Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 236
Offentligt
1760532_0001.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
Nordsøfonden er en offentlig fond. Den administreres af Nordsøenheden, som er en selvstændig offentlig virk-
somhed. Nordsøfonden ejes af den danske stat ved erhvervsministeren.
Nordsøfonden er Danmarks olie- og gasselskab og deltager på statens vegne som partner med 20 procent i alle
danske licenser siden 2005 og i Dansk Undergrunds Consortium (DUC). Nordsøfonden er som partner med
til at træffe centrale beslutninger i de enkelte licenser og deltager på lige fod og med de samme rettigheder og
forpligtelser som de øvrige kommercielle olie- og gasselskaber.
Årsrapporten for 2016 for Nordsøfonden (side
4-48) og for Nordsøenheden (side 49-69) er
samlet i dette
dokument.
1
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0003.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
Indholdsfortegnelse
Nordsøfonden
Oplysninger om Nordsøfonden
Hovedtal
Ledelsesberetning
Regnskabspraksis
Regnskab
Resultatopgørelse
Balance
Pengestrømsopgørelse
Noter til årsregnskabet
Ledelsespåtegning
Revisionserklæringer
Revisionspåtegninger
Licensoversigt og kort
4
7
8
20
26
27
28
30
31
37
38
41
44
Indholdsfortegnelse - Nordsøfonden
3
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
Oplysninger om Nordsøfonden
Nordsøfonden
Amaliegade 45, 1. sal
1256 København K
Telefon: 72 26 57 50
Telefax: 72 26 57 51
Hjemmeside: www.nordsoefonden.dk
CVR-nr: 29 43 50 65
Hjemstedskommune: København
Regnskabsperiode: 1. januar 2016 - 31. december 2016, 11. regnskabsår
Nordsøfonden administreres af Nordsøenheden
Revision:
Rigsrevisionen (ekstern revisor) og PricewaterhouseCoopers,
Statsautoriseret Revisionspartnerselskab (intern revisor)
Fotos:
Nordsøfonden
Oplysninger - Nordsøfonden
4
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0006.png
Oplysninger - Nordsøfonden
5
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0007.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0008.png
Hovedtal
mio. kr.
Olieproduktion i tønder pr. dag i gennemsnit (afrundet)
Gasproduktion i millioner m
3
pr. dag (afrundet)
Gennemsnitlig oliepris for året (Brent) kr.
Nettoomsætning
Resultat før inansielle poster
Resultat af inansielle poster
Nedskrivninger, produktionsanlæg
Efterforskningsaktiviteter
Årets resultat
Investering i materielle anlægsaktiver
Egenkapital
Balancesum
Betalte skatter
Overført til staten
2016
22.900
1,9
294
3.228
-737
-248
440
43
-443
904
2.583
9.795
240
-
2015
26.000
1,9
358
3.904
-3.844
-179
1.776
276
-1.353
944
3.027
11.646
1.755
300
2014 2013 2012
*)
28.000
2,0
577
7.421
-1.271
-174
2.500
301
-620
532
4.679
16.985
3.574
1.600
31.200
2,1
610
9.016
3.606
-200
-
232
1.277
426
6.898
22.750
3.553
3.300
32.000
2,3
661
4.540
2.195
-140
-
187
716
201
8.921
27.950
1.497
550
*) Nordsøfonden indtrådte i Dansk Undergrunds Consortium (DUC) den 9. juli 2012
Hovedtal - Nordsøfonden
7
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0009.png
Ledelsesberetning
Energi er forudsætningen for det moderne samfund,
og indvinding af olie og gas skaber værdi for Dan-
mark bl.a. gennem indtægter til staten, forsyningssik-
kerhed og tusindvis af arbejdspladser.
Danmark er allerede langt med den grønne omstilling,
men i mange år frem vil olie og gas spille en væsent-
lig rolle i energiforsyningen. Indtægterne fra olie- og
produktionen fra den danske del af Nordsøen kan
være med til at inansiere den grønne omstilling, og
samtidig kan naturgas i omstillingsperioden erstatte
kul ved produktion af el og kraftvarme. Produktionen
af olie og gas har desuden betydning for forsyningsik-
kerheden, idet den reducerer Danmarks afhængighed
af import.
Bedre udnyttelse af infrastruktur
Nordsøfonden arbejder for, at der ikke efter-
lades store uudnyttede reserver i den danske
undergrund. Nordsøfonden arbejder derfor for
at opretholde og optimere udnyttelsen af den
eksisterende infrastruktur.
En tilgængelig infrastruktur er nødvendig for
udviklingen i Nordsøen, idet omkostningerne til
transport og behandling af den producerede olie
og gas kan være afgørende for, om det kan betale
sig at sætte nye fund i produktion.
Samtidig er vilkårene for adgang for tredjepart
til den eksisterende infrastruktur på rimelige
og forudsigelige økonomiske betingelser en
helt central faktor, især i lyset af det nuværende
olieprisniveau.
Nordsøfonden faciliterer en konstruktiv dialog
i spørgsmål om tredjepartadgang indenfor de
enkelte licensgrupper, og som deltager i største-
delen af licenserne kan fonden skabe kontakt
mellem relevante aktører.
Nordsøfonden har i 2016 lagt en stor arbejdsind-
sats i at sikre en teknisk og økonomisk hensigts-
mæssig løsning for genopbygningen af Tyra
feltets anlæg for at sikre fortsat produktion fra
Tyra feltet og tilknyttede satellitfelter, og at der
samtidig er en tilgængelig infrastruktur, som kan
muliggøre rentabel produktion fra omkringlig-
gende, mindre fund.
Årets væsentligste aktiviteter
Genopbygning af Tyra feltets anlæg
En prioriteret opgave for Nordsøfonden i 2016 har
været arbejdet med at sikre, at der ikke efterlades
store uudnyttede reserver i den danske undergrund.
Et vigtigt element er her en tilgængelig infrastruktur.
Omkostningerne til transport og behandling af den
producerede olie og gas kan nemlig vise sig afgørende
for, om det kan betale sig at sætte nye fund i produk-
tion.
En central aktivitet i DUC har været at inde teknisk
og økonomisk grundlag for en fornyelse af anlæggene
på Tyra feltet for derved at sikre udnyttelse af reser-
verne. Havbunden – og derved anlæggene – synker
som følge af produktionen fra feltet. Samtidig har ny
viden om bølger og deres påvirkning af platformene
vist, at produktionen fra Tyra feltet ikke kan fortsætte
på sikkerhedsmæssig forsvarlig vis. Anlæggene, hvor-
af nogle er mere end 30 år gamle, skal derfor fjernes
og nye anlæg etableres.
Ledelsesberetning - Nordsøfonden
8
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0010.png
Højdepunkter i 2016
Tildeling af 16
nye licenser i
7. udbudsrunde
30-årig forlængelse
af Robin Hood fundene
Bestyrelsen ansætter
Birgitta Jacobsen
som direktør
Nye produktions-
boringer på Tyra
SØ udført
Ny oliesalgsaftale
med Chevron
underskrevet
Anden produktions-
boring på Ravn
feltet udført
Ledelsesberetning - Nordsøfonden
9
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0011.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0012.png
Licenser i 7. udbudsrunde
7. runde licens
7. runde licens med nedre dybdegrænse
7. runde licens med øvre dybdegrænse
Øvrige licenser med Nordsøfondens deltagelse
Øvrige licenser uden Nordsøfondens deltagelse
6°15' E
Marts 2017
Ledelsesberetning - Nordsøfonden
11
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0013.png
Ravn feltet er en frontløber
Med Ravn produktionen er det første gang, at:
Et nyt dansk felt sættes i produktion
i over 10 år
Wintershall Nordzee B.V. er operatør på
et producerende felt i Danmark
Der sker produktion fra en licens fra
6. udbudsrunde
Der produceres fra brønde, som ligger
dybere end 4.000 meter
Der produceres fra Øvre Jura reservoiret
Nordsøfonden har produktion fra et felt
uden for DUC
Udbygning af Ravn feltet
Gennem hele 2016 er der arbejdet intenst på ud-
bygningen af Ravn feltet, og i marts 2017 startede
produktionen fra den første brønd. Ravn feltet er det
første producerende felt uden for eneretsbevillingen,
som Nordsøfonden er partner i.
Oliefeltet Ravn ligger i den danske del af Nordsøen
tæt ved den dansk-tyske grænse. Forekomsten blev
fundet tilbage i 1986. På det tidspunkt blev det vur-
deret, at det ikke var muligt at starte produktion fra
fundet, og området blev tilbageleveret til staten.
Efter 6. udbudsrunde i 2006 blev Wintershall Noord-
zee B.V. operatør for en licens, der dækker feltet. Såvel
den teknologiske udvikling som nye øjne på datamate-
rialet har ført til beslutningen om at udbygge feltet.
De nye licenser omfatter en række spændende efter-
forskningsidéer og prospekter, der inkluderer store
dele af det danske område. Nordsøfondens efterforsk-
ningsportefølje spænder vidt fra opsprækket grund-
fjeld til sandsten og kalksten.
Nordsøfonden har efter tildeling af licenser i april
2016 forhandlet og indgået samarbejdsaftaler med
partnerne, og fonden har bistået de nye partnere med
opbygning af et administrativt set-up og informeret
om gældende danske regler.
Der er desuden igangsat arbejder i alle licenserne
for at kortlægge og modne mulige boreværdige mål.
Arbejdsprogrammer for licenserne omfatter bl.a. tolk-
ning af seismiske data, og der skal udføres boringer i
to licenser inden for en ireårig periode.
Brøndarbejder i 2016
På Tyra Sydøst feltet er der sat fem nye
brønde i produktion som del af den igang-
værende udbygningsplan.
På Dan feltet er der udført en ny
produktionsbrønd.
