Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 174
Offentligt
1733414_0001.png
Notat om særkontrol af hulmursisolering
Kontor/afdeling
SEG
Dato
15. marts 2017
J nr.
2017-2
/VKJ/IRK/HEA
Resume
Som led i Energistyrelsens tilsynspligt med energiselskabernes energispareindsats
er der gennemført en særkontrol af en række sager, hvor slutbrugere i forbindelse
med hulmursisolering af deres hus har modtaget et energisparetilskud fra et
energiselskab. Der er gennemført en udførlig kontrol bestående af både
markkontrol af hulmursisoleringstiltaget på slutbrugerens ejendom og
skrivebordskontrol af den fremsendte sagsdokumentation for 49 sager. Derudover
er der gennemført skrivebordskontrol af den fremsendte sagsdokumentation for
yderligere 13 hulmursisoleringssager, dsv. i alt 62 sager.
Formålet med særkontrollen har dels været at få et generelt indblik i, om
energiselskaber og aktører (isolatører) lever op til energispareaftalens krav til
dokumentation af energibesparelser og dels at føre tilsyn med et antal specifikt
udvalgte sager, hvor en ekstern part har påpeget et behov for kontrol.
Resultaterne af kontrollen viser, at der for sager om hulmursisolering er fejl blandt
aktører (isolatører) og energiselskaber i forhold til at leve op til reglerne og
forudsætningerne i aftalen om energiselskabernes energispareindsats. 37 af de i alt
62 kontrollerede sager vurderes at have mindst én væsentlig fejl.
Fejlene ses både i forhold til efterlevelse af energispareaftalens krav til
dokumentation af forhåndsaftale med slutbrugeren, men også i forhold til korrekt
opmåling af det isolerede facadeareal samt opfyldelse af forudsætninger for den
valgte standardværdi. Endvidere viser kontrollen, at kvaliteten af det udførte
arbejde i fem tilfælde ikke er tilfredsstillende.
Indledning
Energistyrelsen har tilsynspligt med energibesparelser under energiselskabernes
energispareindsats og gennemfører årligt en stikprøvekontrol af selskabernes
indberettede energibesparelser. I forbindelse med tilsynspligten kan
Energistyrelsen desuden gennemføre mere målrettede stikprøvekontroller i stil med
den netop gennemførte særkontrol af hulmursisolering.
Energistyrelsen
I perioden ultimo december 2016 - februar 2017 har et eksternt konsulentfirma for
Energistyrelsen gennemført en særkontrol af i alt 62 hulmursisoleringssager, hvor
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/16
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 174: Særkontrol af hulmursisoleringssager
1733414_0002.png
slutbrugeren (husejeren) i forbindelse med hulmursisolering af deres hus har
modtaget et energisparetilskud fra et energiselskab. I alt er der foretaget
skrivebordskontrol af den fremsendte dokumentation i 62 hulmursisoleringssager,
mens der tillige er udført en markkontrol i 49 af disse tilfælde. Der kan læses mere
om udvælgelsen af sager i metodeafsnittet fra side 3 og frem.
Formålet med særkontrollen er dels at få et indblik i, 1) om aktører (isolatører) og
energiselskaber generelt følger reglerne for dokumentation af energibesparelser
opnået ved hulmursisolering i henhold til aftalen om energiselskabernes
energispareindsats og 2) dels at føre tilsyn med seks specifikt udvalgte sager.
For hver af de 49 hulmursisoleringssager, hvor konsulenten har gennemført
markkontrol, har Energistyrelsen modtaget et datablad fra konsulenten. En
anonymiseret version af disse kan ses i
bilag 2.
Konsulenten har desuden
udarbejdet et metodenotat, som kan ses i
bilag 3.
For de 13
hulmursisoleringssager, hvor der udelukkende er foretaget skrivebordskontrol, har
konsulenten afrapporteret deres vurdering i et Excel ark til Energistyrelsen.
Nærværende notat er en sammenskrivning af konsulentens vurdering af samtlige
kontrollerede hulmursisoleringssager. For de 49 sager, hvor kontrollen både
omfatter skrivebordskontrol og markkontrol, præsenteres kontrolresultaterne
baseret på de datablade, der er resultatet af konsulentens særkontrol, samt
Energistyrelsens efterfølgende vurdering af den samlede mængde dokumentation
for hver enkelt hulmursisoleringssag. Resultaterne for de 13 sager, hvor kontrollen
udelukkende består af hhv. konsulentens og Energistyrelsens skrivebordskontrol,
behandles særskilt.
Markkontrollen af de 49 sager har haft særligt fokus på følgende:
Er det hulmursisolerede facadeareal opmålt korrekt?
Er den korrekte standardværdi anvendt?
Er udførslen af hulmursisolering/efterisolering foretaget i tilstrækkeligt omfang?
Derudover har konsulenten igennem skrivebordskontrollen kontrolleret samtlige
udtrukne sager i forhold til, om de aktører (isolatører) eller husejere, der har
overdraget de konkrete energibesparelser til energiselskaberne, generelt har fulgt
reglerne for dokumentation og krav om forhåndsinvolvering i henhold til
energiselskabernes energispareindsats og aftale herom af 13. november 2012
samt bekendtgørelse nr. 830 om energispareydelser i net- og
distributionsvirksomheder af 27. juni 2016.
