Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 237
Offentligt
1760628_0001.png
Høringsnotat vedr. bekendtgørelse om It-beredskab i el- og
naturgassektorerne
Kontor/afdeling
Center for Forsyning
Dato
17. maj 2017
J nr.
2017-988
JCV/MMO/SMT
Udkast til bekendtgørelse om it-beredskab i el- og naturgassektorerne har været
udsendt i ekstern høring i perioden den 13. januar til 14. februar 2017. Et udkast til
samme bekendtgørelse har tidligere været i høring i forbindelse med høring af
udkast til L68 lovforslag om ændring af lov om elforsyning og lov om
naturgasforsyning (beredskab for forsyningskritiske it-systemer i el- og
naturgassektoren) fra den 22. august til den 19. september 2016. Dette
høringsnotat omhandler alene den seneste høringsperiode, dog inddrages tidligere
høringssvar i de tilfælde, hvor høringsparterne henviser til tidligere afgivne svar.
Høringsnotatet redegør indledningsvis for de væsentligste punkter i høringssvarene
knyttet til hovedemner, og efterfølgende behandles en række bemærkninger
relateret til konkrete paragraffer. Ønskes der detaljerede oplysninger om
høringssvarenes indhold, henvises der til de fremsendte høringssvar.
Energistyrelsens bemærkninger til høringssvarene er angivet med kursiv efter hvert
emne.
Udover de i høringsnotatet behandlede punkter indeholder høringssvarene en
række mere tekniske og redaktionelle kommentarer til bekendtgørelsen. Disse
kommentarer er efterfølgende indarbejdet i bekendtgørelsen i fornødent omfang.
Energistyrelsen (ENS) har modtaget i alt 11 eksterne høringssvar:
Følgende høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til udkastet til
bekendtgørelsen: Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier, Danske Universiteter,
SRF Skattefaglig Forening.
Følgende eksterne høringsparter har fremsendt bemærkninger til udkastet til
bekendtgørelsen: Dansk Energi (DE), Dansk Gasdristribution (DGD), Sekretariatet
for Energitilsynet (SET), FSR - danske revisorer (FSR), Radius Elnet A/S,
Vestjyske Net A/S, Verdo A/S og Dansk Industri (DI).
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/15
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 237: Orientering om udstedelse af ny bekendtgørelse om it-beredskab for el- og naturgassektorerne
1760628_0002.png
ENS har endvidere inkluderet høringssvar fra Energinet.dk (ENDK) i dette
høringsnotat, idet bemærkninger fra ENDK vurderes at være af væsentlig karakter.
1. Tidsfrister
DE, Radius Elnet, Verdo, DGD og Vestjyske Net har udtrykt bekymring om de i
bekendtgørelsen beskrevne tidsfrister for implementering af bekendtgørelsen. Der
lægges til grund for denne bekymring, at der er tale om et komplekst område (DE),
samt at kvaliteten af it-beredskabsarbejdet vil være sammenhængende med den
tidsramme, der afsættes (Verdo). Endvidere lægges til grund, at der vil være øgede
omkostninger ved at gennemføre arbejdet med kort tidsfrist (DE og Vestjyske Net),
samt at en kort tidsfrist begrænser muligheden for at udnytte mulige synergieffekt,
som der er med andet beslægtet arbejde og myndighedskrav (DE og Radius Elnet).
Det påpeges imidlertid, at it-beredskabsarbejdet og det almene beredskabsarbejde
med fordel kan have samme frister, da der er synergi mellem opgaverne (DE).
ENDK har anbefalet, at synkronisere fristerne, så fremsendelsesfristen for it-
beredskabsplaner, beredskabsplaner for almen beredskab samt risiko- og
sårbarhedsvurderingerne er 1. september fremadrettet. ENDK har desuden
pointeret, at afleveringen bør styres af det vigtigste, som skal godkendes af
tilsynsmyndigheden, hvilket er beredskabsplanerne.
ENS’
bemærkninger:
Høringssvarene afspejler, at implementering af bekendtgørelsen for flere
virksomheder vil aflede arbejdsopgaver, hvilket inkluderer risiko- og
sårbarhedsvurderinger, udarbejdelse af beredskabsplaner samt iværksættelse af
tiltag og beredskabsforanstaltninger. ENS anerkender, at dette arbejde vil kunne
aflede omkostninger i arbejdstid og evt. ekstern bistand. Disse omkostninger er
beregnet på baggrund af et tidligere udkast til bekendtgørelsen af Ernst & Young
på vegne af Erhvervsstyrelsen. Opgørelsen af disse omkostninger er opgjort i
tidligere offentliggjort rapport. De gennemførte beregninger anses for at tage højde
for områdets kompleksitet, ligesom beregningerne anses for at tage højde for
synergi med andet beredskabsarbejde i virksomhederne.
Det bemærkes, at beredskabsarbejde generelt ikke kan anses for stationært, men
at beredskabet kræver løbende analyse og justering i takt med forandrede vilkår af
såvel beslægtede myndighedskrav og andet beredskabsarbejde samt udviklingen i
de enkelte virksomhederes forhold og konkrete trusler. Det er derfor
hensigtsmæssigt hurtigst muligt at få startet it-beredskabsarbejdet, velvidende at
det vil kræve efterfølgende tilpasning.
