Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 26
Offentligt
1678630_0001.png
MIDTJYLLAND
2016
StRategI- og handlIngSPlan
FoR dIgItal InFRaStRuktuR
REGION MIDTJYLLAND OG DE 19 KOMMUNER I DEN MIDTJYSKE REGION
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 26: Kopi af brev til energi-, forsynings- og klimaministeren samt Strategi- og handlingsplan for digital infrastruktur, fra Region Midtjylland
1678630_0002.png
TIDSSVARENDE DIGITAL
INFRASTRUKTUR ER EN
FORUDSÆTNING FOR
VÆKST OG UDVIKLING
2
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 26: Kopi af brev til energi-, forsynings- og klimaministeren samt Strategi- og handlingsplan for digital infrastruktur, fra Region Midtjylland
1678630_0003.png
StRategI- og handlIngSPlan FoR dIgItal InFRaStRuktuR
2016
dIgItal InFRaStRuk-
tuR eR vIgtIg
digital infrastruktur er vigtig for den regionale udvikling og vækst. den
skal sikre borgere og erhvervslivet de bedste betingelser i hele regionen.
Mobil- og bredbåndsdækning er i dag blevet et grundvilkår for at kunne
få en hverdag og en virksomhed til at fungere. det er vigtigt både at have
adgang til diverse nettjenester, og til selv at kunne uploade data eller have
mulighed for hjemmearbejdsplads.
Især i de tyndtbefolkede områder, hvor markedet ikke selv når ud, må
der gøres en særlig indsats. her oplever borgere og virksomheder ofte en
dårlig eller slet ingen mobil- eller bredbåndsdækning.
det har vidtrækkende konsekvenser for disse områder. nye virksomheder
vil ikke flytte dertil, og allerede eksisterende virksomheder søger væk. For
bosætningen gælder tilsvarende, at nye borgere ikke vil bo et sted, hvor
der ikke er en tidssvarende mobil- og bredbåndsdækning.
en særlig indsats må gøres i forhold til små- og mellemstore virksom-
heder, herunder landbrug. også i sommerhusområderne må der gøres en
målrettet indsats, da det er svært at leje sommerhuse ud, hvis der ikke er
adgang til internet.
det er ikke kun i tyndtbefolkede områder, der skal gøres en indsats.
Selv større byområder og mange landsbyer oplever store problemer med
dækningen.
både regionen og kommunerne benytter sig i stigende omfang af digital
kommunikation i forhold til borgerne. bl.a. inden for telemedicin og ind-
beretninger inden for social- og sundhedsområdet, men også på de
mange selvbetjeningsportaler, udsendelse af e-post m.v. det er her vig-
tigt, at alle borgere stilles lige med de samme muligheder for at kunne
benytte sig af de offentlige tjenester.
bent hansen
Regionsrådsformand
jan Petersen
Formand for kkR
3
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 26: Kopi af brev til energi-, forsynings- og klimaministeren samt Strategi- og handlingsplan for digital infrastruktur, fra Region Midtjylland
1678630_0004.png
StRategI- og handlIngSPlan FoR dIgItal InFRaStRuktuR
2016
IndlednIng
Region Midtjylland og de 19 kommuner i regionen er enige om, at det er
vigtigt at bringe mobiltelefoni og bredbåndsdækningen op på et tids-
svarende niveau i hele den midtjyske region. Som et led heri er denne
fælles strategi- og handlingsplan for mobiltelefoni og bredbåndsdækning
udarbejdet. Formålet med strategien er at afdække omfanget af proble-
merne og komme med konkrete forslag til handlinger.
På baggrund af en kortlægning af den eksisterende mobil- og bredbånds-
dækning indeholder strategi- og handlingsplanen forslag til, hvilke
initiativer regionen og kommunerne vil kunne tage for at sikre bedre
mobil- og bredbåndsdækning, herunder en række anbefalinger til staten.
Strategien er illustreret med en række cases, som viser, hvad nogle kom-
muner allerede har gjort for at forbedre mobil- og/eller bredbåndsdæk-
ningen. Casene er tænkt som inspiration for kommunerne til initiativer,
som kan sættes i gang i de enkelte kommuner, hvis der er ønske herom.
