Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 227
Offentligt
1755858_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
11. maj 2017
J nr.2017-2484
Orientering om høring over udkast til bekendtgørelse om indregning af
driftsmæssige afskrivninger, henlæggelser til nyinvesteringer og med
Energitilsynets tiltræden, forrentning af indskudskapital
Til udvalgets orientering fremsendes hermed høringsbrev og udkast til
bekendtgørelse om indregning af driftsmæssige afskrivninger, henlæggelser til
nyinvesteringer og med Energitilsynets tiltræden, forrentning af indskudskapital
(herefter ”afskrivningsbekendtgørelsen”).
Afskrivningsbekendtgørelsen udstedes med hjemmel i varmeforsyningslovens § 20,
stk. 2, og skal erstatte bekendtgørelse nr. 175 af 18. marts 1991 om driftsmæssige
afskrivninger, henlæggelser til nyinvesteringer og forrentning af indskudskapital
ifølge lov om varmeforsyning med senere ændring, der ophæves.
Afskrivningsbekendtgørelsen fastsætter de overordnede betingelser, som skal
være til stede, før en varmeforsyningsvirksomhed kan indregne driftsmæssige
afskrivninger, henlæggelser til nyinvesteringer og forrentning af indskudskapital i
prisen på fjernvarme.
Det er det uafhængige Energitilsyn, som administrerer reglerne og fører tilsyn med
bekendtgørelsen. Energitilsynet skal i visse situationer træffe afgørelse efter
bekendtgørelsen. Det er f.eks. tilfældet, når en varmeforsyningsvirksomhed
ansøger om tilladelse til at indregne forrentning af sin indskudskapital i
varmeprisen.
Det fremgår således af afskrivningsbekendtgørelsens § 6, at indregning af en
rimelig forrentning af indskudskapital kan ske med Energitilsynets tilladelse.
Som det er udvalget bekendt, har Energitilsynet den 31. januar 2017 i en konkret
sag tilladt, at EnergiGruppen Jylland Varme A/S i priserne for varme kan indregne
forrentning af indskudskapital for årene 2011 til 2017 på i alt 172 mio. kr. på
nærmere fastsatte vilkår. En række andre virksomheder har tilsvarende ansøgt om
forrentning af indskudskapital, der samlet udgør et anseeligt beløb.
Det er Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets vurdering, at Energitilsynets
afgørelse kan føre til uhensigtsmæssige prisstigninger for de tilsluttede
varmeforbrugere, hvis varmeforsyningsvirksomhederne indregner forrentning af
indskudskapital efter tilsvarende principper.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 227: Orientering om høring over udkast til bekendtgørelse om indregning af driftsmæssige afskrivninger, henlæggelser til nyinvesteringer og med Energitilsynets tiltræden, forrentning af indskudskapital
1755858_0002.png
Jeg har derfor som I ved besluttet at udstede en ny afskrivningsbekendtgørelse,
der i videst muligt omfang skal skærme varmeforbrugerne mod lignende sager.
I første omgang fastsætter jeg regler i afskrivningsbekendtgørelsen om, at
Energitilsynet ikke kan tillade, at varmeforsyningsvirksomheder indregner
forrentning af indskudskapital, som ikke anvendes til at drive og investere i
fjernvarmevirksomheden til gavn for varmeforbrugerne. En indskudskapital, der
ikke anvendes til gavn for varmeforbrugerne skal med andre ord forrentes med 0
kr.
Denne ændring fremgår af afskrivningsbekendtgørelsens § 6, stk. 2. I forlængelse
af bekendtgørelsens ikrafttræden tænkes det, at Energistyrelsen i en vejledning vil
præcisere, hvornår indskudskapital kan betragtes som anvendt i
fjernvarmevirksomheden. Den metode, som Energitilsynet skal anvende, er
endvidere overordnet beskrevet i det vedlagte høringsbrev.
Derudover videreføres bekendtgørelsens øvrige regler i vid udstrækning, idet der
dog er foretaget enkelte sproglige justeringer, ligesom der er foretaget mindre
indholdsmæssige tilpasninger og konsekvensrettelser i forhold til den gældende
bekendtgørelse, der er udstedt i 1991.
Samtlige ændringer i afskrivningsbekendtgørelsen i forhold til den gældende
bekendtgørelse fremgår af vedlagte skema.
Denne bekendtgørelsesændring er ét element i en større pakke, som har til formål
at skærme varmeforbrugerne mod uhensigtsmæssigt store varmeprisstigninger.
Der vil desuden blive foretaget en supplerende ændring i forrentningsreglerne, der
kommer i en efterfølgende bekendtgørelsesændring, og som skal give mulighed
for, at en godkendt forrentning kun kan opkræves over en længere tidsperiode.
Dermed vil man kunne undgå pludselige, urimeligt store stigninger i varmeprisen,
men udjævne indregningen over en længere årrække.
Afskrivningsbekendtgørelsen forventes at kunne træde i kraft den 18. maj 2017,
idet bekendtgørelsen sendes i høring med frist for afgivelse af høringssvar den 15.
maj 2017.
Jeg vil herefter sende høringssvar og høringsnotat til udvalgets orientering.
Jeg skal endelig beklage den korte høringsfrist, men det er nødvendigt at forkorte
denne, så reglerne kan få virkning hurtigst muligt.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 2/2