Energistyrelsen har efterfølgende gennemgået dokumentationen samt
konsulentens vurdering af hver enkelt sag. Desuden har Energistyrelsen
efterspurgt og modtaget yderligere information fra energiselskaberne. På baggrund
Side 2/16
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 174: Særkontrol af hulmursisoleringssager
1733414_0003.png
af en samlet skrivebordsgennemgang heraf har Energistyrelsen vurderet samtlige
62 hulmursisoleringssager.
Energisparetilskud og standardværdi
Energiselskaberne har igennem energiselskabernes energispareindsats mulighed
for at tilbyde slutbrugere et tilskud for deres realiserede energibesparelser mod at
få overdraget retten til energibesparelsen. Selve energibesparelsen skal
energiselskabet bruge til at opfylde den mængde energibesparelser, som det er
forpligtet til gennem energispareaftalen. For at energiselskabet kan indberette
energibesparelsen, skal selve energibesparelsen være realiseret og dokumenteret i
forhold til reglerne i energispareaftalen.
Energisparetilskuddets størrelse afhænger af den energibesparelse, der kan opnås
ved et energibesparende tiltag. I denne særkontrols sager drejer tiltagene sig om
hulmursisolering. Energisparetilskuddet ydes typisk som et øre-beløb pr. sparet
kWh.
Ifølge aftalen om energiselskabernes energispareindsats skal energibesparelser
ved isolering af boliger opgøres ved brug af såkaldte standardværdier, hvis der
findes en standardværdi for det pågældende tiltag. Standardværdier er en form for
nøgletal beregnet af Teknologisk Institut. Disse angiver, hvor meget energi et
standardhus kan spare ved et givent tiltag, givet at tiltaget lever op til en række
forudsætninger. Alle standardværdier og de tilknyttede forudsætninger er samlet i
Standardværdikataloget, der kan findes på Teknologisk Instituts hjemmeside:
http://svk.teknologisk.dk.
For isolering af hulmure findes der to relevante standardværdier:
”Ydervæg 3”, der skal anvendes ved hulmursisolering af en tom hulmur. Ved
2
denne type isolering kan der opnås en energibesparelse på 50 kWh/m isoleret
facade.
”Ydervæg 13”, der siden d. 1.1.2016 har kunnet anvendes ved efterisolering af
en delvist isoleret hulmur. Ved denne type isolering kan der opnås en
2
energibesparelse på 27 kWh/m isoleret facade.
Standardværdikataloget lister en række forudsætninger, der skal være opfyldt, for
at den pågældende standardværdi kan anvendes. Bl.a. er der krav til hulmurens
isoleringsmæssige stand i før situationen samt omfanget af hulmurens isolering i
efter situationen. Bilag 1 viser de to standardværdier.
Metode
Dette afsnit beskriver den anvendte metode i særkontrollen. Metodenotatet i bilag 3
indeholder en uddybende beskrivelse heraf.
Side 3/16
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 174: Særkontrol af hulmursisoleringssager
1733414_0004.png
Særkontrollen er delt i to kontroller:
Skrivebords- og markkontrol af 44 tilfældigt udvalgte hulmursisoleringssager.
samt skrivebordskontrol af yderligere 13 tilfældigt udvalgte
hulmursisoleringssager
1
Skrivebords- og markkontrol af 5 specifikt udvalgte hulmursisoleringssager,
hvor en ekstern part har påpeget et særligt behov for kontrol
Udvælgelse af hulmursisoleringssager
De tilfældigt udvalgte hulmursisoleringssager er udvalgt inden for otte udvalgte
energiselskabers sager. Energistyrelsen har i forbindelse med særkontrollen
udpeget otte konkrete energiselskaber til at deltage i særkontrollen, da disse
energiselskaber har et betydeligt antal hulmursisoleringssager inden for
husholdningssektoren. Energiselskaberne er anmodet om at fremsende sagslister
over alle de hulmursisoleringssager, energiselskaberne i 2016 har ydet et
energisparetilskud til, og hvor energibesparelsens størrelse er opgjort vha.
standardværdierne ”Ydervæg 3” eller ”Ydervæg 13”.
Energistyrelsens krav til stikprøven var, at der skulle gennemføres markkontrol på
ca. 45 sager. For at sikre mulighed for at konsulenten kan besøge 45 huse, blev
der udtrukket et overskud af sager. De overskydende sager er udelukkende
kontrolleret gennem skrivebordskontrol. På baggrund af de fremsendte sagslister
har konsulenten således foretaget en stratificeret udvælgelse af i alt 56
hulmursisoleringssager. Sagerne er udtrukket efter kriterier, der opfylder:
en nogenlunde ligelig fordeling af antal udtrukne sager på tværs af de otte
udvalgte energiselskaber,
de største aktører (isoleringsfirmaer) er repræsenteret,
der er udtrukket mindst to aktører (isoleringsfirmaer) fra hvert energiselskab
så vidt muligt mindst to sager pr. aktør (isoleringsfirma),
sager fra den enkelte aktør (isoleringsfirma) er udtrukket tilfældigt.
