Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 153
Offentligt
1728064_0001.png
Høringsudgave
Den 28. februar 2017
Forslag
Til
Lov om ændring af lov om elforsyning, lov om fremme af vedvarende energi, lov om
naturgasforsyning og lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold
1)
(Opkrævning af betaling for myndighedsbehandling m.v.)
§1
I lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 418 af 25. april 2016, som ændret bl.a. ved § 1 i
lov nr. 1755 af 27. december 2016 og senest ved § 1 i lov nr. 1756 af 27. december 2016, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 71 indsættes:
Ȥ
71 a.
Energinet.dk betaler i 2017 54,7 mio. kr. til Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet.
Stk. 2.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om betaling og opkrævning af
beløbet hos Energinet.dk, jf. stk. 1.«
§2
I lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1288 af 27. oktober 2016, som
ændret ved § 1 i lov nr. 576 af 18. juni 2012, lov nr. 1877 af 29. december 2015, og § 7 i lov nr. 427
af 18. maj 2016, § 1 i lov nr. 1705 af 23. december 2016 og § 2 i lov nr. 1756 af 27. december 2016
foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 58 a indsættes:
Ȥ
58 b.
Energinet.dk betaler i 2017 0,8 mio. kr. til Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet.
Stk. 2.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om betaling og opkrævning af
beløbet hos Energinet.dk, jf. stk. 1.«
§3
I lov om naturgasforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1157 af 6. september 2016, som ændret ved §
2 i lov nr. 466 af 18. maj 2011 og § 2 i lov nr. 1755 af 27. december 2016, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 44 indsættes i
kapitel 8:
1
)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/72/EF af 13. juli 2009 om fælles regler for
det indre marked for elektricitet og om ophævelse af direktiv 2003/54/EF, EU-Tidende 2009, nr. L 211, side 55 og dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2012/27/EU af 25. oktober 2012 om energieffektivitet, om ændring af direktiv 2009/125/EF og 2010/30/EU samt om ophævelse af
direktiv 2004/8/EF og 2006/32/EF, EU-Tidende 2012, nr. L 315, side 1, som ændret ved Rådets direktiv 2013/12/EU af 13. maj 2013, EU-Tidende
2013, nr. L 141, side 28.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 153: Lovudkast til lov om elforsyning (Opkrævning af betaling for myndighedsbehandling) og (Regulering af energisparedifferencer)
Høringsudgave
Den 28. februar 2017
Ȥ
44 a.
Energinet.dk betaler i 2017 21,8 mio. kr. til Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet.
Stk. 2.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om betaling og opkrævning af
beløbet hos Energinet.dk, jf. stk. 1.«
§4
I lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold, jf. lov nr. 469 af 12. juni 2009, som
senest ændret ved § 1 i lov nr. 132 af 16. februar 2016, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 10, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »årligt på finansloven«: »med mulighed for regulering på
tillægsbevillingsloven«.
2.
I
§ 10, stk. 1,
indsættes som
3. pkt.:
»For 2017 udgør det samlede afgiftsbeløb, som vandselskaberne opkræves, dog 12,3 mio. kr. med
mulighed for regulering på tillægsbevillingsloven.«
§5
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2017.
§6
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 153: Lovudkast til lov om elforsyning (Opkrævning af betaling for myndighedsbehandling) og (Regulering af energisparedifferencer)
Høringsudgave
Den 28. februar 2017
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Opkrævning af betaling for myndighedsbehandling m.v.
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget indeholder en regel om opkrævning af et fikseret beløb til dækning af de
omkostninger Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet har til løsning af opgaver i hhv.
Energistyrelsen, Energitilsynet, Ankenævnet på Energiområdet og en opkrævning af et fikseret
beløb til dækning af de omkostninger Erhvervsministeriet har til Forsyningssekretariatets drift og
opgavevaretagelse for 2017.
3.4. Opkrævning af betaling for myndighedsbehandling m.v.
3.4.1. Gældende ret
I lov om elforsyning, VE-loven og lov om naturgasforsyning er der fastsat regler, der
bemyndiger energi-, forsynings- og klimaministeren til at udstede regler om betaling, der er
forbundet med varetagelsen af en række myndighedsopgaver m.v.. Hjemlerne fastsætter i
tilknytning hertil, at en afgrænset kreds af virksomheder, der er omfattet af loven, og hvoraf
Energinet.dk kun er en delmængde, skal betale gebyr.
Hjemlerne er udnyttet til at fastsætte regler i bekendtgørelse nr. 835 af 27. juni 2013 om betaling
for myndighedsbehandling efter lov om elforsyning og lov om fremme af vedvarende energi og
bekendtgørelse nr. 1477 af 8. december 2015 om betaling for myndighedsbehandling efter lov om
naturgasforsyning.
Efter gældende lov er der hjemmel til at opkræve gebyr hos den afgrænsede kreds af
virksomheder, der er omfattede af lovenes krav om tilladelser, godkendelser, tilsynsvirksomhed
m.v.
I lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold er der endvidere fastsat regler om
Forsyningssekretariatets finansiering. Forsyningssekretariatet finansieres af de vandselskaber, der er
omfattet af vandsektorloven. Finansieringen af Forsyningssekretariatet skal svare til de opgaver,
som Forsyningssekretariatet til enhver tid har, og finansieringen vil derfor variere fra år til år.
Afgiften til Forsyningssekretariatet fastsættes på finansloven.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 153: Lovudkast til lov om elforsyning (Opkrævning af betaling for myndighedsbehandling) og (Regulering af energisparedifferencer)
Høringsudgave
Den 28. februar 2017
3.4.2. Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet har afdækket en række uoverensstemmelser mellem
opkrævningen af visse gebyrer efter de ovenfor nævnte bekendtgørelser og hjemlerne i lov om
elforsyning, lov om naturgasforsyning og lov om fremme af vedvarende energi.
Uoverensstemmelsen skyldes bekendtgørelsernes regler, hvorefter pligten til at betale gebyr
påhviler navnlig Energinet.dk. Det svarer ikke til de ved lov fastsatte hjemler, der som ovenfor
nævnt fastsætter, at en afgrænset kreds af virksomheder, der er omfattet af lovens regler, hvoraf
Energinet.dk kun er en delmængde, skal betale gebyr.
Energi-, forsynings- og klimaministeren har ved skrivelse af den 23. december 2016 orienteret
Energi- Forsynings- og Klimaudvalget om, at opkrævningerne er suspenderet fra den 1. oktober
2016, indtil der er sikret fuld overensstemmelse mellem lovhjemler og opkrævninger.
