Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 20
Offentligt
1676895_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
14. oktober 2016
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
fremme af internetkonnektivitet i lokalsamfund
KOM-nr. (2016) 287
Notatet oversendes tillige til Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg.
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 14. september 2016 offentliggjort forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om fremme af internetkonnektivitet i lokalsam-
fund (WIFI4EU). Forslaget er oversendt til Rådet den 16. september 2016 i dansk
sprogversion. Kommissionen ønsker med forslaget at udbrede adgang til hurtigt
bredbånd ved at offentlige myndigheder stiller gratis wifi til rådighed på egne
adresser og udendørs på offentligt tilgængelige steder. Kommissionen foreslår, at
der afsættes ca. 522 mio. DKK (70 mio. EUR) inden for budgettet af Connecting
Europe-Facilitetens (CEF) telekommunikationsdel, samt at der tilføres ca. 373 mio.
DKK (50 mio. EUR) til formålet fra de midler, der ikke tidligere er allokeret inden for
CEF eller EU’s budget.
Gennemførelse vil kræve en ændring af danske regler om kommuners begrænse-
de adgang til at tilbyde gratis wifi til turismeformål. Omkostningerne for offentlige
myndigheder ved øget tilbud om gratis wifi vil afhænge af, hvor mange myndighe-
der, der vil benytte sig af muligheden samt omfanget af eventuel EU-
medfinansiering.
Regeringen er enig i, at adgang til hurtigt bredbånd er væsentligt for videreudviklin-
gen af det digitale indre marked og borgernes brug af offentlige digitale tjenester.
Samtidig er der dog behov for at analysere effekten på konkurrencen nærmere,
herunder særligt risikoen for unødig fortrængning af private investeringer i digital
infrastruktur. Der på baggrund af ovenstående behov for at analysere forslagets
konsekvenser yderligere. Regeringen lægger vægt på, at initiativet finansieres via
omprioriteringer inden for EU’s budget.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/6
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 20: Grundnotat og nærhedsnotat om fremme af internetkonnektivitet i lokalsamfundet
1676895_0002.png
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2016) 287 af den 14. september 2016 fremsat forslag
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fremme af internetkonnektivitet i
lokalsamfund. Forslaget er fremsendt til Rådet i dansk sprogversion den 16. sep-
tember 2016. Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 172 i Traktaten om den
Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) og skal således behandles efter den
almindelige lovgivningsprocedure.
Forslaget er fremsat sammen med Kommissionens forslag om at revidere teledirek-
tiverne - samt forslag til en ny forordning om Sammenslutningen af Europæiske
Tilsynsmyndigheder inden for Elektronisk Kommunikation. Endvidere indgår en
meddelelse ”5G til Europa: En handlingsplan” og ”Konnektivitet med henblik på et
konkurrencedygtigt digitalt indre marked – På vej mod et europæisk gigabitsam-
fund”.
3. Formål og indhold
I meddelelsen om vejen til et europæisk gigabitsamfund foreslår Kommissionen en
række nye målsætninger for udbredelsen af højhastighedsforbindelser i 2025. Et af
disse er, at alle væsentlige samfundsinstitutioner, transportknudepunkter og de
vigtigste udbydere af offentlige tjenester samt digitalt intensive virksomheder skal
have adgang til gigabit-forbindelser. Kommissionen ønsker, at der bygges videre
på sådanne forbindelser, så borgere får adgang til bredbånd, når de er på farten,
hvor det er væsentligt at være forbundet til internettet. I Kommissionens forslag til
direktiv om en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation foreslås det også,
at det gøres lettere at etablere lokale, trådløse opkoblingspunkter gennem forenk-
lede procedurer og mindre regulering, hvis etableringen sker for at stille adgang til
rådighed på ikke-kommerciel basis eller vedrører offentlige tjenester.
På den baggrund foreslår Kommissionen at ændre forordningen om Connecting
Europe Faciliteten (CEF) og den tilhørende forordning om retningslinjerne på tele-
området. Det sker for at tilskynde offentlige myndigheder og udbydere af offentlige
tjenester til at tilbyde gratis, lokal, trådløs internetadgang på centrale steder i det
lokale offentlige liv (fx offentlige administrationsbygninger, biblioteker, sundheds-
centre, offentlige parker og pladser). I Kommissionens forslag til direktiv om en
europæisk kodeks for elektronisk kommunikation foreslås i øvrigt, at der ikke stilles
unødige krav om tilladelser m.v., så det bliver så enkelt som muligt at etablere wifi,
samt at udbyderne ikke må forhindre slutbrugerne i at dele deres wifi-forbindelse
med andre.
Kommissionen foreslår, at der afsættes 70 mio. euro (ca. 522 mio. DKK) inden for
budgettet af Connecting Europe-Facilitetens (CEF) telekommunikationsdel, samt at
der tilføres 50 mio. EUR (ca. 373 mio. DKK) til formålet fra EU-budgettets margin.
