Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 153
Offentligt
1728065_0001.png
Forslag
Til
Lov om ændring af lov om elforsyning, lov om fremme af vedvarende energi, lov om
naturgasforsyning og lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold
1)
(regulering af energisparedifferencer)
§1
I lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 418 af 25. april 2016, som ændret bl.a. ved § 1 i
lov nr. 1755 af 27. december 2016 og senest ved § 1 i lov nr. 1756 af 27. december 2016, foretages
følgende ændringer:
10.
§ 22, stk. 8, 3. pkt.,
ophæves.
14.
§§ 69 og 70
ophæves og i stedet indsættes:
Ȥ 69.
[...]
Stk. 4.
Ved fastsættelse af indtægtsrammen foretages følgende beløbsmæssige justeringer uden
for omkostnings- og forrentningsrammerne:
[...]
2) Forhøjelser til dækning af omkostninger til nettab og energispareindsatsen, jf. § 22, stk. 1, nr. 5.
[...]
Stk. 5.
Energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætter regler om indtægtsrammer og de
elementer, som indgår heri, herunder om
[...]
9) indregning af indtægter og omkostninger knyttet til netvirksomhedernes energispareindsats og
[...]
Stk. 6.
Energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætter endvidere regler om opgørelse og
afvikling af differencer […] i forhold til dækning af netvirksomhedens omkostninger til
energispareforpligtelser.
§5
[...]
Stk. 4.
§ 1, nr. 10, træder i kraft den 1. januar 2018.
Stk. 5.
§ 1, nr. [...]14 for så vidt angår §§ 69 [...], i lov om elforsyning, [...] har virkning for
netvirksomheders indtægtsrammer fra 2018. De hidtil gældende regler i [...], §§ 69, 70, [...] i lov om
elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 418 af 25. april 2017, som ændret ved § 1, nr. 3, i lov nr. 1755
af 27. december 2016, finder anvendelse på netvirksomheders indtægtsrammer til og med 2017.
1
)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/72/EF af 13. juli 2009 om fælles regler for
det indre marked for elektricitet og om ophævelse af direktiv 2003/54/EF, EU-Tidende 2009, nr. L 211, side 55 og dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2012/27/EU af 25. oktober 2012 om energieffektivitet, om ændring af direktiv 2009/125/EF og 2010/30/EU samt om ophævelse af
direktiv 2004/8/EF og 2006/32/EF, EU-Tidende 2012, nr. L 315, side 1, som ændret ved Rådets direktiv 2013/12/EU af 13. maj 2013, EU-Tidende
2013, nr. L 141, side 28.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 153: Lovudkast til lov om elforsyning (Opkrævning af betaling for myndighedsbehandling) og (Regulering af energisparedifferencer)
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Ny økonomisk regulering af netvirksomheder
3.1.1. Gældende ret
[...]
3.1.1.1.3. Differencer, herunder energisparedifferencer
[...]
3.1.2.7. Energispareindsatsen, bindende midlertidige prisnedsættelser, tab på debitorer
og differencer
3.1.2.7.1. Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
3.1.1.1.3. Differencer, herunder energisparedifferencer
[...]
Det fremgår endvidere af den gældende bestemmelse i § 22, stk. 8, 3. pkt., i lov om elforsyning,
at for lidt henholdsvis for meget opkrævet beløb i forbindelse med en netvirksomheds håndtering af
energispareindsatsen (energisparedifferencer), reguleres via midlertidige prisændringer i det
følgende regnskabsår.
3.1.2.7. Energispareindsatsen, bindende midlertidige prisnedsættelser, tab på debitorer og
differencer
3.1.2.7.1. Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
[...]
Afviklingen af netvirksomhedernes differencer på energispareområdet vil skulle tage
udgangspunkt i, at differencerne bør afvikles hurtigst muligt, og at kunderne skal kompenseres for
de for meget opkrævede beløb, indtil differencerne i kundernes favør er afviklet.
