Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 153
Offentligt
1728063_0001.png
Til høringsparterne
Kontor/afdeling
Center for Forsyning
Dato
28. februar 2017
J nr.
2016-5925
akzs/jgk/tja/kgr/hea
Supplerende høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om elforsy-
ning, lov om fremme af vedvarende energi, lov om naturgasforsyning og lov
om vandsektorens organisering og økonomiske forhold (Opkrævning af beta-
ling for myndighedsbehandling og regulering af energisparedifferencer m.v. )
Hermed fremsendes vedlagte udkast til lov om ændring af lov om elforsyning
(elforsyningsloven), lov om fremme af vedvarende energi (VE-loven), lov om
naturgasforsyning (naturgasforsyningsloven) og lov om vandsektorens organi-
sering og økonomiske forhold (vandsektorloven) (Opkrævning af betaling for
myndighedsbehandling og regulering af energisparedifferencer mv.). Lov-
forslaget forventes fremsat den 29. marts 2017 som en del af et samlet lov-
forslag om ændring af lov om elforsyning, lov om fremme af vedvarende ener-
gi, lov om naturgasforsyning og lov om vandsektorens organisering og øko-
nomiske forhold. (Økonomisk regulering af netvirksomheder, skærpelse af
netvirksomheders særskilte identitet, ophævelse af støtteordninger for elektri-
citet fra særlige anlæg, der anvender biomasse som energikilde og opkræv-
ning af betaling for myndighedsbehandling mv.). De øvrige dele af lovforslaget
har været sendt i høring i perioderne den 13. december 2016 til den 13. janu-
ar 2017 og den 2. februar 2017 til den 27. februar 2017.
Baggrund og indhold
Lovforslaget indeholder regler om opkrævning af et fikseret beløb i 2017 fra
Energinet.dk til dækning af de omkostninger, som Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet har til løsning af opgaver i medfør af elforsyningsloven, na-
turgasforsyningsloven og VE-loven i hhv. Energistyrelsen, Energitilsynet, An-
kenævnet på Energiområdet. Desuden indeholder lovforslaget regler om op-
krævning af et fikseret beløb i 2017 til dækning af de omkostninger, som Er-
hvervsministeriet har til Forsyningssekretariatets drift og opgavevaretagelse.
Hidtil har de relevante opgaver i henholdsvis Energistyrelsen, Energitilsynet
og Ankenævnet på Energiområdet været dækket af gebyrer, som er opkrævet
efter bekendtgørelser med hjemmel i lovene. Det har dog vist sig, at der er
uoverensstemmelser mellem lovhjemlerne til gebyropkrævning og udmøntnin-
gen af hjemlerne i bekendtgørelserne. Af denne grund er opkrævningerne
blevet suspenderet med virkning fra den 1. oktober 2016.
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/3
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 153: Lovudkast til lov om elforsyning (Opkrævning af betaling for myndighedsbehandling) og (Regulering af energisparedifferencer)
1728063_0002.png
Der er tale om lovbundne opgaver, og for en del opgavers vedkommende er
der desuden tale om direktivforpligtelser. Opgaverne er derfor nødvendigvis
blevet varetaget uændret.
Der er således et finansieringsbehov i forhold til Energi-, Forsynings- og Kli-
maministeriets faktiske afholdte omkostninger efter 1. oktober 2016 og frem til
31. december 2017. Dette finansieringsbehov sikres varetaget ved lovforsla-
get.
Regeringen forventer at fremsætte et lovforslag og udstede bekendtgørelser,
der indeholder en permanent løsning i folketingssamlingen 2017-2018, herun-
der en løsning for Ankenævnet på Energiområdet efter drøftelse med bran-
chen.
Ved fiksering af beløb til opkrævning i 2017 i henholdsvis lov om elforsyning,
lov om fremme af vedvarende energi og lov om naturgasforsyning sikres fi-
nansieringen af Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets omkostninger til en
række myndighedsopgaver mv. i forbindelse med lovenes administration indtil
det forventede tidspunkt for ikrafttræden af en lovændring og bekendtgørelser,
der sikrer en permanent og omkostningseffektiv ordning for finansiering af
myndighedsbehandlingen i medfør af lovene.
Det samlede beløb, som foreslås opkrævet fra Energinet.dk, udgør 77,3 mio.
kr. Dette beløb dækker omkostningerne i Energistyrelsen, Energitilsynet og
Ankenævnet på Energiområdet fra den 1. oktober 2016 til den 31. december
2017.
