Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 200
Offentligt
1743649_0001.png
Udkast til bekendtgørelse om energispareydelser i net- og
distributionsvirksomheder
1)
I medfør af § 2 a, § 22, stk. 4, § 51, stk. 3, § 69, stk. 2, § 70, stk. 2, § 78, stk. 7-8 og 12, § 88 og § 90, nr. 1, i lov om
elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 418 af 25. april 2016, § 3, § 14, stk. 2, § 30, stk. 3, § 37 a, stk. 2, § 44, stk. 1, § 47, stk.
5, § 50 og § 52, nr. 1, i lov om naturgasforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1157 af 6. september 2016, som ændret ved lov nr.
1498 af 23. december 2014, og § 2 a, § 22, stk. 2, § 23 c, stk. 1 og 3, § 26 a, nr. 1 og 2, § 28 a, stk. 3, § 28 b, stk. 2, og § 34,
stk. 2, i lov om varmeforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1307 af 24. november 2014, fastsættes:
Kapitel 1
Formål, anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Net- og distributionsvirksomheder skal i overensstemmelse med bestemmelserne i denne bekendtgørelse fremme
realiseringen af omkostningseffektive energibesparelser til gavn for energiforbrugerne og samfundet.
Stk. 2.
Net- og distributionsvirksomhedernes indsats skal medvirke til at øge den samlede besparelsesindsats og den skal
have særlig fokus på realisering af energibesparelser i slutforbruget, som ikke ville være blevet realiseret på nuværende
tidspunkt uden virksomhedernes indsats.
Stk. 3.
Net- og distributionsvirksomhedernes energispareindsats skal gennemføres inden for de områder, der fremgår af § 3,
stk. 2.
§ 2.
Bekendtgørelsen finder anvendelse på net- og distributionsvirksomheder.
§ 3.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Aktør: En virksomhed, som indgår aftale med en net- eller distributionsvirksomhed om aktiviteter efter kapitel 2 eller om
gennemførelse af energispareaktiviteter som nævnt i kapitel 3. En aktør kan være en koncernforbunden virksomhed.
2) Anvendelse af kvotebelagte brændsler: Brændselsanvendelse i anlæg og virksomheder, som er omfattet af CO2-
kvoteordningen, jf. lov om CO2-kvoter. Alt brændselsforbrug til el- og fjernvarmeproduktion regnes som kvotebelagt brændsel.
Med ikke-kvotebelagte brændsler menes brændsler, som anvendes i øvrige anlæg og virksomheder.
3) Dagens standard: Den gennemsnitlige energieffektivitet for de anlæg, i forbindelse med reduktion af tab i egne net efter
§ 8, stk. 1, nr. 3, der installeres det år, hvor de pågældende besparelser realiseres.
4) Deltagende part: En virksomhed eller et offentligt organ, der har forpligtet sig til at nå visse mål i henhold til en frivillig
aftale eller er omfattet af et nationalt politisk lovgivningsinstrument.
5) Distributionsvirksomhed: En naturgas- eller varmedistributionsvirksomhed, jf. nr. 17 og 22.
6) Effektiv individuel opvarmning og køling: En forsyningsmulighed inden for individuel opvarmning og køling, som
sammenlignet med effektiv fjernvarme og fjernkøling målbart reducerer den tilførsel af ikkevedvarende primærenergi, der er
påkrævet for at forsyne en enhed af leveret energi inden for en relevant systemgrænse, eller som kræver den samme tilførsel
af ikkevedvarende primærenergi men til en lavere pris, under hensyntagen til påkrævet energi i forbindelse med udvinding,
omdannelse, transport og distribution.
7) Effektiv opvarmning og køling: En mulighed for opvarmning og køling, som sammenlignet med et grundscenarie, der
afspejler en business-as-usual-situation, målbart reducerer den tilførsel af primærenergi, der er påkrævet for på en
omkostningseffektiv måde at forsyne en enhed af leveret energi inden for en relevant systemgrænse som vurderet i den cost-
benefit-analyse, som er omhandlet i direktivet om energieffektivitet, under hensyntagen til påkrævet energi i forbindelse med
udvinding, omdannelse, transport og distribution.
8) Endeligt energiforbrug: Al energi leveret til industri, transport, husholdninger, tjenesteydelser og landbrug. Omfatter ikke
leverancer til energiomdannelsessektoren og energiindustrien selv.
9) Energi: Alle former for energiprodukter, brændsel, varme, vedvarende energi, elektricitet og andre former for energi som
defineret i artikel 2, litra d), i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1099/2008 af 22. oktober 2008 om
energistatistik.
10) Energiforbrug i transportsektoren: Energiforbrug som anvendes til al vejtransport med indregistrerede køretøjer, togdrift,
herunder elforbrug til tog, signaler m.v. samt luft- og skibsfart. Intern transport indenfor virksomheden, herunder brug af
landbrugstraktorer, fiskerifartøjer, vandingsmaskiner m.v. er en del af erhvervenes procesenergiforbrug, og det er dermed ikke
transport.
1
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 200: Materiale til høring af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder samt indtægtsrammebekendtgørelse
11) Energispareaftalen: Aftale af 16. december 2016 om energiselskabernes energispareindsats mellem energi-, forsynings-
og klimaministeren og net- og distributionsvirksomhederne inden for el, naturgas, fjernvarme og olie repræsenteret ved Dansk
Energi, HMN GasNet, Dansk Gas Distribution, NGF Nature Energy, Dansk Fjernvarme, Foreningen Dansk Kraftvarmeværker
samt Energi- og Olieforum.
12) Energispareprojekt: Et projekt, der søger at gennemføre en eller flere konkrete energispareaktiviteter, jf. stk. 2.
13) Energitjeneste: Fysisk gavn, nytteværdi eller gode fremkommet ved at kombinere energi med energieffektiv teknik eller
tiltag, der kan omfatte de drifts-, vedligeholdelses- og kontrolaktiviteter, der er nødvendige for at tilvejebringe tjenesten, som
leveres på basis af en kontrakt, og som under normale omstændigheder har vist sig at medføre kontrollerbare forbedringer af
energieffektiviteten eller primærenergibesparelser, der kan måles eller anslås.
14) Et energispareprojekts tilbagebetalingstid: Forholdet mellem investeringen (fratrukket tilskud) og værdien af første års
energibesparelse.
15) Forpligtet part: En energidistributør, der er bundet af den nationale ordning for energispareforpligtelser, jf. nr. 5 og 18.
16) Kollektivt produktionsanlæg: El- og varmeproduktionsanlæg, som leverer energi til et kollektivt forsyningsnet.
17) Naturgasdistributionsvirksomhed: Enhver fysisk eller juridisk person, der varetager transport af naturgas via lokale eller
regionale ledningsnet med henblik på levering til forbrugere, jf. § 6, nr. 2 og 4, i lov om naturgasforsyning.
18) Nettab: Tabene i transmissions- og distributionsnettene, inklusiv tab i transformatorer, pumper, målere, regulatorer m.v.
hele vejen fra el- og varmeproduktionsanlæg og gasbehandlingsanlæg til levering til forbrugerne.
19) Netvirksomhed: En kollektiv elforsyningsvirksomhed, der udøver netvirksomhed med bevilling i medfør af
bestemmelserne i kapitel 4 i lov om elforsyning.
20) Primærenergiforbrug: Indenlandsk bruttoforbrug, bortset fra ikkeenergirelaterede anvendelser.
21) Sikring af realiseringen af energibesparelser: Net- og distributionsvirksomhedernes gennemførelse eller medvirken til
gennemførelse af energibesparelser hos slutbrugerne efter bestemmelserne i kapitel 3.
22) Varmedistributionsvirksomhed: En virksomhed, som har til formål at levere energi i form af opvarmet vand, damp eller
andre brændbare gasarter end naturgas til forbrugere med henblik på bygningers opvarmning eller forsyning med varmt
brugsvand, jf. § 28 a, stk. 2, i lov om varmeforsyning.
Stk. 2.
Med energispareaktiviteter forstås følgende:
1) Aktiviteter som reducerer behovet for tilførsel af energi til slutbrugeren, herunder:
a) effektivisering af energianvendelsen i produkter, anlæg, processer og bygninger hos slutbrugerne og
b) udbredelse af nye energiproducerende anlæg hos slutbrugerne, som netto reducerer behovet for levering af energi,
herunder lokale solvarmeanlæg. I bygninger, som er tilsluttet fjernvarme, kan der dog ikke medregnes en effekt af
lokale solvarmeanlæg. Ved installation af oliefyr kan kun medregnes en energibesparelse i områder, hvor tilslutning til
fjernvarme- eller naturgasforsyning ikke er mulig.
2) Energibesparelser inden for transportsektoren, eksklusiv bunkring, international skibsfart samt national og international
luftfart.
3) Initiativer hos slutbrugere, der medfører energibesparelse i forsyningssystemet, såsom øget afkøling af fjernvarmevand
på forbrugsstedet.
4) Udnyttelse af overskudsvarme hos en virksomhed.
5) Reduktion af net- og transmissionstabene.
6) Etablering af kollektive solvarmeanlæg i forbindelse med fjernvarmeforsyning, som er godkendte og projekterede senest
30. juni 2018 til idriftsættelse senest 30. juni 2019.
7) Etablering af nye el- og gasdrevne varmepumper til fjernvarmeproduktion fra 1. januar 2017.
8) Besparelser i forbindelse med ventilation, belysning, pumper, varmeanlæg og forbrug i administrationsbygninger hos
kollektive produktionsanlæg i det omfang dette forbrug afregnes via en forbrugsmåler og således ikke er et internt
egetforbrug. Besparelser på selve produktionsanlæggene, herunder kedler, varmepumper, solvarmeanlæg, turbiner,
gasmotorer, røggasrensning og -køling m.v. med tilknyttet udstyr som f.eks. motorer, reguleringsudstyr m.v. kan ikke
medregnes. Energistyrelsen offentliggør en liste over de kollektive produktionsanlæg på Energistyrelsens hjemmeside på
www.ens.dk.
Kapitel 2
Information om energibesparelser til forbrugerne, kortlægning af energiforbrug
2
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 200: Materiale til høring af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder samt indtægtsrammebekendtgørelse
§ 4.
Distributionsvirksomhederne skal give oplysning til alle forbrugerkategorier i forsyningsområdet om mulighederne for at
opnå energibesparelser, herunder ved individuel rådgivning af forbrugerne, generel information, hjemmesider,
informationsmateriale, undervisning og anden oplysningsvirksomhed.