På Svend og Tyra felterne er udført en del
nedlukningsarbejder som forberedelse til
nedlukning af Tyra anlæggene.
På DUC’s øvrige felter er der udført vedlige-
hold og reparationer på ældre brønde.
På Ravn feltet er udført anden brønd af
udbygningsplanen.
Ledelsesberetning - Nordsøfonden
12
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0014.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0015.png
Produktionen har desuden betydning for forsynings-
sikkerheden, idet den reducerer Danmarks afhængig-
hed af import af olie og gas fra lande med mindre
stabile politiske forhold.
Muligheden for at producere den resterende olie og
gas rentabelt afhænger af forudsætningerne, og her
spiller bl.a. forventningerne til olieprisens udvikling på
længere sigt en afgørende rolle.
Olie og gas er en del af den grønne omstilling
Energi er forudsætningen for det moderne samfund,
og olie og gas er en stor del af fundamentet for ener-
giforsyningen. Kul og naturgas anvendes til produk-
tion af el og kraftvarme og olie til transport. Men
produktionen og forbruget af energi påvirker miljøet
- denne påvirkning bør minimeres.
Danmark er allerede langt med den grønne omstilling,
men i en lang årrække fremover vil olie og gas spille
en væsentlig rolle i Danmarks energiforsyning. Det
fremgår af fremskrivninger over Danmarks energipro-
duktion og energiforbrug frem mod 2030.
Produktionen af olie og gas kan samtidig være med
til at understøtte den grønne omstilling bl.a. gennem
indtægter til staten, som kan bidrage til at inansiere
omstillingen til vedvarende energiforsyning. Samti-
dig kan naturgas erstatte kul ved produktion af el og
kraftvarme. Da naturgas er det reneste af de fossile
brændsler, er gassen mindre belastende for miljøet.
Strategiske indsatsområder
Det er en kompleks opgave at realisere det tilbage-
værende potentiale i den danske del af Nordsøen.
Nordsøfonden ønsker at medvirke til, at det lykkes og
derved bidrage til at fastholde olie- og gasproduktio-
nen i mange år fremover.
Overblik og tværgående indsigt
Nordsøfonden arbejder for at øge værdien fra
olie- og gasaktiviteterne på en fremsynet og
innovativ måde. Dette skal ske ved langsigtede
projekter i de eksisterende og nye felter og ved,
at der samtidig efterforskes bredt og effektivt
efter mere olie og gas.
Arbejdet i de forskellige stadier med efterforsk-
ning, udbygning og produktion kræver en klar
strategi og skarp prioritering for at maksimere
værdiskabelsen.
Som strategisk partner kan Nordsøfonden bidra-
ge med overblik samt nyttiggøre den tilgængelige
viden og samtænke løsninger, der kommer både
staten og Nordsøfondens partnere til gode.
Nordsøfonden har desuden en tværgående
indsigt i den danske undergrund og har via
fondens brede deltagelse i licenserne kendskab
til de mange licensgruppers aktiviteter og planer.
Dette kan give et væsentligt og afgørende bidrag
til licensgruppernes beslutningsgrundlag.
Nordsøfonden søger at facilitere samarbejdet
mellem licenser og internt i den enkelte licens og
lægger vægt på, at der i arbejdet føres en åben
og konstruktiv dialog mellem partnere, licenser
samt selskaber og myndigheder. Her kan Nord-
søfonden fungere som ”oversætter”. Dialog
er et vigtigt element i at sikre den størst mulige
værdiskabelse.
Ledelsesberetning - Nordsøfonden
14
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0016.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0017.png
Barrierer for værdiskabelsen
Der er et stigende behov for at kunne forudse og styre
risici. Det gælder også den internationale oliebranche,
som især i de seneste år har været præget af stadigt
lere ændringer og usikkerheder, herunder lavere
oliepriser.
Olieprisen påvirkes af begivenheder i verden omkring
os. I 2016 har de store politiske begivenheder omfattet
bl.a. en ny OPEC-aftale om reduktion af olieproduk-
tionen og ikrafttræden af klimaaftalen fra COP21 i
Paris. Samtidig er der fortsat uro i Mellemøsten, mens
efterspørgsel på energi stiger i Asien. Senest har valget
i USA medført en usikkerhed om Trump administra-
tionens klima- og energipolitik og eventuelle konse-
kvenser.
Nordsøfonden har identiiceret en række risici, som
kan påvirke fondens mulighed for at skabe værdi for
staten. Det nuværende olieprisniveau – og den deraf
manglende evne og vilje fra selskaber til at investere –
påvirker i stor udstrækning disse risici. Det gør sig sær-
ligt gældende i forhold til investeringer i efterforskning
af nye ressourcer samt i opretholdelse og udbygning
af den nødvendige infrastruktur.
De væsentligste risici for muligheden for værdiskabel-
se på dansk område er knyttet til netop infrastruktu-
ren, idet en tilgængelig infrastruktur er afgørende for
både den eksisterende produktion og udvikling af nye,
mindre fund. Derfor er arbejdet med at sikre en tek-
nisk og økonomisk sund løsning for genopbygningen
af Tyra feltets anlæg væsentlig for Nordsøfonden.
Derudover er der fortsat behov for fokus på at inde
nye og mere effektive løsninger, som kan være med til
at nedbringe omkostningerne i industrien.
Nordsøfondens primære risici
Adgang til overordnet infrastruktur
Levetid for anlæg
Investeringer i efterforskning og udbyging
Samfundsansvar
Indvinding af olie og gas fra felter på dansk område
skal ske med anvendelse af løsninger, der er ”best
practice” på dansk sokkel. Dette minimerer miljø-
belastningen, nedbringer risiko for uheld og skaber
mest værdi for staten og olieselskaberne.
Nordsøfonden har indlydelse via deltagelse i licenser-
nes rådgivende og besluttende organer, hvor Nordsø-
fonden aktivt kan påvirke operatørerne til at fokusere
på forhold vedrørende sikkerhed, miljø og energifor-
brug i efterforsknings- og produktionsaktiviteterne.
Samtidig har Nordsøfonden sammen med de øvrige
partnere i DUC inanseret Center for olie og gas på
DTU. Her forskes der i nye og forbedrede teknologier,
som kan øge indvindingen fra Nordsøen.
Nordsøfonden deltager udelukkende i licenser i Dan-
mark og er derfor underlagt dansk lovgivning. Den
danske lovgivning omfatter bl.a. områderne sikkerhed
og miljø, menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder
og anti-korruption.
Nordsøfonden vil leve op til lovgivningen inden for
de områder, som fonden udøver virksomhed i og
samtidig bestræbe sig på at drive virksomhed på en
forsvarlig måde.
Ledelsesberetning - Nordsøfonden
16
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0018.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
Nedskrivningstesten viste et behov for nedskrivning
af anlægsaktiverne med 440 mio. kr. Nedskrivningen
påvirker årets resultat og egenkapital negativt med 158
mio. kr. netto efter skat.
I Nordsøfondens regnskab indgår betalte selskabs- og
kulbrinteskatter med 240 mio. kr.
Nordsøfondens nettoresultat for 2016 blev på -443
mio. kr. mod -1.352 mio. kr. i 2015.
Fondens investeringer i 2017 forventes at blive om-
kring 700 mio. kr., hvilket er lidt mindre end i 2016.
Produktionsomkostningerne forventes at være på
samme niveau som i 2016, bl.a. på grund af en fortsat
væsentlig aktivitet vedrørende brøndvedligeholdelse
og produktionsoptimering.
Omfanget af efterforskning i 2017 forventes fortsat at
være meget begrænset på niveau med 2016.
Alt i alt forventer Nordsøfonden et resultat på
omkring 100 mio. kr. for 2017 med nuværende olie-
priser, 53 USD pr. tønde, der er ca. 15 % højere end
olieprisen i 2016.
Forventninger til 2017
Resultatet i 2017 vil være stærkt afhængig af oliepri-
sens udvikling.
I DUC forventes olie- og gasproduktionen i 2017 lidt
under niveauet i 2016 som følge af felternes naturli-
ge produktionsfald. Produktionen fra de nye brønde
på Tyra Sydøst feltet og renoverede brønde afbøder
produktionsfaldet.
Efterfølgende begivenheder
Der er ikke konstateret efterfølgende begivenheder,
som påvirker årsrapporten for 2016.
Ledelsesberetning - Nordsøfonden
18
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0020.png
Ledelsesbertning - Nordsøfonden
19
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0021.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
Regnskabspraksis
Regnskabsgrundlag
Årsrapporten for Nordsøfonden for 2016 er udar-
bejdet i overensstemmelse med årsregnskabslovens
bestemmelser for store virksomheder i regnskabsklas-
se C og anerkendte regnskabsprincipper for branchen.
Den anvendte regnskabspraksis er uændret i forhold
til tidligere år.
Opstillingsform, klassiikation og benævnelser i resul-
tatopgørelse (funktionsopdelt) og balance er tilpasset
Nordsøfondens særlige karakter.
Indgangsværdier for DUC-indtræden i 2012 er baseret
på en nutidsværdiberegning, som herefter er kostpri-
sen på aktiverne (produktionsanlæg mv.) og forpligtel-
sen (reetablering mv.) pr. 9. juli 2012.
Generelt om indregning og måling
Regnskabet er udarbejdet med udgangspunkt i det
historiske kostprisprincip.
Indtægter indregnes i resultatopgørelsen i takt med, at
de indtjenes. Endvidere indregnes i resultatopgørelsen
alle omkostninger, der er afholdt for at opnå årets
indtjening, herunder afskrivninger, nedskrivninger og
hensatte forpligtelser samt tilbageførsler som følge af
ændrede regnskabsmæssige skøn af beløb, der tidlige-
re har været indregnet i resultatopgørelsen.