Figur 1 viser fordelingen af antal sager udtrukket pr. selskab. Det ses, at der er
udtrukket mellem 5-10 sager pr. energiselskab. Desuden viser figuren, hvor mange
af de hhv. tilfældigt udvalgte og specifikt udvalgte sager, der er kontrolleret gennem
markkontrol. Disse sager er både kontrolleret gennem markkontrol og
skrivebordskontrol. De resterende sager er udelukkende kontrolleret gennem
skrivebordskontrol.
1
I udgangspunktet skulle konsulenten kontrollere seks specifikt udvalgte sager. Det var ikke
muligt for konsulenten af få lavet en aftale om besigtigelse på den sidste af de særligt
udvalgte sager. Denne sag er derfor kun kontrolleret gennem skrivebordskontrol, og indgår i
præsentationen af kontrolresultaterne herfor.
Side 4/16
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 174: Særkontrol af hulmursisoleringssager
1733414_0005.png
Figur 1 Antal sager udtrukket tilfældigt pr. energiselskab, samt andel af sager kontrolleret
gennem hhv. markkontrol (inkl. skrivebordskontrol) eller udelukkende skrivebordskontrol
De udvalgte sager er hovedsageligt blevet overdraget til energiselskaberne fra 18
forskellige aktører (isoleringsfirmaer). Syv sager er dog overdraget direkte fra
slutbrugeren (husejeren) til energiselskabet.
Figur 2 viser fordelingen af de udtrukne sager i forhold til aktørerne
(isoleringsfirmaerne) samt andelen af sager pr. aktør, hvor kontrollen omfatter
markkontrol (inkl. skrivebordskontrol). Det ses, at der er udtrukket mellem 1-12
sager pr. aktør. En enkelt aktør er repræsenteret med 12 sager i særkontrollen.
Denne aktør er blandt de største aktører hos de udvalgte energiselskaber og har
overdraget energibesparelser til mere end ét energiselskab.
Figur 2 Antal sager udtrukket pr aktør samt andel af sagerne kontrolleret gennem hhv.
markkontrol (inkl. skrivebordskontrol) eller udelukkende skrivebordskontrol.
Side 5/16
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 174: Særkontrol af hulmursisoleringssager
1733414_0006.png
Efter udtrækning af sagerne har konsulenten bedt hvert energiselskab om at
fremsende dokumentation for de enkelte sager, inkl. kontaktdetaljer på
slutbrugeren (ejeren af det hus, der er blevet hulmursisoleret). Konsulenten har
efterfølgende kontaktet slutbrugeren for at aftale et tidspunkt for besigtigelse af
huset. Konsulenten har indgået aftale om besigtigelse med 44 slutbrugere blandt
de tilfældigt udvalgte hulmursisoleringssager. Desuden har konsulenten pr. mail
orienteret slutbrugeren om undersøgelsen. Slutbrugeren er blevet bedt om at give
accept til, at undersøgelsen må udføres på deres ejendom og specifikt til, at
konsulenten må bore huller i ydermuren.
For disse 44 hulmursisoleringssager består kontrollen af to forskellige typer kontrol.
En markkontrol, hvor konsulenten foretager kontrol af isoleringstiltaget ude hos
slutbrugeren, og en skrivebordskontrol, hvor konsulenten kontrollerer den
fremsendte dokumentation for hver enkelt sag i forhold til efterlevelse af kravene til
dokumentation i energispareaftalen.
For de resterende udvalgte hulmursisoleringssager består kontrollen udelukkende
af skrivebordskontrol af den fremsendte dokumentation.
Markkontrollen
Efter aftale med slutbrugeren har konsulenten foretaget en kontrol af
isoleringstiltaget på ejendommen. Markkontrollen har omfattet følgende:
Opmåling af husets udvendige facader i m , fratrukket døre og vinduer. Der er
målt fra sokkel til tag, efter en vurdering af hvad det giver mening at isolere.
a) Ved døre og vinduer er hele dørhullet og vindueshullet fraregnet. Dvs. fra
mur til mur.
b) Ved gavle er der medregnet det areal, konsulenten har vurderet, det giver
mening at isolere ift. bygningens konstruktion. Eks.: Er første sal udnyttet,
er det oftest hele gavlens areal, der er medregnet.
Termografering af relevante og tilgængelige udvendige facader
Et passende antal prøveboringer i fugerne på yderfacaderne ud fra
termografibilleder og evt. indblæsningshuller
Måling af hulmurstykkelse
2
Inspektion i hulmur med boroskop
Prøveudtag af isoleringsmateriale i hullerne
Tildækning af prøvehuller med mørtel
2
Kontrollen af de fem specifikt udvalgte sager er foregået efter samme skabelon,
som kontrollen af de tilfældigt udvalgte sager. Energiselskaberne er ligeledes
blevet bedt om at fremsende dokumentation for sagerne, og slutbrugerne
2
Et
boroskop
er et optisk apparat som består af et stift eller fleksibelt rør med et miniature-
videokamera for enden af røret. Et boroskop kan anvendes til at undersøge indholdet af fx
en hulmur ved at bore et hul ind i muren, føre boroskopet ind og dermed få et kik ind i muren
uden af skulle pille hele sten.