Det anerkendes imidlertid, at en kort frist mellem første og anden risiko- og
sårbarhedsvurdering og beredskabsplan kan være unødigt fordyrende og ikke giver
mulighed for, at virksomhederne kan indsamle erfaringer med egne it-
beredskabsplaner, før de revideres. Det findes endvidere relevant at præcisere i
bekendtgørelsen, at det er virksomhedernes beredskabsplaner, der skal
fremsendes til ENDK til godkendelse.
Side 2/15
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 237: Orientering om udstedelse af ny bekendtgørelse om it-beredskab for el- og naturgassektorerne
1760628_0003.png
På ovennævnte baggrund har ENS fundet det relevant at udskyde fristen for den
første fremsendelse af virksomhedernes ROS-konklusioner til den 1. oktober 2017
og fremsendelsen af virksomhedernes it-beredskabsplaner til den 1. januar 2018.
Herefter er det hensigten at synkronisere disse frister med tilsvarende frister i
bekendtgørelser om beredskab for elsektoren og naturgassektoren, således at
disse frister i alle tre bekendtgørelser fremadrettet vil være 1. september, første
gang 1. september 2018. Der gælder forskellig frekvens for virksomhedernes
udarbejdelse af risiko- og sårbarhedsvurderinger og it-beredskabsplaner afhængig
af virksomhedens kategorisering. Ved behov for opdatering af virksomhedens
risiko- og sårbarhedsvurdering imellem nævnte frister skal virksomhedens
beredskabsplan opdateres senest 3 måneder efter gennemførelse af en risiko- og
sårbarhedsvurdering.
2. Gennerelle bestemmelser og den risikobaserede tilgang til it-beredskab
ENDK, DI og Vestjyske Net har udtrykt generel støtte til, at der tages initiativ til en
styrkelse af it-beredskabet. Dette afspejles ligeledes i tidligere fremsendte
høringssvar fra FSR. FSR har henvist til deres tidligere fremsendte høringssvar,
hvoraf der udtrykkes bekymring vedr. den risikobaserede tilgang til it-beredskabet
og dermed de øgede krav til it-beredskabet.
ENS’
bemærkninger:
Høringssvarene indikerer, at it-beredskabet er et væsentligt område, der fortsat bør
have bevågenhed. Den risikobaserede tilgang kræver en lokal forankring af it-
beredskabet, hvilket medfører risiko for, at det kan være vanskeligt at omsætte
myndighedskrav til krav i den lokale kontekst, som pointeret af FSR. Den valgte
risikobaserede tilgang til området fastholdes, vel vidende at dette kan medføre et
fokus på risiko- og sårbarhedsvurderingerne frem for specifikke tiltag.
3. Fortrolighed
DE har påpeget, at it-sikkerhed i modsætning til meget andet beredskabsarbejde
beror på ondsindede, menneskeskabte aktiviteter og handlinger, hvorfor der er et
behov for fortrolighed. DE ønsker derfor, at planmaterialet alene stilles til rådighed
ved personligt møde.
ENS’
bemærkninger:
ENS deler DE’s opfattelse af, at der er behov for beskyttelse af følsomme
oplysninger i forbindelse med it-beredskabsarbejdet. Det er imidlertid en
forudsætning for ENDK’s koordinerende arbejde og tilsynsarbejdet, at der kan
udveksles oplysninger mellem virksomheder, ENDK og myndighederne. Såfremt
nogle informationer vurderes at være følsomme, anbefales det, at dette fremgår
tydeligt af materialet, ligesom forholdsregler for opbevaring og håndtering aftales
ved overlevering. ENDK kan evt. på foranledning af virksomhederne udarbejde en
beskrivelse af, hvordan denne type oplysninger håndteres ved ENDK. Fortrolighed
Side 3/15
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 237: Orientering om udstedelse af ny bekendtgørelse om it-beredskab for el- og naturgassektorerne
1760628_0004.png
er i den endelige version af bekendtgørelsen nu reguleret i en separat paragraf jf. §
29, således at dette fremgår mere tydeligt.
FSR har generelt efterlyst retningslinjer for den indledende kortlægning og
klassifikation af de anvendte it-systemer som forsyningskritiske eller ej, som ifølge
FSR skal dokumenteres og bør være obligatorisk.
ENS’ bemærkninger:
Det vurderes ikke for hensigtsmæssigt at udstede bekendtgørelse om klassifikation
af materiale, som der beskyttes af hensyn til virksomheders behov for beskyttelse.
Såfremt informationer findes omfattet af justitsministeriets sikkerhedscirkulære
under henvisning til den nationale sikkerhed, finder dette cirkulære anvendelse.
4. Indtægtsrammen for netvirksomheder
SET har bemærket, at der bør være en præcisering af formuleringen vedr.
dokumenterede meromkostninger i udkastets § 20 i forhold til reguleringen og
forhøjelse af netvirksomhedernes indtægtsramme. Derudover har SET bemærket,
at der bør fastsættes tidsfrist for ansøgning for forhøjelse af indtægtsrammen.