Stk. 2.
Distributionsvirksomhedernes realisering af energibesparelser, som virksomhederne oplyser om som nævnt i stk. 1,
skal ske efter bestemmelserne i kapitel 3.
§ 5.
Net- og distributionsvirksomhederne skal kortlægge deres energilevering i deres forsyningsområde fordelt på
forbrugerkategorier og kategorier af energianvendelse.
Stk. 2.
Net- og distributionsvirksomhederne skal offentliggøre informationer om energiforbrug, som fremkommer ved
kortlægningen, på en offentligt tilgængelig hjemmeside eller på anden tydelig måde eller meddele disse informationer efter
anmodning. I anmodningen skal de informationer, som ønskes meddelt, være identificeret.
Stk. 3.
Informationer, som muliggør identificering af energiforbrug hos en enkelt forbruger, må kun offentliggøres eller
meddeles som nævnt i stk. 2 efter skriftligt samtykke fra den pågældende. Et sådant samtykke kan til enhver tid tilbagekaldes.
§ 6.
Net- og distributionsvirksomhederne kan udføre opgaverne efter dette kapitel selv, i fællesskab med andre net- og
distributionsvirksomheder eller ved aftale med en eller flere aktører.
Kapitel 3
Realisering af energibesparelser
§ 7.
Net- og distributionsvirksomhederne skal sikre, at der realiseres dokumenterbare energibesparelser i et omfang, der
mindst opfylder de i bilag 1 nævnte energibesparelsesmål.
Stk. 2.
Til opfyldelsen af energisparemålene kan net- og distributionsvirksomhederne medregne energibesparelser, som
tilskrives som realiserede af virksomhederne efter § 8, og som opgøres efter § 9.
Stk. 3.
Net- og distributionsvirksomhederne skal inden for de fastlagte rammer opfylde deres energibesparelsesforpligtelse
så effektivt som muligt.
Stk. 4.
Net- og distributionsvirksomhederne kan sikre realiseringen af energibesparelser inden for alle energiarter i hele
landet.
Stk. 5.
Net- og distributionsvirksomhederne beslutter, hvilke aktiviteter de vil iværksætte for at realisere energibesparelser.
Stk. 6.
Net- og distributionsvirksomhederne skal indberette energibesparelserne for det år, hvor realiseringen og
dokumentationen af den konkrete energibesparelse er afsluttet. En net- og distributionsvirksomhed kan dog aftale med aktører,
som net- eller distributionsvirksomheden har indgået aftale om gennemførelse af energispareaktiviteter med, at overdragelsen
af dokumenterede energibesparelser fra slutbrugeren til net- eller distributionsvirksomheden via aktøren udskydes til det
følgende år. Indberetningen skal ske i overensstemmelsen med § 12, stk. 3.
Stk. 7
. Net- eller distributionsvirksomhederne skal til Energistyrelsen indberette ændringer til allerede foretagne
indberetninger af energibesparelser som korrektioner med angivelse af, hvordan korrektionerne er fordelt på de forudgående
års indberetninger. Vedrører ændringerne aktiviteter omfattet af § 18, stk. 2-3, skal desuden angives, hvilket energispareprojekt
ændringen vedrører. Ændringerne indberettes til Energistyrelsen samtidig med indberetningen efter stk. 6.
Stk. 8.
Ved fastsættelsen af energisparemålene, jf. stk. 1, og opgørelse og indberetning af besparelserne anvendes de i bilag
4 oplyste energiindhold for specifikke brændsler. Der kan dog anvendes andre faktorer for energiindhold for specifikke
brændsler, i det omfang disse er aftalt i energispareaftalen.
§ 8.
Realiserede energibesparelser kan tilskrives net- og distributionsvirksomhederne, såfremt de opfylder betingelser i stk.
2-7.
Stk. 2.
Net- og distributionsvirksomhederne kan tilskrives realiseringen af en energibesparelse, når virksomhederne har
gennemført energispareaktiviteter eller har medvirket hertil, f.eks. ved sagkyndig bistand eller ved organisering eller finansiering
af aktiviteten, jf. i øvrigt § 10 om indgåelse af aftale om gennemførelsen, gennem konkrete energispareaktiviteter hos en eller
flere konkrete slutbrugere, jf. stk. 3, som enten kan opgøres specifikt eller efter standardiserede metoder, jf. § 9, stk. 1.
Stk. 3.
Hvis energispareaktiviteten retter sig mod en eller flere konkrete slutbrugere, skal net- eller
distributionsvirksomheden endvidere have indgået aftale om tilskrivning af energibesparelsen som nævnt i stk. 4, inden den
fysiske energispareaktivitet påbegyndes, eller bindende aftale om igangsætning indgås. Der skal være en ubrudt aftalekæde
eventuelt via aktører i flere led fra slutbrugeren til net- og distributionsvirksomheden om konkrete energispareaktiviteter. Ved
alle besparelser skal aftalen og aftalekæden være dokumenteret.
Stk. 4.
Slutbrugeren ejer retten til at lade en net- eller distributionsvirksomhed indberette en energibesparelse til et
samarbejdsorgan eller Energistyrelsen. Slutbrugeren kan aftale at overdrage retten til en net- eller distributionsvirksomhed,
eventuelt via en aktør. Hvis slutbrugeren lejer eller leaser den bygning, anlæg, udstyr eller lignende, hvor energibesparelsen
gennemføres, er det ejeren af den pågældende bygning, anlæg, udstyr eller lignende, som ejer overdragelsesretten.
3
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 200: Materiale til høring af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder samt indtægtsrammebekendtgørelse
Stk. 5.
Net- og distributionsvirksomheder kan, foruden de aktiviteter, der fremgår af stk. 2-4, tilskrive sig den fulde virkning
af de gennemførte energispareaktiviteter, som opgøres efter § 9, i følgende tilfælde, jf. dog stk. 6:
1) I forhold til nye bygninger, hvis aktiviteten konkret medvirker til, at en ny bygning har et lavere energiforbrug, end hvad
der følger af de gældende krav for den pågældende bygning.
2) For øvrige områder, hvor der i lovgivningen er fastsat krav om energieffektivisering, eller hvor en myndighed har indgået
aftaler med berørte parter om energieffektivisering.
Stk. 6.
I forhold til projekter, der modtager eller har modtaget tilskud eller tilsagn om tilskud fra tilskudsordningen for
vedvarende energi til proces, jf. lov om tilskud til fremme af vedvarende energi i virksomheders produktionsprocesser, kan net-
og distributionsvirksomhederne kun medregne opnåede energibesparelser, i det omfang de på anden måde end ved tilskud
udbetalt til slutforbrugeren medvirker til, at de relevante energieffektiviseringer gennemføres, jf. stk. 2-4.
Stk. 7.
Net- og distributionsvirksomhederne skal ved indbyrdes aftale sikre, at virkningen af realiserede energibesparelser
tilskrives en enkelt net- eller distributionsvirksomhed eller fordeles mellem flere virksomheder efter objektive kriterier.
Stk. 8.
Retten til at indrapportere energibesparelser til Energistyrelsen, som er realiserede og dokumenterede efter stk. 1-6,
kan overdrages fra en net- eller distributionsvirksomhed til en andet, eventuelt via mellemmand, som har en skriftlig fuldmagt
fra den overdragende net- eller distributionsvirksomhed. En sådan overdragelse kan ske, efter besparelserne er realiseret, men
overdragelse mellem virksomheder skal ske, inden besparelserne indberettes til Energistyrelsen. Dokumentationen skal til
enhver tid være tilgængelig for den virksomhed, som indberetter energibesparelsen til Energistyrelsen. Overdragelse fra én net-
eller distributionsvirksomhed til den indberettende virksomhed skal være dokumenteret hos såvel den købende som den
sælgende virksomhed.
§ 9.
Virkningen af energispareaktiviteter, som ifølge § 8 anses for realiseret af net- og distributionsvirksomhederne, opgøres
som nævnt nedenfor:
1) Ved en standardiseret aktivitet hos en konkret forbruger opgøres energibesparelsen på grundlag af generelle
standardværdier, jf. bilag 5, litra a. Standardværdierne fastsættes af Energistyrelsen efter drøftelse med repræsentanter for
net- og distributionsvirksomhederne i medfør af energispareaftalen. Standardværdierne offentliggøres på Energistyrelsens
hjemmeside www.ens.dk
2) Ved en konkret aktivitet hos en konkret forbruger inden for områder, hvor der ikke findes en standardværdi, opgøres
energibesparelsen specifikt, jf. bilag 5, litra c.
3) I forbindelse med aktiviteter, der reducerer nettabene, kan der alene medregnes den besparelse, som fremkommer ved
valg af løsninger, som er bedre end dagens standard for nye anlæg, eller ved forbedringer, som ellers ikke ville være
gennemført. Besparelserne opgøres specifikt og dokumenteres. Ved gennemførsel af energispareaktiviteter i form af reduktion
af tab i egne net, kan der alene medregnes ekstra omkostninger, som er knyttet til valg af løsninger, som er bedre end dagens
standard for nye anlæg. I det omfang disse ekstra omkostninger ikke kan opgøres, fastsættes de som forrige års
gennemsnitlige omkostning pr. kWh for alle aftaleparter. Energistyrelsen træffer afgørelse om, hvorvidt en løsning omtalt efter
dette nummer, er bedre end dagens standard og fremsender sin afgørelse til Energitilsynet.
Stk. 2.
For energibesparelser, der er eller bliver realiseret fra og med 1. januar 2017, vægtes første-års-besparelsen med de
prioriterings- og konverteringsfaktorer, som fremgår af bilag 2.
Stk. 3.
Net- og distributionsvirksomhederne kan ikke i forbindelse med opfyldelse af energispareforpligtelsen yde finansiel
støtte til energispareaktiviteter, hvis den simple tilbagebetalingstid for projektet derved bliver mindre end 1 år. Dog kan net- og
distributionsvirksomhederne yde rådgivning m.v. til energispareaktiviteten i de tilfælde, hvor tilbagebetalingstiden for projektet
er mindre end 1 år.
§ 10.
En net- eller distributionsvirksomhed, som vil sikre realiseringen af energibesparelser ved aktiviteter som nævnt i stk.
2 og 4, skal indgå aftale med en aktør om, at denne gennemfører aktiviteterne for net- eller distributionsvirksomheden. Aftalen
skal indgås på markedsmæssige vilkår, jf. § 46 i lov om elforsyning, § 28 c i lov om naturgasforsyning og § 28 b, stk. 4, i lov
om varmeforsyning.