Energinet.dk’s betaling for myndighedsbehandling mv. i 2017 er en fortsættel-
se af den hidtidige praksis for opkrævning og forventes derfor ikke i sig selv at
medføre økonomiske eller administrative konsekvenser for Energinet.dk. Om-
kostningerne forventes som hidtil at skulle finansieres over Energinet.dk’s
systemtariffer.
De to naturgaslagre i Danmark, der er ejet af Energinet.dk som helejede dat-
terselskaber og drives kommercielt, forventes at opnå en besparelse på ca.
2,8 mio. kr., da betalingen for myndighedsbehandlingen mv. ikke længere
omfatter disse selskaber. Beløbet vil indgå i den samlede betaling, som op-
kræves fra Energinet.dk efter forslaget til ændring af naturgasforsyningsloven.
Det forventes således ikke, at lovforslaget vil medføre konsekvenser for sy-
stemtariffen på elområdet, mens det forventes, at stigningen på 2,8 mio. kr.
for Energinet.dk overvæltes på gastransmissionstariffen.
Lovforslaget indeholder desuden et forslag til ændring af reguleringen af så-
kaldte energisparedifferencer for elnetvirksomheder. Det fremgår af den gæl-
dende bestemmelse i § 22, stk. 8, 3. pkt., i lov om elforsyning, at for meget og
henholdvis for lidt opkrævet beløb til dækning af en elnetvirksomheds udgifter
Side 2/3
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 153: Lovudkast til lov om elforsyning (Opkrævning af betaling for myndighedsbehandling) og (Regulering af energisparedifferencer)
1728063_0003.png
til energibesparelser (energisparedifferencer), skal opkræves henholdsvis
tilbagebetales det følgende regnskabsår gennem midlertidige prisændringer.
Med lovforslaget foreslås § 22, stk. 8, 3. pkt., ophævet. Det foreslås, at der i
stedet gives energi-, forsynings- og klimaministeren bemyndigelse til at fast-
sætte regler om indregning af indtægter og omkostninger og om opgørelse og
afvikling af energisparedifferencer. Den foreslåede ændring er således be-
grundet bl.a. i hensynet til behovet for at kunne fastsætte regler om, at udgif-
ter til større energispareprojekter, der realiserer flere års energispareforplig-
telser, fordeles over den periode, energispareforpligtelsen skal dække eller en
kortere periode.
Endvidere foreslås det, at der i vandsektorloven indskrives, at afgiftsbeløbet til
Forsyningssekretariatets drift for 2017 udgør 12,3 mio. kr., idet beløbet ikke er
medtaget på finansloven for 2017. Endeligt indeholder forslaget ændring af
vandsektorloven, hvor der gives hjemmel til at regulere den årlige afgiftssum
til dækning af Forsyningssekretariatets drift og opgavevaretagelse på tillægs-
bevillingsloven.
Ikrafttrædelse
Det forventes, at lovforslaget træder i kraft den 1. juli 2017. Den del af lov-
forslaget, der angår energisparedifferencer, forventes dog at træde i kraft den
1. januar 2018.
Høringsfrist
Høringssvar til de tilføjede dele af lovforslaget kan fremsendes pr. e-mail til
[email protected]
med kopi til
[email protected],
senest onsdag den 8. marts 2017 kl. 12.
Eventuelle spørgsmål vedrørende de tilføjede dele til lovforslag angående
ændringerne i el-, naturgas- og VE-loven kan rettes til kontorchef, Jane Glind-
vad Kristensen, på telefon 41 28 46 76 eller e-mail [email protected].
Eventuelle spørgsmål vedrørende de tilføjede dele til lovforslag angående
ændringerne i lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold kan
rettes til specialkonsulent, Marianne Mathiesen, på telefon 33 92 67 30 eller
e-mail [email protected].
Eventuelle spørgsmål vedrørende de tilføjede dele til lovforslaget angående
regulering af energisparedifferencer kan rettes til specialkonsulent Kåre Gro-
es, på telefon 33 92 67 34 eller e-mail [email protected].
Det bemærkes, at eventuelle høringssvar omhandlende udkastet til lovæn-
dring vil blive oversendt til Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg.
Med venlig hilsen
Ane-Katrine Zink Sørensen
Side 3/3