Samtidig er Region Midtjylland og de 19 kommuner enige om, at der skal
udarbejdes fælles retningslinjer for maste- og gravetilladelser, så det er
de samme procedurer, der gælder i hele regionen. det er hensigten på
denne måde at smidiggøre ansøgningsprocessen og sikre en ensartet
behandling af ansøgninger i alle kommuner.
4
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 26: Kopi af brev til energi-, forsynings- og klimaministeren samt Strategi- og handlingsplan for digital infrastruktur, fra Region Midtjylland
1678630_0005.png
StRategI- og handlIngSPlan FoR dIgItal InFRaStRuktuR
2016
anbeFalIngeR
Region Midtjylland og de 19 kommuner er enige om følgende
anbefalinger:
Staten anbefales, at
• afsætte yderligere midler til bredbåndspuljen med henblik på at sikre,
at der kommer bredbånd ud i alle de områder, hvor der ikke vil komme
bredbånd på almindelige vilkår.
• forpligte mobilselskaberne til ved salg af mobiltelefoni at oplyse
borgerne om dækningsgraden for det anvendte mobilnet.
• optage forhandlinger med mobilselskaberne om at tilbyde mobilabonne-
ment, som giver mulighed for, at borgerne mod betaling kan bruge
forskellige mobilnet, så man altid kan blive koblet op på det nærmeste
og det stærkeste signal.
desuden opfordres staten og kl til ved de kommende økonomiforhand-
linger at åbne for mulighed for, at kommunerne kan optage lån til finan-
siering af digital infrastruktur uden for den kommunale låneramme.
Idékatalog
Inspireret af tiltag, som allerede er iværksat i nogle kommuner, er her op-
stillet et idékatalog, hvor der kan hentes inspiration til konkrete initiativer:
• Kommunerne kan ved udbud af egen mobiltelefoni stille krav om yder-
ligere dækning i udbuddet.
• Kommunerne kan iværksætte målinger af mobildækningen målrettet
områder med dårlig dækning.
• Kommunerne kan sammen med lokale ildsjæle og leverandører være
med til at sikre bredbånd til områder med dårlig dækning, især i tyndt
befolkede områder.
• Kommuner, hvor en særlig indsats er nødvendig, kan ansætte en bred-
båndsmedarbejder, som kan koordinere arbejdet med lokale frivillige,
virksomheder og teleudbydere.
• Lokale grupper og kommuner kan gå sammen om at udpege områder
og søge støtte fra bredbåndspuljen.
• Kommunerne og regionen kan iværksætte tilbud rettet mod lokale
borgere og ildsjæle med konkret vejledning i, hvad man lokalt kan gøre
for at få bredbånd i området.
5
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 26: Kopi af brev til energi-, forsynings- og klimaministeren samt Strategi- og handlingsplan for digital infrastruktur, fra Region Midtjylland
1678630_0006.png
MANGE STEDER I REGIONEN
ER MOBIL- OG BREDBÅNDS-
DÆKNINGEN MANGELFULD
6
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 26: Kopi af brev til energi-, forsynings- og klimaministeren samt Strategi- og handlingsplan for digital infrastruktur, fra Region Midtjylland
1678630_0007.png
StRategI- og handlIngSPlan FoR dIgItal InFRaStRuktuR
2016
hvoRdan SeR bRedbåndS-
og MobIldæknIngen ud I
RegIonen?
der er store forskelle på dækningen i de enkelte kommuner i den midt-
jyske region. og der er stor forskel på, hvilke tiltag kommunerne satser
på. I nogle kommuner kan markedskræfterne stort set løse problemerne,
mens det andre steder er nødvendigt med en større indsats for at få
bedre mobil- og bredbåndsdækning.
det er vigtigt at se på mobildækning (tale og data) og fastnet bred-
båndsdækning hver for sig, da der er tale om grundlæggende forskellige
teknologier.
Fastnet bredbånd er forbindelser, der
kommer via kabler. Det kan være de
traditionelle ADSL-forbindelser
(kobber), fibernetforbindelser,
gennem kabel-tv eller som fast
trådløs.
Mobilt bredbånd er en forbindelse
via mobilsignaler, der giver adgang
til internettet.