Kommissionen foreslår, at der kan søges op til 100 pct. tilskud til etablering af gra-
tis, lokal, trådløs internetadgang. Tilskud vil blive givet efter først-til-mølleprincippet
Side 2/6
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 20: Grundnotat og nærhedsnotat om fremme af internetkonnektivitet i lokalsamfundet
1676895_0003.png
ved brug af en enkel ansøgningsmetode, hvor medlemsstaterne ikke godkender
det enkelte projekt, men typen af projekt. Midlerne skal dog samtidig gives på en
geografisk balanceret måde. Ordningen forventes promoveret gennem netværket
af bredbåndskompetencecentre, som Kommissionen har etableret tidligere for at
dele god praksis mellem myndigheder med ansvar for udrulning af bredbånd, her-
under administration af støtteordninger. Fra Danmark er det Energistyrelsen, der er
medlem i netværket.
Der stilles krav til projekter, der kan modtage støtte. Kravene er, at projekter:
1. Implementeres af en offentlig myndighed eller udbyder af offentlige tjene-
ster.
2. Giver en internetforbindelse af høj kvalitet, som er gratis og nem at bruge.
3. Bruger den fælles visuelle identitet, som Kommissionen udvikler.
Det fastslås også, at projektet ikke må duplikere allerede eksisterende private eller
offentlige tilbud med lignende egenskaber. Kommissionen har i faktaarket om for-
slaget henvist til, at der ikke må være konkurrerende, lignende, eksisterende priva-
te eller offentlige wifi-tilbud. Det kan derfor forventes, at Kommissionen med ”tilbud
med lignende egenskaber” ikke henviser til kablet eller mobil bredbåndsdækning.
Det vil blive afklaret i det videre arbejde med forslaget.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF
art. 294 medlovgiver.
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Nuværende initiativer, der giver gratis lokal, trådløs internetadgang er fragmentere-
de, og der er ingen samlet strategi, der fremmer lokalsamfundenes deltagelse i det
digitale indre marked gennem gratis trådløs adgang. Kommissionen mener, at op-
gaven med at dække hele EU med trådløs internetadgang af høj kvalitet ikke i til-
strækkelig grad kan opnås med medlemsstaternes egne handlinger, og at forslaget
på den baggrund er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
På det foreliggende grundlag er regeringen enig i Kommissionens vurdering.
6. Gældende dansk ret
Staten, kommuner og regioner har ikke en generel mulighed for at stille internet til
rådighed for borgerne, når det ikke er meget nært knyttet til løsning af en offentlig
opgave.
Der er indført særlige danske regler om de kommunale muligheder for at stille gra-
tis wifi til rådighed i telelovens § 60 b. Reglerne blev indført for at fremme forholde-
Side 3/6
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 20: Grundnotat og nærhedsnotat om fremme af internetkonnektivitet i lokalsamfundet
1676895_0004.png
ne for internationale turister. Reglen er udtryk for en balance mellem fremme af
turisme og ikke at skade konkurrencen i forhold til private udbydere af internetad-
gang. Der gælder en række begrænsninger for tilrådighedsstillelsen. Der må kun
være tale om en times gratis adgang om dagen i udendørsområder med aktiviteter
rettet mod international turisme, og der må ikke være tale om sammenhængende
net i større områder. Endelig er det et krav, at kommunen skal købe den trådløse
adgang af en privat udbyder til markedspris.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vil kræve etablering af en hjemmel til, at offentlige myndigheder og udby-
dere af offentlige tjenester kan tilbyde gratis wifi indendørs på egne adresser og på
offentligt tilgængelige steder, som pladser og parker. I den forbindelse vil telelovens
§ 60 b om en begrænset hjemmel til kommuner skulle ændres, idet der ikke er lig-
nende begrænsninger i Kommissionens forslag. Ændringen vil ikke kun berøre
myndigheder, der får støtte fra CEF-midlerne. Det vil give en generel mulighed for
offentlige myndigheder til at stille wifi gratis til rådighed.
Økonomiske konsekvenser
Kommissionens forslag omfatter, at der afsættes forpligtelsesbevillinger for i alt 120
mio. euro fra EU’s budget. Danmark finansierer ca. 2 pct. af EU-budgettets udgifter,
svarende til en dansk finansieringsandel på ca. 18 mio. kr. Som det fremgår oven-
for lægger Kommissionen op til at finansiere 70 mio. euro via omprioriteringer fra
CEF. De resterende 50 mio. euro finansieres via EU-budgettets margin og medfø-
rer dermed en isoleret merudgift for Danmarks EU-bidrag på ca. 7,5 mio. kr.
Offentlige myndigheder stiller allerede i høj grad gratis wifi til rådighed for besø-
gende på myndighedernes adresse som en del af varetagelsen af myndighedens
opgaver, men kun kommuner og udelukkende i begrænset omfang kan stille wifi til
rådighed udendørs. Ændringen kan forventes at medføre, at særligt kommuner og
regioner vil ønske at udvide deres wifi-net til også at omfatte udendørsområder.