Side 6/16
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 174: Særkontrol af hulmursisoleringssager
1733414_0007.png
(husejerne) er blevet kontaktet med henblik på at indgå aftale om besigtigelse af
huset. Resultatet fra kontrollen af disse sager behandles separat fra den tilfældige
stikprøvekontrol, da sagerne ikke er tilfældigt udvalgte, men netop er blevet
udpeget pga. et særligt behov for kontrol påpeget af en ekstern part.
Skrivebordskontrol
For samtlige hulmursisoleringssager har konsulenten gennemgået den
dokumentation, som energiselskabet har fremsendt i første omgang.
Dokumentationen er gennemgået og vurderet i forhold til de krav, der fremgår af
Energispareaftalen af 13. november 2012.
Gennemgangen har taget udgangspunkt i følgende punkter:
Opfyldelse af ubrudt aftalekæde
Dokumentation for realisering af sagen
Gennemgang af opgørelse og beregning af energibesparelsen
Kan slutbrugeren tydeligt identificeres?
Er det tydeligt, hvor besparelsen er gennemført?
Er der en aftale mellem slutbruger og aktør/selskab?
Er slutbruger bekendt med overdragelse af energibesparelsen til et
energiselskab forud for realisering?
Er der bekræftelse fra slutbruger eller faktura på realisering?
Er det sandsynliggjort, at realisering ikke er påbegyndt før selskabets
involvering?
Er den anvendte standardværdi angivet?
Er besparelsen beregnet (antal*værdi)?
Er energiarten angivet?
Er prioriteringsfaktor angivet?
Energistyrelsen har efterfølgende gennemgået den indsamlede dokumentation
samt konsulentens vurdering af samtlige sager. For de sager, hvor der efter
Energistyrelsens vurdering manglede dokumentation, har energiselskabet fået
mulighed for at eftersende denne, for at Energistyrelsen kan vurdere sagerne på
det bedst muligt oplyste grundlag. Dette omhandlede bl.a. manglende
dokumentation for en forhåndsaftale med slutkunden og aftaledato.
De fleste energiselskaber har efterfølgende indsendt ekstra information, som
Energistyrelsen har medtaget i vurdering af de konkrete sager. Energistyrelsen har
derfor haft et mere fyldestgørende dokumentationsgrundlag at vurdere sagerne på,
3
end konsulenten havde . De resultater fra skrivebordskontrollen, der præsenteres i
3
Databladene i bilag 2 for de enkelte hulmursisoleringssager indeholder konsulenternes
vurdering af det dokumentationsmateriale, som energiselskaberne fremsendte til
konsulenten i første omgang. Det efterfølgende fremsendte dokumentationsmateriale er
udelukkende behandlet af Energistyrelsen. Energistyrelsens vurderinger er ikke indarbejdet i
databladene.
Side 7/16
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 174: Særkontrol af hulmursisoleringssager
1733414_0008.png
nærværende notat, er således Energistyrelsens vurdering af de enkelte sager på
baggrund af konsulentens vurdering og det samlede dokumentationsmateriale.
Kontrollens resultater
I dette afsnit præsenteres først resultaterne af markkontrollen af hhv. de tilfældigt
udvalgte hulmursisoleringssager og de specifikt udvalgte hulmursisoleringssager.
Dernæst følger resultaterne af skrivebordskontrollen.
Markkontrol af de tilfældigt udvalgte hulmursisoleringssager
Tabel 1 sammenfatter resultatet af konsulentens markkontrol af de tilfældigt
udvalgte hulmursisoleringssager. Tabellen viser, hvor mange sager der er hhv.
opmålt og har fået boret prøvehuller samt antallet af sager, hvor der er udfordringer
i forhold til kontrollens særlige fokuspunkter.
Seks husejere blandt de tilfældigt udvalgte hulmursisoleringssager har ikke givet
tilladelse til, at konsulenten har kunnet bore prøvehuller. Disse huses
isoleringsmæssige stand er derfor udelukkende vurderet på baggrund af
termofotografering og interview med husejeren.
Antal sager
Antal opmålt
Antal boret
For stort indberettet areal
Førsituation svarer ikke til forudsætninger for standardværdi
Utilstrækkelig udførsel (vurderet af konsulenten)
Sager med mindst en af ovenstående fejl
Tabel 1 Markkontrol-resultater for de 44 tilfældigt udvalgte hulmursisoleringssager
44
38
11
13
4
20
I markkontrollen er de 44 huse blevet målt op. Det opmålte areal er sammenholdt
med det areal, der er indberettet til energiselskabet som værende det areal, der er
blevet hulmursisoleret eller efterisoleret. Der er i konsulentens vurdering accepteret
afvigelser inden for ca. 10 %, da det er vanskeligt at foretage sådanne opmålinger
helt præcist.
