Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 153
Offentligt
1728062_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Ministeren
Dato
28. februar 2017
J nr. 2016-5925
Orientering om høring af lovforslag om opkrævning af betaling for
myndighedsbehandling og regulering af energisparedifferencer mv.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet har afdækket en række
uoverensstemmelser mellem opkrævningen af visse gebyrer efter gældende
bekendtgørelser og hjemlerne i lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning og lov
om fremme af vedvarende energi. Uoverensstemmelsen skyldes
bekendtgørelsernes regler, hvorefter pligten til at betale gebyr påhviler navnlig
Energinet.dk. Det svarer ikke til de ved lov fastsatte hjemler, der fastsætter, at en
afgrænset kreds af virksomheder, hvoraf Energinet.dk kun er en delmængde, skal
betale gebyr. Energi-, forsynings- og klimaministeren har ved skrivelse af 23.
december 2016 orienteret Energi- Forsynings- og Klimaudvalget om, at
opkrævningerne er suspenderet fra den 1. oktober 2016, indtil der er sikret fuld
overensstemmelse mellem lovhjemler og opkrævninger. Der er tale om lovbundne
opgaver, og for en del opgavers vedkommende er der desuden tale om
direktivforpligtelser. Opgaverne er derfor nødvendigvis blevet varetaget uændret.
Lovforslaget indeholder regler om opkrævning af et fikseret beløb fra Energinet.dk i
2017 til dækning af de manglende opkrævninger i 4. kvartal 2016 og alle
opkrævninger i 2017. Regeringen forventer at fremsætte et lovforslag og udstede
bekendtgørelser, der indeholder en permanent løsning i folketingssamlingen 2017-
2018, herunder en løsning for Ankenævnet på Energiområdet efter drøftelse med
branchen.
Energinet.dk’s betaling for myndighedsbehandling mv. i 2017 er en fortsættelse af
den hidtidige praksis for opkrævning og forventes derfor ikke i sig selv at medføre
økonomiske eller administrative konsekvenser for Energinet.dk. Omkostningerne
forventes som hidtil at skulle finansieres over Energinet.dk’s systemtariffer. De to
naturgaslagre i Danmark, der er ejet af Energinet.dk som helejede datterselskaber
og drives kommercielt, forventes at opnå en besparelse på ca. 2,8 mio. kr., da
betalingen for myndighedsbehandlingen mv. ikke længere omfatter disse
selskaber.
Lovforslagets regel om opkrævning af et beløb hos Energinet.dk i 2017 vil dække
en del af Ankenævnet på Energiområdets udgifter til og med den 31. december
2017. De borgere og virksomheder, der får behandlet sager ved Ankenævnet på
Energiområdet, vil fortsat skulle betale gebyr herfor.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 153: Lovudkast til lov om elforsyning (Opkrævning af betaling for myndighedsbehandling) og (Regulering af energisparedifferencer)
1728062_0002.png
Lovforslaget indeholder desuden et forslag til ændring af reguleringen af for mange
henholdsvis for få opkrævede midler til dækning af en elnetvirksomheds udgifter til
energibesparelser, de såkaldte energisparedifferencer. Den foreslåede ændring i
reguleringen af energisparedifferencer indebærer, at den gældende regel i lov om
elforsyning om, at en energisparedifference skal afvikles eller opkræves det
følgende år, erstattes af en bemyndigelse til energi-, forsynings- og klimaministeren
om at kunne fastsætte regler om indregning af indtægter og omkostninger til
energibesparelser og om opgørelse og afvikling af energisparedifferencer. Det
betyder, at udgifter til større energispareprojekter, der realiserer flere års
energispareforpligtelser hos et elnetselskab, kan fordeles over hele eller dele af
den periode, som energispareforpligtelsen skal dække
.
Endvidere foreslås det, at der indsættes en ny bestemmelse i vandsektorloven om,
at afgiftsbeløbet til Forsyningssekretariatets drift for 2017 udgør 12,3 mio. kr., idet
beløbet ikke er medtaget på finansloven for 2017. Samtidig foreslås det, at
Forsyningssekretariatet fremadrettet får mulighed for at justere sin
afgiftsopkrævning i løbet af et finansår på tillægsbevillingsloven som følge af
sekretariatets varierende omkostningsniveau. Den gældende lov indeholder en
bestemmelse om, at afgiftsbeløbet skal fastsættes årligt ved en tekstanmærkning
på finansloven, hvilket ikke er sket. Da finansloven for 2017 er vedtaget er det ikke
muligt at tilvejebringe den fornødne hjemmel i 2017. Den fremtidige finansiering af
Forsyningssekretariatet indarbejdes som en tekstanmærkning på finansloven for
2018 og frem.
Energistyrelsen sender lovforslaget i høring den 28. februar 2017 med frist for
afgivelse af høringssvar den 8. marts 2017. Lovforslaget vil blive indarbejdet i
forslag til lov om ændring af lov om elforsyning, lov om fremme af vedvarende
energi, lov om naturgasforsyning og lov om vandsektorens organisering og
økonomiske forhold (Økonomisk regulering af netvirksomheder, skærpelse af
netvirksomheders særskilte identitet, ophævelse af støtteordninger for elektricitet
fra særlige anlæg, der anvender biomasse som energikilde og opkrævning af
betaling for myndighedsbehandling mv.).
Jeg forventer, at lovforslaget kan fremsættes i Folketinget den 29. marts 2017.
Lovforslaget forventes at træde i kraft den 1. juli 2017. Den del af lovforslaget, der
angår energisparedifferencer, forventes dog at træde i kraft 1. januar 2018.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 2/2