Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 157
Offentligt
1729174_0001.png
Økonomi og Miljø, 2017
Årets miljøøkonomiske rapport indeholder tre kapitler:
I.
Regulering af landbrugets kvælstofudledning
II. Grønne afgifter og effektiv miljøregulering
III. Ægte opsparing
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 157: Det Miljøøkonomiske Råds power point præsentation fra mødet den 1/3-17 om diskussionsoplæg 2017
1729174_0002.png
Regulering af landbrugets kvælstofudledning
• God økologisk tilstand i Danmarks kystvande kræver reduktioner
af landbrugets kvælstofudledninger
• Anbefalet regulering til at opnå dette er
målrettede afgifter
– Dyrkningsafgifter, hvis størrelse afhænger af lokal miljøpåvirkning af
kvælstofudledninger
– Samfundsøkonomisk billigst
– Ved tilbageførsel af provenu også billigst for landbruget
– Enkelt for landmanden
– Enkelt at integrere anden regulering (fx grundvand)
• Fødevare- og landbrugspakkens regulering (udvaskningsadgange)
risikerer at blive dyrere end nødvendigt
– Særlig dyrt, hvis regulering baseres på normer
2
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 157: Det Miljøøkonomiske Råds power point præsentation fra mødet den 1/3-17 om diskussionsoplæg 2017
1729174_0003.png
Stor geografisk variation i omkostninger pr. ha
Målrettede afgifter giver generelt de laveste omkostninger, hvis afgifter tilbageføres
Kr.
3
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 157: Det Miljøøkonomiske Råds power point præsentation fra mødet den 1/3-17 om diskussionsoplæg 2017
1729174_0004.png
Grønne afgifter og effektiv miljøregulering
• Grønne afgifter bidrager til omkostningseffektivitet i miljøpolitikken
– Afgiftssatsen bør afspejle miljøbelastningen ved øget udledning
– Alle udledere bør betale afgiften, dvs. virksomheder bør ikke fritages
– Grønne afgifter bør ikke sættes ekstra højt af provenuhensyn
• Samfundsøkonomisk gevinst ved omlægning af elafgiften
– Gevinst på ca. 1,8 mia. kr. ved at sænke afgift på almindeligt elforbrug (til samme
niveau som andre energiafgifter)
– Gevinst på ca. 1,3 mia. kr. ved at harmoniseret elafgiften for husholdninger og
virksomheder (på et niveau, så elforbruget er uændret)
• Grønne afgifter bør foretrækkes frem for regelregulering
– Regelregulering øger de samfundsøkonomiske omkostninger ved at nå et givet
miljømål og fører til mere forurenende produktion end afgiftsregulering
4
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 157: Det Miljøøkonomiske Råds power point præsentation fra mødet den 1/3-17 om diskussionsoplæg 2017
1729174_0005.png
Udvikling i den ægte opsparing 1980-2015
Beskriver ændringen i nationalformuen i bred forstand, inkl. miljø- og naturgoder
Pct. af BNP
25
20
15
10
5
0
-5
-10
-15
-20
1980
1985
1990
1995
5
Samlet opsparing
Natur- og miljøkapital
Menneskeskabt kapital
2000
2005
2010
2015
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 157: Det Miljøøkonomiske Råds power point præsentation fra mødet den 1/3-17 om diskussionsoplæg 2017
1729174_0006.png
Ægte opsparing
• Positiv trend skyldes hovedsageligt reduceret luftforurening og øget
finansiel opsparing
• Det største positive bidrag kommer fra øget humankapital
(uddannelse), mens en af de ting, der trækker mest nedad, er den
øgede koncentration af drivhusgasser
• Væsentlige mangler i opgørelsen: Biodiversitet og Sundhedskapital
• Usikkerhed knyttet til opgørelsen af Klimakapital
6