Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 196
Offentligt
1742474_0001.png
Samråd i Folketingets Energi-, Forsynings- og
Klimaudvalg den 5. april 2017 vedr. ministerens hverv
som næstformand i Fjernvarme Fyn og som minister
med ansvar for den økonomiske regulering af
fjernvarmesektoren.
_____________________________________
Samrådsspørgsmål N
I Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg har Jens Joel (S)
stillet ministeren følgende samrådsspørgsmål N:
Samrådsspørgsmål N:
”Vil
ministeren redegøre for sin rolle i sagen omkring forrentning i
fjernvarmen som henholdsvis næstformand for Fjernvarme Fyn og
minister med ansvar for den økonomiske regulering af
fjernvarmesektoren?”
Energi-,
Forsynings-
og
Klimaminist
eriet
Stormgade
2-6
1470
København K
Side 1/11
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 196: Talepapir fra det åbne samråd den 5/4-17 om fjernvarmesagen (samrådsspm. N)
1742474_0002.png
Ministerens svartale:
Jeg vil gerne starte med at takke Jens Joel for, at du har stillet
spørgsmålet, som jeg på bedste vis vil forsøge at give en besvarelse
af.
Lad mig også indledningsvist slå fast, at sagen omkring forrentning
af indskudskapital, som det stillede samrådsspørgsmål udspringer
af, optager mig meget. Den seneste tids presseomtale har affødt en
masse spørgsmål, som jeg vil forsøge at besvare i dag.
Det er kun naturligt, at der er stor fokus på dette spørgsmål om
forrentning af indskudskapital, som jo har betydning for den pris,
fjernvarmeforbrugerne skal betale. Derfor synes jeg faktisk også, at
det er helt på sin plads, at vi som politikere stiller spørgsmål ved,
hvad kan vi gøre for at ændre på reglerne.
Netop fordi dette emne optager mig meget, har jeg indkaldt
Folketingets energiordførere til møde i morgen. Her skal vi drøfte,
hvilke muligheder vi har for at ændre på reglerne om forrentning af
indskudskapital.
Spørgeren har stillet et todelt spørgsmål. Spørgsmålet handler dels
om min tid som næstformand i Fjernvarme Fyn og dels om min tid
som minister med ansvar for den økonomiske regulering af
fjernvarmesektoren. Lad mig starte med at redegøre for min tid som
næstformand i Fjernvarme Fyn.
Side 2/11
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 196: Talepapir fra det åbne samråd den 5/4-17 om fjernvarmesagen (samrådsspm. N)
1742474_0003.png
Jeg var i perioden fra 1994 til 2015 medlem af byrådet i Odense
Kommune. I perioden 2014-2015 varetog jeg hvervet som
næstformand i Fjernvarme Fyn. Tidligere var jeg også engageret i
bestyrelsen i selskabet. Som reglerne foreskriver, trak jeg mig fra
posten som næstformand i Fjernvarme Fyn den 28. juni
samme
dag som jeg blev udnævnt til energi-, forsynings- og klimaminister. I
øvrigt trak jeg mig også samme dag som byrådsmedlem i Odense
Kommune. Der har således på intet tidspunkt været overlap i min
rolle som næstformand i Fjernvarme Fyn og min rolle som energi-,
forsynings- og klimaminister.
Som byrådspolitiker havde jeg stor glæde af at engagere mig i det
lokale forsyningsselskab. Jeg har efterfølgende kunne trække på
mine erfaringer fra forsyningspolitik i en lokal kontekst, da jeg blev
minister. Mine erfaringer fra den gang er en påmindelse om, at det
allermest centrale i forsyningspolitik er og bliver forbrugerne. Og
hvad enten vi er bestyrelsesmedlemmer i et forsyningsselskab eller
politikere, skal vi forsøge at sikre forbrugerne en god og effektiv
forsyning.
I min tid som næstformand i Fjernvarme Fyn besluttede bestyrelsen
efter forhandlinger i løbet af 2014 at købe Fynsværket og Odense
Kraftvarmeværk. Dette var en rigtig stor investering for Fjernvarme
Fyn, hvilket naturligvis krævede byrådets godkendelse.