Endvidere har SET bemærket behovet for en beregningsmetode for udregningen af
indtægtsrammeforhøjelser ved afholdte omkostninger/udgifter til tilmeldelse af en it-
sikkerhedstjeneste. Endeligt har SET bemærket, at der i bekendtgørelsen ikke
tages tilstrækkelig højde for SET’s administrative opgave og ressourcebehov. SET
har påpeget, at der vil være tale om en væsentlig større administrativ opgave for
SET med at vurdere ansøgningerne om forhøjelse af indtægtsrammen.
DE har bemærket, at det ikke kun burde være dokumenterede meromkostninger
forbundet med tilmelding til it-sikkerhedstjenesten, som netvirksomhederne kan få
forhøjet deres indtægtsrammer ved. DE har foreslået, at muligheden for forhøjelse
af indtægtsrammen skal gælde alle omkostninger, der er forbundet med udførelsen
af opgaver, som er fastsat i bekendtgørelsen.
ENS’ bemærkninger:
ENS
anerkender SET’s ønske om at få en klarere definition af, hvordan
dokumenterede meromkostninger til en IT-sikkerhedstjeneste skal forstås. ENS har
derfor tilføjet en ny, mere afgrænsende formulering om disse meromkostninger i
bekendtgørelsen, der bestemmer, at det udelukkende er tilmeldingen til tjenesten,
der kan skabe grundlag for forhøjelse af indtægtsrammen og ikke øvrige
omkostninger forbundet hermed som f.eks. uddannelse af personale til at varetage
denne opgave.
ENS anerkender behovet for at fastsætte en tidsfrist for ansøgning for forhøjelse af
indtægtsrammen. Dette skrives ind i bekendtgørelsen, således at dette fremgår
tydeligt.
Side 4/15
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 237: Orientering om udstedelse af ny bekendtgørelse om it-beredskab for el- og naturgassektorerne
1760628_0005.png
ENS anser ikke bekendtgørelsen for at pålægge SET en større administrativ
opgave, eftersom det udelukkende er tilmelding til it-sikkerhedstjenesten, der kan
forhøje indtægtsrammen. Dette præciseres yderligere i bekendtgørelsen, og derfor
mener ENS ikke, at der bliver behov for en større vurdering af, hvad dette omfatter.
Derudover skal det bemærkes, at ENS godkender netvirksomhedernes tilmelding til
IT-sikkerhedstjenesten forinden, at netvirksomhedernes ansøgning om forhøjelse
af indtægtsrammen kommer SET i hænde. SET skal derfor blot godkende de
omkostninger, som er dokumenterede i relation til den af ENS godkendte tilmelding
til IT-sikkerhedstjenesten.
Til
DE’s bemærkning om
muligheden for, at forhøjelse af indtægtsrammen skal
gælde alle omkostninger, kan ENS oplyse, at de gennemførte undersøgelser af de
økonomiske konsekvenser anser hovedparten af de meromkostninger, der
pålægges netvirksomhederne som følge af lovforslaget, for at være direkte
forbundet med kontrakter med en it-sikkerhedstjeneste. Denne meromkostning
vurderes at være dokumenterbar og kvantificerbar. Netvirksomhedernes øvrige
administrative meromkostninger anses for begrænsede (ca. 75.000 kr. årligt
gennemsnitligt pr. netvirksomhed jf. AMVAB-målingen). På denne baggrund
afgrænses muligheden for indtægtsrammeforøgelse til alene at omfatte
omkostninger til en it-sikkerhedstjeneste.
5. Sammenhæng med anden lovgivning
DI har påpeget, at denne bekendtgørelse bør tilpasses andre myndighedskrav,
således at virksomhederne ikke pålægges forskellige rapporteringskrav. DE har
samtidig påpeget, at ikrafttrædelse af denne bekendtgørelse kan udsættes til
ikrafttrædelse af EU-regulering af persondata-området og netværks- og
informationssikkerhedsområdet.
ENS’
bemærkninger:
Den 6. juli 2016 blev Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2016/1148 af 6.
juli 2016 om foranstaltninger, der skal sikre et højt fælles sikkerhedsniveau for net-
og informationssystemer (NIS-direktivet) vedtaget. Efter dette direktivs artikel 25
vedtager og offentliggør medlemsstaterne senest den 9. maj 2018 de love og
administrative bestemmelser, der er nødvendige for at efterkomme dette direktiv.
Denne bekendtgørelse er imidlertid udtryk for nationale regler, der har til formål at
udmønte den nationale strategi for cyber- og informationssikkerhed fra december
2014 og de heri indeholdte krav om gennemførelse af it-beredskabsforanstaltninger
på energiforsyningsområdet.
ENS anerkender behovet for at se denne bekendtgørelse i relation til andre
nuværende og kommende regler. Der foregår en tværministeriel koordination af det
lovforberedende arbejde med henblik på at implementere NIS-direktivet. Der
arbejdes i regi af denne koordination på at begrænse antallet af forskellige formater
Side 5/15
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 237: Orientering om udstedelse af ny bekendtgørelse om it-beredskab for el- og naturgassektorerne
1760628_0006.png
og meldepligter. Det vurderes imidlertid ikke forsvarligt at afvente implementeringen
af NIS-direktivet før ikrafttrædelse af denne bekendtgørelse.
