Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 158
Offentligt
1729475_0001.png
FORSYNING FOR
FREMTIDEN
TEKNISK GENNEMGANG FOR
FOLKETINGETS EFK-UDVALG
DEN 2. MARTS 2017
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
2. marts 2017
Side 1
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Præsentation anvendt ved teknisk gennemgang af regeringens forsyningsstrategi, herunder effektiviseringspotentialet, den 2. marts 2017.
1729475_0002.png
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
2. marts 2017
Side 2
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Præsentation anvendt ved teknisk gennemgang af regeringens forsyningsstrategi, herunder effektiviseringspotentialet, den 2. marts 2017.
1729475_0003.png
Dagsorden
1. Baggrunden for ”Forsyning for fremtiden – en
forsyningssektor for borgere og virksomheder”
2. Effektiviseringspotentiale – metode og resultater
3. Principper og tiltag i strategien
4. Spørgsmål
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
2. marts 2017
Side 3
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Præsentation anvendt ved teknisk gennemgang af regeringens forsyningsstrategi, herunder effektiviseringspotentialet, den 2. marts 2017.
1729475_0004.png
Baggrunden for ”Forsyning for fremtiden –
en forsyningssektor for borgere og
virksomheder”
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
2. marts 2017
Side 4
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Præsentation anvendt ved teknisk gennemgang af regeringens forsyningsstrategi, herunder effektiviseringspotentialet, den 2. marts 2017.
1729475_0005.png
Forsyningsydelser har stor betydning for forbrugerne
Kr.
45.000
40.000
35.000
30.000
25.000
20.000
15.000
10.000
5.000
0
Transport
Forsyningsydelser
Fødevarer mv.
Fritid og kultur
Beklædning
Sundhed
14.000
7.000
42.000
37.000
36.000
30.000
Kr.
45.000
40.000
35.000
30.000
25.000
20.000
15.000
10.000
5.000
0
Anm.: Årligt forbrug for en gennemsnitlig husholdning på udvalgte varegrupper, 2014. ”Forsyningsydelser” dækker over vandforsyning og vandafledningsafgift, renovation,
elektricitet, naturgas, flydende brændsler og kulbrinter, kul og andet fast brændsel, fjernvarme mv., fastnettelefon, mobiltelefoni, internet og kombinerede teletjenester.
Kilde: Danmarks Statistik og Finansministeriet.
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
2. marts 2017
Side 5
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Præsentation anvendt ved teknisk gennemgang af regeringens forsyningsstrategi, herunder effektiviseringspotentialet, den 2. marts 2017.
1729475_0006.png
Svag produktivitetsvækst i sektoren
Pct.
4
3
2
1
0
-1
4
3
2
1
0
-1
Pct.
Industri
Landbrug
Privat
service
Byggeriet
Forsyning
Privat sektor,
i alt
Anm.: Figuren viser timeproduktivitetsvæksten for perioden 2001-2015
Kilde: Danmarks Statistik og Finansministeriet.
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
2. marts 2017
Side 6
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Præsentation anvendt ved teknisk gennemgang af regeringens forsyningsstrategi, herunder effektiviseringspotentialet, den 2. marts 2017.
1729475_0007.png
Mange selskaber i sektoren
Indbyggere per selskab ('000)
2.027
1.690
9.268
Drikkevand
Indbyggere per selskab ('000)
El
14
13
6
3
2.113
2
129
101
64
57
34
Anm.: Data fra 2014. Både regulerede og ikke-regulerede selskaber er vist.
Kilde: McKinsey & Company og Struensee & Co., 2016.
Indbyggere per selskab ('000)
2.487
894
137
30
7
1
Anm.: Data fra 2014.
Kilde: McKinsey & Company og Struensee & Co., 2016, samt
naturgasdistributionsselskaberne
Gas
Anm.: Data fra 2014. Eksklusiv transformerforeninger og 50 kV-netvirksomheder.
Kilde: McKinsey & Company og Struensee & Co., 2016.
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
2. marts 2017
Side 7
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Præsentation anvendt ved teknisk gennemgang af regeringens forsyningsstrategi, herunder effektiviseringspotentialet, den 2. marts 2017.
1729475_0008.png
Store variationer i priser
Kr. pr. ton
inkl.
afgifter.
1000
900
800
700
600
500
400
300
200
100
0
Kilde: BEATE Benchmarking af affaldssektoren 2015 (data fra 2014) Forbrænding.
Takster for
affaldsforbrænding
Kr. pr. ton
inkl.
afgifter.
