Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 185
Offentligt
1736452_0001.png
Tale
Fælles besvarelse med energi- forsynings- og klimaministeren af Samrådsspørgsmål
M i Folketingets Energi- Forsynings- og Klimaudvalg den 23. marts 2017 klokken 15-
16. Folketingets lokale 2-080.
Samrådsspørgsmål M:
I Folketingets Energi- forsynings og klimaudvalg har Christian Poll stillet nedestående
samrådsspørgsmål M til fælles besvarelse af energi-, forsynings og klimaministeren og
udviklingsministeren. Udviklingsministeren besvarer den del af spørgsmålet der relaterer sig til
klimafinansiering.
Hvilken indsats gør Danmark selvstændigt og i samarbejde med de øvrige EU-lande for at lægge
pres på den nye amerikanske præsident og regering med henblik på at sikre, at USA lever op til
sine internationale klimaforpligtelser under FN's klimakonvention og Parisaftalen, herunder blandt
andet:
-
opfyldelse af de nationale klimamål fra USA's NDC (26-28 pct. reduktion af
drivhusgasudledningen i 2025 i forhold til 2005),
-
et fair bidrag til den internationale klimafinansiering (100 mia. USD fra 2020), herunder den
eksisterende forpligtelse til at levere 3 mia. USD til den Grønne Klimafond,
-
aktiv deltagelse i forhandlingerne om en forstærket national og international klimaindsats,
så målet i Parisaftalen om at holde den globale temperaturstigning et godt stykke under 2
gr. C og helst nede på 1,5 gr. C i forhold til det førindustrielle niveau kan opnås.
Ministerens svar:
Jeg vil også starte med at takke Christian Poll for spørgsmålene.
Som energi-, forsynings- og klimaministeren allerede har påpeget, ved vi
endnu ikke med sikkerhed, hvordan den nye amerikanske administration
vil håndtere sine internationale klimaforpligtelser. Det gælder i forhold til
Den Grønne Klimafond, men også i forhold til USA’s øvrige offentlige
klimafinansiering til fx FN’s klimakonvention (UNFCCC) og det
internationale klimapanel IPCC.
1
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 185: Talepapirer fra samråd om internationalt klimasamarbejde, efter at USA har fået ny præsident (samrådsspm. M), fra energi-, forsynings- og klimaministeren og ministeren for udviklingssamarbejde
Målsætningen om at mobilisere 100 milliarder dollars årligt fra 2020 i
klimafinansiering er selvsagt et vigtigt element i at kunne realisere
Parisaftalens målsætning om at holde den globale temperaturstigning
under 2 grader og helst 1,5 grad. Målsætningen blev senest bekræftet af
verdens lande i forbindelse med COP22 i Marokko i november 2016.
Den Grønne Klimafond er central for at mobilisere den nødvendige
klimafinansiering, der skal støtte udviklingslandene i omstilling af deres
energisystemer og bidrage til lavemissionsudvikling. Den Grønne
Klimafond er samtidig med til at støtte især udviklingslandenes
tilpasningsindsatser til at håndtere de negative effekter af
klimaforandringerne, som vi allerede oplever – f.eks. oversvømmelser og
tørke.
Den forrige amerikanske administration gav et tilsagn på 3 milliarder
dollars til Den Grønne Klimafond. Heraf har amerikanerne allerede
udbetalt den første milliard.
Det er klart, at vi både fra EU´s og dansk side følger udmeldingerne fra
den nye amerikanske administration tæt og i dialogen med amerikanerne
lægger vægt på, at alle lande lever op til deres
klimafinansieringsforpligtelser.
Uagtet det amerikanske valgresultat er det vigtigt, at vi viser, at vi fra
dansk og europæisk side fortsat vil leve op til vores forpligtelser. Danmark
har bl.a. givet løfte om 400 millioner kroner til Den Grønne Klimafond, og
2
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 185: Talepapirer fra samråd om internationalt klimasamarbejde, efter at USA har fået ny præsident (samrådsspm. M), fra energi-, forsynings- og klimaministeren og ministeren for udviklingssamarbejde
vi har i december godkendt et bidrag til Fonden for de mindst udviklede
lande på 156 mio. kroner.