6. Behandling af konkrete paragraffer
I det følgende gennemgås de konkrete paragraffer i bekendtgørelsesudkastet på
baggrund af relaterede høringssvar.
6.1 Udkastets § 2 om generelle bestemmelser
DE og Radius Elnet har påpeget en uhensigtsmæssig formulering i de indledende
bestemmelser, der kan opfattes således, at ENS forventer 100 %
forsyningssikkerhed.
ENS’
bemærkninger:
Den påpegede uhensigtsmæssighed ved den indledende formulering anerkendes,
hvorfor formuleringen er ændret i den endelige version af bekendtgørelsen jf. § 1
og § 2, stk. 2.
6.2 Udkastets § 3 om definitioner
DE har påpeget, at definitionen af balanceansvarlige virksomheder er uklar.
Uklarheden består i, hvorvidt ikke styrbar produktionskapacitet, der indgår i disse
virksomhederes portefølje, vil danne grundlag for kategorisering af virksomhederne
efter udkastets § 7.
ENS’
bemærkninger:
Den påpegede uklarhed anerkendes, hvorfor der er tilføjet en præcisering i den
endelige version af bekendtgørelsen jf. § 3, nr. 1.
DE har endvidere fundet behov for en præcisering af begrebet it-
sikkerhedshændelse anvendt i udkastets § 5 og § 14.
ENS’
bemærkninger:
Der er tilføjet en definition af it-sikkerhedshændelse til listen af definitioner.
FSR har foreslået en udvidet definition af begrebet
”cybersikkerhed”,
således at
begrebet også rummer interne trusler mod it-systemerne.
ENS’
bemærkninger:
Dette forslag afvises under henvisning til, at begrebet cybersikkerhed i kontekst af
forsyningskritiske it-systemer i el- og naturgassektoren primært relaterer til at
begrænse adgangen til industrielle styringssystemer (SCADA) og lignende.
Samtidig skal bekendtgørelsen kun indeholde definitioner, som anvendes i
bekendtgørelsen.
Side 6/15
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 237: Orientering om udstedelse af ny bekendtgørelse om it-beredskab for el- og naturgassektorerne
1760628_0007.png
FSR har endvidere foreslået at uddybe begrebet
”ikke
kritiske it-systemer”, således
at det tydeliggøres, at disse systemer er fysisk adskilt fra kritiske it-systemer.
ENS’
bemærkninger:
Dette forslag afvises også med den begrundelse, at bekendtgørelsen kun skal
indeholde definitioner, som anvendes i bekendtgørelsen.
6.3 Udkastets § 4 om operative forhold
DE og Radius Elnet har fundet det uklart, hvorvidt udkastets § 4 stk. 1. skal tolkes
således, at enhver virksomhed skal have en formaliseret vagtordning for it-området
på alle tider af døgnet. DE har tolket et sådan krav som et pålæg. Radius Elnet har
påpeget, at det er uklart, hvorvidt en it-sikkerhedstjeneste efter udkastets § 27 kan
anses for en sådan vagtordning.
ENS’
bemærkninger:
Den påpegede uklarhed anerkendes, hvorfor § 4 er blevet omskrevet. Denne
omskrivning skal tydeliggøre, at de enkelte virksomheder har ansvaret for at
vurdere, hvilken form for assistance der er påkrævet. Denne vurdering bør bero på
virksomhedens samlede it-beredskabsarbejde, herunder egne risiko- og
sårbarhedsvurderinger samt relevante tekniske og organisatoriske forhold, således
at virksomheden kan tilpasse denne assistance til lokale forhold på en
omkostningseffektiv måde. Det er muligt at anvende egne medarbejdere eller
eksterne til at varetage denne opgave (enten sammenhængende med eller
uafhængigt af it-sikkerhedstjenesten beskrevet i § 25).
Denne bestemmelse er ikke et konkret pålæg, men et myndighedskrav, der skal
tilsikre en hensigtsmæssig efterlevelse af § 85 c i elforsyningsloven og § 15b i
naturgasforsyningsloven.
6.4 Udkastets § 5 om operative forhold
DE har påpeget, at udkastets § 5 stk. 7 er overflødig, da dette gentages i udkastets
§ 17 stk. 1.
ENS’
bemærkninger:
Den påpegede gentagelse anerkendes, hvorfor udkastets § 5 stk. 7 udgår.
6.5 Udkastets § 6 om organisatoriske forhold
FRS har påpeget, at udkastets § 6 stk. 3 med fordel kan uddybes, således at den
pligtige koordinering 4 gange årligt tilføjes krav om koordinering efter behov baseret
på en løbende vurdering. Det kunne eksempelvis være i forbindelse med
implementering af nye forsyningskritiske it-systemer eller teknologier. I sådanne
tilfælde bør koordinering også finde sted.
