Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 142
Offentligt
1724334_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Klima-, Energi- og Bygningsudvalgets
EU-konsulenten
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
Den 16. februar 2017
Ref.: Christian Willer (5526)
Forslagene til et fremtidigt el-markedsdesign
Kommissionens Vinterpakke, som er en del af Energiunionen, blev offentlig-
gjort den 30. november 2016. Pakken består af otte lovgivningsforslag, som
ifølge Kommissionen skal fremme energieffektivitet, vedvarende energi og
gøre det indre energimarked mere sammenhængende.
I alt fire lovforslag handler om et fremtidigt el-markedsdesign, hvor målet er at
fremme brugen af vedvarende energi, skabe øget integration af el-marke-
derne og mere regionalt samarbejde. Folketinget skal
senest den 8. marts
2017
tage stilling til, om de fire lovforslag om et fremtidigt el-markedsdesign
strider mod nærhedsprincippet, dvs. om et styrket el-markedsdesign bedst re-
guleres på EU-niveau eller nationalt.
Hvis Folketinget finder, at dette område bedst reguleres på nationalt niveau,
og at forslaget dermed strider mod nærhedsprincippet, skal der sendes en be-
grundet udtalelse til Kommissionen. Folketinget har også mulighed for at af-
give bemærkninger til forslagets politiske indhold over for Kommissionen. Her
gælder ingen tidsfrist.
Forslagene til el-markedsdesign
Med Vinterpakken præsenterede Kommissionen de fire lovgivningsforslag,
der alle skal fremme et mere effektivt el-markedsdesign. Forslagene er:
1/6
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 142: EU-note om forslag til et fremtidigt el-markedsdesign
1724334_0002.png
A) Forordningen for det indre marked for elektricitet
1
B) Forordningen om beredskab i elsektoren
2
C) Direktivet om fælles regler for det indre marked for elektricitet
3
D) Forordningen om et EU-agentur og samarbejde mellem myndighe-
derne.
4
Disse forslag vil blive gennemgået nedenfor. Der gives ligeledes et overblik
over relevante høringssvar, der er knyttet til de enkelte forslag.
A) Forordningen for det indre marked for elektricitet
Denne forordning skal fremme principper for et indre el-marked, som ifølge
Kommissionen gør det muligt i højere grad at integrere vedvarende energi i
det europæiske el-system. Desuden skal forslaget fastsætte regler for handel
med el på tværs af landegrænserne og højne forsyningssikkerheden for el.
Markedsreglerne skal sikre, at elektriciteten kan afsættes der, hvor efter-
spørgslen på tværs af grænserne er størst. Det væsentligste indhold er:
Prisregulering på engrosmarkedet fjernes ved at overføre et større
økonomisk ansvar til VE-anlæg for de omkostninger, de påfører el-sy-
stemet, herunder omkostninger til at balancere produktion og forbrug
Fremme en bedre udnyttelse af det europæiske transmissionsnet ved
en priszoneinddeling i el-markedet, tilpasning af regler for grænse-
overskridende handel, håndtering af flaskehalse m.v.
Sikring af kapacitet på tværs af Europa, uden at national produktions-
kapacitet sker på bekostning af markedsaktører i andre EU-lande
Styrket regionalt samarbejde om drift af det europæiske transmissi-
onsnet ved oprettelse af regionale driftscentre (såkaldte ROCs)
Oprettelse af en sammenslutning af distributionsselskaber i EU.
Høringssvar
Branchefællesskab for Intelligent Energi er positiv overfor øget fleksibilitet for
forbrugerne, så der sikres større efterspørgselsfleksibilitet på el-markedet.
CO-industri vil reducere ukoordineret markedsregulering, der forstyrrer en-
grosprisen. Forslaget om en mere markedsbaseret el-pris støttes.
1
2
KOM(2016)0861.
KOM(2016)0862.
3
KOM(2016)0864.
4
KOM(2016)0863
2/6
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 142: EU-note om forslag til et fremtidigt el-markedsdesign
1724334_0003.png
Dansk Energi mener, at der bør sikres en mere harmoniseret tilgang til vurde-
ring af el-forsyningssikkerhed, som tager højde for lokale forhold. Alle aktører
i el-systemet bør have finansielt ansvar for den ubalance, de forårsager, mens
prioriteret adgang til el-nettet skal afskaffes.