1000
900
800
700
600
500
400
300
200
100
0
Figur 1
Distributionsnettariffer ved gennemsnitsforbrug
Fjernvarmepris inkl. moms 2015 for en typisk parcelhusejer
4.000 kWh/år
øre/kWh
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Forbrugsafhængig
Vægtet gns. hele landet
Fast betaling
øre/kWh
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Affaldsforbrændingsanlæg
Gennemsnit
Elforsyningens nettariffer og priser pr. 1. januar 2016 (Dansk Energi 2016).
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
2. marts 2017
Side 8
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Præsentation anvendt ved teknisk gennemgang af regeringens forsyningsstrategi, herunder effektiviseringspotentialet, den 2. marts 2017.
1729475_0009.png
Uensartet regulering på tværs af sektorerne
Hvile-i-sig-selv
Mulighed for
reguleret afkast
X
X
Modregning
Skattepligt
El
Gas
Fjernvarme
Affaldsforbrænding
Spilde- og drikkevand
X
2
X
X
3
60/40
100/100
1
60/40
60/40
60/40
X
X
X
Anm.:
1)
For gas modregnes i dag 100 pct. ved salg af ejerandele og andre uddelinger.
2)
Fjernvarmeselskaberne har mulighed for at ansøge Energitilsynet om forrentning,
men forrentningsreglerne er uklare, og der er lange sagsbehandlingstider.
3)
Det er med den nye vandsektorlov fra 2016 tilladt at opnå et overskud, men overskuddet
skal afholdes indenfor sektoren til fx oplysningskampagner mv.
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
2. marts 2017
Side 9
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Præsentation anvendt ved teknisk gennemgang af regeringens forsyningsstrategi, herunder effektiviseringspotentialet, den 2. marts 2017.
1729475_0010.png
Kilde : McKinsey & Company & Struensee & Co.: Forsyningssektorens effektiviseringspotentiale, 2016.
Stort effektiviseringspotentiale i 2025
Mia. kr.
7
6
5
4
0,6
3
2
1
0
Vand og spildevand
Eldistribution
Fjernvarme
Gasdistribution
Affaldsforbrænding
I alt
2,5
3
2
1
0
2,3
0,1
0,4
5,9
Mia. kr.
7
6
5
4
• Effektiviseringspotentialet som andel af omkostningerne ligger på
nogenlunde samme niveau i alle sektorer.
Gennemsnitlig årlig effektivisering 2014-2025: 1,9 pct.
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
2. marts 2017
Side 10
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Præsentation anvendt ved teknisk gennemgang af regeringens forsyningsstrategi, herunder effektiviseringspotentialet, den 2. marts 2017.
1729475_0011.png
Effektiviseringspotentiale – metode og
resultater
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
2. marts 2017
Side 11
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Præsentation anvendt ved teknisk gennemgang af regeringens forsyningsstrategi, herunder effektiviseringspotentialet, den 2. marts 2017.
1729475_0012.png
Forsyningsstrategi vs. Vækstpakke 2014
• I regeringens mål på 5,9 mia. kr.
indgår det allerede vedtagne mål
fra Vækstpakke 2014 på 3,3 mia.
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
2. marts 2017
Side 12
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Præsentation anvendt ved teknisk gennemgang af regeringens forsyningsstrategi, herunder effektiviseringspotentialet, den 2. marts 2017.
1729475_0013.png
Beregningsmetode
hos McKinsey og Struensee
Det samlede effektiviseringspotentiale hos McKinsey består af:
-
-
-
Et direkte potentiale:
Mindre effektive selskaber bliver lige så effektive
som de mest effektive selskaber
Et konsolideringspotentiale:
Synergier og stordriftsfordele, som kan
realiseres ved øget samarbejde eller egentlige fusioner
Et dynamisk potentiale:
Generel produktivitetsvækst
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
2. marts 2017
Side 13
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Præsentation anvendt ved teknisk gennemgang af regeringens forsyningsstrategi, herunder effektiviseringspotentialet, den 2. marts 2017.
1729475_0014.png
Beregningsmetode
- Det direkte potentiale (I)
Det direkte potentiale beregnes ved hjælp af
‘benchmarkingmodel’
Benchmarking: Effektiviseringspotentiale findes som
forskellen i
omkostninger mellem de mest effektive og de mindre effektive
selskaber.
Der tages højde for forskellige karakteristika og rammevilkår for
selskaberne, f.eks.
selskabernes størrelse, kundetæthed, alder på rør-
og ledningsnet osv.