Side 7/15
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 237: Orientering om udstedelse af ny bekendtgørelse om it-beredskab for el- og naturgassektorerne
1760628_0008.png
ENS’
bemærkninger:
Den påpegede gentagelse anerkendes, og det anses for implicit i
beredskabsarbejdet, at koordinering i lighed med andre processer finder sted i
nævnte tilfælde. Da baggrunden for en koordinering som udgangspunkt må bero på
en vurdering, findes det imidlertid mest hensigtsmæssigt alene at tilpasse
bestemmelsen, således at det står tydeligt, at kravet til fire gange årligt at
koordinere skal forstås som et minimumskrav.
6.6 Udkastets § 7 om kategorisering af virksomheder
DE og Vestjyske Net har påpeget uklarhed om kategoriseringen af virksomheder,
der formidler energi mellem transmissionsnettet og underliggende net.
ENS’
bemærkninger:
Kategoriseringen af virksomheder har til hensigt at fremme en mere rimelig og
risikobasseret fordeling af krav til virksomhederne afhængig af virksomhedernes
betydning for det samlede el- eller naturgassystem. Ved afvejning af betydningen af
det samlede el- eller naturgassystem er det hensigten at opdele virksomhederne
efter antallet af forbrugere, der berøres ved en it-beredskabshændelse. Det er
derfor hensigten at kategorisere virksomhederne efter antallet af mulige berørte
forbrugere. For at afklare den mulige forvirring ved anvendelsen af begrebet
”aftagere” ændres begrebet
i den endelige version af bekendtgørelsen til
”slutforbrugere”
jf. § 9.
DE og Verdo har endvidere påpeget, at udkastets § 7 stk. 4 skaber uklarhed, da
den referer til bestemmelser gældende for det almene beredskab, hvorefter
virksomhedernes anlæg klassificeres efter andre regler.
ENS’
bemærkninger:
Det tilstræbes i videst muligt omfang at ensarte reglerne for anlæg og it-systemer.
Det er dog ikke til alle tider hensigtsmæssigt, ligesom det er fundet for omfattende
at klassificere alle it-anlæg efter gældende regler for kategorisering af anlæg.
DE har foreslået at grænserne for kategorierne rykkes, da der er flere
netvirksomheder, der har omkring 30.000 kunder, hvorfor disse virksomheder kan
blive placeret i både kategori 3 og kategori 2 på baggrund af en relativt lille ændring
i kundeantal. Ligeledes har DE påpeget, at det kan være uhensigtsmæssigt, at
ENDK varetager en skønsmæssig kategorisering.
ENS’
bemærkninger:
Det afvises at flytte grænsen for kategori 3-virksomhederne. Dette begrundes med,
at 30.000 forbrugere findes at være en hensigtsmæssig grænse, da virksomheder
med flere end 30.000 forbrugere vurderes at kunne have konsekvenser for den
regionale elforsyning i tyndt befolkede områder af Danmark. Det lægges til grund,
Side 8/15
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 237: Orientering om udstedelse af ny bekendtgørelse om it-beredskab for el- og naturgassektorerne
1760628_0009.png
at strømforsyningen i disse områder ofte har færre muligheder for redundant
forsyning fra andre forsyningsområder i forhold til tæt befolkede områder.
Det erkendes, at der i grænsetilfælde kan være behov for en skønsmæssig
vurdering, og at ENDK varetager denne vurdering. Disse vurderinger anses dog for
begrænsede på baggrund af reglerne i den endelige version af bekendtgørelsen jf.
§ 9 stk. 3, der tilsiger et forsigtighedsprincip. Udkastets § 7 stk. 4 kan medvirke til
øget brug af denne skønsmæssige vurdering som påpeget af DE. Hvorfor der er
tilføjet en præcisering i den endelige version af bekendtgørelsen jf. § 9 stk. 2,
således at skøn efter denne bestemmelse i videst muligt omfang begrænses.
DE har endvidere opfordret til mulighed for dispensation fra reglerne for it-
beredskab, herunder for standby-produktion grundet administrativ belastning.
ENS’
bemærkninger:
Der findes som udgangspunkt ikke grund til at kunne dispensere fra reglerne for
produktionsanlæg, der er standby. Dette begrundes med at disse anlæg i perioder
har konsekvenser for den samlede elforsyning. Der henvises i øvrigt til den
generelle dispensationsbestemmelse, hvorefter ENS kan dispensere fra
bestemmelser i denne bekendtgørelse, hvor sådanne bestemmelser i væsentligt
omfang har mindre betydning eller reduceret effekt for it-beredskabet.
6.7 Udkastets § 8 om risiko- og sårbarhedsvurdering
DE har påpeget, at der er meget kort frist til at udarbejde risiko- og
sårbarhedsvurderinger.
ENS’
bemærkninger:
Der henvises til det indledende punkt 1. vedr. tidsfrister.
FSR har påpeget, at begreberne
”revision”
og
”revideret”
kan misforstås.
ENS’
bemærkninger:
ENS anerkender den mulige begrebsforvirring, hvorfor begrebet
”opdateret”
anvendes i stedet for
”revision”.
FSR har påpeget, at det bør præciseres, at den øverste ledelse har ansvaret for
risiko- og sårbarhedsvurderingerne og derfor bør godkende disse.