Der er tale om lovbundne opgaver, og for en del opgavers vedkommende er der desuden tale om
direktivforpligtelser. Opgaverne er derfor nødvendigvis blevet varetaget uændret.
Der er således et finansieringsbehov i forhold til Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets
faktiske afholdte omkostninger efter 1. oktober 2016 og frem til det tidspunkt, hvor en lovændring,
der sikrer en permanent ordning for ministeriets omkostninger, kan træde i kraft. Dette
finansieringsbehov sikres varetaget ved, at de betalingsbestemmelser i de nævnte bekendtgørelser,
som ikke er i overensstemmelse med lovhjemlerne ophæves og, at der i stedet opkræves beløb efter
dette lovforslag til dækning af omkostningerne.
Regeringen forventer at fremsætte et lovforslag og udstede bekendtgørelser, der indeholder en
permanent løsning i folketingssamlingen 2017-2018.
Det foreslås derfor at indsætte en regel i henholdsvis lov om elforsyning, lov om fremme af
vedvarende energi og lov om naturgasforsyning om, at Energinet.dk skal betale et beløb i 2017 til
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet.
Herved sikres finansieringen af Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets omkostninger til en lang
række myndighedsopgaver m.v. i forbindelse med lovenes administration indtil det forventede
tidspunkt for ikrafttræden af en lovændring, der sikrer en administrativ omkostningseffektiv
ordning for finansiering af myndighedsbehandlingen m.v. efter el-, naturgas- og VE-loven. Beløbet
vil dække den fulde finansiering af Energitilsynet, finansiering af bestemte opgaver i
Energistyrelsen og en del af finansieringen af Ankenævnet på Energiområdet. Der kan i den
forbindelse henvises til Finanslov for finansåret 2017, tekst og anmærkninger § 29.21.01 og §
29.21.02.
Det forventes at beløbet vil blive opkrævet pr. den 1. august 2017, den 1. oktober 2017 og den
31. december 2017. Energinet.dk vil således modtage opkrævning tre gange i løbet af 2017. Den
første opkrævning dækker det opståede finansieringsefterslæb fra oktober 2016 og vil udgøre 47,1
mio. kr. Anden og tredje opkrævning vil hver udgøre 15,1 mio. kr. Beløbene vil blive tillagt moms
efter momsloven.
Den gældende lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold indeholder endvidere
ikke den fornødne hjemmel til at opkræve den på finansloven fastsatte afgift til dækning af
Forsyningssekretariatets drift og opgavevaretagelse i 2017. Hjemlen til brug for
afgiftsopkrævningen til dækning af Forsyningssekretariatets drift og opgavevaretagelse i 2016 blev
tilvejebragt med § 17, stk. 3, i lov nr. 132 af 16. februar 2016 om ændring af lov om vandsektorens
organisering og økonomiske forhold og skulle have været tilvejebragt på finansloven for 2017.
Da finansloven 2017 er vedtaget er det imidlertid ikke muligt at tilvejebringe den fornødne
hjemmel til at fastsætte afgiftsbeløbet for 2017 ved en tekstanmærkning på finansloven. Fra og med
finansåret 2018 vil den fornødne hjemmel til afgiftsopkrævningen skulle sikres ved fastsættelse af
det samlede afgiftsbeløb ved en tekstanmærkning på finansloven for 2018 i overensstemmelse med
§ 10 i lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 153: Lovudkast til lov om elforsyning (Opkrævning af betaling for myndighedsbehandling) og (Regulering af energisparedifferencer)
Høringsudgave
Den 28. februar 2017
For at sikre den fornødne lovhjemmel til at opkræve afgiften til dækning af
Forsyningssekretariatets drift og opgavevaretagelse i 2017 foreslås at indsætte en ny bestemmelse i
lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold. Den nye bestemmelse giver hjemmel
til, at Forsyningssekretariatet kan opkræve en afgiftssum på 12,3 mio. kr. i 2017 til dækning af
Forsyningssekretariatets drift og opgavevaretagelse.
Desuden foreslås en hjemmel til at regulere den årlige afgiftssum til dækning af
Forsyningssekretariatets drift og opgavevaretagelse på tillægsbevillingsloven.
Forsyningssekretariatets omkostningsniveau kan variere bl.a. på grund af politiske ønsker til
sagsbehandlingen og uforudsete omkostninger ved virksomhedernes prøvelse af afgørelser i
retssystemet. Derfor er det nødvendigt at anvende en fleksibel afgiftsmodel, hvor niveauet for
vandselskabernes samlede årlige afgift til dækning af Forsyningssekretariatets drift og
opgavevaretagelse fastsættes årligt på finansloven med mulighed for regulering på
tillægsbevillingsloven.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Med den foreslåede ordning for Energinet.dk´s betaling sikres den fortsatte finansiering af
Energi- Forsynings- og Klimaministeriets omkostninger til varetagelse af myndighedsopgaver m.v.
på el-, gas- og VE-området, herunder af direktivpålagte myndighedsopgaver i 2017. Denne del af
lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Energinet.dk’s betaling for myndighedbehandling m.v. i 2017 er en fortsættelse af den hidtidige
praksis for opkrævning og forventes derfor ikke i sig selv at medføre økonomiske eller
administrative konsekvenser for Energinet.dk. Omkostningerne forventes som hidtil at skulle
finansieres over Energinet.dk’s systemtarif på elområdet og gastransmissionstarif på gasområdet.
De to naturgaslagre i Danmark, der er ejet af Energinet.dk, som helejede datterselskaber og drives
kommercielt, forventes at opnå en besparelse på ca. 2,8 mio. kr., da betalingen for
myndighedsbehandlingen m.v. ikke længere omfatter disse selskaber. Beløbet vil indgå i den
samlede betaling, som opkræves fra Energinet.dk efter forslaget til ændring af
naturgasforsyningsloven og forventes overvæltet på gastransmissionstariffen.