De allermest effektive selskaber er fjernet fra analysen. Potentialet
opgøres
på baggrund af de næstmest effektive selskaber.
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
2. marts 2017
Side 14
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Præsentation anvendt ved teknisk gennemgang af regeringens forsyningsstrategi, herunder effektiviseringspotentialet, den 2. marts 2017.
1729475_0015.png
Beregningsmetode
- Det direkte potentiale (II)
• Analyserne er
baseret på selskabernes egne omkostningstal.
• To
internationalt anerkendte benchmarkingmodeller
(DEA og
SFA) anvendes. Begge modeller har fordele og ulemper. Derfor
anvendes som forsigtighedshensyn:
”Bedst-af-to”-metode:
Man bruger tallet fra den model, som
finder det laveste effektiviseringspotentiale for det enkelte
selskab.
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
2. marts 2017
Side 15
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Præsentation anvendt ved teknisk gennemgang af regeringens forsyningsstrategi, herunder effektiviseringspotentialet, den 2. marts 2017.
1729475_0016.png
Beregningsmetode
- Konsolideringspotentialet (I)
• Potentiale for at reducere omkostningerne gennem
synergier og
stordriftsfordele, som kan realiseres ved øget samarbejde eller
egentlige fusioner.
• Beregning af konsolideringspotentialet er baseret på tidligere
erfaringer fra lignende samarbejder og fusioner.
• Potentiale for samarbejde beregnes under forudsætning af, at
selskaberne befinder sig inden for samme geografiske område.
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
2. marts 2017
Side 16
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Præsentation anvendt ved teknisk gennemgang af regeringens forsyningsstrategi, herunder effektiviseringspotentialet, den 2. marts 2017.
1729475_0017.png
Beregningsmetode
- Konsolideringspotentialet (II)
Tre typer konsolideringspotentiale:
• Servicesamarbejde: F.eks. konsolidering og
reduktion i ledelsesfunktioner, centralisering af
bogholderi-, økonomi og HR-funktioner, fælles
indkøb og it-platform.
Driftssamarbejde: F.eks. mere effektiv
udnyttelse af kørende teknikere, fælles drift i
overlappende områder, fælles materiel.
Anlægssamarbejde: F.eks. mere effektiv
kapacitetsudnyttelse, bedre planlægning af
kapacitet samt optimeret og koordineret
udbygning af infrastrukturen.
• Ikke hele dette potentiale indregnet i
regeringens mål, da noget først kan
realiseres efter 2025.
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
Potentiale for at konsolidere på tværs af
sektorer ikke indregnet i regeringens mål.
2. marts 2017
Side 17
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Præsentation anvendt ved teknisk gennemgang af regeringens forsyningsstrategi, herunder effektiviseringspotentialet, den 2. marts 2017.
1729475_0018.png
Beregningsmetode
- Dynamisk potentiale
• Forventning om
generel produktivitetsvækst
som i de øvrige dele af
samfundsøkonomien pga. bl.a.
teknologisk udvikling.
• I McKinseys beregninger forudsættes
en årlig produktivitetsvækst på 0,9
pct.
svarende til den gennemsnitlige produktivitetsvækst i
forsyningssektorerne i 2010-2014.
• Intervallet på det samlede potentiale på 5,9 - 7,0 mia. kr. hos McKinsey og
Struensee skyldes et
interval i det dynamiske potentiale på 1,3 - 2,5
mia. kr.
• Intervallet opstår, fordi man har beregnet det dynamiske potentiale
dels på driftsomkostninger alene, dels på totalomkostninger.
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
2. marts 2017
Side 18
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Præsentation anvendt ved teknisk gennemgang af regeringens forsyningsstrategi, herunder effektiviseringspotentialet, den 2. marts 2017.
1729475_0019.png
Opsummering af forsigtighedshensyn
i McKinsey og Struensees beregninger
McKinsey og Struensee har anvendt en række forsigtighedshensyn. Uden disse
ville det vurderede potentiale på 5,9-7,0 mia. kr. have været højere.
1) Med undtagelse af el-området anvendes
”bedst-af-to-tilgang”:
Effektiviseringspotentialet for det enkelte selskab beregnes med to forskellige modeller og
man bruger altid tallet fra den metode, som finder det laveste effektiviseringspotentiale.
2) De
allermest effektive selskaber er fjernet fra analyserne:
Potentialet opgøres ud
fra en gruppe af de næstmest effektive selskaber.
3) Der er sat en
øvre grænse for effektiviseringspotentialet
i de enkelte selskab (40
pct.)