Stk. 2.
I forbindelse med energispareaktiviteter omfattet af § 3, stk. 2, nr. 1 og 2, i eget forsyningsområde og inden for egen
energiart, skal net- eller distributionsvirksomheden indgå aftale som nævnt i stk. 1, hvis virksomheden vil:
1) gennemføre konkrete energibesparelsesaktiviteter hos slutbrugere, herunder installationsarbejder, energieffektivisering af
udstyr og processer m.v. eller
2) deltage i salg af energieffektivt udstyr eller tilvejebringelse af lån til realisering af energibesparelser.
Stk. 3.
Net- og distributionsvirksomhederne kan selv:
1) gennemføre aktiviteter omfattet af § 3, stk. 2, nr. 5, i det omfang de realiserer energibesparelser i egne net eller via
målere inkl. aflæsnings- og overvågningsudstyr,
2) etablere kollektive solvarmeanlæg, jf. § 3, stk. 2, nr. 6, og etablere varmepumper til fjernvarmeproduktion, jf. § 3, stk. 2,
nr. 7, i det omfang det er en del af virksomhedens egen varmeproduktion, og
3) gennemføre besparelser, jf. § 3, stk. 2, nr. 8, i det omfang det sker i forbindelse med egne produktionsanlæg.
Stk. 4.
I forbindelse med gennemførelse af energispareaktiviteter efter kapitel 3 af enhver art uden for eget
forsyningsområde eller uden for egen energiart, skal net- eller distributionsvirksomheden indgå aftale som nævnt i stk. 1.
Stk. 5.
Net- og distributionsvirksomhedernes energisparemål, realiserede energibesparelser og disses procentuelle fordeling
på sektorer samt virksomhedens omkostninger til opnåelse af besparelserne samt liste med aktører de samarbejder med skal
synliggøres over for aktører og slutbrugere på virksomhedernes hjemmesider.
4
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 200: Materiale til høring af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder samt indtægtsrammebekendtgørelse
§ 11.
Net- og distributionsvirksomhederne skal dokumentere, at energisparemålene og bestemmelserne om tilskrivning og
opgørelse af energibesparelser er opfyldt, jf. §§ 7-9.
Stk. 2.
Net- og distributionsvirksomhederne skal opbevare skriftlig dokumentation for realiserede energibesparelser i 5 år
efter det år, som dokumentationen vedrører. Såfremt net- og distributionsvirksomhederne har indgået aftale med en aktør om
varetagelse af energispareforpligtelsen, skal der foreligge en konkret aftale om, hvordan aktøren håndterer og opbevarer
dokumentationen.
Stk. 3.
Net- og distributionsvirksomhederne skal etablere et kvalitetssikringssystem og gennemføre kvalitetssikring i
overensstemmelse med bestemmelserne i bilag 3, som skal sikre, at virksomhedens dokumentation og indberetning, herunder
også dokumentationen for besparelser, som er udført af underleverandører eller tredjepart, der agerer på virksomhedens
vegne, er retvisende og opfylder de fastsatte krav. Virksomhederne skal én gang om året gennemføre en kvalitetskontrol samt
audit af dokumentation, retningslinjer mv. Hvert andet år skal denne kvalitetskontrol og audit gennemføres af en uafhængig
tredjepart.
Kapitel 4
Samarbejde om energisparaktiviteter mellem net- og distributionsvirksomheder
§ 12.
Net- og distributionsvirksomhederne skal samarbejde i fornødent omfang om realiseringen af energibesparelser i
medfør af denne bekendtgørelse og energispareaftalen, jf. dog kapitel 5.
Stk. 2.
Net- og distributionsvirksomhederne skal udpege samarbejdsorganer for virksomheder inden for hver af energiarterne
elektricitet, naturgas og fjernvarme. Virksomhederne kan oprette et fælles samarbejdsorgan for to eller alle energiarter.
Stk. 3.
Samarbejdsorganerne skal udføre følgende opgaver:
1) Hvert samarbejdsorgan skal hvert år udarbejde en rapport i skemaform med en samlet opgørelse over de deltagende
virksomheders realiserede energibesparelser på grundlag af den dokumentation, som er nævnt i § 9. Rapporten skal
ligeledes indeholde oplysninger om fordelingen af branchens omkostninger, om omkostningerne med forbindelse til
korrektioner, om gennemførte audits, jf. § 11, stk. 3, og om omfanget af besparelser og omkostninger, hvor overdragelsen
af besparelserne er udskudt til det følgende år, jf. § 7, stk. 6, samt på fjernvarmeområdet de yderligere oplysninger, som er
anført i § 27, stk. 5. Rapporten indsendes til Energistyrelsen. Energistyrelsen udarbejder standardskemaer for rapporten og
offentliggør skemaerne på Energistyrelsens hjemmeside www.ens.dk.
2) Samarbejdsorganerne skal, hvor der vurderes at være behov herfor, i fællesskab aftale principper for tilskrivning og
opgørelse af energibesparelser og dokumentation herfor, jf. §§ 8, 9 og 11.
3) Samarbejdsorganerne skal årligt indberette resultater fra net- og distributionsvirksomhedernes kvalitetskontrol og audit til
Energistyrelsen.
4) Samarbejdsorganerne skal årligt, fra gennemføre en samkøring på tværs af alle net- og distributionsvirksomheder, med
henblik på at kontrollere, om der er sager, der er indberettet to eller flere gange. Samkøringen foretages første gang efter
25. maj 2018.
5) Samarbejdsorganer skal i fællesskab drive hjemmesiden www.energisparesiden.dk med information til slutbrugere og
aktører samt kontaktinformation til de enkelte net- og distributionsvirksomheder og med link til deres hjemmesider.
Stk. 4.
De net- og distributionsvirksomheder, som deltager i samarbejdsorganet, dækker i fællesskab samarbejdsorganets
omkostninger.
Stk. 5.
Omkostningerne efter stk. 4 fordeles forholdsvist mellem virksomhederne på grundlag af den enkelte virksomheds
levering af energi til forbrug igennem virksomhedens distributionsnet i forhold til den samlede levering inden for pågældende
energiart. Et samarbejdsorgan kan dog anvende standardbeløb for forskellige kategorier af net- og distributionsvirksomheder til
dækning af samarbejdsorganets omkostninger som nævnt i stk. 3, nr. 1 og 2.
§ 13.
Net- og distributionsvirksomhederne skal deltage i samarbejdsorganets aktiviteter i medfør af bestemmelserne i denne
bekendtgørelse, jf. dog kapitel 5, og herunder:
1) indberette realiserede energibesparelser som nævnt i kapitel 3 til samarbejdsorganet,
2) følge samarbejdsorganernes beslutninger om, hvorledes energibesparelser skal opgøres og dokumenteres,
3) indberette resultater fra kvalitetskontrol og audit til samarbejdsorganet,
4) efter anmodning meddele fornødne oplysninger i øvrigt til samarbejdsorganet til brug for dettes virksomhed som nævnt i
§ 12,
5) betale bidrag til samarbejdsorganet som nævnt i § 12, stk. 4 og 5, og
6) indberette de oplysninger pr. sag til samarbejdsorganet, som Energistyrelsen aftaler med samarbejdsorganet, til brug for
samarbejdsorganernes samkøring af sager, jf. § 12, stk. 3, nr. 4.
Stk. 2.
Hvis en deltagende virksomhed uanset skriftlig påtale fra samarbejdsorganet tilsidesætter sine forpligtelser efter stk.
1 i et væsentligt omfang, underretter samarbejdsorganet Energistyrelsen herom.
Kapitel 5
Forpligtelser for net- og distributionsvirksomheder, som ikke deltager i samarbejde omfattet af kapitel 4, m.v.
5
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 200: Materiale til høring af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder samt indtægtsrammebekendtgørelse
§ 14.
En net- eller distributionsvirksomhed kan ved meddelelse til samarbejdsorganet afslå at deltage i samarbejdet som
nævnt i kapitel 4. Meddelelsen kan gives ved oprettelsen af samarbejdsorganet eller på et senere tidspunkt og med et halvt års
varsel.
Stk. 2.
Hvis virksomheder, som repræsenterer 75 pct. af leverancen af energi inden for en af energiarterne elektricitet,
naturgas eller fjernvarme, ikke deltager i samarbejdet, kan der ikke etableres et samarbejdsorgan, som kan varetage de i § 12
nævnte opgaver for virksomhederne inden for den pågældende energiart.
§ 15.
Energistyrelsen kan træffe afgørelse om, at en net- eller distributionsvirksomhed tildeles et individuelt, årligt
energisparemål, såfremt net- eller distributionsvirksomheden væsentligt eller gentagne gange har tilsidesat sine forpligtelser
inden for energispareområdet efter henholdsvis lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning eller lov om varmeforsyning, eller
efter regler udstedt i medfør heraf. For naturgasdistributionsvirksomhederne anvendes det mål, som fremgår af bilag 1.
Energistyrelsen kan ved afgørelsen desuden lægge vægt på, om net- eller distributionsvirksomheden væsentligt eller gentagne
gange har tilsidesat sine forpligtelser efter energispareaftalen eller tidligere aftaler om energiselskabernes energispareindsats.
Stk. 2.
Ved afgørelse efter stk. 1 finder § 16, stk. 2, tilsvarende anvendelse.
Stk. 3.
Såfremt en net- eller distributionsvirksomhed tildeles et energisparemål efter stk. 1, tæller virksomhedens realiserede
energibesparelser ikke med i samarbejdsorganets opgørelse over den pågældende branches energibesparelser, jf. § 12, stk. 3,
nr. 1.
§ 16.
Energistyrelsen træffer afgørelse om, hvorledes net- og distributionsvirksomheder, som ikke deltager i et samarbejde
som nævnt i kapitel 4, skal overholde bestemmelserne i kapitel 3 om realisering af energibesparelser. Afgørelsen rettes til net-
og distributionsvirksomhederne som nævnt i nr. 1-2:
1) Hvis en enkelt virksomhed ikke deltager i et samarbejde, jf. § 14, stk. 1, rettes afgørelsen til denne virksomhed.
2) Hvis der ikke etableres et samarbejdsorgan, jf. § 14, stk. 2, rettes afgørelsen til alle virksomheder inden for den
pågældende energiart.
Stk. 2.