Resultatet af denne kontrolopmåling viser, at der for 11 af de tilfældigt udvalgte
huse er indberettet et for stort isoleret facadeareal. Ligeledes ses dog en mindre
mængde huse, hvor der er indberettet et for lille areal. Et for lille areal vurderes ikke
som en fejl i denne sammenhæng. Fokus i kontrollen handlede om for store
arealer, og det har derfor ikke været undersøgt, om der kunne være gode grunde
til, at der er indberettet mindre, end hvad konsulenterne har målt op.
Side 8/16
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 174: Særkontrol af hulmursisoleringssager
1733414_0009.png
Når det isolerede areal er opmålt forkert, vil den beregnede energibesparelse, som
energiselskabet har ydet et energisparetilskud til, være beregnet forkert, og
tilskuddets størrelse vil således også være forkert.
For tre af de 11 sager med for mange indberettede m , ses afvigelser på over 50%,
og to af disse afviger med over 100%. Afvigelsen for den ene af disse sager
skyldes, at det ikke fremgår entydigt af sagens dokumentation, hvilken adresse der
har fået foretaget isoleringen. I den anden sag er der tale om et rækkehus, hvor der
kun er to facadevægge. Her vurderer konsulenten, at afvigelsen kan skyldes, at
den indvendige mur, der adskiller to huse, kan være talt med.
Kontrollen af den anvendte standardværdi, altså om forudsætningerne for at kunne
anvende standardværdien ”Ydervæg 3” har været opfyldt, er foretaget ved at
kombinere termofotografering og boring af prøvehuller i de isolerede facader. Dette
giver det bedst mulige grundlag for at kunne vurdere, hvad udgangspunktet har
været før hulmursisoleringen, og om facaden er tilstrækkeligt isoleret.
Blandt de 38 huse, hvor det har været muligt at kombinere termofotograferingen
med resultatet af prøvehullerne, viser kontrollen, at 13 huse ikke opfylder
forudsætningerne for at kunne anvende standardværdien ”Ydervæg 3”. For disse
huse gælder, at konsulenten har fundet eksisterende isolering i murene. Der har
dermed ikke været tale om hulmursisolering af tomme hulmure, som er
forudsætningen for at kunne anvende ”Ydervæg 3” og dermed opnå det største
energisparetilskud. Når der findes eksisterende isolering i muren, vil husejeren ikke
kunne opnå samme energibesparelse ved at få fyldt isolering i, som hvis der havde
været tale om isolering af en tom hulmur. Husejerens reelle energibesparelse vil
være mindre og dermed er det energisparetilskud, som energiselskabet har ydet,
for stort.
På baggrund af kombinationen af termofotografering og boring af prøvehuller er det
konsulentens vurdering, at den gennemførte hulmursisolering er utilstrækkeligt
udført i fire af de 38 huse. For de fleste af disse huse gælder, at konsulenten har
fundet eksisterende isolering i væggene, men ikke ret meget af den nye isolering,
der ifølge sagsdokumentationen burde have været at finde. Når den
hulmursisolering, der er givet tilskud til, er utilstrækkeligt udført, lever tiltaget ikke
op til forudsætningerne for at kunne anvende standardværdierne til at opgøre
energibesparelsen. Standardværdiernes angivelse af energibesparelsen, fx ved en
hulmursisolering, er baseret på et korrekt udført tiltag. En utilstrækkelig udført
isolering vil i bedste fald medføre en mindre energibesparelse end beregnet på
baggrund af standardværdien. I værste fald vil husejeren ikke få nogen
energibesparelse, og energiselskabet vil således have ydet tilskud for en
besparelse, der ikke er reel.
2
Side 9/16
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 174: Særkontrol af hulmursisoleringssager
1733414_0010.png
Opgørelsen af energibesparelser fra hulmursisolering er for flere af sagerne
udfordret i forhold til mere end ét af de tre særlige kontrolområder. Kontrollen viser,
således, at 20 af de 44 sager har fejl på mindst ét af de tre områder. Heri indgår
samtlige fire sager, hvor konsulenten vurderer, at isoleringsarbejdet er
utilstrækkeligt udført.
Markkontrol af de specifikt udvalgte sager
For de specifikt udvalgte hulmursisoleringssager har konsulentens markkontrol vist,
at to af de fem sager afviger i forhold til det opmålte facadeareal. I fire af de fem
sager opfylder sagerne ikke forudsætningerne for den anvendte standardværdi, og
i en af de fem sager vurderer konsulenten, at isoleringsarbejdet er utilstrækkeligt
udført. Som det fremgår af tabel 2, er der fejl i samtlige fem sager. Alle fejl
medfører, at den reelle energibesparelse for slutbrugeren er mindre, end den
energibesparelse, der er overdraget til et energiselskab, og som energiselskabet
har ydet et energisparetilskud til.
Antal sager
Antal opmålt
Antal boret
For stort indberettet areal
Førsituation svarer ikke til forudsætninger for standardværdi
Utilstrækkelig udførsel (vurderet af konsulenten)
Sager med mindst en af ovenstående fejl
Tabel 2 Kontrolresultater for de 5 specifikt udvalgte hulmursisoleringssager
5
5
2
4
1
5
For de specifikt udvalgte hulmursisoleringssager viser kontrollen således et lidt
anderledes billede end for de tilfældigt udvalgte. Det ses en meget høj andel af fejl,
hvilket dog var forventeligt, da Energistyrelsen er blevet gjort specifikt opmærksom
på mistanke om fejl i disse sager. Der er dog væsentligt at være opmærksom på, at
der er tale om et meget lille datasæt.