Dansk Fjernvarme er generelt tilfreds med forslaget, som dog gør for lidt ud af
forbrugsaspektet omkring de produkter, der beskrives. I forslaget indgår et
princip om, at flaskehalsindtægter skal anvendes til at udbygge kapaciteten.
Da Danmark er et udpræget transitland medfører udbygninger af udlandsfor-
bindelser langt hen ad vejen behov for udbygning og forstærkning af interne
forbindelser, så elektriciteten kan flyde gennem landet.
Dansk Industri støtter, at elprisen så vidt muligt bør bestemmes af markedet.
Det er vigtigt at sikre, at administrative og implicitte prisforstyrrelser fjernes.
Små producenter på under 500 kW bør ikke undtages fra at betale for de uba-
lancer, de skaber. Det er positivt at grænseoverskridende kapacitet fremadret-
tet skal kunne deltage i kapacitetsmekanismer for at fremme samhandlen og
binde markederne bedre sammen.
Det Økologiske Råd og Vedvarende Energi støtter, at små producenter min-
dre end 500 kW og demonstrationsprojekter kan undtages for balanceansvar.
Der skal ses på, om el fra effektiv kraftvarme baseret på afbrænding af fossile
brændsler fortsat skal kunne opnå fortrinsret. Markederne skal udformes, så
de fremmer produktion baseret på vedvarende energi.
Vindmølleindustrien mener, at konventionelle kraftværker ikke disproportionalt
bør få adgang til nettet, mens vedvarende energi begrænses. Derfor bør
støtte til kraftværkerne i form af markedsforvridende mekanismer afskaffes.
B) Forordning om beredskab i elsektoren
Forslaget skal bidrage til at sikre el-forsyningssikkerheden i krisesituationer,
som ofte har konsekvenser på tværs af landegrænser. Det væsentligste ind-
hold er:
Regional koordinering, fælles regler og standardisering af den natio-
nale beredskabsplanlægning
Regionale risikoanalyser som grundlag for EU-landenes beredskabs-
planlægning, der skal indeholde både en national og en regional del
Udpegning af en myndighed, der skal varetage beredskabsplanerne
Regionale planer for at nedbringe forbruget, når der er el-mangel
3/6
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 142: EU-note om forslag til et fremtidigt el-markedsdesign
1724334_0004.png
Høringssvar
Dansk Energi ønsker en regional tilgang til forsyningssikkerhed samt klare
rammer og planer for håndtering af kritiske situationer i el-nettet. Det er posi-
tivt at der etableres et operationelt ansvar hos de foreslåede regionale drifts-
centre (ROCs).
Vedvarende Energi finder det vigtigt, at øget forsyningssikkerhed ikke giver
urimelige byrder til mindre el-producenter eller bremser omstillingen til vedva-
rende energi.
C) Direktivet om det indre marked for el
Forslagets skal ifølge Kommissionen sikre, at EU-landene indfører markeds-
regler, der fremmer et fleksibelt indre el-marked, hvor forbrugerne spiller en
større rolle. Det væsentligste indhold i forslaget er, at der stilles krav om:
Regler, som skal fremme markedsbaseret prisdannelse, herunder ved
at udfase regulerede priser for el-forbrugerne
5
At forbrugere har ret til at skifte el-selskab
At sikre udrulning af fjernaflæste timemålere til alle forbrugere
At definere energifattigdom og rapportere til Kommissionen om dette
At udarbejde regulering, der tilskynder distributionsselskaber
(DSO’er) til effektiv drift af distributionsnettet
6
At transmissionsselskaber (TSO’er) skal købe ydelser fra markedsak-
tører, og ikke må eje lagringsfaciliteter, der leverer systemydelser.
Høringssvar
Branchefællesskab for Intelligent Energi understreger, at der er risiko for, at
der skabes incitament til spekulation mod markedet, som underminerer pris-
dannelsen.
7
Dansk Energi støtter forslaget om, at transmissionsselskaberne (TSO) skal
købe systemydelser fra markedsdeltagerne samt at TSO’erne ikke må eje an-
læg til produktion af systemydelser, så der sikres en ligeværdig konkurrence.
DE er kritisk over for et fælles EU-dataformat, da den danske el-branche de
seneste 3-4 år har brugt ressourcer på at implementere engrosmodellen. Den
foreslåede udfasning af regulerede priser over for sårbare el-kunder støttes.
5
Landene kan fastholde eller implementere foranstaltninger, der beskytter særlige udsatte hus-
stande i en begrænset periode efter direktivets ikrafttræden.