Ved første indregning måles aktiver og forpligtelser
til kostpris. Efterfølgende måles aktiver og forplig-
telser som beskrevet for hver enkelt regnskabspost
nedenfor.
Visse inansielle aktiver og forpligtelser måles til amor-
tiseret kostpris, hvorved der indregnes en konstant
effektiv rente over løbetiden.
Amortiseret kostpris opgøres som oprindelig kostpris
med fradrag af afdrag og tillæg/fradrag af den akku-
mulerede afskrivning af forskellen mellem kostprisen
og det nominelle beløb. Herved fordeles kurstab og
-gevinst over løbetiden.
Som målevaluta benyttes danske kroner. Alle andre
valutaer anses som fremmed valuta.
Joint operations - driftsfællesskaber
Joint operations omfatter fællesopererede licenser
inden for efterforskning og produktion af olie og gas.
Joint operations indregnes ved forholdsmæssig konso-
lidering af de fælles kontrollerede aktiver og forpligtel-
ser, klassiiceret efter aktivernes og forpligtelsernes art
samt andel af de omkostninger, som er afholdt af
den fælles kontrollerede aktivitet.
Regnskabsmæssig behandling af efterforskning
og produktion
Nordsøfonden anvender ”successful efforts-meto-
den” ved indregning af efterforskningsomkostninger.
Erhvervede andele i efterforsknings- og vurderings-
licenser aktiveres som udgangspunkt licens for licens.
Efterforskningsomkostninger, som ikke direkte kan
henføres til individuelle efterforskningsbrønde, samt
efterforskningsbrønde, der vurderes at være resultatlø-
se (tørre), omkostningsføres ved afholdelsen. Omkost-
Regnskabspraksis - Nordsøfonden
21
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
ninger til øvrige efterforskningsbrønde aktiveres licens
for licens under efterforskningsaktiver og afskrives
ikke.
Resultatet af efterfølgende vurderingsaktiviteter vur-
deres på grundlag af hver enkelt licens. Vurderings-
brønde omkostningsføres sammen med de tilhørende
aktiverede efterforskningsomkostninger ved færdig-
gørelsen af en brønd, medmindre resultaterne indi-
kerer, at det er rimeligt sandsynligt, at der er reserver,
som kan udnyttes kommercielt. Såfremt der efter-
følgende ikke gennemføres vurderingsaktiviteter,
nedskrives de aktiverede efterforskningsomkostninger.
Når der er taget beslutning om en udbygnings- og
driftsplan for en licens, og denne er godkendt af de
relevante myndigheder, overføres efterforsknings- og
vurderingsomkostningerne til materielle anlæg under
udførelse.
Når feltet er klar til at påbegynde kommerciel produk-
tion, overføres disse aktiverede omkostninger samt
øvrige investeringer i produktionsanlæg i balancen til
produktionsanlæg.
Kostpris for produktionsanlæg omfatter direkte og
indirekte omkostninger medgået til felter, der vurderes
kommercielle.
Afskrivninger påbegyndes, når feltet går i produktion.
Produktionsanlæg afskrives over den økonomiske
levetid, der vurderes på basis af produktionsforvent-
ningerne for det individuelle felt/procescenter.
Omregning af fremmed valuta
Transaktioner i fremmed valuta omregnes til kursen
på transaktionsdagen. Gevinster og tab, der opstår på
grund af forskelle mellem transaktionsdagens kurs
og kursen på betalingsdagen, indregnes i resultat-
opgørelsen som en inansiel post.
Tilgodehavender, gæld og andre monetære poster
i fremmed valuta, som ikke er afregnet på balance-
dagen, omregnes til balancedagens kurs. Forskelle mel-
lem balancedagens kurs og transaktionsdagens kurs
indregnes i resultatopgørelsen som en inansiel post.
Resultatopgørelsen
Nettoomsætningen omfatter værdien af selskabets
andel af olie- og gasproduktion. I det omfang der sæl-
ges mere end andelen af den producerede olie (over-
løft), reserveres herfor til opnået salgspris i balancen
under periodeafgrænsningsposter (passiv).
I posten produktionsomkostninger indgår omkost-
ninger til produktion og transport af olie og gas frem
til leveringspunktet. I det omfang der sælges mindre
end andelen af den producerede olie (underløft), ind-
regnes dette til kostpris under periodeafgrænsningspo-
ster (aktiv).
Efterforskningsomkostninger omfatter væsentligst
omkostninger til geologiske og geofysiske analyser
samt resultatløse efterforskningsboringer.
Administrationsomkostninger omfatter væsentligst
administrationsvederlag, omkostninger til forsikring
og rådgivning mv.
Regnskabspraksis - Nordsøfonden
22
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
Finansielle indtægter og omkostninger omfatter renter,
realiserede og urealiserede valutakursreguleringer, tids-
værdien af reetableringsforpligtelser samt rentetillæg
og godtgørelse under a conto skatteordningen.
Skat af årets resultat omfatter det beløb, der forven-
tes betalt for året tillige med regulering vedrørende
tidligere år samt regulering af udskudt skat. I beløbet
indgår de særlige skatter, der betales i forbindelse med
indvinding og produktion af kulbrinter.
Udskudt skat hensættes på basis af forskel mellem
regnskabsmæssig og skattemæssig værdi af aktiver og
passiver. Der indregnes ikke udskudt skat på midler-
tidige forskelle, der på transaktionstidspunktet ikke
har effekt på hverken regnskabsmæssigt resultat eller
skattepligtig indkomst. Udskudt skatteaktiv indreg-
nes alene i den udstrækning, det er sandsynligt, at
skatteaktivet vil kunne udnyttes gennem fremtidige
skattepligtige indtægter.
felter, der vurderes kommercielle. Kostpris inkluderer
nutidsværdi af skønnede omkostninger til nedtagning
og bortskaffelse af aktivet samt reetablering. Afskriv-
ning på produktionsanlæg mv. foretages inden for den
forventede produktionsperiode/økonomiske levetid,
der fastlægges individuelt for det enkelte felt/pro-
cescenter.
Afskrivningsperioder og restværdier for immaterielle
og materielle anlægsaktiver revurderes årligt.
Den regnskabsmæssige værdi af immaterielle og
materielle anlægsaktiver gennemgås årligt for at afgøre,
om der er indikation af værdiforringelse ud over det,
som udtrykkes ved afskrivning. Hvis dette er tilfældet,
gennemføres en nedskrivningstest til afgørelse af, om
genindvindingsværdien er lavere end den regnskabs-
mæssige værdi, og der nedskrives til denne lavere
genindvindingsværdi. Denne nedskrivningstest gen-
nemføres årligt på igangværende udviklingsprojekter,
uanset om der er indikationer for værdifald.
Genindvindingsværdien for aktivet opgøres som den
højeste værdi af nettosalgsværdien og kapitalværdien.
Er det ikke muligt at fastsætte en genindvindingsværdi
for det enkelte aktiv, vurderes aktiverne samlet i den
mindste gruppe af aktiver, hvor der ved en samlet
vurdering kan fastsættes en pålidelig genindvindings-
værdi.
Råvarer og hjælpematerialer samt råolielager måles
til gennemsnitlig kostpris eller nettorealisationsværdi,
hvis denne er lavere, og indregnes under lageret.
Tilgodehavender indregnes i balancen til amortiseret
kostpris, hvilket i al væsentlighed svarer til pålydende
Balancen
Licensgebyrer afskrives lineært over licensens for-
ventede levetid.
Aktiverede efterforskningsomkostninger omfatter
væsentligst brønde, hvor der er gjort fund, men endnu
ikke er taget stilling til fundets kommercialitet og der-
af følgende feltudbygning.
Materielle anlægsaktiver værdiansættes til kostpris med
fradrag af akkumulerede af- og nedskrivninger.
Kostpris for produktionsanlæg mv. omfatter direkte
og indirekte omkostninger medgået til vurderings- og
produktionsbrønde samt produktionsudstyr mv. for
Regnskabspraksis - Nordsøfonden
23
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
værdi. Der nedskrives efter en konkret vurdering af
de enkelte tilgodehavender til imødegåelse af forven-
tede tab.
Periodeafgrænsningsposter indregnet under aktiver
omfatter forudbetalte omkostninger og underløft.
Likvide beholdninger omfatter indestående i såvel
pengeinstitutter som Statens Koncern Bank.
Under forpligtelser indregnes hensættelse til reetab-
lering. Hensatte forpligtelser indregnes på basis af et
konkret skøn og til nutidsværdi. Forudsætninger for
hensættelsen revurderes årligt. En betydelig del af
forpligtelsen udløses først om 20-30 år, hvorfor der
er stor usikkerhed knyttet til opgørelsen af forpligtel-
sen, herunder de anvendte forudsætninger - navnlig
felternes økonomiske levetid, der afhænger af den
fremtidige oliepris.
Periodeafgrænsningsposter indregnet under forpligtel-
ser omfatter overløft til salgspris.
Udskudt skat måles på grundlag af de skatteregler
og skattesatser, der med balancedagens lovgivning vil
være gældende, når den udskudte skat forventes udløst
som aktuel skat.
Udskudte skatteaktiver og -forpligtelser præsenteres
modregnet i det omfang, der er legal modregnings-
adgang, og posterne forventes afregnet netto eller
samtidig.
Aktuelle skattetilgodehavender og -forpligtelser
indregnes i balancen med det beløb, der kan beregnes
på grundlag af årets forventede skattepligtige ind-
komst reguleret for skat af tidligere års skattepligtige
indkomster. Skattetilgodehavender og -forpligtelser
præsenteres modregnet i det omfang, der er legal
modregningsadgang, og posterne forventes afregnet
netto eller samtidig.
Kortfristet gæld måles til amortiseret kostpris, som i al
væsentlighed svarer til pålydende værdi.