Skrivebordskontrol af de tilfældigt udvalgte hulmursisoleringssager
Energistyrelsen har gennemgået den samlede fremsendte dokumentation,
konsulentens vurdering samt resultatet af konsulentens markkontrol for hver enkelt
sag. Energistyrelsen har gennem skrivebordskontrol kontrolleret, om
dokumentationen lever op til energispareaftalens krav.
I dette afsnit præsenteres resultaterne fra skrivebordskontrollen af de 44 tilfældigt
udvalgte hulmursisoleringssager, hvor skrivebordskontrol er kombineret med
markkontrol.
De fejl, der er identificeret i skrivebordskontrollen, kan grupperes i tre kategorier:
Fejl eller mangler i aftalekæden eller manglende aftale før projektstart.
Side 10/16
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 174: Særkontrol af hulmursisoleringssager
1733414_0011.png
Fejl i opgørelsen af energibesparelsen vha. standardværdi, fejl i valgt
standardværdi, fejl i brug af prioriteringsfaktorer og/eller fejl i opmåling af
facade og dermed forkert indberetning. Denne fejlkategori indeholder alle
markkontrollens fokusområder; opmåling af det isolerede areal, valg af
standardværdi samt tilstrækkelighed i det udførte arbejde.
4
Manglende gennemskuelighed for udenforstående trejdepart pga. fejl eller
mangler i dokumentationen, manglende gennemsigtighed i beregningerne.
Inden for hver fejl-kategori skelnes der mellem væsentlige fejl og mindre fejl. I
forhold til energispareaftalens regler om dokumentation af realiserede
energibesparelser er det en væsentlig fejl, hvis det ikke kan sandsynliggøres, at der
er en forudgående aftale med slutbrugeren om overdragelse af energibesparelsen.
Denne forhåndsaftale er afgørende for at kunne dokumentere energiselskabets
involvering. Selskabets involvering er en præmis for, at besparelsen kan
medregnes i energiselskabet energispareindsats. En manglende forhåndsaftale er
dog ikke udtryk for tvivl om, hvorvidt besparelsen er realiseret.
Antal sager med
mindre fejl
Fejl eller mangler i aftalekæden
Fejl i opgørelsen af energibesparelsen
Manglende dokumentation el. gennemsigtighed
for trejdepart
Sager med mindst en af ovenstående væsentlige
fejl
3
1
6
Antal sager med
væsentlige fejl
22
18
7
29
Tabel 3 Resultater af skrivebordskontrol for de 44 tilfældigt udvalgte hulmursisoleringssager
Tabel 3 sammenfatter resultatet af skrivebordskontrollen for de 44 tilfældigt
udvalgte hulmursisoleringssager.
Som det ses i tabellen, vurderes det på baggrund af skrivebordskontrollen for 44 af
de tilfældigt udvalgte hulmursisoleringssager, at halvdelen af sagerne har
væsentlige fejl eller mangler i den del af dokumentationen, der vedrører
aftalekæden. Ligeledes ses det, at der vurderes at være tre mindre fejl i denne
kategori. De væsentlige fejl omhandler manglende dokumentation for, at der har
været en forhåndsinvolvering fra energiselskabet eller aktøren. Det vurderes at
være en mindre fejl, hvis der mangler dokumentation for forhåndsinvolvering, men
det har kunnet sandsynliggøres, at energiselskabet eller aktøren har været
involveret i sagen forud for realisering (hvis sagen f.eks. er oprettet i onlinesystem
mindst dagen før realisering).
4
Et af kravene til dokumentation er ifølge energispareaftalen, at dokumentationen skal være
gennemskuelig for udenforstående trejdepart. Fejl i denne kategori omhandler, at det ikke er
muligt at gennemskue, hvilken besparelse der er tale om, hvor den er gennemført eller om
besparelsen i det hele taget er gennemført, fordi dokumentationen ikke er klart
gennemskuelig eller der mangler dokumentation af realisering.
Side 11/16
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 174: Særkontrol af hulmursisoleringssager
1733414_0012.png
Tabellen viser, at 18 af de 44 tilfældigt udvalgte hulmursisoleringssager har
væsentlige fejl i opgørelsen af energibesparelsen. Opgørelsesfejlene består af de
fejl, der er identificeret i markkontrollen vedr. for stort indberettet areal og/eller
forkert anvendt standardværdi.
Endelig ses også i tabellen, at syv af de tilfældigt udvalgte hulmursisoleringssager
vurderes at være så mangelfuldt eller ugennemskueligt dokumenteret, at det er
enten umuligt eller svært at vurdere korrektheden i størrelsen af den indberettede
energibesparelse. Det vurderes at være en væsentlig fejl, hvis det med
udgangspunkt i den fremsendte dokumentation er umuligt at gennemskue, hvad
energibesparelsen består i, eller hvor der mangler dokumentation, der er afgørende
for at vurdere det (f.eks. faktura). En manglende faktura eller en ugennemskuelig
dokumentation gør det svært at kontrollere, om den indberettede energibesparelse
er korrekt.
