Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 24
Offentligt
Udkast
til
Bekendtgørelse om ordning for økonomisk risikoafdækning i forbindelse med geotermiboringer
I medfør af § 1, stk. 2, § 2, stk. 1, 2, 4 og 5, § 4, stk. 4, § 5 og § 7, stk. 2 i lov nr. 736 af 01/06/2015 om en
ordning for økonomisk risikodækning i forbindelse med geotermiboringer fastsættes:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Risikoafdækningsordningen er en frivillig ordning, der har til formål at fremme udnyttelsen af
geotermisk energi i Danmark ved at begrænse den økonomiske risiko, der er forbundet med
geotermirelaterede boreprojekter. I risikoafdækningsordningen kan deltage rettighedshavere, der ønsker at
investere i og gennemføre geotermirelaterede boreprojekter som nærmere beskrevet i denne bekendtgørelse.
§ 2.
I denne bekendtgørelse gælder følgende definitioner:
Boreprojekt
er den del af et geotermiprojekt, der vedrører boring, uddybning og prøvepumpning af de
geotermiske brønde.
Borebudget
er den del af anlægsbudgettet i et geotermiprojekt, der vedrører boreprojektet som nærmere
specificeret og afgrænset i Rådets vejledning jf. § 8.
Risikoafdækningsordningen
er en ordning for økonomisk risikoafdækning i forbindelse med et boreprojekt.
Primære reservoir
er det reservoir, som ud fra rettighedshaverens samlede vurdering er det mest attraktive,
og som projektet i første omgang retter sig mod at bore til og udbygge.
Prøvepumpning
er en testpumpning for bestemmelse af reservoirets egenskaber, som foretages umiddelbart
efter boring og udbygning af brønden. Prøvepumpning skal udføres efter en af Rådet godkendt procedure
fastlagt i Rådets vejledning jf. § 8.
Rettighedshaver
er rettighedshavere, der efter undergrundsloven har tilladelse til efterforskning og
indvinding af geotermisk energi i Danmark.
Rådet
er det af energi-, forsynings- og klimaministeren udpegede ekspertråd for risikoafdækningsordningen.
Ydelsesgrad
er udtryk for, hvilken energimængde reservoiret kan yde i forhold til det forventede og
bestemmes som den målte ydelsesfaktor i procent af den forventede ydelsesfaktor.
Målt ydelsesfaktor
beregnes af rettighedshaveren ud fra resultaterne af målinger af de vandledende
egenskaber samt temperatur i reservoiret som produktet af den forventede transmissivitet (Darcy-meter) og
temperatur (C) bestemt i forbindelse med prøvepumpningen af det pågældende reservoir i henhold til bilag x.
Forventet ydelsesfaktor
bestemmes ud fra de geologiske vurderinger, som ligger til grund for projektets
godkendelse i risikoafdækningsordningen som produktet af den forventede transmissivitet (Dm) og
temperatur (C) i det pågældende reservoir.
Kapitel 2
Risikoafdækningsordningen
§ 3.
Risikoafdækningsordningen består af en borerisikodækning, en reservoirrisikodækning og en
totalskadedækning jf. §§ 4-6.
Stk. 2.
De tre risikodækninger er gældende for deltagende rettighedshavere fra boringen påbegyndes, og
indtil boreprojektet afsluttes, som angivet i §§ 4-6.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Høring af to bekendtgørelser om geotermiordningen, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
§ 4.
Totalskadedækningen giver delvis dækning af boreomkostningerne i tilfælde, hvor et påbegyndt
boreprojekt må indstilles, inden det har været muligt at udføre prøvepumpning af den første geotermiske
brønd. Totalskadedækningen kan kun tegnes sammen med borerisiko- og reservoirrisikodækningerne og
dækker den første brønd i ekstraordinære tilfælde, hvor projektet ikke kan gennemføres, og hvor bore- og
reservoirrisikodækning ikke finder anvendelse.
Stk. 2.
For at totalskadedækningen kan udløses, skal følgende betingelser være opfyldt:
1) Rettighedshaveren har indstillet projektet, inden den første boring har testet det primære reservoir
eller et af eventuelle sekundærer reservoirer.
2) De i projektet faktisk afholdte dokumenterede boreomkostninger for den første boring overskrider
100 pct. af det af Rådet godkendte borebudget for første geotermibrønd.