4) Muligheden for at optimere
brændselsanvendelsen i fjernvarmesektoren er slet
ikke indregnet.
Dette ville øge potentialet i fjernvarmesektoren væsentligt.
5) Der er
ikke indregnet gevinster ved konsolidering på tværs af sektorer,
dvs. hvor
f.eks. et fjernvarmeselskab og et vandselskab slår sig sammen.
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
2. marts 2017
Side 19
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Præsentation anvendt ved teknisk gennemgang af regeringens forsyningsstrategi, herunder effektiviseringspotentialet, den 2. marts 2017.
1729475_0020.png
Potentialet i de enkelte sektorer – sammenholdt
med tidligere analyser: Drikke- og spildevand.
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
2. marts 2017
Side 20
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Præsentation anvendt ved teknisk gennemgang af regeringens forsyningsstrategi, herunder effektiviseringspotentialet, den 2. marts 2017.
1729475_0021.png
Potentialet i de enkelte sektorer – sammenholdt
med tidligere analyser: Fjernvarme
Væsentligt forsigtighedshensyn i fjernvarmesektoren:
Muligheden for at
optimere brændselsanvendelsen er ikke indregnet (med brændsler
er den årlige effektivisering 1,3 pct.).
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
2. marts 2017
Side 21
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Præsentation anvendt ved teknisk gennemgang af regeringens forsyningsstrategi, herunder effektiviseringspotentialet, den 2. marts 2017.
1729475_0022.png
Potentialet i de enkelte sektorer – sammenholdt
med tidligere analyser: El
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
2. marts 2017
Side 22
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Præsentation anvendt ved teknisk gennemgang af regeringens forsyningsstrategi, herunder effektiviseringspotentialet, den 2. marts 2017.
1729475_0023.png
Potentialet i de enkelte sektorer : Gas
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
2. marts 2017
Side 23
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Præsentation anvendt ved teknisk gennemgang af regeringens forsyningsstrategi, herunder effektiviseringspotentialet, den 2. marts 2017.
1729475_0024.png
Potentialet i de enkelte sektorer – sammenholdt med
tidligere analyser: Affaldsforbrændingssektoren
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
2. marts 2017
Side 24
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Præsentation anvendt ved teknisk gennemgang af regeringens forsyningsstrategi, herunder effektiviseringspotentialet, den 2. marts 2017.
1729475_0025.png
Effekter af forsyningsstrategien
Sammenhængende forsyning
Høj forsyningssikkerhed
En forsyningssektor
for borgere og virksomheder
Lave priser og vækst
Høj miljøbeskyttelse
og høj sundhedstilstand
Teknologiudvikling
og eksport
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
2. marts 2017
Side 25
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Præsentation anvendt ved teknisk gennemgang af regeringens forsyningsstrategi, herunder effektiviseringspotentialet, den 2. marts 2017.
1729475_0026.png
Hvad kan bidrage til at realisere effektiviseringer?
Egentlig fusion med andre forsyninger
32%
9%
28%
19%
13%
Samarbejder med andre forsyninger på det tekniske område
11%
13%
20%
46%
11%
Administrativ samarbejde med andre forsyninger
9%
13%
19%
40%
19%
3%
Optimering af interne arbejdsprocesser og organisering
6%
2%
13%
47%
31%
Investering i ny teknologi
4%
8%
52%
34%
Ringe grad
0%
20%
Mindre grad
Hverken/Eller
40%
Nogen grad
60%
Høj grad
80%
100%
Kilde:
Strategier og tendenser i forsyningssektoren –temperaturmåling,
Pluss & EY (2016)
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
2. marts 2017
Side 26
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Præsentation anvendt ved teknisk gennemgang af regeringens forsyningsstrategi, herunder effektiviseringspotentialet, den 2. marts 2017.
1729475_0027.png
Familietypers gevinst fra Forsyningsstrategien
Enlig pensionist, lejebolig
Pensionistpar, lejebolig
Enlig dagpengemodtager
Enlig direktør
Direktørfamilie med to børn, ejerbolig
Enlig LO'er uden børn, lejebolig
Ufaglært HK'er (minimalløn) uden børn, lejebolig
HK-par (minimalløn) med to børn, lejebolig
Højtlønnet funktionærfamilie med to børn, ejerbolig
Funktionærpar med to børn, ejerbolig
LO-par med to børn, lejebolig
LO-par med to børn, ejerbolig
2000
2500
3000
3500
4000
DKK
Kilde: Finansministeriets egne beregninger på Familietypemodellen og forbrugsundersøgelsen,
August 2016
0
500
1000
1500
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
2. marts 2017
Side 27
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Præsentation anvendt ved teknisk gennemgang af regeringens forsyningsstrategi, herunder effektiviseringspotentialet, den 2. marts 2017.