7
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 26: Kopi af brev til energi-, forsynings- og klimaministeren samt Strategi- og handlingsplan for digital infrastruktur, fra Region Midtjylland
1678630_0008.png
StRategI- og handlIngSPlan FoR dIgItal InFRaStRuktuR
2016
I danmark er der tre mobilnetværk: tdC, tt (telenor/telia) og 3. alle
danske mobilselskaber benytter sig af et af disse netværk. hvordan mo-
bildækningen er et bestemt sted afhænger derfor af, hvilket mobilnetværk
ens mobilselskab har en aftale med. der kan være store forskelle mellem
de forskellige mobilnetværk.
For brugeren af mobiltelefoni opleves ofte, at der ikke er nogen mobil-
forbindelse, når man har brug for den, eller at forbindelsen falder ud,
hvis man bevæger sig lidt. det betyder, at man er nødt til at stille
sig bestemte steder for overhovedet at kunne opnå forbindelse.
de fleste mobiltelefoner er i dag smartphones, som foruden tale også
har data. der er steder, hvor man har en god dataforbindelse, men ikke
kan tale i telefon og omvendt. Mobildækningen er generelt blevet meget
bedre, end den var for nogle år siden, men der er stadig steder, hvor dæk-
ningen er alt for ringe.
der er mange forhold, som spiller ind. Først og fremmest dækningen på
det mobilnet ens abonnement er knyttet op på. Men det betyder også
rigtigt meget, hvilken telefon man har, fordi modtageegenskaberne
varierer meget fra telefon til telefon.
overordnet ser mobildækningen rimelig ud, men der er forskel fra selskab
til selskab.
Region Midtjylland og de 19 kommuner har fået udarbejdet kort over
mobildækningen for de forskellige mobilnet. kortene viser, at der alt efter
mobilnet er ”mobilhuller” forskellige steder, ligesom der er stor forskel på
indendørs- og udendørsdækning. det skal understreges, at kortlægningen
er baseret på teleselskabernes egne oplysninger, og at der er tale om en
beregnet dækning.
MobIldæknIng
Kortet viser, hvor der slet ikke er
udendørs taledækning (grøn farve).
Kortet er udarbejdet af Region Midtjylland.
Kilder: 3, TDC og TT
(dækningskort, august 2016)
Signaturforklaring
Ingen dækning
Byer
Kommuner
8
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 26: Kopi af brev til energi-, forsynings- og klimaministeren samt Strategi- og handlingsplan for digital infrastruktur, fra Region Midtjylland
1678630_0009.png
StRategI- og handlIngSPlan FoR dIgItal InFRaStRuktuR
2016
På nedenstående kort vises, hvordan den udendørs mobildækning for tale
er ved henholdsvis 3, tdC og tt ifølge selskabernes egne oplysninger.
kortene kan bruges til at argumentere over for teleselskaberne, hvor der
skal gøres en indsats for en bedre dækning, men bør suppleres med egne
målinger.
Signaturforklaring
3
Byer
Kommuner
Signaturforklaring
TDC
Byer
Kommuner
De tre kort viser, hvor der ikke er dækning for
udendørs tale for henholdsvis 3 (gul), TDC
(blå) og TT (lilla). Kortene er udarbejdet af
Region Midtjylland. Kilder: 3, TDC og TT
(dækningskort, august 2016)
Signaturforklaring
TT
Byer
Kommuner
9
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 26: Kopi af brev til energi-, forsynings- og klimaministeren samt Strategi- og handlingsplan for digital infrastruktur, fra Region Midtjylland
1678630_0010.png
StRategI- og handlIngSPlan FoR dIgItal InFRaStRuktuR
2016
hvad kan deR gøReS?
kommunerne og regionen kan være aktive medspillere, når det gælder
om at opnå en bedre mobildækning. erhvervsfremmeloven fra 2014 giver
kommunerne mulighed for at stille dækningskrav ved egne indkøb og for
at etablere passiv digital infrastruktur som fx master.
en række kommuner har allerede stillet krav om en generel bedre
dækning i forbindelse med udbud af egen telefoni.