Lovforslagets regel om opkrævning af et beløb hos Energinet.dk i 2017 indebærer øvrige
efterlevelseskonsekvenser i forhold til de virksomheder, der får behandlet sager ved Ankenævnet på
Energiområdet, idet en del af opkrævningen vil dække visse af nævnets udgifter til og med den 31.
december 2017.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Det følger af artikel 35, stk. 5, litra a, i Europaparlamentets og Rådets direktiv 2009/72/EF om
fælles regler for det indre marked for elektricitet og om ophævelse af direktiv 2003/72/EF, og af
artikel 39, stk. 5, litra a, i Europaparlamentets og rådets direktiv 2009/73/EF om fælles regler for det
indre marked for naturgas og om ophævelse af direktiv 2003/55/EF, at medlemsstaterne skal sikre,
at den regulerende myndighed har separate årlige budgetbevillinger med autonomi i forbindelse
med gennemførelsen af det tildelte budget og tilstrækkelige menneskelige og finansielle ressourcer
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 153: Lovudkast til lov om elforsyning (Opkrævning af betaling for myndighedsbehandling) og (Regulering af energisparedifferencer)
Høringsudgave
Den 28. februar 2017
til at varetage dens opgaver. Lovforslaget sikrer overholdelse af denne bestemmelse, idet en del af
de opkrævede beløb vil udgøre den fulde finansiering af den danske regulerende myndighed,
Energitilsynet.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til de dele af lovforslaget, som vedrører opkrævning af betaling for
myndighedsbehandling m.v. har i perioden fra den 28. februar 2017 til den 8. marts 2017 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F Fagligt Fælles Forbund, Advokatrådet/Advokatsamfundet, Affald Plus, Akademisk
Arkitektforening, Alle kommuner, Alle regioner, Allerød Spildevand A/S,
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation, Ankenævnet på Energiområdet,
Antenneforeningen Vejen, Aquadjurs, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ARI (Affalds- og
Ressourceindustrien), ARWOS A/S, Assens Forsyning A/S, Billund Vand A/S, Biofos A/S,
Biologiforbundet, BL – Danmarks almene Boliger, Bornholms Forsyning, Brancheforeningen for
Biogas, Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Brancheforeningen Husstandsvindmøller,
Bryggeriforeningen, Brøndby Kloakforsyning, Brønderslev Forsyning, Bygge-. Anlægs og
Trækartellet (BATT-kartellet), Byggecentrum, Byggeskadefonden, By & Havn, Bæredygtigt
Landbrug, Campingrådet, Center for Politiske Studier – CEPOS, CEVEA, CO-industri,
Copenhagen Merchants, DAKOFA (Dansk Kompetencecenter for Affald), DANAK (Den Danske
Akkredditerings- og Metrologifond), DANICA RESOURCES ApS, Danmarks Fiskeriforening,
Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Sportsfiskerforbund, Danmarks Tekniske Universitet, Danmarks Turistråd (nu Visit Denmark),
Danmarks Vindmølleforening, Danoil Exploration A/S, Dansk Affaldsforening, Dansk Akvakultur,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Biotek, Dansk Brøndejerforening, Dansk Byggeri, Dansk
Center for Lys, Dansk Byplanlaboratorium, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk
Energi Brancheforening, Dansk Erhverv, Dansk Facilities Management (DFM), Dansk Fjernvarme,
Dansk Gartneri, Dansk Gas Distribution, Dansk Gas Forening, Dansk Gasteknisk Center (DGC),
Dansk Geotermi ApS, Dansk Idræts-Forbund, Dansk Industri, Dansk Miljøteknologi, Dansk
Ornitologisk Forening, Dansk Shell A/S, Dansk Standard, Dansk Transport og Logistik (DLTL),
Dansk Varefakta Nævn, Dansk Ventilation, Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder
(DANSKE ARK), Danske Boligadvokater, Danske Havne, Danske Kloakmestre, Danske Maritime,
Danske Regioner, Danske Slagtermestre, Danske Udlejere, Danske Vandløb, Danske Vandværker,
DANVA, DANVAK, Datatilsynet, DCA – Nationalt center for fødevarer og jordbrug, De frie
Energiselskaber, DEA Deutsche Erdoel AG, DEBRA – Energibranchen, DELTA Dansk Elektronik,
Det Økologiske Råd, Det Økonomiske Råd, DHI, Dommerfuldmægtigforeningen, DONG Energy
A/S, Dragør Spildevand A/S, Driftsbyen – Høje-Taastrup Kommune, DTU – Institut for
Vindenergi, DTU – Myndighedsbetjening, E.ON Danmark A/S, Ejendomsforeningen Danmark,
Energi Viborg A/S, Energi- og olieforum.dk, Energiforsyningen Køge, Energiforum Danmark,
Energiklagenævnet, Energinet.dk, Energisammenslutningen, Energitilsynet, Energitjenesten,
EnviNa, Erhvervslejernes Landsorganisation og Storkøbenhavnske Erhvervslejers Forening,
Eurowind Energy A/S, EWE Energie AG, Din Forsyning A/S, Fanø Vand A/S, Favrskov
Forsyning, Faxe Forsyning, FFV Energi & Miljø A/S, Finansrådet, Fjernvarme Fyn, Fonden Kraka,
Forbrugerrådet Tænk, Forenede Danske El-bilister (FDEL), Foreningen Danske Revisorer,
Foreningen af Bioteknologiske Industrier i Danmark, Foreningen af Danske Biologer, Foreningen
af Danske Kraftvarmeværker, Foreningen af Danske Privathavne, Foreningen af fabrikanter og
importører af elektriske belysningsarmaturer (FABA), Foreningen af fabrikanter og importører af
elektriske husholdningsapparater (FEHA), Foreningen af Lystbådehavne i Danmark, EnviNA,
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 153: Lovudkast til lov om elforsyning (Opkrævning af betaling for myndighedsbehandling) og (Regulering af energisparedifferencer)
Høringsudgave
Den 28. februar 2017
Danske Kraftvarmeværker, Foreningen for Slutbrugere af Energi, Foreningen for Danmarks
Fiskemels- og Fiskeolieindustri, Forsyning Ballerup/Afløb Ballerup, Forsyning Helsingør,