1729475_0028.png
Principper og tiltag i strategien
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
2. marts 2017
Side 28
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Præsentation anvendt ved teknisk gennemgang af regeringens forsyningsstrategi, herunder effektiviseringspotentialet, den 2. marts 2017.
1729475_0029.png
Princip 1 – Konkurrenceudsættelse af ikke-monopolopgaver
Principper
• Konkurrenceudsættelse
• Fri og lige adgang for alle udbydere
• Beskyttelse af forbrugerhensyn
Tiltag
• Konkurrenceudsættelse af
affaldssektoren
• Skærpelse af
elnetvirksomhedernes særskilte
identitet
• Præcisering af regler vedr.
kommunal låntagning
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
3. marts 2017
Side 29
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Præsentation anvendt ved teknisk gennemgang af regeringens forsyningsstrategi, herunder effektiviseringspotentialet, den 2. marts 2017.
1729475_0030.png
Princip 2 – Incitamentsbaseret økonomisk regulering af
naturlige monopoler
Principper
• Indtægtsramme
• Forrentning
• Justeringer i indtægtsrammen
• Aftalebaseret regulering
Tiltag
• Incitamentsbaseret økonomisk
regulering (varme, el, gas,
Energinet.dk)
• Analyse af forrentning og
investeringer i vand- og
spildevandssektoren
• Ensretning af modregningsregler
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
2. marts 2017
Side 30
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Præsentation anvendt ved teknisk gennemgang af regeringens forsyningsstrategi, herunder effektiviseringspotentialet, den 2. marts 2017.
1729475_0031.png
Princip 3 – God selskabsledelse
Principper
• Adskillelse af myndighed, politik
og drift
• Kodeks for god selskabsledelse
• Aktivt ejerskab
Tiltag
• Dialog med KL om udarbejdelse
af retningslinjer for god
selskabsledelse
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
2. marts 2017
Side 31
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Præsentation anvendt ved teknisk gennemgang af regeringens forsyningsstrategi, herunder effektiviseringspotentialet, den 2. marts 2017.
1729475_0032.png
Princip 4 – Robust regulering af forsynings-
sikkerhed, miljøbeskyttelse og sundhed
Principper
• Mål og krav til forsyningssikkerhed fastsættes i
reguleringen
• Hensigtsmæssige sanktionsmuligheder
• Rollefordeling og tilsyn
• Myndighedsgodkendelse ved ejerskifte
• Håndtering af konkurser
Tiltag
• Analyser vedr. styrkede incitamenter og høj
forsyningssikkerhed i drikkevands- og
spildevandssektoren
• Krav om tilstrækkelig leveringskvalitet i elnettet
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
2. marts 2017
Side 32
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Præsentation anvendt ved teknisk gennemgang af regeringens forsyningsstrategi, herunder effektiviseringspotentialet, den 2. marts 2017.
1729475_0033.png
Princip 5 – Et effektivt og transparent tilsyn
Principper
• Udformning af den tekniske del af
reguleringen og målrettet tilsyn med
forsyningssektoren
• Faglig styrke, tilstrækkelige ressourcer og
korte sagsbehandlingstider
• Fuld adgang til information og effektive
sanktionsmuligheder
Tiltag
• Større ansvar og mere aktiv rolle
• Ny organisering af tilsynet
• Regelforenkling
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
2. marts 2017
Side 33
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Præsentation anvendt ved teknisk gennemgang af regeringens forsyningsstrategi, herunder effektiviseringspotentialet, den 2. marts 2017.
1729475_0034.png
Spørgsmål
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
2. marts 2017
Side 34
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Præsentation anvendt ved teknisk gennemgang af regeringens forsyningsstrategi, herunder effektiviseringspotentialet, den 2. marts 2017.
1729475_0035.png
Tak for i dag
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
2. marts 2017
Side 35
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Præsentation anvendt ved teknisk gennemgang af regeringens forsyningsstrategi, herunder effektiviseringspotentialet, den 2. marts 2017.
1729475_0036.png
FORSYNING FOR
FREMTIDEN
OPLÆG V. EFKM
FOLKETINGETS EFK-UDVALG
DEN 2. MARTS 2017
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
2. marts 2017
Side 36