Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 172
Offentligt
1732242_0001.png
Bilag 3 -
Baggrund og status for BedreBolig-ordningen
Kontor/afdeling
Center for Systemanalyse,
Energieffektivitet og Global
Rådgivning
Dato
13. marts 2017
J nr.
2017-345
Nærværende notat omhandler BedreBolig-ordningens overordnede rammer, større
aktiviteter, der har været iværksat ifm. ordningen samt den aktuelle status.
BedreBolig-ordningen er reguleret i ”lov om fremme af energibesparelser i byg-
ninger”, og sætter rammerne for en rådgivningsordning, hvor bygningsejere kan få
helhedsorienteret rådgivning fra start til slut i et renoveringsprojekt (one-stop-shop).
Bygningskonstruktører, ingeniører, arkitekter og håndværkere kan blive uddannet til
BedreBolig-rådgivere, og deres virksomhed godkendt som BedreBolig-virksomhed.
Virksomhederne kan tilbyde forskellige ydelser i et renoveringsforløb:
Ydelser i BedreBolig-ordningen
-
-
Den mindre
BedreBolig-screening,
hvor potentialet for energibesparelses- og
renoveringsmuligheder vurderes, og der sker en afklaring af bygningejerens ønsker.
Den mere omfattende
BedreBolig-plan,
hvor der med afsæt i et beregningsprogram
tilvejebringes en samlet oversigt over ønskede renoveringer, forventede omkostninger,
besparelser samt betydning for indeklima mv..
Proces- og bygherrerådgivning
under selve renoveringen samt 1 års-opfølgning.
/hlm
-
Ordningen har hidtil været målrettet private en-familiehuse. Fra 2017 er det også
muligt at blive godkendt BedreBolig-virksomhed til store bygninger, herunder etage-
byggeri. Det skal bemærkes, at ca. 30 procent af de nuværende godkendte 133
BedreBolig-virksomheder også er godkendt til energimærkningsordningen.
Kompetenceopbygning
I øjeblikket er der uddannet mere end 400 i BedreBolig-rådgiveruddannelsen, heraf
knap 60 efter uddannelsen fra efteråret 2015 er udbudt på erhvervsakademierne
med brugerbetaling. Indtil da var uddannelsen et gratistilbud som led i initiativet. En
stor del anvender deres uddannelse i virksomheder, som har valgt ikke at være
godkendt som BedreBolig-virksomhed, herunder få et godkendt kvalitetsstyrings-
system, der er et krav i ordningen. Med henblik på fortsat at kvalificere BedreBolig-
rådgiverne er der i 2016 afholdt gratis brush-up kurser.
Forankring og partnerskaber
BedreBolig-ordningen har været landsdækkende siden oktober 2014, og er i dag
repræsenteret i 59 kommuner. Inden da blev ordningen afprøvet i en række
pilotkommuner. For at understøtte den lokale forankring har der været etableret et
BedreBolig-rejsehold, som har haft fokus på kommuner og lokale forsynings-
selskaber, banker, ejendomsmæglere m.m. Det skal bemærkes, at en række
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/2
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 172: Orientering om evaluering af Bedre-Bolig-ordningen
1732242_0002.png
kommuner har valgt at give tilskud eller tilbyde gratis BedreBolig-planer eller
screeninger. Endelig er der etableret partnerskaber med en række byggecentre,
BedreBolig-partnere,
hvor medarbejderne har fået en særlig online-uddannelse om
BedreBolig og energirenovering. Endvidere har ejendomsmæglerbranchen vist
interesse for et BedreBolig-partnerskab.
Markedsføring og formidling
For at styrke kendskabet til BedreBolig er der gennemført en landsdækkende
markedsføringsindsats, som bl.a. har omfattet TV og digital annoncering, udvikling
af oplysningsmaterialer, case-kataloger mm. Indsatsen har spillet sammen med
udviklingen af hjemmesiden BedreBolig.dk, der ultimo 2016 har haft ca. 180.000
unikke besøg. På hjemmesiden kan BedreBolig-rådgivere kontaktes, der er enkle
redskaber som ”tjek-dit hus”, præsentation af ordningen, cases, fakta om energi-
renoveringer samt vejledninger til rådgiverne. Endvidere har der været etableret et
BedreBolig-sekretariat, hvor rådgivere, private og kommuner kunne henvende sig
om ordningen, herunder har der været udsendt service- og nyhedsmails til
forskellige målgrupper, og været gennemført konferencer mv.
Redskaber til rådgiverne
Som led i ordningen er der udviklet en række redskaber og vejledninger til
rådgiverne. Det omfatter bl.a. et BedreBolig-beregningsprogram, en BedreBolig-
håndbogen og tjeklister til de forskellige ydelser. Herudover er der udviklet et
BedreBolig-kvalitetsstyringssystem, og afholdt workshops om udarbejdelsen.
Endelig har rådgiverne fået stillet en række markedsføringsmaterialer til rådighed.
Aktivitet og effekt
Der har ikke været den aktivitet, som var forventet i ordningen. Det er dog svært at
få data på den reelle aktivitet i ordningen, da der ikke er krav om indberetning af
BedreBolig-ydelserne. Mht. BedreBolig-planerne, kan det dog oplyses, at der er
indberettet knap 700 planer i et frivilligt register. En spørgeskemaundersøgelse
Energistyrelsen har gennemført blandt BedreBolig-virksomhederne understøtter
indtrykket af en forholdsvis begrænset aktivitet. Blandt andet opleves det som en
barriere, at boligejerne ikke er vant til at betale for energirådgiverydelser, og at
markedet er præget af mange tilskud og gratisydelser.
Energistyrelsen har set på forslag til renoveringer i 342 af de registrerede
BedreBolig-planer. Her fremgår det, at der foreslås
store projekter
med forslag til
energiforbedringer på i gennemsnit 238.000 kr., og i en tredjedel af planerne også
forslag til andre former for renoveringer på i gennemsnit 110.000 kr. Endvidere har
nogle af kommunerne foretaget interviewundersøgelser blandt de husholdninger,
der har fået tilskud. Et overordnet indtryk er, at mange af tilskudsmodtagerne
oplever, at BedreBolig-rådgivningen har haft effekt, men også at det ofte tager tid
før bygningsejeren kommer i gang med renoveringen. Evalueringen fra NIRAS
indikerer bl.a., at BedreBolig kan bidrage til mere hensigtsmæssige renoveringer
herunder større og mere kvalificerede (se mere i bilag 1 og 2).
Side 2/2