3) Rettighedshaveren har været i god tro med hensyn til muligheden for at gennemføre boringen inden
for rimelig tid og inden for rimelige omkostningsforventninger.
4) Rettighedshaveren anmoder Rådet om totalskadedækning skriftligt umiddelbart efter boringens
afslutning.
Stk. 3.
Beregningen af dækning efter denne ordning fastlægges i Rådets vejledning jf. § 8.
Stk. 4.
Dækningsomfanget udgøres af det mindste af følgende beløb:
1) 75 pct. af borebudgettet for den første boring.
2) Risikoafdækningsordningens likvide beholdning på tidspunktet for anmodning om dækning.
Stk. 5.
Totalskadedækningen dækker ikke i de tilfælde, hvor det kan påvises, at rettighedshaveren har
fortsat boringen på et tidspunkt, hvor det burde have stået klart, at boringen ikke kunne gennemføres til et
tilfredsstillende resultat.
Stk. 6.
Dækningen kan ikke overstige risikoafdækningsordningens likvide beholdning på tidspunktet for
anmodning om dækning.
§ 5.
Borerisikodækningen giver delvis dækning af budgetoverskridelser for den første og den anden brønd
i et boreprojekt. Borerisikodækningen kan kun tegnes i forening med reservoirrisikodækning og
totalskadedækning, men kan udbetales uafhængigt af risikoafdækningsordningens øvrige dækninger og
uanset om rettighedshaveren vælger at gennemføre eller indstille boreprojektet.
Stk. 2.
For at borerisikodækningen kan udløses, skal følgende betingelser være opfyldt:
1) Borebudgettet er godkendt af Rådet og overskredet med mere end 15 pct.
2) Rettighedshaveren har skriftligt anmodet Rådet om dækning senest 4 uger efter boringens afslutning.
Stk. 3.
Beregningen af dækning efter denne ordning fastlægges i Rådets vejledning jf. § 8.
Stk.4.
For den del af budgetoverskridelsen, der ligger mellem 15 pct. og 40 pct. af det godkendte
borebudget, dækkes 80 pct. af budgetoverskridelsen. For den del af budgetoverskridelsen, der ligger mellem
40 pct. og 65 pct. af det godkendte borebudget, dækkes 40 pct. af budgetoverskridelsen.
Budgetoverskridelser, der overstiger 65 pct. af det godkendte borebudget, dækkes ikke.
Stk. 5.
Budgetoverskridelsen beregnes for hver brønd som forskellen mellem det godkendte borebudget
og de faktisk afholdte og dokumenterede samlede udgifter for den aktuelle brønd, svarende til posterne i
borebudgettet.
Stk.6.
Dækningen efter denne bestemmelse kan ikke overstige risikoafdækningsordningens likvide
beholdning på anmeldelsestidspunktet.
§ 6.
Reservoirrisikodækningen giver delvis dækning af boreomkostningerne i de tilfælde, hvor den første
eller anden geotermibrønd i et projekt ikke yder som forventet ifølge ydelsesforventningerne til projektet.
Dækningen kan kun tegnes sammen med borerisiko- og totalskadedækningen, men kan udbetales, uanset om
rettighedshaveren efter prøvepumpningen beslutter at fortsætte eller indstille projektet.
Stk. 2.
For at reservoirrisikodækningen kan udløses, skal følgende betingelser være opfyldt:
1) Der er foretaget en prøvepumpning af brønden i henhold til Rådets vejledning.
2) Den beregnede ydelsesgrad for det pågældende reservoir er mindre end 70 pct.
3) Rettighedshaveren har skriftligt anmodet Rådet om reservoirrisikodækning senest 4 uger efter
prøvepumpningens afslutning.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Høring af to bekendtgørelser om geotermiordningen, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1677928_0003.png
Stk. 3.
Reservoirdækningen omfatter det primære reservoir, men hvis det efter prøvepumpningen har en
ydelsesgrad på mindre end 70 pct., eller hvis reservoiret ikke eksisterer, kan rettighedshaveren fortsætte med
brøndarbejdet og foretage en udbygning og prøvepumpning af et evt. sekundært reservoir. Ydelsesgraden for
det sekundære reservoir beregnes som den målte ydelsesfaktor for det sekundære reservoir i procent af den
forventede ydelsesfaktor for det primære reservoir. Hvis ydelsesgraden også i dette tilfælde er mindre end 70
pct., vil rettighedshaveren være berettiget til dækning under reservoirrisikodækningen.