Hvis afgørelsen retter sig til en enkelt virksomhed, som nævnt i stk. 1, nr. 1, træffer Energistyrelsen afgørelse om, at
virksomheden skal:
1) Sikre realiseringen af en forholdsmæssig del af de i bilag 1 nævnte mål for energibesparelser,
2) overholde krav til virksomhedens involvering i forbindelse med realisering af energibesparelser, for opgørelsesmetoder og
prioriteringsfaktorer, for markedsorientering og gennemsigtighed samt for dokumentation og kvalitetssikring af
energispareaktiviteterne, som svarer til kravene til net- og distributionsvirksomheder efter energispareaftalen,
3) udarbejde en rapport hvert år om virksomhedens realiserede energibesparelser og indsende rapporten til Energistyrelsen,
hvor § 12, stk. 3, nr. 1, finder tilsvarende anvendelse, og
4) efter anmodning meddele fornødne oplysninger til samarbejdsorganet til brug for dettes indsamling af data om
energibesparelser.
Stk. 3.
Hvis afgørelsen rettes til alle virksomheder inden for en af energiarterne elektricitet, fjernvarme eller naturgas, jf. stk.
1, nr. 2, træffer Energistyrelsen afgørelse om, at den enkelte virksomhed skal:
1) Overholde vilkår nævnt i stk. 2, og
2) samarbejde i fornødent omfang med virksomheder og samarbejdsorganer for de øvrige energiarter om tilskrivning,
opgørelse og dokumentation af energibesparelser som nævnt i §§ 8, 9 og 11.
Stk. 4.
Den enkelte net- eller distributionsvirksomheds forholdsmæssige andel af de samlede forpligtelser beregnes på
grundlag af virksomhedens leverede mængde energi i senest tilgængelige årsopgørelse i forhold til den samlede leverede
mængde energi fra virksomheder inden for pågældende energiart i samme år.
Kapitel 6
Økonomi, regnskabsførelse og rapportering m.v.
§ 17.
Net- og distributionsvirksomheder skal holde indtægter og omkostninger forbundet med realisering af
energibesparelser regnskabsmæssigt adskilt fra virksomhedens øvrige driftsmæssige indtægter og omkostninger.
§ 18.
En net- eller distributionsvirksomhed kan få dækket de nettoomkostninger, jf. stk. 2, som virksomheden har afholdt til
realisering af energibesparelser omfattet af kapitel 3.
Stk. 2
. Nettoomkostningerne svarer til summen af de af net- eller distributionsvirksomhedens dokumenterede omkostninger,
der er angivet i § 19 og opgjort efter § 20, fratrukket summen af de af net- eller distributionsvirksomhedens dokumenterede
indtægter, der er angivet i § 21. Dokumentation af omkostninger og indtægter sker efter reglerne i §§ 23 eller 27.
§ 19.
I beregningen af nettoomkostninger i medfør af § 18, stk. 2, indgår omkostninger til realisering af energibesparelser,
administrationsomkostninger og øvrige omkostninger, jf. stk. 2-4.
Stk. 2.
Omkostninger til følgende aktiviteter indgår i beregningen efter stk. 1, som omkostninger til energibesparelser:
1) indgåelse af aftaler med aktører vedrørende overdragelse af energispareprojekter,
2) kampagner, information og rådgivning i forbindelse med en specifik indsats,
3) tilskud til slutkunder,
4) køb af retten til at indberette energibesparelser til et samarbejdsorgan eller Energistyrelsen,
5) interne projekter hos en net- eller distributionsvirksomhed,
6
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 200: Materiale til høring af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder samt indtægtsrammebekendtgørelse
energibesparelser i eget net,
e) kollektive solvarmeanlæg i forbindelse med fjernvarmeforsyning, som er godkendte og projekterede senest 30.
juni 2018 til idriftsættelse senest 30. juni 2019, jf. dog stk. 5, og
8) etablering af nye el- og gasdrevne varmepumper til fjernvarmeproduktion fra 1. januar 2017, jf. dog stk. 5.
Stk. 3.
Følgende administrationsomkostninger indgår i beregningen efter stk. 1:
1) Omkostninger til varetagelse af ledelsesmæssige opgaver til udmøntning af energispareindsatsen,
2) Omkostninger til opgørelse og indberetning af energibesparelser og omkostninger,
3) Omkostninger til intern kvalitetssikring af energibesparelser,
4) Omkostninger til intern og ekstern audit og kvalitetskontrol,
5) Omkostninger til deltagelse i myndighedernes stikprøvekontroller og tilsynsaktiviteter,
6) Omkostninger til generelle kampagner og generel informationsindsats knyttet til virksomhedens energispareindsats,
7) Omkostninger til medarbejderes deltagelse i kurser, forudsat, at den pågældende medarbejder direkte varetager
mindst en af de aktiviteter, der er omtalt i nr. 1-6 eller stk. 2,
8) Omkostninger til eksternt sagkyndig bistand ved opgørelse af energibesparelser,
9) Omkostninger til den del af kontingentet til samarbejdsorganet, der vedrører energispareaktiviteter eller
administrationen heraf,
10) Omkostninger til gebyrer efter kapitel 7, og
11) Omkostninger til løn til ansatte, vikarer og anden arbejdskraft, uanset om disse personaleomkostninger vedrører
aktiviteter, der er omtalt i litra nr. 1-6 eller stk. 2.
Stk. 4.
Følgende øvrige omkostninger indgår i beregningen efter stk. 1:
1) Omkostninger efter stk. 2 og 3 til realisering af energibesparelser omfattet af kapitel 3, som ikke gennemføres og
6)
7)
2)
omkostninger, som i henhold til en afgørelse i medfør af § 27, stk. 2, ikke tæller med i opgørelsen af realiserede
energibesparelser.
Stk. 5.
Regnskabsføringen i net- og naturgasdistributionsvirksomheder skal muliggøre dokumentation af fordelingen af
omkostninger mellem de tre hovedkategorier i stk. 1.
§ 20.
Omkostninger til realisering af energibesparelser omfattet af kapitel 3 opgøres som de faktisk afholdte omkostninger,
jf. dog stk. 2.
Stk. 2
. Ved gennemførsel af energispareaktiviteter i form af etablering af kollektive solvarmeanlæg, jf. § 3, stk. 2, nr. 6, eller
ved etablering af el- og gasdrevne varmepumper til fjernvarmeproduktion, jf. § 3, stk. 2, nr. 7, kan medregnes de faktiske
omkostninger til projektet. I det omfang disse omkostninger ikke kan opgøres, fastsættes omkostningerne som forrige års
gennemsnitlige omkostning pr. kWh for alle aftaleparter.
§ 21.
I beregningen af nettoomkostninger i medfør af § 18, stk. 2, indgår indtægter forbundet med realiseringen af
energibesparelser fra:
1) Aftaler med aktører angående overdragelse af energispareprojekter.
2) Salg af retten til at indberette energibesparelser til et samarbejdsorgan eller Energistyrelsen.
3) Intern overdragelse af retten til at indberette energibesparelser til et samarbejdsorgan eller Energistyrelsen.
4) Andre typer aktiviteter omfattet af § 19, stk. 3 eller 4.
Særlige regler på el- og naturgasområderne
§ 22.
Energitilsynet kan midlertidig forhøje en netvirksomheds reguleringspris eller en naturgasdistributionsselskabs
indtægtsramme med et beløb, der svarer til de nettoomkostninger, som virksomheden i regnskabsåret har afholdt til realisering
af energibesparelser omfattet af kapitel 3, jf. § 18, jf. dog stk. 3.
Stk. 2.
En net- eller naturgasdistributionsvirksomhed kan vælge at fordele omkostninger, som virksomheden i et regnskabsår
har afholdt til realisering af energibesparelser omfattet af kapitel 3, over flere på hinanden følgende år, dog ikke længere end
2021. Virksomheden giver Energitilsynet meddelelse herom og om den ønskede fordeling samtidig med fremsendelse af
henholdsvis sit årsrapport i medfør af § 30, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 195 af 4. marts 2016 om indtægtsrammer for
netvirksomheder og regionale transmissionsvirksomheder omfattet af lov om elforsyning, eller sit reguleringsregnskab i medfør
af § 31, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 768 af 23. juni 2016 om indtægtsrammer og åbningsbalancer for
naturgasdistributionsselskaber. Fordelingen kan efterfølgende ikke revideres.
Stk. 3.
I tilfælde omfattet af stk. 2 beregner Energitilsynet beløbet til dækning af virksomhedens nettoomkostninger i
regnskabsåret, jf. stk. 1, ved at lægge den opdeling til grund, som virksomheden i regnskabsåret eller tidligere regnskabsår har
valgt at foretage og har givet Energitilsynet meddelelse om efter stk. 2, 2. pkt.
§ 23.
En netvirksomhed skal i sin årsrapport efter § 30 i bekendtgørelse nr. 195 af 4. marts 2016 om indtægtsrammer for
netvirksomheder og regionale transmissionsvirksomheder omfattet af lov om elforsyning, og en naturgasdistributionsselskabs
skal i sit reguleringsmæssige regnskab efter § 31 i bekendtgørelse nr. 768 af 23. juni 2016 om indtægtsrammer og
åbningsbalancer for naturgasdistributionsselskaber redegøre for følgende:
1) Det samlede beløb for afholdte omkostninger og indtægter forbundet med realisering af energibesparelser omfattet af
kapitel 3, fordelt på omkostninger afholdt i året til administration, jf. § 19, stk. 3, omkostninger til realisering af
7
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 200: Materiale til høring af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder samt indtægtsrammebekendtgørelse
energibesparelser afholdt i året i forbindelse med aktiviteter omfattet af § 19, stk. 2, som opgjort efter § 20,
omkostninger afholdt
i året
i forbindelse med aktiviteter omfattet af § 19, stk. 2, som ikke er omfattet af nr. 2, og §
18, stk. 4, og indtægter i året, jf. § 21.
2) Det samlede beløb for omkostninger og indtægter, som vedrører de indberettede besparelser for virksomheden, jf. § 7,
stk. 6, fordelt på omkostninger afholdt i året til administration, jf. § 19, stk. 3, omkostninger vedrørende realisering af
energibesparelser, jf. § 19, stk. 2, eksklusiv omkostninger opgjort efter § 20 fra samme år eller tidligere år, som er
forbundet med de indberettede besparelser i året, omkostninger ved aktiviteter, jf. § 19, stk. 1, nr. 2, som er opgjort
efter § 20 fra samme år eller tidligere år, som er forbundet med de indberettede besparelser i året, indtægter i året, og
omkostninger ved aktiviteter, der i året er blevet omfattet af § 19, stk. 3, uanset hvornår de er afholdt.