Om de nærmere rammer for udmøntningen af bemyndigelsen henvises til bemærkningerne til §
69, stk. 6, i lov om elforsyning, jf. dette lovforslags § 1, nr. 14.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 10
En netvirksomheds indtægter og omkostninger forbundet med virksomhedens forpligtelse til at
realisere energibesparelser, jf. § 22, stk. 1, nr. 5, i lov om elforsyning, skal i henhold til lovens § 22,
stk. 8, 1. pkt., holdes regnskabsmæssigt adskilt fra netvirksomhedens øvrige driftsmæssige
indtægter og omkostninger. Indtægterne skal i henhold til § 22, stk. 8, 2. pkt., dække
omkostningerne til energispareindsatsen i regnskabsåret. I henhold til bestemmelsen i § 22, stk. 8, 3.
pkt., reguleres for meget henholdsvis for lidt opkrævede beløb (såkaldte energisparedifferencer) via
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 153: Lovudkast til lov om elforsyning (Opkrævning af betaling for myndighedsbehandling) og (Regulering af energisparedifferencer)
midlertidige prisændringer i det følgende regnskabsår. Bestemmelsen i § 22, stk. 8, 3. pkt., fastslår
således, at energisparedifferencer, der hidrører fra et regnskabsår, skal opkræves henholdsvis
tilbagebetales det følgende regnskabsår gennem midlertidige prisændringer. Ifølge bemærkningerne
til lovforslaget om indsættelse af § 22, stk. 8, i lov om elforsyning, jf. Folketingstidende 2009-10,
A, L 154 som fremsat, s. 22, betragtes ændringer i indtægterne fra energispareindsatsen som følge
af denne midlertidige ændring af tarifferne ikke som en yderligere energisparedifference. Loven
adresserer ikke retsvirkningerne af eventuelt manglende overholdelse af bestemmelsen i 3. pkt.
Det følger af den forslåede ophævelse af bestemmelsen i § 22, stk. 8, 3. pkt., at kravet om, at for
lidt henholdsvis for meget opkrævet beløb opkræves eller tilbagebetales det følgende regnskabsår
via midlertidige prisændringer, bortfalder. De beløb, der opkræves, vil dog stadig efter § 22, stk. 8,
2. pkt., skulle dække omkostningerne til energispareindsatsen i regnskabsåret.
Den gældende bestemmelse i § 22, stk. 8, 3. pkt., har vist sig uhensigtsmæssig i de tilfælde, hvor
netvirksomheder i forbindelse med deres energispareindsats eksempelvis vælger at gennemføre et
eller flere større energispareprojekter, der opfylder netvirksomhedens energispareforpligtelser flere
år frem i tiden. Efter de gældende regler kan opkrævning for energisparedifferencer, der skyldes
større investeringer af denne karakter, imidlertid ikke fordeles over flere år.
Den foreslåede ophævelse af § 22, stk. 8, 3. pkt., indebærer, at ministeren med hjemmel i den
foreslåede § 69, stk. 5, nr. 9, i lov om elforsyning, jf. lovforslagets § 1, nr. 14, eksempelvis vil
kunne fastsætte regler om, at finansieringen over tarifferne af udgifter til større
energispareprojekter, der realiserer flere års energispareforpligtelser, fordeles over denne periode.
Tilsvarende vil gøre sig gældende i forhold til indtægter. Den foreslåede ændring indebærer således,
at der vil være mulighed for at fastsætte regler om, at netvirksomheden kan vælge at fordele sine
udgifter over den periode, energispareforpligtelsen skal dække eller en kortere periode. Der vil
således ikke være adgang til, at perioden for udgifter til energispareforpligtelser overstiger det antal
år, energispareprojektet skal dække en energispareforpligtelse for.
Det forventes desuden, at energi-, forsynings- og klimaministeren med hjemmel i den foreslåede
bemyndigelse i § 69, stk. 6, i lov om elforsyning, jf. lovforslagets § 1, nr. 14, vil fastsætte regler om
opgørelse og afvikling af energisparedifferencer i forhold til dækning af en netvirksomheds
omkostninger til realisering af energispareforpligtelser. Der vil herunder kunne fastsættes regler om,
at afvikling af energisparedifferencer som hidtil sker via midlertidige prisændringer.
Den foreslåede ændring er således begrundet bl.a. i hensynet til behovet for at kunne fastsætte
regler efter den foreslåede § 69, stk. 5, nr. 9, om, at udgifter til større energispareprojekter, der
realiserer flere års energispareforpligtelser, fordeles over den periode, energispareforpligtelsen skal
dække eller en kortere periode.
Endelig vil forslaget medføre, at netvirksomheder og naturgasdistributionsvirksomheder på dette
område bliver behandlet ens, idet lov om naturgasforsyning ikke indeholder en bestemmelse, der
svarer til den gældende bestemmelse i § 22, stk. 8, 3. pkt., i lov om elforsyning. Det foreslås, at
ophævelsen af § 22, stk. 8, 3. pkt., træder i kraft den 1. januar 2018, jf. lovforslagets § 5, stk. 4.