Stk. 4.
Dækningsomfanget fastsættes ud fra ydelsesgraden for de prøvepumpede reservoirer. Hvis den
højeste ydelsesgrad er mindre end 30 pct., dækkes 75 pct. af det godkendte borebudget for den første boring.
Er ydelsesgraden større end 30 pct. dækkes en andel af borebudgettet for første boring svarende til
75%
����(70% − ��������������������������������������������%)
(70% − 30%)
Stk. 5.
Beregningen af dækning efter denne ordning fastlægges i Rådets vejledning jf. § 8.
Stk. 6.
Dækningen kan ikke overstige risikoafdækningsordningens likvide beholdning på
anmeldelsestidspunktet.
Kapitel 3
Rådet og dets sekretariat
§ 7.
Energi-, forsynings- og klimaministeren udpeger et råd (herefter Rådet) bestående af 1 formand og op
til 5 medlemmer, som sammensættes ud fra deres ekspertise og faglige niveau indenfor geologi, herunder
undergrunds- og reservoirforhold, boreteknologi, herunder budgettering og projektledelse for boringer,
økonomi og økonomistyring i geotermiprojekter og fjernvarmeforhold og jura.
Stk. 2.
Medlemmerne af Rådet er uafhængige og udpeges for en periode af 4 år.
Stk. 3.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte et honorar til formanden og
rådsmedlemmerne.
Stk. 4.
Energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætter Rådets forretningsorden.
Stk. 5.
Rådet udarbejder en årsberetning til energi-, forsynings- og klimaministeren. Årsberetningen skal
indeholde en redegørelse over det forgangne års rådsarbejde, herunder antallet af behandlede ansøgninger,
regnskab samt en oversigt over rådsmedlemmernes deltagelse i rådsmøder.
Stk. 6.
Rådet kan træffe afgørelse om følgende:
1) Godkendelse af en rettighedshavers deltagelse i risikoafdækningsordningen efter kap. 4.
2) Start- og slutdato for den periode, hvor et projekt er dækket af risikoafdækningsordningen.
3) Endelig godkendelse af udbetaling af dækning efter kap. 5.
4) Vejledninger om risikoafdækningsordningen, ansøgningernes indhold, procedure og administration
m.v.
Stk. 7.
Rådet træffer tillige afgørelse om risikoafdækningsordningens nedlukning i tilfælde af, at der ikke
er tilstrækkelige midler eller boreprojekter til at opretholde risikoafdækningsordningen. Ved nedlukning af
risikoafdækningsordningen tilbagebetales de resterende midler først til staten svarende til det oprindelige
statslige tilskud, resten tilbagebetales til eventuelle rettighedshavere for deltagende boreprojekter
proportionalt i forhold til deres betalinger efter § 14.
§ 8.
Rådet udarbejder en vejledning om dokumentation og behandling af ansøgning og godkendelse,
herunder om ansøgningsproceduren, ansøgningens form og indhold, tidsfrister, vilkår for godkendelse, vilkår
for overdragelse af deltagelse og vilkår for dækning efter risikoafdækningsordningen. Rådet kan desuden
fastsætte regler for den dokumentation, ansøgeren skal fremlægge for at opnå godkendelse.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Høring af to bekendtgørelser om geotermiordningen, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
§ 9.
Rådets afgørelser efter denne bekendtgørelse eller regler udstedt i medfør heraf kan påklages til
klima-, energi-, og bygningsministeren for så vidt angår retlige spørgsmål, jf. § 6, stk. 1, 1. pkt. i Lov nr. 736
af 01/06/2015 om en ordning for økonomisk risikodækning i forbindelse med geotermiboringer. Klage skal
være indgivet skriftligt senest 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt ansøgeren jf. samme lov.
§ 10.
Energistyrelsen er sekretariat for Rådet.
Stk.2.
Sekretariatet bistår Rådet med den daglige drift af risikoafdækningsordningen, herunder behandling
af ansøgninger.
Stk. 3.
Sekretariatet varetager korrespondance mellem Rådet, rettighedshavere og øvrige involverede
parter og øvrig administration indenfor journalisering, arkivering og videredistribution af ansøgninger og
andre dokumenter til Rådet og dets medlemmer.
Kapitel 4
Ansøgning om deltagelse i risikoafdækningsordningen
§ 11.
Ansøgning om deltagelse i risikoafdækningsordningen skal indsendes som elektronisk post til
Rådets sekretariat.
