Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 243
Offentligt
1762089_0001.png
Dato
24. maj 2017
Notat til Folketingets Europaudvalg
Dagsorden
1.
Forslag om ændring af
EU’s kvotehandelsdirektiv
vedrørende
luftfartsaktiviteter
Tidlig forelæggelse
Side
2
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/8
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 243: Samlenotat om EU’s kvotehandelssystem vedrørende luftfartsaktiviteter
1762089_0002.png
Forslag om ændring af
EU’s kvoteha delsdirektiv
vedrørende
luftfartsaktiviteter
KOM(2017) 54
Revideret notat. Ændringer i forhold til grund- og nærhedsnotatet er markeret med streg i
margenen.
1. Resumé
Ko
issio e har de
. februar
7 fre sat et æ dri gsforslag til EU’s
kvotehandelsdirektiv, hvori det foreslås at videreføre den nuværende begrænsning af
a ve delseso rådet for luftfartsaktiviteter, so er o fattet af EU’s kvoteha delssyste .
Med begrænsningen foreslås det, at udledninger fra flyvninger til og fra tredjelande (EØS-
eksterne) samt flyvninger til og fra en region i den yderste periferi af EØS (oversøiske
territorier) fortsat u dtages. Forslaget følger op på ICAO’s ge eralforsa li g og skal
ses som
et tiltag for at forberede implementeringen af en global markedsbaseret foranstaltning for
luftfart fra 2021.
Regeringen er positiv over for det fremsatte forslag og har forståelse for, at indskrænkningen
af anvendelsesområdet fortsættes, indtil der er klarhed omkring implementeringen af en
global markedsbaseret foranstaltning i ICAO. Herunder at udledninger fra flyvninger til og
fra tredjelande (EØS-eksterne) samt flyvninger til og fra en region i den yderste periferi af
EØS (oversøiske territorier)
fortsat u dtages i EU’s kvoteha delssyste . I forlæ gelse heraf
lægger regeringen vægt på, at den gældende kvotetildeling til luftfartsoperatørerne samt
medlemsstaternes auktionspuljer videreføres.
2. Baggrund
I 2008 vedtog EU-landene, at CO2-udledninger
fra luftfart skulle o fattes af EU’s
kvotehandelssystem fra 2012, hvilket indebar udledninger fra flyvninger inden for Det
Europæiske Økonomiske Samarbejde (såkaldte EØS-interne flyvninger) samt flyvninger til
og fra tredjelande (såkaldte EØS-eksterne flyv
i ger . Der ed idrog også luftfart til EU’s
klimamål for 2020 om en reduktion af drivhusgasudledninger på 20 pct. ift. 1990.
I ter atio alt har der været etydelig kritik af EU’s kvoteha delssyste fra tredjela de,
som mente, at inklusionen af udledninger fra deres lufthavne og international luftrum i
regional regulering krænkede deres suverænitet. EU besluttede som følge heraf midlertidigt
at u dtage flyv i ger til og fra tredjela de i
ed det såkaldte ’stop-the- lo k’-direktiv
for at for edre forha dli gskli aet i FN’s luftfartsorga isatio ICAO I ter atio al Civil
Aviation Organisation).
På ICAO’s ge eralforsa li g i
013 blev det besluttet at arbejde mod en global
markedsbaseret foranstaltning (global
market-based measure,
herefter refereret til som
GMBM) med implementering i 2021 for at håndtere de stigende udledninger fra
international luftfart. Med henblik på at sikre yderligere dynamik og fremdrift i den videre
forhandlingsproces besluttede EU i 2014 at forlænge undtagelsen af flyvninger til og fra
tredjelande til og med 2016, hvor man forventede en vedtagelse af GMBM i ICAO. Herunder
Side 2/8
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 243: Samlenotat om EU’s kvotehandelssystem vedrørende luftfartsaktiviteter
1762089_0003.png
besluttede EU at reducere andele
af luftfarte s udled i ger, so er o fattet af EU’s
kvotehandelssystem, tilsvarende reduktionen af anvendelsesområdet. Det besluttedes
e dvidere, at Ko
issio e , afhæ gig af vedtagelse
af GMBM på ICAO’s
generalforsamling i 2016, skulle fremsætte et revisionsforslag til luftfartsbestemmelserne i
EU’s kvoteha delsdirektiv fra
, såfre t det vurderedes he sigts æssigt. Såfre t dette
ikke skete, vil man automatisk vende tilbage til det fulde anvendelsesområde fra 2017 (dvs.
også EØS-eksterne flyvninger).