Ligeledes ses i tabellen, at der vurderes at være seks sager, hvor der er mindre fejl
i forhold til mangelfuld eller ugennemskuelig dokumentation. Disse fejl omfatter
bl.a., at det ikke fremgår klart af dokumentationen, hvem aktøren er, eller at det
ikke fremgår hvilken prioriteringsfaktor, der er anvendt i beregningen af
energibesparelsen (men hvor det kan udledes af den indberettede
energibesparelse).
Gennemgangen af dokumentationen viser, at der er 29 ud af 44 sager, hvor der er
mindst én væsentlig fejl.
Skrivebordskontrol af de specifikt udvalgte hulmursisoleringssager
Tabel 4 sammenfatter resultatet af skrivebordskontrollen for de fem specifikt
udvalgte hulmursisoleringssager.
Antal sager med
mindre fejl
Fejl eller mangler i aftalekæden
Fejl i opgørelsen af energibesparelsen
Manglende dokumentation el.
gennemsigtighed for trejdepart
Fejl i mindst en af ovenstående væsentlige fejl
0
0
1
Antal sager med
væsentlige fejl
0
5
0
5
Tabel 4 Resultater af skrivebordskontrolfor de specifikt udvalgte hulmursisoleringssager
Tabellen viser, at dokumentationen for de specifikt udvalgte hulmursisoleringsager i
forhold til aftalekæden vurderes at leve op til kravene i energispareaftalen. Der
vurderes således ikke at være nogen fejl eller mangler i dokumentationen af
aftalekæden.
Side 12/16
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 174: Særkontrol af hulmursisoleringssager
1733414_0013.png
Det ses dog samtidigt, at samtlige fem specifikt udvalgte sager vurderes at have
væsentlige fejl i forhold til opgørelse af energibesparelsen. Fejlene skyldes, at fire
af sagerne vurderes i markkontrollen ikke at være udført i overensstemmelse med
forudsætningerne i den anvendte standardværdi. To sager er indberettet med et for
stort areal og en sag er utilstrækkeligt udført. Fejlene fordeler sig på alle fem sager.
Den mindre fejl i forhold til gennemsigtighed skyldes, at det er uigennemskueligt,
hvilken standardværdi der er anvendt.
Skrivebordskontrol af de resterende udvalgte hulmursisoleringssager
I dette afsnit præsenteres resultaterne fra skrivebordskontrollen af de resterende
udvalgte hulmursisoleringssager. Det drejer sig om i alt 12 tilfældigt udvalgte
hulmursisoleringssager samt en enkelt af de specifikt udvalgte sager, hvor det ikke
var muligt at foretage markkontrol. For disse sager består kontrollen som tidligere
beskrevet udelukkende af skrivebordskontrol af den samlede mængde fremsendte
dokumentation.
Antal sager med
mindre fejl
Fejl eller mangler i aftalekæden
Fejl i opgørelsen af energibesparelsen
Manglende dokumentation el.
gennemsigtighed for trejdepart
Fejl i mindst en af ovenstående væsentlige fejl
1
0
5
Antal sager med
væsentlige fejl
2
0
0
2
Tabel 5 Resultater af skrivebordskontrol for de resterende 13 hulmursisoleringssager
Tabellen viser, at der blandt de i alt 13 resterende hulmursisoleringssager, hvor der
udelukkende er gennemført skrivebordskontrol, er færre fejl. Disse resultater er dog
ikke direkte sammenlignelige med resultaterne fra den øvrige kontrol, da den
manglende markkontrol gør det svært at vurdere, om opgørelsen af
energibesparelsen er korrekt.
Sammenfattende resultater
Resultaterne af kontrollen viser, at 37 af de i alt 62 kontrollerede sager vurderes at
have mindst en væsentlig fejl. Der vurderes således at være en del udfordringer
blandt aktører (isolatører) og energiselskaber i forhold til at leve op til reglerne for
dokumentation af energibesparelser opnået ved hulmursisolering i henhold til
aftalen om energiselskabernes energispareindsats. Udfordringerne ses både i
forhold til efterlevelse af energispareaftalens krav til dokumentation for
forhåndsaftale med slutbrugeren, men også i forhold til korrekt opmåling af det
isolerede facadeareal, opfyldelse af forudsætninger for den valgte standardværdi
samt tilstrækkeligheden i det udførte arbejde.
Side 13/16
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 174: Særkontrol af hulmursisoleringssager
1733414_0014.png
Figur 3 viser fordelingen af væsentlige fejl i forhold til de udvalgte energiselskaber.
Det fremgår af figuren, at alle selskaber har væsentlige fejl i en andel af deres
hulmursisoleringssager.
Figur 3 Fordeling af væsentlige fejl pr. selskab i forhold til antallet af sager
Figur 4 viser på tilsvarende vis, at størstedelen af aktørerne har en eller flere sager,
hvor der vurderes at være mindst en væsentlig fejl.