6 midt- og vestjyske kommuner (lemvig, Struer, herning, Ringkøbing-
Skjern, holstebro og Skive) gik sammen i et fælles udbud, da de skulle
forny deres aftale for kommunal telefoni. det resulterede i, at mobil-
dækningen nu omfatter 98,5 % af alle adresser i kommunerne.
noget tilsvarende har man gjort i Randers kommune.
Mobiltelefoni i seks midt- og
vestjyske kommuner
Lemvig, Struer, Herning, Ring-
købing-Skjern, Holstebro og Skive
kommuner stod i 2013/14 overfor at
skulle have fornyet deres aftale om
mobiltelefoni til alle kommunale byg-
ninger, ansatte, institutioner m.v.
Kommunerne valgte derfor at gå
sammen i et fælles udbud, hvor de
stillede et krav om en dækning på
98,5 % af bebyggede matrikler ved til
gengæld at tilbyde at opstille kommu-
nale mobilmaster eller give mulighed
for vederlagsfrit at opsætte master på
bygninger.
Case:
Udbuddet blev vundet af Telenor, og
dækningen gælder derfor kun for alle
med abonnement hos Telenor eller
et af de mobilselskaber, der benytter
TT’s mobilnet.
Kommunernes erfaring er, at det er
en god idé at gå sammen og løse op-
gaverne i fællesskab, hvor alle byder
ind med de ressourcer og kompe-
tencer, den enkelte kommune råder
over. Projektet har ført til flere fælles
projekter for de seks kommuner.
Casen viser, at man kan opnå
bedre dækning ved at stille krav
og selv skyde ressourcer ind. Men
casen tydeliggør også problemet
med, at det kun er muligt at be-
nytte det mobilnetværk, der
svarer til ens abonnement.
10
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 26: Kopi af brev til energi-, forsynings- og klimaministeren samt Strategi- og handlingsplan for digital infrastruktur, fra Region Midtjylland
1678630_0011.png
StRategI- og handlIngSPlan FoR dIgItal InFRaStRuktuR
2016
Spørgsmålet om at tillade en generel roaming har tidligere været oppe til
debat. det er dog ikke umiddelbart en farbar vej, da det konflikter med
ønsket om at fastholde et marked på konkurrencevilkår. Man risikerer,
at ingen vil investere i infrastruktur, hvis det skal stilles til rådighed for
andre udbydere.
I stedet vil problemet kunne løses, hvis teleudbyderne indgår aftale med
flere mobilnetværk og tilbyder et abonnement, hvor brugeren mod betal-
ing altid vil kunne hente signalet fra den nærmeste mast.
kommunerne kan selv foretage målinger i de områder, hvor der er pro-
blemer med mobildækningen for at skaffe sig et mere detaljeret overblik
over omfanget af problemet, evt. på baggrund af indberetninger om
oplevet dækning fra borgere og virksomheder.
der er flere muligheder for disse målinger. Fx har netplan udviklet en
kuffert med måleudstyr, som kan bruges til systematisk kortlægning af
mobildækningen. kufferten kan købes eller lejes af en eller flere kom-
muner, og netplan tilbyder også hjælp til at bearbejde de indsamlede
resultater. I nordjylland har de selv indkøbt eget udstyr og ansat folk
til systematisk at køre rundt på alle veje og måle dækningen for de
forskellige mobilnet. Flere kommuner har planlagt at bruge den såkaldte
svenske skraldebilsmodel, hvor der placeres udstyr til at måle mobildæk-
ningen i renovationsbiler, som i forvejen kommer rundt i hele kommunen.
Kommunerne og
regionen kan være
aktive medspillere
for at opnå bedre
mobildækning
11
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 26: Kopi af brev til energi-, forsynings- og klimaministeren samt Strategi- og handlingsplan for digital infrastruktur, fra Region Midtjylland
1678630_0012.png
StRategI- og handlIngSPlan FoR dIgItal InFRaStRuktuR
2016
FaStnet bRedbånd
Region Midtjylland og de 19 kommuner har fået udarbejdet en samlet
oversigt over dækningen af fastnet bredbånd helt ned på adresseniveau.