6
DSO’er skal udarbejde en netudviklingsplan, der indeholder planlagte investeringer over de
kommende fem til ti år.
7
Det foreslås, at artikel 17.3.a., 17.3.d og 17.4. udgår.
4/6
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 142: EU-note om forslag til et fremtidigt el-markedsdesign
1724334_0005.png
Dansk Fjernvarme hæfter sig ved, at EU garanterer forbrugeres ret til at pro-
ducere elektricitet til eget forbrug og sælge overskud til nettet. Distributions-
selskaber skal have tilladelse til at løse problemer med fluktuerende elektrici-
tet lokalt.
Det Økologiske Råd mener, at det fortsat skal være muligt for landene at
fremme etablering af nationale forbrugerreaktionsmuligheder, energilagre,
elektrisk baseret transport m.v. Det bør være sådan, at energifattigdom først
og fremmest skal håndteres ved, at forbrugernes energibehov mindskes,
mens der gives mulighed for at vælge el-produkter, f.eks. efter klimakvalitet.
Dansk Industri er positive, men ser problemer i, at kommercielle aktør, der
samler volumen ved at mobilisere og aktivere el-forbrug og -produktion fra
mindre kunder, fritages for almindeligt markedsansvar. Forbrugerne skal ikke
friholdes fra omkostningerne til udrulning af smarte målere, som der lægges
op til i direktivet.
Forbrugerrådet Tænk mener, at forslaget indeholder gode takter, men på
visse punkter kan forbedres. Der skal være prisovervågning, og myndigheder
skal kunne gribe ind, hvis grupper af forbrugere stilles urimeligt.
Landbrug & Fødevarer mener, at der på sigt skal stilles data om energiforbrug
til opvarmning, varmt brugsvand og køling til rådighed for forbrugerne for at
understøtte udviklingen af markedet og teknologier for smart energi.
Vedvarende Energi mener, at lokal el-produktion fra ikke-VE kilder skal bela-
stes med de samme miljøkrav og afgifter som anden ikke-VE el-produktion.
Distributionsselskaber bør ikke hindres i at opstille el-ladere til el-biler af kon-
kurrencehensyn. Det bør kræves, at offentlige el-ladestandere kan benyttes
uden abonnement, som det i dag er praksis i Danmark.
Verdensnaturfonden (WWF) mener, at distributionsselskaber skal have mulig-
hed for at opstille ladestationer til elbiler. Der bør være et krav om, at alle ty-
per af elbiler kan lade fra laderne.
D) Forordningen om EU-agenturet ACER
Forslaget vil ifølge Kommissionen centralisere europæiske beslutningsproce-
durer blandt de energiregulerende myndigheder. Det er i Danmark Energitilsy-
net. Desuden styrkes beføjelserne for EU’s Agentur for Samarbejde mellem
5/6
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 142: EU-note om forslag til et fremtidigt el-markedsdesign
1724334_0006.png
Energireguleringsmyndighederne (ACER).
8
Det væsentligste indhold for
ACER er:
Får direkte kompetence til at godkende vilkår og betingelser, der er
udarbejdet gennem netværksregler og guidelines
Afgørelser skal kunne træffes med absolut flertal i stedet for kvalifice-
ret flertal, som der kræves i dag
Kan udarbejde henstillinger og udtalelser på eget initiativ
Får tilsynskompetence over regionale driftscentre (ROCs), der skal
koordinere drift af el-systemerne på tværs af landegrænser.
9
Høringssvar
Dansk Energi er enig i, at ACER i højere grad selv skal kunne tage initiativ til
anbefalinger, og at ACER’s tilsyn med de foreslåede regionale driftscentre
(ROCs) er et skridt i den rigtige retning. En regulatorisk stemme på tværs af
grænser mellem staterne er en forudsætning for et indre marked.
8
Agenturet for Samarbejde mellem Energireguleringsmyndigheder (ACER) blev oprettet i 2011
med det formål at bistå nationale energireguleringsmyndigheder ift. håndtering af grænseover-
skridende problemstillinger på el-markedet. ACER har i dag primært mulighed for at håndtere
grænseoverskridende problemstillinger via juridisk ikke-bindende henstillinger og udtalelser og
har i dag kun begrænsede beslutningsbeføjelser.
9
Jf. forslag til forordning om det indre marked for elektricitet; KOM(2016)0861.
6/6