I okto er
lev der på ICAO’s . ge eralforsa li g op ået e ighed o GMBM for at
håndtere udledningerne fra international luftfart fra 2021. Inden 2021 skal de nærmere
bestemmelser for mekanismen fastlægges. Under den første fase af foranstaltningen (2021-
2026) er deltagelse udelukkende frivillig. EU og dets medlemsstater har givet udtryk for, at
man vil deltage heri.
Kommissionen har ved KOM(2017) 54 af 3. februar 2017 fremsat forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets ændring af direktiv 2003/87/EF for at videreføre de nuværende
begrænsninger af anvendelsesområdet for luftfartsaktiviteter og forberede
implementeringen af en global markedsbaseret foranstaltning fra 2021.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 192 (1) og skal behandles efter den
almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Forslaget er fremsendt til Rådet den 3.
februar 2017 i dansk sprogversion. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Forslagets formål er at ændre bestemmelserne for de luftfartsaktiviteter, der er omfattet af
EU’s kvoteha delssyste , so et resultat af de aftale, der lev i dgået på ICAO’s .
generalforsamling, og for at skabe yderligere fremdrift i processen frem mod
implementeringen af den globale markedsbaserede foranstaltning.
Det foreslås derfor at forlænge de gældende bestemmelser med det reducerede
anvendelsesområde med EØS-interne flyvninger, indtil der er tilstrækkelig klarhed omkring
de retlige instrumenter, som skal implementere GMBM.
Kommissionen vurderer endvidere, at det på baggrund af den nuværende usikkerhed om
den konkrete implementering af GMBM er for tidligt at træffe afgørelse om ordningen for
perioden efter 2020. Kommissionens forslag forlænger dermed de gældende bestemmelser,
principielt på ubestemt tid, men med forbehold for revision af direktivet forud for
ikrafttrædelsen af GMBM i 2021.
Det væsentligste indhold i forslaget er:
i.
Forlængelse af gældende anvendelsesområde
dvs. udledninger fra flyvninger
til og fra tredjelande (EØS-eksterne) samt flyvninger til og fra en region i den
yderste periferi af EØS (oversøiske territorier), jf. artikel 349 TEUF, undtages
fortsat, dog med forbehold for revision.
Side 3/8
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 243: Samlenotat om EU’s kvotehandelssystem vedrørende luftfartsaktiviteter
1762089_0004.png
ii.
Videreførelse af den gældende kvotetildeling til luftfartsoperatører, således at
luftfartsoperatører fra 2017 og fremover tildeles et årligt antal kvoter
tilsvarende kvotetildelingen for året 2016, dog med forbehold for revision (jf.
revisionsklausulen nedenfor). Fra 2021 aftrappes kvotetildelingen til
luftfartsoperatører med den lineære
reduktio sfaktor, so defi eret i EU’s
kvotehandelsdirektiv for perioden 2021-2030.
Som i de gældende bestemmelser tilpasses kvotemængden, der tilfalder
medlemsstaternes
auktionspuljer,
tilsvarende
det
reducerede
anvendelsesområde.
Tilføjelse af en revisionsklausul i kontekst af implementeringen af GMBM.
Herunder skal Kommissionen aflægge rapport til Europa-Parlamentet og Rådet
omkring implementeringen med fokus på, hvordan dette instrument kan
gennemøres i EU-retten gennem en revision af direktivet, samt sammenspillet
med de gældende regler for EØS-interne flyvninger. Derudover kan rapporten
ledsages af forslag til at ændre, ophæve eller forlænge de gældende udtagelser
i anvendelsesområdet samt deraf følgende bestemmelser.
Kommissionen bemyndiges til at vedtage bestemmelser for overvågning,
rapportering og verifikation med henblik på implementeringen af GMBM, som
skal bygge på de samme principper som i det gældende kvotehandelsdirektiv.