Tidspunktet skal ses i sammenhængen med, at energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte
regler om en ny ordning for fordeling af udgifter og afvikling af differencer efter de forslåede
bestemmelser i § 69, stk. 5, nr. 9, og § 69, stk. 6, i lov om elforsyning, jf. lovforslagets § 1, nr. 14,
med virkning for indtægtsrammerne fra 2018, jf. lovforslagets § 5, stk. 5.
Til nr. 14
§ 69
Efter forslaget til
stk. 4, nr. 2,
tillægges indtægtsrammen et beløb til dækning af omkostninger til
nettab og til energispareindsatsen.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 153: Lovudkast til lov om elforsyning (Opkrævning af betaling for myndighedsbehandling) og (Regulering af energisparedifferencer)
[...]
Fsva. netvirksomheders energispareindsats fremgår det af § 22, stk. 1, nr. 5, i lov om elforsyning,
at en netvirksomhed skal sikre realisering af dokumenterbare energibesparelser. Det fremgår
endvidere af § 22, stk. 8, i lov om elforsyning, at netvirksomhedernes indtægter og omkostninger
forbundet med energibesparelser skal holdes regnskabsmæssigt adskilt fra netvirksomhedens øvrige
driftsmæssige indtægter og omkostninger. Indtægterne skal dække omkostningerne til
energispareindsatsen efter § 22, stk. 1, nr. 5, i regnskabsåret.
Det fremgår ligeledes af § 22, stk. 8, 3. pkt., at for meget henholdsvis for lidt opkrævede beløb
reguleres via midlertidige prisændringer i det følgende regnskabsår. Denne regel skal ses på
baggrund af, at omkostningerne ikke præcist kan forudsiges, hvorfor der kan forekomme afvigelser
mellem en netvirksomheds omkostninger for energispareindsatsen i et regnskabsår, og
opkrævningen af indtægter herfor i samme regnskabsår. Den gældende bestemmelse i § 22, stk. 8,
3. pkt., foreslås ophævet med henblik på at energi-, forsynings- og klimaministeren skal kunne
fastsætte regler i medfør af det foreslåede stk. 5, nr. 9, jf. bemærkningerne hertil nedenfor, om at
give netvirksomhederne adgang til at kunne vælge at opkræve udgifter over en længere periode end
det år, hvor udgiften opstår. Den længste periode, udgiften kan opkræves over, vil være den periode,
i hvilken den pågældende energibesparelse skal dække en forpligtelse hos netvirksomheden.
Med hjemmel i gældende lovs § 70, stk. 2, er der fastsat regler i energisparebekendtgørelsen om
de økonomiske forhold vedrørende netvirksomheders energispareforpligtelser, herunder at
netvirksomhederne får dækket deres omkostninger gennem en midlertidig forhøjelse af deres
indtægtsrammer. Indtægtsrammebekendtgørelsen indeholder, ligeledes med hjemmel i § 70, stk. 2,
nærmere regler om håndtering af netvirksomhedernes omkostninger og indtægter i forbindelse med
deres energispareaktiviteter, herunder afvikling af for meget henholdsvis for lidt opkrævede beløb.
Det findes mest hensigtsmæssigt fremover at fastslå i loven, at netvirksomhedernes indtægtsrammer
tillægges et beløb til dækning af omkostninger til energispareindsatsen, for herefter at bemyndige
ministeren til at fastsætte regler om indregning af indtægter og omkostninger knyttet til
energispareindsatsen og regler om opgørelse og afvikling af differencer i forhold til dækning af
netvirksomhedens omkostninger til energispareforpligtelser ved bekendtgørelse. Der henvises til
forslaget til stk. 5, nr. 9, og stk. 6 nedenfor og bemærkningerne hertil.
[...]
Forslaget til
stk. 5
indeholder en bemyndigelse til energi-, forsynings- og klimaministeren, hvorefter
ministeren skal fastsætte regler om indtægtsrammer og de elementer, som indgår heri.
[...]
Med det foreslåede
nr. 9
skal energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætte regler om
indregning af indtægter og omkostninger knyttet til netvirksomhedernes energispareindsats. § 22,
stk. 8, i lov om elforsyning indeholder regler om de økonomiske forhold vedrørende
netvirksomhedernes energispareforpligtelse i henhold til § 22, stk. 5, nr. 1, i lov om elforsyning.