Pengestrømsopgørelse
Pengestrømsopgørelsen viser Nordsøfondens penge-
strømme for året opdelt på pengestrøm fra driften,
pengestrøm vedrørende investeringer og pengestrøm
vedrørende inansiering.
Likvide beholdninger mv. omfatter likvide behold-
ninger samt indestående i Statens Koncern Bank.
Regnskabspraksis - Nordsøfonden
24
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0026.png
Regnskabspraksis - Nordsøfonden
25
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0027.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0028.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0029.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0030.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0031.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0032.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0033.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0034.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0035.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0036.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0037.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0038.png
Ledelsespåtegning
Som bestyrelse og direktion for Nordsøenheden, der
er ansvarlig for administrationen af Nordsøfonden,
har vi dags dato godkendt årsrapporten for regnskabs-
året 2016 for Nordsøfonden.
Årsrapporten er alagt i overensstemmelse med års-
regnskabsloven. Vi anser den valgte regnskabspraksis
for hensigtsmæssig og de udøvede regnskabsmæssige
skøn for forsvarlige. Årsregnskabet giver efter vor
opfattelse et retvisende billede af Nordsøfondens
aktiver, passiver og inansielle stilling pr. 31. december
2016 samt resultatet af Nordsøfondens aktiviteter og
pengestrømme for 2016.
Ledelsesberetningen indeholder efter vor opfattelse en
retvisende redegørelse for udviklingen i Nordsøfon-
dens aktiviteter og økonomiske forhold, årets resultat
og inansielle stilling.
Det er ligeledes vor opfattelse, at der er etableret for-
retningsgange og interne kontroller, der i videst muligt
omfang sikrer, at de dispositioner, der er omfattet af
regnskabet, er i overensstemmelse med love, andre
forskrifter samt indgåede aftaler og sædvanlig praksis.
Det er endelig vor opfattelse, at forvaltningen i 2016
er varetaget på en økonomisk hensigtsmæssig måde.
Årsrapporten med tilhørende forslag til resultat-
disponering indstilles til erhvervsministerens godken-
delse.
København, den 6. april 2017
Anna Birgitta B. Jacobsen
Direktør, Nordsøenheden
Nordsøenhedens bestyrelse:
Henrik Michael Normann
Formand
Karsten Sivebæk Knudsen
Næstformand
Berit Rynning
Birgitte Brinch Madsen
Christian Herskind Jørgensen
Mads Bo Keis Andersen
Sanne Weidner
Ledelsespåtegning - Nordsøfonden
37
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
Revisionserklæringer
Den interne revisors erklæringer
Til erhvervsministeren
Vores konklusion om regnskabet omfatter ikke
ledelsesberetningen, og vi udtrykker ingen form for
konklusion med sikkerhed om ledelsesberetningen.
I tilknytning til vores revision af regnskabet er det
vores ansvar at læse ledelsesberetningen og i den
forbindelse overveje, om ledelsesberetningen er
væsentligt inkonsistent med regnskabet eller vores
viden opnået ved revisionen eller på anden måde
synes at indeholde væsentlig fejlinformation.
Vores ansvar er derudover at overveje, om ledelses
beretningen indeholder krævede oplysninger i henhold
til årsregnskabsloven og anerkendt regnskabspraksis
for branchen.
Baseret på det udførte arbejde er det vores opfattelse,
at ledelsesberetningen er i overensstemmelse med
årsregnskabet og er udarbejdet i overensstemmelse
med årsregnskabslovens krav og anerkendt regnskabs-
praksis for branchen. Vi har ikke fundet væsentlig
fejlinformation i ledelsesberetningen.
Ledelsens ansvar for regnskabet
Ledelsen har ansvaret for udarbejdelsen af et årsregn-
skab, der giver et retvisende billede i overensstemmel-
se med årsregnskabsloven og anerkendt regnskabs-
praksis for branchen. Ledelsen har endvidere ansvaret
for den interne kontrol, som ledelsen anser for
nødvendig for at udarbejde et regnskab uden væsentlig
fejlinformation, uanset om denne skyldes besvigelser
eller fejl.
Ved udarbejdelsen af regnskabet er ledelsen ansvarlig
for at vurdere Nordsøfondens evne til at fortsætte
driften; at oplyse om forhold vedrørende fortsat drift,
hvor dette er relevant; samt at udarbejde regnskabet
på grundlag af regnskabsprincippet om fortsat drift,
Revisionspåtegning på årsregnskab
Konklusion
Det er vores opfattelse, årsregnskabet giver et ret-
visende billede af Nordsøfondens aktiver, passiver
og inansielle stilling pr. 31. december 2016 samt af
resultatet af Nordsøfondens aktiviteter pengestrømme
for regnskabsåret 1. januar - 31. december 2016 i over-
ensstemmelse med årsregnskabsloven og anerkendt
regnskabspraksis for branchen.
Vi har revideret årsregnskabet for Nordsøfonden for
regnskabsåret 1. januar - 31. december 2016, der om-
fatter resultatopgørelse, balance, egenkapitalopgørelse,
pengestrømsopgørelse og noter, herunder anvendt
regnskabspraksis(”regnskabet”).
Grundlag for konklusion
Vi har udført vores revision i overensstemmelse med
internationale standarder om revision og de yderli-
gere krav, der er gældende i Danmark. Vores ansvar
ifølge disse standarder og krav er nærmere beskrevet i
revisionspåtegningens afsnit
Revisors ansvar for revisionen
af regnskabet.
Vi er uafhængige af Nordsøfonden i
overensstemmelse med internationale etiske regler for
revisorer (IESBA’s Etiske regler) og de yderligere krav,
der er gældende i Danmark, ligesom vi har opfyldt
vores øvrige etiske forpligtelser i henhold til disse
regler og krav. Det er vores opfattelse, at det opnåede
revisionsbevis er tilstrækkeligt og egnet som grundlag
for vores konklusion.
Udtalelse om ledelsesberetningen
Ledelsen er ansvarlig for ledelsesberetningen.
Revisionserklæringer - Nordsøfonden
38
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
medmindre ledelsen enten har til hensigt at likvidere
Nordsøfonden, indstille driften eller ikke har andet
realistisk alternativ end at gøre dette.
dokumentfalsk, bevidste udeladelser, vildledning
eller tilsidesættelse af intern kontrol.
Revisors ansvar for revisionen af regnskabet
Vores mål er at opnå høj grad af sikkerhed for, om
regnskabet som helhed er uden væsentlig fejlinforma-
tion, uanset om denne skyldes besvigelser eller fejl, og
at afgive en revisionspåtegning med en konklusion.
Høj grad af sikkerhed er et højt niveau af sikkerhed,
men er ikke en garanti for, at en revision, der udføres
i overensstemmelse med internationale standarder
om revision og de yderligere krav, der er gældende i
Danmark samt god offentlig revisionsskik, altid vil
afdække væsentlig fejlinformation, når sådan indes.
Fejlinformationer kan opstå som følge af besvigelser
eller fejl og kan betragtes som væsentlige, hvis det
med rimelighed kan forventes, at de enkeltvis eller
samlet har indlydelse på de økonomiske beslutninger,
som brugerne træffer på grundlag af regnskabet.
Som led i en revision, der udføres i overensstem-
melse med internationale standarder om revision
og de yderligere krav, der er gældende i Danmark
samt god offentlig revisionsskik, foretager vi faglige
vurderinger og opretholder professionel skepsis under
revisionen. Herudover:
Opnår vi forståelse af den interne kontrol med
relevans for revisionen for at kunne udforme
revisionshandlinger, der er passende efter om-
stændighederne, men ikke for at kunne udtrykke
en konklusion om effektiviteten af Nordsøfon-
dens interne kontrol.
Tager vi stilling til, om den regnskabspraksis, som
er anvendt af ledelsen, er passende, samt om de
regnskabsmæssige skøn og tilknyttede oplysnin-
ger, som ledelsen har udarbejdet, er rimelige.
Konkluderer vi, om ledelsens udarbejdelse af
regnskabet på grundlag af regnskabsprincippet
om fortsat drift er passende, samt om der på
grundlag af det opnåede revisionsbevis er væsent-
lig usikkerhed forbundet med begivenheder eller
forhold, der kan skabe betydelig tvivl om Nordsø-
fondens evne til at fortsætte driften. Hvis vi kon-
kluderer, at der er en væsentlig usikkerhed, skal vi
i vores revisionspåtegning gøre opmærksom på
oplysninger herom i regnskabet eller, hvis sådanne
oplysninger ikke er tilstrækkelige, modiicere vores
konklusion. Vores konklusioner er baseret på det
revisionsbevis, der er opnået frem til datoen for
vores revisionspåtegning. Fremtidige begivenheder
eller forhold kan dog medføre, at Nordsøfonden
ikke længere kan fortsætte driften.
Tager vi stilling til den samlede præsentation,
struktur og indhold af regnskabet, herunder no-
teoplysningerne, samt om regnskabet afspejler de
underliggende transaktioner og begivenheder på
en sådan måde, at der gives et retvisende billede
heraf.
Identiicerer og vurderer vi risikoen for væsentlig
fejlinformation i regnskabet, uanset om denne
skyldes besvigelser eller fejl, udformer og udfører
revisionshandlinger som reaktion på disse risici
samt opnår revisionsbevis, der er tilstrækkeligt og
egnet til at danne grundlag for vores konklusion.
Risikoen for ikke at opdage væsentlig fejlinforma-
tion forårsaget af besvigelser er højere end ved
væsentlig fejlinformation forårsaget af fejl, idet
besvigelser kan omfatte sammensværgelser,
Revisionserklæringer - Nordsøfonden
39
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0041.png
Erklæring i henhold til andne lovgivning og øvrig
regulering
Udtalelse om juridisk-kritisk revision og forvaltningsrevision
Ledelsen er ansvarlig for, at de dispositioner, der
er omfattet af regnskabsalæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre
forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig
praksis; og at der er taget skyldige økonomiske hensyn
ved forvaltningen af de midler og driften af Nordsø-
fonden.