Figur 4 Fordeling af væsentlige fejl pr. aktør (isolatørfirma)i forhold til antallet af sager
13 af de 18 udvalgte aktører ses således at have en eller flere sager med
væsentlige fejl. Også på tværs af aktører er det forskel i andelen af fejl, men
grundet datasættes beskedne størrelse, kan der ikke generaliseres i forhold til de
enkelte aktørers øvrige hulmursisoleringssager.
Samlet set vurderes det for de tre grupper af hulmursisoleringssager (1: tilfældigt
udvalgte sager med både markkontrol og skrivebordskontrol, 2: specifikt udvalgte
Side 14/16
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 174: Særkontrol af hulmursisoleringssager
1733414_0015.png
sager med både markkontrol og skrivebordskontrol og 3: resterende sager, der
udelukkende er kontrolleret ved skrivebordskontrol) at 37 af de i alt 62 kontrollerede
sager har mindst én væsentlig fejl.
Energistyrelsens opfølgning
Energistyrelsen har ret og pligt til at underkende energibesparelser, der ikke lever
op til de fastsatte vilkår i aftalen om energispareindsatsen samt reglerne i den
tilhørende bekendtgørelse. Hvis Energistyrelsen finder fejl i de indberettede
energibesparelser, kan Energistyrelsen træffe afgørelse om, at energiselskaberne
skal korrigere eller helt tilbagetrække deres indberettede energibesparelser. Hvis
energibesparelserne underkendes eller reduceres, skal energiselskabet indberette
nye energibesparelser, således at energiselskabet opfylder sine
energispareforpligtelser.
I tilfælde hvor der er tale om mistanke om mulig omgåelse af reglerne fra en aktør
eller et energiselskab, vil Energistyrelsen vurdere, om der er forhold, der bør
politianmeldes. Hvis Energistyrelsen finder, at der er i den konkrete sag er tale om
strafbare forhold, kan Energistyrelsen politianmelde dette med henblik på en
strafferetlig efterforskning og tiltalerejsning.
På baggrund af særkontrollens resultater vil Energistyrelsen træffe afgørelse om
behov for korrektion af de indberettede energibesparelser, præcisering af
retningslinjerne fremadrettet og lignende tiltag.
Energistyrelsen vil orientere samtlige slutbrugere om resultatet af kontrollen af
deres hus.
Energistyrelsen vil ligeledes vurdere, om der er forhold, der bør politianmeldes.
Side 15/16
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 174: Særkontrol af hulmursisoleringssager
1733414_0016.png
Bilag 1
Beskrivelse af forudsætningerne for at kunne anvende standardværdierne
”Ydervæg 3” og ”Ydervæg 13” fremgår nedenfor (Teksten er fra
Standardværdikataloget Version 5.0 gyldigt fra d. 1.1.2016).
Ref.: Ydervæg 3
Ydervægge. Hulmure.
Uisoleret hulmur –
indblæsning af isolering
Energibesparelse
50 kWh/m²
Varslet ændring
Beskrivelse
Hulmurens isoleringsevne
forbedres ved indblæsning
af granuleret
isoleringsmateriale i
hulrum: 80 mm isolering i
30 cm mur og ca. 120 mm
i 35 cm mur. λ-værdi
højest 0,044 W/mK
Prioriteringsfaktor
1,0¹ og 1,5²
Før/efter
Før situation:
Uisoleret 30 cm eller 36
cm hulmur.
Efter situation:
30 cm hulmur isoleret med
ca. 80 mm eller 36 cm
hulmur isoleret med ca.
120 mm
Begrænsning i
anvendelse
Kan udelukkende
anvendes i boligbyggeri
¹ Fjernvarme, el og individuel biomasse. ² Olie, naturgas og kul. 63 Se også
Standardværdikatalogets afsnit for definition og anvendelse af prioriteringsfaktorer.
Ref.: Ydervæg 13
Ydervægge. Hulmure.
Indblæsning af
supplerende isolering.
Hulmursisolering af
mangelfuldt isolerede
hulmure
Energibesparelse
27 kWh/m²
Varslet ændring
Beskrivelse
Hulmurens isoleringsevne
forbedres ved supplerende
indblæsning af granuleret
isoleringsmateriale i
hulrum – efterfyldning op til
i alt 80 mm isolering i 30
cm mur og ca.
120 mm i 35 cm mur.
λ-værdi højest 0,044
W/mK.
Prioriteringsfaktor
1,0¹ og 1,5²
Før/efter
Før situation: 30 cm eller
36 cm hulmur med ringe
isolering (25 mm indlagt
eller mangelfuld
indblæsning). Efter
situation:
30 cm hulmur isoleret med
ca. 80 mm eller 36 cm
hulmur isoleret med ca.
120 mm.
Begrænsning i
anvendelse
Kan udelukkende
anvendes i boligbyggeri.
¹ Fjernvarme, el og individuel biomasse. ² Olie, naturgas og kul. Se også
Standardværdikatalogets afsnit for definition og anvendelse af prioriteringsfaktorer.
Side 16/16