I januar 2015 godkendte et enigt byråd i Odense kommune
Fjernvarme Fyns beslutning om at opkøbe Fynsværket og Odense
Kraftvarmeværk.
Side 3/11
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 196: Talepapir fra det åbne samråd den 5/4-17 om fjernvarmesagen (samrådsspm. N)
1742474_0004.png
I forbindelse med opkøbet af anlæggene godkendte Odense byråd
også, at Fjernvarme Fyn kunne indsende en ansøgning om
forrentning af indskudskapital til Energitilsynet. Jeg støttede, som
byrådsmedlem og som næstformand i Fjernvarme Fyn, denne
ansøgning.
Ansøgningen om forrentning fulgte de gældende regler. Med
ansøgningen ville man undersøge, om der forelå en mulighed for at
få forrentet indskudskapital. Ansøgningen ligger stadig hos
Energitilsynet og afventer afgørelse.
Som det fremgår af referatet fra byrådsmødet den 14. januar 2015,
var den klare forudsætning for at indsende ansøgningen, at pengene
skulle forblive i Fjernvarme Fyn-koncernen. Pengene skulle
anvendes til udvikling af koncernens aktiviteter og til investeringer
indenfor energirelaterede formål, som selskabets vedtægter
foreskriver.
Da jeg var med til at godkende denne ansøgning i 2015, var det
således ikke min intention, at forrentning af indskudskapital skulle
anvendes på andet end udvikling af Fjernvarme Fyn.
Jeg har ikke støttet en ansøgning, der havde intention om at trække
penge fra forrentet indskudskapital ud af selskabet for at anvende
dem andetsteds.
Det var en klar forudsætning for ansøgningen. Pengene fra forrentet
indskudskapital skulle arbejde til fordel for forbrugerne. Ved at
anvende penge til at finansiere investeringer og udvikling var målet
at sikre en forbedring af forbrugernes forsyning.
Side 4/11
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 196: Talepapir fra det åbne samråd den 5/4-17 om fjernvarmesagen (samrådsspm. N)
1742474_0005.png
På den måde kunne vi sikre den bedst mulige forsyning for
forbrugerne. Det mente jeg dengang
og det mener jeg nu.
I øvrigt kan jeg tilføje, at den nuværende bestyrelse i Fjernvarme
Fyn - mig bekendt - ikke har truffet en beslutning om, hvorvidt og i
hvilket omfang pengene skal opkræves, såfremt ansøgningen
godkendes i Energitilsynet.
Der har de seneste uger været sagt og skrevet en hel del om
mulighederne for at forrente historisk indskudskapital.
Jeg vil derfor gerne benytte denne anledning til at gennemgå
historikken om de regler, det hele drejer sig om.
Reglen, der muliggør forrentning af historisk indskudskapital,
stammer helt tilbage fra 1991. Reguleringen er altså over 25 år
gammel og har overlevet adskillige skiftende regeringer.
Sidst, vi diskuterede reglerne om forrentning af indskudskapital, var
tilbage i 2012.
Dengang drøftede vi i det her udvalg gentagende gange behovet for
en ændring af reglerne med daværende klima-, energi- og
bygningsminister Martin Lidegaard, uden at det resulterede i en
egentlig ændring.
Side 5/11
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 196: Talepapir fra det åbne samråd den 5/4-17 om fjernvarmesagen (samrådsspm. N)
1742474_0006.png
I 2014 under daværende klima-, energi- og bygningsminister
Rasmus Helveg Petersen blev det besluttet, at forrentningsreglerne
skulle indgå som en del af det generelle arbejde med fremadrettet
effektivisering af fjernvarmesektoren.
Som følge af Vækstpakke 2014, som blev indgået mellem alle
partierne i Folketinget med undtagelse af Liberal Alliance, blev der
nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe
det såkaldte Ib Larsen-
udvalg. Udvalget havde til opgave at se på mulighederne for
effektivisering af fjernvarmesektoren.