I tilknytning til vores revision af årsregnskabet er det
i overensstemmelse med god offentlig revisionsskik
vores ansvar at udvælge relevante emner til såvel
juridisk-kritisk revision som forvaltningsrevision. Ved
juridisk-kritisk revision efterprøver vi med høj grad af
sikkerhed for de udvalgte emner, om de dispositioner,
der er omfattet af regnskabsalæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre
forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig
praksis. Ved forvaltningsrevision vurderer vi med høj
grad af sikkerhed, om de undersøgte systemer, proces-
ser eller dispositioner understøtter skyldige økonomi-
ske hensyn ved forvaltningen af de midler og driften
af Nordsøfonden.
Hvis vi på grundlag af det udførte arbejde konklude-
rer, at der er anledning til væsentlige kritiske bemærk-
ninger, skal vi rapportere herom.
Vi har ingen væsentlige kritiske bemærkninger at
rapportere i den forbindelse.
København, den 6. april 2017
PricewaterhouseCoopers
Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
CVR-nr. 33 77 12 31
Jens Otto Damgaard
statsautoriseret revisor
Kim Danstrup
statsautoriseret revisor
Revisionserklæringer - Nordsøfonden
40
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
Revisionspåtegninger
Den uafhængige revisors påtegning
Til erhvervsministeren
Det er vores opfattelse, at det opnåede revisionsbe-
vis er tilstrækkeligt og egnet som grundlag for vores
konklusion.
Ledelsens ansvar for årsregnskabet
Ledelsen har ansvaret for udarbejdelsen af et årsregn-
skab, der giver et retvisende billede i overensstemmel-
se med årsregnskabsloven. Ledelsen har endvidere
ansvaret for den interne kontrol, som ledelsen anser
for nødvendig for at udarbejde et årsregnskab uden
væsentlig fejlinformation, uanset om denne skyldes
besvigelser eller fejl.
Ved udarbejdelsen af årsregnskabet er ledelsen ansvar-
lig for at vurdere Nordsøfondens evne til at fortsætte
driften; at oplyse om forhold vedrørende fortsat drift,
hvor dette er relevant; samt at udarbejde årsregnskabet
på grundlag af regnskabsprincippet om fortsat drift,
medmindre ledelsen enten har til hensigt at likvidere
Nordsøfonden, indstille driften eller ikke har andet
realistisk alternativ end at gøre dette.
Revisors ansvar for revisionen af årsregnskabet
Vores mål er at opnå høj grad af sikkerhed for, om
årsregnskabet som helhed er uden væsentlig fejlinfor-
mation, uanset om denne skyldes besvigelser eller fejl,
og at afgive en revisionspåtegning med en konklusion.
Høj grad af sikkerhed er et højt niveau af sikkerhed,
men er ikke en garanti for, at en revision, der udføres
i overensstemmelse med god offentlig revisionsskik,
altid vil afdække væsentlig fejlinformation, når sådan
indes. Fejlinformationer kan opstå som følge af
besvigelser eller fejl og kan betragtes som væsentlige,
hvis det med rimelighed kan forventes, at de enkeltvis
eller samlet har indlydelse på de økonomiske beslut-
ninger, som regnskabsbrugerne træffer på grundlag af
årsregnskabet.
Revisionspåtegning på årsregnskab
Konklusion
Vi har revideret årsregnskabet for Nordsøfonden
for regnskabsåret 1. januar - 31. december 2016, der
omfatter resultatopgørelse, balance, egenkapitalop-
gørelse, pengestrømsopgørelse og noter, herunder
anvendt regnskabspraksis. Årsregnskabet udarbejdes
efter årsregnskabsloven og anerkendt regnskabspraksis
for branchen.
Det er vores opfattelse, at årsregnskabet giver et
retvisende billede af Nordsøfondens aktiver, passiver
og inansielle stilling pr. 31. december 2016 samt af
resultatet af Nordsøfondens aktiviteter og penge-
strømme for regnskabsåret 1. januar - 31. december
2016 i overensstemmelse med årsregnskabsloven og
anerkendt regnskabspraksis for branchen.
Grundlag for konklusion
Vi har udført vores revision i overensstemmelse med
god offentlig revisionsskik, idet revisionen udføres
på grundlag af bestemmelserne i lov om Nordsøen-
heden og Nordsøfonden. God offentlig revisionsskik
er baseret på de grundlæggende revisionsprincipper
i rigsrevisionernes internationale standarder (ISSAI
100-999). Vores ansvar ifølge disse standarder og krav
er nærmere beskrevet i revisionspåtegningens afsnit
”Revisors ansvar for revisionen af årsregnskabet”.
Rigsrevisor er uafhængig af Nordsøfonden i overens-
stemmelse med rigsrevisorloven § 1, stk. 6.
Revisionspåtegning - Nordsøfonden
41
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
Som led i en revision, der udføres i overensstemmelse
med god offentlig revisionsskik, foretager vi faglige
vurderinger og opretholder professionel skepsis under
revisionen. Herudover:
Identiicerer og vurderer vi risikoen for væsentlig
fejlinformation i årsregnskabet, uanset om denne
skyldes besvigelser eller fejl, udformer og udfører
revisionshandlinger som reaktion på disse risici
samt opnår revisionsbevis, der er tilstrækkeligt og
egnet til at danne grundlag for vores konklusion.
Risikoen for ikke at opdage væsentlig fejlinfor-
mation forårsaget af besvigelser er højere end
ved væsentlig fejlinformation forårsaget af fejl,
idet besvigelser kan omfatte sammensværgelser,
dokumentfalsk, bevidste udeladelser, vildledning
eller tilsidesættelse af intern kontrol.
Opnår vi forståelse af den interne kontrol med
relevans for revisionen for at kunne udforme
revisionshandlinger, der er passende efter om-
stændighederne, men ikke for at kunne udtrykke
en konklusion om effektiviteten af Nordsøfon-
dens interne kontrol.
Tager vi stilling til, om den regnskabspraksis, som
er anvendt af ledelsen, er passende, samt om de
regnskabsmæssige skøn og tilknyttede oplysnin-
ger, som ledelsen har udarbejdet, er rimelige.
Konkluderer vi, om ledelsens udarbejdelse af
årsregnskabet på grundlag af regnskabsprincip-
pet om fortsat drift er passende, samt om der på
grundlag af det opnåede revisionsbevis er væ-
sentlig usikkerhed forbundet med begivenheder
eller forhold, der kan skabe betydelig tvivl om
virksomhedens evne til at fortsætte driften. Hvis
vi konkluderer, at der er en væsentlig usikkerhed,
skal vi i vores revisionspåtegning gøre opmærk-
som på oplysninger herom i årsregnskabet eller,
hvis sådanne oplysninger ikke er tilstrækkelige,
modiicere vores konklusion. Vores konklusioner
er baseret på det revisionsbevis, der er opnået
frem til datoen for vores revisionspåtegning.
Fremtidige begivenheder eller forhold kan dog
medføre, at Nordsøfonden ikke længere kan fort-
sætte driften.
Tager vi stilling til den samlede præsentation,
struktur og indhold af årsregnskabet, herunder
noteoplysningerne, samt om årsregnskabet afspej-
ler de underliggende transaktioner og begivenhe-
der på en sådan måde, at der gives et retvisende
billede heraf.
Vi kommunikerer med den øverste ledelse om blandt
andet det planlagte omfang og den tidsmæssige place-
ring af revisionen samt betydelige revisionsmæssige
observationer, herunder eventuelle betydelige mangler
i intern kontrol, som vi identiicerer under revisionen.
Udtalelse om ledelsesberetningen
Ledelsen er ansvarlig for ledelsesberetningen.
Vores konklusion om årsregnskabet omfatter ikke
ledelsesberetningen, og vi udtrykker ingen form for
konklusion med sikkerhed om ledelsesberetningen.
I tilknytning til vores revision af årsregnskabet er det
vores ansvar at læse ledelsesberetningen og i den for-
bindelse overveje, om ledelsesberetningen er væsent-
ligt inkonsistent med årsregnskabet eller vores viden
opnået ved revisionen eller på anden måde synes at
indeholde væsentlig fejlinformation.
Vores ansvar er derudover at overveje, om ledelsesbe-
retningen indeholder krævede oplysninger i henhold
til årsregnskabslovens regler.
Revisionspåtegning - Nordsøfonden
42
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0044.png
Baseret på det udførte arbejde er det vores opfattelse,
at ledelsesberetningen er i overensstemmelse med
årsregnskabet og er udarbejdet i overensstemmelse
med kravene i årsregnskabsloven. Vi har ikke fundet
væsentlig fejlinformation i ledelsesberetningen.
Erklæring i henhold til anden lov-
givning og øvrig regulering
Udtalelse om juridisk-kritisk revision og forvalt-
ningsrevision
Ledelsen er ansvarlig for, at de dispositioner, der
er omfattet af regnskabsalæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre
forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig
praksis; og at der er taget skyldige økonomiske hensyn
ved forvaltningen af de midler og driften af de virk-
somheder, der er omfattet af regnskabet.
I tilknytning til vores revision af årsregnskabet er det
i overensstemmelse med god offentlig revisionsskik
vores ansvar at udvælge relevante emner til såvel
juridisk-kritisk revision som forvaltningsrevision. Ved
juridisk-kritisk revision efterprøver vi med høj grad af
sikkerhed for de udvalgte emner, om de dispositioner,
der er omfattet af regnskabsalæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre
forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig
praksis. Ved forvaltningsrevision vurderer vi med høj
grad af sikkerhed, om de undersøgte systemer, proces-
ser eller dispositioner understøtter skyldige økonomi-
ske hensyn ved forvaltningen af de midler og driften
af de virksomheder, der er omfattet af regnskabet.