Fredensborg Forsyning A/S, Fredericia Spildevand, Frederiksberg Forsyning, Frederikshavn
Forsyning A/S, Frederikshavn Spildevand A/S, Frederikssund Forsyning, Fritidshusejernes
Landsforening, Furesø og Egedal Forsyning, Gentofte og Gladsaxe Spildevand, Glostrup
Forsyning, Green Network, Greenpeace Danmark, GreenTech Advisor, GreenWays, GTS
(Godkendt Teknologisk service), Klar Forsyning A/S, Gribvand Spildevand A/S, Guldborgsund
Forsyning, Haderslev Spildevand A/S, Halsnæs Forsyning A/S, Hanstholm Renseanlæg A/S,
Havarikommissionen, Hedensted Spildevand, Herlev Forsyning, Herning Vand A/S, HESS ApS,
Hillerød Forsyning, Hjørring Vandselskab A/S, HK-Kommunal Miljøudvalg, HMN Naturgas A/S,
HOFOR A/S, HOFOR Fjernkøling A/S, HOFOR Spildevand A/S, HOFOR Vind A/S, Fors A/S,
Horsens Vand A/S, HTK Kloak A/S, Hunseby Renseanlæg, Hvidovre Forsyning, Hørsholm Vand,
Håndværksrådet, Ikast-Brande Spildevand A/S, Ingeniørforeningen, Institut for produktudvikling
(IPU), Intelligent Energi, IT-Branchen, Ishøj Spildevand, Jammerbugt Forsyning A/S, Kalk- og
Teglværksforeningen (bygitegl.dk), Kalundborg Forsyning, Kamstrup A/S, Kerteminde Forsyning
A/S, Kjærgaard A/S, Kolding Spildevand A/S, Kolonihaveforbundet, Kommunalteknisk
Chefforening, Kommunekredit, Kommunernes Landsforening, Kommunernes Landsforening –
Center for Intern Økonomi og Administration, Kooperationen (Den Kooperative arbejdsgiver- og
interesseorganisation i Danmark), Kraka, Københavns Kommune - Teknik- og Miljøforvaltningen,
Københavns Kommune - Økonomiforvaltningen, Københavns Kulturcenter, Københavns
Universitet, Køge Afløb A/S, Landbrug og Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsbyggefonden, Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, Landsforeningen af
Landsbysamfund, Landsforeningen af Solcelleejere, Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller,
Landsforeningen Praktisk Økologi, Landsskatteretten, Langeland Forsyning, LCA Center, Lejernes
Landsorganisation i Danmark, Lejre Forsyning, Lemvig Vand og Spildevand, Lolland Forsyning,
Lyngby-Taarbæk Forsyning A/S, Læsø Vand, Mariagerfjord Vand A/S, Middelfart Spildevand A/S,
Miljøpartiet De Grønne, Miljøteknisk Brancheforening, Morsø Forsyning, Mærsk Drilling, Mærsk
Olie og Gas A/S, Mølleåværket A/S, Maabjerg Energy Center – MEC, Nationalt Center for Miljø
og Energi, NFS Spildevand A/S, NGF Nature Energy, NK-forsyning, NOAH Energi og Klima,
Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi, Nordvand, Noreco, Nyborg Forsyning og Service,
Odder Spildevand A/S, Odsherred Forsyning, Offshoreenergy.dk, OK, Olie Gas Danmark, PA
Resources, Parcelhusejernes Landsforening, Partnerskabet for Brint og Brændselsceller,
Plastindustrien, Radius, Randers Spildevand, Rebild Forsyning, Realkreditforeningen, Reel Energi
Oplysning (REO), Rigsrevisionen, Ringkøbing-Skjern Forsyning A/S, Ringsted Forsyning,
Roskilde Forsyning, Rudersdal Forsyning A/S, Samsø Spildevand, Samvirkende Energi- og
Miljøkontorer, SE, Silkeborg Forsyning, SK Forsyning, Skanderborg Forsyning,
Skatteankestyrelsen, Skive Vand, Solar Elements A/S, Solenergi Danmark A/S, Sorø Forsyning,
Spildevandsteknisk Forening, Spyker Energy ApS, SRF Skattefaglig Forening, Statens
ByggeforskningsInstitut, Statoil A/S, Statoil Refining Denmark A/S, Stevns Forsyning A/S, Struer
Forsyning, Svendborg Vand og Affald A/S, Syddjurs Spildevand A/S, Sønderborg Forsyning,
Tekniq, Teknologirådet, Teknologisk Institut, Thisted Vand, Turisterhvervets Samarbejdsforum,
Tønder Forsyning, Tårnby Forsyning, Vallensbæk Kloakforsyning A/S, VandCenter Syd,
Varmepumpefabrikantforeningen, Vattenfall, Vedvarende Energi, Vejen Forsyning A/S, Vejle
Spildevand, VELTEK – VVS- og El-Tekniske Leverandørers Brancheforening, Verdens Skove,
Vest Vand Service, Vestas Wind systems A/S, Vestforsyning A/S, Vesthimmerlands Vand A/S,
Vindenergi Danmark, Vindmølleindustrien, Vordingborg Forsyning, Wintershall Nordszee B.V.,
WWF Verdensnaturfonden, Ærø Vand A/S, Økologisk Landsforening, Østkraft, Aalborg
Forsyning, Aalborg Portland A/S, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet og Aarhus Vand.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 153: Lovudkast til lov om elforsyning (Opkrævning af betaling for myndighedsbehandling) og (Regulering af energisparedifferencer)
1728064_0008.png
Høringsudgave
Den 28. februar 2017
10. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang)
Ingen
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for Besparelse på 2,8 mio. kr. for
erhvervslivet
naturgaslagre, der ikke længere
opkræves betaling for
myndighedsbehandling m.v..
Administrative konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for Ingen
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
(sæt X)
Det følger af artikel 35, stk. 5, litra a, i Europaparlamentets og
Rådets direktiv 2009/72/EF om fælles regler for det indre marked
for elektricitet og om ophævelse af direktiv 2003/72/EF, og af
artikel 39, stk. 5, litra a, i Europaparlamentets og rådets direktiv
2009/73/EF om fælles regler for det indre marked for naturgas og
om ophævelse af direktiv 2003/55/EF, at medlemsstaterne skal
sikre, at den regulerende myndighed har separate årlige
budgetbevillinger med autonomi i forbindelse med gennemførelsen
af det tildelte budget og tilstrækkelige menneskelige og finansielle
ressourcer til at varetage dens opgaver. Lovforslaget sikrer
overholdelse af denne bestemmelse.