I juni 2015 tiltrådte jeg som energi-, forsynings- og klimaminister. I
oktober samme år fremlagde Ib Larsen-udvalget sin rapport. I
rapporten anbefales det blandt andet, at reglerne for forrentning
præciseres.
Som en del af stemmeaftalen om regulering af fjernvarmesektoren
fra april 2016 besluttede vi bl.a., at reglerne for forrentning skulle
justeres. Før det arbejde kunne påbegyndes, blev det dog besluttet
at igangsætte en forrentningsanalyse.
Forrentningsanalysen blev offentliggjort i november 2016 og
fremsendt til Folketingets Lovsekretariat. Det er denne analyses
konklusioner, vi blandt andet skal drøfte på mødet i morgen.
Side 6/11
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 196: Talepapir fra det åbne samråd den 5/4-17 om fjernvarmesagen (samrådsspm. N)
1742474_0007.png
Den gennemførte forrentningsanalyse kaster lys over de
udfordringer og muligheder, der er i forhold til forrentning i
fjernvarmesektoren. Analysearbejdet peger bl.a. på, at der er behov
for at få ændret de nuværende forrentningsregler. Derfor besluttede
regeringen som de første at tage initiativ til at lave disse regler om.
I september 2016 fremlagde regeringen konkrete initiativer, der kan
ændre på de nuværende regler om forrentning. Dermed blev
regeringen den første, der aktivt har taget tiltag, der har til formål at
få ændret på reglerne omkring forrentning.
Jens Joel, der har indkaldt til dette samråd, har også bedt mig om at
forholde mig til min rolle som minister med ansvar for den
økonomiske regulering af fjernvarmesektoren.
Opsummerende kan jeg derfor sige, at siden jeg tiltrådte som
minister, er der iværksat en række initiativer vedrørende den
økonomiske regulering på fjernvarmeområdet.
For det første indgik vi i april 2016 en bred politisk aftale om
regulering af fjernvarmesektoren med Socialdemokraterne, Det
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti. Målet med aftalen er at effektivisere sektoren med
500 mio. kr. i 2020 ved at indføre en økonomisk ramme for
fjernvarmeselskaberne, som løbende reduceres ved, at vi
stiller effektiviseringskrav til selskaberne.
Side 7/11
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 196: Talepapir fra det åbne samråd den 5/4-17 om fjernvarmesagen (samrådsspm. N)
1742474_0008.png
For det andet har jeg som tidligere nævnt som minister fået
gennemført en forrentningsanalyse
som er offentliggjort og
fremsendt til Folketingets Lovsekretariat den 16. november
2016.
For det tredje har regeringen peget på et betydeligt langsigtet
effektiviseringspotentiale på fjernvarmeområdet og vi har også
foreslået en række tiltag, der skal indfri
effektiviseringspotentialet og ikke mindst ændre på de
nuværende forrentningsregler.
Med disse tiltag og analyser i ryggen er det nu tid til at tage fat på at
få ændret forrentningsreglerne.
Jeg har lyttet mig til, at der lader til at være bred politisk interesse i
at gøre noget ved sagen. Derfor ser jeg frem til mødet i morgen i
ministeriet, hvor vi skal drøfte problemstillingerne og finde løsninger
sammen.
Jeg vil gerne gøre det klart for udvalget, at regeringen ønsker at få
ændret de nuværende regler. Lad mig derfor kort gennemgå
regeringens forslag og baggrunden for forslaget.
Målet for regeringen er at beslutte nogle regler, der er til gavn for
forbrugerne. Og selvfølgelig er det til gavn for forbrugerne, at
fjernvarmeselskaberne har mulighed for at investere og udvikle
selskaberne.