Som grundlag for kortlægningen ligger en stor datamængde, som kom-
munerne og regionen kan bruge til at skabe et overblik over bredbånds-
dækningen i et bestemt geografisk område. disse data kan kommunerne
og regionen sammen med egne data bruge ved planlægning af, hvor der
skal ydes en målrettet indsats. det kan ske ved at lave analyser ud fra
lokale ønsker, fx dækning for borgere i tyndt befolkede områder, erhvervs-
virksomheder, herunder landbrug, sommerhusområder eller inden for
sundhedsområdet.
Resultatet viser jf. nedenstående kort, at der er en lang række steder i
regionen, hvor der bør sættes ind, hvis vi skal leve op til målsætningen
om en tidssvarende bredbåndsdækning i hele regionen. denne dækning
er af energistyrelsen defineret som min 100 Mbit/s download og 30
Mbit/s upload (100/30 Mbit/s) i 2020.
Max download-hastigheder i Mbit/s for bredbånd. Kortet er udarbejdet af Region Midtjylland.
Kilde: Energistyrelsen
12
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 26: Kopi af brev til energi-, forsynings- og klimaministeren samt Strategi- og handlingsplan for digital infrastruktur, fra Region Midtjylland
1678630_0013.png
StRategI- og handlIngSPlan FoR dIgItal InFRaStRuktuR
2016
Resultatet af kortlægningen er ikke overraskende. den bekræfter, at der
mange steder er dårlig dækning.
Fastnet bredbånd kommer fra mange forskellige teknologier, som fx
kobber, fiber, kabel-tv og fast trådløs. I teleforliget fra 1999, som stadig er
gældende, er slået fast, at dansk telepolitik hviler på centrale principper
om en markedsbaseret og teknologineutral udvikling.
det er således ikke teknologien, som er det afgørende, men derimod
hastigheden. det vil derfor i forskellige områder også være relevant at
benytte forskellige teknologier alt efter, hvordan der bedst kan opnås den
ønskede dækning.
100 Mbit/s download
og 30 Mbit/s upload
i 2020
13
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 26: Kopi af brev til energi-, forsynings- og klimaministeren samt Strategi- og handlingsplan for digital infrastruktur, fra Region Midtjylland
1678630_0014.png
StRategI- og handlIngSPlan FoR dIgItal InFRaStRuktuR
2016
hvad kan deR gøReS?
Mange steder når markedet selv ud, fordi tele- og forsyningsselskaberne
kan se en forretning i at forsyne et bestemt område. Men der er steder,
hvor selskaberne ikke har interesse i at forsyne, fordi de ikke umiddelbart
kan opnå en tilslutningsprocent, som gør det rentabelt for dem.
erhvervsfremmeloven fra 2014 giver kommunerne mulighed for at un-
derstøtte bedre adgang til bredbånd. I forbindelse med egne udbud af
bredbåndsforbindelser til institutioner og medarbejdere kan kommunen
også stille dækningskrav i områder af kommunen, hvor der er mindre
god dækning, hvis der er tale om en erhvervsudviklingsaktivitet.
Staten afsatte i 2014-15 en lånepulje, som kommunerne kunne søge
midler fra til udbredelse af bredbånd. det benyttede man sig bl.a. af i
Ringkøbing-Skjern kommune. Formålet var at sikre højhastighedsbred-
bånd i de dele af kommunen, hvor der ikke er mulighed for det i dag.
Højhastighedsnet til alle –
statslig lånepulje
Ringkøbing-Skjern Kommune er ken-
detegnet ved, at mange virksomheder,
landbrug og sommerhuse ligger uden
for by- og industriområder, hvor der
ikke er adgang til højhastighedsbred-
bånd.
Kommunen søgte derfor midler fra
den statslige lånepulje og igangsatte
et udbud, hvis formål var at sikre
højhastighedsnet til alle kommun-
ens virksomheder, sommerhuse og
borgere, der ellers ikke ville få et
tilbud om højhastighedsinternet.
Case:
I områder, hvor man kan samle 30 til
50 procents opbakning, vil der blive
udrullet fiberbredbånd. Udrulningen
er godt i gang. Senere vil alle i disse
områder kunne få fiberbredbånd på
markedsvilkår.
Med aftalen vil godt 33.000 virksom-
heder, sommerhuse og husstande i
kommunen senest i 2020 modtage
tilbuddet om fiberbredbånd.