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter § 51, stk. 2 og 3, § 51 a, § 78, stk. 12 og § 91 a i lov om elforsyning er der hjemmel til at
udstede regler om betaling af en lang række udgifter, som er forbundet med energi-, forsynings- og
klimaministerens tilsyn med bevillingshaverne og Energinet.dk og ministerens behandling og
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 153: Lovudkast til lov om elforsyning (Opkrævning af betaling for myndighedsbehandling) og (Regulering af energisparedifferencer)
Høringsudgave
Den 28. februar 2017
vurdering af de kollektive elforsyningsvirksomheders planlægnings-, udviklings- og
forskningsopgaver samt opgaver vedrørende energibesparelser. Derudover er der hjemmel til at
fastsætte regler om betaling af udgifter, der er forbundet med behandling af ansøgning om
bevillinger, tilladelser og godkendelser, ligesom der også er hjemmel til at opkræve betaling af
udgifter forbundet med ministerens behandling af godkendelse af udbygning af transmissionsnet
efter § 4, stk. 3, i lov om Energinet.dk og tilsyn med overholdelse af vilkår i tilladelser og
godkendelser. Det samme gælder udgifter til Energitilsynets etablering og drift, der skal betales af
de virksomheder, som tilsynet fører tilsyn med efter denne lov. Endelig er der hjemmel til at
fastsætte regler om opkrævning af betaling hos de virksomheder omfattet af el- og
naturgasforsyningslovene for etablering og drift af Ankenævnet på Energiområdet.
Hjemlerne er udnyttet til at fastsætte regler i bekendtgørelse nr. 835 af 27. juni 2013 om betaling
for myndighedsbehandling m.v. efter lov om elforsyning og lov om fremme af vedvarende energi.
Det foreslås i stk. 1 at indsætte en regel om, at Energinet.dk betaler 54,7 mio. kr. i 2017 til
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet. Beløbet vil blive tillagt moms efter momsloven.
Den foreslåede ændring har til formål at sikre finansiering af omkostninger siden suspenderingen
den 1.oktober 2016 og frem til den 31. december 2017. Beløbet dækker dels et
finansieringsefterslæb på 34,0 mio. kr. og dels et beløb på 20,7 mio. kr., som skal dække de
udgifter, som Energistyrelsen og Energitilsynet har i forbindelse med løsning af opgaver efter lov
om elforsyning, og som Ankenævnet på Energiområdet har på el- og gasområdet, fra lovforslagets
ikrafttræden til og med den 31. december 2017. Der er tale om et fast engangsbeløb for 2017, som
ikke vil blive reguleret afhængig af det faktiske ressourceforbrug. Beløbet er således fastsat på
baggrund af en gennemgang af de opgaver, som er løst og skal løses frem til den 31. december
2017. Det drejer sig blandt andet om betaling af en lang række udgifter, som er forbundet med
energi-, forsynings- og klimaministerens tilsyn med bevillingshaverne og Energinet.dk og
ministerens behandling og vurdering af de kollektive elforsyningsvirksomheders planlægnings-,
udviklings- og forskningsopgaver, herunder opgaver med nødvendige analyser, elproducenttælling,
databehandling og statistikker m.v. Derudover er der tale om betaling af udgifter, der er forbundet
med behandling af ansøgning om bevillinger, tilladelser og godkendelser efter elforsyningsloven,
og udgifter forbundet med ministerens behandling af godkendelser efter § 4, stk. 3, og § 4 a, i lov
om Energinet.dk, herunder arbejde forbundet med forberedelse af ansøgninger og tilsyn med
overholdelse af vilkår i tilladelser og godkendelser. Herudover dækker beløbet de udgifter, der er
forbundet med Energitilsynets og Ankenævnet på Energiområdets drift og opgavevaretagelse. I den
forbindelse skal dog bemærkes for så vidt angår opgaver med behandling og vurdering af
energispareindsatsen hos elnetvirksomhederne og naturgasdistributionsselskaberne, at opgørelsen
alene omfatter opgaver, som er udført i perioden den 1. oktober 2016 til den 31. december 2016,
idet ministeren forventes at udstede en bekendtgørelse efter lov om elforsyning og lov om
naturgasforsyning om opkrævning af gebyr for opgaver vedrørende energibesparelser fremadrettet.
Desuden dækker opgørelsen ikke opgaver med behandling af elproduktionsbevillinger eller
tilladelser til elproduktionsbevillingshavere, idet disse opgaver finansieres ved gebyrer, som betales
af bevillingshaverne efter gældende regler og praksis. Endelig omfatter opgørelsen ikke opgaver
med tilsyn med beredskabsopgaver, som der er vedtaget hjemmel til at gebyrfinansiere ved § 1, nr.
1, i lov nr. 1755 af 27. december 2016.
Den foreslåede tidsmæssige afgrænsning til og med den 31. december 2017 er fastsat ud fra en
forventning om, at Regeringen i folketingssamlingen 2017-18 fremsætter et lovforslag og udsteder
bekendtgørelser, der har til formål at regulere den fremtidige dækning af Energi- Forsynings- og
Klimaministeriets omkostninger fra den 1. januar 2018.
Den foreslåede ordning forudsættes administreret således, at energi- forsynings- og
klimaministeren ophæver de bestemmelser i bekendtgørelse nr. 835 af 27. juni 2013 om betaling for
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 153: Lovudkast til lov om elforsyning (Opkrævning af betaling for myndighedsbehandling) og (Regulering af energisparedifferencer)
Høringsudgave
Den 28. februar 2017
myndighedsbehandling m.v. efter lov om elforsyning og lov om fremme af vedvarende energi, som
ikke er i overensstemmelse med lovhjemlerne. Dette indebærer at gebyrer, som opkræves fra
virksomheder med elproduktionsbevilling, fortsat vil blive opkrævet hos
elproduktionsbevillingshavere.
Ankenævnet på Energiområdet er et privat ankenævn, og det foreslås, at det beløb, som
Energinet.dk betaler til dækning af ankenævnets omkostninger, fastsættes til 3,5 mio. kr.. Den
endelige model for en fremtidig finansiering af nævnet vil blive tilrettelagt efter drøftelser med
branchen. Den med lovforslaget indførte betaling forudsættes således at dække ankenævnets
omkostninger relateret til el- og gassager til og med den 31. december 2017.
Den foreslåede ændring er nærmere begrundet i, at Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet har
afdækket en række uoverensstemmelser i forhold til de ved lov fastsatte hjemler til opkrævning af
visse gebyrer i medfør af lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning og lov om fremme af
vedvarende energi. Gebyrerne finansierer opgaver i hhv. Energistyrelsen, Energitilsynet samt
Ankenævnet på Energiområdet.
Uoverensstemmelsen skyldes bekendtgørelsernes regler, hvorefter pligten til at betale gebyr
påhviler navnlig Energinet.dk. Det svarer ikke til de ved lov fastsatte hjemler, der som ovenfor
nævnt fastsætter, at en afgrænset kreds af virksomheder, der er omfattet af lovens regler, hvoraf
Energinet.dk kun er en delmængde, skal betale gebyr.