Forlængelse af den gældende undtagelse for ikke-kommercielle
luftfartsoperatører, dvs. private operatører og kommercielle operatører, der
udleder mindre en 1.000 tons CO2 om året, med henblik på at lette den
administrative byrde.
iii.
iv.
v.
vi.
Kommissionens bemyndigelse til vedtagelse af delegerede retsakter og
gennemførelsesretsakter
Kommissionen bemyndiges til at vedtage bestemmelser for den nødvendige overvågning,
rapportering og verifikation i forbindelse med implementeringen af GMBM, som skal sikre
verifikation af udledningsdata. Kommissionen tillægges endvidere beføjelser til at vedtage
delegerede retsakter i overensstemmelse med bestemmelserne i kvotehandelsdirektivet,
herunder vedr. de kvoter, som tilfalder medlemsstaterne.
I henhold til den Interinstitutionelle Aftale (IIA) af 13. april 2016 om brug af delegerede
retsakter bør eksperter udpeget af medlemsstaterne konsulteres inden en delegeret retsakt
vedtages.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF artikel 294)
medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
Europa-Parlamentets udvalg for Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed (ENVI) skal
behandle forslaget.
Side 4/8
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 243: Samlenotat om EU’s kvotehandelssystem vedrørende luftfartsaktiviteter
1762089_0005.png
5. Nærhedsprincippet
Forord i ge reviderer EU’s kvoteha delsdirektiv
(2008/101/EF), og der er således tale om
harmoniseringsbestemmelser i EU.
/ /EF og luftfartsdirektiv
revision af eksisterende
Regeringen vurderer derfor, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Kvotehandelsdirektivet (2003/87/EF) og luftfartsdirektivet (2008/101/EF) er gennemført i
dansk ret gennem bekendtgørelse af lov om CO
2
-kvoter (lov nr. 1605 af 14/12/2016) og
bekendtgørelse om CO
2
-kvoter (nr. 1570 af 23/12/2014).
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Vedtagelse af forslaget vurderes at medføre ændring af bekendtgørelse om CO
2
-kvoter (nr.
1570 af 23/12/2014), da forslaget bl.a. ændrer anvendelsesperioden.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
For perioden 2017-2020 forlænger nærværende forslag de gældende bestemmelser,
hvorfor forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser. For perioden 2017-
2020 foreslås det at videreføre den nuværende niveau for kvotetildelingen, og dermed vil
den danske auktionspulje være uændret for denne periode. Det estimeres, at vedtagelse af
forslaget og forlængelse af de gældende regler vil medføre, at statens indtægter vil være på
ca. 23 mio. kr. i perioden 2017-2020, jf. Energistyrelsens kvotepris i basisfremskrivning.
For perioden 2021-2030 vil kvotemængden ifølge forslaget blive reduceret årligt med den
lineære reduktionsfaktor, der gælder for de øvrige kvotebelagte sektorer, hvilket kan
medføre en reduktion i statens provenu afhængigt af udviklingen i kvoteprisen. Det
estimeres ud fra en årlig lineær reduktion af kvotemængden på 2,2, pct. og kvoteprisen i
Energistyrelsens basisfremskrivning, at vedtagelse af forslaget vil medføre et mindre
provenutab over perioden 2021-2030 på ca. 10,5 mio. kr. Det bemærkes herunder, at der
med revisionsklausulen lægges op til at revidere direktivet igen, når der er bedre klarhed
omkring implementeringen af GMBM.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
For perioden 2017-2020 forlænger nærværende forslag de gældende bestemmelser,
hvorfor forslaget vurderes ikke at have erhvervsøkonomiske konsekvenser.
For perioden 2021-2030 vil kvotemængden ifølge forslaget blive reduceret årligt med den
lineære reduktionsfaktor, hvilket forventes at medføre et øget kvotekøbsbehov for
luftfartsoperatørerne. Det estimeres ud fra en årlig lineær reduktion af kvotemængden på
2,2, pct. og kvoteprisen i Energistyrelsens basisfremskrivning, at vedtagelse af forslaget vil
Side 5/8
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 243: Samlenotat om EU’s kvotehandelssystem vedrørende luftfartsaktiviteter
1762089_0006.png
medføre erhvervsøkonomiske konsekvenser for de danske luftfartsoperatører over
perioden 2021-2030 på ca. 38 mio. kr.