ENS’
bemærkninger:
ENS anerkender dette behov og har efterfølgende tilføjet til den endelige version af
bekendtgørelsens § 6, stk. 2, at virksomheden skal sikre, at virksomhedens ledelse
har et samlet risikobillede, der repræsenterer kendte og mulige risici mod
produktionen eller forsyningen af elektricitet eller naturgas.
Side 9/15
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 237: Orientering om udstedelse af ny bekendtgørelse om it-beredskab for el- og naturgassektorerne
1760628_0010.png
DE har efterlyst afklaring af stk. 5 vedr. inddragelse af trusselsvurderinger fra
Center for Cybersikkerhed, mens FSR har efterlyst afklaring af begrebet
”relevante
trusler”.
ENS’
bemærkninger:
Det er hensigten med denne bestemmelse, at virksomhederne pålægges ansvar
for løbende at orientere sig om relevante trusler og sårbarheder. Det er derfor ikke
hensigten at afgrænse begrebet relevante trusler, da denne afgrænsning er en del
af virksomhedens beredskabsarbejde. Trusselsvurderinger fra Center for
Cybersikkerhed er en kilde blandt mange til disse informationer. ENS forventer, at
virksomhederne selv er i stand til at orientere sig i de til rådighed værende
informationskilder og på denne baggrund udarbejde en relevant risiko- og
sårbarhedsvurdering.
DE har bemærket, at det er uklart, hvorvidt de efter udkastets § 8, stk. 6
udarbejdede risiko- og sårbarhedsvurderinger skal formidles til virksomhederne.
ENS’
bemærkninger
Det er ikke hensigten, at disse vurderinger direkte skal formidles til
virksomhederne. Dog skal disse vurderinger danne grundlag for
sektorberedskabsplanerne, og ENDK skal inddrage relevante parter i
udarbejdelsen af disse. Vurderingen kan endvidere bidrage til, at ENDK udarbejder
specifikke scenarier eller trusler, som virksomhederne bør behandle i deres risiko-
og sårbarhedsvurderinger.
6.8 Udkastets § 9 om informationsstrømme
DE og Radius Elnet har påpeget, at bestemmelserne i udkastets § 9, stk. 3 og i stk.
5, der stiller krav om, at hhv. virksomhederne og ENDK udarbejder et overblik over
informationsstrømme, vil afspejle det samme billede. DE har af ressourcehensyn
anbefalet, at ENDK oplyser hver enkelt virksomhed om, hvilke
informationsstrømme ENDK ser som relevante, før virksomhederne selv udreder
deres informationsstrømme.
ENS’
bemærkninger:
Det er hensigten med virksomhedernes udredning af informationsstrømme, at det
overblik, der udarbejdes skal give virksomhederne indblik i egne sårbarheder og
give mulighed for at kommunikere evt. delte risici og sårbarheder med andre
virksomheder og ENDK. Af samme årsag skal ENDK udarbejde et planmateriale.
En sammenligning af planmateriale vil afdække eventuelle uoverensstemmelser
mellem opfattelsen af betydningen af og ejerskabet af informationsstrømme. Disse
uoverensstemmelser forventes at aflede drøftelser, der fremmer den gensidige tillid
og medvirker til at fremme sikkerheden i delte risici og sårbarheder. Det afvises på
den baggrund, at lade virksomhederne afvente ENDK’s
optegning af
informationsstrømme, før de iværksætter udarbejdelsen af eget overblik over
Side 10/15
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 237: Orientering om udstedelse af ny bekendtgørelse om it-beredskab for el- og naturgassektorerne
1760628_0011.png
informationsstrømme. Det må forventes, at såvel ENDK’s
som virksomhedernes
overblik vil blive forbedret over tid. Såvel virksomhederne og ENDK opfordres til at
lægge vægt på den mulige læring i den løbende dialog om informationsstrømme.
6.9 Udkastets § 10 om beredskabsplanlægning
DE har pointeret, at bestemmelserne i stk. 2 er i modstrid med stk. 3, da stk. 2
anbefaler, at fortrolige dele undlades i videst muligt omfang i beredskabsplanerne,
mens stk. 3 stiller krav om en række oplysninger.
ENS’
bemærkninger:
Det er hensigten med fortrolighed at begrænse detaljerne i beredskabsplanerne,
således at indholdet af følsomme oplysninger begrænses, hvorved
anvendeligheden og tilgængeligheden af beredskabsplanerne øges. Det er alene
de udstedende virksomheder, der kan vurdere, hvilke oplysninger der er
nødvendige for en effektiv beredskabsindsats, og hvilke oplysninger der bør
behandles med fortrolighed. Det er derved en anbefaling til virksomhederne,
hvorfor det alene skal tilstræbes at undlade fortrolige oplysninger i
beredskabsplanerne.
DE har fundet det uklart, hvorvidt ENDK’s
vejledning efter stk. 4,
3. pkt. skal anses
for sammenhængende med ENDK’s
rolle som koordinerende
part eller som
tilsynsmyndighed.
ENS’
bemærkninger:
ENDK’s
vejledning efter stk. 4,
3. pkt. har til formål at skabe sammenhæng mellem
virksomhedernes beredskabsplaner og sektorberedskabsplanerne. Det er derfor
alene ENDK som koordinerende part, der skal varetage denne opgave. Det er
imidlertid klart, at ENDK som tilsynsmyndighed vil kunne forlange, at
beredskabsplanerne er i overensstemmelse med sektorberedskabsplanen.