Side 8/11
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 196: Talepapir fra det åbne samråd den 5/4-17 om fjernvarmesagen (samrådsspm. N)
1742474_0009.png
Disse investeringer skal selskaberne selvsagt kunne få forrentet. For
kapital til investeringer har en pris. Det koster penge at låne. Derfor
skal selskaberne kunne dække sådanne omkostninger, hvis der
også fremadrettet skal kunne investeres i nye effektive og grønne
produktionsanlæg, høj forsyningssikkerhed og ny infrastruktur i
sektoren.
Hovedudfordringen ved de nuværende forrentningsregler er bare, at
selskaberne har mulighed for at få forrentet kapital, selvom de ikke
investerer. Det indebærer derfor, at selskaberne i nogle tilfælde har
mulighed for at opkræve mere forrentning hos forbrugerne end det,
der skal til for at dække en normal forrentning af de faktiske
investeringer. Det er ikke rimeligt.
Derfor foreslår regeringen, at indsnævre reglerne, så selskaberne
fremadrettet kun skal kunne få forrentet sin investerede kapital. Det
vil sige, at selskaber kun kan få forrentet den kapital, som investeres
aktivt i eksempelvis fjernvarmenettet til gavn for forbrugerne.
Regeringens forslag betyder med andre ord, at selskaberne
fremadrettet kun kan få forrentet deres kapital, hvis der foretages
konkrete investeringer i fjernvarmenettet eller produktionsapparatet.
Det skal sikre, at forbrugerne kun betaler for investeringer og
forbedringer, der kommer dem selv til gavn.
Dermed undgår vi forhåbentlig fremadrettet situationer, hvor der ikke
er sammenhæng mellem forbrugernes betalinger og de faktiske
omkostninger i selskaberne.
Side 9/11
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 196: Talepapir fra det åbne samråd den 5/4-17 om fjernvarmesagen (samrådsspm. N)
1742474_0010.png
Jeg vil gerne understrege, at jeg er af den overbevisning, at
varmeforbrugernes penge skal være der, hvor de gør gavn og
arbejder til forbrugernes fordel.
Jeg ser det derfor som en prioritet, at vi får ændret
forrentningsreglerne, så vi fremadrettet sikrer, at reglerne bliver
skruet sammen på en måde, så de er til gavn for forbrugerne.
Regeringen foreslår også fremadrettet at gøre reglerne for
forrentning klarere. Det skal være nemmere for Energitilsynet at
administrere de nye forrentningsregler. Det vil bidrage til at
nedbringe sagsbehandlingstiderne i Energitilsynet.
Endelig er der spørgsmålet, om vi kan gøre noget i forhold til de
ventende ansøgninger i Energitilsynet. Her er det vurderingen, at det
som udgangspunkt er tvivlsomt, om vi kan ændre reglerne med
tilbagevirkende kraft. Det vil jeg også gerne drøfte nærmere på
mødet i morgen.
Som sagt er det her et emne, der optager regeringen. Derfor har jeg
i morgen indkaldt Folketingets energiordførere til et møde. Jeg vil
indstille, at vi sætter os ned og drøfter, hvordan vi får lavet nogle
bedre regler.
Regeringen vil fremlægge de konkrete løsninger i morgen i
forhandlingslokalet. Det håber jeg også på at der er forståelse for.
Side 10/11
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 196: Talepapir fra det åbne samråd den 5/4-17 om fjernvarmesagen (samrådsspm. N)
1742474_0011.png
Jeg vil gerne understrege, at jeg er af den overbevisning, at
varmeforbrugernes penge skal være der, hvor de gør gavn og
arbejder til forbrugernes fordel. Det er vigtigt for mig med en
regulering, der sikrer forbrugerne de lavest mulige priser.
Det glæder mig derfor, at der lader til at være en bred politisk
opbakning til at få gjort noget ved de eksisterende regler og det er
netop, hvad regeringen ønsker.
Jeg ser også frem til at høre, hvilke forslag partierne har til
fremadrettede løsninger.
Jeg går ind til forhandlingerne med åbent sind og håber på nogle
konstruktive drøftelser, så vi i fællesskab kan finde en måde at få
ændret de nuværende regler.
Tak for ordet og tak for spørgsmålet, Jens Joel.
Side 11/11