Nærværende forslag forlænger de gældende bestemmelser, hvorfor forslaget
vurderes ikke at have væsentlige administrative
konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Nærværende forslag forlænger de gældende bestemmelser, hvorfor forslaget
vurderes ikke
at have væsentlige konsekvenser for beskyttelsesniveauet. Isoleret set medfører forslaget en
reduktion i miljøbeskyttelsesniveauet ift. til det fulde anvendelsesområde, idet flyvninger til
og fra EU/EØS ikke er o fattet. Det vurderes dog, at EU’s kvoteha delssyste og pres fra EU
har bidraget til, at det er lykkedes at vedtage en global regulering i ICAO, og at der således
globalt vil blive tale om en positiv indvirkning på miljøet på sigt. Der er dermed tale om en
midlertidig forringelse af beskyttelses-niveauet.
Forslaget vurderes ikke herudover at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring i Specialudvalget for Energi-, Forsyning- og Klimapolitik. Der er
modtaget høringssvar fra Dansk Luftfart og Dansk Industri, Netværket for Bæredygtig
Transport og Det Økologiske Råd.
Dansk Luftfart og Dansk Industri (DI) støtter ubetinget op om forslaget. Dansk Luftfart og DI
fremhæver, at det er af central betydning for dansk luftfart, at der hersker ensartede forhold
på det globale luftfartsmarked. Det forudsætter en globalt fungerende model, hvilket ICAO-
modellen er et udtryk for. Endvidere fremhæver Dansk Luftfart og DI, at et forsøg på at
ophæve u dtagelse i EU’s kvoteha delssyste vedrøre de EØS-eksterne
flyvninger ikke vil
have stor sandsynlighed for at lykkes. Tværtimod vil der med stor sikkerhed blive ny konflikt
med de magtfulde tredjelande, en konflikt, der vil lede ressourcerne væk fra den vigtige
implementering af CORSIA. Endelig fremhæver Dansk Luftfart og DI, at Kommissionen
foreslår, at den får adgang til delegerede retsakter med henblik på at fastsætte passende
overvågning, rapportering og verifikation af emissioner. I den gældende
kvotehandelsstruktur er disse aktiviteter uproportionalt ressourcebelastende, i særdeleshed
for mindre og mellemstore operatører. Dette forhold bør forbedres markant under CORSIA,
så derfor anbefaler Dansk Luftfart og DI, at adgangen til delegerende retsakter begrænses
markant.
Netværket for Bæredygtig Transport ser ingen grund til at undtage EØS-eksterne flyvninger
for EU-politiske tiltag og anbefaler derfor ikke en forsættelse af den nuværende ordning.
Netværket for Bæredygtig Transport fremhæver, at luftfarten bidrager til store udledninger
af miljø-
og kli askadelige gasser, og at EU’s kvoteha delssyste ikke har for ået at
regulere og reducere luffartens skadelige effekter på miljø og klima. Netværket for
Bæredygtig Transport mener ikke, at ICAO er rustet til at pålægge luftfarten de
begrænsninger, som er nødvendige for at gøre transportsektoren bæredygtig og ser deres
arbejde med GMBM som fodslæbende for luftfartens reduktionsindsats. Netværket for
Bæredygtig Transport mener, at emnet bør tages op i de internationale klimaforhandlinger
for, at man sikrer, at luftfarten også bidrager til at nå Parisaftalens målsætninger, og at det
Side 6/8
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 243: Samlenotat om EU’s kvotehandelssystem vedrørende luftfartsaktiviteter
1762089_0007.png
er EU, som bør gå i front. Det foreslås hertil, at kvotehandelssystemet erstattes af en effektiv
miljø-og klimaregulering af flytransporten i EU, så fly belastes med miljø-og
klimaomkostninger i forhold til deres miljø- og klimapåvirkning, og at EU sætter bindende mål
om en gradvis reduktion af sektorens klimabelastning. Netværket for Bæredygtig Transport
anbefaler derfor, at EU ETS snarest bør omlægges, så reguleringen kommer til at virke efter
hensigten, og at EU skal søge samarbejde med lande uden for EU om fælles effektiv
regulering.