Energi-, forsynings- og klimaministeren har ved skrivelse af 23. december 2016 orienteret
Energi- Forsynings- og Klimaudvalget om, at opkrævningerne er suspenderet fra den 1. oktober
2016, indtil der er sikret fuld overensstemmelse mellem lovhjemler og opkrævninger.
Der er tale om lovbundne opgaver, og for en del opgavers vedkommende er der desuden tale om
direktivforpligtelser, hvorfor opgaverne nødvendigvis må varetages uændret.
Beløbet forventes som hidtil opkrævet over Energinet.dk’s systemtariffer.
Det foreslås i
stk. 2,
at energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om betaling
og opkrævning af beløbet i stk. 1.
Den foreslåede bemyndigelse forventes udnyttet til at fastsætte regler om selve opkrævningen og
betalingshyppighed, herunder om at Energinet.dk. skal overføre et beløb til henholdsvis
Energistyrelsen, Energitilsynet og Ankenævnet på Energiområdet.
Til § 2
Til nr. 1
Efter § 58 i VE-loven er der hjemmel for energi-, forsynings- og klimaministeren til at udstede
regler om betaling til dækning af omkostningerne ved behandling af ansøgning om tilladelse,
herunder de tilladelser, der er nævnt i lovens § 22, stk. 1, § 25, stk. 1, og § 29, stk. 1, og tilsyn med
overholdelse af vilkår i tilladelser.
Efter § 65, stk. 1, i VE-loven skal udgifterne til Energitilsynets opgaver efter loven eller regler
fastsat i medfør af loven betales af de virksomheder, som tilsynet fører tilsyn med. Efter § 65, stk. 2,
kan energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætte nærmere regler om betaling efter stk. 1.
Hjemlerne er udnyttet til at fastsætte regler om opkrævning af gebyr i bekendtgørelse nr. 835 af
27. juni 2013 om betaling for myndighedsbehandling m.v. efter lov om elforsyning og lov om
fremme af vedvarende energi.
Det foreslås i
stk. 1
at indsætte en regel om, at Energinet.dk betaler 0,8 mio. kr. i 2017 til Energi-
, Forsynings- og Klimaministeriet. Beløbet vil blive tillagt moms efter momsloven.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 153: Lovudkast til lov om elforsyning (Opkrævning af betaling for myndighedsbehandling) og (Regulering af energisparedifferencer)
Høringsudgave
Den 28. februar 2017
Den foreslåede ændring har til formål at sikre finansiering af omkostninger siden suspenderingen
den 1.oktober 2016 og frem til den 31. december 2017. Beløbet dækker dels et
finansieringsefterslæb på 0,5 mio. kr. og dels et beløb på 0,3 mio. kr., som skal dække de udgifter,
som Energistyrelsen og Energitilsynet har i forbindelse med løsning af opgaver efter lov om
fremme af vedvarende energi, fra lovforslagets ikrafttræden til og med den 31. december 2017. Der
er tale om et fast engangsbeløb for 2017, som ikke vil blive reguleret afhængig af det faktiske
ressourceforbrug. Beløbet er fastsat på baggrund af en gennemgang af de opgaver, som er løst og
skal løses frem til 31. december 2017. Det drejer sig om tilladelser til forundersøgelse, etablering og
elproduktion til VE anlæg med en kapacitet på under 25 MW samt tilsyn med overholdelse af vilkår
i de nævnte tilladelser. Desuden drejer det sig om Energitilsynets opgaver med klagesagsbehandling
af Energinet.dk´s afgørelser vedrørende pristillæg til vindmøller efter § 29 i bekendtgørelse nr. 1115
af 18. september 2015 om nettilslutning af vindmøller og pristillæg.
Den foreslåede tidsmæssige afgrænsning til og med den 31. december 2017 er fastsat ud fra en
forventning om, at Regeringen i Folketingssamlingen 2017-18 fremsætter et lovforslag og udsteder
bekendtgørelser, der har til formål at regulere den fremtidige dækning af omkostninger.
Den foreslåede ordning forudsættes administreret således, at energi- forsynings- og
klimaministeren ophæver de bestemmelser i bekendtgørelse nr. 835 af 27. juni 2013 om betaling for
myndighedsbehandling m.v. efter lov om elforsyning og lov om fremme af vedvarende energi, som
ikke er i overensstemmelse med lovhjemlerne. Dette indebærer, at gebyrer, som opkræves fra
virksomheder med elproduktionsbevilling fortsat vil blive opkrævet hos
elproduktionsbevillingshavere.
Den foreslåede ændring er begrundet i, at Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet har afdækket
en række uoverensstemmelser i forhold til lovhjemler for opkrævning af visse gebyrer i medfør af
lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning og VE-loven. Gebyrerne finansierer opgaver i hhv.
Energistyrelsen og Energitilsynet.
Uoverensstemmelsen skyldes bekendtgørelsernes regler, hvorefter pligten til at betale gebyr
påhviler navnlig Energinet.dk. Det svarer ikke til de ved lov fastsatte hjemler, der som ovenfor
nævnt fastsætter, at en afgrænset kreds af virksomheder, der er omfattet af lovens regler, hvoraf
Energinet.dk kun er en delmængde, skal betale gebyr.
Energi-, forsynings- og klimaministeren har ved skrivelse af 23. december 2016 orienteret
Energi- Forsynings- og Klimaudvalget om, at opkrævningerne er suspenderet fra den 1. oktober
2016, indtil der er sikret fuld overensstemmelse mellem lovhjemler og opkrævninger. Dette gælder
dog ikke gebyrer, som opkræves fra virksomheder med elproduktionsbevilling, idet disse
virksomheder hidtil har betalt gebyrer til Energistyrelsen efter de gældende hjemler. Gebyrer, som
opkræves fra elproduktionsbevillingshavere vil således fortsat blive opkrævet efter gældende regler
og praksis.
Beløbet forventes som hidtil at blive opkrævet over Energinet.dk’s systemtariffer.
Det foreslås i
stk. 2,
at energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om betaling
og opkrævning af beløbet i stk. 1.
Den foreslåede bemyndigelse forventes udnyttet til at fastsætte regler om selve opkrævningen og
betalingshyppighed, herunder om at Energinet.dk skal overføre et beløb til henholdsvis
Energistyrelsen og Energitilsynet.