Casen viser, at det gennem en
statslig lånepulje er muligt at sikre
højhastighedsbredbånd til alle,
som er interesserede. Muligheden
for, at staten kan tillade kom-
munerne at optage lån uden for
den almindelige låneramme, bør
indgå i fremtidige økonomifor-
handlinger mellem staten og kl.
14
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 26: Kopi af brev til energi-, forsynings- og klimaministeren samt Strategi- og handlingsplan for digital infrastruktur, fra Region Midtjylland
1678630_0015.png
StRategI- og handlIngSPlan FoR dIgItal InFRaStRuktuR
2016
også lokale borgerforeninger og ildsjæle kan gå sammen og få bredbånd
til områder, hvor bebyggelsen ligger meget spredt.
Fast trådløst bredbånd til
landområder
I Hedensted Kommune har en lokal
iværksætter benyttet sig af, at der er
ført fiber frem til en virksomhed eller
en institution. Han har købt fiber her-
fra med ret til videresalg og sender
signalet videre til andre sendere og til
brugerne. På den måde kan et ret
stort område på 10-15 km dækkes.
Det kræver, at der bliver opsat til-
Case:
strækkelig mange sendere, og at der
er frit udsyn mellem dem, så signalet
kan passere uhindret af træer og byg-
ninger. Senderne bliver typisk opsat
på kornsiloer.
Fast trådløst bredbånd kan udbydes i
mange forskellige hastigheder, typisk
30/30 Mbit/s, men der kan opnås has-
tigheder helt op til 100/100 Mbit/s.
Men hvis alle, der ønsker det, skal
have så høje hastigheder, er det nød-
vendigt at opsætte relativt mange
sendere.
Casen viser, at det med en indsats
fra lokale ildsjæle kan lykkes at få
bredbånd med høje hastigheder ud
til landområder med meget spredt
bebyggelse.
kommunerne og regionen kan iværksætte tilbud rettet mod lokale borgere
og ildsjæle med konkret vejledning i, hvad man lokalt kan gøre for at få
bredbånd i området. Initiativerne kan evt. indgå i lag’s handlingsplan.
Kommunal bredbåndskonsulent
Syddjurs har som så mange andre
kommuner den udfordring, at land-
områder og mindre landsbyer ikke
umiddelbart kan få højhastighedsin-
ternet på markedsvilkår. Kommu-
nen har valgt at ansætte en bred-
båndskonsulent, som har til opgave
at motivere lokale ildsjæle og skabe
lokal opbakning til at få bredbånd ud
i disse områder. Opgaven er desuden
at samarbejde med udbyderne af
internet og overbevise dem om at eta-
blere bredbånd i de berørte områder.
Konsulenten arbejder ude i lokalom-
råderne og tager typisk kontakt til
borgergrupper, erhvervssammenslut-
ninger, vejlaug m.v. for at aktivere
Case:
dem i arbejdet. Disse bliver lokale
ambassadører og søger at skabe
opbakning til at få bredbånd ud i
området. Konsulenten sørger for at
følge op og giver råd og vejledning
om, hvordan de kommer videre, hvor
de kan søge om midler osv. Lige nu
er fokus på bredbåndspuljen. Det
gælder også for sommerhusområder,
hvor der i kommunen er ca. 10.500
sommerhuse.
Bredbåndskonsulenten arbejder også
på at få udbredt velfærdsteknolo-
gien – især til ældre – som kræver en
bredbåndsforbindelse.
Endelig sørger konsulenten for, at
der ved gravearbejder bliver nedlagt
tomrør for at sikre fremtidens digitale
infrastruktur.
Casen viser, at frivillighed og
lokale ildsjæle har stor betydning,
og at en kommunalt ansat bred-
båndskonsulent sammen med
lokale beboere, beboergrupper og
virksomheder kan være med til at
udbrede bredbånd i kommunen.