DE har anbefalet, at ENS overvejer nødvendigheden af at fremsende potentielt
følsomme oplysninger afledt af udkastets § 10 stk. 6 til tilsynsmyndigheden
ENS’
bemærkninger:
Der henvises til punkt 3 vedr. fortrolighed.
6.10 Udkastets § 14 øvelsesrapportering
DE har påpeget, at kravet om, at virksomhederne omgående skal melde
hændelser, der kan have indflydelse på andre virksomheders eller myndigheders it-
beredskab efter stk. 3, kan tolkes således, at alle hændelse skal meldes.
ENS’
bemærkninger:
Side 11/15
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 237: Orientering om udstedelse af ny bekendtgørelse om it-beredskab for el- og naturgassektorerne
1760628_0012.png
Det anerkendes, at det i nogle tilfælde kan være vanskeligt for virksomhederne at
vurdere, hvorvidt en hændelse kan have indflydelse på andre virksomheders eller
myndighedes it-beredskab. Denne bestemmelse skal fungere således, at ENDK
som koordinerende part får mulighed for at viderebringe væsentlige oplysninger
proaktivt på baggrund af meldinger for virksomhederne. Det er hensigten, at den
øgede forståelse for andre virksomheders it-beredskab og det samarbejde i
branchen om it-beredskab, som ENDK skal sikre, samt den gradvist øgede
modenhed af virksomhedernes it-beredskab skal medvirke til at øge denne
bestemmelses funktionalitet. Det bør løbende vurderes, om denne bestemmelse
fungerer efter hensigten.
6.11 Udkastets § 15 om hændelser
DE har påpeget, at det er uklart, hvem der skal vurdere, om virksomhederne skal
udarbejde hændelsesevaluering ved hændelser, der vurderes at kunne give
anledning til læring ved andre virksomheder, efter udkastets § 15 stk. 1.
ENS’
bemærkninger:
Det anerkendes, at det i nogle tilfælde kan være vanskeligt for virksomhederne at
vurdere, hvorvidt en hændelse kan have indflydelse på andre virksomheders eller
myndigheders it-beredskab. Denne bestemmelse skal fungere således, at
virksomhederne kan lære af andres erfaringer på baggrund af
hændelsesevalueringer. Det påhviler den enkelte virksomhed at foretage denne
vurdering. ENDK kan ligeledes pålægge virksomheder at foretage
hændelsesevaluering. Virksomhederne opfordres til at inddrage ENDK i
overvejelser om, hvorvidt en hændelsesevaluering kan medvirke til læring ved
andre virksomheder.
6.12 Udkastets § 16 om sikring
DE har fundet kravene til fysisk sikring uklare.
ENS’
bemærkninger:
Det påregnes snarest at revidere de almene regler for beredskabet jf.
bekendtgørelser om beredskab for elsektoren og naturgassektoren, hvori kravene
til fysisk sikring præciseres.
6.13 Udkastets § 17 om leverandørstyring
DE har påpeget, at bestemmelsen ikke lader til at tage højde for den mulige
sårbarhed forbundet med vindmøllefabrikanters serviceadgang til vindmøller og
mindre vindmølleparker.
ENS’
bemærkninger:
Den nævnte sårbarhed anses for omfattet i det omfang, at balanceansvarlige
virksomheder har disse vindmøller i deres portefølje. I sådanne tilfælde finder § 24 i
den endelige version af bekendtgørelsen anvendelse, således at virksomheden
Side 12/15
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 237: Orientering om udstedelse af ny bekendtgørelse om it-beredskab for el- og naturgassektorerne
1760628_0013.png
skal betragte vindmølleproducenter som omfattet af begrebet ekstern leverandør.
Heraf afledes, at den produktionsbalanceansvarlige virksomhed, der indplaceres i
kategori efter § 9 i den endelige version af bekendtgørelsen anvendelse, bærer
ansvaret for risikovurdering og beredskabsplanlægning for den samlede
produktionskapacitet i egen portefølje, herunder elektricitet produceret ved mindre
vindmøller under serviceaftale med producenten.
6.14 Udkastets §§ 18 og 19 om tilsyn
DE har opfordret til, at adskillelsen mellem ENDK’s
opgaver som koordinerende
part og som tilsynsmyndighed præciseres. Ligeledes ønskes en præcisering af
formålet og indholdet af
ENS’
tilsyn med ENDK efter udkastets § 19 stk. 5.
ENS’
bemærkninger:
Det påregnes, som det fremgår af betænkning til lovforslag L 68, at der inden
udgangen af 2018 foretages en evaluering af den nuværende ordning, der
pålægger ENDK at varetage både opgaven som tilsynsmyndighed og som
koordinerende part i el- og naturgassektoren. Det er ikke hensigten, at ENS årligt
skal foretage denne evaluering i forbindelse med tilsynet med ENDK.