Til § 3
Til nr. 1
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 153: Lovudkast til lov om elforsyning (Opkrævning af betaling for myndighedsbehandling) og (Regulering af energisparedifferencer)
Høringsudgave
Den 28. februar 2017
Efter § 10, stk. 3, § 13, stk. 2, § 16, stk. 2, § 17, stk. 4, § 24, stk. 3 og § 30, stk. 2 og 3, i lov om
naturgasforsyning kan energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætte regler om betaling af
omkostninger forbundet med myndighedernes behandling af energiselskabers og andres
ansøgninger om bl.a. bevilling og andre tilladelser, afholdelse af udbud af
forsyningspligtbevillinger, omkostninger forbundet med tilsyn med bevillingshavere og tilsyn med
Energinet.dk og denne virksomheds helejede datterselskaber, jf. § 2, stk. 2 og 3, i lov om
energinet.dk, samt omkostninger forbundet med behandling og vurdering af bevillingshavernes og
Energinet.dk og denne virksomheds helejede datterselskaber, jf. § 2, stk. 2 og 3, i lov om
Energinet.dk´s, planlægnings- forskning, og udviklingsopgaver samt opgaver vedrørende bl.a.
energibesparelser.
Der er endvidere hjemmel til at opkræve betaling af udgifter forbundet med ministerens
vurdering af udbygning af transmissionsnet efter § 4, stk. 2, i lov om Energinet.dk.
Efter § 44, stk. 1, i lov om naturgasforsyning, kan energi-, forsynings- og klimaministeren
fastsætte regler om, at udgifter til varetagelse af Energitilsynets opgaver efter loven eller regler
udstedt i henhold til denne lov skal betales af de selskaber, som Energitilsynet fører tilsyn med.
Energi, - forsynings- og klimaministeren kan fastsætte nærmere regler herom.
Efter § 53 a i lov om naturgasforsyning kan energi-, forsynings-, og klimaministeren fastsætte
regler om, at selskaber omfattet af el-, naturgas- og varmeforsyningslovene skal betale udgifter
forbundet med etablering og drift af et privat ankenævn.
Hjemlerne er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1477 af 15. december 2015 om betaling for
myndighedsbehandling m.v. efter lov om naturgasforsyning.
Det foreslås i
stk. 1
at indsætte en regel om, at Energinet.dk betaler 21,8 mio. kr. i 2017 til
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet. Beløbet vil blive tillagt moms efter momsloven.
Den foreslåede ændring har til formål at sikre finansiering af omkostninger siden suspenderingen
den 1.oktober 2016 og frem til den 31. december 2017. Beløbet dækker dels et
finansieringsefterslæb på 12,6 mio. kr. og dels et beløb på 9,2 mio. kr., som skal dække de udgifter,
som Energistyrelsen og Energitilsynet har i forbindelse med løsning af opgaver efter lov om
naturgasforsyning fra lovforslagets ikrafttræden til og med den 31. december 2017. Der er tale om
et fast engangsbeløb for 2017, som ikke vil blive reguleret afhængig af det faktiske
ressourceforbrug. Beløbet er fastsat på baggrund af en gennemgang af de opgaver, som er løst og
skal løses efter loven frem til den 31. december 2017.
Det drejer sig om opgaver vedrørende behandling af energiselskabers og andres ansøgninger om
bl.a. bevilling og andre tilladelser, omkostninger i forbindelse med udbud af
forsyningspligtbevillinger, omkostninger forbundet med tilsyn med bevillingshavere og tilsyn med
Energinet.dk og denne virksomheds helejede datterselskaber, jf. § 2, stk. 2 og 3, i lov om
Energinet.dk, herunder tilsyn med forpligtelser til at varetage forsyningssikkerhed samt
omkostninger forbundet med behandling og vurdering af bevillingshavernes og Energinet.dk og
denne virksomheds helejede datterselskaber, herunder planlægnings-, forsknings- og
udviklingsopgaver samt tilknyttede opgaver. Som tilknyttede opgaver menes bl.a. det forberedende
arbejde med behandling af tilladelser og bevillinger og indhentning og behandling af oplysninger til
brug for tilladelser og bevillinger. Herudover dækker beløbet de udgifter, der er forbundet med
Energistilsynets drift og opgavevaretagelse efter loven.
I den forbindelse skal dog bemærkes for så vidt angår opgaver med behandling og vurdering af
energispareindsatsen hos elnetvirksomhederne og naturgasdistributionsselskaberne, at beløbet alene
omfatter opgaver, som er udført i perioden den 1. oktober 2016 til den 31. december 2016, idet
ministeren forventes at udstede en bekendtgørelse efter lov om elforsyning og lov om
naturgasforsyning om opkrævning af gebyr for opgaver vedrørende energibesparelser fremadrettet.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 153: Lovudkast til lov om elforsyning (Opkrævning af betaling for myndighedsbehandling) og (Regulering af energisparedifferencer)
Høringsudgave
Den 28. februar 2017
Endvidere omfatter beløbet ikke opgaver med tilsyn med beredskabsopgaver, som der er vedtaget
hjemmel til at gebyrfinansiere ved § 2, nr. 3, i lov nr. 1755 af 27. december 2016.
Den foreslåede tidsmæssige afgrænsning af lovforslaget til og med den 31. december 2017 er
fastsat ud fra en forventning om, at Regeringen i Folketingssamlingen 2017-18 fremsætter et
lovforslag og udsteder bekendtgørelser, der har til formål at regulere den fremtidige dækning af
omkostninger.
Den foreslåede ændring er begrundet i, at Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet har fundet en
række uoverensstemmelser mellem lovhjemmel og udmøntningen, da det følger af bekendtgørelsen,
at pligten til at betale udgifterne påhviler navnlig Energinet.dk. Det svarer ikke til de ved lov
fastsatte hjemler, der som nævnt fastsætter, at en afgrænset kreds af virksomheder, der er omfattet
af lovens regler, hvoraf Energinet.dk kun er en delmængde, skal betale gebyr.
Energi-, forsynings- og klimaministeren har ved skrivelse af 23. december 2016 orienteret
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget om, at opkrævningerne er suspenderet fra den 1. oktober
2016, indtil der er skabt behørig hjemmel til opkrævning.
Den foreslåede ordning forudsættes administreret således, at energi-, forsynings- og
klimaministeren ophæver den udstedte bekendtgørelse nr. 1477 af 8. december 2015 om betaling
for myndighedsbehandling m.v. efter lov om naturgasforsyning, og at de ved lov fastsatte hjemler
til at pålægge gebyrer ikke udnyttes i 2017.
Beløbet forventes som hidtil opkrævet over Energinet.dk’s gastransmissionstarif.
Det foreslås i
stk. 2,
at energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om betaling
og opkrævning af beløbet i stk. 1.