15
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 26: Kopi af brev til energi-, forsynings- og klimaministeren samt Strategi- og handlingsplan for digital infrastruktur, fra Region Midtjylland
1678630_0016.png
StRategI- og handlIngSPlan FoR dIgItal InFRaStRuktuR
2016
bRedbåndSPuljen
I april 2016 indgik en række af Folketingets partier en aftale om en
bredbåndspulje på i alt 200 mio. kr. over årene 2016-2019. Puljen ad-
ministreres af energistyrelsen, hvor lokale foreninger evt. i samarbejde
med kommunen kan søge tilskud til bedre bredbåndsdækning. Puljen kan
søges til sammenhængende områder, som har en internethastighed på
mindre end 10/2 Mbit/s med særlig vægt på adresser, som ikke kan få
5/1 Mbit/s.
energistyrelsen har lavet en oversigt, som viser hvilke adresser, der vil
kunne søge om midler fra bredbåndspuljen.
Tilskudsberettigede adresser
inden for en radius af 1 km
0-1
1-2
2-3
3-4
4-5
5-6
6-7
7-8
8-9
9 - 10
> 10
Adresser med maksimalt 10 Mbit/s
download og/eller 2 Mbit/s upload
Beregningsforudsætninger:
Tilskudsberettigede adresser, bredbåndspuljen.
Kortet er udarbejdet af Region Midtjylland.
Kilde: Energistyrelsen
16
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 26: Kopi af brev til energi-, forsynings- og klimaministeren samt Strategi- og handlingsplan for digital infrastruktur, fra Region Midtjylland
1678630_0017.png
StRategI- og handlIngSPlan FoR dIgItal InFRaStRuktuR
2016
På energistyrelsens hjemmeside (www.ens.dk) findes en udførlig vejled-
ning i, hvordan man søger midler fra bredbåndspuljen. det er et krav, at
udbyderen skal kunne tilbyde en hastighed på 30/5 Mbit/s straks ved
etableringen, og at det er dimensioneret til senest i 2020 at kunne give
100/30 Mbit/s.
de 200 millioner kr., der er afsat, vil blot kunne række til mellem 4.000-
25.000 boliger, virksomheder eller sommerhuse. Ifølge energistyrelsens
opgørelse er der i danmark 280.000 adresser, som opfylder kriterierne
for at søge midler fra bredbåndspuljen, heraf godt 46.000 adresser i
Region Midtjylland.
derfor bør staten afsætte yderligere midler til bredbåndspuljen eller
iværksætte andre initiativer, som kan være med til at skaffe en bedre
bredbåndsdækning på disse adresser.
lokale grupper og kommuner kan gå sammen om at udpege områder
og søge støtte fra bredbåndspuljen.
Bredbåndspuljen
rækker kun til en
brøkdel af de
adresser, som
opfylder kriterierne
for at søge
17
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 26: Kopi af brev til energi-, forsynings- og klimaministeren samt Strategi- og handlingsplan for digital infrastruktur, fra Region Midtjylland
1678630_0018.png
StRategI- og handlIngSPlan FoR dIgItal InFRaStRuktuR
2016
FælleS RetnIngSlInjeR
det er et ønske fra tele- og forsyningsselskaberne, at der er ensartede
procedurer for sagsbehandling i alle kommuner. begrundelsen er, at det
vil lette og smidiggøre ansøgninger om maste- og gravetilladelser. de
fælles retningslinjer vil således være en hjælp for teleoperatørerne, men
også for kommunerne.
business Region north denmark, byregion Fyn samt Region Sjælland og
de sjællandske kommuner har allerede udarbejdet fælles retningslinjer,
som alle parter står bag og er enige om at følge.
derfor er det oplagt, at også Region Midtjylland og de midtjyske kom-
muner har fælles retningslinjer for maste- og gravetilladelser.
kommunerne og Region Midtjylland er enige om at tilstræbe en kort
sagsbehandlingstid på ansøgninger om gravetilladelser og masterejsning.
det kræver imidlertid, at der er stor gennemsigtighed i, hvad en ansøg-
ning skal indeholde, og i hvordan sagsbehandlingen foregår. det er vig-
tigt, at ansøger tidligt i processen kontakter den relevante kommune for
at afstemme ønsker og forventninger. kommunerne tilstræber at udpege
en kontaktperson for henholdsvis mastetilladelser og gravetilladelser, så
operatørerne altid ved, hvem de skal henvende sig til.