Stk. 2.
Ansøgerne skal efter anmodning fra sekretariatet aflevere yderligere oplysninger.
Stk. 3.
Indsendelsestidspunktet regnes fra det tidspunkt, hvor en fyldestgørende ansøgning er modtaget i
sekretariatet.
Stk. 4.
Betingelserne for deltagelse i risikoafdækningsordningen er følgende:
1) Rådets godkendelse.
2) Betaling for deltagelse i risikoafdækningsordningen efter bestemmelserne i kapitel 4.
3) At der er tilstrækkelig likviditet i risikoafdækningsordningen til at kunne dække den størst mulige
skade jf. §§ 4-6.
4) At rettighedshaver ikke har mulighed for at dække sit boreprojekt igennem en eller flere forsikringer,
der kunne have været indhentet til en rimelig pris og acceptable vilkår.
Stk. 5.
Det er foruden betingelserne i 1), 2), 3) og 4) en betingelse for dækning af skade efter
bestemmelserne i §§4-6, at Rådet efterfølgende godkender udbetalingen.
Stk. 6.
Rettighedshaveren skal have mulighed for at gøre sig bekendt med den til rådighed værende
likviditet i risikoafdækningsordningen inden ansøgningen.
§ 12.
Behandlingen af ansøgninger påbegyndes løbende i den rækkefølge de modtages.
Stk. 2.
Hvis der er meddelt endeligt tilsagn om udbetaling af dækning efter risikoafdækningsordningen for
alle de midler der er til rådighed, sætter sekretariatet behandling af senere modtagne ansøgninger i bero.
Behandlingen af modtagne ansøgninger genoptages og færdigbehandles af sekretariatet, når der igen er
midler i risikoafdækningsordningen.
Stk. 3.
Ansøgninger behandles ved genoptagelse efter stk. 2 i den rækkefølge, de er modtaget. Når alle
tilsagn er udnyttet og midlerne i risikoafdækningsordningen er disponeret, meddeles afslag på resterende
ansøgninger.
§ 13.
Ansøgning om deltagelse i risikoafdækningsordningen skal vedlægges alle oplysninger, som
påkræves i Rådets vejledning jf. § 9.
§ 14.
Rådet opkræver betaling i forbindelse med godkendelse af en rettighedshavers deltagelse i
risikoafdækningsordningen. Betaling fastsættes til 13,5 % af borebudgettet for et projekts første brønd og 9,0
% af borebudgettet for et projekts anden brønd.
§ 15.
For et boreprojekt, der gennemføres af flere parter i fællesskab, er det en betingelse for at opnå
godkendelse af deltagelse i risikoafdækningsordningen, at én part ansøger om deltagelse på alles vegne. De
enkelte medindehavere af tilladelsen hæfter solidarisk for erstatningskrav i medfør af undergrundslovens §
35 og for opfyldelse af forpligtelser over for staten i henhold til denne tilladelse.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Høring af to bekendtgørelser om geotermiordningen, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Stk. 2.
Ansøgninger om deltagelse i risikoafdækningsordningen for boreprojekter, der gennemføres af
flere parter i fællesskab, skal udover de angivne oplysninger angivet i § 13 vedlægges følgende:
1) Fuldmagt fra de øvrige parter til ansøgeren.
2) Specifikation af fordelingen af hvilke udgifter og hvilke dele af ansvaret for et boreprojekt, der
påhviler hver enkelt ansøger.
§ 16.
Rådet kan meddele afslag på en ansøgning, hvis ansøgeren ikke efter anmodning har indsendt en
fyldestgørende ansøgning jf. § 13 og § 15 eller nødvendige oplysninger om boreprojektet inden en fastsat
frist.
Kapitel 5
Anmodning om udbetaling af dækning
§ 17.
Anmodning om udbetaling efter §§ 4-6 skal indsendes som elektronisk post til Rådets sekretariat.
Anmodningen skal dokumentere, at betingelserne for dækning er opfyldt, herunder tidsfrister. Rådet kan
træffe afgørelse om, at der ikke kan ske udbetaling, hvis ansøgningen om udbetaling af dækning ikke er
indgivet rettidigt.
§ 18.
Det er en betingelse for udbetaling af dækning til boreprojekter, der gennemføres af flere parter i
fællesskab, at ansøgeren der søgte om deltagelse jf. § 15, også ansøger om udbetalingen af dækning.