Den foreslåede bemyndigelse forventes udnyttet til at fastsætte regler om selve opkrævningen og
betalingshyppighed, herunder om at Energinet.dk. skal overføre et beløb til henholdsvis
Energistyrelsen og Energitilsynet.
Til § 4
Til nr. 1
Det gældende § 10, stk. 1, i lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold
indeholder en bestemmelse om, at vandselskaber til dækning af udgifter forbundet med
Forsyningssekretariatets drift og opgavevaretagelse årligt betaler en afgift. Det fremgår endvidere af
bestemmelsen, at det samlede afgiftsbeløb fastsættes årligt på finansloven og opdeles ved
opkrævning hos vandselskaberne i en grundafgift og en differentieret afgift.
Bestemmelsen giver ikke mulighed for at regulere den årlige afgiftssum til dækning af
Forsyningssekretariatets drift og opgavevaretagelse på tillægsbevillingsloven. Dette er imidlertid
nødvendigt, fordi Forsyningssekretariatet har varierende opgavemængde.
Det foreslås på den baggrund, at § 10, stk. 1, i lov om vandsektorens organisering og
økonomiske forhold ændres, således at det fremgår af loven, at der gives mulighed for regulering på
tillægsbevillingsloven.
Til nr. 2
Med ændringen af vandsektorlovens § 10 ved lov nr. 132 af 16. februar 2016 blev det fastsat, at
den afgift, som vandselskaber betaler til dækning af Forsyningssekretariatets drift og
opgavevaretagelse, fastsættes ved en tekstanmærkning på finansloven, jf. § 10, stk. 1, i lov om
vandsektorens organisering og økonomiske forhold.
Afgiftsbeløbet for 2017 skulle således have været fastsat ved en tekstanmærkning på
finansloven, men det er ikke sket. Finansloven 2017 er vedtaget, og det er derfor ikke længere
muligt at tilvejebringe den fornødne hjemmel til at fastsætte afgiftsbeløbet for 2017 ved en
tekstanmærkning på finansloven.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 153: Lovudkast til lov om elforsyning (Opkrævning af betaling for myndighedsbehandling) og (Regulering af energisparedifferencer)
Høringsudgave
Den 28. februar 2017
Det foreslås derfor med forslaget til § 10, stk. 1, 3. pkt., at afgiftsbeløbet for 2017, som skulle
have været fastsat på finansloven til dækning af Forsyningssekretariatets drift og opgavevaretagelse,
indskrives i lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold med henblik på at sikre den
fornødne hjemmel til afgiftsopkrævningen. Afgiftsbeløbet udgør 12,3 mio. kr. for år 2017.
Fra og med finanslovsåret 2018 vil den fornødne hjemmel til afgiftsopkrævningen ved
fastsættelse af det samlede afgiftsbeløb skulle sikres ved en tekstanmærkning på finansloven for
2018 i overensstemmelse med § 10, stk. 1, 2. pkt., i lov om vandsektorens organisering og
økonomiske forhold.
Til § 5
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. juli 2017
Til § 6
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland. Dette svarer til, hvad der
gælder efter lov om elforsyning, VE-loven, lov om naturgasforsyning og lov om vandsektorens
organisering og økonomiske forhold.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 153: Lovudkast til lov om elforsyning (Opkrævning af betaling for myndighedsbehandling) og (Regulering af energisparedifferencer)
1728064_0015.png
Høringsudgave
Den 28. februar 2017
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr.
418 af 25. april 2016, som ændret bl.a. ved § 1 i
lov nr. 1755 af 27. december 2016 og senest ved
§ 1 i lov nr. 1756 af 27. december 2016,
foretages følgende ændringer:
...
1.
Efter § 71 indsættes:
Ȥ
71 a.
Energinet.dk betaler i 2017 54,7 mio.
kr. til Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet.
Stk. 2.
Energi-, forsynings- og klimaministeren
kan fastsætte regler om betaling og opkrævning
af beløbet hos Energinet.dk, jf. stk. 1.«
§2
I lov om fremme af vedvarende energi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1288 af 27. oktober 2016,
som ændret ved § 1 i lov nr. 576 af 18. juni
2012, lov nr. 1877 af 29. december 2015, og § 7
i lov nr. 427 af 18. maj 2016, § 1 i lov nr. 1705
af 23. december 2016 og § 2 i lov nr. 1756 af
27. december 2016 foretages følgende
ændringer:
1.
Efter § 58 a indsættes:
Ȥ
58 b.
Energinet.dk betaler i 2017 0,8 mio.
kr. til Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet.
Stk. 2.
Energi-, forsynings- og klimaministeren
kan fastsætte regler om betaling og opkrævning
af beløbet hos Energinet.dk, jf. stk. 1.«
§3
I lov om naturgasforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1157 af 6. september
2016, som ændret ved § 2 i lov nr. 466 af 18.
maj 2011 og § 2 i lov nr. 1755 af 27. december
2016, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 44 indsættes i
kapitel 8:
Ȥ
44 a.
Energinet.dk betaler i 2017 21,8 mio.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 153: Lovudkast til lov om elforsyning (Opkrævning af betaling for myndighedsbehandling) og (Regulering af energisparedifferencer)
1728064_0016.png
Høringsudgave
Den 28. februar 2017
kr. til Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet.
Stk. 2.
Energi-, forsynings- og klimaministeren
kan fastsætte regler om betaling og opkrævning
af beløbet hos Energinet.dk, jf. stk. 1.«
§4
I lov om vandsektorens organisering og
økonomiske forhold, jf. lov nr. 469 af 12. juni
2009, som senest ændret ved § 1 i lov nr. 132 af
16. februar 2016, foretages følgende ændringer:
§ 10.
Til dækning af udgifter forbundet med
Forsyningssekretariatets drift og
opgavevaretagelse betaler vandselskaberne
årligt en afgift. Det samlede afgiftsbeløb
fastsættes årligt på finansloven og opdeles ved
opkrævning hos vandselskaberne i en
grundafgift og en differentieret afgift, jf. stk. 2-
5.
1.
I
§ 10, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »årligt på
finansloven«: »med mulighed for regulering
på tillægsbevillingsloven«.
2.
I
§ 10, stk. 1,
indsættes som 3. pkt.:
»For 2017 udgør det samlede afgiftsbeløb, som
vandselskaberne opkræves, dog 12,3 mio.
kr. med mulighed for regulering på
tillægsbevillingsloven.«
§5
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2017.
§6
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.