MaStetIlladelSeR
For at fremme ønsket om en god digital infrastruktur i hele regionen,
vil det være nødvendigt, at der opsættes nye mobilmaster og antenne-
anlæg til teleområdet. udfordringen består i, at master og antenner skal
placeres, så der opnås den bedst mulige dækning, samtidig med at de
skal udformes og placeres, så det omkringliggende miljø påvirkes
mindst muligt.
den tidlige dialog mellem teleoperatørerne og den relevante kommune,
skal være med til at afdække såvel kommunens som teleoperatørens
ønsker for at afklare det videre forløb, herunder den bedst egnede
placering af mast og antenne ud fra en helhedsmæssig vurdering.
der er vigtigt at være opmærksom på, at der er forskellige regler for
opstilling af master i byzone og i landzone.
kommunerne er enige om at tilstræbe en kort sagsbehandlingstid, men
det kræver et veldokumenteret ansøgningsmateriale.
kommunerne vil i den fremtidige kommune- og lokalplanlægning ind-
arbejde forslag til fremtidige mastepositioner.
18
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 26: Kopi af brev til energi-, forsynings- og klimaministeren samt Strategi- og handlingsplan for digital infrastruktur, fra Region Midtjylland
1678630_0019.png
StRategI- og handlIngSPlan FoR dIgItal InFRaStRuktuR
2016
gRavetIlladelSeR
udbredelse af fastnet bredbånd er nødvendigt, hvis der skal være bånd-
bredde til, at alle i regionen har mulighed for at bruge de tjenester på
internettet, som de har behov for.
det kræver, at der nedgraves rør, som den trådede bredbånd kan føres
frem i. Information om det påtænkte gravearbejde i den tidlige dialog
med kommunen kan være med til at fremme sagsbehandlingen og sikre
en korrekt udfyldt ansøgning. Måske ligger der allerede tomrør, som kan
bruges til den påtænkte installation.
kommunerne i Region Midtjylland er enige om at tilstræbe en sagsbe-
handlingstid på max otte arbejdsdage ved tildeling af gravetilladelser
samt tilladelser til at opføre teknikhuse og samlebrønde. dog kan der for
gravearbejde på private fællesveje forventes en længere sagsbehandlings-
tid på grund af partshøring.
Såfremt et forsyningsselskab har et større projekt, er kommunerne ind-
stillet på at give en generel tilladelse til hele projektet, så man ikke skal
søge om hver enkelt del. I så fald skal man blot meddele, hvornår grave-
arbejdet vil finde sted, så der kan træffes de nødvendige forholdsregler
for omkørsel for trafikken m.v.
gravearbejde er ofte til stor gene for beboerne i området og for trafikken,
samtidig med at det ofte er den dyreste del af udrulning af bredbånd.
derfor anbefales, at kommunerne ved fremtidige arbejder enten stiller
krav om eller selv nedlægger tomrør, som kan bruges til fremtidige instal-
lationer. der bør i den forbindelse indgås aftaler om standarddimensioner
af tomrør. alle nedgravede rør skal anmeldes til ledningsejerregistret
(leR).
det er kommunernes hensigt at indtænke ledningsføring, samlebrønde og
teknikhuse i fremtidige lokalplaner.
aRealleje
Region Midtjylland og kommunerne i regionen har ikke vedtaget en
fælles prispolitik for udlejning af arealer til mobilmaster, antenner og
teknikhuse.
energistyrelsen har beskrevet mulige metoder til, hvordan lejeprisen for
udlejning af arealer til digital infrastruktur udregnes. de tre metoder
baserer sig på henholdsvis:
- den offentlige vurdering
- Professionelt fagligt skøn
- Sammenlignelige priser
hvis lejen ikke kan fastsættes på anden måde, anbefales det at bruge en
af de tre metoder,
der indgås desuden aftaler om etablering og vedligeholdelse af ad-
gangsveje og vedligeholdelse af det lejede areal og af evt. bygninger.
19
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 26: Kopi af brev til energi-, forsynings- og klimaministeren samt Strategi- og handlingsplan for digital infrastruktur, fra Region Midtjylland
1678630_0020.png
StRategI- og handlIngSPlan
FoR dIgItal InFRaStRuktuR
WWW.RM.DK/REGIONAL-UDVIKLING/INFRASTRUKTUR