Den
ansøgende deltager fordeler udbetalingen af risikoafdækning til de øvrige parter efter byrdefordelingen i §
15, stk. 2, 2).
§ 19.
Enhver, der anmoder om udbetaling af dækning efter denne bekendtgørelse, er forpligtet til efter
anmodning fra Rådet eller Rådets sekretariat at afgive enhver oplysning, der har betydning for udbetaling af
dækning.
§ 20.
Dækningen udgøres af det beløb, der fremgår af Rådets afgørelse.
Kapitel 6
Bortfald og tilbagebetaling af dækning
§ 21.
Rådet kan træffe afgørelse om, at dækning efter denne bekendtgørelse helt eller delvist bortfalder
hvis:
1) Ansøgeren har afgivet urigtige eller vildledende oplysninger af betydning for ansøgningen om
deltagelse i Risikoafdækningsordningen jf. kapitel 4 og/eller ansøgning om udbetaling af dækning jf.
kapitel 5.
2) Et boreprojekt ikke er gennemført i overensstemmelse med projektbeskrivelsen i ansøgningen eller
de vilkår, der lå til grund for Rådets godkendelse af ansøgningen.
3) Skader, tab og budgetoverskridelser er forårsaget af rettighedshaver eller operatørens uagtsomhed,
manglende myndighedstilladelser eller manglende overholdelse af indhentede tilladelser.
4) Øvrige betingelser for tilsagn om deltagelse i risikoafdækningsordningen eller udbetaling af dækning
viser sig ikke at være opfyldt, eller
5) Ansøgeren i øvrigt ikke overholder regler fastsat i medfør af risikoafdækningsordningen.
Stk. 2.
Hvis dækningen i de tilfælde, der er nævnt i stk. 1, nr. 1-4, er blevet udbetalt, kan Rådet bestemme,
at det udbetalte beløb skal tilbagebetales efter § 4 i lov nr. 736 af 01/06/2015 om en ordning for økonomisk
risikodækning i forbindelse med geotermiboringer.
Stk. 3
Hvis flere virksomheder har modtaget udbetalinger på baggrund af et projekt, som virksomhederne
gennemfører i fællesskab, hæfter virksomhederne solidarisk for krav om tilbagebetaling efter stk. 2.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Høring af to bekendtgørelser om geotermiordningen, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Kapitel 7
Tilsyn og kontrol
§ 22.
Energistyrelsen fører tilsyn med, at risikoafdækningsordningen og vilkår for deltagelse i
risikoafdækningsordningen overholdes.
Stk.2.
Enhver, der modtager udbetaling af dækning efter denne bekendtgørelse, er forpligtet til efter
anmodning fra Energistyrelsen at afgive enhver regnskabsmæssig oplysning, der har betydning for
Energistyrelsens kontrol med, at de fastsatte vilkår overholdes.
§ 23.
Ansøgere og deltagere i risikoafdækningsordningen har pligt til at meddele Energistyrelsen enhver
oplysning, som har betydning for deltagelse i risikoafdækningsordningen, udbetaling af dækning og/eller for
kontrollen af at fastsatte vilkår overholdes.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan hos ansøgere og deltagere i risikoafdækningsordningen indhente alle sådanne
oplysninger, som er nødvendige for varetagelsen af de i loven nævnte opgaver.
Stk. 3.
Ansøgere og deltagere i risikoafdækningsordningen, skal efter anmodning fra ministeren eller den,
ministeren bemyndiger hertil, yde den fornødne hjælp ved gennemførelse af kontrol, og det materiale, der er
nævnt i stk. 1, skal udleveres eller indsendes til ministeren eller den, ministeren bemyndiger hertil, på dennes
begæring.
Kapitel 8
Strafbestemmelser
§ 24.
Medmindre højere straf er forskyldt efter de øvrige lovgivning, straffes med bøde den, der giver
urigtige eller vildledende oplysninger af betydning i forbindelse med ansøgning om at blive optaget i
Risikoafdækningsordningen eller anvender udbetalte beløb jf. § 7, stk. 2 i Lov nr. 736 af 01/06/2015 om en
ordning for økonomisk risikodækning i forbindelse med geotermiboringer.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5.
kapitel.
Kapital 8
Ikrafttræden
§ 25.
Denne bekendtgørelse træder i kraft 1. januar 2017.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, den XXXXX 2016
Minister/
ZZZ