Når det er sagt, står det samtidig klart, at målet om at levere 100 mia. USD
i klimafinansiering i 2020 ikke kan nås med offentlige midler alene –
uanset om der bliver skåret i den amerikanske offentlige klimafinansiering
eller ej. Her skal vi i højere grad have den private sektor med.
I den nye udviklingspolitiske og humanitære strategi - som jeg er glad for
at et bredt flertal i Folketinget, herunder Alternativet, står bag - fremgår
det, at klima fortsat vil være centralt i udviklingsarbejdet. Fokus vil særligt
være på at skabe rammer for mobilisering af privatsektor-engagement i
udviklingen af vedvarende energi.
Derfor lægger regeringen stor vægt på, at vi også bruger
udviklingsbistanden så den kan bane vejen for øgede private investeringer.
Og netop her har vi i Danmark gode erfaringer med at vise vejen. Andre
lande ser mod Danmark, og ønsker at lære af vores erfaringer. Bl.a. med
den danske Klimainvesteringsfond, hvor danske pensionskasser er med.
Klimainvesteringsfonden stiller risikovillig kapital til rådighed, der
understøtter private investeringer i projekter, som bidrager til at reducere
udledningen af drivhusgasser. Et velkendt eksempel er vindmølleparken
Lake Turkana i Kenya, som Vestas er ved at opføre.
3
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 185: Talepapirer fra samråd om internationalt klimasamarbejde, efter at USA har fået ny præsident (samrådsspm. M), fra energi-, forsynings- og klimaministeren og ministeren for udviklingssamarbejde
Vi arbejder også i et tæt partnerskab med FNs miljøprogram – UNEP – og
DTU om at involvere den private sektor mere i forhold til
klimafinansiering. F.eks. har vi etableret en hub for energieffektivitet i FN-
byen i København under det globale initiativ Sustainable Energy For All.
Hub’en har etableret en række netværk, hvor virksomheder indgår i
partnerskaber med byer i udviklingslande om at løse konkrete udfordringer
relateret til energiforsyning og energieffektivitet.
Disse spor agter regeringen at bygge videre på.
For det er den slags instrumenter, der kan mobilisere privat kapital, som vi
skal have flere af. Derfor arbejder regeringen også lige nu på at etablere en
ny Verdensmålsfond, der skal generere investeringer i at realisere FN’s
Verdensmål. Fonden skal bl.a. investere i klima- og energiprojekter.
Ligesom med Klimainvesteringsfonden vil der være tale om et partnerskab
mellem staten, Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU) og
institutionelle investorer. Det er målsætningen at Verdensmålsfonden skal
have et kapitalgrundlag på 5-6 milliarder kroner, og det er forventningen,
at den vil skabe investeringer for op mod 30 milliarder kroner. Det er da
klart, at det løser ikke hele verdens klimaudfordring, men vi er nu - med
vores nytænkning indenfor klimafinansiering - meget godt med.
Med dette fokus gør vi samtidig også noget godt for danske erhvervsliv,
som kan byde ind med mange de løsninger, der er brug for. Derfor har
regeringen også lanceret en ny eksportstrategi for energiområdet, som er
4
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 185: Talepapirer fra samråd om internationalt klimasamarbejde, efter at USA har fået ny præsident (samrådsspm. M), fra energi-, forsynings- og klimaministeren og ministeren for udviklingssamarbejde
en sammentænkt udenrigs-, udviklings- og eksportpolitisk strategi for,
hvordan vi sætter yderligere fart på den danske eksport af energiteknologi.
Vi tjener kommende generationer bedst ved at vise, hvordan vi fra dansk
side arbejder aktivt for at realisere det fælles klimafinansieringsmål, og
ved at insistere på, at det også er en god økonomisk forretning. Det tror -
og håber - jeg på, at der også vil være blik for i USA, som jo på
delstatsniveau mange steder er nået ganske langt med den grønne
omstilling.
Det er vigtigt, at Danmark og EU forsat går foran og viser, at
gennemførelse af Parisaftalen giver god mening – ikke mindst økonomisk.
5