Bilag 1
-
Orientering om rapporten: ”Evaluering af BedreBolig – Indikatorer
på effekt, virkning og spredning”
Kontor/afdeling
Center for Systemanalyse,
Energieffektivitet og Global
Rådgivning
Dato
13. marts 2017
J nr.
2017-345
NIRAS har undersøgt, hvorvidt BedreBolig-ordningen fremmer energirenoveringer,
herunder om ordningen medfører mere effektive og helhedsorienterede
renoveringer, samt hvordan og hvorfor BedreBolig virker. Undersøgelsen er
begrænset af, at BedreBolig er svær at effektvurdere, idet der ikke er data til
rådighed, som kan give et sikkert grundlag for at vurdere effekten. Derfor kan der i
bedste fald kun findes
indikationer
på en effekt.
Evalueringen er baseret på en spørgeskemaundersøgelse, hvor husejere, der har
fået BedreBolig-rådgivning gennem en BedreBolig-plan er blevet sammenlignet med
andre husejere, som har fået rådgivning om renovering. NIRAS har suppleret
spørgeskemaundersøgelsen med dybdegående interview med BedreBolig-husejere.
Overordnet indikerer evalueringen, at BedreBolig-rådgivningen bidrager til at
effektivisere energianvendelsen i bygninger, bl.a. ved at føre til større renoveringer
end ellers og mere kvalificerede renoveringer, hvor ”dårlige” renoverings-
overvejelser sorteres fra til fordel for mere energioptimale forbedringer.
Hovedresultater
NIRAS kommer frem til følgende pointer:
- husejere, der har modtaget BedreBolig-rådgivning, udfører flere ”skjulte”
energirenoveringer (isoleret rør, kælder, gulv og hulmure, og i højere grad
installeret varmepumpe og solfanger/solcelleanlæg),
- husejere, der har modtaget BedreBolig-rådgivning, udfører mere omfattende
renoveringer (mere helhedsorienterede og gennemgribende),
- BedreBolig-rådgivning kan være med til at kvalificere og inspirere husejerens
renovering (fravalgt renoveringstiltag, der oprindeligt var overvejet, men tilføjet
nye),
- husejere, der har modtaget BedreBolig-rådgivning oplever ikke en bedre og
mere effektiv gennemførelse af selve renoveringen end andre – størstedelen
har dog heller ikke benyttet BedreBolig-rådgiveren til byggeledelse og
projektstyring mv. i forbindelse med gennemførelsen af renoveringen,
- der er kontrast mellem husejernes renoveringsproces (som en løbende og
iterativ proces) og en BedreBolig-rådgivningsproces (som en mere planlagt
med BedreBolig-plan og så eksekvering),
- husejernes renovering motiveres af ønsket om en ”bedre bolig” (og mindre af et
f.eks. et præcist regnestykke over tilbagebetalingstider),
/hlm/mra
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
www.ens.dk
Side 1/2