ENS’
årlige
rapport efter § 27 stk. 2 i den endelige version af bekendtgørelsen har til formål at
redegøre for det af ENS gennemførte tilsyn, samt evt. bemærkninger, som ENS
måtte have til ENDK’s
tilsynsførelse over
for virksomhederne eller ENDK’s
beredskabsarbejde som virksomhed og som koordinerende part.
DE har anbefalet, at udkastets § 19 stk. 4 udgår, således at
ENS’
tilsyn med ENDK
ikke delvist kan baseres på interne audits foretaget af ENDK.
ENS’
bemærkninger:
Af hensyn til det omfattende tilsynsmateriale samt kompleksiteten af ENDK’s
beredskabsopgaver findes det hensigtsmæssigt at bibeholde muligheden for at
lægge interne audits til grund for tilsynet med ENDK. På denne baggrund afvises
Danske Energis anbefaling.
6.15 Udkastets § 20 om andre bestemmelser
Der er modtaget en række bemærkninger vedrørende indtægtsrammen fra DE,
Radius Elnet, FSR, Dansk Industri og Vestjyske Net.
ENS’
bemærkninger:
Der henvises til det indledende afsnit om indtægtsrammen.
6.16 Udkastets § 22 om indstationering af en ENDK-medarbejder ved Center
for Cybersikkerhed
ENDK har påpeget, at det er uklart under hvilke rammer ENDK skal indstationere
en medarbejder, samt at dette generelt findes uhensigtsmæssigt.
Side 13/15
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 237: Orientering om udstedelse af ny bekendtgørelse om it-beredskab for el- og naturgassektorerne
1760628_0014.png
ENS’
bemærkninger:
Den påpegede uklarhed er korrigeret ved en præcisering af den endelige version af
bekendtgørelsens § 30. Det er ikke muligt at frafalde kravet om, at ENDK skal stille
en medarbejder til rådighed for udarbejdelse af sektorspecifikke trusselsvurderinger
i regi af Center for Cybersikkerhed. ENDK har vurderet, at være den institution med
de bedste forudsætninger for at stille en sådan medarbejder til rådighed og derved
tilsikre en løbende og relevant kontakt til sektoren. Det bemærkes, at de
økonomiske omkostninger ved ENDK forbundet med denne opgave er indeholdt i
opgørelsen af de økonomiske konsekvenser indeholdt i det vedtagne lovforslag
L68, hvilket fremgår af bemærkningerne til lovforslaget.
6.17 Udkastets § 24 om sanktioner
DE og Radius Elnet har udtrykt bekymring ved, at ENDK på baggrund af udkastets
§ 24 stk. 1 kan påbyde virksomhederne at foretage en it-revision. Der findes
begrænset hjemmel til at delegere denne bemyndigelse fra ministeren til ENDK.
ENS’
bemærkninger:
Den påpegede uklarhed om ENDK’s beføjelser præciseres, således at det fremgår,
at ENDK kan indstille, at ENS påbyder virksomheden af foretage en it-revision.
6.18 Udkastets § 27 om it-sikkerhedstjeneste
Radius Elnet har anbefalet, at det tydeliggøres i udkastets § 27, at virksomhederne
selv kan varetage denne it-sikkerhedstjeneste internt, såfremt efterlevelse af
kravene til denne tjeneste kan dokumenteres.
ENS’
bemærkninger:
Bekendtgørelsens definition af en it-sikkerhedstjeneste udelukker ikke, at it-
sikkerhedstjenesten kan leveres af virksomheder, der er koncernforbundet med
virksomheder i bekendtgørelsens § 2.
DE har udbedt snarlig afklaring af konkrete krav til denne it-sikkerhedstjeneste og
har samtidig påpeget, at den afsatte tid til udarbejdelse af kontrakter med it-
sikkerhedstjenester er relativt kort. Vestjyske Net har påpeget, at der kan forventes
variation af it-sikkerhedstjenesten ved ikrafttræden af bekendtgørelsen.
ENS’
bemærkninger:
Der pågår et arbejde med at udarbejde retningslinjer for godkendelse af kontrakter
til it-sikkerhedstjenester. Det forventes at vejledning for indgåelse af kontrakter med
it-sikkerhedstjenester vil blive udsendt samtidig med offentliggørelsen af
bekendtgørelsen. ENS anerkender imidlertid
DE’s
pointe, og fristen for indgåelse
og fremsendelse af en kontrakt med en it-sikkerhedstjeneste til ENS vil derfor være
den 1. oktober 2017.
Øvrige bemærkninger
Side 14/15
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 237: Orientering om udstedelse af ny bekendtgørelse om it-beredskab for el- og naturgassektorerne
1760628_0015.png
ENDK har pointeret, at der i bekendtgørelsesudkastet mangler en bestemmelse,
som giver ENDK og ENS mulighed for at indhente oplysninger af relevans for
beredskabsarbejdet i virksomhederne, som det er tilfældet med § 31 i
bekendtgørelserne om beredskab for elsektoren og naturgassektoren.
ENS’
bemærkninger:
ENS har imødekommet denne pointe og tilføjet en lignende bestemmelse i it-
beredskabsbekendtgørelsen. Der henvises til § 31 i den endelige bekendtgørelse.
Side 15/15