Hvis vi på grundlag af det udførte arbejde konklude-
rer, at der er anledning til væsentlige kritiske bemærk-
ninger, skal vi rapportere herom.
Vi har ingen væsentlige kritiske bemærkninger at rap-
portere i den forbindelse.
København, den 6. april 2017
Rigsrevisionen
Lone Lærke Strøm
Rigsrevisor
Morten Henrichsen
Kontorchef
Revisionspåtegning - Nordsøfonden
43
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0045.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0046.png
Licenser med deltagelse af Nordsøfonden pr. marts 2017
Licens
Vurdering, udbygning og produktion
1/62
5/06
12/06
DUC
Ravn, Hibonite
Broder Tuck, Lille John
Solsort Unit
1962/2012
2006
2006
2015
Mærsk Olie og Gas A/S
Wintershall Noordzee B.V.
Dana Petroleum Denmark B.V.
DONG E&P A/S
Tildelingsår
Operatør
Efterforskning
9/95
4/98
1/06
8/06b
3/09
1/16
2/16
3/16
4/16
5/16
1995/2015
1998/2009
2006
2006
2009
2016
2016
2016
2016
2016
DONG E&P A/S
DONG E&P A/S
DONG E&P A/S
Mærsk Olie og Gas A/S
DONG E&P A/S
Wintershall Noordzee B.V.
Wintershall Noordzee B.V.
Wintershall Noordzee B.V.
Dana Petroleum Denmark B.V.
Dana Petroleum Denmark B.V.
Licensoversigt og kort - Nordsøfonden
45
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0047.png
Licens
Efterforskning
6/16
7/16
8/16
9/16
10/16
11/16
12/16
13/16
14/16
15/16
16/16
Tildelingsår
Operatør
2016
2016
2016
2016
2016
2016
2016
2016
2016
2016
2016
Hess Denmark ApS
Hansa Hydrocarbons Limited
DEA Deutsche Erdoel AG
DEA Deutsche Erdoel AG
Ardent Oil (Denmark) S.A.
Ardent Oil (Denmark) S.A.
Ardent Oil (Denmark) S.A.
Ardent Oil (Denmark) S.A.
Edison International S.P.A.
DONG E&P A/S
DONG E&P A/S
Nordsøfonden deltager med 20 % i alle licenser undtagen i licens 5/06, hvor andelen er 36,36 % og i Solsort
Unit, hvor andelen er 18,44 %
Flere detaljer om licenserne kan indes på
www.nordsoefonden.dk/licenser
Licensoversigt og kort - Nordsøfonden
46
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0048.png
Licenser vest for 6° 15’ E
Licens med deltagelse af Nordsøfonden
Licenser med skraveringer er afgrænset i dybden
A. P. Møller-Mærsk eneretsbevilling med 20 %
deltagelse af Nordsøfonden i DUC
Licens uden deltagelse af Nordsøfonden
Marts 2017
Licensoversigt og kort - Nordsøfonden
47
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0049.png
Licenser øst for 6° 15’ E
Licensansøgning
6°15' E
Marts 2017
Licensoversigt og kort - Nordsøfonden
48
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0050.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
Indholdsfortegnelse
Nordsøenheden
Oplysninger om Nordsøenheden
Ledelsesberetning
Regnskabspraksis
Regnskab
Resultatopgørelse
Balance
Noter til årsregnskabet
Ledelsespåtegning
Revisionserklæringer
Revisionspåtegninger
51
54
55
57
58
59
61
63
64
67
Indholdsfortegnelse - Nordsøenheden
50
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
Oplysninger om Nordsøenheden
Nordsøenheden (selvstændig offentlig virksomhed)
Amaliegade 45, 1. sal
1256 København K
Telefon: 72 26 57 50
Telefax: 72 26 57 51
Hjemmeside: www.nordsoeenheden.dk
CVR-nr: 31 41 22 42
Hjemstedskommune: København
Regnskabsperiode: 1. januar 2016 - 31. december 2016 (3. regnskabsår)
Direktion:
Bestyrelse:
Anna Birgitta B. Jacobsen
Henrik Michael Normann (formand)
Karsten Sivebæk Knudsen (næstformand)
Berit Rynning
Birgitte Brinch Madsen
Christian Herskind Jørgensen
Mads Bo Keis Andersen
Sanne Weidner
Rigsrevisionen (ekstern revisor) og PricewaterhouseCoopers,
Statsautoriseret Revisionspartnerselskab (intern revisor)
Revision:
Bestyrelsen har i 2016 afholdt fem ordinære bestyrelsesmøder.
Fotos:
Nordsøfonden
Oplysninger - Nordsøenheden
51
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0053.png
Oplysninger - Nordsøenheden
52
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0054.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
Ledelsesberetning
Hovedaktivitet
Nordsøenheden er en selvstændig offentlig virksom-
hed, der har til opgave at administrere Nordsøfonden.
Nordsøenhedens indtægter består af et administra-
tionsvederlag fra Nordsøfonden, der fastlægges i de
årlige inanslove.
Staten ejer Nordsøenheden, og ejerskabsudøvelsen
varetages af erhvervsministeren.
En væsentlig del af Nordsøenhedens ressourcer vil
blive anvendt til arbejdet med Tyra feltet og de tilknyt-
tede satellitfelter. Derudover vil der skulle arbejdes
med projektmodning af Robin Hood felterne samt
følge produktionen fra det nye felt Ravn.
Der vil samtidig blive prioriteret ressourcer til at sikre
fremdriften i arbejdet i de 16 nye efterforsknings-
licenser, herunder at nyttiggøre fondens erfaringer og
tværgående viden. Desuden vil Nordsøenheden lave
egne geologiske og geofysiske vurderinger i udvalgte
licenser. I 2017 forventes desuden, at Nordsøfonden i
samarbejde med Energistyrelsen og GEUS vil mar-
kedsføre dansk område forud for en 8. udbudsrunde.
Udvikling i året
I 2016 har Nordsøenheden udover de løbende
opgaver i relation til Nordsøfonden især påbegyndt
arbejdet i de nye licenser tildelt i 7. udbudsrunde samt
arbejdet med at vurdere og træffe beslutninger om-
kring en genopbygning af Tyra feltets anlæg.
Nordsøenhedens resultat for 2016 blev et overskud på
3,609 tkr. mod et underskud på 5.699 tkr. i 2015.
Efterfølgende begivenheder
Der er der ikke konstateret efterfølgende begivenhe-
der, som påvirker årsrapporten for 2016.
Forventninger til 2017
I 2017 skal Nordsøenheden fortsat yde en væsentlig
indsats for at sikre et godt udbytte af Nordsøfondens
deltagelse i såvel eksisterende som nye licenser.
Ledelsesberetning - Nordsøenheden
54
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0056.png
Regnskabspraksis - Nordsøenheden
55
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
Regnskabspraksis
Årsrapporten for Nordsøenheden for 2016 er udar-
bejdet i overensstemmelse med årsregnskabslovens
bestemmelser for virksomheder i regnskabsklasse B.
Opstillingsform, klassiikation og benævnelser i re-
sultatopgørelse og balance er tilpasset virksomhedens
særlige karakter.
Generelt om indregning og måling
Regnskabet er udarbejdet med udgangspunkt i det
historiske kostprisprincip.
Indtægter indregnes i resultatopgørelsen i takt med, at
de indtjenes. Endvidere indregnes i resultatopgørelsen
alle omkostninger, der er afholdt for at opnå årets
indtjening, herunder afskrivninger, nedskrivninger og
hensatte forpligtelser samt tilbageførsler som følge af
ændrede regnskabsmæssige skøn af beløb, der tidlige-
re har været indregnet i resultatopgørelsen.
Ved første indregning måles aktiver og forpligtelser til
kostpris. Efterfølgende måles aktiver og forpligtelser
som beskrevet for hver enkelt regnskabspost neden-
for.
Som målevaluta benyttes danske kroner. Alle andre
valutaer anses som fremmed valuta.
Transaktioner i fremmed valuta omregnes til kursen
på transaktionsdagen. Gevinster og tab, der opstår på
grund af forskelle mellem transaktionsdagens kurs og
kursen på betalingsdagen, indregnes i resultatopgørel-
sen som en inansiel post.
Tilgodehavender, gæld og andre monetære poster
i fremmed valuta, som ikke er afregnet på balance-
dagen, omregnes til balancedagens kurs. Forskelle mel-
lem balancedagens kurs og transaktionsdagens kurs
indregnes i resultatopgørelsen som en inansiel post.
Nordsøenheden er ikke skattepligtig af sin aktivitet,
hvorfor der ikke indgår skatter i regnskabet.
Resultatopgørelsen
Indtægterne omfatter alene administrationsvederlag
vedrørende administrationen af Nordsøfonden.
Administrationsomkostninger omfatter væsentligst
lønninger, kontorhold samt omkostninger til rådgiv-
ning, faglige fora mv.
Finansielle indtægter og omkostninger omfatter renter
samt realiserede og urealiserede valutakursreguleringer.
Balancen
Tilgodehavender indregnes i balancen til amortiseret
kostpris, hvilket i al væsentlighed svarer til pålydende
værdi. Der nedskrives til imødegåelse af forventede
tab.
Periodeafgrænsningsposter opført som aktiver om-
fatter afholdte forudbetalte omkostninger vedrørende
væsenligst forsikringsmægler.
Regnskabspraksis - Nordsøenheden
56
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0058.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0059.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0060.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0061.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0062.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0063.png
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0064.png
Ledelsespåtegning
Bestyrelsen og direktionen har dags dato behandlet og
godkendt årsrapporten for regnskabsåret 2016.