3) Beløbet for den del af de samlede omkostninger afholdt i året, som virksomheden ifølge meddelelsen efter § 22, stk. 2,
har valgt at få dækning for i regnskabsåret, jf. § 22, stk. 2.
4) Beløb for omkostninger afholdt i forudgående år, hvis dækning virksomheden ifølge meddelelsen efter § 22, stk. 2, har
valg at få dækning for i regnskabsåret.
5) Tarifindtægter opkrævet hos forbrugerne til dækning af virksomhedens afholdte nettoomkostninger i regnskabsåret, jf.
§ 20, stk. 1, eller virksomhedens beregnede nettoomkostninger i regnskabsåret, jf. § 22, stk. 3.
6) Afvikling af for meget henholdsvis for lidt opkrævede beløb fra det forudgående regnskabsår, jf. § 22, stk. 8, 3. pkt, i
lov om elforsyning.
Stk. 2.
Hvis det samlede beløb efter stk. 4, nr. 2, indeholder omkostninger, som er afholdt i tidligere år, skal for hvert af de
samlede beløb oplyses, hvilke beløb der er afholdt hvilke år.
§ 24
.
Energitilsynet udmelder en vejledende midlertidig forhøjelse af en netvirksomheds eller
naturgasdistributionsselskabets indtægtsramme for det kommende regnskabsår. Energitilsynets vejledende udmelding baseres
på de gennemsnitlige omkostninger for den pågældende branche i der foregående år, som Energitilsynet beregner på baggrund
af de pågældende virksomheders regnskabsoplysninger i medfør af § 23, og den enkelte netvirksomheds eller
naturgasdistributionsselskabs andel af branchens energisparemål for det kommende år, jf. bilag 1.
Stk. 2.
Energitilsynet træffer afgørelse om midlertidig forhøjelse af en netvirksomheds reguleringspris eller en
naturgasdistributionsselskabs indtægtsramme efter § 22 på baggrund af virksomhedens regnskabsoplysninger i medfør af § 23
for regnskabsåret.
§ 25.
En net- eller naturgasdistributionsvirksomheds omkostninger, der er opført i virksomhedens regnskabsoplysninger i
medfør af § 23, som revisorpåtegningen helt eller delvist tager forbehold for, anses som ikke dokumenteret og kan ikke
medregnes ved beregningen af den midlertidig forhøjelse af en netvirksomheds reguleringspris eller en
naturgasdistributionsselskabs indtægtsramme efter § 22.
§ 26.
En net- eller naturgasdistributionsvirksomhed kan fremsende korrektioner til virksomhedens regnskabsoplysninger i
medfør af § 23, herunder ved at eftersende en revisorpåtegning uden forbeholdt, jf. § 25, såfremt korrektionerne har betydning
for den midlertidige forhøjelse af netvirksomhedens reguleringspris eller naturgasdistributionsselskabets indtægtsramme efter §
22. Kan virksomheden senere fremsende et regnskab med revisorpåtegning uden forbehold, eller hvor forbeholdet kun gælder
et mindre beløb end tidligere, skal afgørelsen om forhøjelse af indtægtsrammen tilbagekaldes, og den seneste revisorpåtegning
lægges til grund for en ny afgørelse om forhøjelse af indtægtsrammen.
Særlige regler på fjernvarmeområdet
§ 27.
Varmedistributionsvirksomhedernes omkostninger til realisering af energibesparelser omfattet af §§ 18-20 kan
indregnes i tarifferne som en nødvendig omkostning i overensstemmelse med bestemmelserne i varmeforsyningsloven.
Stk. 2.
I anmeldelse af pris, budgetter og priseftervisning kan varmeforsyningsvirksomhedernes omkostninger efter stk. 1
således anføres efter de almindelige regler i lov om varmeforsyning kapitel 4, dvs. fordelt på nødvendige udgifter til bl.a. energi,
lønninger og andre driftsomkostninger, efterforskning, administration og salg, finansieringsudgifter ved fremmedkapital og
underskud fra tidligere perioder opstået i forbindelse med etablering og væsentlig udbygning af forsyningssystemerne og
driftsmæssige afskrivninger, hvorved alle de tilknyttede regler finder anvendelse, herunder også afskrivningsbekendtgørelsens
regler om udskydelse af dækning for anlægsomkostninger.
Stk. 3.
Varmedistributionsvirksomheder skal tilrettelægge regnskabsførelsen, så den muliggør dokumentation af fordelingen
af omkostninger og indtægter omfattet af §§ 18-20 på kalenderår, uanset om virksomheden har kalenderåret som regnskabsår.
I det omfang ansatte i varmedistributionsvirksomheder kun delvist har været beskæftiget med energispareaktiviteter og andre
aktiviteter omfattet af denne bekendtgørelse, skal regnskabsførelsen muligøre dokumentation af fordelingen af lønudgiften.
Tilsvarende gælder, hvor andre omkostningstyper, jf. § 19, kun delvist er afholdt til energispareaktiviteter og andre aktiviteter
omfattet af denne bekendtgørelse.
Stk. 4.
Regnskabsføringen i varmedistributionsvirksomheder skal desuden muliggøre dokumentation af fordelingen af
omkostninger og indtægter mellem de tre hovedkategorier i § 19, stk. 2-4
Stk. 5.
Samarbejdsorganets rapport efter § 12, stk. 3, nr. 1, skal for hver af de omfattede virksomheder indeholde
oplysninger for det forudgående år om:
1) Det samlede beløb for afholdte omkostninger og indtægter omfattet af §§ 18-20 fordelt på
a) omkostninger afholdt i året til administration, jf. § 19, stk. 3,
8
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 200: Materiale til høring af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder samt indtægtsrammebekendtgørelse
b) omkostninger afholdt i året i forbindelse med aktiviteter omfattet af § 19, stk. 2, eksklusiv omkostninger
opgjort efter § 19, stk. 1, nr. 1, og af § 19, stk. 4,
c) omkostninger afholdt i året i forbindelse med aktiviteter omfattet af § 19, stk. 3, som er opgjort efter § 20,
stk. 1, 1. punktum og
d) indtægter i året, jf. § 20, stk. 3.
2) Det samlede beløb for omkostninger, som vedrører de indberettede besparelser i året, jf. § 7, stk. 6, i form af
a) omkostninger afholdt i året til administration, jf. § 19, stk. 3,
b) omkostninger ved aktiviteter, jf. § 19, stk. 2, eksklusiv omkostninger opgjort efter § 20, stk. 1, 1. punktum,
fra samme år eller tidligere år, som er forbundet med de indberettede besparelser i året,
c) omkostninger ved aktiviteter, jf. § 19, stk. 2, som er opgjort efter § 20, stk. 1, 1. punktum, fra samme år eller
tidligere år, som er forbundet med de indberettede besparelser i året,
d) indtægter i året, jf. § 20, stk. 3, og
e) omkostninger ved aktiviteter, der i året er blevet omfattet af § 19, stk. 4, uanset hvornår de er afholdt.
Stk. 6.
Hvis det samlede beløb efter stk. 5, nr. 2, indeholder omkostninger under litra b eller c, som er afholdt i tidligere år,
skal for hvert de samlede beløb for litra b og c oplyses, hvilke beløb der er afholdt hvilke år.
Stk. 7.
En varmedistributionsvirksomhed kan vælge at opfylde kravene i stk. 5 om oplysninger fra samarbejdsorganet ved i
stedet at udarbejde et regnskab for kalenderårets energispareaktiviteter og andre aktiviteter omfattet af denne bekendtgørelse
med de oplysninger, som ellers skulle fremgå af samarbejdsorganets rapport. Regnskabet skal være revisorpåtegnet og
indsendes til Energitilsynet senest 1. august året efter kalenderårets afslutning. Hvis revisorpåtegningen helt eller delvist tager
forbehold for, om omkostningsbeløbet i regnskabet opfylder kravene i denne bekendtgørelse, skal Energitilsynet inddrage denne
oplysning i sit tilsyn med priser og vilkår efter varmeforsyningslovens § 21, stk. 4.
§ 28
.
Varmedistributionsvirksomhederne skal opbevare dokumentationen for opfyldelse af kravene i §§ 18-20 i 5 år efter det
år, som dokumentationen vedrører.
Kapitel 7
Betaling af gebyrer
§ 29
.
Net- og distributionsvirksomhederne betaler hvert år fra 2017-2021 et gebyr til Energistyrelsen og til Energitilsynet til
dækning af Energistyrelsens og Energitilsynets omkostninger ved varetagelse af opgaver efter denne bekendtgørelse.
Stk. 2.
Netvirksomhederne betaler for 2017 samlet set 2.691.038 kr. til Energistyrelsen og 3.022.810 kr. til Energitilsynet.
Netvirksomhederne betaler hvert år for 2018-2021 samlet set 4.792.260 kr. til Energistyrelsen. Netvirksomhederne betaler i
2018 5.24.439 kr. og hvert år i 2019-2021 5.787.576 kr. til Energitilsynet. Den enkelte netvirksomheds andel af betalingen
opgøres som en forholdsmæssig andel af netvirksomhedens energispareforpligtelse i forhold til den samlede
energispareforpligtelse for elnetvirksomhederne i året, jf. bilag 1
Stk. 3.
HMN Gasnet betaler for 2017 958.961 kr. til Energistyrelsen og 1.077.189 kr. til Energitilsynet. HMN Gasnet betaler
hvert år for 2018-2021 1.707.739 kr. til Energistyrelsen, i 2018 2.075.560 kr. til Energitilsynet og hvert år for 2019-2021
2.062.423 kr. til Energitilsynet.
Stk. 4.
Dansk Gas Distribution betaler for 2017 438.197 kr. til Energistyrelsen og 542.769 kr. til Energitilsynet. Dansk Gas
Distribution betaler for 2018-2021 860.488 kr. til Energistyrelsen, i 2018 1.045.824 kr. til Energitilsynet og hvert år for 2019-
2021 1.039.205 kr. til Energitilsynet
Stk. 5.
NGF Nature Energy betaler for 2017 118.940 kr. til Energistyrelsen og 133.604 kr. til Energitilsynet. NGF Nature
Energy betaler hvert år for 2018-2021 211.812 kr. til Energistyrelsen, i 2018 257.433 kr. til Energitilsynet og hvert år for 2019-
2021 255.804 kr. til Energitilsynet.
Stk. 6.