Der kan derfor være omkostninger forbundet med udbygningen, da det kun i be-
grænset omfang kan forventes, at alle disse omkostninger herved kan dækkes af
de tilskudsmidler, der er afsat på EU-plan. Kommuner og regioner vil dog selv in-
den for egne rammer skulle afholde de udgifter, som de ikke opnår EU-tilskud til.
Der vurderes derfor ikke at være isolerede statsfinansielle konsekvenser forbundet
herved.
Det er Kommissionens vurdering, at forslaget ikke vil have en mærkbar effekt på
konkurrencen, fordi der er tale om små beløb i tilskud, og fordi hvert enkelt ad-
gangspunkt vil have en begrænset rækkevidde og dermed ikke vil udfordre kom-
mercielle udbydere.
Side 4/6
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 20: Grundnotat og nærhedsnotat om fremme af internetkonnektivitet i lokalsamfundet
1676895_0005.png
Kommissionens forslag indebærer, at de nationale bredbåndskompetencecentre
promoverer støtteordningen, og det kan enten ske med en generel godkendelse til
denne type af projekter eller med en godkendelse af det enkelte projekt. Forslaget
vil derfor medføre et mindre, øget ressourceforbrug i Energistyrelsen. Dette vil blive
finansieret inden for egne rammer.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget forventes ikke at have andre væsentlige konsekvenser, herunder for be-
skyttelsesniveauet.
8. Høring
Kommissionens forslag har været i høring i Specialudvalget for Energi-, For-
synings- og Klimapolitik. Der er indkommet følgende høringssvar:
TDC finder forslaget ikke alene overflødigt, men potentielt direkte skadeligt for in-
vesteringer i specielt mobil infrastruktur. Der er ikke sammenhæng mellem Kom-
missionens målsætning om 5G-udbygning og så for offentlige midler at stille WiFi til
rådighed i netop de områder, i form af ’dense areas’, altså storbyer, hvor der er
foretaget signifikante investeringer i mobilnetværk specielt 4G, og hvor det fremad-
rettet umiddelbart vil være dér, hvor der kan være kommerciel basis for udrulning af
5G.
Forslaget er ganske vist budgetmæssigt begrænset og fokuseret på udstyr, men vil
sætte en præcedens for at bruge offentlig støtte til udrulning af trådløse teknologier
specielt wifi uanset både de efterfølgende driftsomkostninger for det offentlige, og i
særdeleshed graden af dækning fra private udbydere, der allerede har foretaget
eller planlægger betragtelige investeringer i mobilnet.
Den afgræsning af muligheder for finansiering, der ligger i Forslagets Artikel 2.6,
er for upræcis til at sikre, at der ikke sker en negativ påvirkning af private investe-
ringer. TDC finder principielt, at forslaget bør afvises, subsidiært, at det som grund-
læggende kondition for udrulning af wifi i henhold til forslaget kræves, at det kun
sker efter procedure i Retningslinjer for statsstøtte (2013/C 25/01).
Teleindustrien (TI) anfører, at offentlig finansiering af digital infrastruktur meget vel
kan have den negative effekt, at private investeringer fortrænges fra markedet. TI
opfordrer derfor til, at man fra dansk side arbejder i retning af klare rammer for an-
vendelse af offentlig finansiering til digital infrastruktur, så private investeringer ikke
fortrænges fra markedet.
DI støtter ikke Kommissionens forslag, idet DI mener, at etableringen af et europæ-
isk gigabit samfund skal ske ved at styrke investeringsvilkårene for telebranchen,
bl.a. ved større fokus på at deregulere sektorreguleringen om f.eks. persondatabe-
skyttelse og forbrugervilkår, samt generelt sikre en teknologineutral EU-regulering,
Side 5/6
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 20: Grundnotat og nærhedsnotat om fremme af internetkonnektivitet i lokalsamfundet
1676895_0006.png
der understøtter en markedsbaseret udrulning af digital infrastruktur i hele Europa.
Flere offentlige midler til udrulning af internet risikerer at fortrænge de private inve-
steringer, som Kommissionen påpeger, er helt afgørende for at opnå EU’s strategi-
ske målsætninger i 2025. DI ønsker, at direkte offentlig støtte skal begrænses til
områder, hvor de politiske målsætninger om bedre bredbånds- og mobildækning
ikke kan opnås på kommercielle vilkår.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er enig i, at adgang til hurtigt bredbånd er væsentligt for videreudviklin-
gen af det digitale indre marked og borgernes brug af offentlige digitale tjenester.
Samtidig er der dog behov for at analysere effekten på konkurrencen nærmere,
herunder særligt risikoen for unødig fortrængning af private investeringer i digital
infrastruktur eller begrænsning af private virksomheders investeringslyst.
Der er på baggrund af ovenstående behov for at analysere forslagets konsekven-
ser yderligere.
Regeringen lægger vægt på, at initiativet finansieres via omprioriteringer in-
den for EU’s budget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 6/6