Årsrapporten er alagt i overensstemmelse med års-
regnskabsloven. Vi anser den valgte regnskabspraksis
for hensigtsmæssig og de udøvede regnskabsmæssige
skøn for forsvarlige. Årsregnskabet giver efter vor
opfattelse et retvisende billede af Nordsøenhedens
aktiver, passiver og inansielle stilling pr. 31. december
2016 samt resultatet af Nordsøenhedens aktiviteter.
Ledelsesberetningen indeholder efter vor opfattelse en
retvisende redegørelse for udviklingen i Nordsø-
enhedens aktiviteter og økonomiske forhold, årets
resultat og inansielle stilling.
Det er ligeledes vor opfattelse, at der er etableret for-
retningsgange og interne kontroller, der i videst muligt
omfang sikrer, at de dispositioner, der er omfattet af
regnskabet, er i overensstemmelse med love, andre
forskrifter samt indgåede aftaler og sædvanlig praksis.
Det er endelig vor opfattelse, at forvaltningen i 2016
er varetaget på en økonomisk hensigtsmæssig måde.
Årsrapporten med tilhørende forslag til resultat-
disponering indstilles til erhvervsministerens godken-
delse.
København,
den 6. april 2017
Anna Birgitta B. Jacobsen
Direktør, Nordsøenheden
Nordsøenhedens bestyrelse:
Henrik Michael Normann
Formand
Karsten Sivebæk Knudsen
Næstformand
Berit Rynning
Birgitte Brinch Madsen
Christian Herskind Jørgensen
Mads Bo Keis Andersen
Sanne Weidner
Ledelsespåtegning - Nordsøenheden
63
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
Revisionserklæringer
Den interne revisors erklæringer
Til erhvervsministeren
Vores konklusion om regnskabet omfatter ikke
ledelsesberetningen, og vi udtrykker ingen form for
konklusion med sikkerhed om ledelsesberetningen.
I tilknytning til vores revision af regnskabet er det
vores ansvar at læse ledelsesberetningen og i den
forbindelse overveje, om ledelsesberetningen er væ-
sentligt inkonsistent med regnskabet eller vores viden
opnået ved revisionen eller på anden måde synes at
indeholde væsentlig fejlinformation.
Vores ansvar er derudover at overveje, om ledelsesbe-
retningen indeholder krævede oplysninger i henhold
til årsregnskabsloven og anerkendt regnskabspraksis
for branchen.
Baseret på det udførte arbejde er det vores opfattelse,
at ledelsesberetningen er i overensstemmelse med
årsregnskabet og er udarbejdet i overensstemmelse
med årsregnskabslovens krav og anerkendt regnskabs-
praksis for branchen. Vi har ikke fundet væsentlig
fejlinformation i ledelsesberetningen.
Ledelsens ansvar for regnskabet
Ledelsen har ansvaret for udarbejdelsen af et årsregn-
skab, der giver et retvisende billede i overensstemmelse
med årsregnskabsloven og anerkendt regnskabspraksis
for branchen. Ledelsen har endvidere ansvaret for den
interne kontrol, som ledelsen anser for nødvendig for
at udarbejde et regnskab uden væsentlig fejlinformati-
on, uanset om denne skyldes besvigelser eller fejl.
Ved udarbejdelsen af regnskabet er ledelsen ansvarlig
for at vurdere Nordsøenhedens evne til at fortsætte
driften; at oplyse om forhold vedrørende fortsat drift,
hvor dette er relevant; samt at udarbejde regnskabet
på grundlag af regnskabsprincippet om fortsat drift,
medmindre ledelsen enten har til hensigt at likvidere
Revisionspåtegning på årsregnskab
Konklusion
Det er vores opfattelse, årsregnskabet giver et retvi-
sende billede af Nordsøenhedens aktiver, passiver
og inansielle stilling pr. 31. december 2016 samt af
resultatet af Nordsøenhedens aktiviteter pengestrøm-
me for regnskabsåret 1. januar - 31. december 2016 i
overensstemmelse med årsregnskabsloven og aner-
kendt regnskabspraksis for branchen.
Vi har revideret årsregnskabet for Nordsøenheden for
regnskabsåret 1. januar - 31. december 2016, der om-
fatter resultatopgørelse, balance, egenkapitalopgørelse,
pengestrømsopgørelse og noter, herunder anvendt
regnskabspraksis(”regnskabet”).
Grundlag for konklusion
Vi har udført vores revision i overensstemmelse med
internationale standarder om revision og de yderli-
gere krav, der er gældende i Danmark. Vores ansvar
ifølge disse standarder og krav er nærmere beskrevet i
revisionspåtegningens afsnit Revisors
ansvar for revisionen
af regnskabet.
Vi er uafhængige af Nordsøenheden i
overensstemmelse med internationale etiske regler for
revisorer (IESBA’s Etiske regler) og de yderligere krav,
der er gældende i Danmark, ligesom vi har opfyldt
vores øvrige etiske forpligtelser i henhold til disse
regler og krav. Det er vores opfattelse, at det opnåede
revisionsbevis er tilstrækkeligt og egnet som grundlag
for vores konklusion.
Udtalelse om ledelsesberetningen
Ledelsen er ansvarlig for ledelsesberetningen.
Revisionserklæringer - Nordsøenheden
64
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
Nordsøenheden, indstille driften eller ikke har andet
realistisk alternativ end at gøre dette.
Revisors ansvar for revisionen af regnskabet
Vores mål er at opnå høj grad af sikkerhed for, om
regnskabet som helhed er uden væsentlig fejlinforma-
tion, uanset om denne skyldes besvigelser eller fejl, og
at afgive en revisionspåtegning med en konklusion.
Høj grad af sikkerhed er et højt niveau af sikkerhed,
men er ikke en garanti for, at en revision, der udføres
i overensstemmelse med internationale standarder
om revision og de yderligere krav, der er gældende i
Danmark samt god offentlig revisionsskik, altid vil
afdække væsentlig fejlinformation, når sådan indes.
Fejlinformationer kan opstå som følge af besvigelser
eller fejl og kan betragtes som væsentlige, hvis det
med rimelighed kan forventes, at de enkeltvis eller
samlet har indlydelse på de økonomiske beslutninger,
som brugerne træffer på grundlag af regnskabet.
Som led i en revision, der udføres i overensstemmel-
se med internationale standarder om revision og de
yderligere krav, der er gældende i Danmark samt god
offentlig revisionsskik, foretager vi faglige vurderinger
og opretholder professionel skepsis under revisionen.
Herudover:
mation forårsaget af besvigelser er højere end
ved væsentlig fejlinformation forårsaget af fejl,
idet besvigelser kan omfatte sammensværgelser,
dokumentfalsk, bevidste udeladelser, vildledning
eller tilsidesættelse af intern kontrol.
Opnår vi forståelse af den interne kontrol med
relevans for revisionen for at kunne udforme re-
visionshandlinger, der er passende efter omstæn-
dighederne, men ikke for at kunne udtrykke en
konklusion om effektiviteten af Nordsøenhedens
interne kontrol.
Tager vi stilling til, om den regnskabspraksis, som
er anvendt af ledelsen, er passende, samt om de
regnskabsmæssige skøn og tilknyttede oplysnin-
ger, som ledelsen har udarbejdet, er rimelige.
Konkluderer vi, om ledelsens udarbejdelse af
regnskabet på grundlag af regnskabsprincippet
om fortsat drift er passende, samt om der på
grundlag af det opnåede revisionsbevis er væsent-
lig usikkerhed forbundet med begivenheder eller
forhold, der kan skabe betydelig tvivl om Nordsø-
enhedens evne til at fortsætte driften. Hvis vi kon-
kluderer, at der er en væsentlig usikkerhed, skal vi
i vores revisionspåtegning gøre opmærksom på
oplysninger herom i regnskabet eller, hvis sådanne
oplysninger ikke er tilstrækkelige, modiicere vores
konklusion. Vores konklusioner er baseret på
det revisionsbevis, der er opnået frem til datoen
for vores revisionspåtegning. Fremtidige begiven
heder eller forhold kan dog medføre, at Nordsø-
enheden ikke længere kan fortsætte driften.
Identiicerer og vurderer vi risikoen for væsentlig
fejlinformation i regnskabet, uanset om denne
skyldes besvigelser eller fejl, udformer og udfører
revisionshandlinger som reaktion på disse risici
samt opnår revisionsbevis, der er tilstrækkeligt og
egnet til at danne grundlag for vores konklusion.
Risikoen for ikke at opdage væsentlig fejlinfor-
Revisionserklæringer - Nordsøenheden
65
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0067.png
Tager vi stilling til den samlede præsentation,
struktur og indhold af regnskabet, herunder no-
teoplysningerne, samt om regnskabet afspejler de
underliggende transaktioner og begivenheder på
en sådan måde, at der gives et retvisende billede
heraf.
Erklæring i henhold til anden lovgivning og øvrig
regulering
Udtalelse om juridisk-kritisk revision og forvaltningsrevision
Ledelsen er ansvarlig for, at de dispositioner, der er
omfattet af regnskabsalæggelsen, er i overens-stem-
melse med meddelte bevillinger, love og andre
forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig
praksis; og at der er taget skyldige økonomiske hensyn
ved forvaltningen af de midler og driften af Nordsø-
enheden.
I tilknytning til vores revision af årsregnskabet er det
i overensstemmelse med god offentlig revisionsskik
vores ansvar at udvælge relevante emner til såvel
juridisk-kritisk revision som forvaltningsrevision. Ved
juridisk-kritisk revision efterprøver vi med høj grad af
sikkerhed for de udvalgte emner, om de dispositioner,
der er omfattet af regnskabsalæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre
forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig
praksis. Ved forvaltningsrevision vurderer vi med høj
grad af sikkerhed, om de undersøgte systemer, proces-
ser eller dispositioner understøtter skyldige økonomi-
ske hensyn ved forvaltningen af de midler og driften
af Nordsøenheden.