Varmedistributionsvirksomhederne betaler for 2017 samlet set 3.047.861 kr. til Energistyrelsen og 3.423.625 kr. til
Energitilsynet. Varmedistributionsvirksomhederne betaler hvert år for 2018-2021 samlet set 5.427.698 kr. til Energistyrelsen, i
2018 6.596.741 kr. til Energitilsynet og hvert år for 2019-2021 6.554.989 kr. til Energitilsynet. Den enkelte
varmedistributionsvirksomheds andel af betalingen opgøres som en forholdsmæssig andel af varmedistributionsvirksomhedens
energispareforpligtelse i forhold til den samlede energispareforpligtelse for varmedistributionsvirksomhederne i året, jf. bilag 1.
Stk. 7.
Betaling efter stk. 2-4 opkræves årligt af henholdsvis Energistyrelsen og Energitilsynet pr. 1. august.
Kapitel 8
Tilsyn og påbud m.v.
§ 30
.
Samarbejdsorganerne skal efter anmodning meddele Energistyrelsen, Energitilsynet og Energiklagenævnet fornødne
oplysninger, til brug for myndighedernes tilsyn eller behandling af klager, som omfattes af denne bekendtgørelse.
Stk. 2.
Når regnskabstallene fra det forudgående år foreligger, oversender Energitilsynet oplysningerne om omkostninger til
Energistyrelsen og udarbejder ud fra de foreliggende oplysninger om omkostninger og ud fra oplysninger om energibesparelser,
indhentet fra Energistyrelsen, en omkostningsstatistik, der offentliggøres af Energitilsynet på Energitilsynets hjemmeside senest
1. november.
9
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 200: Materiale til høring af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder samt indtægtsrammebekendtgørelse
Stk. 3.
Omkostningsstatistikken skal indeholde:
De enkelte virksomheders samlede omkostninger afholdt i året i forbindelse med besparelsesindsatsen.
De enkelte virksomheders samlede omkostninger i forbindelse med besparelsesindsatsen og omkostninger pr. sparet
kWh beregnet med udgangspunkt i de indberettede energibesparelser for året efter § 7, stk. 6.
Stk. 4.
Ved hver offentliggørelse af årets omkostningsstatistik efter stk. 1 oplyser Energitilsynet samtidig, om der foreligger
oplysninger om korrektioner til omkostningsstatistikker fra tidligere år i form af nye oplysninger fra samarbejdsorganet på
fjernvarmeområdet for så vidt angår § 27, stk. 5, fra fjernvarmedistributionsvirksomheder, jf. § 27, stk. 6, afgørelser fra
Energitilsynet efter § 24, stk. 2, eller afgørelser fra Energistyrelsen efter § 32, stk. 2, og offentliggør en opdateret udgave af
berørte delelementer af de tidligere statistikker.
§ 31.
På baggrund af den årlige omkostningsstatistik af virksomhedernes omkostninger kan Energistyrelsen anmode net- og
distributionsvirksomheder med omkostninger, der ligger blandt de 5 pct. højeste omkostninger per indberettet kWh, dog altid
op til 35 virksomheder, om at redegøre for, hvorledes de har sikret omkostningseffektiviteten, herunder deres indsatsområder,
metoder og omkostningerne. Energistyrelsen kan også anmode virksomheder med de laveste omkostninger om at redegøre for
deres indsatsområder, metoder og opgørelse af omkostningerne.
Stk. 2.
På baggrund af redegørelserne udarbejdet i henhold til stk. 1 kan Energistyrelsen indgå aftaler med de pågældende
virksomheder om, hvorledes omkostningseffektivitet sikres fremover.
§ 32.
Energistyrelsen udvælger hvert år et statistisk signifikant antal energispareprojekter til stikprøvekontrol af, hvorvidt
net- og distributionsvirksomhedernes opgørelser af energibesparelser er korrekte og opfylder kravene i §§ 4-16, § 20, og påbud
udstedt i medfør af § 36, som over perioden 2016-2020 udgør et statistisk signifikant grundlag. Energistyrelsen kan desuden
uden for stikprøvekontrollen udtage sager til kontrol af hvorvidt net- og distributionsvirksomhedernes opgørelser af
energibesparelser er korrekte.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan træffe afgørelse om, hvorvidt opgørelser af energibesparelser er korrekte. Energistyrelsen kan i
den sammenhæng beslutte at underkende energibesparelser et energispareprojekt ikke må tælle med som en energibesparelse
i nogen net- og distributionsvirksomheders opgørelse over realiserede energibesparelser. Energistyrelsen kan desuden træffe
afgørelse om, hvorvidt en net- eller distributionsvirksomhed overholder krav til kvalitetssikring og audit i medfør af § 11, stk. 3.
Stk. 3
. Hvis Energistyrelsen afgør, at en opgørelse af energibesparelser ikke er i overensstemmelse med krav i § 8, stk. 2-4,
eller at en opgørelse af omkostninger ikke er i overensstemmelse med kravet i § 20, giver Energistyrelsen meddelelse om
afgørelsen til Energitilsynet sammen med eventuelle oplysninger til identifikation af energispareprojektet, jf. § 24, og § 22, stk.
7. I andre sager, hvor Energistyrelsen afgør, at en opgørelse af energibesparelser ikke er korrekt, giver Energistyrelsen alene
meddelelse om afgørelsen og eventuelle oplysninger til identifikation af energispareprojektet til Energitilsynet, hvis
Energistyrelsen finder, at der er en risiko for, at manglen også har betydning for overholdelse af kravene i §§ 18-22. Hvis
Energistyrelsen afgør, at krav til kvalitetssikring og audit i medfør af § 11, stk. 3, ikke har været overholdt, giver Energistyrelsen
meddelelse om afgørelsen til Energitilsynet, hvis Energistyrelsen finder, at der er en risiko for, at manglen også har betydning
for overholdelse af kravene i §§ 18-20, § 20, § 22, stk. 1-2, § 27, stk. 3-4, § 28 samt påbud udstedt i medfør af § 35.
§ 33.
Energistyrelsen sender senest den 1. maj hvert år Energitilsynet oplysninger om det repræsentativt udvalgte antal
energispareprojekter Energitilsynet anmoder om, dog mindst en for hver net- og distributionsvirksomhed, som har haft
energispareprojekter i året, vedrørende opfyldelsen af net- og distributionsvirksomhedernes forpligtelse i forbindelse med
energispareindsatsen i det foregående år.
§ 34.
Energitilsynet foretager kontrol af, hvorvidt net- og distributionsvirksomhedernes opgørelser af omkostninger er i
overensstemmelse med §§ 18-20, § 21, stk. 1-2, § 27, stk. 3-4, § 28.
Stk. 2.
Energitilsynet kan tilrettelægge sin kontrolindsats af de modtagne oplysninger om omkostninger, ud fra et hensyn til
effektivitet og risikovurdering, sådan at indsatsen så vidt muligt er målrettet efter væsentlighed, samtidig med at det sikres, at
alle net- og distributionsvirksomheder berøres af mindst en gang årligt for en eller flere udvalgte omkostninger afholdt i periode
2016-2020.
Stk. 3.
Energitilsynet kan gennemføre kontrol af regnskabsbilag til energispareprojekter eller bilag for øvrige omkostninger
omfattet af stk. 1.
Stk. 4.
Konstaterer Energitilsynet markante overtrædelser af generel karakter blandt virksomhederne, underretter
Energitilsynet energi-, forsynings- og klimaministeren herom.
§ 35.
Energitilsynet kan give påbud til en net- eller distributionsvirksomhed om, at virksomheden skal gennemføre nærmere
angivne ændringer i sin regnskabsførelse, hvis virksomheden overtræder bestemmelserne i § 22, stk. 1 og 2, § 27, stk. 3-4, og
§ 28.
Stk. 2.
Energitilsynet træffer afgørelse om, at mulighed for dækning af en omkostning, som nævnt i § 17, jf. dog stk. 3,
bortfalder, hvis Energitilsynet finder, at en opgørelse af en virksomheds omkostninger til energispareaktiviteter og andre
aktiviteter i et regnskab, eller i en rapport fra samarbejdsorganet for fjernvarmedistributionsvirksomheder efter § 12, stk. 3, nr.
1, ikke er i overensstemmelse med reglerne i §§ 18-20, § 23, stk. 2, og § 27, stk. 5, fordi
1) der er medtaget omkostninger, som åbenlyst ikke har forbindelse til energispareaktiviteter eller andre aktiviteter
omfattet af denne bekendtgørelse, jf. § 19, stk. 1,
2) der er medtaget omkostninger, som er i strid med kravet i § 46 i lov om elforsyning, § 28 c i lov om naturgasforsyning
eller § 28 b, stk. 4, i lov om varmeforsyning om markedsmæssighed, eller
3) der er medtaget omkostninger, som er i strid med §§ 20, om opgørelse.
1)
2)
10
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 200: Materiale til høring af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder samt indtægtsrammebekendtgørelse
Stk. 3
. Er der medtaget omkostninger omfattet af stk. 2, nr. 2, kan Energitilsynet nedsætte det beløb, som kan dækkes som
omkostningerne til den indrapporterede besparelse, til gennemsnitsprisen for branchen omkostninger pr. sparet kWh i det
forudgående år, som offentliggjort i omkostningsstatistikken efter § 30, stk. 3, nr. 2.
Stk. 4
. Træffes afgørelse i medfør af stk. 2 over for en netvirksomhed eller naturgasdistributionsvirksomhed, skal
Energitilsynet meddele annullation af de endelige afgørelser om midlertidig forhøjelse af indtægtsrammen efter § 24, stk. 2, for
de berørte år med henblik på at træffe nye afgørelser ud fra de nye oplysninger, hvis Energitilsynet vurderer, at der er grundlag
for dette. Over for varmedistributionsvirksomheder skal Energitilsynet inddrage afgørelser i medfør af stk. 2 i sit tilsyn med
priser og vilkår efter varmeforsyningslovens § 21, stk. 4.
Stk. 5.
Energitilsynet giver Energistyrelsen meddelelse om alle afgørelser omfattet af stk. 2-4, herunder også afgørelser efter
varmeforsyningslovens § 21, stk. 4, der er truffet i forlængelse af en inddragelse af en afgørelse som nævnt i stk. 4, 2.
punktum.
§ 36.
Energistyrelsen kan give påbud til en net- eller distributionsvirksomhed om, at virksomheden skal udføre nærmere
angivne energispareaktiviteter eller opfylde nærmere angivne betalingsforpligtelser i overensstemmelse med bestemmelserne i
denne bekendtgørelse, hvis virksomheden
1) overtræder bestemmelserne i kapitel 2 om oplysning og kortlægning, eller
2) tilsidesætter Energistyrelsens afgørelse efter § 15 eller § 16, om, hvilke forpligtelser der påhviler en virksomhed, som ikke
deltager i et samarbejde.