Det Økologiske Råd anbefaler, at man genoptager det fulde anvendelsesområde i erkendelse
af, at det, ICAO har besluttet, er langt fra, hvad der er nødvendigt for at reducere luftfartens
udledninger tilstrækkeligt til, at EU kan honorerer sine forpligtelser ift. Parisaftalen.
Anbefalingen skal ses i lyset af, at den kraftigt stigende udledning fra fly- og skibstrafik
underminerer og eliminerer effekten af de tiltag, der ellers er lavet i EU inden for
vejtransporten. Det Økologiske Råd retter dertil også en skarp kritik af ICAO, som de ikke
mener agter opgaven om at sikre de nødvendige CO2-reduktioner fra flytrafikken. Det
anbefales derfor, at EU fastsætter egne CO2-krav for alt flytrafik i EU og arbejder for at
opsætte globale mål for sektoren direkte under klimaforhandlinger i stedet for under ICAO.
Endvidere
a befales det, at EU i dsker a tallet af gratiskvoter for luftfarte u der EU’s
kvotehandelssystem, og at EU forbereder en brændstofbeskatning på linje med andre
sektorer for at mindske sektorens særbegunstigelse.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række medlemsstater finder det præmaturt, at man allerede nu beslutter, at
kvotetildelingen fra 2021 skal reduceres med den lineære reduktionsfaktor, og ønsker
derfor at fjerne referencen hertil i Kommissionens forslag. Hovedparten af medlemsstaterne
ønsker dog at fastholde den lineære reduktionsfaktor i forslaget for at sende et politisk
signal om, at også
luftfarte skal idrage til at å EU’s reduktio s ål for
.
En større gruppe medlemsstater ønsker mere klare definerede rammer for den foreslåede
revisionsklausul. Et flertal af medlemsstater har støttet op om en mere klar tidsramme for,
hvornår rapporteringen samt revisionen skal finde sted, som vil sikre, at den finder sted tids
nok forud for ikrafttrædelsen af GMBM.
En gruppe medlemsstater har ønsket, at bestemmelserne for den nødvendige overvågning,
rapportering og verifikation i forbindelse med implementeringen af GMBM skal vedtages
ved gennemførelsesretsakter for at sikre større inddragelse af medlemsstaterne. Der har
været opbakning hertil blandt et flertal af medlemsstater.
Endelig efterspørger en gruppe medlemsstater simplificering for små udledere, der opererer
EØS-internt, for at lette den administrative byrde yderligere.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter op om det fremsatte forslag, som i høj grad viderefører gældende
bestemmelser.
I lyset af at international luffart tegner sig for 3 pct. af de globale udledninger og med en
fortsat vækst vurderes det hensigtsmæssigt, at sektoren omfattes af fælles klimaregulering,
Side 7/8
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 243: Samlenotat om EU’s kvotehandelssystem vedrørende luftfartsaktiviteter
1762089_0008.png
der ligeledes kan bidrage til at sikre ensartede konkurrenceforhold for luftfartsindustrien i
EU. Det vurderes derfor hensigtsmæssigt, at eksterne EØS-flyvninger til og fra tredjelande
fortsat u dtages EU’s kli areguleri g for at sikre et
godt forhandlingsklima i ICAO mhp. at
kunne fastlægge en global klimaregulering for luftfart. Regeringen støtter på denne
baggrund op om at videreføre de gældende bestemmelser for 2017-2020, indtil der er
klarhed omkring en global regulering.
Herudover vurderes det hensigtsmæssigt, at luftfarten fremover generelt følger samme
regulering,
so alle a dre sektorer o fattet af EU’s kvoteha delssyste . Regeri ge
støtter derfor op om, at luftfartskvotemængden fra 2021-2030 reduceres med den lineære
reduktionsfaktor.
Samtidig finder regeringen det vigtigt, at de tiltag, som lemper den administrative byrde af
såvel administrationen som håndhævelsen af bestemmelserne, videreføres.
Endeligt bakker man fra dansk side op om en hurtig implementering af direktivforslaget, idet
den gældende undtagelse formelt udløb i 2016.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg. Grund- og
nærhedsnotat er oversendt den 3. marts 2017.
Side 8/8