Hvis vi på grundlag af det udførte arbejde konklude-
rer, at der er anledning til væsentlige kritiske bemærk-
ninger, skal vi rapportere herom.
Vi har ingen væsentlige kritiske bemærkninger at rap-
portere i den forbindelse.
København, den 6. april 2017
PricewaterhouseCoopers
Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
CVR-nr. 33 77 12 31
Jens Otto Damgaard
statsautoriseret revisor
Kim Danstrup
statsautoriseret revisor
Revisionserklæringer - Nordsøenheden
66
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
Revisionspåtegning
Den uafhængige revisors påtegning
Til erhvervsministeren
Revisionspåtegning på årsregnskab
Konklusion
Vi har revideret årsregnskabet for Nordsøenheden for
regnskabsåret 1. januar - 31. december 2016, der om-
fatter resultatopgørelse, balance, og noter, herunder
anvendt regnskabspraksis. Årsregnskabet udarbejdes
efter årsregnskabsloven.
Det er vores opfattelse, at årsregnskabet giver et retvi-
sende billede af Nordsøenhedens aktiver, passiver og
inansielle stilling pr. 31. december 2016 samt af resul-
tatet af Nordsøenhedens aktiviteter for regnskabsåret
1. januar - 31. december 2016 i overensstemmelse med
årsregnskabsloven.
Grundlag for konklusion
Vi har udført vores revision i overensstemmelse med
god offentlig revisionsskik, idet revisionen udføres
på grundlag af bestemmelserne i lov om Nordsøen-
heden og Nordsøfonden. God offentlig revisionsskik
er baseret på de grundlæggende revisionsprincipper
i rigsrevisionernes internationale standarder (ISSAI
100-999). Vores ansvar ifølge disse standarder og krav
er nærmere beskrevet i revisionspåtegningens afsnit
”Revisors ansvar for revisionen af årsregnskabet”.
Rigsrevisor er uafhængig af Nordsøenheden i over-
ensstemmelse med rigsrevisorloven § 1, stk. 6.
Det er vores opfattelse, at det opnåede revisionsbe-
vis er tilstrækkeligt og egnet som grundlag for vores
konklusion.
Ledelsens ansvar for årsregnskabet
Ledelsen har ansvaret for udarbejdelsen af et årsregn-
skab, der giver et retvisende billede i overensstemmel-
se med årsregnskabsloven. Ledelsen har endvidere
ansvaret for den interne kontrol, som ledelsen anser
for nødvendig for at udarbejde et årsregnskab uden
væsentlig fejlinformation, uanset om denne skyldes
besvigelser eller fejl.
Ved udarbejdelsen af årsregnskabet er ledelsen ansvar-
lig for at vurdere Nordsøenhedens evne til at fortsætte
driften; at oplyse om forhold vedrørende fortsat drift,
hvor dette er relevant; samt at udarbejde årsregnskabet
på grundlag af regnskabsprincippet om fortsat drift,
medmindre ledelsen enten har til hensigt at likvidere
Nordsøenheden, indstille driften eller ikke har andet
realistisk alternativ end at gøre dette.
Revisors ansvar for revisionen af årsregnskabet
Vores mål er at opnå høj grad af sikkerhed for, om
årsregnskabet som helhed er uden væsentlig fejlinfor-
mation, uanset om denne skyldes besvigelser eller fejl,
og at afgive en revisionspåtegning med en konklusion.
Høj grad af sikkerhed er et højt niveau af sikkerhed,
men er ikke en garanti for, at en revision, der udføres
i overensstemmelse med god offentlig revisionsskik,
altid vil afdække væsentlig fejlinformation, når sådan
indes. Fejlinformationer kan opstå som følge af
besvigelser eller fejl og kan betragtes som væsentlige,
hvis det med rimelighed kan forventes, at de enkeltvis
eller samlet har indlydelse på de økonomiske beslut-
ninger, som regnskabsbrugerne træffer på grundlag af
årsregnskabet.
Revisionspåtegning - Nordsøenheden
67
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
Som led i en revision, der udføres i overensstemmelse
med god offentlig revisionsskik, foretager vi faglige
vurderinger og opretholder professionel skepsis under
revisionen. Herudover:
Identiicerer og vurderer vi risikoen for væsentlig
fejlinformation i årsregnskabet, uanset om denne
skyldes besvigelser eller fejl, udformer og udfører
revisionshandlinger som reaktion på disse risici
samt opnår revisionsbevis, der er tilstrækkeligt og
egnet til at danne grundlag for vores konklusion.
Risikoen for ikke at opdage væsentlig fejlinfor-
mation forårsaget af besvigelser er højere end
ved væsentlig fejlinformation forårsaget af fejl,
idet besvigelser kan omfatte sammensværgelser,
dokumentfalsk, bevidste udeladelser, vildledning
eller tilsidesættelse af intern kontrol.
Opnår vi forståelse af den interne kontrol med
relevans for revisionen for at kunne udforme
revisionshandlinger, der er passende efter om-
stændighederne, men ikke for at kunne udtrykke
en konklusion om effektiviteten af Nordsøenhe-
dens interne kontrol.
Tager vi stilling til, om den regnskabspraksis, som
er anvendt af ledelsen, er passende, samt om de
regnskabsmæssige skøn og tilknyttede oplysnin-
ger, som ledelsen har udarbejdet, er rimelige.
Konkluderer vi, om ledelsens udarbejdelse af
årsregnskabet på grundlag af regnskabsprincip-
pet om fortsat drift er passende, samt om der på
grundlag af det opnåede revisionsbevis er væsent-
lig usikkerhed forbundet med begivenheder eller
forhold, der kan skabe betydelig tvivl om virk-
somhedens evne til at fortsætte driften. Hvis
vi konkluderer, at der er en væsentlig usikkerhed,
skal vi i vores revisionspåtegning gøre opmærk-
som på oplysninger herom i årsregnskabet eller,
hvis sådanne oplysninger ikke er tilstrækkelige,
modiicere vores konklusion. Vores konklusioner
er baseret på det revisionsbevis, der er opnået
frem til datoen for vores revisionspåtegning.
Fremtidige begivenheder eller forhold kan dog
medføre, at Nordsøenheden ikke længere kan
fortsætte driften.
Tager vi stilling til den samlede præsentation,
struktur og indhold af årsregnskabet, herunder
noteoplysningerne, samt om årsregnskabet afspej-
ler de underliggende transaktioner og begivenhe-
der på en sådan måde, at der gives et retvisende
billede heraf.
Vi kommunikerer med den øverste ledelse om blandt
andet det planlagte omfang og den tidsmæssige place-
ring af revisionen samt betydelige revisionsmæssige
observationer, herunder eventuelle betydelige mangler
i intern kontrol, som vi identiicerer under revisionen.
Udtalelse om ledelsesberetningen
Ledelsen er ansvarlig for ledelsesberetningen.
Vores konklusion om årsregnskabet omfatter ikke
ledelsesberetningen, og vi udtrykker ingen form for
konklusion med sikkerhed om ledelsesberetningen.
I tilknytning til vores revision af årsregnskabet er det
vores ansvar at læse ledelsesberetningen og i den for-
bindelse overveje, om ledelsesberetningen er væsent-
ligt inkonsistent med årsregnskabet eller vores viden
opnået ved revisionen eller på anden måde synes at
indeholde væsentlig fejlinformation.
Revisionspåtegning - Nordsøenheden
68
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0070.png
Vores ansvar er derudover at overveje, om ledelses-
beretningen indeholder krævede oplysninger i henhold
til årsregnskabslovens regler.
Baseret på det udførte arbejde er det vores opfattelse,
at ledelsesberetningen er i overensstemmelse med
årsregnskabet og er udarbejdet i overensstemmelse
med kravene i årsregnskabsloven. Vi har ikke fundet
væsentlig fejlinformation i ledelsesberetningen.
Erklæring i henhold til anden
lovgivning og øvrig regulering
Udtalelse om juridisk-kritisk revision og
forvaltningsrevision
Ledelsen er ansvarlig for, at de dispositioner, der
er omfattet af regnskabsalæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre
forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig
praksis; og at der er taget skyldige økonomiske hensyn
ved forvaltningen af de midler og driften af de virk-
somheder, der er omfattet af regnskabet.
I tilknytning til vores revision af årsregnskabet er det
i overensstemmelse med god offentlig revisionsskik
vores ansvar at udvælge relevante emner til såvel
juridisk-kritisk revision som forvaltningsrevision. Ved
juridisk-kritisk revision efterprøver vi med høj grad af
sikkerhed for de udvalgte emner, om de dispositioner,
der er omfattet af regnskabsalæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre
forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig
praksis. Ved forvaltningsrevision vurderer vi med høj
grad af sikkerhed, om de undersøgte systemer, proces-
ser eller dispositioner understøtter skyldige økonomi-
ske hensyn ved forvaltningen af de midler og driften
af de virksomheder, der er omfattet af regnskabet.
Hvis vi på grundlag af det udførte arbejde konklude-
rer, at der er anledning til væsentlige kritiske bemærk-
ninger, skal vi rapportere herom.
Vi har ingen væsentlige kritiske bemærkninger at rap-
portere i den forbindelse.
København, den 6. april 2017
Rigsrevisionen
Lone Lærke Strøm
Rigsrevisor
Morten Henrichsen
Kontorchef
Revisionspåtegning - Nordsøenheden
69
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0071.png
Revisionspåtegning - Nordsøenheden
70
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 236: Årsrapport 2016 for Nordsøenheden og Nordsøfonden
1760532_0072.png