Stk. 2.
Såfremt der ikke ved aftale kan opnås enighed om sikring af omkostningseffektivitet, jf. § 31, stk. 2, kan
Energistyrelsen ved påbud fastlægge de fremadrettede vilkår for det pågældende selskabs udførelse af energispareindsatsen.
Stk. 3
. Energistyrelsen fører tilsyn med efterlevelsen af påbud efter stk. 1-2.
§ 37.
Energistyrelsen fører tilsyn med den overordnede overholdelse af formålsbestemmelsen i § 1 blandt net- og
distributionsvirksomhederne, herunder omkostningseffektiviteten i udførelsen af energispareindsatsen.
Kapitel 9
Klageadgang
§ 38.
Afgørelser, som Energistyrelsen eller Energitilsynet træffer efter denne bekendtgørelse, kan påklages til
Energiklagenævnet. Afgørelserne kan ikke påklages til klima-, energi- og bygningsministeren.
Stk. 2.
Klage som nævnt i stk. 1 skal være indgivet skriftligt inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt.
Kapitel 10
Straf
§ 39.
Med mindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den net- eller distributionsvirksomhed,
som:
1) tilsidesætter Energitilsynets påbud efter § 35,
2) tilsidesætter Energistyrelsens påbud efter § 36 eller
3) afgiver urigtige oplysninger eller undlader at afgive oplysninger om forhold, hvorom virksomheden er forpligtet til at give
oplysninger til Energistyrelsen, Energitilsynet eller Energiklagenævnet efter bestemmelser i denne bekendtgørelse. Dette
gælder uanset om oplysningerne er afgivet direkte over for til Energistyrelsen, Energitilsynet eller Energiklagenævnet eller
til et samarbejdsorgan med henblik på videregivelse til Energistyrelsen, Energitilsynet eller Energiklagenævnet.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 11
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
§ 40.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 29. maj 2017.
Stk. 2
. Bekendtgørelse nr. 830 af 27. juni 2016 om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder ophæves.
§ 41.
Energibesparelser til og med 29. maj 2017 og dertilhørende omkostninger og indtægter behandles efter de hidtil
gældende regler.
Stk. 2
. Energitilsynets kompetence efter §§ 22, 27, 33 og 34 gælder alene i forbindelse med en net- eller
distributionsvirksomheds omkostningskrævende dispositioner udført efter 29. maj 2017. Energitilsynet træffer dog afgørelser
efter § 35, stk. 2, nr. 2, også for så vidt angår omkostninger afholdt før 1. maj 2017.
Stk. 3.
Bestemmelsen i § 30 finder første gang anvendelse i 2019 og omfatter ikke omkostningsstatistik udført for år forud
for 2018.
Stk. 4.
Bekendtgørelsens krav til net- og naturgasdistributionsvirksomheders årsrapport og reguleringsmæssige regnskab
finder første gang anvendelse for regnskabet for 2017, der aflægges til Energitilsynet i 2018.
Stk. 5.
§ 24 finder første gang anvendelse fra 2019.
11
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 200: Materiale til høring af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder samt indtægtsrammebekendtgørelse
1743649_0012.png
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, den y.y 2017
Lars Christian Lilleholt
/ Stig Uffe Pedersen
Bilag 1
Mål for net- og distributionsvirksomhedernes realisering af energibesparelser
Ved udgangen af 2017 skal net- og distributionsvirksomhederne, jf. § 7, i gennemsnit mindst sikre realiseringen af følgende
energibesparelser:
Tabel 1: Fordeling af energisparemål frem til udgangen af 2017
PJ
7,24
8,2
2,58
1,3
0,32
19,64
Elnetvirksomheder
Fjernvarmevirksomheder
HMN GasNet
Dansk Gas Distribution
NGF Nature Energy
I alt
Ved opgørelsen af realiserede energibesparelser til udgangen af 2017, kan net- og distributionsvirksomhederne
medregne energibesparelser gennemført i 2016.
For årene 2018-2020 udgør energisparemålene årligt halvdelen af den værdi, der fremgår af tabel 1 ovenfor.
Energisparemålene reguleres én gang årligt, så de er i overensstemmelse med energispareaftalen.
Over- og underdækning kan overføres mellem de enkelte år inden for aftaleperioden.
Net- og distributionsvirksomhedernes samarbejdsorganer, og net- og distributionsvirksomheder med individuelt
energisparemål efter § 15, stk. 1, eller § 16, stk. 1, skal overholde nedenstående maksimale underdækning.
Underdækningen kan i forhold til det seneste års energisparemål maksimalt udgøre:
Ved udgangen af 2017:
Ved udgangen af 2018:
Ved udgangen af 2019:
Ved udgangen af 2020:
Max. 30%
Max. 15%
Max. 10%
Max. 5%
Bilag 2
Prioriteringsfaktorer
I forbindelse med opgørelsen af besparelserne skal der, jf. § 9, stk. 2, anvendes følgende prioriteringsfaktorer i forbindelse med
opgørelse af besparelserne:
a) I forbindelse med opgørelse af besparelserne inden for en given energiart anvendes følgende prioriteringsfaktorer, i forhold
til særligt fastlagte indsatsområder. Energistyrelsen offentliggør disse indsatsområder på hjemmesiden:
12
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 200: Materiale til høring af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder samt indtægtsrammebekendtgørelse
1743649_0013.png
Prioriteringsfaktor
Levetid af energibesparelse
Under 4 år
4 til 15 år
1,0
1,0
1,0
1,0
Over 15 år
1,0
1,0
1,0
1,5
Fjernvarme
El og individuel biomasse
Kvotebelagte brændsler (olie, naturgas, kul)
Ikke kvotebelagte brændsler (olie, naturgas, kul)
0,5
0,5
0,5
0,5
b) Konverteringsfaktorer ved konvertering mellem energiarter i slutforbrug
Konvertering
Fra
-
El
-
El
-
Fjernvarme
-
Kvotebelagte brændsler (olie,
naturgas, kul)
-
Biomasse
-
Fjernvarme
-
Fjernvarme
-
Ikke-kvotebelagte brændsler
(olie, naturgas, kul)
Til
-
Fjernvarme
-
Kvotebelagte brændsler (olie,
naturgas, kul)
-
Ikke-kvotebelagte brændsler
(olie, naturgas, kul)
-
Biomasse
-
El
-
El
-
Kvotebelagte brændsler
-
Ikke-kvotebelagte brændsler
-
Biomasse
-
El
Faktor der ganges på:
Den
Den
energimængde, der
energimængde,
konverteres fra
der konverteres til
1,8
1,0
1,0
1,0
1,0
1,8
1,0
1,0
0,8
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
0,8
1,0
1,0
-
Ikke-kvotebelagte brændsler
-
Fjernvarme
-
Biomasse
-
Kvote-belagte brændsler
-
Fjernvarme
-
Kvote belagte brændsler
-
Kvote belagte brændsler
-
Ikke kvotebelagte brændsler
-
Ikke kvotebelagte brændsler
-
Biomasse
-
Biomasse
Note: Biomasse omfatter biomasseanvendelse hos den enkelte slutbruger, og ikke
elproduktionen.
forbrug af biomasse i fjernvarme- og
I forbindelse med konvertering fra ikke-kvotebelagte brændsler (olie, naturgas og kul) til andre forsyningsformer, herunder
også et andet ikke-kvotebelagt brændsel, som har en levetid på mere end 15 år, skal både faktorerne i tabel 2 og tabel 1
anvendes i forbindelse med konverteringsprojekter. Ved sådanne konverteringer skal den direkte effekt således i henhold til
tabel 1 ganges med faktor 1,5. Ved alle øvrige konverteringer skal der i henhold til tabel 1 ganges med faktor 1,0.
Konverteringsfaktorerne er indregnet i standardværdierne.
Ved installering af eldrevne varmepumper til fjernvarmeproduktion ganges elforbruget med en faktor på 1,0.
Ved installering af gasdrevne varmepumper til fjernvarmeproduktion ganges gasforbruget med en faktor på 0,8.
Bilag 3
Kvalitetssikring
Indhold af kvalitetssikring
13
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 200: Materiale til høring af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder samt indtægtsrammebekendtgørelse
1.
Alle net- og distributionsvirksomhederselskaber er ansvarlige for, at de energibesparelser, som indberettes, er
retvisende og lever op til alle fastsatte krav. Med henblik på at sikre dette skal de enkelte net- og distributionsselskaber:
a)
b)
c)
d)
e)
Etablere kvalitetsstyringssystem / - procedurer for håndtering af energisparesager
Gennemføre kvalitetssikring, som består i en anvendelse af procedurerne i kvalitetsikringssystemet i forbindelse
med de enkelte energisparesager
Gennemføre kvalitetskontrol på udvalgte energisparesager forud for indberetning
Gennemføre audits af kvalitetssikringssystemet
Stå til rådighed i forbindelse med Energistyrelsens gennemførelse af uvildig stikprøvekontrol, øvrig kontrol og
evalueringer
Net- og distributionsselskaber, som har indgået aftale med en aktør om at varetage hele energispareforpligtelsen, skal
sikre, at aktøren lever op til kravene i dette bilag.
14
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 200: Materiale til høring af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder samt indtægtsrammebekendtgørelse
2.
Kvalitetsstyringssystem
Net- og distributionsvirksomhederne skal etablere procedurer for håndtering af energispareindsatsen herunder,
indgåelse af aktøraftaler, administration og arkivering af de enkelte energisparesager, indberetning af besparelser,
opgørelse og indberetning af omkostninger, gennemførelse af kvalitetskontrol, gennemførelse af audit, opfølgning på
stikprøvekontrol mv.
Så længe kvalitetsstyringssystemet lever op til de stillede krav i denne aftale, kan net- og distributionsselskaberne frit
vælge udformningen af systemet.
Kvalitetsstyringssystemet skal være dokumenteret skriftligt. Net- og distributionsvirksomhedernes
kvalitetsstyringssystem skal opdateres, i det omfang den løbende kvalitetssikring, kvalitetskontrollen (intern som
ekstern) eller audits giver anledning til opdateringer/justeringer.
3.
Kvalitetssikring
Net- og distributionsvirksomhederne skal ved anvendelse af de procedurer, der er fastlagt i kvalitetssikringssystemet,
sikre, at dokumentation og indberetning, herunder også dokumentationen for besparelser, som er udført af aktører, der
agerer på selskabets vegne, er retvisende og opfylder kravene i denne aftale.
