de begrænsninger for bl.a.
virksomheder og kommuner, der er forbundet med valget af en udmøntning
gennem de minimis-forordningen.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet gør opmærksom på, at den valgte
støttesats er i overensstemmelse med ministeriets lignende støtteordninger og et
udtryk for, at Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet ønsker en vis andel af
egenfinansiering i ansøgende projekter. Med henblik på en præcisering heraf
ændres formuleringen af bestemmelsen.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet kan bekræfte, at initiativer, der fremmer
fleksibilitet i energiforbruget på slutbrugerniveau, kan rummes af den eksisterende
Side 4/6
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 262: Orientering om høringsnotat og endelig bekendtgørelse om tilskud til initiativer, der fremmer integration mellem forskellige forsyningssektorer
1766554_0005.png
bestemmelse i § 4, stk.2, nr. 3. Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet finder det
ikke nødvendigt at udbygge bestemmelsens ordlyd til at inkludere ordet ”viden”.
Vedrørende
”ikke økonomisk aktivitet” kan oplyses, at
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet lægger til grund for vurderingen af, hvorvidt det ansøgte projekt
indeholder ikke-økonomisk aktivitet, at EU-Domstolen har fastslået, at enhver
aktivitet, der består i at levere varer og tjenesteydelser på et marked, er en
økonomisk aktivitet. Begrebet økonomisk aktivitet har derved en meget stor
rækkevidde og det er uden betydning, om aktiviteten eller virksomheden har et
almennyttigt eller ikke-kommercielt formål. Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriets vurdering af, hvorvidt et ansøgt projekt indeholder ikke-
økonomiske aktiviteter, vil tage udgangspunkt i de i ansøgningen oplyste aktiviteter,
og der foretages en konkret vurdering for hvert enkelt projekt.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet anser energilagring for omfattet af
definitionen af et smart energi system. Energilagring er således omfattet af
bekendtgørelsen, hvis kravet om at projektet integrerer minimum to energisystemer
er opfyldt.
4
Ansøgning om tilskud
IEnergi/DE finder det ikke rimeligt, som angivet i § 5, stk. 4, at en ansøgers rettidigt
indleverede ansøgning bliver afvist, hvis ansøger ikke selv er årsag til, at Energi-,
Forsynings- og Klimaministeriets afgørelse om tildeling af tilskud bliver forsinket.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet har taget bemærkningerne til efterretning
og ændrer formuleringen af bestemmelsen.
5
Tilsagn om tilskud
Dansk Byggeri bemærker, at mens det smarte energisystem (som defineret i
bekendtgørelsen) i høj grad fokuserer på integrationen mellem forsyningsformer
samt fleksibilitet, bør energieffektivisering også med fordel kunne tænkes ind i
projekterne. Dansk Byggeri opfordrer med henvisning til § 7, stk. 2 til, at
ansøgninger, som også tænker energieffektivitet ind, tillægges en særlig vægt i
ministeriets prioritering af ansøgninger, og anfører, at dette med fordel kunne
fremgå af bekendtgørelsen.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet ser ingen hindring for, at
energieffektivisering kan tænkes ind i ansøgende projekter. Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet vurderer ikke, at et energieffektiviseringsaspekt i en projekt-
ansøgning skal tillægges særlig vægt i vurdering af ansøgninger, da SE-puljens
fokus er på fremme af integrationen mellem forskellige forsyningssektorer.
Side 5/6
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 262: Orientering om høringsnotat og endelig bekendtgørelse om tilskud til initiativer, der fremmer integration mellem forskellige forsyningssektorer
1766554_0006.png
6
Udbetaling af tilskud
Rigsrevisionens (RR) høringssvar henleder ministeriets opmærksomhed på
vejledningen ’Forvaltning og revisionen af offentlige tilskud’ fra april 2015, hvor det
anbefales, at bagatelgrænser fastsættes på baggrund af en vurdering af risiko og
væsentlighed, samt Moderniseringsstyrelsens ’Vejledning om effektiv tilskuds-
forvaltning’ fra marts 2016, idet departementet
bør sikre, at forvaltningen af
tilskudsområdet sker i overensstemmelse hermed. Endvidere gør RR opmærksom
på, at der den 1. januar 2017 trådte nye standarder for offentlig revision (SOR) i
kraft, hvilket medfører en række justeringer i de modelinstrukser, som i dag
anvendes til udarbejdelse af revisionsinstrukser.
IEnergi/DE anbefaler, at § 9, stk. 2, udbygges med følgende tekst
”Støtten kan
løbende udbetales, hvis milepælene i projektet er overholdt.”
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet noterer sig RR’s bemærkninger
vedrørende fastsættelse af bagatelgrænser og er ligeledes opmærksom på de nye
standarder i SOR i forbindelse med den kommende udarbejdelse af
revisionsinstruksen.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet har forståelse for ønsket om en løbende
udbetaling af støtte, hvilket dog ikke vurderes hensigtsmæssigt ud fra hensynet til
en ressourceeffektiv tilskudsadministration. For at imødekomme eventuelle
flerårige projektansøgninger åbner Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet for, at
der én gang om året kan ansøges om udbetaling af tilskud til gennemførte
aktiviteter, jf. projektets milepælsplan.
Side 6/6