Bestemmelserne er nærmere udmøntet i energisparebekendtgørelsen og i
indtægtsrammebekendtgørelsen. Forslag til bemyndigelsen skal sikre den fortsatte nærmere
udmøntning af § 22, stk. 8, på bekendtgørelsesniveau.
Med hjemmel i den foreslåede bemyndigelse vil de gældende regler i
energisparebekendtgørelsen om netvirksomhedernes økonomi i forbindelse med deres
energibesparende aktiviteter, herunder dækning af deres omkostninger via et tillæg i form af en
midlertidig forhøjelse af deres indtægtsrammer, kunne videreføres. De relevante regler i
indtægtsrammebekendtgørelsen, der vedrører netvirksomhedernes forpligtelse efter § 22, stk. 8, i
lov om elforsyning til afvikling af for meget eller for lidt påkrævede beløb i et regnskabsår via
midlertidige prisændringer i det følgende regnskabsår, foreslås dog ændret, jf. forslagets § 1, nr. 10,
hvortil der henvises. Det er endvidere hensigten at videreføre reglerne i bekendtgørelserne,
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 153: Lovudkast til lov om elforsyning (Opkrævning af betaling for myndighedsbehandling) og (Regulering af energisparedifferencer)
hvorefter netvirksomhedernes omkostninger til energispareindsatsen ikke indgår i
indtægtsrammereguleringens generelle regler om benchmarking og udmøntning af
effektivitetskravet.
Som det også fremgår af bemærkningerne til forslaget til § 1, nr. 10, om ophævelse af lov om
elforsynings § 22, stk. 8, 3. pkt., kan opkrævning for energisparedifferencer efter gældende regler,
der eksempelvis skyldes større investeringer, ikke fordeles over flere år. Den foreslåede ophævelse
af § 22, stk. 8, 3. pkt., indebærer, at ministeren med hjemmel i den foreslåede bemyndigelse
eksempelvis vil kunne fastsætte regler om, at finansieringen over tarifferne af udgifter til større
energispareprojekter, der realiserer flere års energispareforpligtelser, fordeles over den periode, som
energispareforpligtelsen skal dække, eller en kortere periode, som en del af fastsættelsen af
netvirksomhedens omkostninger for den pågældende periode. Tilsvarende vil gøre sig gældende i
forhold til indtægter. Den foreslåede ændring indebærer således, at der vil være mulighed for at
fastsætte regler om, at netvirksomhedens kunder i et givet år alene skal betale for de af
netvirksomhedens energispareforpligtelser, der vedrører det pågældende år.
Der forventes endvidere indført en overgangsordning, hvorefter hidtidige differencer, der
hidrører fra 2017 eller tidligere, vil kunne afvikles over en kortere årrække på 3-4 år.
[...]
Forslaget til
stk. 6
indeholder en bemyndigelse til energi-, forsynings- og klimaministeren til at
fastsætte regler om opgørelse og afvikling af differencer [...] i forhold til dækning af
netvirksomhedens omkostninger til energispareforpligtelser.
[...]
I forhold til energisparedifferencer vil der ligeledes skulle tages udgangspunkt i, at differencerne
bør afvikles hurtigst muligt, og at kunderne skal kompenseres for de for meget opkrævede beløb,
indtil differencerne i kundernes favør er afviklet. Der forventes endvidere fastsat regler om, at
afvikling af energisparedifferencer, som hidtil efter den gældende § 22, stk. 8, 3. pkt., sker via
midlertidige prisændringer. Ændringer i indtægterne fra energispareindsatsen som følge af
midlertidige ændringer af tarifferne betragtes fortsat ikke som en yderligere energisparedifference,
jf. beskrivelsen af gældende ret i bemærkningerne til forslaget om ophævelse af § 22, stk. 8, 3. pkt.,
i lov om elforsyning, jf. lovforslagets § 1, nr. 10.
Til § 5
[...]
Det foreslås i
stk. 4,
at ophævelsen af § 22, stk. 8, 3. pkt., i lov om elforsyning, træder i kraft 1.
januar 2018. Den foreslåede bestemmelse skal, for at undgå overlappende regelsæt om
energisparedifferencer, ses i sammenhæng med den foreslåede bestemmelse i stk. 5, om, at den
foreslåede § 69 i lov om elforsyning, jf. lovforslagets § 1, nr. 14, har virkning for
netvirksomhedernes indtægtsrammer fra 2018, samt at de hidtil gældende regler i bl.a. § 70 i lov om
elforsyning finder anvendelse på netvirksomhedernes indtægtsrammer til og med 2017.