Procedurerne i kvalitetssikringssystemet skal anvendes løbende i forhold til alle sager.
4.
Kvalitetskontrol
Alle net- eller distributionsvirksomheder skal som led i kvalitetssikringen en gang om året gennemføre kvalitetskontrol af
udvalgte energisparesager forud for indberetning, med henblik på at sikre, at energisparesagerne lever op til
bestemmelserne i aftalen om opgørelse af besparelser og dokumentation.
Kvalitetskontrollen skal sikre, at bestemmelserne om opgørelse af besparelser, og alle dokumentationskrav er anvendt
korrekt og skal derfor have særlig fokus på tekniske og beregningsmæssige elementer.
Kvalitetskontrollen skal omfatte et repræsentativt udsnit af selskabets sager, herunder sager fra forskellige aktører,
sager som selskabet selv gennemfører, sager af forskellig størrelse mv. Dette krav gælder for alle selskaber, som
indberetter besparelser for et givet år. Såfremt en net- eller distributionsvirksomhed ikke indberetter energibesparelser,
skal der således ikke foretages kvalitetskontrol for det pågældende år. Mindst hver anden gang skal kvalitetskontrollen
udføres af en uafhængig tredjepart. Når kvalitetskontrollen ikke udføres af en uafhængig tredjepart, skal alle net- og
distributionsvirksomheder, bortset fra virksomheder med et årligt energisparemål på under 2 TJ, gennemføre
kvalitetskontrollen af en eller flere personer, som er uafhængige af de konkrete sager, der kontrolleres og have
tilstrækkelig kendskab til aftalens bestemmelser og tekniske kompetencer til at vurdere de konkrete projekter samt
anvendt opgørelsesmetode og forudsætninger for beregninger. Det er net- eller distributionsvirksomhedens ansvar, at
den interne kvalitetskontrol udføres af en eller flere personer, der efterlever disse krav.
Hvis kvalitetskontrollen finder, at en konkret energisparesag ikke lever op til bestemmelserne i denne bekendtgørelse
eller aftalen, skal net- eller distributionsselskabet forholde sig til kvalitetskontrollens vurdering, og tage stilling til om
besparelsen kan indberettes, før dokumentationen er ændret, så den overholder kravene i aftalen, herunder at evt.
manglende dokumentation er tilvejebragt eller beregning af besparelsen er justeret.
Net- eller distributionsvirksomheden/kontrollanten udarbejder en rapport over den gennemførte kvalitetskontrol,
herunder hvor mange sager og hvilke sager, der er udtaget til kontrol, resultaterne af kontrollen og anbefalinger til net-
eller distributionsvirksomheden om evt. korrigerende handlinger. Rapporten skal opbevares i mindst 5 år og kunne stilles
til rådighed for intern og ekstern audit samt i forbindelse med Energistyrelsens stikprøvekontrol.
Kvalitetskontrollen kan gennemføres samtidig med audit, jf. pkt. 5.
15
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 200: Materiale til høring af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder samt indtægtsrammebekendtgørelse
1743649_0016.png
Kvalitetskontrollens fundne fejl, selskabets vurdering heraf samt opfølgning skal årligt rapporteres til Energistyrelsen, jf.
pkt. 6.
5.
Audit
Som led i kvalitetssikringen skal alle net- og distributionsselskaberne én gang årligt have gennemført en audit med
henblik på at sikre, at
a)
b)
virksomheden har implementeret et kvalitetssikringssystem der lever op til kravene i dette bilag
kvalitetssikringssystemet efterleves ved at gennemføre stikprøvekontrol af indberettede besparelser.
Audit omfatter kontrol af ovenstående via gennemførelse af stikprøvekontrol af udvalgte energisparesager.
Minimum hver anden gang skal denne audit gennemføres af en uafhængig tredjepart. Det kan f.eks. ske som led i et
certificeret kvalitetsstyringssystem. De år, hvor der ikke foretages ekstern audit, skal der gennemføres intern audit af
net- eller distributionsvirksomheden selv.
Dette krav gælder for alle net- og distributionsvirksomheder, som indberetter besparelser for et givet år. Såfremt en
net- eller distributionsvirksomhed ikke indberetter energibesparelser, skal der således ikke udføres audit for det
pågældende år.
For såvel intern som ekstern audit udarbejdes der af auditoren en skriftlig auditrapport. Net- og
distributionsvirksomhederne skal opbevare auditrapporterne for gennemførte audits i mindst 5 år og skal kunne stilles til
rådighed ved Energistyrelsens årlige stikprøvekontrol og ved eventuel evaluering af energispareaftalen.
Audit kan gennemføres samtidig med kvalitetskontrollen, jf. pkt. 4.
Der skal årligt ske afrapportering af audit til Energistyrelsen, jf. punkt 6.
6.
Afrapportering af resultater fra kvalitetskontrol og audit
Net- og distributionsvirksomhederne skal hvert år senest den 1. juli indsende en sammenfatning af resultaterne fra
kvalitetskontrollen og audit til Energistyrelsen i forbindelse med indberetning af besparelser.
Afrapporteringen indsendes til Energistyrelsen via samarbejdsorganet.
7.
I tilfælde af tvivl kan sagerne forelægges for en opmand, som afgør ejerskabet/fordelingen. Opmanden kan i sin
afgørelse lægge vægt på, hvordan realiseringen af besparelserne er iværksat, hvem der har foranlediget en
gennemførelse, en vægtning i forhold til anvendte ressourcer, tidspunkt for dokumentation af realiseringen mv.
Opmandsfunktionen drives af samarbejdsorganerne/virksomhederne i fællesskab. Omkostninger til afgørelse af de
konkrete sager/tvister afholdes af de implicerede virksomheder.
Bilag 4
Energiindholdet i udvalget brændsler til slutanvendelser - konverteringstabel
Energiprodukt
KJ (NCV)
kg olieækv. (NCV)
kWh (NCV)
16
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 200: Materiale til høring af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder samt indtægtsrammebekendtgørelse
1743649_0017.png
1 kg koks
1 kg stenkul
1 kg brunkulsbriketter
1 kg brunkul med høj brændværdi
1 kg brunkul
1 kg olieskifer
1 kg tørv
1 kg tørvebriketter
1 kg restbrændselsolie (svær olie)
1 kg let brændselsolie
1 kg motorbrændstof (benzin)
1 kg paraffinolie
1 kg LPG
1 kg naturgas ( 1 )
1 kg LNG
1 kg træ (25 % fugtighed) ( 2)
1 kg pellets/træbriketter
28 500
17 200 — 30 700
20 000
10 500 — 21 000
5 600 — 10 500
8 000 — 9 000
7 800 — 13 800
16 000 — 16 800
40 000
42 300
44 000
40 000
46 000
47 200
45 190
13 800
16 800
0,676
0,411 — 0,733
0,478
0,251 — 0,502
0,134 — 0,251
0,191 — 0,215
0,186 — 0,330
0,382 — 0,401
0,955
1,010
1,051
0,955
1,099
1,126
1,079
0,330
0,401
7,917
4,778 — 8,528
5,556
2,917 — 5,833
1,556 — 2,917
2,222 — 2,500
2,167 — 3,833
4,444 — 4,667
11,111
11,750
12,222
11,111
12,778
13,10
12,553
3,833
4,667
1 kg affald
7 400 — 10 700
0,177 — 0,256
2,056 — 2,972
1 MJ udvundet varme
1 kWh elektrisk energi
1 000
3 600
0,024
0,086
0,278
1(3)
Kilde: Eurostat.
(1) 93 % metan.
(2) Medlemsstaterne kan anvende andre værdier, alt efter hvilken træsort der er mest anvendt i den pågældende medlemsstat.
17
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 200: Materiale til høring af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder samt indtægtsrammebekendtgørelse
1743649_0018.png
(3) Finder anvendelse, når energibesparelser er opgjort i primærenergi ved hjælp af en bottom-up-tilgang baseret på det
endelige energiforbrug. For besparelser i kWh elektricitet kan medlemsstaterne anvende en standardkoefficient på 2,5.
Medlemsstaterne kan anvende en anden koefficient, hvis de kan begrunde den.
Bilag 5
Metoder til beregning af energibesparelser
Direktiv 2012/27/EU om energieffektivitet fastlægger, jf. artikel 7, pkt. 6 og bilag 5, at de forpligtede, deltagende eller
bemyndigede parter eller offentlige gennemførelsesmyndigheder kan benytte en eller flere af følgende metoder til beregning af
energibesparelser:
a) Antagne besparelser, med henvisning til resultaterne af tidligere uafhængigt overvågede energiforbedringer i lignende
anlæg. Den generiske tilgang kaldes »ex-ante«.
b) Målte besparelser, hvor besparelserne ved installationen af en foranstaltning eller pakke af foranstaltninger fastslås ved
at registrere den faktiske reduktion i energiforbruget, hvor der skal tages behørigt hensyn til faktorer som additionalitet,
beboelse, produktionsniveauer og vejret, der kan påvirke forbruget. Den generiske tilgang kaldes »ex-post«.
c) Skalerede besparelser, hvor der anvendes tekniske vurderinger af besparelser. Denne tilgang kan kun anvendes, hvis det
er vanskeligt eller uforholdsmæssigt dyrt at opnå solide målte data for et specifikt anlæg, f.eks. udskiftning af en
kompressor eller elektrisk motor med en anden kWh-ydelse end den, som uafhængige oplysninger om besparelse er blevet
målt på, eller hvis de foretages på grundlag af nationalt fastsatte metoder og benchmarks af kvalificerede eller
akkrediterede eksperter, der er uafhængige af de forpligtede, deltagende eller bemyndigede parter, der er involveret.
d) Undersøgte besparelser, hvor forbrugernes reaktion på rådgivning, oplysningskampagner, mærknings- eller
certificeringsordninger eller intelligent måling fastslås. Denne tilgang må kun anvendes for besparelser, der skyldes
ændringer i forbrugernes adfærd. Den må ikke anvendes for besparelser, der skyldes installation af fysiske foranstaltninger.
Officielle noter
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU af 25. oktober 2012 om
energieffektivitet, om ændring af direktiv 2009/125/EF og 2010/30/EU samt om ophævelse af direktiv 2004/8/EF og 2006/32/EF, EU-Tidende 2012, nr. L
315, side 1, som ændret ved Rådets direktiv 2013/12/EU af 13. maj 2013, EU-Tidende 2013, nr. L 141, side 28.
1)
18